Thursday, January 23, 2014

1.) МиГ-15бис-УТИ Истребитель - Mikoyan - Gurevich MiG-15bis, UTI MiG-15 Fighter Jet - Jäger Flugzeuge - Vadászrepülőgép _ Cutaway, 3 view _ Typensammler _ In Memoriam HA-UTI - F-86 "Sabre"

МиГ-15бис-УТИ Истребитель - Mikoyan - Gurevich MiG-15bis, UTI MiG-15 "Sas" Fighter Jet - Jäger Flugzeuge - Lökhajtásos/Sugárhajtású Vadászrepülőgép 1950-es évek (Wikipedia) 

Refreshed! to-110%-16.08.2017.-Regulated++++++++++
above: NEW! MedRes! authenic soviet cutaway of MiG-15

"Technika és Honvédelem-I." fedőlap MedRes!

Népszerű Ismeretterjesztő Sorozat - V.A. Popov; A # REPÜLŐGÉP
#KatonaiKiadó #1956. above: Juci'bácsi's Scanned Collection
above: new!  #MiG-15Bis
above: NEW pic: Original photo MLE's MiG-15  source: fb

above: Left: NEW! MedRes! Narodni Technicke Museum Praha  Right: MedResNEW pic!
above: No HiRes!: Juci'bacsi's scanned collection: MLE (HuAF) MiG-15bis
Hu. text: Az első szériában gyártott szovjet nyilazott szárnyú vadászgép. A MiG-15-t 1948. 08. 23.-án rendszeresítették a szovjet légierőnél, a MiG-15bisz-t – 1950.-ben, a MiG-15Rbisz-t – 1951-ben. Minden változatot beleszámítva, a Szovjetunióban kilenc üzemben összesen 13131 db MiG-15 vadász repülőgépet gyártottak. Ezeken kívül Lengyelországban és Csehszlovákiában még 4181 db ilyen típusú gép készült. Mindösszesen tehát 17312 db MiG-15 lett legyártva, és a világ 40 országában hadrendbe állítva. A Szovjetunióban az UTI MiG-15 repülőgépek egészen az 1970-es évek végéig üzemeltek.
source: Bolyós Ferenc nyá. mk.rep.r.alez.: Szemelvények a MiG repülőgépcsalád történetéből.

above#Soviet Air Force VVS (Voennaya Vozdushnaya Sila) pilot Valentin Privalov flies his jet fighter MiG-15 under a bridge on the river Ob, in #Siberia, June 4th, 1965.  Retouchhed Hoax or Real story??

above: NEW pic!:Juci'bacsi scanned collection, "Mit tudsz a világról?" Ifjúsági Könyvkiadó - 1956. Budapest  -   "What do you know about the World?" Youth Publisher

aboveNEWMedRes! MiG-15bis 3D graphic artwork

above: three NEW Pics! Juci'bacsi scanned collection: Juhász János 17-18 yo. student as a glider in inner court of  #HuMoD Hungarian #Military History #Museum (HM HIM - #Hadtörténeti Intézet és Múzeum) beside MiG-15 and #MiG-19 at Budaer Castle - Kapisztrán-tér 1. in Budapest.

above: NEW Pics! HiRes! Hungarian MiG-15Bis from Szolnok (#LHSN) former 101st. #Recce sqn. 

above: HiRes! HuAF #camouflage
above: NEW! MedRes! Museal reconstructed by MH. LJÜ. - Air Vehicle Preparation Workpool Kecskemét HuAF's MLE Szolnok 101st Recce sqn. camo at Kecskemét Airshow 2013.

above: NEW! NoHigher#USAF captured test flight MiG-15bis

above: NEW! MedRes! USAF MiG-17 instruction for test flight

above: NEW! NoHigher! Red Star Pin-Up Girl by Baron von Lindt  source: pinterest.com, flickr.com

above: HiRes! Juci'bacsi's scanned & fitted colletion (intentionnally fit white line!)
above: NEW! MedRes! Germany 'Speyer" Technic Muzeum 2016. Ka-26, MiG-15, He 111, "Hetzer" photo: Hu. Kizmus Szabolcs  source: facebook


abowe three pics; Juci'bacsi's scanned collection from 1969 NDK Centrum Bup. Deák platz
above: Big HiRes!: Juci'bacsi's scanned collection

above: HiRes! but thumbnail is blur. Not problem on click! Juci'bacsi's scanned collection about GDR #Tipensammler thin book from former DDR Centre at Budapest, VI.-ker Deák F.-square/tér behind METRO-1 station.

above: HiRes!    below: HiRes! drawings     below top: NEW! diferrents
above: MedRes! Soviet original cutaway




above: NEW! NoHigher! star topmodel: #Erin Heatheronfor russh in MiG-15 #intake channel shaped swimsuit.






