Sunday, January 25, 2015

150.) Pannonia TLT-250 katonai motorkerékpár P-10, 20 - Hungarian Military Motorcycle & others Ural Dnepr M-72, BMW R-75, Indiana Jones. -Zündapp, DKW, Norton, Ducati- АКС-47 Автомат-Калашникова, StG.44, M134 Minigun

Pannonia TLT-250 katonai motorkerékpár P-10, 20 - Hungarian Military Motorcycle & others Ural Dnepr M-72, BMW R-75, Indiana Jones. -Zündapp, DKW, Norton, Ducati- АКС-47 Автомат-Калашникова AK-47, AUG Steyr StG.44, M134 Minigun (Wikipedia)

Refreshed! to-110%-28.01.2017.-Reduced: HD transf to 168.)+++++

above: Juci'bacsi's fantasy artwork 2012: HiRes! NEW! Color correctioned! made in Hungary Pannonia TLT-250 "Turbo" equipped with Kalashnikov AKs-47 assault rifle and ect. small parts of aviation equipments. - Csepel gyártmányú Pannónia katonai-motorkerékpár AK-47 gépkarabéllyal felszerelve és turbóval kiegészítve.


above: MedRes! Pannonia TLT-250  -  below: Pannonia TL-250

above: NEW! NoHigher! Hu. text: Budapest, Gellért-hegy-hill, Pannonia P 10 250 ccm motorkerékpár  source: facebook - Kocka Zolibá - "Szocializmus hagyatéka".

above: NEW! NoHigher! Hungarian made Lemezárúgyár Győr - Tin Goods Factory - Flywheel tin-toy motorbike - Lendkerekes lemezjáték: Lendület motorkerékpár  1960's  www.retronom.hu

 NEW+! above: NoHigher! Emblem of Danuvia Works in Budapest.   below: Medres! Graphics
http://danuvia.blogspot.hu/

aboveNEWNoHigher! Hungarian Retro Advertisement: Hu. made Csepel De Luxe 250 motobike at lake Balaton.  source: facebook - Kocka Zolibá - "Szocializmus hagyatéka"

above: supermodern fantasy weapon carrier motorbike

above: New! Steampunk design 'Minigun' composition

above: new! belonging to Henrik Tóth, is a slightl transformed Yamaha Wild

Russian Made Motorcycle - The ultimate, pack-able, off road motorcycle

Közzététel: 2014. márc. 31.: I have no idea what this thing is...but I think I need it. Check out this Russian made "motorcycle" and see what it can do.

Below: The weapons are following! First: Avtomat Kalashnikov semiautomatic assault rifle AK-47s





above three: New Pics! top Left: MedRes!
above: New! Lemezárúgyár játékgéppisztoly (lendkerekes és villogó)  source: www.retronom.hu
below: Left: HiResBig!   -  Right: MedRes!


above: Left: MedRes!   -  Right: HiRes!

  above: HiResBig! 7,62 mm Автомат-Калашникова - АКС-47 - below Right: MedRes!

Típus
gépkarabély
Ország
Szovjetunió
Tervező
Mihail Tyimofejevics Kalasnyikov
Műszaki adatok
Űrméret
7,62 mm
Lőszer
7,62 x 39 mm
Tárkapacitás
30 töltényes szekrénytár
Működési elv
gázelvételes, hosszú gázdugattyú-hátrasiklásos, forgózáras reteszelésű
Tömeg
3,6 kg tár nélkül
töltött tárral 4,1 kg
Fegyver hossza
870 mm
Csőhossz
415 mm
Elméleti tűzgyorsaság
600 lövés/perc
Gyakorlati tűzgyorsaság
40 (egyes lövésnél) - 100 (sorozatlövésnél) lövés/perc
Csőtorkolati sebesség
715 m/s

above: MedRes! cross section drawings  -  below: HiResBig! training posters   below: HiResBig!

above: New! German WW Two Wermacht Stg.44 Sturmgewehr

az AK Története

Hu. text: Tervezője Mihail Tyimofejevics Kalasnyikov, akit a II. világháborús német StG44 karabély ihletett meg. A fegyver 1949-ben lett rendszerbe állítva a szovjet fegyveres erőknél. Számtalan fegyveres konfliktusban alkalmazták, ill. alkalmazzák ma is, a világon a legnagyobb számban elterjedt gépkarabély. Vietnam dzsungeleiben a Vietkong például használta az amerikai inváziós seregek gyalogsága ellen. A laza illesztések miatt kevés karbantartást igényel, szennyeződés esetén sem hajlamos az elakadásra, ellentétben közvetlen riválisával, az amerikai M16-tal, így jobban megfelelt a mostoha körülmények közötti harcra. Másik előnye volt a lövedékek nagy átütőereje (10 cm vastag betonfalat is átüt). Bár az amerikai konkurens pontosabb volt (persze az AK–47 sem pontatlan), ezt az előnyét nem tudta érvényesíteni, mivel a harcokra gyakran közvetlen közelről került sor, ráadásul az AK–47-es masszív szerkezete sokkal inkább alkalmas volt kézitusára. Erre az amerikaiak is hamar rájöttek, így sokan lecserélték a kincstári M16-ost a sokkal megbízhatóbb AK-ra, ami tragédiákat is okozott, hiszen a tengerészgyalogosok sokszor a Kalasnyikov jellegzetes "ugató" hangja alapján nyitottak tüzet az ellenségesnek vélt állásokra, így gyakran saját társaikat ölték meg.


A fegyver műszaki jellemzői:
Az AK–47 tömege tár nélkül 3,5 kg, töltött tárral 4,3 kg. Az íves szekrénytár befogadó képesége 30 db 7,62 × 39 mm-es karabély lőszer. A karabély lőszer (un. köztes lőszer) a pisztolyok és a puskák lőszereinek előnyeit egyesíti. Hatásos lőtávolsága 800 m, de ha 1500 m-en véletlenül eltaláljuk a célszemélyt, még mindig halálos lehet. A lövedék kezdősebessége 717 m/s. Elméleti tűzgyorsasága 600 lövés/perc.
Típusváltozatok
  • AK–47 1-es típus (1949–1951)
  • AK–47 2-es típus (1952e–)
  •       AKSZ–47
  •       AKM
  •       AKMSZ
  •       AK–74 – 5,45 × 39 mm-es lőszerrel
  •       AK–101
  •       AK–103
  •       AK–107/108                                                              
Az AK-n alapuló egyéb fegyverek
A Kalasnyikov egyszerű és megbízható konstrukcióját sok más fegyveren is felhasználták, nem csak a Szovjetunióban és a Varsói Szerződés országaiban, hanem egyéb államokban is (pl. Izrael, Afrika).
A Szovjetunióban/Oroszországban készült fegyverek:
  • Az RPK golyószóró (oroszul: Rucsnoj pulemjot Kalasnyikova / Ручной пулемёт Калашникова) hosszabb és nehezebb csövet kapott. A lőszerellátást 70 db lőszert befogadó dobtár biztosítja, de használható hozzá az AK bármely tára.
  • SZVD és SZVDSZ (Dragunov) mesterlövész puska szerkezete az AK-hoz hasonló, gázdugattyús, forgózáras rendszerű, viszont csak egyes lövések leadására alkalmas.
  •       A Szajga vadászpuska (karabély) szerkezete kb. 90%-ban megegyezik az AK-val. A változattól függően többféle – többek között 7,62 × 39 mm-es, valamint 5,56 × 45 mm-es – lőszer tüzelésére alkalmas Szajga az izsevszki IZSMAS-ban, az egyik legelső AK–47-est gyártó üzemben készül.
Külföldi másolatok:
  •       Typ 56 – Kínában gyártott másolat
  •       Tabuk – Irakban készült másolat
  •       M–70B1 – Jugoszláviában gyártott másolat
Az AK működési elvén alapuló külföldi fegyverek:
  • Galil – izraeli gépkarabély
  • Valmet Rk 62 – finn gépkarabély
  •       Valmet M–82 – finn gépkarabély
  •       Typ 86s – kínai gépkarabély
  • Vepr – Ukrajnában az AK-74-ből kifejlesztett bullpup rendszerű gépkarabély
  •       Zastava M76 – jugoszláv változa
Magyarországon gyártott változatok:
  • AKM–63 – javított AKM-verzió
  • AMD–65 – deszantos gépkarabély
  • AMP–69 – a munkásőrség által használt puskagránát kilövésére is alkalmas verzió
AK–47

Típus:
gépkarabély
Ország:
Szovjetunió
Műszaki adatok
Űrméret:
7,62 mm
Lőszer:
7,62 x 39 mm
Tárkapacitás:
30 töltényes szekrénytár
Működési elv:
gázelvezetéses, forgózáras reteszelésű
Tömeg:
3,5 kg tár nélkül
4,3 kg töltött tárral
Fegyver hossza:
870 mm
Csőhossz:
415 mm
Elméleti tűzgyorsaság:
600 lövés/perc
Csőtorkolati sebesség:
710 m/s
Hatásos lőtávolság:
300 m
Pásztázott lőtávolság:

