Tuesday, March 4, 2014

42.) S.A.R. - Search And Rescue avagy a Légi Kutatás és Mentés - Redningtejestene - Rettungs

S.A.R. - Search And Rescue avagy a Légi Kutatás és Mentés - Redningtejestene - Rettungs. OMSz, Ambulance, MedEvac, CSAR. Special Forces commandos.  I.C.A.O. Annex.

Refreshed! to-103%- 18+ 27.09.2017.-Regulated++

S.A.R. (Search And Rescue \ Légi K-MKutatás És Mentés) LK-M

I. rész: A Kutató-Mentő szolgálatokról általában.

Bevezetés: Az emberélet a társadalmak legfontosabb tényezője, erre épül minden civilizált jelenség. Az emberi egészség és életmegőrzés-mentés a működési alapja, melynek hiányában a társadalmi morál és tettrekészség a mélypontra süllyed. Amennyiben az „egészséges” munkaképes-aktív ember-gyerek azt érzi hogy nincs esélye az életben maradásra-megmenekülésre elveszti bizalmát az élet dolgai iránt. Épp ezért minden társadalmi formációban az első helyen az emberi életek megóvása és az egészséges élet biztosítása az alapvető cél. E köré épül minden, a gazdaság, az oktatás a jólét biztosítása a fegyveres erők-testületek és a háborúskodás. Az élethez való ragaszkodás a legelemibb-legősibb emberi jog. Ez ma már az állatok nagy többségére is érvényes.

HuAF Mi-17 "Hip" SAR - LKM and NBC Recce

E rövid de folytatásoktól nem mentes cikk e gondolatok köré épül fel, melynek szűkre szabott keretében megpróbálom a kutatás és mentés mint rendszer összefüggéseit általánosságban értelmezni. Elöljáróban annyit, -amikor a főszerkesztő Úr felkért ezen  cikk megírására, sokat gondolkoztam és egy kiadást el is halasztottam, a téma 1x4 oldalban nem megírható bonyolultsága miatt.  A LK-M szolgálat mert az embereket szolgálja egyben szolgáltatás is, igen összetett, nem lehet csak a magyarországi viszonyokra leszűkíteni, hiszen ezt nem mi találtuk ki, hanem átvettük és részben a saját viszonyainkhoz alakítottuk ki.

Magamról mint a szerzőről annyit, hogy 1977-ben avattak fel rakéta és tábori tüzér tisztként, majd 4 évi ütegparancsnokoskodás után átigazoltam helikopteresnek. Az átképző tanfolyam után 1982-ben kerültem a szentkirályszabadjai katonai helikopter bázisra, a 2004-ben megszűnt MH.87. Bakony Harcihelikopter Ezred-hez, mint beosztott szállítóhelikopter vezető. Ez idő alatt sok kutató-mentő, ügyeletes repülésvezető és egyéb szolgálatot adtam. Volt jó pár gyakorló riasztásom és két éles LK-M bevetésem. Elvégeztem nappalin a Zrínyi Miklós Katonai Akadémia felderítő szakát, melyet követően  1 ½-évig (a megszüntetésig) a Börgönd-ön települő Csapatrepülő Parancsnokság Felderítő és Légifényképész Szolgálat Főnöke voltam. Eközben 1 évig hatdudományi aspirantúrára jártam, az SzCsPk. marasztalása ellenére  családi okok miatt visszamentem  Szentkirályszabadjára így ezt abbahagytam. A harcihelikopter ezrednél sokféle törsztiszti beosztásban voltam, mely mellett szállítóhelikopteren repültem, majd az átszervezések és egyéb viszonyok kapcsán 2001-ben nyugállományba vonultam mint ezred hadműveleti és kiképzési osztályvezető. A Légi kutató-mentő szolgálattal a beosztási kötelmeim meg az ügyeletes parancsnoki szolgálatokból adódóan  szinte nap mint nap foglalkozni kellett alkalmazói szinten, ezzel a volt a kedvenc szakterületemmel. Ezek mellett többször jártam külföldön, USA, NSzK, Belgium, Olaszország, Cseh o., stb. ahol többnyire ezt a témát tanulmányoztam PfP és NATO keretek között. Mindezek mellett jó pár jelentést, tudományos munkát és belső publikációt jelentettem meg e témában. Mint szabadúszó „Air Art” grafikusnak és repülős szpíkernek és a MATASZ (Magyar Tartalékosok Szervezete) Veszprém megyei szervezete titkárának, és a Magyar Veterán Repülők Szövetsége, Veszprémi Repülő-Ejtőernyős szervezetének tagja, -mind mai napig szívem csücske a téma, bár a naprakészségemben már hiányosságok vannak.
Mi-8T "Hip" from Finn AF - 2012

Mindez rövid életrajzi repeszeket csak azért írtam le mert manapság nagyon sok a „szakértő” akik innen-onnan összevagdossák írni-mondanivalójukat „de a fáktól nem látják az erdőt” vagyis nem rendszerben gondolkodnak. De nem is a jogszabályi szabályzatszerű részletesség lesz a cikk
(-ek) lényege, hanem az, hogy a kedves olvasó érezze és értse miről szól ez az egészségügyi, közlekedési és katonai szakterület. Ezt a  témát is tanulni érezni és átélni majd megérteni kell.