'#Rolls-Royce' "Nene" - RD-45 #centrifugal #jet-engine

above: NEW! MedRes! RD engine on ČKD 'Praha' truck airfield runway 'hoover" cleaning craft - "Ofukovač - Odmrazovací agregát OA-63 - PV3S (ČKD Českomoravská-Kolben-Daněk)


above: NEW! MedRes! Left: English Rolls-Royce "Nene-II" 1947  Right: RR - RD-45

above: NEW! MedRes! MiG-15's VK-1A11 at Szolnok LHSN Aviation Museum - Repülőmúzeum
 sourcewww.repulomuzeum.hu


above: NEW! HiRes! MiG-15's Jet engine in Gyöngyösi Autójavító & Air Service Rácalmás city (close to over Dunaújváros city) moltorpool c tecnics Exhibition House. Also Courtesy FREE! Photo by: Juci'bácsi's Sony Ericsson "Yari" halfsmart handy 2017. april 15.

aboveNew! #Soviet  ZiL-131 chassis and Hungarian development #Fire-Fighter Vehicle at Szeged with jet of water/foam MiG-15's RD-45 Jet-engines for seriously fire case for example, for againts Gas & Oil-field/well fire
abovenewHiRes! cross section artwork of  RR-'Nene' (RD) jet-engine "#Street-Fighter" car
Jurij Gagarin's Deadly aerial chatastrophy with MiG-15


above: HiRes! but thumbnail is blur. Not problem after on click!

above: NEW! The rival on other side: #USAF #North-American #F-86 "Sabre"


above: NEW! BigMedRes! HPA's HuAF - MLE MiG-15

above Three: NEW! Top Two: MedRes!  Left: right hand: Col. Szigetvári József ezds. R.I.P.  Bottom: BigMedRes! 'Kurilla' archive  source: Bárdi László: Fotók  a felszabadulás utáni Magyar katonai repülésről facebook
above: NEWMedRes! MiG-15 'Sas' 1956.06. Kunmadaras AFB, Sváb hdgy.  source: Bárdi László:_akik nélkul nem lehetett volna Magyar katonai repülés facebook csoport

above: new!! HiRes! Hungarian Air Force in 1950s MiG-15 pilot with #Hungarian made Pannonia TL motorbike.  source: Kurilla collection from www.facebook.com

above: NEW! NoHigher! Hungarian Air Force MiG-15 pilots   source: facebook.com
above & below: NEW! HiRes! Hungarian MiG-15UTI 1960's  source: facebook

aboveNEW+HiRes! Hu. text: Csoportkép: from left first row: ret.: Lt.Col. Deák Imre nyá.alez., Máté "Czigány" Laci nyá.alez.,  Gen.LtBalogh Imre nyá.altbgy. Aero L-29 "Delfin", MiG-15Bis. LEP & CsRP. - Horváth "Buci'bácsi" István nyá.rep.zls. megrendelésére készítette Juci'bá 'Air Art Grafika' summer of 2015. nyara A3 http://airartgrafika.blogspot.hu

above & below: Juci'bacsi's scanned collection from #GDR '#Flieger Revue' early 1980's
De.text: Die Mikojan-Gurewitsch MiG-15 (russisch Микоян-Гуревич МиГ-15, NATO-Codename: „Fagot“) war einsowjetisches Jagdflugzeug der 1950er Jahre. Sie kam verstärkt im Koreakrieg zum Einsatz und stellt das Gegenstück zur amerikanischen F-86 Sabre dar.   de.wikipedia.org/MiG-15

above: NoHigher! Lufstreikrafte Und Luftverteidigung Der Deutschen Demokratischen republik - GDR NVA's NDK-ás Nemzeti Néphadsereg légierő MiG-15bis 1959.  www.aviationgraphic.com



