Wednesday, March 19, 2014

54.) Reggiane - Caproni Re.2000 "Falco" (Seversky - Republic P-35) MÁVAG "Héja" vit. Horthy István re. fhdgy. RHAF (Royal Hungarian Air Force - Magyar Királyi Honvéd Légierő) H.RAF - Flugvapnet _ In Memoriam Cipő

Reggiane - Caproni Re.2000 "Falco" WM K-14 engine (Seversky - Republic P-35) MÁVAG "Héja" vit. Horthy István re. fhdgy. RHAF (Royal Hungarian Air Force - MKHL - Magyar Királyi Honvéd Légierő - H.RAF - Sverige Flugvapnet. - In Memoriam "Cipő" from 'Republicegyüttesből - branch

Refreshed! to-111%-03.12.2017.-Regulated+++++++++++
 above & below: NEW! HiRes! HuAF's MKHL Re.2000
above: NEW! HiRes! Hu. text: Magyar Királyi Honvéd Légierő - Hu.R.HD.-AF's, Reggiane Re.2000 'Falco' ('Héja') típusú vadászgépe.   source: Fortepan-27121  via: wikipedia
Hu. text: A Caproni-Reggiane Re.2000 Falco I, magyar nevén Héja I. olasz gyártmányú vadászrepülőgépvolt, melyet a Regia Aeronautica (az Olasz Légierő), a Magyar Királyi Honvéd Légierő és a Svéd Légierő használt a második világháború első felében.
Tervezés és fejlesztés:
A Reggiane Re.2000 vadászrepülőt Longhi tervezte, aki a gép alapkoncepcióját a korabeli amerikai Seversky P-35 típustól nyerte, melyre a repülőgép sok tekintetben emlékeztet. A P-35 volt az egyik első fémszerkezetű, alsószárnyas, behúzható futóműves vadászgép, és mint ilyen, korának egyik legkorszerűbb konstrukciója. Az Re.2000 prototípusa először 1939 május 24-én emelkedett a magasba és 515 km/h sebességet ért el 5000 m magasan. Ez a gép volt a Reggiane gyár első alumíniumlemezzel borított repülőgépe a korábbi kizárólag faépítésű szerkezetek után.

Az erőltetett nyúzópróbákban kitűnt, hogy a gép felülmúlja a Fiat CR.32-t és a német Bf 109-et. Ennek ellenére az olasz légierő elvetette alkalmazását a megbízhatatlan motor és a sebezhető üzemanyagtartályok miatt.

Az első sorozatból (Serie I) mindössze ötöt állított hadrendbe a Regia Aeronautica beleértve a prototípust is. Ezekből a gépekből szervezték meg a Sezione Sperimentale Reggiane-t a 74a Squadriglia-n belül Szicíliában. Később az egységet átnevezték 377a Squadriglia Autonoma Caccia Terrestre-re és kilenc Re.2000 Serie III-al egészítették ki. Bázisuk Szicíliában volt, és Észak-Afrika, Málta és Pantelleria fölött harcoltak. Az utolsó Re.2000 repülőgépet 1942. szeptemberében visszaküldték a gyárnak.

A Regia Marina (az Olasz Hadiflotta) kísérleteket folytatott a vadászgép egy repülőgép-hordozóraszánt változatával, a Serie II-vel, melyet sikeresen indítottak katapultról, de végül nem fejezték be a fejlesztést és a Flotta végül szárazföldi bázisokról alkalmazta a gépeket és a repülőgépekhez sem állt rendelkezésre hordozó. A Serie I-től a Serie II és Serie III abban különbözött, hogy ezeket rádióval is felszerelték.  ...  
https://hu.wikipedia.org/wiki/Re.2000

It. text: Il Reggiane Re.2000, noto anche, non ufficialmente, come "Falco", era un aereo da cacciamonomotore, monoplano ad ala bassa e monoposto, sviluppato dall'azienda aeronautica italianaOfficine Meccaniche Reggiane nei tardi anni trenta.
Primo progetto realizzato in proprio dall'azienda emiliana, controllata dalla Caproni SpA, trovò impiego marginale nella Regia Aeronautica nella prima parte della seconda guerra mondiale. Il velivolo ebbe successo commerciale soprattutto all'estero: venduto in Svezia ed Ungheria (in quest'ultimo paese venne anche costruito su licenza), venne utilizzato dalle relative aeronautiche militari che lo denominarono, rispettivamente, J 20 ed Héja.  ...