Cikkem (-im) alapvetően fejből íródik, mert igazán abban van összeállva kép. Jelenleg érthetővé tett összefoglaló szakirodalommal még nem találkoztam.  A cikkeknek a rendeltetése inkább az, hogy publikusan bevezetnek a rendszertani összefüggésekbe a nemzetközi és angol
-magyar fogalmi és nyelvi bonyodalmakba. Egy biztos ebből a témából simán lehetne egy nagy méretű színes 200 oldalas „Salamander Books” stílusú könyvet írni.
Rávezetés: Bárki, bárhol, bármikor balesetet és sérülést szenvedhet, segítségre szorulhat mindenre való tekintet nélkül. Bízni a segítségben lehet és kell, abban viszont nem, hogy engem-minket nem érhet baj. Ha nem éreznénk és tudnánk, hogy nincs lehetséges és valós élet és egészségvédelmi segítség akkor az élet legtöbb dolgába bele sem kezdenénk. Ha ezt nem is érezzük a hétköznapok sodrában, de mélyen a hitünkben benne van. Ma Magyarországon ha másként nem is de numerikusan az agyunkba be van égetve a 104 és a 105-ös segélyhívó telefonszám. Ebből is sejthető, hogy az emberéletek mentésére és a sérült ellátásra több szakosodott segélynyújtó szervezet van létrehozva a világban. Ezek közül legmarkánsabbak a mentők (Ambulance) de a tűzoltók (Fire Fighting/Rescue) és a kombinált vészhelyzeti beavatkozó (Emergency/Rettungs) is elsősorban az emberélet mentését szolgálja másodsorban a tűzoltás kárelhárítással és egyéb szakbeavatkozásokkal. De említhetjük a Katasztrófavédelmi szervezeteket is amelybe egyéb mint pl. Polgárvédelmi és Tűzoltó szakszolgálatok és kiképzett önkéntesek (Volunteers)  is beletartozhatnak.
A mentőszolgálatok az alkalmazási idő szerint is rangsorolhatók; -gyorsbeavatkozó (Ambulance, Rescue/Rettung, Notartz stb.), vonuló-beavatkozó, kiegészítő, települő fajtákra.
A nyugati orvosi rendszerezésben az Ambulance egy összefoglaló fogalom-megnevezés amely általánosságban de magyarul is az „elsődleges-előszöri orvosi beavatkozást” jelenti. Ebbe többféle szakosodott orvosi/egészségügyi mentő gépjármű tarozik; mint pl.: -mentő rohamkocsi (nem roham-attack!) inkább „rohanó”-kocsi, (Rettungswagen/Ambulance/Rescue), -elsősegélyre-(Orvosi-Vészhelyzeti) speciális mentőautó (Notartzeinsatzfahrzeuge/Ambulance), -baleseti-vészhelyzeti mentő-rohamkocsi (Notfallkrankenwagen/Emergency), -betegszállító mentőkocsi (Krankenwagen-Krankentransporter, Care Transport),  -Speciális orvosi jármű (Medizinische Spezial Fahrzeuge).
Az elnevezések sajnos nem egységesek. A gyorsbeavatkozók nem a betegszállításra szakosodtak.
A mentő szolgálatoknál megtalálhatók a specializáltak amely pl. súlyos betegtekre és sérültekre kerülnek alkalmazásra, de egyre inkább elterjettebbek az elsődleges beavatkozásnál a kombinált Rettung/Rescue típusú gyorsbeavatkozó mentő járművek melyek alapszinten ellátják az elsődleges tűzoltási, műszaki-mentési, és ambulanciás feladatokat.

above: NEW! Sea - S.A.R. Royal Navy Westland "Lynx"

Brit Westland "Sea King" SAR / ASW helicopter     BelowNew pics! Bottom: HiRes!


fent: NEW pic: Juci'bácsi's scanned collection. "Delta" magazin1970-es évekből, Tengeri Mentőhajó
above: NEW! MedRes! Deutsche SAR Rescue vessel: GFR 'Speyer' Technik Muzeum. Photo: Kizmus Szabolcs facebook

above: NEW! MedRes! JEPPESEN Approach Chart about US Airways Flight 1549 - january 19. 2009. Airbus A320 airliner - Emergency belly landing & SAR action on Hudson river New York. - Jepi megközelítési térkép IAP La Guardia a Hudson folyóra kényszerszállásról és mentésről.

above: new! Scarlett Johansson Hollywood star-actress as a American - Marvel after water surface Rescue action a little bit wet.

Ezeken kívül speciális mentőszolgálatok is rendszerben vannak melyek a geofizikai (földrajzi környezeti) jellemzők szerint lehetnek, -szárazföldi (normál, hegyi, barlangi, sarki, stb.) -vizi/tengeri (felszíni-felszín alatti), -légi szakszolgálatok, -mint pl.; Hegyimentők (Montain Rescue/Bergrettung), Vizimentők (Water/Maritime Rescue), Parti Őrség (Coast Guard), Kutyás mentők (Dogs Rescue), Bányamentők (Mines Rescue), Barlangi mentők (Cave Rescue) és nem utolsósorban a légi-mentők (Air/Flying Rescue) melyek több részre tagozódnak; Ambulance, Rescue, Notartz, Medicopter, Fire Rescue stb. -A téma így túl egyszerű lenne, így még annyi bonyolítást kíván mindez, hogy az előbbiek leginkább a béke és katasztrófa időszakban kerülnek alkalmazásra. A civil légi-földi szakszolgálatok lehetnek, állami (OMSz), vagy civil szerveződésű (alapítványi) pl.: ADAC, ÖAMTC, „Medicopter-117”, Royal Flying Doctor Service of Australia, For Life, Máltai Szeretet Szolgálat stb. eszközök. De a mentésnek a hadviselés körülményei között tehát feszültségi, válság, háborús (fegyveres küzdelem) vagy ENSZ béke műveletek között is működnie kell. Így tehát vannak civil és katonai, félkatonai mentő szervezetek és szakszolgálatok. Szervezeti működési rendjükre körülményeikre, személyi állományukra és felszereléseik technikai eszközeik vonatkozásában sok eltérő de egyező dolog is van. A civil és katonai mentő rendszerek –szervezetek  közötti átjárhatóság az alkalmazás és az időszak szerint többnyire biztosított. Az eszközök és a személyi állomány összetétele, kiképzettsége is bizonyos mértékben hasonlóak.
Ráfárolás: A mentési szervezetek az első lépcső melyek alapvető feladata, a bajbajutottak (balesetet szenvedtek, katasztrófa során sérültek), felkutatása (Search), -kimentése (Rescue) az elsősegélynyújtás/életbentartás-ban (Ambulance) részesítése és az egészségügyi ellátóhelyre történő szállítása valamint szakszerű átadása. Mindezek működésének igazán csak akkor van értelme, ha megfelelő-szakszerű egészségügyi sürgősségi-vészhelyzeti (Emergency-Traumatológiai) ellátást biztosító egészségügyi szervezetek és létesítmények állnak rendelkezésre. Ebből adódik, hogy az eü. mentő szervezetek az egészségügyi ellátás/biztosítás részét képezik mint a gyógyító-ellátó helyre beszállítók. Viszont ezek szakszerűségén múlik a stabilizáló életmentő, sérült ellátó / gyógyító munka sikere. A mentési tevékenység két fő részre tagolható, a kimentésre (Rescue/Rettung) és az elszállításra (Krankenwagen, Medicin-Transport, Care Transport) amelyben kiemelt szerepet kap a sérült ellátás. Vagyis a mentés és sérültszállítás nem mindig alkotnak egységet. A mentés többnyire komplex feladat (spec. emelés, tűzoltás, műszaki mentés, spec.egészségügyi mentés), vagyis a bajbajutott de nem mindig sérült emberek vonatkozásában működik. Viszont az ambuláns életmentés (Live Safe) mint egészségügyi kategória szintén rátámaszkodhat az  egyéb mentő szakszolgálatokra, de a beteg elszállításban ill. betegszállításban is meghatározó alapfeladat. A normál ambuláns mentésnél a „köznép” vonatkozásában csak a segélykérés és az alapszintű elsősegélynyújtás (First Aid) elvárható és kötelező, viszont a speciális mentésnél többnyire csak a segélykérésre vonatkozik.
Bonyolítás: A kimentés elsősorban a Kutató-mentő (S.A.R.) és mentő (RESCUE), speciális mentő szervezetek illetve a tűzoltók feladata, amelybe  beletartozik az elsősegély-állapotstabilizálás is míg a szállítás és a traumatológiai alap-beavatkozás, a mentők (Ambulance, Krankenwagen, stb.) normál egészségügyi mentő, Military Ambulance, MEDEVAC) feladata.
A  S.A.R / Kutatás-Mentés lehet; -eljárási módozat / rend, kötelezettség, biztosítási fajta.
A Kutató-Mentő lehet; -szervezet, -szervezeti egység, -szolgálati fajta, -szolgálati egység,
-technikai eszköz,-jármű, -felszerelés, -személy/személyzet, s nem utolsósorban érdemérem.
S.A.R. Westland "Sea King" robbantott -röntgen ábra

A Kutatő-Mentő szakszolgálatok abban is különböznek a normál Mentő szakszolgálatoktól, hogy míg az utóbbi bejelentés alapján megy egy meghatározott helyre és közölt eset-információra, addig az előbbi jelzés vagy jelelvesztésre illetve bejelentésre, hívásra kerül riasztásra-bevetésre egy feltételezett / számított vagy meghatározott körzetbe, alig vagy nem ismert eseti körülményekre.
A Kutató-Mentők tevékenységi körzete általában nagyobb, és az előkészületi és végrehajtási idő is jóval több, a jobbára ismeretlen várható feladatok és körülmények miatt. A Kutató-Mentő szak- Szolgálatok rendelkeznek mindazon képességekkel amivel a normál mentők, viszont ez fordítva kevésbé igaz. Amíg a Mentő szakszolgálatok a csak eü.-i „megmentő” feladatot látnak el és ezt a szervezeti keretükben önállóan hajtják végre, -adott esetekben a tűzből mentés és műszaki mentést végrehajtó szakszolgálatokkal együttműködésben vagy a tevékenységük után, addig a Kutató Mentő tevékenység nem csak szakszolgálati hanem alkalmi szervezetben végrehajtott kimentő (a sérültek mentését, gyors orvosi ellátását biztosító) tevékenység is lehet. Mindezt az előbbiekben említett szakszolgálatok és más szervezetek (hadsereg, rendőrség) és önkéntes keresők bevonásával komplex módon végrehajtva is. A mentők (Rescue/Rettung)  polgári szervezetek-szakszolgálatok, míg a Search And Rescue katonai (Air Force, NAVY-Coast Guard) szervezetek és szolgálatok. A S.A.R. gépeken nincs a nemzetközi „vöröskereszt” jelzés, csak a nemzetközi „S.A.R.” felirat  illetve annak kiírása és egyes országokban még saját nyelven (pl.;Rettung).

 above & below: NEW! HiRes! three view & cross-section drawing of  Sikorsky SH-3A "Sea-King" ASW/SAR naval/marine amphybian helicopter

below: NEW! Juci'bacsi's photo scanned coll: MedRes! early 1980 Search Radar Operator site.
Az ambuláns-medikai mentés a hadseregekben a fegyveres küzdelmek során a sebesültszállítási (MEDEVAC, MEDIVAC- MED(I)cal EVACuation) „vöröskereszt” jelzésű kategóriába esnek, ugyanis a konkrét mentés és elsősegélynyújtás minden katona feladata s amire kiképzést is kapott, de a szakszerű elsősegélynyújtás a szervezetszerű vagy önálló egészségügyi alegységek/személyek feladata akik a logisztikai szakcsapatokhoz tartoznak. A konkrét mentési munkálatokat és az azonnali elsősegélynyújtást a szervezetszerű-harcoló alegységek, egységek hajtják végre. A MEDEVAC alapvetően szállító/többcélú helikopterekre épül de részét képezik a sebesültszállító gépjárművek és páncélozott járművek is. A MEDEVAC helikopterek a csapatrepülő (Aviation) mint repülőfegyvernem ill. a szárazföldi (ARMY) és a tengerészgyalogsági (MARINES) haderőnem, Csr./Avn. fegyvernemében vannak és szervezetileg főleg a harcoló szárazföldi /tengerészgyalogsági erőket szolgálják ki. A harctéri sebesült-gyüjtő pontokról, zászlóalj, ezred, dandár (TSH) tábori segélyhelyekről valamint a tengerészgyalogsági hajókról és a NAVY kórház-hajókra-ról szállítják a sérülteket, sebesülteket, alapellátottakat a tábori kórházakba és onnan a hadszíntéri repülőterekre, vagy kórházakba. A MEDEVAC inkább a hadgyakorlatokon és háborúban működő szervezet valamint technika.  A békeidőszaki-„munkahelyi” katonai sérült ellátás és betegszállítás elsősorban a katonai mentők (Military Ambulance) feladata. Ezenkívűl a nagyobb fegyveres erők mint pl. az USA rendelkezik ún. „kórház”- repülőgépekkel C-9 „Nightingale” (DC-9) (Aeromedical Transport) amelyek hadszíntéri vagy humanitárius (ENSZ) feladatokat látnak el, a sérülteket a magasabbegység tábori kórházakból (MASH-Main Army Surgery Hospital-Hadsereg Fő Sebészeti Kórház) szállítják szakszerű kezelés (egyszerűbb műtétek) mellett honi területre a katonai vagy civil kórházakba.

Mi-17 Cockpit

Velő: A Kutató-Mentő S.A.R. tevékenység béke és háborús légi és vizi-közlekedés illetve alkalmazás során valamint az extrém körülmények között bajbajutott (sérült) személyzetek és utasok
-személyek mentésére ill. kimentésére irányul ami nem jelenti mindig, hogy sérültek vagy betegek is. Vagyis adott esetekben csak a veszélyes helyszínről kell elszállítani a személyeket, míg a „sima” mentő szakszolgálatok csak sérültek vagy betegek ellátásához elszállításához vannak riasztva illetve kirendelve. A Kutató-Mentő  szolgálatok-akciók sikeressége nagymértékben függ a bajbajutottak állapotától, túlélő (Survival-kit) felszerelésétől és kiképzettségétől mivel aktív szerepet kell ehhez vállalniuk. Az ambuláns mentés alapvetően egyszintű tevékenység míg a K-M többszintű is lehet így szervezetileg, technikailag, és irányításilag. többnyire komoly szélessávú koordinációt igényel az erők és eszközök tekintetében. A Kutató-Mentő S.A.R. szervezetek/szakszolgálatok csak a fegyveres erőknél (légierő és a haditengerészet, parti őrség állományában) vannak rendszerben. Ebben egy rövid idejű másság a Magyar Honvédségnél volt. A (Légi) Kutató-Mentő Szolgálatok polgári irányzatú  működtetésére nemzetközi (pl.; ICAO-International Civil Aviation Organisation/Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet) szerződése: pl.; a Nemzetközi Polgári Repülésről 1944. december 7-én Chikago-ban aláírt egyezmény 12. Függelékének (12th  Annex) (Kutatás-Mentés) vonatkoznak ezért ezek kötelező állami feladatként jelennek meg, e nélkül nemzetközi közforgalmi repülés nem folytatható. Ezért a katonai Légi Kutató-Mentő repülés állami repülésnek minősül. Ezzel szemben a polgári mentő-repülés pl.; OMSZ, nem kereskedelmi célú légiszolgáltatásnak minősül. A követelmények teljesítése érdekében az ezt biztosító szerveknek-szervezeteknek szolgálatoknak rendszeres gyakorló/ellenőrző riasztásokat és Kutató -Mentő Gyakorlatokat/SAREX-S.A.R. Exercise kell végrehajtaniuk. A LK-M folyamatos szolgálati tevékenység Béke időszakban kiterjed a polgári és katonai feladatokra, ritkán különleges esetekben pl.; árvízi mentés vagy olyan bonyolult időjárási és egyéb  viszonyok eseténi mentés amit a civil szervezetek nem tudnak teljesíteni. Békében a nemzeti/állami katonai-civil légi-vizi mentés részét képezik viszont a  S.A.R. vezetése és irányítása katonai (Légierő-Air Force/Coast Guard) alárendeltségben és irányítás Irányító és Jelentő Központ-al- CRC-Control and Reporting Centre van együttműködésben a polgári szervekkel. Adott vészhelyzeti szituációban (tengeren-vizi, légi-tevékenység során) a kutatás és mentési segítségnyújtás a körzetben tartózkodók és S.O.S. vagy ”May Day” jelzést vevők részére kötelező amennyiben képességeik és körülményeik lehetővé teszik a szakszolgálatok megérkezéséig.

Sikorsky MH-53J "Pave-Low" II. CSAR helicopter

Jajaj! a C.S.A.R.: Míg a háborúban a Kutatás-Mentés (S.A.R.) a hátországban vagy az ellenséggel nem közvetlen harcérintkezésben lévő területeken végzi feladatát,  S.A.R. jelzésű helikopterek (HH-60 „Black Hawk”, HH-3 „Sea King”) bevetésével, ezért nem összetévesztendő a Harci Kutatás-Mentéssel (C.S.A.R.-Combat Search And Rescue). Ez utóbbit többnyire vagy csak az ellenséggel közvetlen harcérintkezésben és az ellenség mélységében végzik a saját/baráti bajbajutott repülőszemélyzetek /tengerészek-utasok, különleges eszközök-tárgyak kimentése érdekében.  
above: New: Sikorsky MH-60 'Pawe-Low' Combat SAR helicopter in action.

A -C.S.A.R. névleg nem szervezetszerű alegység és szakszolgálat, hanem összhaderőnemi egyesített hadszíntéri (hadászati-hadműveleti szintű) és haderőnemi (Air Force, NAVY, MARINES, Special Forces) harci szolgálat és alkalmi harci kötelék (Task Force), szervezeti elem, illetve feladat.. A  hadászati /hadműveleti/ harcászati MIOB-MInden Oldalú Biztosítás (Légi-Földi Hadművelet /AirLand Battle) része, és harctámogatási/harctevékenységi fajta. A harci-repülők, haditengerészek harci morálja fenntartásának alapja, mely az életmentésre, a fogságba esés elkerülésére vagyis a személyi harc/bevetési-képesség visszaállítására irányul. A harci Légi Kutató-Mentő gépeken, személyeken nincs „S.A.R.” jelzés mivel ezek általában különleges alapvetően erre a feladatra épített, ki illetve átalakított harci helikopterek (MH-60 „Pave Hawk”, MH-53E „Pave Low”) repülőgépek (MC-130 „Hercules-Combat Talon”). Ezek a speciális többnyire légi-utántöltésre alkalmas más speciális műveleti feladatra (harci kommandók kirakása-támogatása) is alkalmazható  felfegyverzett (SCSH-Special Combat Support Helicopter-Speciális Harci Támogató Helikopter) helikopterek és repülőgépek, melyek pl. az USAF-nál a SOS/Special Operational Squadron-Különleges Műveleti Repülőszázad-knál vannak rendszerben. Ezek csak fegyveres-háborús alkalmazásra vannak rendszeresítve. A repülő szakállományon és az egészségügyi személyzeten túl még az állományukhoz tartozik a speciálisan erre kiképzett USAF  „Red Barretts”-„Vörös Sapkások” –Légi Kutató-Mentő ejtőernyős-deszant állomány akik ha kell önfeláldozóan harcolnak és sérültet látnak el, együttműködésben más különleges erők (SOF) harcosaival. Így már érthető, hogy ez a feladat miért kíván meg az erőktől-eszközöktől, a harci alapkövetelményeken túli különleges képességeket, mint pl.; minden időjárási/évszak/napszak és földrajzi/terep, harci-viszonyok közötti megnövelt hatótávolságú harci (behatolási) alkalmazhatóságot. Ezekhez jön még a speciális kutatási-helymeghatározási képesség, a kimentési és sérült ellátási-szállítási kapacitás, a védettség és túlélőképesség a tűzerő, lopakodóképesség valamint a kifinomult kommunikációs, rádióelektronikai és informá-ciós/tikai rendszerek, -vagyis csúcstechnológia és szuperharcos. Nincs még egy olyan katonai légijármű és személyzet mint a SOS („C.S.A.R.”) SCSH (MH) helikopter és személyzete, aminek annyiféle erős komplex követelmény összhangjának kell megfelelnie. Ezt is csak igen kevés nagyhatalmi katonai gépezet, szövetség engedheti-tte meg magának. A Légi Kutatás-Mentés és a Harci LK-M a Harctámogató Légi (Had-) Műveletek egyik fajtáját mint Légi (Harci) Kutató-Mentő  műveletek képezi. Ennek irányítását nem a békeidős illetve honi Mentés Összehangoló (Koordináló) Központok/alközpontok MÖK-RCC, SRCC-k Rescue Coordination Center, Sub… végzik, hanem a hadszíntéri vezetési központok; Kombinált Légi Hadműveleti Központ-k mint pl. a légierő  CAOC-Combined Air Operating Centre/Center, vagy az Ideiglenesen Telepített … -IDCAOC-Interim Deployable …, vezetési és CRC, CRP-Control and Reporting Centre/Point, FAC-P-Forward Air Controller-Point (ERIP-Előretolt RepülésIrányító Pont) irányítási elemek. Ebben a tevékenységben is teljesülnie kell a C2I Command Control and Information /Vezetés Irányítás és Információ elvnek, hiszen ez korunk információs hadviselésének egy igen meghatározó területe. A Harci Kutatás És Mentésben ötvöződik a fegyveres küzdelem dialektikája, vagyis a saját erők megóvása mellett az ellenség pusztítása fő feladatok (a sorrend függ a harctevékenységi fajtáktól). Ez azt jelenti, hogy adott esetben egy az ellenség mélységében bajbajutott értékes harci pilóta kimentése érdekében, több haderőnemhez tartozó csapásmérő és különleges erők (C.S.A.R. Task Force) bevetésével el kell pusztítani egy a MK-Mentési Körzetben tevékenykedő ellenséges zászlóaljat. Erre a fontos, kényes és veszélyes feladatra csak a nagyhatalmak hadseregei és a NATO képesek.
Akció Játékfilm
A hírszerző illetve különleges... fegyveres tevékenység során az ellenség mélységében illetve a fő vagy mögöttes harcterületen bajba illetve szorongatott helyzetbe került erők (kommandók) mint pl.: SF-Special Forces/Különleges Erőkpl.;US. SOF-Special Operational Forces „Green Barretts”-„Zöld Sapkások”, NAVY-S.E.A.L.-Sea and  Air Land „Fókák”, Brit SAS-Special Air Service; Royal Marines: LRRP-Long Range Reconnaissance Patrol/MFCS-Mélységi Felderítő Járőr-Csoport–jaik kimentése illetve kimenekítése (save) -szakszerűen „kiemelése”, nem a C.S.A.R. feladata! Ez a művelet a szervezetükbe tartozó vagy a CJTF-Combined Joint Task Forces- Összhaderőnemi Egyesített Alkalmi Kötelék állományában lévő csapatrepülő és egyéb különleges alegységek (SOS, SOF, NAVY-SEAL, SAS, Foreign Legion), vagy az alkalmi harci kötelékek harcfeladata.

Gene HACKMAN a katapultált  életben maradt  "US. NAVY Skywarrior" EWO - szemlélő ezredest alakítja 

above: NEW!  Very important the reliable communication for example, waterproof handy! - A megbízható és vízmentes vészhelyzeti kommunikáció nagyon fontos! Erre a mai modern vízhatlan mobiltelefonok I'pad-/ I'phone-ok Okostelefonok igen alkalmasak.

Szummárum: Végül is a Kutató-Mentő S.A.R. tevékenység többnyire többlépcsős és szintű kombinált béke és háborús időszaki tevékenység amelyben  a bajbajutottak kimentésében  részt vehetnek a polgári és katonai -tengeri, légi és szárazföldi kutató-mentő erők-eszközök.

above: new! Fantasy artist Boris Vallejo: Batman allegoria for 'Bat21'.

Hát egyenlőre ennyit röviden, erről a hangzatos de közel sem egyszerű témakörről.
Sikorsky MH-60 Blackhawk - "Pave Low" CSAR helicopter AAR képességgel
 Lazítás;-Mese a csomókötésről: Vegyünk példaként! -Hol volt hol nem volt, hogy békeidőszakban Új-funland környékén egy csempészhajó felfegyverzett bűnözőbandája által elsüllyesztett félig felborult vitorlás luxus-yacht mentését. A hajó vízbe került mentőmellényben úszó szorongatott helyzetben lévő személyzete vészjeladón leadott jeleit egy környéken tartózkodó halászhajó is veszi -ami nem mer odamenni, és a COSPAS / SARSAT műholdas Kutató-Mentő rendszer veszi és méri be. Egy arra repülő USAF katonai szállító repülőgép, rádiótechnikailag beméri majd vizuálisan azonosítja és a vészhelyzeti frekvencián kommunikál velük, s a körzeti repülésirányító központnak (FIC-ACC) jelenti a helyzetet akik a körzeti RCC-nek jelentik a helyzetet akik közben vették a műholdas adást és a vészhelyzeti kommunikációt. A parttól lévő távolság nem teszi lehetővé a S.A.R. helikopterek alkalmazását így a parti őrség (US. Coast Guard vagy a Kanadai légierő (CAF)- S.A.R. szállító repülőgépét küldik a körzetbe ahol életmentő felszerelést-mentőtutajt dob le. A körzetben tartózkodó Can./US.-NAVY/CG korvett a gyorsan a mentési helyszínre ér ahol a fosztogató és túszejtő bűnözőkkel vívott rövid de hatásos tűzharc után, fedélzetre veszi a bajba jutottakat. Közben a fedélzetre megmenekültek elmondásából kiderül hogy a hajó VIP utasai a -személyzet utasítására, kapkodva a mentő-gumi motorcsónakkal egy parthoz közeli sziklás szigetre menekültek az üldözőik elöl, ahol várhatóan egy barlangba rejtőzködtek el. Mivel jel nincs róluk, valószínű, hogy ott eltévedtek és nem tudnak kijönni. mivel nincs náluk vészjeladó, sem rádió így egyre reménytelenebb a helyzetük. Közben a korvett megfelelő közelségbe ér a partokhoz így egy CAF/US-NAVY/CG-S.A.R. helikopter csőről fel vagy  száll le a fedélzetére vagy ha van rajta onnan fel és a közeli partra -leszállóhelyre (Airstrip) szállítja (esetleg légi utántöltéssel) a sérülteket-túlélőket. Közben egy spec. önkéntes Barlangi Mentő csapatot riasztanak akiket rendőrségi helikopterrel kommandósokkal a fedélzeten visznek a szigetre, ahol a bűnözők üldözőcsoportjának likvidálása és elfogása után, kimentik az utasokat akiket egy odarendelt civil ambulanciás helikopter elszállít a partra. Innen egy már ott várakozó civil Ambulance légcsavaros könnyű mentő-szállítórepülőgép elszállítja egy nagyobb kanadai repülőtérre (Airfield-Airport) ahonnan speciális Civil Ambulance géppel viszik tovább egy USA nagyváros repülőterére ahol speciális kórházi ellátás van biztosítva. A reptérről egy Medical helikopter vagy Emergency/Ambulance mentőautó szállítja el a sürgősségi ellátást biztosító városi kórházba a sérülteket. –Addig is élnek míg meg nem haltak.

Következik:  -II.  rész: Légi Kutatás Mentés békeidőszakban
                    -III.  rész: Harci Légi Kutatás Mentés
                    -IV.  rész: Légi Kutatás Mentés a Magyar Köztársaságban
                 AVIÁTOR MAGAZIN
Juhász „Juci-bácsi” János nyá .rep. alez.

        Következő rész szeptember 30-n
"Különleges Alakulatok" francia akciófilm
Movie will be at Veszprém ! Filmvetítés lesz; 2012.október 10-n szerda 17:00-kor Veszprém, VMKK (volt HEMO) kamaratermében a MVRSZ - VREVE szervezésében Angyal László Aviator magazin - és a Saint Exupery Alapítvány kurátora által DVD-ről. A személyenkénti  500,-Ft. tiszteletdíj hozzájárulás a helyszínen róvandó le. Nagy élmény lesz !
Egy kis ízelítő a filmből;

Ejtőernyősök vizi ugrása Almádiban. 

Készítette: AVIATOR Magazine-Club: Tahin Miklós. Közzététel: 2014. jan. 8. B.almádi 2000 08. 09. A felvétel egyik különlegessége, Magyar Miklós nyá. alez., aki 84 évesen hajtotta végre ugrását/ orvosa közvetlen utána ugrott /. Ma már csak emlékezhetünk  (source: facebook: Kovács "Kokó" István) Backround speaker; Juci'bá

S.A.R.
(Search And Rescue \ Légi K-M/ Kutatás És Mentés)

II/2.. rész:Légi Kutatás és Mentés békeidőszakban.

A S.A.R. szolgálatok működése:
Riasztási rendszer: Riasztási rendszer vonatkozik az; éles személyzet, tartalék személyzet-kre valamint a egyéb szolgálati egységekre. A rendszer normaideje a várható illetve kialakult helyzetekhez igazított, mely figyelembe veszi az évszak, napszak és egyéb időjárási körülmények hatásait is. Különös tekintettel vannak arra, hogy a személyzetnek lehetősége legyen felkészülni a konkrét feladatra, tehát nem mindig a „rohanás” az elsődleges hatékony megoldás. Különös figyelmet kell biztosítani a repülésbiztonsági követelmények betartására. Állandó készenlét, -ideiglenes készenlét, -felállítandó készenlét-re tagozódik a szolgálati rend. A III, II, I fok-ok (Yellow, Orange, Red helyzetek), gyors készenléti fokban Io, személyzet a gépben ül, azonnali indításra, felszállásra készen.  A IIo hosszabb normaidővel bír, ebben az esetben a szolgálati épületben készen állnak az Io-ba történő azonnali átérésre illetve az annál hosszabb időtartamú, de a IIo-ból történő azonnali felszállásra. A IIIo  ami tulajdonképpen tartalék készenléti státusz, ideális mert kellő alaposságú felkészülési időt biztosít a személyzetnek. Kiemelt jelentőséggel bír a riasztás rendje. Külön forgatókönyv készült-készül a különböző riasztási esetekre annak megfelelően, hogy a bejelentés  vagy a jelzés milyen információs csatornán keresztül érkezik.
above: Juci'bacs AVIATOR's photo Mi-17 HuAF at Hungary near Veszprém - castle of Csesznek SAREX

A kutató-mentő szolgálatok felszerelése, eszközei a kiindulási helyen vagy a járművekben lévő elsősegélynyújtó,  és tűzoltó-műszaki mentő eszközökből áll. Az eszközök cseréjéről javításáról időben gondoskodnak. Kutató-mentő szolgálatot általában, csak erre a feladatra speciálisan felkészített I. osztályú, minősített állomány láthat el.
fent: Juci'bácsi foto AVIATOR cikkhez, HuAF Mi-17 Veszprém megye - Cseszneki vár LKM Gyakorlat 2005.

Manőver 1998 februári és májusi adás

Közzététel: 2014. jan. 15.
Manőver 1998 februári adás tartalma : A kutató mentők élete , Bubik András és Sipos András katonatörténetei , A hangászok története , Láng László tűzszerész , Jim Morrison és a kábítószer .Májusi adás tartalma : A Magyar Folyami Flotilla , Juhász János alezredes helikopter pilóta története .Zene: La Linea Onedín”, előadó: Khatchaturian (Google Play •iTunes)

Manőver Katonai Magazin TV-2 1998 Szeptember   

Manőver Katonai Magazin 1998 Szeptemberi adása: Szentkirályszabadja LKM Gyakorlat, Balatonkenese HM üdülő előtt és Juci'bá
A kutatás-mentés megszervezése és végrehajtása. A központba beérkezett információk alapján a műveleti terveknek megfelelően azonnal megteszik a szükséges intézkedéseket. A kutatás illetve a mentés megkezdésére a központ vezetője intézkedik. A helyszínre kiérkezett tűzoltó egységek, mentőszolgálat, illetve a légi kutató-mentő szolgálat a saját erőivel haladéktalanul megkezdi a mentést. A kutatásban, mentésben részt vevő egységek kutató-mentő alközpontként végzik feladataikat. A légi kutató-mentő szolgálat akkor működtethető, ha; -a meghatározottak szerinti időjárási határértékek lehetővé teszik az alkalmazást, -ismeretlen a várható vagy tényleges földet érési hely, -olyan a helyszín távolsága és megközelítési lehetősége a földi és légi kutató-mentő szolgálatok (egységek) kiindulási körzetétől számítva, hogy a légi kutató-mentő szolgálat feltételezhetően azonos vagy korábbi időpontban érheti el azt, -ha a légi kutató-mentő szolgálat riasztására jogosult ügyeleti szerv az alkalmazást indokoltnak tartja. A légiközlekedési baleset helyszínének megállapítása, valamint a mentés gyors végrehajtása érdekében légi vagy földi, illetőleg egyidejű légi és földi kutatást végeznek.
above: Juci'bacsi photo: OMSz Mi-2 SAREX

A légi kutatás során a hadsereg keretén belül létrehozott kutató-mentő szolgálat a légierő illetve a haditengerészet vezérkari illetékes szervének intézkedésére felkutatja az eltűnt légijárművet, megjelöli és megközelíti a légiközlekedési baleset helyszínét. A földi kutatás keretében az eltűnt légijármű felkutatásának, a kijelölt mentőegységek tevékenységének irányítását a Központ végzi. Ehhez igénybe veheti a rendőri, csendőri, a polgári védelmi, hadsereg, határőrség erőket eszközöket. A nagyobb központi polgári repülőterek általában állandó működésű kutató-mentő alközpontként SRCC-t  (Sub Rescue Cordination Centre) működnek.
fent: Juci'bácsi fénykép: LKM gyakorlat

A személyzet feladata, alkalmazáskor, - a kutatás végrehajtása vizuálisan, műszeresen vagy e kettő együtt, -a mentési helyre vagy annak közelébe leszállás, lebegés kritikus időjárási körülmények között is, -a mentési hely koordinátájának megadása az irányító pont részére,-a segítő személyzet deszantolása, a megmentett elszállítása, út-közbeni ellátása, -a megmentett átadása. A műszeres felderítéshez a K-M gépek rendelkeznek rádiótechnikai bemérő eszközökkel pl. fedélzeti rádió iránymutatóval (Hoomer, ARK-U2, ARK-UD), és elektro-optikai felderítő eszközökkel, valamint nagy teljesítményű kereső fényszórókkal.  Vizuális kutatási módszerek: -párhuzamos pásztázás,
-táguló négyzet, -megadott útvonal. Műszeres kutatási módszerek; -egyenesből süllyedés,
-szabványforduló, -háromszögű pásztázás, -merőleges pásztázás. A helyszínen alapvetően három feladatot kell végrehajtani; –a kárhelyszín közel és távol biztosítása, -a sérültek mentése, tűzoltás, műszaki mentés, valamint vízre szállás esetén vízi mentés, -a kárterületről a lakosság mentése. A helyszínbiztosítást általában a rendőrség illetve a csendőrség látja el.

above: New Pics! Juci'bacsi Aviator photo: HiRes! Bundeswehr S.A.R. helicopter Bell UH-1D at 'Aero-2005' Exhibition at Friedricschafen Airport - Messe   below: NEW! The site


above: new! I hear that for you need a care ... "Lack of nurse / care expert no available! - Nővér / ápoló hiány nem lehetséges!"

above: NEW! NoHigher
A sérültek mentése, a tűzoltás a műszaki mentés és a vízi mentés. A sérültek mentését, gyors orvosi ellátását a mentőszolgálat-ok erői eszközei a helyszínen és az egészségügyi intézménybe szállítás során, az igénybe vehető egészségügyi intézmények a beszállítás után látják el. A szükséges tűzoltási, műszaki mentési, egyéb kárelhárítási feladatokat a tűzoltóság végzi. A helyszínen tartózkodó tűzoltásvezető a mentéssel kapcsolatos információk alapján kezdeményezi illetőleg javaslatot tesz a Központ vezetője felé a Központ működésének megkezdésére. A szükséges vízi mentési tevékenységet, folyók, tavak vízfelületén, a vízfelületről megközelíthető területeken a rendőrség illetékes szerve végzi, és biztosítja az erre felhasználható vízijárművek igénybevételét. Különleges esetekben amikor a helyszín nem közelíthető meg a földön, a tűzoltáshoz és műszaki mentéshez szükséges szakszemélyzet légi úton kerül kijuttatásra.
fent: Juci'bácsi fénykép: "Gyugyu" tiz. LHSA ejtőernyős szolgálat tagja mint áldozat
A mentési munkát befolyásoló  főbb tényezők a helyszínen:
A sérültek érdekében talán az egyetlen legfontosabb erőforrás az időbeni légi mentőorvosi segítségnyújtás. A légi úton történő mentés sok változatos tényezőtől függ, amelyben a legfontosabb a sérültek állapota, majd ezt követi a mentési helyszín és a befogadó kórházaktól való távolság, valamint azok leszállóhelyi alkalmassága és a szállító kapacitás.
A sérültek anatómiai tényezői; -komoly feltűnő sérülések, traumák a fejen, a nyakon és a törzsön sokkos állapottal, -súlyos amputációk a boka és a csukló alatt, -súlyos égési sérülések társulva traumával, -lebénulás (paralysis), -akut légúti akadályok, vagy respirációs bonyodalmak.
Orvosi feltételek: -sokk, -öntudatlanság vagy lecsökkent szintű tudatműködés (tudatzavar),
-halálosan mérgező vegyi és egyéb biotoxikus anyagoktól bekövetkező súlyos állapot, -hypotermia (alacsony testhőmérséklet) fagyás, lehűlés, -hypertermia (magas testhőmérséklet) agyi sérüléseknél, -vízbefulladás, -elktromos áramütés (elektrosokk).
Helyzettényezők: -meghosszabodott kiszabadítási idők, 20 p vagy ennél több, megnövekedett földi szállítási idő csökkenő sebességgel, a hó jég, terep és egyéb akadályok miatt, -elszigetelt vidéki környezet, infrastruktúra hiánya.
Sérülés folyamata: -a nagy energiájú becsapódás miatti nagyon gyors sebességcsökkenésből adódó zúzódások, -az utasok ill. a személyzet nagymérvű becsapódásai és behatolásai a szerkezeti elemekbe lábbal vagy a többi testrésszel, elsősorban a kabintérben és az üléssorok között,
-katapultálás egy vagy több személy, -más utasok és személyek halála miatti pánik jelenség,
-deformálódott alkatrészegységek, csatlakozó pontok (műszerfal, kormányok, pedálok) hatása,
-többszörösen sérült utasok és ennek pánik hatása, -esési és zuhanási sérülések az 5 m-ről vagy magasabbról történő lezuhanáskor, -trauma fajták átlagban 12 fajta, de ritkán kevesebb is lehet.
Sikorsky S-70?

above: new!! Left: MedRes! 'The  after Rescue mission the success celebration for boarding sawbones'. (Alice Eve Hollywood star)  - "A LKM bevetés után a fedélzeti felcser sikerét ünneplik". Glamour girl-Alice Eve has been seen out recently in show-stopping glitzy outfits, and striking make-up as she promotes the new Star Trek film

above: NEW! Norway's ten "Sea Kings", built in the UK by Westland, are equipped and painted for search and rescue missions: 'REDNINGTJENESTE' = SAR NAF (Norwegian AF)


above: NEW! MedRes! Italian & English common helicopter's product firma, Agusta-Westland AW-101 – the new Norwegian Air Force Search And Rescue helicopter  S.A.R. Redningstjeneste - Norge Luftvorsaret -aimnorway- The continuing process involves final negotiations that will be concluded by the end of the year. The contract includes 16 new SAR helicopters with an option for further 6, and ensures that the "Sea King" will be phased out across the country by the end of 2020.

above: new! MedRes!US Coast Guard C-130 SAR turboprop airplane
A lakosság mentése. A lakosság mentését, szükség szerinti menekítését a Központvezetőjének kezdeményezésére a polgári védelmi erők (Civil Security/Defence) parancsnoksága végzi. Elvégzi a kárterületen a alakossági veszélyeztetés területi határainak kijelölését, biztosítja a sérültek, túlélők, valamint mentőerők számára a helyszíni ellátást, ill a szükségelhelyezést, gondoskodik az áldozatokkal kapcsolatos előírások végrehajtásáról.

A kutatás mentés időtartama rövidebb, ha a személyi veszteségek kisebbek. A késedelmet rendszerint a baleset tényének értékeléséhez és a személyzet földetérési helyének felderítéséhez
szükséges hosszú idő okozza.  Életmentő jelentősége van annak, hogy a légibalesetet követő gépelhagyás, ténye minél hamarabb a kutató-mentő szolgálat tudomására jusson, és a földetérés-becsapódás-kényszerleszállás helyét gyorsan és pontosan tudják meghatározni.

A kutató-mentő szolgálatban részt vevő szervek vezetői felelősek a kijelölt állomány készenlétéért, felkészítéséért és ismeret felújításáért. Ebbe a szolgálatba tartozó egységek működési szabályzatát a kutatás-mentésre vonatkozó és az eljárást meghatározó nemzetközi dokumentumok figyelembevételével készítik, és azt a résztvevő egységek rendelkezésére bocsájtják. A kutató-mentő szolgálat a Központ tervezésével, a jogszabályokkal és az Egyezményben megállapított gyakorisággal és módszerrel megfelelő szintű gyakorlatokat köteles tartani. A légi kutató-mentő szolgálati helyen a szolgálat eszközeit, felszerelését és személyi állományát folyamatos szolgálatban (készültségben) kell biztosítani. A repülő emberek számára meg kell teremteni a nagy valószínűségű túlélés lehetőségeit, tehát a potenciális áldozatokat is fel kell készíteni, és el kell látni az életben-maradásukat segítő felszerelésekkel.

above: NEW! "Dauphin" US.CG SAR helicopter

A sérült nem tud várni ! Balesetkor gyorsan arat a halál.

aboveNEW+MedRes! Maritime SAR Bosser - Tengermelléki Főnökasszony  source: mellbimbo.eu

above two: new! II.WW. Water Rescue service for Airmen at USAAF B-17 and RAF rescue fast motor boat with Boulton & Paul aircraft self defense upper turret.

above: NEW! Marilyn Monroe's yellow SAR bikini in 1954

below: NEW! Paris Hilton HiRes! Hollywood photomodel in ideal Rescue color fashion suit and ideal other fast Rescue machine MedRes! as a Porsche 911 "Carrera" and Jennifer Lopez "Jelo" Hollywood Star actress Antilop Rescue yellow leather dress is much suitable for SAR mission. - Ideális SAR színű cuccok. A potenciális megmentendő személynek célszerű együttműködni a mentőszervekkel. Ebbe beletartozik a feltűnő színű ruházat is.

above: NEW+! MedRes! Juci'bacsi's scan collect:  Soviet/Russian designed by Myasischev bureau  air dropped Rescue/Survival - Med capsule.  source: American Aviation Week & Space Technology 1990./10
NEW+! above: NoHigher!   below: MedRes! LMJ-4 Rescuer terrain scooter/mini tractor


abovenew! Swimmer dresses; Japan & Brooklyn Decker the ideal 1st class SAR swimmer.
belownew! 18+ A beautiful "High-Tech bunny" S.A.R. Flying-Doctor crew women after water rescue action during chlothes change with weet lingerie 'T'-shirt.


Következik: -III.  rész: Harci Légi Kutatás Mentés (C.S.A.R.)
                    - IV.  rész: Légi Kutatás Mentés a Magyar Köztársaságban

Juhász „Juci-bácsi” János ny .rep. alez.

2005-ös májusi, októberi AVIATOR - International Magazin cikkek (változatlan formában)

No comments:

Post a Comment