Monday, March 31, 2014

60.) Ми-8 Миля ВЕРТОЛЁТ: ВР-8А Редуктор - Mil Mi-8 cargo helicopter VR-8A főReduktor - main Gearbox - Fordulatszámcsökkentő _ Cross Section Drawings - Kinetics - Metszet-rajzok - ЧЕРТЕЖИ - СХема -Компоновкa

Ми-8 Миля ВЕРТОЛЁТ: ВР-8А Редуктор Mil Mi-8 cargo helicopter VR-8A Főreduktor - main Gearbox/Transmission - Fordulatszámcsökkentő áttétel. Cutaway & Cross Section Drawings - Kinetics - Kinetikai Metszet-rajzok - ЧЕРТЕЖИ - СХема -Компоновкa

Refreshed! to 111%- 18+ 08.10.2017.++++++++++++
Kedvelvevő ábrák ! - Unmotivation drawings!
above: NEW! NoHigher! cutaway of Mi-17 passenger version
Mil Mi-8
Mi-8MTV - Mi-17

above: NEW! MedRes!  Blasted graphic of Mil Mi-8MTV/17 airframe structural joints

Ru. text: Ми-8 (В-8, изделие «80», по кодификации НАТО: Hip — «Бедро») — советский/российский многоцелевойвертолёт, разработанный ОКБ имени М. Л. Миля в начале 1960-х годов. Является самым массовым двухдвигательным вертолётом в мире, а также входит в список самых массовых вертолётов в истории авиации. Широко используется во многих странах мира для выполнения множества гражданских и военных задач. На 2014 год является вторым по распространённости военным вертолётом в мире (после S-70/UH-60)

En. text: The Mil Mi-8 (Russian: Ми-8, NATO reporting name: Hip) is a medium twin-turbine helicopter, originally designed by the Soviet Union, and now produced by Russia. In addition to its most common role as a transport helicopter, the Mi-8 is also used as an airborne command post, armed gunship, and reconnaissance platform. Along with the related, more powerful Mil Mi-17, the Mi-8 is among the world's most-produced helicopters, used by over 50 countries. As of 2015, it is the third most common operational military aircraft in the world.   source: https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-8

De. text: Der Mil Mi-8 (russisch Миль Ми-8, Nato-Codename: Hip) ist ein in der Sowjetunion von Mil entwickelter und gefertigterMehrzweck- und Transporthubschrauber mit zwei Turbinentriebwerken und großen Heckladetoren. Als Varianten des Mi-8 gelten die Modelle mit den Bezeichnungen Mi-17, Mi-18, Mi-19, Mi-171 und Mi-172. Ein naher Verwandter ist die Marineversion Mi-14, die aber als eigenständiges Muster geführt wird.