above: NEW! HiRes! MiG-15 kabina original painting for study



above: NEW! HiRes! MiG-17 cockpit original study poster   source: facebook

Rus. text: МиГ-15 (изделие С, самолёт И-310, по кодификации НАТО: Fagot) — советский истребитель, разработанный ОКБ Микояна и Гуревича в конце 1940-х годов. Наиболее массовый реактивный боевой самолёт в истории авиации, состоявший на вооружении многих стран мира.
Введение:
При создании первых реактивных истребителей советские конструкторы столкнулись с проблемой отсутствия мощных и надёжных реактивных двигателей. Первые советские реактивные истребители оснащались копиями трофейных германских двигателей БМВ-003 и Jumo-004, кроме того, было создано несколько типов опытных и малосерийных истребителей с комбинированной силовой установкой, а также несколько истребителей-ракетопланов. В ОКБ Микояна в этот период были созданы МиГ-9, МиГ-13 и ракетоплан И-270.
Новый этап в развитии отечественного авиастроения наступил с закупкой в Англии ТРД Роллс-Ройс Дервент V (англ.) и Нин. В ОКБ Микоянапрорабатывалось два варианта истребителя с двигателем Роллс-Ройс Нин, первый из них И-320, шифр «ФН», представлял собой истребитель МиГ-9 с прямым крылом, оснащенный новым двигателем, второй более прогрессивной схемы с асимметричным расположением двигателя в хвостовой части фюзеляжа и стреловидным крылом. Проект был обозначен И-310 и получил шифр «С». Впоследствии этот истребитель был обозначен МиГ-15 и стал самым массовым реактивным самолётом в истории самолётостроения. Было выпущено более 15 000 машин, которые поступили на вооружение ВВС иПВО СССР, а также военно-воздушных сил около 40 других стран. Первые МиГ-15 были приняты на вооружение в 1949 году в Советском Союзе, а последние сняты с вооружения ВВС Албании в 2006 году[1].
МиГ-15 стал одним из основных истребителей, участвовавших в Корейской войне, применялся в первых арабо-израильских войнах, и в многочисленных менее значительных военных конфликтах по всему миру. Его учебно-тренировочный вариант МиГ-15УТИ на многие годы стал основным советским учебным самолётом, а также стран-участниц Варшавского договора, КНР и многих других.   https://ru.wikipedia.org/MiG-15




http://www.pcpilot.hu/repules/2060-a-mig-15-ha-uti-berepulese-es-az-utolso-felszallasi-kiserlet.html http://www.kerozingozos.hu/2011/08/07/ha-uti-berepules-szubjektiven/ http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=K9tc5uuFCmo http://htka.hu/2010/11/06/ha-uti-hirek/ http://makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=674&lastchange=1355259156#found_0_1

above: new! HiRes! at LHSN
above: New pic!
 NEW! HiResabove: MiG-15UTI  HA-UTI 2013. below: North Korean/Soviet MiG-15bis -by Ms. Turbuk Noémi aviation painter-graphic by pencil or chalk/crayon.
Hu. Avi painters: http://szextant.blogspot.hu/2014/02/aviation-artist-painter-ret-avn-mast.html
above: New! pic   NoHigher!

above: New pic! Juci'bacsi's photo by Olympus 2010.08.23-09.21 HiRes! Hungarian #MiG-15UTI at H-7000 Szolnok - Szandaszőllős Kilián-út 1. (LHSN) Aviation Museum - #Szolnoki Repülő Múzeum#

above: Hungarian MiG-15UTI with #Rába H2 military truck at Tököl LHTL former Soviet & Hu AirBase
above: New pic! HiResBig! St.Sgt. Banos Róbert ftőrm. heli. mech. from MH87th in exhaust pipe at LHTL.    -  below: New two Pics! HiRes! fuselage flap


