Sunday, November 9, 2014

143.) Volvo B7LA-52 Säffle-7500 Saddlebus - Sweden Ledbuss - Autóbusz, Alacsonypadlós Csuklósbusz, Volánbusz - Veszprém- Balaton-Volán in Hungary

Volvo B7LA-52 Säffle-7500 Saddlebus - Sweden Ledbuss - Autóbusz, Alacsonypadlós Csuklósbusz, Volánbusz - Veszprém- Balaton-Volán in Hungary (Wikipedia)

Uploaded: to-103%-03.10.2017.-Regulated++++
above: NEW! MedRes! Hu. text: Veszprém fővonali 4-es busz a még a körforgalom előtti időkben a Budapest út és Jutasi "T" kereszteződésében a volt Pártház most "Zöldház" előtt kanyarodik a Piac felé  Rózsás Pisti szupersofőrrel. photo: Tolnai Tamás source: http://busport-online.hu/gal_hangulat.html 
above: scan by Szextant: NEW! MedRes! Volvo Saddlebus from 'Party House'/"Green Officehouse" - 'Pártházból' /"Zöld irodaház"-ból in downtown. source: V7N Veszprémi 7 Nap photo: Melczer Zsolt 2000's    below: NEW! NoHigher! Pártház early 1970's  on Postcard.
below: NEW! HiRes! Innen jött a 4-es busz is. Jól látszik a "Zöldház".  photo: "Kokó"
above: NEW! MedRes! photo:Mr. Kizmus Szabolcs; from 20 stage - emeletes scycaper - toronyházból may 2016.

above: NEW! HiRes! The Brusznyai street and 4th bus traffic line toward "Green-house" foto from 20 stages "Tower-house". Backround the 'McDonalds' & County Hospital. photo: ret. avn WO1 boardtechn. Kovács "Kokó" István nyá.rep.zls. Mi-8/17 fedtechn.
boveNEW! MedRes! The Photomaker: BoTech. ret.avn.WO Kovács "Kokó" István nyá.rep.zls. Fed.Tech. in Mi-17 cockpit.  sourcewww.facebook.com
Webcam-1.: http://infocam.hu/webkamera/veszprem-mez-radio-20-emeletes
above: NEW! HiRes! 3D Stadtplan for developing - Városfejlesztési terv 3D of downtown.


above: The Brusznyai-street early 1980s; street Name then: ?? "Szabadság" square, view from 3rd bus position. In front of; Czechoslovakei made Skoda 1000MB (Mladá Bolesláv), rear two Trabant-601, beside nysa (Pol.) microbus and far the military GAZ-69 person jeep.

above: nowadays Brusznyai street and end of Kossuth 'Walking' street.
above: NEW! HiRes! 2016. január 8-n same there - ugyanott.  photo: ret. avn. St. Sgt. Groszvald "Groszi" Attila nyá. rep. ftőrm. hel. repmech. MH.87. BHHE LHSA- foto artist with Canon EOSA  source: facebook
below: Veszprém downtown early 1960s with Ikarus citybus (the above photo former opposit transformed site)
below: demolished former Building of the Officer's Club/Casino - A régi lebontott Tisztikaszinó/-klub.
above: Map from 1950-'60s. Pink arrow is showing the old bus site.
above: NEW! HiRes! City Map of Veszprém 1950's-1960's - Járási Jogú Város
above: The arrow-number marked by arrows downtown map. Remark: the direction of arrows are corresponing to photos directions! Megjegyzés: a nyilak iránya megegyezik a fotózás irányával!

above: NEW! HiRes! Relief map of Karpatian-basin & Hungary (Transversal Mercator projection) - A Kárpátmedence és Magyarország domborzati térképe hegy és vízrajza (Transzverzális Merkátor vetületben) pink marked to Veszprém

above: HiRes Big! Veszprém light UV green arrow marked city-map.
Veszprém Zoohttp://www.veszpzoo.hu/info-terkepek
above: MedRes! maps; Hungarian country Veszprém county approach of Veszprém city.
above: NEW! The Northern horn of Castle (left) standing is monument - sculpture of founder of Hungarian state king István - Stephen and His wife queen Gizella- Gisele who is watching to Viaduct.  Left: MedRes! Original photo in night.  Right: MedRes! Juci'bacsi's 'Air Art' graphics for Miss Unierse - Veszprém
 NEW! MedRes! Augusztus 21. Szent István király és a kenyér ünnepe - Celebration of  king St. Steven & Bred in Veszprém downtown.  Top: Juci'bacsi's ORWO diafilm-slide positive photo in 2000.08.20.  Bottom: Zwicker photo 2002 in 'NAPLÓ' newspaper.