En. text: The Caproni-Reggiane Re.2000 Falco I was an Italian all metal, low-wing monoplanedeveloped and manufactured by aircraft company Reggiane. The type was used extensively by the Regia Aeronautica (Italian Air Force) and the Swedish Air Force during the first part of the Second World War.
The Re.2000 was developed by a team headed by aircraft designers Roberto Longhi and Antonio Alessio to be a lightly-built and highly maneuverable interceptor/fighter aircraft. The emergent design, which had been designated as the Re.2000 Falco I, was equipped with a Curtiss-Wright-style retractable undercarriage, bore substantial similarities to the American-built Seversky P-35. On 24 May 1939, the prototype performed its maiden flight. Flight testing of the prototype revealed it to be able to outfight several significant combat aircraft of the time, including even the more modern Macchi C.200 and the German Messerschmitt Bf 109E fighters. During the run up to and following the outbreak of the Second World War, the aircraft was ordered by several nations, including the Hungarian, Swedish, British and Italian governments.
Upon entering squadron service, the Re.2000 soon proved to be a technically advanced aircraft, being well balanced and extremely aerodynamic during flight, but was not without its faults. Although the aircraft was potentially superior to Italian contemporary fighters (Fiat G.50 and Macchi C.200), the Re.2000 was not considered to be satisfactory by Italian military authorities. Consequently, the manufacturer built the type for export and almost all of the first production served with the Swedish Air Force and Hungarian Air Force, rather than in the Regia Aeronautica. The Re.2000 served as the starting point for several derivatives, including the MÁVAG Héja, Reggiane Re.2001, Reggiane Re.2002, Reggiane Re.2003, Reggiane Re.2004, Reggiane Re.2005, Reggiane Re.2006 and Reggiane Re.2007 combat aircraft.  ...


Sv. text: Reggiane Re.2000 var ett italienskt lågvingat jaktflygplan.
Historik:
Re.2000 konstruerades i slutet av 1930-talet av konstruktörerna Antonio Alessio och Roberto Longhi. Vid konstruktionen hämtades drag från den amerikanska flygindustrin. Trots likheten med Republic Seversky Model 106 så lyckades Reggiane få fram ett flygplan med bättre aerodynamiska egenskaper än sin förebild.
Flygplanet var en lågvingad konstruktion med infällbara landställ, tillverkat av metall med en stjärnmotor från Piaggio.
Flygplanet provflögs första gången 24 maj 1939 av Reggianes provflygare Mario De Bernardi. Det italienska flygvapnet provade ut flygplanet mot Macchi C.200, och efter utprovningen meddelade flygvapnet att de ej önskade köpa några Re.2000, däremot fick den gärna säljas utomlands. Prestanda ansågs som aceptabla men konstruktionen brast i vissa tekniska avseenden för det italienska flygvapnet.
Storbritannien beställde 300 flygplan och Ungern 70 st med rätt till licenstillverkning. Den brittiska ordern annullerades när Italien gick med i andra världskriget. Totalt tillverkades endast 158 flygplan av typen Re.2000 i Italien och av dessa levererades 28 stycken till den italienska marinen.
Varianter:
- Falco - Första prototypflygplanet nummer MM.408.
- Falko - Prototyp avsedd för katapultstart från fartyg nummer NM 471 och NM 485.
- Falco 1 - Variant tillverkad i Italien för Italien, Ungern och Sverige, se vidare J 20.
- Héja - Licenstillverkad Falco 1 i Ungern med en MW 14B-motor som var en ungersk kopia av Gnome Rhone K14. Ca 200 flygplan tillverkades.
Användning i Sverige:
Mellan åren 1941 och 1945 ingick Reggiane Re.2000 i Flygvapnet och benämndes J 20.
Eftersom USA belade de av Sverige beställda flygplanen med embargo 1940 sökte Kungliga Flygförvaltningen efter ersättningsflygplan och motorer i Tyskland och Italien. Re 2000 som just frisläppts av de italienska myndigheterna sågs som en möjlighet att förse en flottilj med jaktflygplan.
Den 28 november 1940 tecknades en order på 60 flygplan av typen Reggiane Re 2000 Falco 1. För att följa nummerserien av jaktflygplan fick flygplanet först benämningen J 12 men denna benämning ändrades redan före leverans till J 20 då siffran 12 användes av spaningsflygplanet Heinkel He 114, och då enligt Flygvapnets beslut skulle samma typnummer endast få ges till en huvudtyp av flygplan, dock med skilda bokstäver som angav uppgift. De första två flygplanen leveransflögs till Sverige ihop med leveransen av Caproni Ca 313 i september 1941. Resterande flygplan levererades per järnväg till CVV där ihopmonteringen utfördes. Med undantag av två flygplan som levererades till FC, tillfördes alla flygplan tredje jaktflottiljen F 10, då förlagd på Bulltofta i Malmö, för att svara för neutralitetsvakten runt landets sydligaste gränser under beredskapsåren. Precis som med S 16 och J 11 drabbades Re 2000 av tekniska problem, Många detaljer var tillverkade av undermåligt material och detta orsakade driftstörningar och 24 haverier vilket är en större andel än för Caproni Ca 313. Det medförde att många Re 2000 tillbringade lång tid på verkstad. Trots det var det omtyckt av förarna för dess goda flygegenskaper och fartegenskaper, eftersom det länge var flygvapnets snabbaste flygplan.
Ett flygplan blev nedskjutet i samband med avvisning av en tysk Dornier Do 24 utanför Sölvesborg den 3 april 1945 varvid piloten omkom. Ett minnesmärke finns vid nedslagsplatsen. J 20 utmönstrades 20 juli 1945 eftersom det var förslitningar i flygplanen och stora problem att få tag på reservdelar. Alla flygplan utom ett kasserades. Det bevarade exemplaret kan beskådas på Flygvapenmuseum. Utöver detta finns en stjärtparti bevarat hos Ängelholms Flygmuseum.  ...
 NEW! NoHigher! above: HuRAF Re.200 'Héja I.'  below: ItAF Re.2002
RoleFighter
ManufacturerReggiane
DesignerRoberto Longhi
First flight24 May 1939
Introduction1940
RetiredJuly 1945 (Sweden)
StatusOut of production, out of service
Primary usersHungarian Air Force
Swedish Air Force
Luftwaffe
Regia Aeronautica
Number built186 + license built
VariantsMÁVAG Héja
Reggiane Re.2001
Reggiane Re.2002
Reggiane Re.2003
Reggiane Re.2004
Reggiane Re.2005
Reggiane Re.2006
Reggiane Re.2007
above: NEW+! NoHigher! RHAF - MKHL Re.2000 in before 1941.