above: new! Československo??
above: NEW! MedRes! MiG-15UTI (HA-UTI) nivellation & gravity center inspection at Tököl LHTL "GoldTimer's hangar before accident.
above: My painting about "Pinyó" for him
NEW! MedRes! above: ret. Lt.Col. Pinkóczi József ny. alez. test-Pilot  & below: Inspection Result
HA-UTI Eseménykivizsgálás; Hu. text: (Részlet)
3. KÖVETKEZTETÉSEK
3.1 Ténymegállapítások
A hajózószemélyzet az eset idején rendelkezett megfelelő képesítéssel, az adott repülési feladatra. A repüléseket a tervezett és a hatóság által jóváhagyott programnak, előírásoknak megfelelően hajtotta végre.
A légijármű repülésre alkalmas volt. Rendelkezett érvényes lajstromozási bizonyítvánnyal és repülési engedéllyel. Az okmányai alapján az érvényben lévő előírásoknak, és az elfogadott eljárásoknak megfelelően felszerelték és karbantartották. A légijármű tömege, és annak eloszlása az előírt határok között volt. A légijárművet a repüléshez megfelelő minőségű és mennyiségű tüzelőanyaggal feltöltötték. A Vb nem találta jelét annak, hogy a légijármű szerkezete vagy valamely rendszere az eset előtt meghibásodott volna és ez előidézője vagy oka lett volna a baleset bekövetkezésének, vagy hozzájárult volna annak lefolyásához.
A repülés a repülési tervnek megfelelően jó látásviszonyok, nappali fényviszonyok mellett zajlott le.
A légiforgalmi irányításra, a repülőtér jellemzőire és a kiszolgáló szakszemélyzet tevékenységére kifogás nem merült fel, az esettel nem hozhatók kapcsolatba.
A repülőgép felszálláshoz történő nekifutása a szükséges 50-os bólintási szög és a hozzá tartozó számított 268 km/h-s elemelkedési sebesség helyett a repülőgép 12~130-os bólintási szögénél, a túlzottan korai 225 km/h-val történő elemelkedésének a következménye az azonnali átesés. Az bólintási szögnek ilyen durva mértékű elengedése, a magassági kormány nem megfelelő kitérítése normális körülmények között nem következhet be. A pilóta olyan hibát követett el, amely a Vb szerint nem vezethető vissza repülőgép-vezetési gyakorlatlanságra, inkább valamilyen neuropszichológiai tényező hatására.
A parancsnok pilóta repülő-egészségügyi alkalmassági jogosítása (minősítés) nem a 14/2002. (II.26.) KöVIM-EüM együttes rendeletnek megfelelően történt, mert az RHTEK esetében hiányos egészségügyi adatok alapján készült.
Az orvosszakértő szerint, az RHTEK-nél nem a valóságnak megfelelően kitöltött adatlap kizárta, hogy speciális neuropszichológiai vizsgálat elvégzésének szükségessége merüljön fel.
3.2 Eset okai:
A Vb a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az eset bekövetkezésének az alábbi okai voltak:
– a pilóta által elkövetett repülőgép vezetési hiba azzal, hogy a repülési (felszállási) paramétertől való eltérést nem akadályozta meg, illetve nem helyesbítette, amely hiba ezért egyre növekedett és a repülőgépnek az elemelkedésével egyidejű átesését, majd földhöz csapódását okozta,
– a farokcsúszó betonhoz érésekor a keletkezett hanghatást a pilóta nem tudta azonosítani, a kialakult vészhelyzetet nem ismerte fel, a felszállást nem szakította meg,
– a pilóta pszichomotoros tevékenységében bekövetkezett hátrányos változás, amely lehetett meglassult gondolkodás, emlékezetzavar, a meglévő ismeretanyag felhasználásának hiányossága, csökkent aktivitás vagy a motorium lassulása.
2011-151-4P
KBSZ 21 / 21
4. BIZTONSÁGI AJÁNLÁS
A Vb nem talált olyan körülményt, amely biztonsági ajánlás kiadását indokolná.
Budapest, 2012. október 03.
Dusa János
Vb vezetője                       Burda Pál

 above & below: NEW! MedRes! Summary result of Air Safety Investigation - A Repülésbiztonsági kivizsgálás  összesített végeredménye a légibalesetről - veszélyes repülőeseményről.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BF55AJgv_mo#%21l
above: NEW! MedRes! Museal Reconstructed at Kecel Military technic park - Az Ég katonái Hagyományőrző Egyesület által felújított Kecel - HM. HIM. Haditechnikai Park-beli MiG-15bis in Kunszálláson a HMFest alkalmából az avatási ceremónián.   below Two: HiRes!


above: NEW! HiRes! Nemzetkötzi Hadikultúra és Military Fesztivál 2017. június 9-11. Kunszállás
www.hmfest.hu
above: NEW! MedRes! Reconstructed MiG-15 in Kecel hangar
NEWabove: NoHigher! & below: MedRes!Reconstructed MiG-15 from Kecel  facebook


above: New! Finnish AF's MiG-15UTI throttle lever



fb. collection of Fl. ret. Lt.col. CSATÁRI Árpád nyá.re.alez. MiG-15 MLE (HuAF)
NEW! HiRes! facebook: Bárdi László: Fotók  a felszabadulás utáni Magyar katonai repülésről
in Memoriam Hungarian fiighter
after helipilot  Lt.Col. Hamar Károly


below: NEW! MedRes!  MiG-15 Pilot in slemaphon & KM-1 breathing mask

Farewell flight of My Father - Édesapám utolsó repülése /Készítette: Hamar Claryss/   