above: NEW! Left: NoHigher!  Right: MedRes! Crown of St. Stephen - Királyi korona
above: NEW! MedRes!  Juci'bacsi's FORTE diafilm-slide photo in 1983. about Viadukt from Castle
above: NEWJuci'bacsi's Air Art fantasy painting for "Top-Gym" Fitness Saloon in Veszprém: Dorian Yates (Push beyond your limits and unlock new pathways of extreme growth as you follow the mass routine created by legendary 6-Time Mr. Olympia english Dorian Yates.) with Boris Vallejo girls before viaduct over 'Séd'-patak - stream.

above: NEW! MedRes! Audi car & Hotel "Betekints" promotion Comics: "Hullámtáncos - Wavedancer" by "Steve" & Juci'bácsi.

above: NEW! HiRes! painted Ostrich egg by artist egg-painter Szentkirályi Beatrix about Viaduct & Castle on 'Air Art' airbrushing base.
above: NEW! Juci'bacsi's collect.: NoHigher!  Illustration of Veszprem Viadukt of  "What are you knowing about the World?" Hun. edition 1956. - "Mit tudsz a Világról?" 1956. kiadás illusztrációja

below: veszprémi KCH-161-xxx VOLVO B7L 6., 3., 4-es  Alacsonypadlós városi csuklós autóbuszok


above: Veszprém-city Balaton-Volán Volvo-B7LA-52 Säffle-7500 saddlebus - (Ledbus - Se) above: NoHigher! over the Viadukt toward city

above: retro photo from 1950s. Under the "Szent István" Viaduct the "Betekints"-walley lie. The pink arrow is showing the bus moving direction to downtown of city.
above: NEW! NoHigher! Vallejo style Gizi-girl is bathing in Séd-stream under the Viaduct-bridge.
 
HiRes! Juci'bacsi's photos May 2014.  above: viewing from 'Sainkt Stefan' Viaduct to right hand, opposit far the Zoo; Left: HOTEL "Betekints"  Right: Luxury HOTEL "Villa-Medici" in "Betekints"-valley.  - below: view of left hand; the Castle.
Juci'bacsi's photos May 2014. HiRes! above: Entry view of  'St. Stephen' viaduct side toward to city on Dózsa györgy street.  below: Opposit view toward go ut from city toward "Dózsa-city" district.
above: Juci'bácsi's artwork 2013: Logo-design of " Officer's casino of Veszprém" with Viaduct pattern.
above: MedRes! & belowNoHigher!: Viadukt photo from "Betekints"-valley.
below: 4-es busz top left: 6. two pics. 4-es Vámosi úti végállomás, - top right: 5. two pics. 4-es Vasútállomás végállomás. - below bottom: Line-map of Veszprém's Public mass-traffic.
Hu. text: - Beszélgetés Bögözy Jánossy László nyugdíjas buszvezetővel - (Kristoof Blogger - Index-2.hu)
Az alábbi posztban vendégszerzőnk Babiczky Ákos beszélget példaképével, a buszvezető szakmáról, a 86 Gyors, majd később a 86-os legendás buszsofőrével.
Nyugodt, járműkímélő tempó, biztonságos és utasbarát stílus jellemezte a volán mögött. Ifjú korom egyik jellegzetes „vezető bácsija” volt ő, a BY 62-63-as kocsit vezette akkoriban a 86 gyors, majd a 86-os járaton. Aztán eltelt csaknem két évtized, és megtaláltam őt az interneten. Megírtam neki, hogy interjút szeretnék vele készíteni, mivel az ő munkája is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy járművezető legyek. Visszakérdezett, hogy „bizonyos vagyok ebben?”. Igen, mert az a fegyelem, a precizitás, hogy szinte "rajzolni lehetett" azt, ahogy vezet, megfogott, és ezért a munkámmal kapcsolatban egyik példaképemnek tekintem. Persze fiatal koromban más sofőröknél „sportos stílus" és a reflexek fitogtatása is elcsábította a tekintetemet, de később már az érettebb gondolkodással egyre inkább kitisztult a kép.  ...

above: NEW! NoHigher! The in My opinion ideal windscreen wiper: Monica Belucci italian star actree. photo: by Helmut Newton

above: NEW! MedRes! Volvo at 'Haszkovo'-street Bus-turnery and terminal. Opposit the motorpool of Autoclub photo: Tolnai Tamás sourcehttp://busport-online.hu/gal_hangulat.html 
above: NEW! Az 'Egry'-n, Futás a 4-es vagy a 6-os busz után a veszprémi VEDAC pályáról.
below: Juci'bacsi's photo 2014. május HiRes!: Ranolder-square - tér
above: NEW! MedRes! 'Air Art' Grafika & Kovács Fegyka designed & edition advertisement ortophoto chart of Veszprém 2002.
above: NEW! HiRes! Scale 1:1.000.000 Chinese text map about Hungary - Kínai feliratos térkép
above: swedish Volvo B7LA-52 Säffle 5000 Saddlebus