founder russian emigrant; Seversky

above: NEW! NoHigher! P-43 "Lancer"

American Seversky - Republic P-35

below: Right: NEW! MedRes!

above-left: Swedish Air Force
above: NEW ! HiRes! Cutaway Drawing
above: New! P-35 cockpit     below: NoHigher! Mini in action: P-35 & Mitsubishi A6M
above: new! HiRes! Re-2000 real cutaway in Swedish Aviation museum  source: Wikipedia   below: NEW! MedRes! Same as

above: Sv. text: Reggiane Re.2000 var ett italienskt lågvingat jaktflygplan.

above: NEW! MedRes! P-47Dreal cutaway

 below Four: NEWsource: Wikipedia

 above: NoHigher! Ing. Alessio Longhi     below: HiRes! Re.2000 prototype
 above: MedRes! Reggiane Re.2000 USA Ca. San Diego, Air Space Museum    below: HiRes! Prototipo

above: Svenska Severskys; in Sweden Air Force  - Swerige Flugvapnet

above: NEW! MedRes! Reggiane's development
above: NEW! HiRes! Tavole prospettiche - Three view outline drawing - Háromnézeti rajz
Hu. text: A MÁVAG Héja I és MÁVAG Héja II második világháborús vadászrepülőgép volt, melyet a keleti fronton sikerrel használt a Magyar Királyi Honvéd Légierő.
Története:
1939 decemberében a magyar kormány 70 darab Reggiane Re.2000 vadászgépet vásárolt Olaszországból. A gépeket a MÁVAG-nak szállították le, ahol azokat átalakították, új jelölése Héja I lett. Az eredeti Piaggio P.XI motorokat magyar gyártmányú Weiss Manfréd Gnome–Rhône 14K csillagmotorra cserélték le, mely Hamilton Standard háromágú állítható légcsavart hajtott. A WM K-14 motort a francia Gnome–Rhône 14K licence alapján gyártották. Mivel ez a motor könnyebb volt az eredetinél, a törzset 400 mm-el meg kellett hosszabbítani, hogy a gép súlypontja a tervezett helyre kerüljön vissza. Mellesleg a Piaggio motort szintén a Gnome-Rhône 14K licence alapján gyártották, de megbízhatósága elmaradt az eredeti mögött.
Hamarosan döntés történt további Héja vadászgép legyártására. Ezek MÁVAG Héja II jelölést kaptak. Az új Héja II teljesen magyar gyártmány volt, itthon gyártott sárkánnyal, motorral és fegyverzettel. Ez a változat több ponton is különbözött az eredeti konstrukciótól. A fegyverzetet lecserélték 2 darab a gép orrába felül beépített motorhajtású 12,7 mm-es Gebauer géppuskákra egyenként 300 lőszerrel. A gép hossza 8,40 m lett, legnagyobb vízszintes sebessége 4200 m-en 485 km/h volt. A repülési idő 2 óra 30 perc volt. Az első MÁVAG Héja II 1942. október 30-án szállt fel, és a gyár összesen 203 Héját gyártott le a Magyar Királyi Honvéd Légiflotta számára. Az utolsó gépet 1944. augusztus 1-jén szállították le, ezután a gyártást leállították.