Finishing of an great career - Egy nagyszerű pályafutás befejezése /Készítette: Hamar Claryss/   

below: Made by - His Daughter - Készítette a Lánya: Hamar Claryss  claryss@107@gmail.com
belownewHiRes! Left: The rudder pedals   Right: Controls
above: HiRes! Juci'bacsi profile Olympus photos for AAG graphics at Szolnok Repülőmúzeum
Czech text: Mikojan-Gurevič MiG-15 (rusky: Микоян и Гуревич МиГ-15, označení NATO "Fagot", MiG-15UTI "Midget") je proudový stíhací letoun, vyvinutý v Sovětském svazu v konstrukční kanceláři vedené konstruktéry Arťomem Mikojanem a Michailem Gurevičem. MiG-15 byl jedním z prvních úspěšných proudových letounů s šípovitými křídly. Své kvality předvedl především v leteckých bitvách nad Koreou, kde se mu vyrovnal pouze typ North American F-86 Sabre. Obdobnou koncepci měl výkonnější typ MiG-17, který jej postupně nahradil. MiG-15 byl jedním z nejrozšířenějších proudových letounů na světě. V SSSR bylo vyrobeno přes 12 tisíc těchto letadel, licenční výroba v dalších státech (včetně českého Aero Vodochody kde se vyráběl od roku 1954) zvýšila počet až na cca 18 tisíc strojů. ...
https://cs.wikipedia.org/wiki/MiG-15

above: NEW! HiRes! MiG-15 i-310 Dashboard drawing
above: HiRes! MiG-17 original study poster
above: HiRes! cockpit cyrillic drawing pics  below: Top Left: HiRes!  Right: small photo!

above: 4 New Pics! Top drawing: HiRes! Middle Left: HiRes! Lim-6 smallBottom: HiRes!

above: NEW! NoHigher! MiG-15UTI Czech made #ASzP-3N #gunsight for 12,7 mm

above & below: NEW! NoHigher! MiG-15UTI оптического прицела АСП-3Н Cz. LOMO/MEOPTA? made

NEW! above: NoHigher!    below: MedRes! ASP-3N gunsight.  photo: repulomuzeum.hu
Polish text: MiG-15 (ros. МиГ-15) – radziecki samolot myśliwski, skonstruowany w końcu lat czterdziestych. Ten typ maszyn brał udział w wojnie koreańskiej. Oznaczenie NATO: „Fagot”.
W 1947 biuro Mikojana i Guriewicza zaprojektowało nowoczesny płatowiec myśliwca oznaczony jako I-310 ("I" od istriebitiel – myśliwiec), brakowało jednak w Związku Radzieckim silnika odpowiedniego dla tej nowoczesnej maszyny. Problem ten rozwiązano, gdy rząd brytyjski udostępnił ZSRR nowy silnik turboodrzutowy Rolls-Royce Nene Mk. I. Silnik skopiowano i oznaczono Klimow RD-45. Trzeci prototyp z nowym silnikiem wzbił się w powietrze 30 grudnia 1947 roku. Nowy typ maszyn pod oznaczeniem MiG-15 wszedł do służby na początku 1949 roku.
W tym samym roku powstała również ulepszona wersja samolotu z silnikiem WK-1 o większym ciągu, oznaczona jako MiG-15bis, a w 1950 – treningowa wersja dwumiejscowa MiG-15 UTI. Produkcję licencyjną podjęto w Polsce i Czechosłowacji. Natomiast w Chinach i Finlandii zmieniano jedynie oznaczenia. Maszyny te to: https://pl.wikipedia.org/wiki/MiG-15

 above: Clear assembly maquette     below: new!
above: NEW! NoHigher! MiG-15Bis face in MiG's alley Museum
above: NEW! NoHigh! The photo more light by #Photoshop due intake channel inner visibility.

aboveNEWNoHigher! MiG-15's windshield armor-window fashion scooter: Peel-Tridents 

above: NEW! NoHigher! Neederlander DAF "Raincoat" - "Esőkabát". tricycle scooter.