300 m
 
above: HiRes! AKMSz

above: HiResBig! schema and parts designation.
above: cross section diagram HiResBig!

above: New Pics! NoHigher! soldiers with AK at Szolnok BKK source: www.hoinvedelem.hu

Avtomat Kalashnikov AK-47 - Characteristics

The AK-47 is a selective fire, gas operated 7.62mm assault rifle developed in the Soviet Union by Mikhail Kalashnikov. All of the Kalashnikov assault rifles are very dependable and produce a high volume of fire. The AK-47 was one of the first true assault rifles and, due to its durability, low production cost and ease of use, the weapon and its numerous variants remain the most widely used assault rifles in the world. The main advantages of the Kalashnikov rifle are its simple design, fairly compact size and adaptation to mass production.
The most commonly used military small arms are the assault rifle and the machine gun. Their essential characteristic is that they are fully automatic; that is, they will fire as long as the trigger is pulled and there are rounds in the magazine. This behavior distinguishes military from civilian small arms: the latter class of weapons, although usually but mistakenly referred to as "automatic," are actually "semiautomatic." In a semiautomatic small arm, the trigger must be pulled every time a bullet is fired. What is automatic in a semiautomatic small arm is the chambering (of rounds) and extraction (of cartridges).
The assault rifle was developed during the last years of World War II and may be looked on as an effort to give the individual soldier some of the potential firepower of the machine gun. The two best-known assault rifles today are the M16 series developed in the United States (the M16A2 is not technically fully automatic, as it is designed to fire three-round bursts) and the various designs of Kalashnikov such as the AK47 and the AK74. The AK-47 is quite different from the M-16A2 service rifle -- the weapon American troops become intimately acquainted with. At a time when the infantry of many armies is armed with sophisticated and fully automatic versions of assault rifles, US foot soldiers are being equipped with the modified M-16A2, a one-pull, three-shot version of the original Colt rifle.
The most commonly used assault rifle bullets have calibers (in millimeters) of 5.45, 5.56, and 7.62. The muzzle velocities range between 2,350 and 3,300 fps. Such velocities are substantially greater than those found in bullets fired by civilian handguns, which typically have muzzle velocities of 800 to 1,200 fps. Their effective ranges often exceed 600 meters and have effective rates of fire up to 400 rounds per minute in the full automatic mode.
The notched rear tangent iron sight is adjustable, and is calibrated in hundreds of meters. The front sight is a post adjustable for elevation in the field. Windage adjustment is done by the armory before issue. The battle setting places the round within a few centimeters above or below the point of aim out to about 250 meters (275 yd). This "point-blank range" setting allows the shooter to fire the gun at any close target without adjusting the sights. Longer settings are intended for area suppression. The fire selector acts as a dust cover for the charging handle raceway when placed on safe. This prevents intrusion of dust and other debris into the internal parts.
To fire, the operator inserts a loaded magazine, moves the selector lever to the lowest position, pulls back and releases the charging handle, aims, and then pulls the trigger. In this setting, the firearm fires only once (semi-automatic), requiring the trigger to be released and depressed again for the next shot. With the selector in the middle position (full-automatic), the rifle continues to fire, automatically cycling fresh rounds into the chamber, until the magazine is exhausted or pressure is released from the trigger. As each bullet travels through the barrel, a portion of the gases expanding behind it is diverted into the gas tube above the barrel, where it impacts the gas piston. The piston, in turn, is driven backward, pushing the bolt carrier, which causes the bolt to move backwards, ejecting the spent round, and chambering a new round when the recoil spring pushes it back.
The AK-47 weighs 4.3 kg (9.5 lb) with empty magazine. It has a length of 870 mm (34.3 in) fixed wooden stock, 875 mm (34.4 in) folding stock extended or 645 mm (25.4 in) stock folded. The barrel length is 415 mm (16.3 in). It is gas operated with a rotating bolt and can fire up to 600 rounds per minute.
The standard AK-47 or AKM fires the 7.62x39mm cartridge with a muzzle velocity of 710 meters per second (2,300 ft/s). Muzzle energy is 2,010 joules (1,480 ft-lb). Cartridge case length is 38.6 millimeters (1.52 in), weight is 18.21 grams (281.0 gr). Projectile weight is normally 8 grams (120 gr). The AK-47 and AKM, with the 7.62×39mm cartridge, have a maximum effective range of around 400 meters (1,300 ft) and can travel up to 800 meters (2,600 ft). The bolt of an AK-47 doesn't automatically lock to the rear when the magazine is empty. So users have to really double check that they're cleared before we walk down in front of the weapons.
Early variants of the Automat Kalashnikov (AK-47) had stamped receivers. In many ways, stamping is a subset of forging applied to thin, cold stock. An example outside the firearms industry is a metal car-body panel. Large sheets of flat metal are placed in a stamping press carrying dies that are the negative of the final part. In one blow, the cold sheet metal assumes the shape forced by the die design. Typically, stamping is used to form thinner firearms parts that are not load-bearing, such as magazines and trigger guards. The SK-47 receiver consisted of a right- and left-hand stamped unit that were secured with machined spacer blocks and screwed or riveted together. Most AK-47s were produced with milled receivers.

above & below: Parts of AK-47  below: HiResBig!
above: HiRes!
above: real study cutaway AK-47 model  -  below: MedRes! Exploded diagrams & drawings

above: Juci'bacsi photos: New Pics! HiRes Big!   Hungarian AKs with spec Hu. made accessories.

above: HiRes! AK's firing control mechanism - az AK gépkarabély elsütő mechanizmusa


above: New! the 7,62 mm cartridge

above: HiResBig! HuDF: Plastic study poster -  az AK-63D gépkarabély (rohampuska) MH-ban rendszeresített Magyar nyelvű műanyag oktatótablója.  photo about it.

below: New Pics! Russian and North Korean female soldiers with AKs



above: NEW! Left: HiRes! Comparison AK-47 betwwen M16 - AR-15   Right: MedRes!

above & below three: Juci'bacsi's photos: NewPics! HiResBig! "Csatti"'s StG.44 Veszprém 2007.

above: New! Schmeisser StG.44 Sturmgevehr - Assault Rifle - Rohampuska / Gépkarabély

above: new! MedRes! Austrian made Österreiche Werke: 'Steyr' 5.56 mm AUG (Austrian Universal Gewehr) StG-77 assault rifle.


above: Juci'bacsi Olympus photos:  HiRes! Juci'bacsi during the former president of MATASz-VeMSz - Magyar Tartalékosok Szövetsége (Reservisten Organisation of Veszprém) during visit to ÖOG-NÖ-I

(ÖOG-NÖ-I: Österreichische Offiziersgesellschaft- Nieder Österreich org.) 2009.aug. at Alpen - Dachstein-berg/peak - Austrian Army's high mountain exercise and shooting range centre (abandoned 2011) of HEER  on height 2000 m with AUG-Steyr StG-77 sturmgewehr - assault rifle, by the International Military live shooting competition. http://www.oeog.at/

Die ÖOG sieht sich als das mahnende Gewissen bei Entwicklungen, die sich nicht mit dem wehr- und sicherheitspolitischen Verständnis der Mitglieder der OG in ihrer besonderen Verbundenheit zur Republik Österreich decken. Die Österreichische Offiziersgesellschaft ist ein unabhängiger Verein und verfolgt keine parteipolitischen Ziele. Hierzu fungiert die OG als Katalysator zwischen Politik, militärischen Fachleuten und interessierten Laien. Die Mitglieder der ÖOG sind 9 Landesoffiziersgesellschaften (LOG). weiterlesen…

above: HiResMATASz-VeMSz Mix Many thanks Our ÖOG-NO-I's escort officer; ret. Col. Peter Niedermeyer!
above: NEW! NoHigher!

above: NEW! NoHigherM134-Gatling-Livermore  source: www.mindfully.org.