Hu. text: A Mi–8 (NATO-kódja: Hip) helikopter a Szovjetunióban a Mihail Mil vezetése alatt álló OKB–329 tervezőirodában kifejlesztett többcélú, polgári és katonai feladatokra szánt helikopter. Az Aeroflot, a szovjet légierő és a Varsói Szerződés tagállamainak hadseregei széles körben alkalmazták. Ez a típus a korai Mi–4-nek gázturbinás hajtóművel felszerelt változata. Amikor az első prototípus 1961-ben a levegőbe emelkedett, a gép négylapátos forgószárnnyal és egy Szolovjov gázturbinás hajtóművel rendelkezett, a második prototípus azonban már kéthajtóműves változatban készült. Két évvel később áttértek az ötlapátos forgószárny kialakításra, és a Mi–8 sorozatgyártása is ebben a formában kezdődött 1967-ben. Azóta több mint 7000 db készült, és a kelet-európai országok mellett ez a típus teljesít szolgálatot Afganisztán,Banglades, Egyiptom, Etiópia, Finnország, Irak, Észak-Korea, Pakisztán, Peru, Szomália, Jemen, Szíria és Vietnam légi haderőiben. A nullszériás modelleket is beszámítva legalább hat különböző változat ismert. A felfegyverzett és általános feladatok végrehajtására a Hip-C, a Hip-E és a Hip-F típusok alkalmasak. Valamennyi jellemzője a hátsó, nyitható tehertérajtók – a gép 30 katona vagy 3000 kg szabálytalan alakú teher szállítására képes. Fegyverzettel mindegyik gép ellátható, de különösen a Mi–8TV változat érdemel említést ebből a szempontból. Ez a típus 7,62 mm-es géppuskával, 12 külső blokkon függesztett 192 db SZ–5 nem irányított rakétával és 4 db 3M11 Flejta (AT–2 Swatter) páncéltörő rakétával szerelhető fel. A legutóbbi felfegyverzett változat a Mi–8TV exportváltozata, a Mi–8TVK (Hip-F), amelynek fegyverzetét 6 db 9M14 Maljutka (AT–3 Sagger) vezetékes irányítású páncéltörő rakéta alkotja. A Hip-D elsősorban az elektronikus hadviselésben való részvételre lett optimalizálva. Számos antennája és a külső felfüggesztési csomópontokon rögzített négyszögletes konténerekben tárolt berendezései segítik az ilyen jellegű feladatok végrehajtását. A Hip-G, a Hip-J és a Hip-K híradásbiztosító, ECM és korszerűsített ECM változatok. Az alapváltozattól leginkább eltérő változat a Mi–8MT, amely Mi–17 típusjelzéssel is ismert. Meghajtását két db, az ukrán Motor Szics által gyártott TV3–117MT típusú, egyenként 1434 kW teljesítményű szabadturbinás hajtómű biztosítja. A farokrotor a faroktartó bal oldalára került – ez az elrendezés valamivel nagyobb teljesítmény elérését teszi lehetővé.
above Two: NEW! HiRes! photo: HuAF ret. WO board-avmech. Kovács "Kokó" István nyá. rep. zls. fed.tech.: Kovács István prepares the VR-8M before flight Mi-17

above: NEWMedRes! The Photomaker: BoTech. ret.avn.WO Kovács "Kokó" István nyá.rep.zls. Fed.Tech. in Mi-17 cockpit. sourcewww.facebook.com
above: NEW! Juci'bacsi's Olympus "Camedia" photo: HiRes! at LHSN Szolnok HuMoD - MoMH Aviation Museum 2010. - HM-HIM Repülő Múzeuma Mi-8
above: NEW! HiRes! HuAF Mil Mi-17 VR-8M reductor from behind hydraulic compartments and APU Ai-9V - Segédhajtómű  Koko's photo.

above: NEW! MedRes! LOM Praha s.p. Czech. Manufacture-Service - Gyár-Javítóüzem.

En. text: is one of the world‘s leading companies offering complex services for Mil helicopters and L-39 aircrafts. Our experienced staff is able to provide a whole range of services starting from helicopter acquisition support, through ground and flight crews training to all levels of helicopter maintenance works including general overhauls and upgrades. We focus mainly on providing complex operation solutions for Mi-2, Mi-8/17, Mi-24/35 helicopters and their equipment (turboshaft engines, gearboxes and auxiliary power units) as well as repairs of L-39 aircraft and their engines.

Cz. text: je tradičním podnikem nejen českého, ale i evropského a světového leteckého průmyslu, jehož historie sahá až do roku 1915. LOM PRAHA s.p. se specializuje na opravy letecké techniky a na zajišťování vývojových, výzkumných, opravárenských a modernizačních úkolů ve prospěch potřeb zákazníka. LOM PRAHA s.p. se dále zabývá přípravou a realizací praktického a teoretického výcviku pro letecký a pozemní personál včetně projektování, výstaveb a rekonstrukcí vojenských účelových zařízení, provádí zkušební, verifikační a certifikační činnosti včetně vydávání příslušných osvědčení. Zakladatelem podniku je Ministerstvo obrany České republiky, jedním z klíčových zákazníků je Armáda České republiky.

belowNew! NoHigher! VR-8 repair with 'Astor' nail-Lacquer - nail-paint technologies as blondie.

below: HiRes! Mi-8 VR-8 reductor  kinematic and cross-section drawings.
aboveNEW+NoHigher! Toothgears - Fogaskerekek  in Printmachine - Nyomdagépben Transmission - Áttétel   source: index.hu
above: NEW! Engineering Flow-chart - Mérnöki Folyamatábra WD-40 Hu. text.
aboveNEW+HiRes! Maintenance on Mil Mi 171 in Slovakia Police Department
source: Hungarian Google G+ Collector: Mr. Bányiczki Zoltán Pin-Up Expert
Kedvelvevő ábrák ! - Unmotivation drawings!

above: NEW! VR-8 Left: MedRes! Lubricant system - Kenőrendszer.   Right: MedRes! Installation - Beszerelés.