En. text: DAF Trucks NV is a Dutch truck manufacturing company and a division of Paccar. Its headquarters and main plant are in Eindhoven. Cabs and axle assemblies are produced at its Westerlo plant in Belgium. Some of the truck models sold with the DAF brand are designed and built by Leyland Trucks at their Farington plant in Preston, England.

https://en.wikipedia.org/wiki/DAF_Trucks

De. text: DAF (Van Doorne’s Automobiel Fabriek N.V.) ist ein niederländischer Lkw-Produzent und gehört als Marke zum US-amerikanischen Paccar-Konzern.Nl. text: DAF, afkorting van "Van Doorne's Aanhangwagenfabriek N.V." welke later overging in Van Doorne's Automobielfabriek N.V., is een auto- en een vrachtautofabrikant, in 1932 opgericht door Hub van Doorne teEindhoven.

above: Egypt (EAK) MiG-15UTI

above: NEW Pics! Polish and GDR  papers of assembly plastic maquettes Juci'bacsi scanned collection
above: NEW pic!: Juci'bacsi's my photocard scanned coll.: In My maquettes vitrin MiG-15 this was no Polish but GDR scale 1:50 model.
The Mikoyan-Gurevich MiG-15 (Russian: Микоян и Гуревич МиГ-15; NATO reporting name: "Fagot") is a jetfighter aircraft developed by Mikoyan-Gurevich OKB for the Soviet Union. The MiG-15 was one of the first successful jet fighters to incorporate swept wings to achieve high transonic speeds. In combat over Korea, it outclassed straight-winged jet day fighters which were largely relegated to ground attack roles, and was quickly countered by the similar American swept-wing F-86 Sabre. The MiG-15 is often mentioned, along with the North American F-86 Sabre, as the best fighter aircraft of the Korean War, and among the best fighter aircraft of all time.
When refined into the more advanced MiG-17, the basic design would again surprise the West when it proved effective against supersonic fighters such as the F-105 Thunderchief and McDonnell Douglas F-4 Phantom II in the Vietnam War of the 1960s.
The MiG-15 is believed to have been one of the most widely produced jet aircraft ever made; in excess of 12,000 were manufactured. Licensed foreign production may have raised the production total to over 18,000. The MiG-15 remains in service with the North Korean Air Force as an advanced trainer. ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-15
 
above: three New Pic! MiG-15Bis at #Taszár former Hu. AFB Aviation Museum  Upper two: HiRes! FREE!

above & below: NEW+! HiRes! Artisty Photos: Miss Lilly Di model with Mikoyan-Gurevich MiG-15bis, C/N:713001 # 1170. by  Cheeky's  source: Hungarian Google G+ Collector: Mr. Bányiczki Zoltán Pin-Up Expert

above: NEW! NoHigher! Air Combat in Korea

above: NEW! NoHigher! North Korean communist MiG-15 Pilot?
above: NEW! Juci'bacsi' coll.: NoHigher! Hu. text: Korean MiG-15
Hu. text: A MiG–15 (NATO-kódja: Fagot) a Mikojan–Gurjevics-tervezőirodában (OKB–155) kifejlesztett szovjet első generációs sugárhajtású vadászrepülőgép. Első harci alkalmazására a koreai háborúban került sor, majd később részt vett avietnami háború légi harcaiban is, valamint több más regionális konfliktus szereplője volt. Licenc alapjánCsehszlovákiában, Kínában (J–2 elnevezéssel) és Lengyelországban is gyártották. A Szovjetunióban több mint 12 ezer darabot gyártottak belőle, a külföldi licenc-változatokkal együtt a teljes gyártási darabszám eléri a 18 ezret. https://hu.wikipedia.org/wiki/MiG%E2%80%9315
above: NEW! NoHigher! Demo flight in USA: MiG-15 & North American F-86 "Sabre"
 NEW! above & below: NoHigher! USA MiG-15s

above: NEW! MedRes! MiG-17 armament & other device units.
2 x NR-23 and NR-37 Nudjelman mashine guns

above: NEW Pics! Juci'bacsi's repro dia-slides collection copyfrom GDR issue HiRes!