Below following; M134 "Minigun" as 'Gatling' system machine gun:

GAU-2B/A - Air Force, GAU-17/A - Navy, M134 - Army
The Air Force GAU-2B/A (Army M134) 7.62mm "minigun" was designed to provide a light weight high rate of fire armament package for use on helicopters and light fixed-wing aircraft. The basic M61 Vulcan has been simplified and redesigned to fire percussion primed 7.62mm ammunition. The basic M134 can be readily modified to fire other smaller caliber ammunition, such as the XM214 5.56mm "mini-minigun".
The GAU-17/A utilized on the UH-1N, H-3, and H-60 aircraft, is a crew served, electrically driven, 6 barreled, rotary action, percussion fired weapon, with a maxi-mum rate of fire of 6000 rounds per minute. In the current crew served application the rate of fire is selectable at either 2000 or 4000 rounds per minute. In the UH-1N DAS configuration the gun can be fixed forward and remotely fired by the pilot. The components that make up the GAU-17/A gun system consist of a gun control assembly with electrical cables, gun drive motor, a MAU-201/A or a MAU-56 delinking feeder, flexible ammunition feed chutes and an ammunition storage system. The ammunition storage system has a capacity of 4000 rounds of linked 7.62mm percussion primed ammunition. - The M134 minigun was used on the M21, M27, XM50, and Emerson MINI-TAT on the UH-1 "Huey", OH-6A Cayuse, and OH-58A Kiowa, XM18E1, M28 series, and XM64 on the AH-1G and MOD AH-1S "Huey" Cobra, XM53 on the AH-56A Cheyenne, and on a wide variety of U.S. Army and U.S. Air Force light fixed-wing aircraft. The M134 is also used on a number U.S. Army special operations aircraft. - Components of the M134 minigun are the rotor assembly, six bolt assemblies, six removable bolt tracks, gun housing assembly, rear gun support, six barrels, barrel clamp assembly, safing sector, housing cover, and two quick-release pins. As the rotor turns within the stationary housing cover, the bolt assembly rollers follow the main cam path of the housing cover, causing the bolt assemblies to move along the accommodating tracks. Each barrel is mounted in the barrel clamp assembly, in a fixed position, in alignment with a bolt assembly.
above: HiRes! US made Onboard rotating six barrels 7,62mm 'Miniguns' on US Army's Utility Helicopters

above: drawing NoHigher!
above: HiResM134DAM134DT
A Gatling-géppuska egyike a legismertebb korai gyorstüzelő fegyvereknek és előfutára a modern géppuskáknak. A fegyver Richard J. Gatling találmánya. Először az 1860-as években vívott amerikai polgárháborúban vetették be, ahol az Unió erői alkalmazták. Később a spanyol-amerikai háborúban is szerepet játszott a San Juan domb lerohanásakor. A Gatling-géppuska működési elve a többcsövű forgatható rendszeren alapszik, amely megkönnyíti a fegyver hűtését és a tüzelési-újratöltési folyamat szinkronizálását. Ez úgy működik, hogy mindegyik fegyvercső egy lövedéket lő ki. Elsütés után kiveti az elhasznált töltényhüvelyt és ezután új töltény tölt be, a következő lövésig a cső lehűl. Ennek az elvnek köszönhetően nagy tűzgyorsaság érhető el a fegyvercsövek felmelegedése nélkül.

Standard M134D

The Dillon M134D Gatling Gun is the finest small caliber, defense suppression weapon available.  It is a six barreled, electrically driven machine gun chambered in 7.62mm NATO and fires at a fixed rate of 3,000 shots per minute.  Gatling Guns typically feed from a 3,000 or 4,000 round magazine. They are capable of long periods of continuous fire without threat or damage to the weapon making them an excellent choice for defensive suppression. - Dillon Guns are reliable.  The M134D has system life in excess of one million rounds and an average time between stoppage of 30,000 rounds.  In the unlikely event of a stoppage the weapon can be serviced and made operational again in under a minute.  The multi barrel design means that each barrel only experiences a 500 round per minute rate of fire. This allows for repeated long bursts of fire and a barrel group life of 200,000 rounds. - Dillon Gatling Guns are in service with the US and Allied Armed Forces.  The standard application is as helicopter crew served and fixed forward fire installations.  In addition to their more traditional roles, Dillon Gatlings are supplanting M2 50 cal. Heavy Machine Guns and M240's on a number of the US Army's vehicles.   Dillon M134s are also in service with the US and British navies in the fleet protection role and Special Operations fire support role. 

Dillon M134 Gatling Guns are entirely new production weapons.  Dillon guns are sold as complete weapon systems or as component upgrade packages for older GE M134 systems. 
Part Number:   M134D  NSN:   1005-00-903-0751 

WeightFixed Forward Fire:  56.9 lbs  Crew Served Gun:  66.1 lbs

 Data for M134D Minigun  source: http://world.guns.ru/machine/usa/m134-minigun-e.html
Caliber  7.62x51 NATO
Weight 24...30 kg gun with motor and feeder/delinker, less ammunition container and power source
Length 801 mm
Barrel length 559 mm
Feed belt in 1500, 3000 or 4500 round containers
Rate of fire 3000 or 4000 rounds per minute, fixed

above: Right: M134 7,62 mm 6 barrels "Minigun" HiRes!

above: New! HiRes! Juci'bacsi's photo at Pákozd KEMPP: Airsoft Minigun

below: HiRes! On Sikorsky UH-60 'Blackhawk' in the door-gunnery position and female crew.

below: MACHETE is about a Mexican federale (Danny Trejo) seeking revenge against Torrez (Jaded’s dreamboat, Steven Segal), a Mexican drug lord who killed his family and left him for dead. Now in America cutting your grass, Machete is approached by a slimy businessman who makes him an offer he can’t refuse. He wants Machete to use his skills to assassinate Senator McLaughlin (Robert DeNiro), a local politician gaining popularity with a campaign built on racism and the construction of an electric fence to keep the illegal Mexican cockroaches from scurrying across the border into the great state of Texas. But Machete is double-crossed and becomes a wanted man forced underground, hunted by the Senator’s militia of sister fuckers commanded by Lt. Stillman (Don Johnson), an I.C.E. officer (Jessica Alba), as well as his arch enemy out to kill Machete once and for all. Machete solicits his brother (Cheech Marin), a Catholic priest, for help while also receiving assistance from The Network — an underground organization that helps illegals into the country, operated by a woman who sells tacos from a truck. With their assistance, Machete hopes to clear his name, bring down the Senator and his small army of vigilantes, and finally avenge the death of his family.

Below:Folloving Veterany - Veterán - Old-Timer Motorcycles; Csepel, Pannonia, "Ural"/'Dnepr' M-72, Harley Davidson WLC, Indiana Jones, BMW R-75, Fantasy bikes & Pin-Up Girls.