HiRes! large cross section original by from My collect Juci'bácsi's sheet of mil. book at KGyRMF.  also courtesy FREE!

Вертолёт одновинтовой схемы с 5-лопастным несущим и 3-лопастным рулевым винтами. Крепление лопастей несущего винта — шарнирное (вертикальный, горизонтальный и осевой шарниры), а лопастей рулевого винта — совмещённое (горизонтальный и осевой), карданного типа. Лопасти несущего винта цельнометаллические, состоят из полого лонжерона, прессованного из алюминиевого сплава, к задней кромке которого приклеены 21 отсек с сотовым заполнителем из алюминиевой фольги, образующих профиль. Все лопасти несущего винта оснащены пневматической сигнализацией повреждения лонжерона. На основном режиме несущий винт вращается на оборотах 192 мин−1, рулевой — 1124 мин−1.

Трансмиссия вертолёта Ми-8 аналогична вертолёту Ми-4. Основными агрегатами трансмиссии являются:
- Главный редуктор ВР-14( для Ми-8МТ) или ВР-8А (для Ми-8Т)
- Промежуточный редуктор;
- Хвостовой редуктор;
- Хвостовой вал трансмиссии;
- Вал привода вентилятора;
- Тормоз несущего винта.

above: NEW! MedRes! VR-8 rotorbrake - forgószárnyfék  below: MedRes! driven input - output


above: NEW! Left:  MedRes! TV-2-113A & VR-8   Right: MedRes!
above: Juci'bacsi's dia-slide collection scan: VR-8 reductor
above: new! HiRes! Mi-24 VR-8M reductor. The green color device: NS hydraulic pump.

above: HuAF-HAW (NATO-NAMA) LHPA-Pápa AFB "Open-Day" 2012 right: Ural-375 "APA-5" Starter Vehicle. Back: Mi-17 "Hip-C". front: American Flag style hungarian guest girl.

Mi-8 cutaway: http://szextant.blogspot.hu/2014/05/90-8-and-huaf-markings-s-design-mil-mi.html
above: NEW! MedRes! Mi-171 Omszk: under mthe reductor.
above: NEW! MedRes! photo: Leslie Angyal László chief Editor former AVIATOR International Magazine 1990's. HuAF pair of Mi-8s over 'Danube' river
Video: MH86 Helicopter Base demonstration flight over Tisza river, Szolnok 2011.

aboveNEW! Mil Mi-1 reductor: Left: HiRes! Juci'bá photo at Szolonok Aviation Museum  Juci'bá coll.: MedRes! Mi-1 ventillation cooler  source: Vass Balázs: Repülőgép és Heli típusok 1968.

NEWabove: Juci'bacsi scan coll.: below: Juci'bacsi's scanned coll.: MedResMit Tudsz a világról? publisher 'Kossuth' Budapest 1956. "What You know about World? Mi-1   below: HiRes! Mil Mi-1 cross section line drawing - metszetrajz

above: NEW! NoHigher! Mil Mi-1's Transmission original drawing
NEW! above: NoHigher! Bristol-171 "Sycamore" 3 view  below: Left: MedRes!  Right: MedRes!

 NEWaboveHiRes! English Bristol "Sycamore" main reductor & rotorhead  below: MedRes!
 above: Mil Mi-6 heavy cargo helicopter's Reductor   below: NEW! HiRes! Mi-6
above: NEW! NoHigher! ?? type: Mil Mi-??  photo: Zainkó Géza  at LHSA Open day
Yakovlev Yak-24 "Flying Waggon" transmission
Jak-24 Reduktor
 above: Mil Mi-4 transmission - original draw about manual.
Ми-4 (по классификации НАТО: Hound — «Гончая») — советский многоцелевой вертолёт, разработанный в ОКБ Миля в начале 1950-х годов. ru.wikipedia.org/Mi-4

