Thursday, January 30, 2014

6.) L-29 "Delfin" 'Dolphin' NATO Code Name: 'Maya' Aero Vodochody's military jet trainer - kiképző - gyakorló repülőgép

Czechoslovakien Aero Vodochody's L-29 "Delfin" 'Dolphin' NATO Code Name: 'Maya' jet trainer - kiképző - gyakorló repülőgép. Motorlet M 701 jetengine. Kovozávody Prostějov model, scale 1:72 makett.

Refreshed! to-104%-14.06.2017.-Regulated++++
Dolphin kiss to blondy girl - Delfin puszi a szöszinek
above: NEW! NoHigher! FLYING the review of Hu. Nome defender Association - REPÜLÉS a Magyar Honvédelmi Szövetség MHSz szaklapja 1964.  source: facebook / www.antikva.hu
above: HuAF's (MLE's - Magyar Légierő) L-29
below: Motorlet M-701 Centrifugál kompresszoros égőkamrás Sugárhajtómű (Centrufugal Jet-Engine) Szolnok Repülőmúzeum www.repulomuzeum.hu
Below: Tájékoztató a MN Katonai Főiskoláiról -1972.-
-Szolnok- Kilián György Repülő Műszaki Főiskola (KGyRMF) rgv. Hajózóképzés.
Issue about HDF Military Academys Aviation Technology Acdy. 1972nd
NEW! above: MedResbelow: NoHigher! Hu. text: source: Vass Balázs okl.rep.mk.: Repülőgépek, helikopterek, rakéták.  Műszaki Könyvkiadó, -Budapest- 1982.

L–29 Delfín
Hu. text:Magyar Néphadsereg egykori L–29 Delfín repülőgépe Szolnokon, a Magyar Repüléstörténeti Múzeumban kiállítva

NATO-kód
Maya
Funkció
Gyakorló repülőgép
Gyártó
Aero Vodochody
Tervező
Z. Rublič és K. Tomáš
Gyártási darabszám
3500

Első felszállás
1959. április 5.
Szolgálatba állítás
1963.
L–29 Delfín (NATO-kódja: Maya) az Aero Vodochody vállalat által kifejlesztett és gyártott csehszlovák sugárhajtású kiképző repülőgép. Az 1960-as éveken a Varsói Szerződés alapvető kiképző repülőgépe volt. Az 1970-es évektől az L–39 Albatros váltotta fel.

Geometriai méretek és tömegadatok 

Fesztávolság: 10,29 m 
Hossz: 10,81 m 
Magasság: 3,13 m 
Szárnyfelület: 19,80 m² 
Üres tömeg: 2280 kg 
Maximális felszálló tömeg: 3540 kg

A repülőgép M701 típusú gázturbinás sugárhajtóműve

Hajtóművek száma: 1 db 
Típusa: Motorlet M701 gázturbinás sugárhajtómű 
Maximális tolóerő: 8,7 kN

Repülési jellemzők 

Maximális sebesség: 655 km/h 
Emelkedőképesség: 14 m/s 
Hatótávolság: 900 km 
Szolgálati csúcsmagasság: 11 500 m 
Szárny felületi terhelése: 166 kg/m² 
Tolóerő–tömeg arány: 0,25


The L-29 Delfin is a single-engine military trainer aircraft designed and built by Aero Vodochody for the Czechoslovakian Air Force (CAF) and Soviet Air Force (SAF).
Its Nato reporting name is Maya. It is the first indigenous jet aircraft built in Czechoslovakia with turbojet engine design.    below: NEW! Juci'bacsi's repro-slide copy collection about: Armee Rundschau early 1980's NVA Air Force's L-29   source: www.wikipedia.org

Aero L-29 Delfin Military Trainer Aircraft, Czech Republic


L-29 variants
The L-29 has two variants: L-29 Akrobat and L-29R.
The L-29 Akrobat is an advanced version of the L-29. It is a single-seater aerobatic model principally deployed for training, recreation and entertainment.
The L-29R is a two-seater modern reconnaissance model fitted with nose mounted cameras and underwing stores. Its development was finalised in 1965.
International orders and deliveries
"The L-29 Delfin is a single-engine military trainer aircraft."
A total of 3,665 L-29s were built, of which 2,000 were delivered to SAF and 400 to CAF. The remaining models were supplied to Bulgaria, East Germany, Hungary and Romania.
Customer orders of L-29 included: Azerbaijan (18), Bulgaria (40), Czech Republic (24), Ghana (8), Mali (6), Slovak Republic (15), and Syria (40).
Design of the L-29
K Tomas and Z Rublic started the L-29 design in early 1950s. The L-29 was designed to carry out pilot training and light attack missions, even in the worst climatic conditions. The aircraft can operate from sand airfields, grass airstrips and unprepared runways. Its airframe is constructed of anodised aluminium to avoid corrosion.
The aircraft was designed to incorporate two fuel tanks of capacities 690l and 360l under the fuselage section. Two additional fuel tanks having capacity of 150l each were also installed under the wingtips.
Development
The development of L-29 emerged in the 1950s with the demand of Soviet Air Force to supplant its fleet of piston engined trainers with modern jet trainer aircraft. Aero Vodochody built the first prototype, the XL-29 which was powered by Bristol Siddeley Viper engine and completed its maiden flight in April 1959. The second prototype powered by Motorlet M701 engine took for its first flight in July 1960.
Testing of pre-production versions and obtaining quantity production approval were completed in 1961. Production was rolled out in April 1963 and ceased in 1974.
Features
The L-29 features a robust semi-monocoque airframe. It is fitted with human flight controls, radio equipment, flaps, an aileron control system, rudder, elevators, airbrakes and T-shaped empennage.
Cockpit
The pressurised cockpit of the L-29 features two ejection seats in a tandem configuration with rear seat slightly elevated by 0.15m. It can conciliate two crew members including student pilot and flight instructor. The aircraft is fitted with a two piece glass canopy for rendering clear visibility. The front piece canopy opens to the starboard side and the rearward canopy can be lifted backward.
Armaments
The L-29 comprises two underwing hardpoints to carry small size weaponry. It is equipped with an ASP-3MN/U weapons sight, camera gun, either two 7.62mm machine guns or eight air to surface missiles and unguided bombs weighing up to 200kg.
Engines
The L-29 is powered by a single M-701C 500 turbojet engine designed and built by Motorlet (now known as Walter Aircraft Engines).
"K Tomas and Z Rublic started the L-29 design in early 1950s."
The engine generates 8.7kN of thrust and features a single stage centrifugal compressor, seven straight flow combustion chambers and a single stage axial turbine.
The length and diameter of the engine are 2.06m and 0.89m respectively. The dry weight is 330kg.
Landing gear
The tricycle type retractable landing gear of the L-29 comprises anti-skid units, Barum low pressure tires, pneumatic brakes and oleo-pneumatic shock-absorbers. The steerable nose wheel retracts into the fuselage, while the main gear wheels pull back into the wing roots.
Performance
The L-29 can climb at the rate of 14m/s. The maximum and cruise speeds of the aircraft are 820km/h and 655km/h respectively. The stall speed is 130km/h. The range and service ceiling are 894km and 11,000m respectively. The maximum endurance of the aircraft is two hours and 30 minutes.
The take-off and landing run are 550m and 440m respectively.

source: http://www.airforce-technology.com/projects/l-29-trainer/
below: NEW! HiRes! Real Dolphin

L-29 Delfín

Typ cvičné vojenské lietadlo
Výrobca Aero Vodochody
Konštruktér Zdeněk Rublič a Karel Tomáš
Prvý let 5. apríla1959
Zavedený 1963
Vyradený 2003 ( Slovenská republika )
Hlavný používateľ Československo ( ČSSR )Vojenské vzdušné sily ZSSR
Štáty Varšavskej zmluvy
Výroba 1963 – 1974
Vyrobených 3 500 ks
Cena za kus 915 200 Kčs (exportná cena v roku 1963)
Cz. text: Aero L-29 Delfín  (v kóde NATO: "Maya")  je vojenské prúdové cvičné lietadlo, ktoré sa v priebehu 60. rokov stalo štandardným cvičným prúdovým lietadlom štátov Varšavskej zmluvy. Bolo prvým prúdovým lietadlom navrhnutým a vyrábaným v Česko-Slovensku.
Názov lietadla je odvodený od dátumu kedy sa prejednávali technické podmienky – 29. septembra1954. Vývoj a následne aj výroba lietadla sa začala pod vedením Ing. Karla Tomáša, Ing. Jana Vlčka, Ing. Zdeňka Rubliča v závode Aero Vodochody v Prahe.
Vývoj motora M-701 prebiehal pod vedením  Ing. Jiřího Radu a Ing. Vladimíra Pospíšila. Veľkým úspechom lietadla, a tým aj česko-slovenského leteckého priemyslu bolo, že lietadlo L-29 Delfín vyhralo súťaž o štandardné lietadlo pre letectvá štátov Varšavskej zmluvy. Súťaže sa zúčastnili lietadlá L-29, Jak-30 (ZSSR), TS-11 Iskra (Poľsko). Pôvodný motor M-701 bol koncipovaný ako motor s axiálnym kompresorom. Požiadavka, aby lietadlo lietalo aj na letiskách s nespevneným povrchom viedla ku zmene koncepcie a konečná verzia motora bola riešená s jednostupňovým, jednostranným radiálnym kompresorom. Vzhľadom k skutočnosti, že vo februári1958 bol ukončený vývoj draku lietadla, avšak nebol hotový vývoj motora M-701, bol použitý v prvej fáze britský motor Bristol Siddeley Viper.  5. apríla1959 bol uskutočnený prvý let pilotom Ing. Rudolfom Duchoňom na letisku Praha-Kbely.
Lietadlo je nositeľom svetového rekordu:
  • Rok 1963 - rýchlosť na 100 km okruhu pre lietadlá triedy C-1-d  ( lietadlá s prúdovým motorom do hmotnosti 3 000 kg )
Verzie:
  • XL-29    Prototyp
  • L-29       Základná verzia
  • L-29A    Špeciálna, akrobatická verzia
  • L-29R    Prieskumná verzia, v prednej časti pod podlahou sú nainštalované fotokamery
  • L-29RS  Verzia L-29R prerobená na jednomiestne lietadlo, demont. kamery, zadná sedačka a pr. nádrže
  • L-129    Verzia s vysokotlakovým hydraulickým systémom
  • L-229     Jednomiestna, ľahká špeciálna verzia
Lietadlo sa vyrábalo vo veľkých sériách.  Do roku 1974 bolo celkovo vyrobených okolo 3 500 kusov.

Špecifikácie lietadla Aero L-29 Delfín
Technický popis:
Aero L-29 Delfín je dvojmiestny jednomotorový samonosný stredoplošník. Kovová kostra krídel, pevných a pohyblivých chvostových plôch i trupu je potiahnutá duralom. Krycie plechy sú takisto duralové. Motor je uložený v trupe. Podvozok je zaťahovací, hlavné podvozkové nohy sa zaťahujú do krídel, predné do trupu.
  • Posádka: 2 (žiak, inštruktor)
  • Dĺžka: 10,81 m
  • Rozpätie: 10,29 m
  • Výška: 3,13 m
  • Nosná plocha: 19,8 m²
  • Rozchod podvozku: 3,45 m
  • Rázvor podvozku: 3,89 m
  • Hmotnosť prázdneho lietadla: 2 280 kg
  • Vzletová hmotnosť: 3 286 kg
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 3 540 kg
  • Pohonná jednotka: 1 × prúdový motor Motorlet M-701C s ťahom 8,7 kN 
Výkony:
  • Maximálna rýchlosť: 620 km/h (pri vodorovnom lete), 655 km/h (vo výške 5 000 m), 860 km/h (pri strmhlavom lete)
  • Pádová rýchlosť: 130 km/h (s vysunutými klapkami)
  • Dolet: 894 km (s prídavnými nádržami na koncoch krídel)
  • Vytrvalosť: 2 hodiny 30 minút
  • Dostup: 11 500 m
  • Stúpavosť: 14,0 m/s
  • Plošné zaťaženie: 166 kg/m²
  • Ťah motora: 8,73 kN       
  • Pomer ťah/hmotnosť: 0,25 kN/kg
Výzbroj:
  • 200 kg rôznych zbraní (kanóny, bomby, rakety a strely na vonkajších závesníkoch)
Bibliografia
Letectví & kosmonautika č. 20, LI., 1975
  • March, Peter R., Directory of military aircraft of the world, Cassel&Co, ISBN 1-85409-527-7
Referencie
  1. Zdeněk Hurt, Pavel Kučera, Oliver Chalas: De Havilland Tiger Moth, Avia/Letov C-2 (Arado Ar 96). Praha, Naše vojsko 1992, s. 113
  2. Vávlav Šorel: Letadla československých pilotů. Praha, Albatros 1986, s. 168
source: http://www.letstihackou.sk/index.php/delfin  as a grayscale pics
above: NEW! L-29 at SU, Kushovka for Hungarian pilot training  source: Buci'bácsi collection fb.
aboveNEWMedRes! In Sovietunion Kusovka (1972-73) training school (aviation higher school) with Czechoslovakien made Aero Vodochody L-29 "Delfin" jet trainer aircraft; ret. Lt.Col. Markotán "Kocka-Cube" Zoltán nyá. rep. alez. former MiG-21 "Fishbed" & MiG-29 "Fulcrum" Gold winged 1st class fighter AK. I.o. pilot and AF HQ's spectator of fighters - vadászszemlélő at Veszprém LEP. Nowadays He is active member of Association of Veterany Aviators & Parashutist in Veszprém.  sourcefacebook
Below: Following the Hungarian Air Force's L-29 (MLE - Magyar Légierő)
 above & below: NEW! MedRes! HPA (WP) HuAF L-29 "Delfin"   source: ret.avn.Lt.Col. Mogyorósi Attila ny.rep.alez. former HDF-HuAF cmdr. of  mixed aviation group Tököl LHTL MH 89.th "Vitéz Hári László" ve.re.o. pk. MVRSz eln. tag. Arhív
above: NEW!. Collection of ret. Flt. Lt.Col. Hadi István nyá.rep.alez. from facebook

aboveNEW+HiRes! Hu. text:  Csoportkép: from left first row: ret.: Lt.Col. Deák Imre nyá.alez., Máté "Czigány" Laci nyá.alez.,  Gen.LtBalogh Imre nyá.altbgy. Aero L-29 "Delfin", MiG-15Bis. LEP & CsRP. - Horváth "Buci'bácsi" István nyá.rep.zls. megrendelésére készítette Juci'bá 'Air Art Grafika' summer of 2015. nyara A3 http://airartgrafika.blogspot.hu

forrás: Facebook: HiRes!  Hadi István

above: NEW! MedRes! Hungarian MLE L-29 Pilot; Mónus István  source: facebook


above: NEW pic!
a szolnoki Tisza-híd alatt MN Repülőcsapatokos mutatvány 1970...??? átellenben a Tisza-liget. Akkor milyen Mágneses Géptengely Irányon (MGTI) mutatja be a HVHT szerinti kiképzési figurát?
above: Front of Hungarian Parlament over the Danube river at Ceremony of august 20th in socialism area.
Vízi és Légiparádé Budapest 2012. augusztus 20. TV-1 közvetítés -induló. (1.)

(Juci'bácsi mint Buda Márton MTV-1 riporter kommentelő segéd-narrátora. Kezdésként a Katonai részt Domján Gyula szds. Mi-24. hchelv.löv. kommentálja a Gripeneket, Mi-17, 24 köteléket és az An-26-ost)
aboveNEW two pic! HiRes! Juci'bacsi's photo by Olympus; MLE L-29 in Kecel Military Technic park - 'Pintér-művek' refreshed by "Az ég katonái" association.
 NEW+! HiRes!
above: Juci'bacsi's 'Olympus' photo:  HiRes! L-29 Delfin Csehszlovák gyártmányú (Aero Vodochody) Kiképző-Gyakorló sugárhajtású repülőgép az 1960-as évekből. Magyar Légierős becenevei: "Hycomat", "Holler-Roller" a szolnoki LHSN Repülő Múzeumban.  below: NEW! HiRes!
above: HiRes! az izgalmak után egy kis lazítás; Aira-Mermaid   DelfinSellő   below: NEW! NoH!
above: NEW! The instrument panel.
 above: NoHigher! Forward Instrument panel
above: HiRes!
above: new! Throttle lever on left side with cyrillic text.

above: HiRes! Norge - Oslo - Kjeller airfield AirShow "Flydag" Norwegian "Fjord Fiesta" may 2014. 


above: NEW! MedRes! Due Accident broken nose gear - törött orrfutó baleset miatt
above: NEW+! MedResAnna Solar and the L-29  photoÍ. Curtis Noble  source: Google - Collector: Bányiczki Zoltán    below: NEW! L-29 Anna Solar-2016-11-29
above: NEW! MedRes! American retro L-29 in California, Palm Springs aerodrome Aviation Day  photo: Alon L. Sitren photoartist   source: Google G+ Hu. Collector: Mr. Bányiczki Zoltán
Last night at the Palm Springs Air Museum, the dedication and unveiling of the newly restored F-86 Sabre Jet by Museum Director Fred Bell. The F-86 was introduced during the Korean War and was met head on by the Soviet MiG-15. This MiG-15 will be flying today at the Air Museum following a one hour program at 1:00 PM. Be there! I will and with my camera!

above: NEW! papermodel from GDR - Strahltrainer L-29

 above: No Higher!
 above: HiRes! model M1:72


below: In Memoriam! Komócsi Zoli He was the forefather for first Hungarian civilian L-29
above & below: MedRes!  OK!

above: NEW! Tigermeet L-29 & Trabant-601 below: Dolphin mammal animal



Video: การแสดงของโลมา - Dolphin Show

above: NEW! Italian famous actress beaty Monica Belucci as Dolphin in celebration clothing.

above: NEW! NoHigher!  Pamela Andersson Baywatch star is during training with Dolphin.

FIN! 

No comments:

Post a Comment