above: MedRes! Hungary - Csepel Weiss Manfréd művek
Hu. text: Magyarország legismertebb motorkerékpárgyártója, a Csepeli Motorkerékpárgyár évtizedeken át bizonytalan körülmények között működött. Hiába dolgozott lelkes szakembergárda, 1975-ben felsőbb utasításra véget ért a Pannoniák története.
A Csepeli Motorkerékpárgyár létrejötte pár lelkes embernek köszönhető. Létezésének három évtizede alatt sorsa mindig is a levegőben lógott; a döntési helyzetben lévő iparági vezetők mindig elmulasztották tisztázni, mennyire gondolják komolyan a gyártást. Végül 1975-ben egy sokadik átszervezés során a Motorkerékpárgyárat bezárták.
Csepel:
A Weiss Manfréd gyárban 1946. őszén az Autó-Traktor Üzem kiürült csarnokában indult meg újra a WM 100 segédmotoros kerékpárok gyártása. Néhány hónappal később a kormány állami ellenőrzés alá vonta a hatalmas csepeli iparvállalatot. A Weiss Manfréd, csakúgy, mint a MÁVAG, a Ganz és a győri Magyar Waggongyár a Nehézipari Központ irányítása alá került. Ekkor már készen állt a módosított Csepel 100 Túra jelzésű motor, amely gyakorlatilag teljesen hazai alkatrészekből készült. Miközben a 100 Túra termelését felfuttatták, egy Jurek Aurél vezette csapat megkezdte az új Csepel 100 és a Csepel 125 tervezését. A 100-as motorja minden részletében átalakult. Ez az új, akár 125 cm3-ig növelhető motorblokk meghatározó lett a magyar motorkerékpár-iparban, hiszen még az 1966-ig gyártott Danuvia 125 is ezt használta. A legnagyobb teljesítmény kissé nőtt, 3,3 lóerőre, a tengelykapcsoló háromlamellás lett, a váltó pedig háromfokozatú. A vázat módosították, s 1948. áprilisában megindult az új típus sorozatgyártása.
Fél évvel később a Csepel 100 mellé csatlakozott a nagyobb, 125-ös típus. 
„A 125-ös Csepel masszív kivitele és ízléses, többféle színösszeállításban készülő zománcozása első pillantásra megragadja a szemlélőt. A korszerű építési elveknek megfelelő, 54×54 mm furat-löketű négyzetes motor 4500-5000 percenkénti fordulat mellett, 4,5 lóerőt teljesít, ami bőségesen elegendő ahhoz, hogy a mindössze 65 kg súlyú gépnek 75 km-es legnagyobb sebesség mellett kiváló hegymászóképességet és gyorsítást biztosítson. A gondosan hűtőbordázott, könnyűfém hengerfejjel bíró motor a háromfokozatú, lábváltós sebességváltóval blokkba épült, s a vázban alacsonyan nyert beépítést, ami a súlypont mélyre tolódását eredményezi, s ezzel kitűnő útfekvést nyújt az új típusnak. A rendkívül erős, kettős bölcsőváz teljesen zárt kivitelű. A préselt acél első villa központi csavarrugója, a beállítható dörzslökhárítókkal együtt kiváló rugózást biztosít. A motorkerékpárosok régi óhaja teljesült a 19-2,50 méretű, túlméretezett gumiabroncsok bevezetésével, amelyek a húzásra igénybe vett rugóval bíró, a terhelésnek megfelelően állítható lengőnyereggel együtt a motorkerékpár vezetőjének teljes kényelmet nyújtanak. Tetszetős formájú, 10 liter űrtartalmú üzemanyagtartály, 15 W teljesítményű lendkerék-gyújtómágnes, áramvonal-alakú biluxos fényszóró, hatékony első-hátsó dobfék s 162×1/4 méretű hátsó meghajtólánc egészítik ki az új 125-ös Csepel felszerelését” – írta az egykori riporter. 1949. nyarán a nyilvánosság elé lépett a harmadik Csepel, a 250-es. E típus tervezése még 1948-ban kezdődött, Jurek Aurél főmérnök és Ritter Ödön mérnök konstrukciójaként emlegették.
„Az új Csepel 250 motorja, amelynek hengere a vázban kissé előre van döntve, egy Zoller-rendszerű kétdugattyús, kétütemű U-motor. 48X68 mm furat-löketű, 246 cm3-es .. 4500 percenkénti fordulat mellett 12 lóerőt teljesít…. A könnyűfém hengerfej, amely a kétdugattyús megoldásnak megfelelően hosszúkás formájú, természetesen levehető.
A motorral blokkba épült négymenetes, lábváltós sebességváltót fogaskerék hajtja meg, míg a váltóműtől a hátsó kerékig 1/2×5/16” méretű lánc közvetíti a hajtóerőt. A tengelykapcsoló erősre méretezett, olajban futó, többlemezes… A lábváltó tengelye közös az indítópedáléval, miután az indítókar tengelye üreges kiképzésű. Az egymás között cserélhető első és hátsó keréken feltűnően nagyra méretezett, 200 mm átmérőjű … dobfékek találhatók. Érdekes újítás a hátsó kerék rugózó láncfogaskereke. … Az első rugózás teleszkópikus rendszerű. … A hátsó kerék rugózásáról is teleszkóp gondoskodik. …” hangzott a korabeli leírás. A háromféle Csepel-modell gyártása természetesen nem volt lehetséges komoly kapacitásbővítés nélkül. Az állam, amely a Szovjetúniót másolva erőltetett ütemű iparosításba kezdett, s főleg a honvédelmi szempontokból fontos termékekre koncentrált, úgy ítélte meg, hogy a motorkerékpárokra szükség van. Éppen ezért tekintélyes összeggel segítette a Motorkerékpárgyár kibővítését. A csepeli üzem területén új üzemcsarnokkal bővült a termelőterület, s több új, korszerű gépsor segítette a munkát.
Még az is felmerült, hogy a Csepel Autógyárhoz hasonlóan a Csepel Motorkerékpárgyár is önálló telepre költözzön. Ám ennyire azért nem volt fontos a motoros kétkerekű.
1950-re kifutott a Csepel 100-as, maradt a 125-ös és a szokásos nehézségek, csúszások után elkészült az első nagyobb sorozat a 250-es típusból is. A 125-ös és a 250-es is büszkén viselte tankján a Csepel feliratot
A gyár fejlesztésének részeként az időközben Rákosi Mátyás Vas- és Fémművekre keresztelt vállalat Központi Tervezési Osztályának motortervező csoportját és kísérleti műhelyét a decentralizálás jegyében a Motorkerékpárgyárhoz csatolták, ennek nyomán a Motorkerékpárgyár tervezés és kísérletezés szempontjából is önálló lett.
1950. végén megjelent a 125-ös első teleszkópvillás változata, amelynek alapára 4150 forint volt, míg a színesre dukkózott, krómozott alkatrészekkel szerelt „Luxus” kivitel 4680 forintba kerül. Az elől-hátul teleszkópos, ezért 125/T nevet viselő Csepel volt az első komoly mennyiségben külföldre szállított magyar motorkerékpár.
1951-ben a Csepel 250 motorját egydugattyúsra módosították. Ebben az évben valamivel több, mint tízezer 125-ös készült, és 1715 darab 250-es. Utóbbiak vázát 1952. tavaszán ismét áttervezték.
Az ’50-es évek elején a Motorkerékpárgyárban nagyobb, 350-es és 500-as, illetve kisebb, robogóméretű motorokkal is kísérleteztek. Ám a KGST éberen őrködő, gyártásmegosztásról határozó bizottságai 250 cm3-nél nagyobb motor gyártását nem engedélyezték Magyarország számára. Robogóügyben ekkor még nem született ennyire egyértelműen elítélő határozat, amelyet az illetékesek – tévesen – úgy értelmeztek, hogy szabad a pálya.
1954-ben több lényeges változás történt: a 125-ös gyártása átköltözött a Danuvia Szerszámgépgyár épületébe, s az év végén, jókora csúszással megkezdődött a Pannonia sorozatgyártása.
above: MedRes! Motormánia projekt.   below: Csepel-250
above: New! Hungarian Thin Flywheel Toy 1962. Lemezárúgyár - Lendület Lemez Motorkerékpár  source: www.retronom.hu


above: Left: Csepel-125    Right: Danuvia 125   below: a Miskolci Áruház műszaki osztályán.

above: NEW! HiRes! Danuvia in Rácalmás Gyöngyösi Autójavító Car Preparator & Air Service motorpool. Also Courtesy FREE!  photo by: Juci'bácsi's Sony Ericsson "Yary" félokos mobiltelefon