NEW! Mi-4 reductor  above: MedRes!   below: MedRes!  photo: Jury Kabernyk  source: facebook

above: NEW! HiRes! Juci'bacsi's photo by OLYMPOS 'Camedia' Mil Mi-4 at Szolnok LHSN Aviation Museum - Repülőmúzeum   below: NEW! MedRes! Vintage cutaway of Mi-4

 NEWabove: Juci'bá coll.: HiRes! Similar Mi-4 Westland "Whirlwind" (Sykorsky S-55/H-19 Chickasaw) source: Vass Balázs: Repülőgép és Heli típusok 1968.   below: MedRes!
above: NEW! HiRes! One sheet of  HM. "Zrínyi" Média "Armedia" Kft. type calendar 2013. 'Air Art ' Graphics' also courtesy FREE! from the artist Juci'bácsi.: MLE & HuAF's helicopters; Mils; Mi-24V, Mi-8T, Mi-4  www.armedia.hu     Air Art: http://airartgrafika.blogspot.hu
belowMedRes! similar: Westland "Wessex"

NEW! MedRes! above: cirillic  British Westland "Wessex"   below: Wessex HAS. Mk.3

above: NEW! Juci'bá coll.: NoHigher! 'Kellett'  source: Vass Balázs: Repgép és Heli típusok 1968.
above: Juci'bá's collect: MedRes! USA 'Kellett' drive & transmission - reductor driven with radial piston engine.  source: Vass Balázs 'Repülőgép és Helikopter típusok Mü.KK. Bp. 1968.

NEWabove: Kamov Ka-26 Left: NoHigher! Right: MedRes! Juci'bá coll.: HiRes! source: Vass Balázs: Repülőgép és Heli típusok 1968.    below: NoHigher!

above: NEW! Juci'bacsi photo: HiRes! Friedricschafen "Aero-2005" General Aviation exhibition

above: NEW+! NoHigher! Rotor drive & control system
NEW! above: Schematic of driven transmission devices.  below: NEW! "Iriquois" - "Irokéz" - (/ˈɪrəkwɔɪ/ or /ˈɪrəkwɑː/) indian woman - Indiánnő.
also known as the Haudenosaunee /ˈhoʊdənɵˈʃoʊni/, are a historically powerful and important northeast Native American confederacy. They were known during the colonial years to theFrench as the "Iroquois League," and later as the "Iroquois Confederacy," and to the English as the "Five Nations" (before 1722), and later as the "Six Nations", comprising the Mohawk, Onondaga, Oneida, Cayuga, Seneca, andTuscarora peoples.    source: https://en.wikipedia.org/wiki/Iroquois

NEWabove: MedRes! Bell UH-1B 'Iriquois'/"Huey" chopper   below: HiRes! cutaway

below four: MedResbottomNEW!

above: NEW! MedRes! Tailrotor transmission - Hu.: Faroklégcsavar meghajtás illeszkedése

NEWaboveHiRes! Transmission cross section Bell UH-1D "Iroquois"/"Huey"  gearbox.


above: NEW! Left: NoHigher!  Right: MedRes!

above: NEWMedRes! Bell UH-1D 'Iriquois'/"Huey" cutaway and Macedonian Air Force inside

above: NEWHiRes! Survival- Túlélés:  Képregény - Comics SURVIVAL - SAR - Search and Rescue I.Rész: Légi Kutató - Mentő UH-1D 'Huey' _ RTL-klub: "Celeb vagyok ments ki innen!" Túlélő Show műsor - Film-forgatókönyv – Threatment
NEW! Bell OH-58 "Kiowa"  gearbox.  below: MedRes!

above & below: NEW! HiRes! Sykorsky SH-3/CH-124 "Sea King" ASW & SAR helicopter

 NEW! "Seaking"  above: MedRes!    below: NoHigher!
 above: NEW! Two engines Modern Transmission - Sikorsky system     below: NEW! MedRes!

 NEW! above: HiRes! Hughes/MD/Boeing MD-500  below: MedRes! Boeing AH-6 "Littlebird"

above: NEW! HiRes! MD-500 NOTAR (NO TAil Rotor) ventillator generated airflow by "Coanda" effect yaw control.

 above: NEW! MedRes! Los Angeles county Sheriff    below: NEW! MedRes! schematics

NEW! French made SA.342 "Gazelle" utility helicopter above: HiRes! 3-view   below: MedRes!