MÁVAG Héja adatai
Adat Reggiane Re.2000 Héja II
Első repülés 1939 1942
Szolgálatból kivonva 1945 1945
Személyzet 1 fő 1 fő
Hossz 7,99 m 8,39 m
Fesztáv 11 m 11 m
Magasság 3,2 m 3,1 m
Üres tömeg 2090 kg 2070 kg
Teljes tömeg 2850 kg 2520 kg
Motor Piaggio P.XI Gnome-Rhône (Weiss Manfréd) 14kfs Mistral Major
Teljesítménye 986 LE (725 kW) 1030 LE (757 kW)
Legnagyobb sebesség 530 km/h 485 km/h (4200 m-en)
Hatótávolság 1400 km 900 km
Legnagyobb repülési magasság 10 500 m 8138 m
Fegyverzet két 12,7 mm Breda–SAFAT géppuska két 12,7 mm Gebauer géppuska
It. text: Il MÁVAG Héja II era un caccia monomotore e monoplano ad ala bassa sviluppato dall'azienda aeronautica ungherese Magyar Állami Vagon és Gépgyár (MÁVAG) nei primi anni quaranta.
Sviluppo del pari ruolo italiano Reggiane Re.2000, del quale l'azienda ungherese aveva acquistato la licenza di produzione, venne utilizzato dalla Magyar Királyi Honvéd Légierő, l'allora designazione dell'aeronautica militare del Regno d'Ungheria, durante la seconda guerra mondiale.

MÁVAG Héja II
Descrizione
Tipo aereo da caccia
Equipaggio 1
Costruttore Ungheria MÁVAG
Data primo volo giugno 1941
Data entrata in servizio settembre 1942
Data ritiro dal servizio 1945
Utilizzatore principale Ungheria Magyar Királyi Honvéd Légierő
Esemplari 192
Sviluppato dal Reggiane Re.2000
Dimensioni e pesi
Lunghezza 8,39 m
Apertura alare 11,00 m
Altezza 3,10 m
Superficie alare 20,40 m²
Peso a vuoto 2 070 kg
Peso carico 2 520 kg
Propulsione
Motore un radiale Weiss Manfréd WMK-14
Potenza 1 085 hp (809 kW)
Prestazioni
Velocità max 535 km/h
Velocità di crociera 478 km/h
Autonomia 900 km
Tangenza 8 138 m (26 700 ft)
Armamento
Mitragliatrici 2 Gebauer calibro 12,7 mm
i dati sono estratti da The Complete Book of Fighters e da airwar.ru

Specifications (Héja II)

General characteristics
  • Crew: 1
  • Length: 8.39 m (27 feet 6 inches)
  • Wingspan: 11.00 m (36 feet 1 inch)
  • Height: 3.10 m (10 feet 2 inches)
  • Empty weight: 2,070 kg (4,563 pounds)
  • Loaded weight: 2,520 kg (5,555 pounds)
  • Powerplant: 1 × Gnome-Rhône (Manfred-Weiss) 14kfs Mistral-Major, 14-cylinder, air-cooled radial piston engine, 694 kW (1030 hp)
Performance
  • Maximum speed: 485 km/h at 4,200 m (301 mph at 13,780 feet)
  • Range: 900 km (560 miles)
  • Service ceiling: 8,138 m (26,700 feet)
Armament
  • Guns: Two fixed forward-firing 12.7 mm (0.50 inch) Gebauer motor-driven machine guns in the fuselage nose
above: NEW! MedRes! G123   sourcewww.makettinfo.hu
above: NEW! NoHigher! István Horthy with his Héja, 1942
above: Steve HORTHY in Arado with His wife
aboveNEWNoHigher! Profile artwork AR-79 from HuAF 75th Annyversary A0 poster by:'Air Art'