above: NoHigher! "The sewing is pleasure with Csepel sewing machine"
Hu. text.: A Csepel Motorkerékpárgyár 1953-ban mutatta be első Pannonia nevű motorkerékpárját. Ez a márka kevesebb, mint negyed évszázadot élt meg. Máig tartó népszerűsége annak a ténynek köszönhető, hogy az autóhiányos időkben sokak számára ez volt az egyetlen elérhető motoros közlekedési eszköz.
Az 1953-ban kifejlesztett Pannonia révén megteremtődött a lehetőség a nemzetközi mércével is elfogadható gyártásmennyiséghez. Az ötvenes évek elejére ugyanis már tekintélyes hátrányba kerültünk az akkoriban testvérinek mondott kelet-európai motorgyártó országokhoz képest. 1955-ben Csehszlovákia közel 100,000 motorkerékpárt gyártott, az NDK-ban 70,000, Lengyelországban 30,000 készült. A Szovjetúnió akkor éppen negyedmilliós termelése persze minden tekintetben egy másik világ volt, de akkor is szerénynek kell neveznünk a hazai gyártás 16500 darabos teljesítményét.
A legelső Pannonia, a TL 1954. végére lett sorozatérett. A típusnév megfejtése: teleszkópvilla elöl, lengővilla hátul. Az első teleszkópvilla még olajcsillapítás nélkül készült.
A korabeli helyzet illusztrálására egy számadat: 1955-ben a belkereskedelem 36000 motorkerékpárt és robogót igényelt. Csepelen készült 13390 motor, ebből 6747 ment exportra…
1955. végén megjelentek az első híradások a Pannonia TLT-ről. A plusz T betű a tokozott láncbúrára utalt. A lánc élettartamát növelő lemezborítás a lengőkarral egységet, önhordó szerkezetet képezett. A műszakilag is figyelemre méltó konstrukció, amely Bogáti Péter munkája volt, pontos szerelést és sok anyagot igényelt. A későbbiekben, amikor az önköltség már komolyabb szerepet játszott, ez gondot okozott.
Míg a Pannonia TL 250-esnél a meggypiros szín, a TLT-nél az almazöld számított általánosnak, ami felüdülés lehetett az egyenfekete motorok után a gyáriaknak és vevőknek egyaránt.
1956-ra esik a csepeli motorkerékpárgyár legnagyobb sportsikere. A franciaországi 24 órás versenyen, a Bol d’Or futamon a Mogürt külkereskedő cég két magyar versenymotort állított rajthoz a 250-es kategóriában. A Kurucz György-Reisz János alkotta kettős kategóriagyőzelmet szerzett, míg a Cserkúti László -Szűcs László páros harmadik lett. A jobbik csapat az abszolút értékelésben a negyedik helyen végzett.
1956. októberében a vállalatcsoport új neve Csepel Vas- és Fémművek lett, s a motorkerékpárgyártó részleg neve hivatalosan is Csepeli Motorkerékpárgyár lett.
A gyártás fokozatosan növekedett: 1956-ban 11258, 1957-ben 13000, 1958-ban pedig több, mint 17000 Pannonia készült.
1957-ben több kisebb változtatást eszközöltek a TLT-n: megvilágított számlapú sebességmérő, kormány- és szerszámdobozzár, fehér színű kormánymarkolat stb. került a motorokra.
1958-ban összeolvadt a Csepeli Motorkerékpárgyár és a Nagytömegárugyár. Ezzel nem csupán a gyártási volumen megnövelésére nyílott mód, de a Tünde robogónak is ez a lépés készítette elő a terepet.
Az ’50-es évek végére Nyugat-Európában jelentősen lanyhult a motorkerékpárok iránti kereslet, ám a szocialista blokk országaiban éppen ellenkező tendencia érvényesült. Az ok roppant prózai volt: mivel nehéz volt autóhoz jutni, ezért aki csak tehette motoros kétkerekűt vásárolt. A legnagyobb felvevőpiac természetesen a Szovjetúnió volt. A Pannonia szovjet exportja először az 1960-1965. közötti ötéves tervperiódusban valósult meg.
A T1 típusjelzésű Pannonia volt az első, amely meghódította a szovjet piacot. Ez az 1961-ben bemutatott modell a TLT modernizált változata volt: először 1958-ban jött a TLF, majd ’59-ben a TLF 250/59, ’60-ban a TLF 250/60, végül 1961-ben a T1. A leglényegesebb változás, hogy a motor teljesítményét 11, majd 14 lóerőre növelték. Megjelent a mágnesgyújtás, majd a dinamós kivitel is. Lecserélték a hátsó lámpát is. A T1 egészen 1964-ig maradt gyártásban.
A TLF fejlesztésével párhuzamosan elkészült a Pannonia „csúcsmodellje”, a TLB, amelynél a B a burkolat szóra utalt. A burkolat közelebb vitte a motorkerékpárt az autókhoz, így az emberek a vágyott járműhöz hasonló szerkezetre pattanhattak. Ám a karosszéria beburkolása nem feledtette azt a tényt, hogy esőben motoros és utasa ugyanúgy bőrig ázott, mint korábban. Míg a TLF Moszkvában, addig a TLB Lipcsében debütált. Ez is mutatja, hogy a Pannonia működésében továbbra is kulcsfontosságú volt az export…
Kezdetben az új típust “burkolt Pannónia TLT 250-es” megjelöléssel említik a gyári iratok, s 1958, majd 1959 lett a bemutatásra kitűzött idõpont. Végül 1960. nyarán vették gyártásba. Kétféle kivitel készült, az NDK-ba kizárólag dinamós, akkumulátorgyújtásos, belföldre szinte kizárólag mágnesgyújtásos. Az elsõ széria még peremezés nélküli sárvédõvel, nem állítható rugóstaggal jelent meg, a dúsítókar pedig a jobb oldali kormánymarkolat mellett, felül volt. Késõbb a sárvédõ formája változott, bevezették a terheléshez állítható rugóstagot, és 1961 derekán a dúsítókar a bal oldali markolat mellé, alá került.
1962. július 5-én elkészült a 250,000. Csepeli motorkerékpár. Ekkor már süllyesztőbe kerültek az olyan típusnevek, mint a TLF vagy a TLB.
A TLF utóda a korábban emlegetett T1, míg a TLB-é a T3, illetve a T4 lett. Eközben a szerkesztő-részleg munkatársai különböző előremutató prototípusokkal próbálták meg az egyre idősebb 250-es konstrukciót valahogy életben tartani.
1964-től a T1 helyére a T5 lépett, mint alaptípus. E motor leglényegesebb újdonsága az erősebb, 16 lóerős erőforrás. Tíz éven át ez a motor biztosította a Motorkerékpárgyár túlélését – ugyanis ezt volt hajlandó nagyobb tételben átvenni a szovjet fél.
A T5-ből számtalan változat készült, amelyeket az exportpiacokon T6, T7 és T8 néven árusítottak.
A háttérben viszont mélyreható változások készülődtek. 1962-ben a Kohó- és Gépipari Minisztérium illetékesei kiadták az utasítást egy kéthengeres, „világszínvonalú” motor kifejlesztésére. „A személygépkocsi-ipar rohamos fejlődéséből eredő konkurencia a motorkerékpár-szükségletet csökkentette, s a gyártásukat megtartó motorkerékpárgyárakat a múltban el sem képzelhető konstrukciók kifejlesztésére kényszerítette”.
A döntéstől az első szériamodellek elkészítéséig hat év telt el.
Mivel a P20 piacra dobása egyre csúszott, ezért elkészült egy átmeneti típus, amely a T5 és a P20 „legjobb” tulajdonságait ötvözte. Ez lett a P10, amely a P20 benzintartályát és módosított első villáját, s a T5 új hengerrel ellátott motorját kapta. A modell jellemzője lett a széles bordázatú, öntöttvas henger, az ugyancsak széles bordázatú, könnyűfémből készült, középgyertyás hengerfejjel, a P20-szal tipizált első teleszkóp, kormány és hátsó rugóstagok, a VT3 hátsó lámpa stb. A sorozatgyártás 1966. őszén indult, s 1973. végéig tartott. Összesen 43492 példány hagyta el a gyárat
1968 az új gazdasági mechanizmus bevezetésének éve volt. Durva leegyszerűsítéssel azt mondhatjuk, hogy a piaci viszonyok alkalmazására tettek kísérletet az államszocializmus tervgazdaságos viszonyai között. A motorkerékpárt a maximált árkategóriába sorolták, az az árát nem lehetett emelni. A T5 2500 forinttal lett olcsóbb, azaz 13500 forintba került, míg a p10-est 16500 helyett 14300 forintért lehetett hazavinni. A nyersanyag- és energia-árak azonban egyre emelkedtek, nem beszélve a bérköltségekről. A Motorkerékpárgyár szinte megoldhatatlan csapdahelyzetbe került.
1968. végén piacra dobták a P20-t. A kéthengeres motorkerékpár rosszkor érkezett. Túl drága volt, a szovjetek nem kértek belőle. Készült néhány módosított változat, de végül a Csepel Művek vezetősége döntött, s 1975. őszén a Motorkerékpárgyár beszűntette a termelést.
A Motorkerékpárgyár beolvadt a Kerékpárgyárba, amely Jármű- és Konfekcióipari Gépgyár néven folytatta a működését egészen 1987-ig.
Közel 700,000 motorkerékpár készült Csepelen.
Forrás: Ocskay Zoltán: Csepeli Motorkerékpárok. Budapest, 2004.
Ocskay Zoltán: Típuskalauz – Csepel, Pannonia, Tünde. Budapest, 2010
Ocskay Zoltán: Régi szép Pannoniák
.
Dr Kováts Miklós: Magyar motorkerékpárok.
Magyar Nemzeti Bank iratanyaga
Kohó- és Gépipari Minisztérium iratanyaga


above: Polish advert and article Original Size!

Pannonia TLF Használati utasítás

V. MŰSZAKI LEÍRÁS ÉS TECHNIKAI ADATOK

Motorblokk | Motor műszaki adatai | Áttételezés
Elektromos berendezés | Futómű adatok | Rugózás | Világítási adatok
Méretek és súlyok | Szerszámkészlet |
1. Motorblokk: A motorblokk csepp alakú, középen függőleges síkban osztott kétrészes könnyűfém forgattyúház jobb- és baloldali fényesre csiszolt zárófedelekkel. A jobboldali fedél választó fallal két részre osztott, melynek első felében foglal helyet a lendkerék gyújtó mágnes, a hátsó részben pedig a hátsó kerék meghajtására szolgáló lánckerék és sebességmérő óra hajtásház.
A baloldali fedélcsatlakozása tömítéssel történik, ebben foglal helyet a sebességváltót meghajtó primérhajtás, a tengelykapcsoló, valamint az indító áttétel. A tengelykapcsoló belső állítása egy külön felerősített fedél levételével történhet. A sebességváltó 4 fokozattal lábpedál váltásra működik automatikus kikuplungozó szerkezet nélkül.
A henger és hengerfej sűrűn bordázott, a motor függőleges tengelyéhez képest 15 fokra előre döntött. A gyújtógyertya a hengerfej baloldalán könnyen hozzáférhetően nyert elhelyezést és a hengerfej a motorrezgés csillapítása végett a vázhoz kötött.