La Gazelle est un hélicoptère léger polyvalent de construction métallique conçu dans la deuxième moitié desannées 1960 par Sud-Aviation et produit en série à partir du début des années 1970 par la Société nationale industrielle aérospatiale (SNIAS ou Aérospatiale) en collaboration avec Westland Helicopters (Royaume-Uni). Déclinée en deux versions commerciales principales (nomenclatures SA 341 et SA 342), la majeure partie de sa production fut destinée aux armées (France, Tunisie, Maroc, Royaume-Uni, Yougoslavie, Égypte, Koweït, Irak (38 entre 1980 et 19882) mais elle connut aussi un succès certain dans les milieux civils.
Malgré son ancienneté, cet hélicoptère forme encore en 2015 la force principale des hélicoptères de combat de plusieurs pays.  sourcehttps://fr.wikipedia.org/wiki/SA340_Gazelle

NEW! HiRes! SA-342 "Gazelle" tail rotor "Fenestron"-system gearbox;  above: Left: Steve Ürmös István photo for Hu. 'PlayBoy' magazine photo composition competiton-project 2008. Hajmáskér near to Veszprém www.globalvision.hu  Yugo. SOKO SA-341H "Partizan"   below: Werkphoto


Hr. text: Gazelle je nastala kao rezultat potražnje Francuske vojske za laganim helikopterom koji bi obavljao različite borbene zadaće. Novi projekt ubrzo je počeo zanimati i Veliku Britaniju koja se uključila u razvoj s tvrtkomWestland. Prema ugovoru potpisanom u veljači 1967. godine, 292 Gazelle i 48 Puma bi se proizvodile u Britaniji, a zauzvrat, Aérospatiale dobiva ulogu suradnika u razvoju četrdeset Westland Lynx helikoptera, koji su se izrađivali za potrebe Francuske mornarice.
Gazelle služi u odsjeku lake avijacije. Glavna uloga Gazelle je protutenkovska borba, a opremljena je protutenkovskim projektilima Euromissile HOT. Razvijena je i inačica za laku blisku podršku opremljena s 20-milimetarskom strojnicom. Postoji i inačica za zračnu borbu opremljenu raketama Mistral.
Danas se Gazelle polako zamjenjuje Eurocopter Tigerom, ali će Gazella i dalje ostati u službi kao laki transporter. Gazelle se proizvodila i u jugoslavenskoj tvornici SOKO.

Jugoslavija je licencno proizvodila Gazelle u tvornici SOKO u Mostaru pod oznakom SA 341/342 Gazelle GAMA (Gazelle - Maljutka) koja je bila posebno prilagođena za protutenkovsku borbu. Mogla je ponijeti 8 Maljutki a s njima je upravljao operator koji je s posebnog sučelja uz pilota upravljao sustavom navođenja.
https://hr.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rospatiale_Gazelle
above: NEW+! MedRes! EC-135 'Fenestron' tail rotor system

above: NEW! NoHigher! Juci'bacsi's scan coll.: French Aviation Magazine 1979. SA-332 "Puma"   below: NEW! MedRes! SA-332 cutaway

Fr. text: Le Sud-Aviation SA.330 Puma est un hélicoptère de transport moyen civil et militaire français. Conçu par Sud-Aviation et développé par l'Aérospatiale dans les années 1960, il a été construit en collaboration avec Westland Helicopters. À sa création en 1990, Eurocopter en a poursuivi le développement, rebaptisant les versions militairesCougar.

NEW! above: Left: MedRes! Bell-47 Liaison & MedEvac helicopter gearbox  Right: reduktory hvostovye i promezhutochnye  below;

above & below Two: NEW! NoHigher!

above: NEW! MedRes! Bavarian (Bayerische) lady with Necklace with gear curve teeths and beauty mouth's teeths from München Beer Oktoberfest. - Bajor hölgy nyaklánc fogaskerék íves fogakkal és szép szájfogsorral a sörfesztiválról.

above: NEW! NoHigher! Charlie Chaplin in Modern Times-1936. Movie - Industrial-

above: NEW! NoHigher! English Bristol "Hercules" radial airplane radial engine Reductor
NEWabove: MedRes! gearbox frequency parameters    below: MedRes! Crack progression


 above: NEW! MedRes! 3D rendered GBX-M18 gearbox
above: NEW! NoHigher! Bell-406 modern absorbens suspension againts vibration.

NEW! above: Left: HiRes! AS332L2 "Super Puma" Air Accident Report    Right: NoHigher!


above: NEW! Lubricant: Left: MedRes! Galactic Emily Marilyn Alien Tease in erotic red latex suit  www.galacticgirls.com    Right: MedRes! Transmission Oil lubricant system.


above: New! Left: HiRes! Boeing-Vertol CH-47 "Chinook" Helicopter Gearbox by NinjaPickl   below: NEW! NoHigher! cutaway drwg. of CH-47 heavy Cargo Helicopter with "tandem" rotors.


above: NEW! Bell MV-22 "Osprey" - "Halászsas" Tilt rotor - Dönthető rotorú helikopter  Left: MedRes!  Right: MedRes! at Marines USMC    below: NEW! NoHigher!

above: NEW! NoHigher! Rotating Parts of transmission of gearbox of Sikorsky UH-60 "Blackhawk" Utility Helicopter / Transport - Többrendeltetésű ~
NEW! above: HiRes!  sourcewww.pinterest.com   below: NoHigher! Maintenance blonde girl.
above: NEW! NoHigher! Bell-412 cutaway   www.flightglobal.com
aboveNEW! US Patent: HiRes!   below: NEW! MedRes! Hughes/MD/Boeing AH-64 "Apache"
NEW! above: NoHigher! 'Hughes' AH protoype  below: NoHigher!

空山 基(そらやま はじめ、1947年(昭和22年)2月22日 - )は、日本のイラストレーター。愛媛県今治市出身。

above: NEW! NoHigher! 18+ Japanese - Nippon Hi-Tech world famous artist Hajime Sorayama - 空山 基 Sorayama Hajime: Indian girl.

 NEW! above: HiRes!  below: NoHigher! Hughes - McDonnell Douglas MD - Boeing AH-64D "Longbow Apache" attack helicopter - támadó helikopter

above: NEW+! MedRes! Hughes/MDD/Boeing AH-64 "Longbow Apache" blasted diagram

NEW! Sikorsky S-65 CH-53 "Sea Stallion" - "Tengeri Csődör"   above: MedRes! MH-53J "Pave Low III" - "Alacsony Ösvény" CSAR spec mission heli.  below: NoHigher! Use of titanium alloy for H-53 heavy cargo helicopter.

 NEW! NoHigher! S-65 transmission

above: NEW! S-65 main gearbox: Left: MedRes!  Right: MedRes!
above: NEW! NoHigher! Sikorsky main gearbox
above: MedRes! Mix
above: NEW! NoHigher! helicopter transmission
 above: NEW! HiRes! Aerospatiale AS-350 "#Écureuil"-"#Mókus" main reductor

above: NEW! MedRes! #AS-350 "#Ecureuil" '#Turbomeca' "Soloy" #turboshaft engine

above: AS-350 reductor cutaway French '#Marcel#Dassault's "#Solid-Works" graphic #software

aboveNEWMedRes! Aerospatiale AS-350 eros fornasari main gear box section
above: NEW! MedRes! Aerospatiale AS-350 "#Écureuil"-"#Mókus" main reductor 3D cutaway artwork: eros fornasari epicyclic gears.
 NEW! above: NoHigher! MedRes! below two. Hungarian Made Mandala by Farkas Zsófia

NEW! above: demonstration for sungear - napkerékhez    below: Multipartly assembled
below: NEW! Left: MedRes!



above: NEW! Left: MedRes
above: NEW! NoHigher! Steampunk Cosplay girl as "Head of Timing apprecitation branch of Reductor Technologie subdivision of Works" - Szerepjátékos csajszi mint a "Művek  Reduktor Technológiai alosztály Időelemzési csoportjának vezetője".  photo: Aleksey Vododokhov  source:  facebook.comwww.vododokhov.ru
above: NEW! NoHigher! Heavy truck soviet made МАЗMAZ -Minsky (Belarus) Avto Zavod- planet gear in wheel
above: NEW! NoHigher! a Reductor denim mechaniker during in hairdrying action  source: www.mellbimbo.eu

aboveNEWHiRes! Juci'bacsi scanned coll.: GPZ bearings: Soviet Export Magazine 1984. - Görgős és golyós csapágyak.   below: NEW! HiRes!  "Playing with bearing balls - Játék a csapágygolyókkal" - Biliard
Blogger Megjegyzése: A lényeg, hogy általában a helikopter-test (kaszni/sárkány+teher) súlya a reduktor (fordulatszámcsökkentő berendezés) egyetlenegy fő golyóscsapágyán lóg ill. függ!
Remark: The essence, that generally the helikopter mass of airframe + weight hanging on one mast ball bearing of reducto/gearbox.
below: NEW! HiRes! Cilinders bearings and frontgear wheels - Hengergörgős csapágyak és homlokfogaskerekek
 NEW! MedRes! Liener György: Autótipusok. Műszaki Könyvkiadó Budapest; Car automatic gearboxes: above: 1971.: renault 16,  below: 1964.: Opel "Kapitän"

above: NEW! NoHigher! Hungarian Moda/Fashion: Gearboxes patterns summer suit - Magyar divat: Fogaskerékmintás nyári ruha. MDI 1981. fotó MTI- model: Klári Fekete   source: facebook 80-as évek manökenjei Szedres Mariann


NEWabove Two: Similar very difficulty gearboxed mechanism: Left: MedRes! Flight Instrument.  Right: MedRes! An exclusive Special Edition of great elegance OFFICINE PANERAI Radiomir 8 Days GMT Oro Rosso 45mm -back from Switzerland.    below: NoHigher! Swiss made Patek-Philippe Geneve 

A Reduktor rendeltetése: Hu. text: (Vizsgakérdések)  Exam questions?.
- A hajtómű kihajtás-tengely fordulatszámának csökkentése és nyomatékának növelése, -közvetítése a forgószárnytengely felé, valamint a bemenő transzmissziós hajtás tengelyirányú szögének megváltoztatása (többnyire kb. 90 fokkal), és a forgószárnytengely forgási irányának meghatározása. 
- A forgószárnytengely axiális (tengelyirányú) merev és radiális (forgásirányú) befoglalása.
- A konstrukciók többségében a faroklégcsavar transzmisszió meghajtása.
- A forgószárnyon ébredő erők tengelyre átadott vertikális és bólintó - bedöntés szög alatti erők továbbítása (többnyire egy golyóscsapágyon keresztül) továbbítása a bekötő elemeken keresztül a helikopter törzs felé.
(Vagyis ezen függ a helikopter többi eleme!).
- Különböző a reduktoron rögzített segédberendezések (generátor, hidraulika szivattyú,kompresszor meghajtása.
Reduktorok (transzmissziók) fajtái: 
Hagyományos elrendezésű helikoptereknél (hajtóműtől-):  1. - Előtét-reduktor (szögben törés, fordulatszámcsökk.) korszerű ké-t-három-hajtóműveseknél, 2. - Főreduktor (fordulatszámcsökk, nyomatéknöv.), 3. -Közbetét-reduktor (szögben törés), 4. - Végreduktor ( szögben törés, flcs. kihajtás)
Érdekesség:
- A forgószárnymeghibásodás utáni legkényesebb és legveszélyesebb meghibásodási rész.Itt már nincs autórotáció mint a hajtóműleállás esetén.
- Drágább, bonyolultabb és nehezebb mint a hajtómű. A helikopter lelke!


Mi-8: http://szextant.blogspot.hu/2014/05/8-and-huaf-markings-s-design-mil-mi-8tp.html


above: NEW! NoHigher! A true best popular helicopter with  flywheeled friction gearbox! "Impulse" - "Lendület" Tin toy by Hungarian Tin Goods factory. Folding clear coloured plastic; red. green, blue rotorblades. - Lendkerekes lemezhelikopter az ELZETT  Győri Lemezárúgyártól behajtható szines műanyag forgószárnylapátokkal. early 1960's (I had got it a lot of pieces, it was too much!) Remark: This was the early NOTAR!  source: www.retronom.hu?

below: NEW! NoHigher! Piaseczky tandem rotors tin flywheel friction toy- Alps-Flugzeuge Doppelrotor Hubschrauber USAir-Force mit-Schwungr.

below: NEW! NoHigher! Robinson R-22 Beta II. with Aviator Pin-Up Girl.   www.kai-aviation.de

FIN! 

No comments:

Post a Comment