vit. Horthy István rep. fhdgy a M. Kir. Honv. Légierő Re.2000 vadászpilótája

1st Lt. vitéz Horthy István rep. fhdgy. in Re.2000 "Falco" at Don

after chrash

above: NEW! MedRes!   below: NEW! NoHigher! Hu. atirst?: MÁVAG 'Héja' HuRAF
Hu. text: Talán érdekes lehet Önnek az alábbi repülős visszaemlékezés:  Nagyon érdekes  tényszerű és Tudományos szintű Pdf. anyag.  http://mek.oszk.hu/16400/16425/pdf/16425_3.pdf
Üdvözlettel: Beke Ágnes  (Repülős emlékmű kutató és  hagyományápoló - felújító önkéntes aktíva
above: NEW! NoHigher! RHAF "Puma" F. sqn. Fighter Pilot - MKHL "Puma" v.szd. vadászpilóta

above: NEW! HiResFrench design & made Gnome-Rhône 14K Mistral Major

Hu. text: A Gnome-Rhône 14K Mistral Major egy 14-hengeres, léghűtéses kétkoszorús csillagmotor. Meghatározó csillagmotor volt a második világháború előtt és alatt. Több ezres darabszámban épült, tucatnyi repülőtípusnál alkalmazták. Licenc alapján Európa számos országában és Japánban is gyártották. Magyarországon a Weiss Manfréd Acél- és Fémművek gyártotta WM K–14 típusnéven.  ...   https://hu.wikipedia.org/wiki/GnomeRhone_14K

Fr. text: Le Gnome et Rhône 14K Mistral Major est un moteur aéronautique à pistons refroidi par air, à 14 cylindres en double étoile, conçu et produit par le motoriste français Gnome et Rhône. Grand succès de son constructeur au milieu des années 1930, il fut supplanté peu avant la Seconde Guerre mondiale par son évolution le Gnome et Rhône 14N. D'un design très abouti, ce moteur a été produit sous licence à des milliers d'exemplaires dans toute l'Europe et au Japon, et a été utilisé dans un très grand nombre d'avions.

En. text: The Gnome-Rhône 14K Mistral Major was a 14-cylinder, two-row, air-cooled radial engine. It was Gnome-Rhône's major aircraft engine prior to World War II, and matured into a highly sought-after design that would see licensed production throughout Europe and Japan. Thousands of Mistral Major engines were produced, used on a wide variety of aircraft.  ...
above: HiRes! Des Gnome et Rhône 14 dans un hangar en Afrique du Nord en 1943.  source: Wikipedia
above: NEW! MedRes! Hungarian Trad. keeper of HRA org. arty.ret.sgt. "Dunyhás"s tart.tü.őrm. MATASz Hagyomőrző tag. collection: Technical Description & Manual of Hu. made WM K 14 Radial piston engine from 1940's
The Selection from - A válogatás Dr. Borján Józseftől;   source: http://www.repulomuzeum.hu/Tikuldtetek/Dr_Borjan/WM-14_motor/WM-14.html

Hu. text: NEW! WM-14-es típusú Weiss Manfréd -Csepel- gyártmányú 14 hengeres csillagmotor Műszaki Leírása és Kezelési Utasítása  Ebből a kincset érő könyvből néhány kép.

The Pdf. copy Graphics and Texts edited by Juci'bácsi -'Air Art Graphic' által szerkesztve for Blog

above & belowNoHigher! Cover of Book and Foreword - A könyv címlapja és  előszó/Bevezetés  Érdemes megszívlelni a következő intelmeket.



above: NoHigher! Content pages & List of Pics - Tartalomjegyzék és Képek jegyzéke
aboveNoHigher!  List of Supplements  and Appendixes - Mellékletek és Függelékek jegyzéke
 NoHigher! above: Performance/Power curve diagrams of engine - A motor teljesítménygörbéi    below: Typical technical datas of engine - A WM-14 motorok jellemző adatai
above: NoHigher! Description of Main parts of engine - A motor fő alkatrészeinek leírása
above: HiRes! the Cutaway drawing of engine - a motor röntgenrajza