above: NEW! HiRes! 37 mm ammos - snaryady - lőszerek#Cartridges and shells

above: new! Comparison MedRes!
above: MiG-15 versus North American #F-84 "#Sabre"
above: NEW pic! NoHigher#Republic #F-86 'Sabre'
The North American F-86 Sabre, sometimes called the Sabrejet, was a transonic jet fighter aircraft. Produced by North American Aviation, the Sabre is best known as the United States' first swept wing fighter that could counter the similarly-winged Soviet MiG-15 in high-speed dogfights over the skies of the Korean War (1950–1953). Considered one of the best and most important fighter aircraft in that war, the F-86 is also rated highly in comparison with fighters of other eras. Although it was developed in the late 1940s and was outdated by the end of the '50s, the Sabre proved versatile and adaptable, and continued as a front-line fighter in numerous air forces until the last active operational examples were retired by the Bolivian Air Force in 1994.
Its success led to an extended production run of more than 7,800 aircraft between 1949 and 1956, in the United States, Japan and Italy. Variants were built in Canada and Australia. The Canadair Sabre added another 1,815 airframes, and the significantly redesigned CAC Sabre (sometimes known as the Avon Sabre or CAC CA-27), had a production run of 112. The Sabre was by far the most-produced Western jet fighter, with total production of all variants at 9,860 units. en.wikipedia.org/North_American_F-86_Sabre

above: NEW! HiRes! Cutaway of  North American F-86F "Sabre" the rival jet-fighter.

above: NEW! HiRes! Real #cutaway demo NA F-86 "Sabre" in USAF Museum #Dayton - #Ohio

above: NEW! HiRes! Hu. AERO magazin 2016. november  source: facebook advert  www.aeromagazin.hu

above: NEW! MedRes! American Wonder Woman  Lynda Carter. by: Rarityraider

NEW! 2016. february HiRes! AVIATOR Angyal "Samuel" László photographer 'Angel': with '#Canon' EOS-D; USA Washington '#Udvarhazy Center' Aviation Museum: #F-86 & #MiG-15  from facebook

above: NEW Pics! North Korean MiG-15
above: NEW! NoHigher! Altimeter style Watch: Swiss Made TSIKOLIA  МиГ-15 Автоматика - MiG-15 Avtomatika - Automatic  https://tsikoliawatches.com/product/seven/
 above & below: NEW+! NoHigher! MiG-15 cartoon

above: NEW! French No1 '#Chanel' #fashion advertisement photo with #Marcel-Dassault MD 452 "Mystère-IIC" #French AF

Dassault Mystère II

Mystère II C
{{#if:
Image illustrative de l'article Dassault Mystère II

ConstructeurDrapeau : France Dassault Aviation
RôleAvion de chasse
Premier vol
Mise en service1955
Date de retrait1957
Nombre construits150
Équipage
1 pilote
Motorisation
MoteurSNECMA Atar 101 D3
Nombre1
TypeTurboréacteur
Poussée unitaire2950 kg de poussée
Dimensions
Envergure11 32 m
Longueur12 25 m
Hauteur4 20 m
Surface alaire30 28 m2
Masses
À vide5 730 kg
Maximale8 570 kg
Performances
Vitesse maximale(Au niveau de la mer) 1 030 km/h
Plafond13 700 m
Vitesse ascensionnelle2 520 m/min
Rayon d'action1 600 km
Armement
Interne2 canons DEFA 541 de 30 mm
Le #Mystère II est un #avion de chasse construit par #Dassault Aviation dans les années 1950. Directement dérivé de l'Ouragan et construit à 150 exemplaires, c'est le premier avion de conception #française capable de dépasser le mur du son. Le Mystère II est cependant un appareil de transition qui ne restera en service que quelques courtes années avant d'être remplacé par le plus performant Mystère IV.

Conception[modifier | modifier le code]

En Dassault obtient un contrat pour l'étude et la réalisation d'une nouvelle voilure à profil mince adaptable au MD 450 Ouragan et devant lui permettre de dépasser enfin le mur du son. La flèche est nettement augmentée (30° au lieu de 14°), le fuselage légèrement allongé et diverses autres modifications sont apportées comme l'ajout des premières servocommandes construites en série en France. Le nouvel avion est alors désigné MD 452 Mystère.
Propulsé par un réacteur Rolls-Royce Nene, le premier prototype Mystère II 01 fait son vol inaugural le. Il est suivi mi-1952 par deux autres prototypes équipés d'un réacteur Rolls-Royce Tay plus puissant et désignés Mystère IIA. Bien que les pilotes d'essais français soient persuadés d'avoir dépassé le mur du son, il faut attendre le  et la présence d'un pilote américain aux commandes pour entendre le fameux « bang » (qui nécessite une astuce pour être audible du public). Le premier pilote français à passer officiellement le mur du son sera le commandant Roger Carpentier, le .
about: NEW! MedRes! Dassault "Mystére" dashboard study poster with Cyrillic text.