2. Műszaki adatok:
Típus: "Pannónia TL 250 F"
Vezérlési rendszer: kétütemű, egyhengeres sima dugattyús Schnürle
Furat68 mm
Löket68 mm
Lökettérfogat246, 83 ccm
Kompresszió viszony1 : 6,8
Efektív teljesítmény ą 5 %11 LE/4400 ford/p
Forgató nyomaték max. ą 5 %1,72 mkg
Dugattyú palást magassága84 mm
Csapszeg furat magassága és mérete38/18 M7
Illesztési játék a hengerben:



I.gyűrű felett0,35 mm
II.gyűrű felett0,28 mm
III.gyűrű felett0,23 mm
III.gyűrű alatt0,10 mm + ovál 0,06
alsó oldal mellett0,02 mm + ovál 0,10

Dugattyúcsapszeg mérete ............ 18 g 5 x 57 mm
Dugattyűgyűrűk névleges mérete és száma ..................... 68/62,6 x 2,5 mm 3 db Hajtórúd R/L viszonya ................ 1/3,97
felső csapágyazás ............... bronz persely
alsó csapágyazás ............... 2 soros görgők d=5 x 6/44 db, középen választó gyűrűvel. 
Forgattyús tengely: 5 részből összesajtolt, a lendkerék oldalon 1 db, a hajtómű oldalon 2 db mélyhornyú golyóscsapágyazással, karmantyús tömítésekkel. 
Vezérlés:
szimetrikus dugattyúpalást vezérlés
szívás nyitás-zárás ą 70030'
átömlés ą 600
kipufogás ą 720
Forgattyús mechanizmus kenése: benzin-olajos keverék olajozás. 
Tengelykapcsoló: olajban futó parafa betétes lamellák 4 db állítható nyomórugóval. Meghajtás a főtengelyről nagyfrekvenciás felületi edzett lánckerékkel végtelen egysoros lánccal. 
Sebességváltó: 2,5/20o modulusú betét edzett fogaskerekek, tolóvillás kapcsoló szerkezettel, I. és IV. sebesség körmös-, II. és III. sebességfokozat borda horony kapcsolással. Áttételezés:


Motor és sebességváltó i1 = 50/24 .... 2,083
Seb. váltó és hátsó kerék i2 = 50/16 .... 3,125
Oldalkocsinál i3 = 50/15 .... 3,330
Sebességváltóban
I. sebesség i = 32/12 2,666 össz: 17,35
II. sebesség i = 27/17 1,58910,34
III. sebesség i = 24/20 1,2007,81
IV. sebesség i = 21/23 0,9135,943
oldalkocsinál 0,9136,34
max. sebesség 105 km/ó.

Elektromos berendezés: Nagy teljesítményű balraforgó lendkerékmágnes gyújtás 6 V 45 W világító és külön beépített akkumulátor-töltő áramkörrel. AUF GV1-45/6 típus.
Gyújtó gyertya M 14x1,25 közepes hőértékű N7, Bosch M175, KLGF 70, Lodge HH14, Bosch W 240 T1, Bosch W 260 T1. Sportcélra: Bosch W 240 P 11 S.


Gyújtás beállítás: holtpont előtt 3-5 mm. 5-8 % S.
Porlasztó berendezés: Tűszabályozós 25 mm levegőtorokkal leszerelhető úszóházzal és nagyméretű légszűrővel. Pótlevegő szabályozóval. Fúvóka méretek: gyárilag 105-tel szerelve, cserélhető tartalék fúvókák 1 db 110, 1 db 0,95/100 mm mérettel.
Üzemanyag fogyasztás: 360 gr/Leó. Bejáratás után 3,8 lit/100 km 65 km/ó sebességnél.
3. Futómű: Kerekek 19 x 300 első és 19 x 325 hátsó köpeny mérettel, külső felületén csiszolt hűtőbordás teleagyakkal. 200 x 40 fékező felülettel. Küllőméret 3 x 163 mm d=3,4 x 40 menet 1"-ra 60o-os 2 x 36 db. Köpeny nélkül az első és hátsó kerék egymással cserélhető. Kerékmeghajtás: szabványos meghajtólánc teljesen burkolt láncvédő tokban. A lánckerék csatlakozásánál lökéscsillapító gumibetétekkel. A láncfeszítés párhuzamos himbaállító excenter szerkezettel.
Rugózás: Gumivég-ütközés mellső teleszkóp villa 121 + 44 = 165 mm rugózási úttal. Gumivégütközős visszarugózásnál hidraulikus lengéscsillapítású hátsó lengő himba-rugózás 75 mm rugózási úttal.
Világítás: 160 mm fényszóró tükör 6 V 35/35 W bilux izzóval, 6 V 1,5 W cseresznye izzóval, beépített 6 V 1,2 W gömbizzós megvilágítású 80 mm 0-120 km sebességmérő órával, egyenes meghajtás csatlakozással. A központi kapcsolóba épített motorleállító slusszkulccsal, kormányra szerelt biluxváltó kapcsolóval és kürtnyomó gombbal. Hátsó világítás 6 V 3 W cseresznye izzóval, 6 V 5 W féklámpa gömbizzóval. 6 V 7 Aó akkumulátor, 6 V elektromoskürt.
Benzintartály: rugalmas gumiágy felfüggesztéssel 18 liter űrtartalommal. 3 liter tartalék üzemanyag átkapcsolású, ülepítő vízzsákos benzincsappal.

4. Méretek és súlyok:

Golyóscsapágyak:
forgattyús hajtóműben
6305/25x62x17 mm
3 db
sebességváltónál
6303/17x47x14 mm
2 db
6204/20x47x14 mm
2 db
kerékagyakban
6302/15x42x13 mm
4 db
hátsó lánckerékagyban
6204/20x47x14 mm
1 db


Csapágygolyók:
kormánycsészében 5.556 mm 42 db
tengelykapcsolónál 5.556 mm 2 db

Karmanytyús gumi tömítések:
főtengelynél 25x50x10 mm 2 db
lánckeréknél 28x47x10 mm 1 db
Előforduló csavaranya laptávméretek:
7, 9, 11, 14, 17, 19, 20,8, 22, 24 mm 
Meghajtóláncok:
a tengelykapcsolónál 3/8"x3/8"x6 mm egysoros patentszem nélkül 64 tag
a hátsó keréknél 1/2"x5/16"x8,5 mm 120 szem

Keréktávolság37,5 - 138 cm
Teljes hossz210 cm
Szélesség68 cm
Teljes magasság98,5 cm
Kormány nyereg távolság65 cm
Nyereg magasság76,5 cm
Átlépő magasság15 cm
Nettó súly146 kg
Rekeszcsomagolás mérete220x60x110 cm
Bruttó súly160 kg

5. Szerszámkészlet:

1 db    kézi légszivattyú 420 mm nyomórugós
2 db    gumiszerelővas
3 db    csőkulcs 19, 17, 21 mm
1 db    hajtóvas
3 db    villásszerelő kulcs 9/11, 14/17, 19 mm
1 db    csavarhúzó
1 db    egyetemes fogó 175mm
1 db    zsírzó nyomóprés 160 mm
1 db    550x300 mm szerszámtartó rekesz összehajtható
1 db    zárt lemezkulcs 22 mm
above: A Csepel motorcycle with a MiG-15 (one of the first successful swept-wing jet fighters) and a group of Hungarian pilots in Kalocsa, Hungary, circa 1960.  - Text Source: scanzen.tumblr.com/post/102332...
Image Source: Kurilla Tibor Archives picasaweb.google.com/10133239...
A promotion postcard for a Pannonia Deluxe 250cc Motorcycle.
Image Source: okteamclassic.com/?p=archives
A mid-century promotional Pannonia motorcycle advert printed on a matchbox.
"The most successful of Hungarian motorcycles - and unfortunately the last, was Pannonia. The production on Pannonia motorcycles began in Budapest in 1954, when the factory changed, to promote sales and export, the old product name "Csepel" to Pannonia which cross-refers to ancient Roman times."