above: MedRes! Left: Front view - Elölnézet   Right: Rear view - Hátulnézet 

  above: NoHigher! Text: Cylinders - Hengerek 

above: Left: MedRes!   Piston - Dugattyú   Right: MedRes!
above: MedRes! Rods of Pistons
aboveNoHigher! Mix: Cranckase  & Gearbox - Hajtókarok és Áttétel
above: MedRes! Screw-up of Clamping screw/Clamper of Crank-shaft
above Three: MedRes! Text - Szöveg: Piston, Crankcase,     below: NoHigher! Crank-shaft/crankpin - A forgattyústengely
above: HiRes! Partrs of Crank-shaft - A forgattyústengely fő részei   below: NoHigher! Measuring

above: NoHigher! Gearbox and propeller-shaft & mount fixation     below: NoHigher! Metal propeller-heads - Fém Légcsavaragyak
above: NoHigher! propeller Metal-head pull-off - A Fémlégcsavaragy lehúzása

aboveNoHigher! The Rear Cover & Auxiliary drive - A Hátsó fedél és Segédhajtások
above: NoHigher! Drive-gears of  Rear-cover - A hátsófedél hajtásai



above: Main drive & aux. drive: Oil pump, Fuel pumps, Starter, generator
above & below: MedRes!  RPM sensor drive - Fordulatszámláló meghajtás: Side & Rear view


above: MedRes! Hu. Text: Oil pump
above: NoHigher! Rear view - Hátulnézet
 MedResabove: Rear view outline drawing - Hátulnézeti rajz     below: Side view outline drawing & sizes - Oldalnézeti rajz és méretek
above: NoHigher! Profile longitudinal cross-section drawing - Oldalnézeti hosszirányú metszetrajz
 above: MedRes!  & below: HiRes!: Pdf. original copies drawings of Gearbox of WM K-14
 

above: HiRes! 'Air Art' Graphic's "Juci'bácsi's Update edited and cleared Longitudinal cross section cross-section drawing from above sections - A fenti részekből Frissített szerkesztett-összeállított és tisztított  hosszmetszetirajz (négy darabból összeillesztve)   also Courtesy FREE!
aboveNoHigher! Left: Gearbox/Reductor - Fordulatszámcsökkentő Áttétel   
above: HiRes! Carters des Gnome-Rhône 14K / 14N   source: Wikipedia
above: NoHigher! Selection of Dr. Borján József's book (Cropped & edited due size)
above: MedRes! Main parts of engine chassis assembly - A motorház fő darabjai összeállítása

above: MedRes! Motorhouse - Motorház
above: MedRes! The cylinders assembly - A hengerek szerelése
above: NoHigher! General assembly    below: MedRes! Assembly drawing - Összeállítási rajz
aboveMedRes! Left: Outfit of Propeller shaft - A légcsavartengely kiszerelése  Right
above: NoHigher! Engine praparator bench/frame - Motorszerelő pad/keret

above: MedRes! Disassembly - Szétszedés    below Two: NoHigher!

above: NoHigher! Description of Valve Control - A Vezérlés Leírása
 above & below: MedRes!  Cross section (Cutaway) of valve control
above: NoHigher! House of  Cup of Valve-swing fitting - A szelephimbaház-sapka rögzítése

above: Concrete Valve control: Left: MedRes!   Right: MedRes!
above: NoHigher!  Cam-Disc - Bütykös tárcsa
 above: MedRes! Cam-disc   below: NoHigher!



Yak-52 - Jak-52 - Як-52. Vedeneyev M-14R nine cylinders piston engine - csillagmotor:
BMW-801 Airplane Radial Piston Otto Motor Cutaway: Focke-Wulf FW-190:
above: MedRes! Disassemble engine - Szétszerelt motor
Me Bf.109 - Mercedes Daimler-Benz DB 605 flugmotor, DB 603A handbuch:
End of Pdf. Copies
Breda-SAFAT da 7,7 mm / 12,7 mm
 above Two & below Two: NEW! HiRes! Hu. collector ret. arty. sgt.  "Dunyhás" tart. tüzér őrmalso courtesy FREE! original posters about 'Breda' Mod. AV. SAFAT onboard fighter Machine Gun Cal. 12,7 mm Mitragliarice
Breda-SAFAT, (Società Italiana Ernesto Breda per Costruzioni Meccaniche / Breda Meccanica Bresciana - Società Anonima Fabbrica Armi Torino) was an Italian weapons manufacturer of the 1930s and 1940s that designed and produced a range of machine-guns and cannon primarily for use in aircraft. Based on the M1919 Browning machine gun, the Italian guns were chambered to fire indigenous ammunition with 7.7 mm (0.303 in) and 12.7 mm (0.500 in) calibres, predominantly ball, tracer for the 7.7mm, including high-explosive-incendiary-tracer (HEIT) (filled with 0.8 grams of PETN), or armour-piercing (AP) for the 12.7mm.
Design and development
During the 1930s both Breda and SAFAT (a division of FIAT) were tasked with producing designs for a new range of machine-guns for use in aircraft of the Regia Aeronautica, the offering from Breda being preferred. FIAT contested the decision but lost, resulting in the sale of SAFAT to Breda to form Breda-SAFAT.
Despite the aim of producing an airborne machine-gun equal or superior to other similar weapons, the use of low propellant capacity rounds resulted in significantly lower muzzle velocities than other weapons of similar calibres. Other inadequacies included high weight and modest rates of fire as well as the ineffectiveness of the HEIT high explosive round.
However, despite these shortcomings, the Breda-SAFAT gun was generally praised by the Italian pilots and armourers, the pilots because of its long range and apparent good hitting power, the armourers because of its reliability.
Thus, Italy lacked machine-guns with the critical qualities of light weight, a high rate of fire, good muzzle velocity, good projectile weight and reliability, while the Russians, Germans, Americans and Japanese had 12.7mm calibre automatic ordnance in the Berezin, MG 131, M2, and Ho-103 respectively. Late-war Italian aircraft began to adopt the "original" calibre German Mauser 20 mm (0.787 in) MG 151 cannon to give their aircraft parity in firepower with Allied fighters, with as many as three MG 151 fitted to Macchi MC.205, Fiat G.55 and Reggiane Re.2005—the third cannon firing through the propeller hub of the German-designed, Italian-built Fiat Tifone inline inverted V12 engines used to power these aircraft—in addition to cowl-mounted 7.7mm Bredas-SAFATs.
The Breda guns, although adequate in 1935 at the time of their design, were out-classed by the standards of 1940, with Italian fighters such as the Fiat C.R.42, Fiat G.50, Macchi MC.200, Macchi MC.202 and Reggiane Re.2000 still only having two 12.7 mm Breda-SAFAT machine-guns and sometimes two extra 7.7 mm Breda-SAFAT machine-guns. Despite their shortcomings, thousands of Breda guns were built in the 1930s and 1940s, arming nearly every Italian fighter and bomber of that period. Many of these weapons were also adapted for the anti-aircraft role and remained in service until the 1970s as reserve weapons; even if all the aircraft that they equipped had been phased out by that time.  ...  https://en.wikipedia.org/wiki/Breda-SAFAT_machine_gun

It. text: Le mitragliatrici Breda-SAFAT da 7,7 mm e 12,7 mm furono le armi maggiormente utilizzate dalla Regia Aeronautica durante la seconda guerra mondiale; nacquero dalla collaborazione della Società Italiana Ernesto Breda per Costruzioni Meccaniche e della Società Anonima Fabbrica Armi Torino (SAFAT).  source: Wikipedia
Hu. collector "Dunyhás"s pics: above: MedRes! Reggiane 'Héja' Reggiane - 'Héja' Breda - SAFAT 12,7 mm M.G. - iker-géppuska 12,7 mm pair of  M.G.
above: MedRes! A 12.7 mm (0.500 in) Breda-SAFAT machine gun on display at the Steven F. Udvar-Hazy Center in USA Washington   source: Wikipedia
 above & below: HiRes! Reggiane - 'Héja' Breda - SAFAT 12,7 mm M.G and below: Mount system - beépítési sztisztéma
above: HiRes! Pillempatty      below: HiRes! Dashboard of 'hawk' -  'Héja' műszerfala

Dunyhás' collection: above: HiRes!   below: MedRes!  MG's mount system - beépítés
NEWabove: MedRes! Re.2000 "Grand" below: NoHigher! P-47D-22 'Thunderbolt' Longitudinal cross section
NEW! above: MedRes! Republic  P-47C   below Two: MedRes! Turbocharger-Intercooler


above & below: NEW! HiRes! P-47s Three views line drawings

above: NEW! NoHigher! P-47 'Thunderbolt'-"Iron Horse" - "Vasló" size comparison chart to; Focke-Wulf FW.190A, Mitsubishi A6M5 "Zero-sen", Supermarine 'Spitfire' F.IXE, Messerschmitt Bf.109G-6, North American P-51D'Mustang'.    below: NEW! MedRes! P-47N

below Two: NEW! NoHigher!  "D-day" stripped insignia - csíkos  jelzés

above: NEW+! NoHigher! P-47 Thunderbolt greenhouse and bubble canopies
NEW! above: MedRes!   below: Left: MedRes! P-47C,  Right: MedRes! P-47E  below: NEW!

Kelly Brook


above: NEW! Kelly Brook's stripped bikini swimwears  Left: MedRes!  Right: Taylor Swift american star singer.   below: NEW! HiRes! KB

Kelly Brook (born 23 November 1979) is an English model, actress and television presenter best known in the US for her roles in the 2010 horror comedy remake Piranha 3D and in the NBC sitcom One Big Happy.  ...  https://en.wikipedia.org/wiki/Kelly_Brook
above: NEW! NoHigher! P-47E

above Three: NEW! "D-day" stripes: Left: MedRes! Heidi Klum germany VS' model.  Centre: MedRes!  Right: MedRes! Victoria's Secret runway demo.

 NEWaboveNoHigher! P-47E with "D-day" strip and B&W cube pattern

above: NEW! MedRes! Hungarian retro model: Miss. Hoynos Nelly late 1960's

NEW! above: Left: MedRes! Black & White Cube pattern Latex lingerie.  Right: MedRes! Sexy black body and F1 racing driver clothing formula racing game clothing night DS show    belowNoHigher! Vintage photo.

below: NEW! MedRes!



http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_Aviation


above: NEW! MedRes!  Left: "D-day" stripped bra.   Right: Jennifer Lawrence actress mimic

above: NEW+! NoHigher! Yvonne Strahovsky

NEWNoHigher! Stripped patterns women's suit & tie; above: George Clooney star actor. source: www.pinterest.com photo: Europress / Getty    below: Sir Sean Connery  The Man Who Would Be King. A Bridge Too Far -Outland -Finding Forrester -The Untouchables.

belowNEWMedReswww.warbirdpinups.com
above: NEW! NoHigher! Amateur in Stripped bikini  source: facebook



http://planesandpilotsofww2.webs.com/Seversky-Republic.html

NEWabove: Left: MedReswww.jalanpaul.com  Pin-Up Girl.  Right: MedRes!
above: NEW+! MedRes! Hungarian artist aviation painter: ret. av. mech. Stgt. Vincze Ferenc nyá. ftőrm. rep.mech. from LHKE: USAAF Republic P-47D "Thunderbolt - Iron Horse" and HRAF Messerschmitt Bf.109G6 "Gustav"
P-47D-15-RE: The aircraft of Lt. Richard K. Malloy went missing over Hungary on 13 April 1944. Malloy, who belonged to the 325th Fighter Group’s 318th Fighter Squadron, escorted bombers with his unit. They were on their way back to Italy, when they saw Bf 109s. Lt. Malloy left the formation and began to chase one of the escaping Bf 109s. As the heaviest fighter aircraft of World War II powered by a single piston engine, the P-47 was prone to overaccelerate when falling. The same happened probably in this case, the aircraft went down with a speed of 800km/h and crashed to the ground near Szabadegyháza. Lt. Malloy did not survive the crash. A Hungarian team of aviation archaeology led by Károly Magó excavated the wreckage between 18 August and 7 September 2005.

Automat translated to Hu. text:  P-47 d-15-re A légi jármű hadnagy. Richard k. Malloy tűnt el magyarország 13 április 1944.-án malloy, a 325 th fighter csoport 318 th fighter squadron, kísérték bombázók az egységével. Voltak már úton van vissza olaszországba, mikor meglátták a bf 109-as években. Lt. Malloy elhagyta a formáció és kezdett chase az egyik megszökött bf 109-as években. A legintenzívebb harci gép a ii. világháború powered by egyetlen dugattyús motor, a p-47-hajlamos lenne overaccelerate, amikor esik. Ugyanez történt valószínűleg ebben az esetben a légi jármű lement a sebessége 800 km / h és lezuhant a földre szabadegyháza közelében. Lt. Malloy nem élte túl a balesetet. Egy magyar csapat aviation régészet által vezetett károly magó kiásták a roncsok között az augusztus 18-i és 7 szeptember 2005.
above: NEW! MedRes! Republic P-47E 'Thunderbolt'

'Republic' rock Együttes

In Memoriam! Republic frontmen BÓDI "Cipő" László ('Shoes')

In Memoriam Cipő

FIN!

No comments:

Post a Comment