Volvo cars Logo

Volvo B7LA-52 / Säffle 5000 ledbus


Chassi
Chassinr/VIN
Volvo B10LA-52 CNG
YV3R5E41X1A001940
Kaross
Karossnummer
Volvo / Säffle Karosseri AB 5000
000320
Motor
Växellåda
Bakaxelutv.
Vo GH10C 290
ZF 5HP 590
5,74
above: B7LA at Budapest BKV
above: BLA-52-7500 passenger area Top:  three seats over the ZF automatic gearbox - székek 3 db.  a ZF automata váltó fölött.   bottom: the driver's dashboard.
Az azautóbuszok  2000-es gyártásúak, eredetileg 3 ajtós kivitelűek, Svédországban, Göteborg városában közlekedtek, majd 2004-től Stockholm elővárosi forgalmában vettek részt. 2007-ben kerültek Magyarországra, felújításukat az Alfabusz Kft. végezte.  

above: Unfortunately the conductress place to be absent - Sajnos a kalauznő helye hiányzik vagy nem lett beépítve. (Hungarian Ikarusz IK-630).
above: NEW! California - "Erre is lehetne csuklani egyet Kaliforniában" főleg röntgenben.
Tehát a csuklós-buszokról lesz szó technikai értelemben is.
above: US patent hinged bus
 above: HiRes! Photo from original Manual, sorry but Blur! A csuklós busz meghajtása a vontatmányról vagyis a leghátsó tengelyről történik részben önbeálló kerekekkel és a kormányzást segítendő csukló (nyereg) -vezérléssel ami miatt a csúszós útfelületen igen érzékeny.
Hu. text: A Volvo B7LA egyik típusa a Volvo buszoknak. Második neve a Säffle a gyártó "Säffle Karosseri AB"-ról kapta. Svédországban eléggé sok helyen előforduló busztípus. Létezik szóló társa amely a Volvo Säffle B7L néven fut. Magyarországon a Balaton Volán Veszprémben és a Nógrád Volán Salgótarjánban üzemelteti ezeket a járműveket. Utóbbiakat régebben Budapesten, a BKV alvállalkozójaként üzemeltette a Nógrád Volán. Ezen buszokat Svédországból való megérkezésekor a székesfehérvári Alfabusz Kft. újította fel. Eredetileg piros volt a színük és eredeti szolgálati helyük Göteborg volt. A salgótarjáni elővárosi vonalakon közlekedő járművek 4 ajtósak míg veszprémi helyi járati társaik csak 3 ajtósak. Utóbbiak a Balaton Volán flottaszínében közlekednek, míg a Nógrád Volán járművei a BKV szürke-kék színét viselik.
Szállítható személyek száma: kb. 58-60 fő
Legnagyobb össztömeg: 18 600 kg
Motor: Volvo D7C turbódízel
Furat (löket) 7 300 cm3 mm
Hengerszám 6
Hengerelrendezés soros
Teljesítmény 213 kW
Sebességváltó ZF 6S-85 6 sebességes automata váltó

Volvo 5000 Model ID
The Volvo 5000 is a new complete bus from Volvo, perfectly tailored for a long service life in demanding city operations. In addition to a low, smooth floor and comfortable interior, the Volvo 5000 offers a first-class driver's environment and excellent ride and road holding. A modern fuel-efficient engine optimised for inner-city operations combines low fuel consumption with low emissions. The body is made of aluminium, which ensures low weight and long life. The Volvo 5000 is available in two-axle configuration and as an articulated bus with a capacity of up to 130 passengers.
With comfortable seats suspended from the roof panel, tinted windows, a powerful climate unit and air suspension, the Volvo 5000 offers a high level of comfort. The interior noise level is pleasantly low. Powerful brakes, interior trim designed to prevent injury and a reinforced front section all contribute to added safety.
Body: Patented body construction featuring extruded aluminium profiles offering a very strong, corrosion-resistant and easy to maintain body with long service life and low weight. Wide selection of door variants. The 2-axle version can be equipped with up to 3 double doors, the articulated version with 4. Two-axle version is 12m x 2.55m x 3m with a 18.9tons max. gross weight. Articulated version is 18m x 2.55m x 3m with 28tons max. gross weight. Low floor, convenient boarding and exiting, bright and pleasant interior, comfortable seats suspended from the roof, powerful climate unit. Passenger capacity is up to 100 passengers for two-axle version, up to 130 passengers for articulated version.
Staffing: Volvo D7C engine with 215, 250, 290 or 310hp. Approved as per EU standards. Automatic gearboxes with 3, 4 or 5 gears. Air springs and independent front suspension with twin stabilisers combine high comfort with first-class ride and roadholding. Front disc brakes and rear S-cam brakes for high braking performance, smooth and gentle braking and simple maintenance.