above: CzSl-AF's Avia-MiG-15 & #Tatra-603 (Retro advert)

above: NEW Pics! Juci'bacsi's repro dia-slides collection copy about Czech (Ceskoslovensko) #Kovozavody-Prostejov M 1:72 box-cover MiG-15 HiRes!  below: NEW! MedRes! KP's UTI box cover paint.
aboveNEW Pics! HiRes! Juci'bacsi's repro dia-slides collection copy Egypt MiG-15UTI 

above: NEW#Chinese J-MIG-15 in #New-York-City on board of museal aircraft carrier.

above: NEW! MedRes! MiG-17 Low-Pass shadow flight over appron. #Miami-Florida photo: NIKON Miami - Florida USA

 above & below Three: NEW! HiRes! MiG-17 "Fresco" in USA.  above: Speed brake - Törzsféklap  photo: Ian L. Sitren  Ca. Palm Springs
Polish made WSK PZL Mielec Lim-6M  Mikoyan Gurevich MiG-17 Fresco N6953X.
During Take Off and manevuers

above: Why not use the self serve pump, save a few bucks. Although I don't know that pilot Steve Hinton saved any fuel costs by filling up the MiG-15 himself. It was 100 gallons at $8 per gallon, an $800 fill up. The again how many times will you see a Korean War Soviet MiG-15 flying? Here at thePalm Springs Air Museum for the dedication of a restored F-86 Sabre Jet. The two aircraft were dogfight adversaries during the Korean War. Want to watch the video of this MiG starting up, Wow! Turn up your sound and go here on my Blog... http://wp.me/pH8pO-uV
 NEW: HiRes! above: North Korean MiG-15 in USA, Ca., Palm Springs  photo: Ian L. Sitren
Perfect timing to lift a MiG-15 to it's display location at the new hangar at the Palm Springs Air Museum. Well maybe not perfect timing because it turned into one of the very few days it rains here in Palm Springs. But neither crane nor rain stood in the way of progress! Certainly not the thing you see everyday. By the way, if you are asking, a MiG-15 without fuel weighs 8,000 pounds. Much better on my Blog athttp://wp.me/pH8pO-26M     below: In PS Aviation Museum
above: Last night at the Palm Springs Air Museum, the dedication and unveiling of the newly restored F-86 Sabre Jet by Museum Director Fred Bell. The F-86 was introduced during the Korean War and was met head on by the Soviet MiG-15. This MiG-15 will be flying today at the Air Museum following a one hour program at 1:00 PM. Be there! I will and with my camera!
 above & below: HiRes! Juci'bácsi Photos at Apostag Club's airfield near Dunaújváros city  2006-'7




above: NEW! MedRes! MiG-15 Memorial of Mr. Komócsi Zoltán Hu. Aviator 'Az Ég Katonái' Repülőhagyományőrző Egyesület. - Association of Military Aviation Tradekeeper - Kecskemét
Foto: Juci'bácsi HiRes! at
Szolnok Mi. Avi. Museum

Foto: Juci'bácsi HiRes! Szolnok Repülőmúzeum


above: NEW! HiRes! Juci'bácsi scanned collection about Czech (Ceskoslovensko) 'Kovozavody Prostejov' M 1:72 assembly sheet of MiG-17  early 1970
above: Juci'bacsi (former Aviator main worksmate) scanned coll.: NEW! HiRes! #AVIATOR International (independent) magazin from 1996. Then was chief editor; Leslie Angyal (Angel) László Samuel.

above: NEW! HiRes! Hungary: Jakabszállás sport aviation club's airfiels near Kecskemét (LHKN): Memorial of Nádas Tamás aero acrobatic champion.

above: NEW! Hungarian "Merry Christmas" greeting card with flower of  rhetoric: "MiG" = (Till...).

above: NEW! NoHigher! The best! A #Budapesti - Vidámparki 15-ös  source: www.retronom.hu
above: NEW! MedRes! Bunny Yeager US Pin-Up photomaker with 'Rolleiflex' box camera
above: NEW pic! HiRes!: a beutiful #Czech superior MiG-15's #Pin-Up Girl. She is'nt toy!
below: NEW! HiRes! Mignycha in ZSh-5 helmet & VK High pressure suit  source: Pinterest
FIN!

2 comments: