Wednesday, February 12, 2014

18.) Sextant marine instrument, coincidental angle measuring, tengerészeti helymeghatározó szögmérő műszer - szeksztáns - sailor's tool

Sextant marine instrument, coincidental angle measuring, tengerészeti helymeghatározó szögmérő műszer - szeksztáns. Plath Hamburg & Gamma Művek. Juvenia "Sextant" watch. Red-vine. Elemi ösztön: Sharon Stone.

Refreshed! to-108%- 18+ 03.12.2017.-Regulated++++++++
+

above: New! Swiss IWC - Schaffhausen moderne precision Sextant

Hu. text: A szextáns; A tengeri navigációhoz használt kéttükrös szögmérő, amellyel égitestek helyzetét lehet mérni egymáshoz vagy ahorizonthoz viszonyítva. Főként a delelő Nap horizont feletti magasságának mérésére, a földrajzi szélesség meghatározására használatos.A kéttükrös mérést hajózási műszerben Hadley alkalmazta először 1731-ben oktánsában. A mai szextánsok ennek tökéletesített változatai. A mérés pontosságát az teszi lehetővé, hogy a tükrözött és a látott képet (pl. a horizontot és a Napot) egy mezőben látjuk. A nap fénye elé szűrők helyezhetőek. Szárazföldi használatnál higanymedence által adott mesterséges horizontot, repülésnél buborékszint-horizontot vagy repülési Oktáns-t használnak.

No HiRes !
sextant in 1900's
below: four NEW Pics!: Top normal, other three HiRes! classical - old timer sextants
 


above: NEW! HiRes! Mini sextant   source: Youtube


antique sextant instrument made by brass covered gold
above: NEW+! NoHigher! The Princip of Sextant - A Szeksztáns elve

above & below: pocket - survival sextant

above: NEW! NoHigher! Steampunk -"HMD" Sextant - Stadymeter for orient of vine cellar

above: NEW! NoHigher! Sextant gift

above: Juci'bácsi scan coll.: NEW! NoHigher! Advert of American Tobacco 'Kent' cigarette with vintage an vintage solid brass Sextant, made about 1835 'Bates' of London. Magazine from early 1980's

sailor Gerard Ford USA former president
above: NEW pic: Special NAVY's ship mounted sextant.

above: NEW! HiRes! An other very important maritime instrumet, the compass with gimbal.

above: NEW! NoHigher! gyrocompass inside.
 above & below: NEW! HiRes! Juci'bacsi's girokompassz & magnetic compass design-terv for our planned motorboat from 1973. I was 19 y.old.
NEW! above: NoHigher! Juci's developed Navigation Instrument Box-II. (plan) for "Nedves" salom canoe. below: NoHigher! My firs Love-mate Miss Ildikó at Soroksári (now: Ráckevei-) Duna-ág 1975 with S70
above: NEW! NoHigher! Swedish SILVA UN70 magnetic compass for motor & sail-boat.
above: IWC Schaffhausen sextant
above: German KriegsMarine U-Boot sextant practice during WW.II.

aboveNEWHiRes! WW-Two Germany Kriegsmarine standart sextant 7561 C.Plath-Hamburg 

below: The Made in Hungary 'Gamma'-Művek - Budapest marine Sextant from 1950's - Magyar Szeksztáns

aboveMedRes! Gamma's marine Sextant - Szextáns - Szeksztáns for MaHaRt. from 1950's


aboveHiRes! Parts of  Hungarian made 'Gamma's sextant: Left: shades-mounting   Right: steel-worm   belowMedRes!

Made in Hungary Gamma's marine Sextant - Magyar gyártmányú tengerészeti Szextáns - Szeksztáns for MaHaRt. from 1950's

below FourNEWMedResEz a kincs egy magyar Ipartörténeti remekmű! This treasure is masterpiece is An One Hungarian History of Industry!  Hungarian Collector: Mr. Szigeti Szabolcs from facebook 'Magyar Mérőműszerek" - Zárt Csoport. Vintage 'Gamma' Szeksztáns - Sextant




 above: The Micrometer button with degrees dial with release handling- Tekerőgomb a fok-skálával és kioldóval    below: From back



above: The optic also original but it is maybe additioned   This type very similar the WW-Two 'Kriegsmarine' sextant.
Hu. text: Köszönöm! Most végre megtudtam, hogy a szextánsom Gamma gyártmány (valaki kicsiszolta belőle a gyártó jelzését, ki tudja milyen okból. De szinte megegyezik a képen láthatóval, annyi különbséggel, hogy a mikrorméter dob fémből van és a sötétítők kerete szögletes.
Látszik, hogy kicsiszolták a gyártó jelzését. Lehet, hogy akkori titkolózás okán? Ki tudja. A távcső is más, mint a cikkben lévőn.
Nyugodtan fel lehet tenni. Sokat nem tudok róla, egy idős úr hirdette a Vaterán annak idején, nagyon alacsony áron, pláne ahhoz képest, amennyiért pl. az eBay-en lehet venni. Mire rábukkantam, már hirdette egy ideig, de úgy tűnik itthon nincs kereslete a szextánsoknak. Megvettem (nem gyűjtöm őket, hanem vitorlázom, így egy igazi szextánsnak azért kell otthon lennie dísznek . Kiderült, hogy az eladó tengerész és tengeri vitorlázó volt és ezt a szextánst használta annak idején navigációra. A típusát ő sem tudta megmondani. Az eredeti doboza sem volt meg, egy házilagos, rétegelt lemezből készített dobozban volt. Szóval ennyit tudok ennek a példánynak a történetéről.    Mr. Szigeti Sz.
Blogger megj.: Kedves Szabolcs! Nagy tisztelettel köszönöm a lehetőséget a szép műszere képeinek olodalamra feltételéért.
'Gamma'-Művek: http://szextant.blogspot.hu/2015/10/169-gamma-muvek-rt-budapest-42-hadiuzem.html

above: NEW! NoHigher! An other Hungarian masterpiece sextant: Our World famous actress, Miss. Osvárt Andrea as sailor.

aboveNoHigher! Hungarian MAHART - MaHaRt. (Magyar Hajózási Részvénytársaság) consumer Corporation of  Hungarian Shipping  Corporation firma's captain - hajóskapitány; dr. Juba "Juba" Ferenc kapitány 1990's    Fotó: mateinfo.hu
NEWHu. text: "A legnagyobb veszélyt az aknák jelentették, mivel nem volt elég aknaszedő, ráadásul a szovjetek rendre át/újratelepítették az aknamezőket. Egyetlen védekezési módszerként a hajók gépágyúival lőtték a felbukkanó robbanószerkezeteket, de a módszer nem mindig volt hatásos. Az Ungvár pótlására érkező Budapest III. tisztje, dr. Juba Ferenc így emlékezett a Mariupol – Jejszk útvonalra;
az öblöt egy ottani orosz révkalauz szerint 20 000 aknával tűzdelték tele évekkel azelőtt. Így láncaik már alaposan elrozsdásodtak, a viharokban el-elszakadtak. Ezek felúszva, a keskeny hajóútban alig hagytak kitérési lehetőséget.
"A másik kellemetlenséget jelentette az útvonalra éppen merőlegesen fújó, jéghideget hozó északkeleti, szibériai szél. Ez a sekély tengeren szokatlanul meredek hullámokat korbácsolt fel. Ennek következtében a hajó közel 40 fokos, percenként 16-szor ismétlődő dülöngélése az állást, járást csak kapaszkodással tette lehetővé, szegény szakácsnak a tűzhelyen ide-oda száguldó edényekkel folytatott küzdelméről nem is beszélve.”          

Forrás: Juba Ferenc: A magyar tengerészet a második világháborúban, Magyar Nemzeti Történeti Társaság, Kaposvár,    
above: NEW! NoHigher!  18+ Marine Cadet by John Pery  source: www.mellbimbo.eu
above: Left: MedRes!  Right: NoHigher! USN female sailor
above: NEW! NoHigher! Sextant 6 inches
above: NEWMedRes! Antiqued 'Hampton Nautical' sextant alhidade
above: NEW! MedRes! MINIATURE SEXTANT BY HEATH & CO LONDON

above: NEW! NoHigher!  Mirror effect: Basic Instnct-2: Sharon Stone simulate the bad sex  with Her sextant pose legs, before mirror.

above: NEW pic! NoHigher!
a Szextáns mint koincidenciális optikai szögmérőműszer két
objektum képét egyezteti egy látófelületen és ezt a szögeltérést
az alsóíves skálán lehet leolvasni.

Sextant

From Wikipedia, the free encyclopedia
This article is about the sextant as used for navigation. For the astronomer's sextant, see Sextant (astronomical). For other uses, see Sextant (disambiguation).

A sextant is an instrument used to measure the angle between any two visible objects. Its primary use is to determine the angle between a celestial object and the horizon which is known as the object's altitude. Using this measurement is known as sighting the object, shooting the object, or taking a sight and it is an essential part of celestial navigation. The angle, and the time when it was measured, can be used to calculate a position line on a nautical or aeronautical chart. Common uses of the sextant include sighting the sun at solar noon and sighting Polaris at night (in the Northern Hemisphere), to find one's latitude. Sighting the height of a landmark can give a measure of distance off and, held horizontally, a sextant can measure angles between objects for a position on a chart.[1] A sextant can also be used to measure the lunar distance between the moon and another celestial object (e.g., star, planet) in order to determine Greenwich time which is important because it can then be used to determine the longitude.
The scale of a sextant has a length of of a turn (60°); hence the sextant's name (sextāns, -antis is the Latin word for "one sixth"). An octant is a similar device with a shorter scale (⅛ turn, or 45°), where as a quintant ( turn, or 72°) and a quadrantturn, or 90°) have longer scales.
Sir Isaac Newton (1643–1727) invented the principle of the doubly reflecting navigation instrument (a reflecting quadrant—see Octant (instrument)), but never published it. Two men independently developed the octant around 1730: John Hadley (1682–1744), an English mathematician, and Thomas Godfrey (1704–1749), a glazier in Philadelphia. John Bird made the first sextant in 1757. The octant and later the sextant, replaced the Davis quadrant as the main instrument for navigation.
US Navy officer using a sextant
This section discusses navigators' sextants. Most of what is said about these specific sextants applies equally to other types of sextants. Navigators' sextants were primarily used for celestial navigation.
Advantages:
Like the Davis quadrant (also called backstaff), the sextant allows celestial objects to be measured relative to the horizon, rather than relative to the instrument. This allows excellent precision. However, unlike the backstaff, the sextant allows direct observations of stars. This permits the use of the sextant at night when a backstaff is difficult to use. For solar observations, filters allow direct observation of the sun.
Since the measurement is relative to the horizon, the measuring pointer is a beam of light that reaches to the horizon. The measurement is thus limited by the angular accuracy of the instrument and not the sine error of the length of an alidade, as it is in a mariner's astrolabe or similar older instrument.
A sextant does not require a completely steady aim, because it measures a relative angle. For example, when a sextant is used on a moving ship, the image of both horizon and celestial object will move around in the field of view. However, the relative position of the two images will remain steady, and as long as the user can determine when the celestial object touches the horizon the accuracy of the measurement will remain high compared to the magnitude of the movement.
The sextant is not dependent upon electricity (unlike many forms of modern navigation) or anything human-controlled (like GPS satellites). For these reasons, it is considered an eminently practical back-up navigation tool for ships.

Anatomy of a sextant

Marine Sextant

principial schema
Using the sextant to measure the altitude of the Sun above the horizon
The index arm moves the index mirror. The indicator points at the arc to show the measurement. The body ties everything together.
There are two types of sextants. Both types give good results, and the choice between them is personal.
Traditional sextants have a half-horizon mirror. It divides the field of view in two. On one side, there is a view of the horizon; on the other side, a view of the celestial object. The advantage of this type is that both the horizon and celestial object are bright and as clear as possible. This is superior at night and in haze, when the horizon can be difficult to see. However, one has to sweep the celestial object to ensure that the lowest limb of the celestial object touches the horizon.
Whole-horizon sextants use a half-silvered horizon mirror to provide a full view of the horizon. This makes it easy to see when the bottom limb of a celestial object touches the horizon. Since most sights are of the sun or moon, and haze is rare without overcast, the low-light advantages of the half-horizon mirror are rarely important in practice.
In both types, larger mirrors give a larger field of view, and thus make it easier to find a celestial object. Modern sextants often have 5 cm or larger mirrors, while 19th century sextants rarely had a mirror larger than 2.5 cm (one inch). In large part, this is because precision flat mirrors have grown less expensive to manufacture and to silver.
An artificial horizon is useful when the horizon is invisible. This occurs in fog, on moonless nights, in a calm, when sighting through a window or on land surrounded by trees or buildings. Professional sextants can mount an artificial horizon in place of the horizon-mirror assembly. An artificial horizon is usually a mirror that views a fluid-filled tube with a bubble.
Most sextants also have filters for use when viewing the sun and reducing the effects of haze.
Most sextants mount a 1 or 3 power monocular for viewing. Many users prefer a simple sighting tube, which has a wider, brighter field of view and is easier to use at night. Some navigators mount a light-amplifying monocular to help see the horizon on moonless nights. Others prefer to use a lit artificial horizon.
Professional sextants use a click-stop degree measure and a worm adjustment that reads to a minute, 1/60 of a degree. Most sextants also include a vernier on the worm dial that reads to 0.2 minute. Since 1 minute of error is about a nautical mile, the best possible accuracy of celestial navigation is about 0.1 nautical miles (200 m). At sea, results within several nautical miles, well within visual range, are acceptable. A highly skilled and experienced navigator can determine position to an accuracy of about 0.25-nautical-mile (460 m).
A change in temperature can warp the arc, creating inaccuracies. Many navigators purchase weatherproof cases so that their sextant can be placed outside the cabin to come to equilibrium with outside temperatures. The standard frame designs (see illustration) are supposed to equalise differential angular error from temperature changes. The handle is separated from the arc and frame so that body heat does not warp the frame. Sextants for tropical use are often painted white to reflect sunlight and remain relatively cool. High-precision sextants have an invar (a special low-expansion steel) frame and arc. Some scientific sextants have been constructed of quartz or ceramics with even lower expansions. Many commercial sextants use low expansion brass or aluminium. Brass is lower-expansion than aluminium, but aluminium sextants are lighter and less tiring to use. Some say they are more accurate because one's hand trembles less.
Aircraft sextants are now out of production, but had special features. Most had artificial horizons to permit taking a sight through a flush overhead window. Some also had mechanical averagers to make hundreds of measurements per sight for compensation of random accelerations in the artificial horizon's fluid. Older aircraft sextants had two visual paths, one standard and the other designed for use in open-cockpit aircraft that let one view from directly over the sextant in one's lap. More modern aircraft sextants were periscopic with only a small projection above the fuselage. With these, the navigator pre-computed his sight and then noted the difference in observed versus predicted height of the body to determine his position.
After a sight is taken, it is reduced to a position by following any of several mathematical procedures. The simplest sight reduction is to draw the equal-elevation circle of the sighted celestial object on a globe. The intersection of that circle with a dead-reckoning track, or another sighting gives a more precise location.

Taking a sight

To sight (or measure) the angle between the sun, a star, or a planet, and the horizon the 'star telescope' should be fitted to the sextant. The horizon should also be visible. On a vessel at sea, this is usually no problem; on misty days, sighting from a low height above the water may give a more definite, better horizon. The sextant is removed from its box and held by the handle in the right hand, without ever touching the arc with the fingers.
For a sun sight, the shades of the sextant overcome glare. One method of starting is to use both index mirror and horizon mirror shades, of sufficient darkness that the sun appears through either as a solid disk and does not hurt the eyes. By setting the index bar to zero, the sun can be viewed through the telescope. Releasing the index bar (either by releasing a clamping screw, or on modern instruments, using the quick-release button), the image of the sun can be brought down to about the level of the horizon. It is necessary to flip back the horizon mirror shade to be able to see the horizon, and then the fine adjustment screw on the end of the index bar is turned until the bottom curve (the lower limb) of the sun just touches the horizon. 'Swinging' the sextant about the axis of the telescope ensures that the reading is being taken with the instrument held vertically. The angle of the sight is then read from the scale on the arc, making use of the micrometer or vernier scale provided. The exact time of the sight must also be noted simultaneously, and the height of the eye above sea-level recorded.
An alternative method is to estimate the current altitude (angle) of the sun from navigation tables, then set the index bar to that angle on the arc, apply suitable shades only to the index mirror, and point the instrument directly at the horizon, sweeping it from side to side until a flash of the sun's rays are seen in the telescope. Fine adjustments are then made as above. This method is less likely to be successful for sighting stars and planets.
Star and planet sights are normally taken during nautical twilight at dawn or dusk, while both the heavenly bodies and the sea horizon are visible. There is no need to use shades or to distinguish the lower limb as the body appears as a mere point in the telescope. The moon can be sighted, but it appears to move very fast, appears to have different sizes at different times, and sometimes only the lower or upper limb can be distinguished due to its phase.
Sextants can be used very accurately to measure other visible angles, for example between one heavenly body and another and between landmarks ashore. Used horizontally, a sextant can measure the apparent angle between two landmarks such as a lighthouse and a church spire, which can then be used to find the distance off or out to sea (provided the distance between the two landmarks is known). Used vertically, a measurement of the angle between the lantern of a lighthouse of known height and the sea level at its base can also be used for distance off.

Adjustment

Due to the sensitivity of the instrument it is easy to knock the mirrors out of adjustment. For this reason a sextant should be checked frequently for errors and adjusted accordingly.
There are four errors that can be adjusted by the navigator and they should be removed in the following order.

Perpendicularity error
This is when the index mirror is not perpendicular to the frame of the sextant. To test for this, place the index arm at about 60° on the arc and hold the sextant horizontally with the arc away from you at arms length and look into the index mirror. The arc of the sextant should appear to continue unbroken into the mirror. If there is an error then the two views will appear to be broken. Adjust the mirror until the reflection and direct view of the arc appear to be continuous.
Side error
This occurs when the horizon glass/mirror is not perpendicular to the plane of the instrument. To test for this, first zero the index arm then observe a star through the sextant. Then rotate the tangent screw back and forth so that the reflected image passes alternately above and below the direct view. If in changing from one position to another the reflected image passes directly over the unreflected image, no side error exists. If it passes to one side, side error exists. The user can hold the sextant on its side and observe the horizon to check the sextant during the day. If there are two horizons there is side error; adjust the horizon glass/mirror until the stars merge into one image or the horizons are merged into one. Side error is generally inconsequential for observations and can be ignored or reduced to a level that is merely inconvenient.
Collimation error
This is when the telescope or monocular is not parallel to the plane of the sextant. To check for this you need to observe two stars 90° or more apart. Bring the two stars into coincidence either to the left or the right of the field of view. Move the sextant slightly so that the stars move to the other side of the field of view. If they separate there is collimation error. As modern sextants seldom use adjustable telescopes they do not need to be corrected for collimation error.
Index error
This occurs when the index and horizon mirrors are not parallel to each other when the index arm is set to zero. To test for index error, zero the index arm and observe the horizon. If the reflected and direct image of the horizon are in line there is no index error. If one is above the other adjust the index mirror until the two horizons merge. This can be done at night with a star or with the moon.
 above & below: NEW Pics!: HiRes! Bubble sextant (artifical horizon) sextant
below plastic for
lifeboat equipm.
NEW! above: NoHigherbelow: HiRes! Sextant 'Simonsen'-sortie - ~-féle

above. NEW! HiRes! USSR SNO sextant in wooden case.
above: New pic! HiRes! parts of mirror   

 above: NEW! HiRes! USN Nautical comission sextant    below: Pics Four: HiRes!



above: NEW! NoHigher! WW-Two Kriegsmarien sextant by 'Plath' Hamburg

Hu. text: A Szextáns, szögek mérésére szolgáló optikai műszer mely két cél közötti szöget messziről képes megmérni. Abban jó látási viszonyok közötti időben mérhető a szextánsal a nap vagy más égi horizonton lévő csillag,
A Sextant elv kivitelezhetőségét Newton javasolta először. Sextant ventilátor alakú, annak összetevőit, beleértve a kis távcsövet, áttetsző félig visszaverő tükör, ami fix horizont tükör mutató összefüggő koincidenciában lévő objektumokat az index tükör reflektor. Sextant méretű ív kerülete: 1/6. Használva, a a szextánst, a kijelző tükör, így is megjelennek a vizuális területen, ahol az égi objektun (nap, sarkcsillag) és a horizont egybeesik. Szerint a tükör szöget mutató olvasható égi magassági szög, a hiba a ± 0,2 ° ~ ± 1 °. A repülési szextánsnál a látómezőben, van egy vízmérték a horizont helyett. Seksztánst könnyű súly jellemzi így könnyen elmozdul a hajó mozgásakor. Hátránya az, hogy esős napokon –zárt felhőzetnél- nem lehet használni. Miután az 1940-es években, bár voltak különböző rádió helymeghatározási módszerek, de még mindig széles körben használják szextánst.
Korai navigátorok vitorlás az óceánban az útvonal mentén, meg kellett, hogy folyamatosan meghatározza a helyét, hogy a hajó, melyik a hosszúsági és szélességi kereszteződésnél tartózkodik. Annak érdekében, hogy tisztázzák a hajó navigációs szélességi –altitude- (φ) helyzetét, hogy szükség van egy olyan eszközre, amely délben a horizonton, a mérés közötti szög a nap, és  a horizont szög a rögzített mérésekkel meghatározható a szélesség fok. Kezdetben, a tengerész asztrolábium mérni a magasságát a nap, hanem azért, mert a hajó fedélzetén van, és le, ez az eszköz nagyon nehezen működött, nem vele könnyű pontosan mérni. Később ki lett cserélve egy téglalap alakú eszközre az asztrolábium. Hajózási térképek és iránytűk a szextáns, szögmérő, vonalzó és más korai navigációs eszközök párhuzamosan fejlődtek.
1730, az amerikaiak T · Godfrey (Thomas Godfrey) és az angol John Hadley (John Hadley) egymástól függetlenül találták fel az oktáns-t. A Royal Society-hez 1734-ben benyújtott fejlesztési tervet, amai napig széles körben használják. Hadley kifejlesztett egy tükrös távcsövet, és így lett egy szög mérőműszer a tengeren. Observer látható egy tükör, míg a horizont, a szélén a szög lehet a köztük egy kalibrált negyedben mért, mért szög tartomány 90 °-ig, tehát hogy egy egyszerű negyed (mérési tartomány szög 45 °) mért megduplázva –koincidencia- a magasság, vált szélességi kör meghatározásának ideális mérőeszközzé, amely további előnye, hogy lehetővé teszi a kép a csillagok és égi horizont, egyenes vonalban történő egyeztetését, és a pontosabb mérést. Mivel pontos, olcsó, könnyen kezelhető, nagyon üdvözölte tengerészek, egészen a 20. századig, még mindig, mint a mérés meghatározása magassági és szélességi megközelítés.
1732, a Brit Admiralitás egy hajón a tárgyalta meg, hogy Octant eredményeki nagyon pontosak. De egy 90 °-os oktáns skála mérésére szögletes távolságot a Hold és égitestek, bebizonyította, hogy nem nagyon megfelelő, így John Bird az 1750-es években készített egy teljes kört, a mérési tartomány 360 °-ban mért hatás jó, de nagyon nehéz és kényelmetlen a használata a tengeren. Így gondolkodás kör negyedelésén, és hogy kompromisszumot találjon az oktáns mellett. 1757-ben Campbell Octant kapitány a mérési tartomány kiterjesztette 120 °-osra, ami egy szextáns, amely áll egy háromszög alakú polc, míg a a 120 °-os ív tábla terjedelme és egy mozgatható mutató. Fényvisszaverő teleszkóppal kell majd mérni, hogy a reflektor szög két napot együtt állnak. Az emberek könnyen mérhettek és a számított szöggel meghatározhatták a hajó szélességi. Összehasonlítva az előző felmérés szextáns szélességi asztrolábiummal, a merőleges kvadráns pontosság jelentősen javult.
Sextant alapul egy nagyon egyszerű elv: a szög visszaverődés megegyezik a a fény beesési szögével. Tény, hogy a szextáns is mérrni tudjon kell a szög két tárgy. Az elv eredetileg a Newton (és korábbi Hooker) javasolt, meglehetősen nagy szextáns rögzített nagyon korán a nagy obszervatórium épült asztrometrikai célokra (például Tycho beépített Timor Island Ji limit eszköz, Greenwich Observatory nagy szextáns, stb.)
Nautical szextáns visszatért a ventilátor kerethez egy fogófüllel a keret fel van szerelve egy mozgatható karral, a tetején a számskála, ami mozgatható kar index tükörrel, félig fényvisszaverő tükör szerelt szextáns horizont balra (középen, aki a távcső), horizont tükör jön a következő mérésére szűrő használandó fényes objektumokhoz, mint pl. a nap. Mérési égi magasság, a megfigyelő kézi szextáns, így a távcső szintjének fenntartása, mérve a távcső megfigyelése égi horizont tükörképe által alkotott kép, ugyanakkor tevékenységét szabályozó jeleket –csík-látni, hogy a távcső az asztrológia a horizonton. Az is szükséges, hogy egy félig fényvisszaverő tükör horizont üveg gyártási okok miatt.
Szeksztánst használják a szélességi és hosszúsági szextáns előfeltétele mérésére az aktuális idő ismerete. Először egy égi szextáns intézkedés (általában a nap), a tranzit idő a magasság, majd a vizsgálat napján almanach megérteni égi egyenlítői koordinátáit, csak helyettesített a képlet:
cos z = sin φ sin δ cos φ cos δ cos t
Lehet levonni a földön szélességi φ. Ahol Z az égi zenit távolság (mínusz 90 fok magasság), a δ deklináció égitestek, t az óra szög, a helyi sziderikus idő és égi felemelkedés kiszámítani, a csillag is kiszámítható egy egyszerű kap. Ha a kiszámítása a helyzet a nap földrajzi szélességi, egyszerűbb algoritmus:
δ = z δ
Természetesen a pontosításra is kell levonni szextáns parallaxis, a légréteg reflexióját, szemmagasságban, sugara égitestek annak érdekében, hogy miután a hibát. Néhány tényező mostani speciális korrekciókat táblázat megtekinthető.
A szerkezet és az optikai elvei szextáns
ΔABC az ω = β-ɑ
ΔABD a h = 2β-2ɑ
 h = 2ω

Ami mérésére hosszúsági összehasonlításával helyi idő, amikor a Nap tranzit (származtatott vizsgálat almanach), valamint az oda az időeltolódás származik.
Sextant legnagyobb hátránya, nagyban befolyásolja az időjárás, akkor nem képes használni pl. esős napokon. A gyártási folyamat elkerülhetetlenül be mechanikai hiba, vált a korlátozó tényező a pontosságát szextáns. Observer némi tapasztalattal egy nap normál körülmények között mért átlagos négyzetes hiba ± 0,7 "~ ± 1,0." Növelve a megfigyelések számát átlagolni kell, akkor az átlagos négyzetes hiba csökken egyes megfigyelések n az általános felvételi 3,5,7 alkalommal. Magassági és előnyösen 15 ° ~ 65 °. Ezen kívül a szextáns is használható, hogy betartják a parti út két őrlemény szabványos vízszintes szöget megtalálni a diagramon.
Történelmileg, amellett, hogy a tengeri szextáns játszotta a fő szerepet, is segített csillagászok a pontosság csillag katalógusban. A készítmény a csillag katalógusok kialakulását is elősegítette már a vitorlázás idején, de hogy a földrajzi koordináták mérés hozott jelentős előrelépést. Egy másik a légi repülő-szextáns, szerkezet és navigációs szextáns lényegében ugyanaz, de a távcső elképzelés a horizonton szint vonal helyett. Most az elektronikus szextánsfejlesztik és terjesztik el a navigációban.
Egy nagy utasszállító hajó, rossz időben, amikor a fejlett elektronikus navigációs eszközök vezérlésével automata vezetést valósít meg. Azonban kivételes esetekben, hogy segítse a bíró továbbra is szüksége szextánssal végzett helyzet meghatározásra.
above: NEW! MedRes! Nautical Sextant 1991.
above: moderne sextant

 NEW! NoHigher! Paper asembly Sextant by AstroMedia
above: New! primitive  survival sextant    below: NEW! MedRes! Compact sextant
Sextants & Octants for celestial - aerial navigation. Astrodome on classical airplanes, cutaway. Astronomie:
 USN Marinatrix and yacht sailor student girl
above: USN boardmaster is measuring with sextant
 above: New! Apollo spacecraft command modul's astronomy sextant   below: NEW! NoHi!
above: NEW! NoHigher! Soviet Aviation sextant SzP-1M for Strategic acf.
Sextants & Octants for celestial - aerial navigation. Astrodome on classical airplanes, cutaway. Astronomie:
aboveNew!aircraft aeronautical astronomy sextant 


above: Left: NEW! MedRes!  Juvenia-3 pink-gold Australia, Winnipeg, watch-enthusiasts    Right: HiRes! Swiss made Pre-Basel 2014 - Juvenia 'Sextant III'

above: NEW! HiRes! Juvenia mechanic

above: NEW! Marine wrist watch: Swiss ROLEX - "Oyster"

above: NEW! NoHigher! Nautical Chonograph in Gimbal box
above: NEW! Old Timer multipurpose sextant
above: NEW! NoHigher! 18+ An other brass Hi-Tech instrument: Sexofon.
above: Another true mariner sextant - egy másik Igazi hajózási szextáns
Barometer

aboveNoHi! The very important instrument, the aneroid Barométer - a Szelencés Légnyomásmérő. Therefore  must be report the surface QFE anf AMSL QNH airpressure data
Remélem nem lettél borús a sok komolyságtól.
I hope you don't turn to bored condition.

above: New! american Californian 'Sextant' red vine
above: NEW pic: and inspector girl from with telescope other sailboat for correct sextant using.
FIN!

No comments:

Post a Comment