Manufacturer (Make)
Volvo
Model Name
5000
Year
2000
Category
Coach / Cross country bus
TECHNICAL SPECIFICATION
Engine Power
228 kW (310 PS)
Fuel Type
Diesel
Gearbox
Automatic transmission
Emission Class
Euro2
Number of Seats
46
A Volvo 5000 utódja a Volvo 7700 Alacsonypadlós BKV városi csuklós autóbusz Budapesten
Hosszúság:
17 944 mm
Szélesség:
2 550 mm
Magasság:
3 040 mm
Tengelytávolság

"A" - "B":
5 190 mm
"B" - "C":
6 755 mm
Mellső túlnyúlás:
2 664 mm
Hátsó túlnyúlás:
3 335 mm
Fordulókör átmérő:
23 342 mm
Tömegadatok
Saját tömeg:
17 440 kg
Megengedett legnagyobb össztömeg:
28 000 kg
Tengelyterhelési adatok

"A - tengely":
6 900 kg
"B - tengely":
10 000 kg
"C - tengely":
12 500 kg
Szállítható személyek
Ülőhely:
35+1 fő
Állóhely (4 fő/m2):
68 fő
Összesen:
103+1 fő
Kerekesszék elhelyezési lehetőség:
1 db
Főegységek
Motor:
VOLVO D7C275HSEURO 3
Lökettérfogat:
7 300 cm3
Teljesítmény:
202 kW (275 LE) 2 200 f/perc
Nyomaték:
1 200 Nm 1 200 f/perc
Nyomatékváltó:
ZF 5 HP 592 5+1 fokozatú automata sebességváltó
Légkondicionálás Teljesen klímatizált utas- és vezetőtér Sütrak AC 136/40/2230 klímaberendezés, 2 db tetőegységgel
Rámpa A második utasajtónál kihajtható rámpa a kerekesszékes utasok részére

http://tothkalman.ewk.hu/feltolt/volvobusz.pdf
above: Volvo-7700 in Budapest; below: City; Blaha Lujza tér "Emke" Corvin áruház megálló a keleti pu. felé.
VOLVO B7LA  SWEBUS Rendszám:KCH-161Gyártási év:1999 Magyarországi forg,hely:2006.02.13 Hengerek száma:6  Hengerűrtartalom:7296  cm3  Teljesítmény:225 kw  Saját tömeg:16620 kg
Össztömeg:23970 kg
Hu. text: Svéd gyártmányú elővárosi csuklós autóbusz.  A jármű felépítménye önhordó kocsiszekrény,amely Svédországban a SAFFLE  KAROSSERI  AB összeszerelő műhelyében készült. Az autóbusz motorja hátul helyezkedik el,ebből adódóan toló motoros. A forgatónyomatékot a 6 sebesség  fokozatú ZF automata sebességváltó a kardántengely kapcsolódásával, a C tengely viszi át a talajra.
Az autóbusz csuklórendszerénél, beépítettek egy hidraulikus munkahengerekkel ellátott, kanyarodást stabilizáló rendszert,amely a nagy erőhatásokat csillapítja, másrészről a motor teljesítményét kanyarodáskor lecsökkenti, így megóvja  a szerkezeti deformálódástól a vázszerkezetet. Az ajtók nyitását és zárását is computer felügyeli, ügyelve az utasok biztonságára a fel, és leszálláskor. A jármű nagyon kényelmes, és öröm vezetni. A hatékony és erős fékhatás érdekében elöl tárcsafék, hátul és középen dobfék került beépítésre,illetve RETARDER és ABS, ASR is működésbe lép, ha a forgalmi helyzet úgy kívánja. A fémrészek mindenhol rozsdamentes acélból,és alumíniumból készültek a Skandináv út és időjárási viszonyoknak megfelelve,ezért úgy hívják, hogy a SVÉD ACÉL.
Motor:  
Típus Volvo D7C275HS Konstrukció soros, hathengeres, folyadékhűtéses, négyütemű, hengerenkénti adagolószivattyús dízelmotor, turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel, Euro 3 minősítéssel, nagy nyomatékú kivitel 275 LE 1200 Nm. De elb@szott konstrukció ez.
"A BKV által beszerzett Volvo 7700A buszok nem mondhatók minden tekintetben sikeresnek. A járműveket a gyártó cég tanácsa ellenére a kisebb, hétliteres hengerűrtartalmú dízelmotor-változattal rendelték meg, amely nagy utasterhelésnél és különösen nyáron, ha a klíma-berendezés is működik, csak erőltetett üzemben képes mozgatni a 18 méteres járművet. A fogyasztás ilyenkor eléri a 65-80 litert 100 kilométeren, ami a régi Ikarus 280-as típus üzemanyag normájának közel a duplája és ez igen költségessé teszi a Volvók üzemeltetését."
above: Volvo D5F Diesel motor

above: NEW! MedRes!
above: HiRes! other Volvo bus' engines: DC679

 SEBE AS - Tartu
 Szerző: Neons (0) Feltöltve: 2014-01-25 00:22:37.731129  Place: Tartu / Tartumaa
 Épült: 2001
Gyártó neve:Säffle
Chassis:Volvo B7LA
Kasztni:Säffle 5000
20 july 2012 - Tartu, Scania keskus
above: NEW! MedRes! "Masters of motorpool."
below: Volvo Bus chassis system
belowÖnhordó rácsszerkezetű alváz és karosszéria és a teherviselő tetőszerkezet jellemző az alacsonypadlós buszokra.
 


above: Hungarian made by "Rába" - Járműgyár chassis & undercarriage factory at Győr; chassis of Liner bus

above: chassis of saddlebus
above: HiRes!
above: The low-floor chassis from Volvo
above: HiRes! Volvo chassis
above: Volvo B10M low-floor chassis
above: The B7LA to similar Volvo B9LA chassis of saddlebus.
above: Volvo citybus seating floorplan.
Following Below; Juci'bacsi's Olympus 'Coolpix'-600 HiRes! marked photos and blue framed mixed pics from 2012. at Veszprém FREE!
above: SS: HiRes! D5F Diesel rear engine left side: 1. nívópálca, 2. ?, 3. kipufogó cső, 3. hűtővíz cső, 5.?, 6. ékszíj feszítő görgő, 7.tartóelem, 8. ékszíj a generátorhoz, 9. cső?, 10. hő és hangszigetelés, 11. AC generátor, 12. cső, 13. főtengely ékszíjtárcsa, 14. ékszíj, 15. hűtővíz cső, 16. ?, 17. feszítőgörgő távtartó excenter, 18. generátor feszességállító függesztés, 19. menetes állítórúd, 20. cső?, 21. ?
aboveTTHiRes! parts of D5F Diesel rear engine right side: 1. tartórúd függesztő amortizátor, 2. kompresszor hengerfej, 3. elektromos vezeték védőcső, 4. légszűrőhöz levegőbetáplálás flexibilis cső, 5. motorolagbetöltő nyílás csavaros kupakja, 6. motorblokktartó vázszerkezet zártszelvényű profil, 7. tartórúd, 8. kompresszor hengerek léghűtő bordázata, 9. nagynyomású levegő cső a kompresszorból, 10. motorfüggesztő tartó öntvényprofil.

aboveHiRes! at rear: LeftQQ: rear passenger area; foldered ceiling with motor control electronics - a hátsó utastér menyezétéből lehajtható ajtóra szerelt motorvezérlő elektronika; 1. fedél, 2. ?,  3. elektronikai blokk, 4. szerelőlapok. -  Right: RR: Motor kiegészítő szerelvények háza hátul balra fent; 1. hűtővíz kiegyenlítő tartály, 2. cső?, 3. szervó olajtartály, 4. légszűrő szívócső, 5. hangszigetelt ajtó, 6. légszűrő blokk, 7. gumicső?, 8. ?, 9. hűtővíz cső, 11. ?, 12. cső?,  13. ?, 14. ?, 15. csap, 16. turbófeltöltő cső, 17. cső, 18. elosztóvezeték, 19. vészleállító kapcsol, 20. forgó gömbcsap -hoz?.
aboveHiRes! at rear: LeftU: 1. karoszéria "ajtófélfa", 2. hűtővíz kiegyenlítőtartály, 3. vezetékek, csövek, 4. szervótartály, 5. motorblokk tér.  Right: R: 1. hűtőradiátorszellőzőrács, 2.?, 3. meleglevegő cső -hoz, 4. ?, 5. kipufogó csonk, 6. ajtó.

above: new!! Logo of ZF- 'Zeppelin' Friedrichshafen AG

below: forward undercarriage - steering wheels supension and brake disc.

above: top: forward McPershon made by ZF independent suspension with amortizators &  steering roods & bottom: rear suspension of undercarriage by airspring cylinder. - Első - hátsó futómű légrugó cilinderes felfüggesztés. Az első futómű független McPershon rendszerű kerékfelfüggesztés háromszög keresztlengőkarokkal és lengéscsillapítóval. Merev hátsóhíd hattyúnyakas hosszanti tartókkal.
above: HiRes Big! Volvo bus drawing of forward chassis & suspension.
below: TopLeft: BB HiRes! wheel: 1. szelep, 2. rögzítőcsavarok, 3. csapágyfedélrögzítő csavarok, 4. csapágy porvédő fedél, 5. gumiabroncs, 6. keréktárcsa "felni" perem, 7. keréktárcsa, 8. keréktárcsa szellőző-könnyítés lyukak.  - Right: CC forward nose area from centerline to right: 1. alvázmerevítő átlós zártszelvény, 2. alvázmerevítő kereszt zártszelvény, 3. alvázlemezpadló, 4. kerékdobmerevítő szegélyprofil, 5. oldallemezfal, 6. kormányrúd, 7. rögzítőgyűrű, 8. kormányösszekötő gömbcsap persely, 9. gömbcsap porvédő gumiharang, 10. kormányrúd mozgató himba, 11. himba forgócsap, 12. jobb oldalsó lemezfal


above: Hires! Left: DD: nosewheels with lower suspension swing arm and steering linkage rood - a mellső futómű az alsó háromszög lengőkarral és a kormányösszekötő rúddal:  1. ?, 2. keresztmerevítő, 3. - 15.  . Right: EE: chassis skeleton: 1. hosszanti zártprofil merevítő, 2. keresztmerevítő négyszög zártprofil, ...
above: part of general low floor bus chassis
above: in the working/inspection mine - a munka-aknában

above: HiRes! bottom: Left: FF: forward undercarriage suspension from front - mellső futómű felfüggesztés előlről: silent-blokkok; 1.    Right: GG: from centerline: lower triangle swinger bar - alsó háromszög-lengőkar, 2. 
below: b&w photos HiRes!: rear monolit bridge suspension of undercarriage - hátsó merev lengőhíd




above: 'V' ride usable
above: rear suspension vit 'V' Ride



 above: schema of air suspension system - a légrugós felfüggesztés vázlata - ZF suspension
Zeppelin Friedrichschafen
above: theory schema of regulating of air suspension - a légrugó szabályozásának elvi vázlata

Hu. text: A leggyakoribb korszerűnek mondható felfüggesztés; 4 lengőrúdból áll. Ezek kétféle elrendezésben használatosak:
·         3 db X irányú és 1 db Y irányú rúd
·         2 db X irányú és 2 db V elrendezésű rúd,
A 10 tonna tengelyterhelésű hátsó futóművekbe leggyakrabban 4 db légrugót építenek be. Ez abból következik, hogy a járművek légrugózási rendszerét is a légfékrendszer levegőellátó hálózatából táplálják. Így egy-egy rugó statikus középnyomását 5-6 bar körül lehet választani. A légrugók optimális geometriai méretéből következően egy légrugó statikus középterhelése 2,5 tonna lehet. Így nyilvánvalóan 4 db légrugó szükséges a 10 tonna terhelésfelvételéhez. Ezeket a rugókat a futómű tengelytestéhez erősített segédkeretre lehet helyezni. A segédkeret alakjáról nevezik ezeket az elemeket.
below: seven HiRes! detailed Juci'bacsi's photos about chassis of  Volvo B7LA-52 Säffle-7500 from below at Veszprém-Volán's Garage.
above: The chassis
above: The forward shaft-bridke and its air-suspension.
above: The forward shaft-bridke and its air-suspension and regulator adjustable.
above: air tubes
above: Rear driveshaft-bridge vith 'Cardano'-shaft.
above: The bottom of Zeppelin Fabrik automatic gearbox
above: The forward suspension

above: HiRes! line drawing of Volvo bus rear undercarriage suspension system.
 above & below: HiRes! schema of Volvo bus airbrake system
Air braking system diagram for a Volvo B10M Mk I Bogie (tag axle) bus
Product
Section
Group
No.
Date
Title
B
5
56
51
06.85
Components of the Compressed Air Braking System for a Three-Axle B10M
1
Air compressor
2
Pressure regulator
3
oil filter gap (only brake early. Fin)
4
Air dryer
5
Draining tank
6
overpressure valve
7
External fill port for compressed air
8
Drain valves
9
Four circuit protection valve
10
Double-reservoir air tank. A circular container, the parking brake for air As pie container, FRONT. Service brake circuit
11
Pressure safety valve
12
Kick plate brake valve
13
Compressed air manometer, for front and rear brake circuits
14
Low-pressure indicator (installed in the compressed air manometer)
15
Quick-release valve, FRONT. Service brake circuit
16
Brake cylinder, FRONT. Service brake circuit
17
Air reservoir, hint. Service brake circuit
18
Brake light switch
19
spring, hint. Service brake and parking brake
20
Check valve blocks, reservoir for releasing the parking brake with externally supplied air
21
Filler, externally supplied air to release the lock-u.hint.Betriebsbremse
22
Stand safety valve, parking brake circuit
23
Hand brake valve
24
Low-pressure indicator, parking brake circuit
25
Spring-loaded brake cylinder, trailing axle
26
Relay valve with built-in two-way valve for parking brake, prevents simultaneous actuation of the parking-u.hint.Betriebsbremse
27
Valve (lastabhangiges valve) for hint.Betriebsbremse; with integrated 2-way between the center of gravity Umsteuerfunktion pages
below: HiRes! OO: driver bottom area: 1. kürt láb-nyomógomb, 2. kormányrúd kardáncsukló porvédő gumiharang, 3. krómozott kormányrúd-cső, chrome steering rood-barrel, 4. rúdcsapágyház, 5. fékpedál, brake pedal, 6. gázpedál, throttle pedal, 7. elektromos csatlakozó, socket, 

above: NoHigher! source: internet
above: HiRes! UU: kormánykerék és a műszerfal; 1: Index, világítás-kar lever, 2. motor üzemkijelző műszerblokk; hűtővízhőmérséklet, olajnyomás, turbótöltés, 3. sebességmérő-kilométer óra a beépített időmérő quarc-órával, 4. ?, 5. display?, 6. főtengely fordulatszámmérő óra ford/perc - RPM, 7. elektromos kürt, electro horn, 8. ablaktörlő kapcsoló, wiper lever, 9. CB?,  10. automata sebességváltó üzemmódkijelző, automatic gearbox indicator, 11. ventillátor kapcsoló, 12. Display? x-13. motor üzemi kijelző blokk; üzemanyagmennyiségjelző, fékhenger nyomásjelző, Amper töltés jelző, ... 
above: Juci'bácsi's photos; HiRes! The dashboard - MűszerfalLeft: switches;   Right: 1. Display?, 2. control knobs?, 4. ZF automatic gearbox status indicator.
above: HiRes! Left: Q: ajtómozgató pneumatikus mechanizmus; 8. légmunkahenger, -  Right: zoom from forward W: 1. légkapcsoló, 7. pneumatikus munkahenger
belowHiRes! RightPP: ceiling area for compressed air tanks for air brake system. - Left: topE: entry door control electronics, bottom:  G: view to rear ceiling; 1. emergency exit, 2. Traffic display, 3. yellow incline rood, 4. electronics bay, 5. cover of electronics bay, 6. dark
above: HiRes! Left: H: ajtónyitásvezérlő elektronikai doboz áramköri fa-alaplap, control electronics bay's wooden plate entry doors; 1. zár, locker, 2. zsanér, 3. fedél, cover. - Right: J: view to forward;   1. forgalmi kijelző, traffic display, , 2. relék, relays, 3. fa alaplap, wooden plate  4. elektronikai blokkok, elctronic blocks, 6. fedőlap-ajtó, cover
above: Left: MedRes! Right: HiRes! US patent; saddle mechanism - a csuklószerkezet

above: swinger mechanism Right: MedRes!
 above: the junction of saddle's steering pneumatic control.

above: HiRes! Left: M: view to rear: 1. cover walking plate rear, 2. cwp forward, 3. wall of rear engine compartment.  L: 1. handling retracable cover walking plate, 2. perem, 3. skeleton,   The saddle mechanism - a csukló mechanizmus   Right: S: 1. wall of engine accesories compartment, 4. gearbox cover, T:  1. gearbox, 2. ?. Z: ZF gearbox under cover; 1. air tank, 2. wire, 3. Oil filler tube, 4. ?, 5. tube?, 6. tube?, 7. wire branch
above: HiRes! ZF germany gearbox (ZF = Zeppelin Fabrik at Friedrichschafen)
Hu. text: A B7LA utódja a  Volvo 7700A típusú városi/helyközi autóbuszai a lengyelországi Wrocławban készülnek.
Az autóbuszok Európa szerte népszerűek, Lengyelországtól Franciaországig számos városban megtalálhatóak. A járművek városi változatát 3 és 4, helyközi változatát 3 ajtóval gyártják. Szóló változata a Volvo 7700. A típuscsalád 2011-ben modernizáláson esett át, típusszáma a szóló változat esetében 7900-ra, a csuklós esetében 7900A-ra változott. A városi változatot csak hibrid változatban gyártják.

A budapesti BKV Zrt.-nél közlekedő autóbuszok

Magyarországon az első Volvo 7700A-s autóbuszok 2004-ben jelentek meg Budapesten a BKV Zrt.-nél. 2004 és 2006 között 150 darabot vásároltak ebből a típusból. A járműveket kifejezetten a budapesti igények szerint alakították ki, de a szállítási évtől függően különböznek a felszereltségükben.
A 2004-es szállítású járművek narancssárga kapaszkodóval, ún. vandálbiztos (kemény) ülésekkel, 1/4 részben nyitható (eltolható) ablakokkal érkeztek, viszont légkondicionáló berendezést nem kértek a buszokhoz. Ebből már az első évben botrány volt, ezért a BKV utólagosan felszereltette a járműveket légkondicionálóval, amelyek beszerelésével 2008-ra végeztek.
A 2005-ös és a 2006-os szállítású autóbuszok már kényelmesebb ülésekkel, légkondicionálóval, 1/2 részben nyitható (eltolható) ablakokkal és zöld színű kapaszkodókkal érkeztek, valamint a 2005-ös járműpark egy része (FKU-901-től FKU-916-ig) GPS berendezést is kapott. A 2006-os szállítású járművek a budapesti útviszonyokra való tekintettel már merev első tengellyel érkeztek, míg a két korábbi évjárat buszai lengőkaros felfüggesztésűek. Automata ZF sebességváltójuk már nem 5, hanem 6 sebességes.
A BKV által beszerzett Volvo 7700A buszok nem mondhatók minden tekintetben sikeresnek. A járműveket a gyártó cég tanácsa ellenére a kisebb, hétliteres hengerűrtartalmú dízelmotor-változattal rendelték meg, amely nagy utasterhelésnél és különösen nyáron, ha a klíma-berendezés is működik, csak erőltetett üzemben képes mozgatni a 18 méteres járművet. A fogyasztás ilyenkor eléri a 65-80 litert 100 kilométeren, ami a régi Ikarus 280-as típus üzemanyag normájának közel a duplája és ez igen költségessé teszi a Volvók üzemeltetését.
Valamennyi jármű Vultron optikai utastájékoztatóval és Protokon jegykezelővel van felszerelve. A BKV-s Volvo 7700A buszokon ezen kívül elektronikus fogyasztásmérő rendszer is üzemel, amely rádiós adathálózaton keresztül lejelenti a napi üzemanyag-fogyasztást a garázsba történő beálláskor. Ez az utólag telepített rendszer zavarja a Volvo saját fedélzeti számítógépének működését, ilyenkor lefagyás jelentkezik, amely csak áramtalanítással és a motor újraindításával orvosolható. A fogyasztásmérő rádióadóját ezért a sofőr-utasítás szerint csak a garázsba beállva szabad üzembe helyezni.
A BKV az elmúlt évekhez hasonlóan folytatta a használt autóbuszok beszerzését is, melynek során 25 db jó állapotú Volvo 7000A autóbusszal gazdagodott az állomány. A buszok korábban Svájcban, Genf városában közlekedtek. Innen a buszok gyakori elnevezése is, "Genfi Volvo". A használt buszoknál használatos honosítási folyamat (flottaszín, kijelzők, jegykezelők) lezárultával a buszok folyamatosan álltak forgalomba 2013.Július 1-től.
Der Volvo 7700 ist eine Niederflurbus-Baureihe des Nutzfahrzeug-Herstellers Volvo. Die Linienbusse wurden von Volvo Sweden und Volvo Polska produziert. Busse dieser Baureihe waren von 2004 bis 2011 in Produktion. Diese wurden sowohl als 12 Meter langer Zweiachser als auch als 18 Meter langer Gelenkbus gebaut (Volvo 7700  A, das „A“ steht für Articulated). Von der 12-m-Version leitete sich der Volvo 7700 Hybrid ab, wobei das Fahrzeug um 74 mm länger war, um so die zusätzliche Technik (insbesondere einen 4,5-kWh-Akku) unterzubringen. Volvo gab einen um bis zu 35 % verringerten Kraftstoffverbrauch an. Darüber hinaus waren die Fahrzeuge beim Anfahren wesentlich leiser – bisher häufig ein Problem, wenn Buslinien durch Wohngebiete geführt werden.
above: HiRes! Juci'bácsi 58 yo. behind the steering wheel of Volvo B7LA-52 Veszprém 2012.

below: Hungarian retro feeling in Ikarus IK-630 city-bus
above: and also missed the Volvo Bus Service's swedish blondie masterix of motorpool.
Fin!

No comments:

Post a Comment