 Pannónia TLT típustörténet

1956-ban mutatták be a Pannónia TLT-t, a Pannónia TL továbbfejlesztett változatát. A Csepel Művek számos fejlesztést hajtottak végre, ennek egyik legszembetűnőbb eleme a lánc tokozása volt, melyre a típusjel harmadik betűje is utal. Erre a módosításra elsősorban biztonságtechnikai okokból volt szükség, akkoriban ugyanis a láncok minősége, strapabírósága még hagyott némi kívánnivalót maga után, így a motorost tokozással védték az esetlegesen elszakadó lánc okozta sérülésektől. - A másik lényeges fejlesztés a vázszerkezetet érintette, mely a Pannónia TL-hez képest jóval erősebb csőből készült, ez a konstrukció a később megjelenő Pannónia motoroknál is meghatározó volt. A Pannónia TLT-ben az első sárvédő már együtt mozgott a lengővillával, a Csepeleknél megszokott fecskefarkú kipuffogot pedig a modernebb buzogánydob váltotta fel. A fényezés tekintetében a leggyakoribb az almazöld volt, de kis számban készült bordó és fekete festéssel is. http://www.veteranpark.hu/oldtimer/Pann%C3%B3nia_TLT

above: Pannonia TLT "Apple green"  HiResBig!


above: HiRes!

above: HiRes! Pannonia TLT with sidecar     - below: new! Left: Pannonia sidecar style fantasy hovering scooter-bike   Right: NEW! MedRes! Cadillac nose  Down belowPannonia T5 



outfit http://www.southbayriders.com/forums/threads/118697/

Discussion in 'Vintage' started by ricoyam, Jan 26, 2012.
Heres some photos of the Pannonia outfit that followed Chris home from Vegas. I got it fired up yesterday. It was in the shop so I only ran it for a bit, didn't want to drive the cable builders out with all the 2T smoke.
above: Motormania Pannonia T5  "Motormánia" poszterek
2014. január 3., péntek
RÖVIDEN A FONTOS DOLGOKRÓL
A Pannónia Projekt olyan hazai grafikusok művészi igényességgel kivitelezett munkáira épül, akik elkötelezett hívei a hajdani magyar járműipar, ezen belül a motorkerékpár-gyártás produktumainak. A grafikák számítógépes rajz-programok segítségével készülnek, ügyelve a műszakilag korrekt, valósághű ábrázolásra, de következetesen megmaradva a rajz-szerűség keretein belül. A vállalkozás vezető grafikusa több évtizedes képzőművészeti pályafutását megelőzően közlekedési mérnökként szerzett diplomát és több éves jármű-tervezői gyakorlattal rendelkezik.

MOTÍVUMOK
A Pannónia Projekt keretén belül elsőként az 1954 és 1975 közt gyártott Pannónia típusok grafikái  kerülnek kiadásra, limitált darabszámú, sorszámozott nyomatok formájában.
A további terveinkben a korábbi Csepel illetve Danuvia típusok is szerepelnek.
Amennyiben arra reális lehetőség mutatkozik, a megrendelők egyéni elképzelésit is megpróbáljuk megvalósítani, természetesen egy részletes, előzetes egyeztetés alapján.
aboveMedResMotormánia kiállítás Zalaegerszegen. Gratulálok a gyönyörű munkáikhoz!

above: Retro advertisement photo - Reklám fotóPannonia  "De LuxeT-5 "Lux" 1965 in front of  Vickers 'Viscount'-700 turboprop airliner at Bup. LHBP "Ferihegy" International Airport.

Vickers 'Viscount'-700http://szextant.blogspot.hu/2014/03/il-18v-ilyushin-moskow-jucibacsi-malev.html
above: NEW! MedRes! Hungarian farmer's TLT on his ranch - Magyar Tanyavilág ~-vel  fortepan

below: Left: HiBig



above: Left: advert photo at Budapest "Vajdahunyad-vára" in "Park of City" Városligetben a Pannonia TLB or TL3 covered design    below: NEW! NoHigher! TLT blondie owner without red shirt at night.
above: 'Cadillac' style motorbike   below: NEW! NoHigher! Fantasy 'Moskwitch' "Kiev" leviatan bike
above: NEW! The motorbike suit nowadays - Mai motoros szerkó

Pannónia motorcycles to be resurrected

Posted on 04.10.2007 09:00 by Anthony Kodack 
The last Hungarian "Pannónia" motorcycle was manufactured in Csepel on October 24, 1975, but the brand is being revived by a small team of enthusiasts. The new one will be presented at the end of this year. Imre Mázló, head of Pannónia Motors Magyarország, hopes that after more than three decades in the wilderness, manufacture of motorcycles will start again in Hungary later this year. The company has bought the rights, and millions of forints have been invested on developing new (...)
A Hungarian couple traveling quite efficiently on a Pannonia motorcycle.
The Csepel Steel & Metal Company began building motorcycles in 1932, under the name “Csepel”. The Csepel brand was used until 1951, when the company was renamed Pannonia.
Pannonia was the most successful Hungarian motorbike brand every made.
above: Circuit diagram

above: Cylinder head - Hengerfej   Tank and starter pedal
RightHiRes! von meiner im Frühjahr abgegebenen T5 habe ich noch ein paar Teile, die ich demnächst an
die Frau/den Mann bringen möchte. Dabei handelt es sich um einen frisch verchromten und noch unlackierten Tank, einen neuen Seitenständer sowie ein neues Lenkschloss. Der Tank stammt aus Ungarn, die restlichen Teile wurden neu bei OK Salzburg erworben und sind unbenutzt.
above: pages of Part of manual    Below: Left: yellow P-10 "Lux" & black P-10
Eladó Pannónia 12 "Sárga" és egy P21 Luxus
Eladó Pannonia P12 igényesen restaurált, érvényes műszakival, akár mindennapi használatra is eladó 400.000,- Ft-os irányáron. Érd.: 06-30/9847-107


above: "Motokuli" trailer    below: NEW! NoHigher! P20's constructeur team


above & below: P-20 1971

above: NEW! NoHigher! Pannonia collection
above: NEW! NoHigher! Pannonia P-350   source: facebook Magyar gépjárművek csop.
above: Hungarian  Popular art "Kalocsai"-pattern - mintás super moped

above: NEW! HiRes! Auto-Motor Magazin: Will Reproduction the Pannónia?  source: facebook
 above & below: NEW! NoHigher! The New 'Pannonia' prototype 2016. Várpalota (photo: Thury-castle). It's due Financial problem the producing project cancelled.  source: facebook.com

above: a rivális NDK MZ
aboveValery Barykin russian best Pin-Up graphiker's; "Heading towards the new triumph of  labour!"  - "A munka új diadalai felé!"

above: NEW! Juci'bacsi's slidefilm coll.: Steve McQueen Hollywood star actor on similar bike in Calofornia Los Angeles, Beverly Hills - Merlos place.

below: NEW! HiRes! Hu. Royal Home Defence Forces M.Kir.Honv. 'Méray' sidecar motorbicycle oldalkocsis mkp. liaison - motoros futár Dombóváron exercise - hadgyakorlaton 1940. source: FORTEPAN - www.facebook.com

Katonai motorkerékpárok

A fegyveres erőknek szerte a világon készenlétben kell állniuk egész évben, a motorkerékpároknak és vezetőiknek minden időjárási és terepviszonyok között helyt kell állniuk. Alapvető követelmény volt, hogy az erőátviteli rendszerhez könnyen hozzá lehessen férni és a lehető legkisebb mértékben kelljen szétszedni, ugyanakkor az alkatrészek is védve legyenek. Hasonló jellegű igények mutatkoztak a fékek, a karburátor, a kipufogórendszer, a vezetékek és a gép általános kivitelezését tekintve.A kötetből áttekintést kaphatnak a különféle katonai motorkerékpárokról, megismerhetik az egyes gyártmányokat, bemutatjuk, hogyan állították hadrendbe a kétkerekűeket az egyes hadseregek. Amíg a katonai igények folyamatosan alakítják, módosítják a gépjárműves szállítást, a motorkerékpár több mint 100 éve gyakorlatilag változatlan formában szolgálja a fegyveres erőket. A képet a könyv végén található táblázat teszi teljessé, ebből még jobban megismerhetők a katonai célra gyártott vagy módosított motorkerékpárok.
  •      Korai évek
  •      Két háború között
  •      Második világháború
  •      A háború utáni évek
  •      Kortárs dizájn 1920-tól
  •      Mindig vannak túlélők
  •      Függelék
  •      http://marotikonyvker.hu/katonai-motorkerekparok.html
above: Juci'bacsi photo: NEW! HiRes! Hu. Military Police's MZ



above: NEW! Juci'bacsi's repro dia-positive slidefilm 1978. Army Book: scan by sextant: NoHigher! Soviet Army's Motorized Reconnaissance patrol with 'Ural' and BRDM-2 Recon vehicles. also FREE!

above: NEW! MedRes! Red Army  PD Light MG & PPSh
above: Made in GDR MZ & Ural with sidecar
below: The precedessor of WW-two LeftHiRes!


above1949 Советские мотоцикл-ы: М-72 "Урал"   with DP M.G. &  following below;

A motor adatai:
Hengerűrtartalom: 746 cm3
Hengerszám: 2 db
Sűritési arány: 1:5,5
Maximális fordulatszám: 4800/perc
Teljesítmény: 24Le
Egy litere eső teljesítmény: 32Le
Löket / furat: 78 mm / 78 mm
A sebességváltó áttételi arányai:
Első sebesség: 1:3,6
Második sebesség: 1:2,3
Harmadik sebesség: 1:1,7
Negyedik sebesség: 1:1,3
A motorkerékpár egyéb adatai:
Benzintartály űrtartalma: 22l
Olajtartály űrtartalma: 2l
Önsúly: 380 kg
Maximális sebesség: 85 km/ó
Benzin fogyasztás: 7 l/100 km
Olajfogyasztás: 0,25 l/100 km
Egy lóerőre eső súly: 15 kg
Gumiméret: 3,75" × 19", 3,75" × 19"
Méretadatok:
Tengelytáv: 1430mm
A motorkerékpár hossza: 2420mm
A motorkerékpár szélessége: 1650 mm
A legmagassabb pontja: 1000 mm
Talajmagasság: 130mm



Soviet Ural M-72 military / all terrain motorbike

(data for 1949 M-72 without sidecar)
Years of production: 1941-1943 preliminary M-72, 1944-1956 M-72,
1954-1960 M-72K,
1956-1960 M-72M, 1956-1959 M-72N
Overall production: ?, approximately 6000 in 1941-1945
Payload: 300 kg in one manual, 3 people + 100 kg
(with sidecar) in an other manual
Length: 2380/2420mm, width: 1590/1600mm, height: 1000/980mm, saddleheight: 720mm (all dimensions are for sidecar bike)
30k photo of 1952 M-7285k photo of M-72Wheelbase: 1400mm
Road clearance: 130/135mm
Engine: 22hp/4500-4800rpm or
4800-4900rpm
M-72K - 27hp/5000rpm
2-cyl., 4-stroke SV with
horizontal opposed cylinders, 746cc
Bore/Stroke: 78/78 mm
178k 1941 photo of M-7212k photo of early civilian version of M-72Compression ratio: 5,5 : 1
Carburettor: K-37, K-37A from 1950 onward
Ignition system: battery 3MT-7 or
3MT-14, 6 Volt, 7 or 14 Amp*h except
M-72K Magneto
Interrupter-distributor type: PM-05
Generator type and power: G-11; 6V, 45W, G-11A from 1952 onward
52k photo of M-72M22k photo of M-72Relay-regulator: RR-1, RR-31 from 1950
onward EXCEPT M-72K none fitted
Bobbin: KM-01, IG-4085 from 1950 onward
Spark plugs type: A 11/11; M14 X 1,25
Headlight: FG-6
44k photo of M-72MSignal horn: SM-01 or SM-02, S-35A
from 1950 onward
Clutch: dry twin plates (the very early model - one plate)
Engine cooling: air
Gearbox: 4 speed with hand and foot shift
Ratios: I - 3,60, II - 2,28, III - 1,7, IV - 1,30
57k photo of 1952 M-72Differential ratio: 3,86, 4,62 from 1944 onward
Front suspension: telescopic type with
hydraulic shock absorbers except on
M-72N leading link type
Rear suspension: telescopic type
Frame: tube type
Cardan
Mechanical drum brakes on front and rear wheels
Weight (fuelled): 225 kg (solo), 350 kg (with sidecar)
Maximum speed (with sidecar): 85 km/h except M-72N 90 km/h and M-72K 120 km/h
Tyres: 3.75-19 inches, wheels are interchangeable
Tyre pressures (atmospheres): front - 1,5-1,8, rear - 2,0-2,5, sidecar - 1,8-2,3, spare - 2,0-2,5
Fuel tank capacity: 22 L
Fuel consumption (with sidecar): 7 L/100km under 50-60 km/h
Engine oil capacity: 2 liters
Oil consumption: 0,25 L/100 km
Transmission oil capacity: 0,8 liters
Differential oil capacity: 0,175 liters

In 1941 M-72 production began in Moscow (ZiS), at the end of 1941 equipment was moved to Irbit, where IMZ appeared. Some amount of M-72 has been produced in Gorkii (repotedly only assembled from Moscow parts). Since early 1950's - available in shops. Before that time they were only for army.
My great gratitute for kind contribution to M-72 specialists:
Vladimir Kolotovkin (Moscow, Club RKKA, VARS, all the photos from WW2 are from Vladimir),
Ronald Smith (specialist on M-72 from Montreal, Canada), Ronald helped me too much with photos and data. - Benno van Ham, Secretary of Dutch Ural Dnepr Club Nederland (Breda) and
Vladimir Haski (Pyatigorsk, Stavropol region, Russia).
Also thanks for the photos to Innokentii Vladislavlev from Penza, Russia, owner of pictured 1956 M-72M and to Thomas Schreiber from Germany (1952 M-72).
Sources:
"Atlas konstrukcii sovetskih motocyklov", Mashgiz, Moscow, 1950.
1942 Soviet M-72 parts manual,
1954 East German,
1954 Czechoslovakian, and
1956 Polish M -72 maintenance manuals.

You are welcome to write me by E-mail Contact. Andrei Bogomolov.

Советские мотоцикл-ы: М-72, "Урал"

(данные для 1949 M-72 без прицепа)
Годы выпуска: 1941-1955-1963-? (в 1955-1963-? - M-72M)
Произведено всего: ?
3-местный + 100 кг (с прицепом)
Длина: 2380мм, ширина: 1590мм, высота: 1000мм, высота седла: ?мм (все размеры - для мотоцикла с прицепом)
База: 1400мм, просвет: 135мм
Двигатель: 22л.с./4600 об/мин, 2-цил., 4-тактный SV (нижнеклапанный) с горизонтальными противолежащими цилиндрами, 746 куб.см.
86k 1944 фото М-72Диаметр цилиндра/Ход поршня: 78/78 мм
Степень сжатия: 5.5:1
Карбюратор: K-37
Система зажигания: батарейная (3МТ-14, 6В), ёмкость батареи - 14 A*ч
Прерыватель-распределитель: ПМ-05
Тип и мощность генератора: Г-11; 6В, 45Вт
Реле-регулятор: РР-1 или РР-31
Бобина: KM-01 или ИГ-4085
178k 1941 фото М-72Тип свечей зажигания: A 11/11; M14 X 1,25
Фара: ФГ-6
Сигнал: С-35
Сцепление:двухдисковое, сухое
Воздушное охлаждение
Коробка передач: 4-скоростная с ручным и ножным переключением
Передаточные числа: I - 3,60, II - 2,28, III - 1,7, IV - 1,30
Передаточное число главной передачи: 4.62
22k фото М-72Передняя вилка: свечная (телескопическая)
Задняя вилка: свечная
Трубчатая рама
Кардан
Тормозы: колодочные на оба колеса
Вес (заправленный): 225 кг (одиночка), 350 кг (с прицепом)
Максимальная скорость (с прицепом): 95 км/ч
69k фото М-72Размер шин: 3,75-19 дюймов, колёса взаимозаменяемые
Давление в шинах (в атмосферах): передняя - 1,5, задняя - 2,5
Ёмкость топливного бака: 22 л.
Расход топлива (с прицепом): 7 л./100км при 50-60 км/ч.
Что ещё в интернете:
Ретромото. Запчасти.
Большая благодарность за фотографии и замечания Владимиру Колотовкину (Москва, Клуб РККА, ВАРС, все фотографии получены от Владимира), Бенно ван Хаму, председателю "Голландского клуба Урал Днепр" (Бреда, Нидерланды), Владимиру Хаски (Пятигорск, Ставропольский край).

Буду рад вашим добавлениям, вопросам, замечаниям: Контакт. Андрей Богомолов.

above: HiRes!   Soviet 'Ural' M-72 military motorbike with sidecar   below: HiRes! original draw


above: Mr. Seregélyes András founder & president of  BHTA's photo: New Pics! HiRes! ret. eng. Lt.Col Györe Gyula at BHTA's exhibition of Hajmáskér Day of village 2009.
above: Советские мотоцикл-ы: М-72, "Урал" : Close pic.
above: New! W.P. Hungarian People Army's Ural M-72 at special reconnaissance troop / patrol the RPD Light MG on sidecar. - MN felderítő / járőr motorkerékpár RPD golyoszóróval.

above: New! NoHigher! 'Ural' M-72 military Pin-Up Girls in front of North American B-25 'Mitchell' med. bomber.    below: NEW! NoHigher! "Uralmashenka" steampunk warrior

above: egy "Uralista" hölgy 'Westy' dogs - kutyusokkal
below: Left: HiRes!  Right: original photo: MedRes!


above: HiRes!    below four pics: Soviet khaki color HiResBig!  Bottom Right: Red star view





above: HiRes! two drawings

above: 3 view 'Dnepr' design drawings HiResBig!
Below: eight New Pics! the new Ural IMZ-8 military motorbike with PKMSz machine gun; Bottom Left: In US Army Rock the Casbah

above: new! HiRes! PKMSz soviet 7,62 mm Machine Gun - géppuska



above: NEW+! NoHigher! Russian GAI Motorbiker Policegirl

Main Directorate for Road Traffic Safety of the Ministry of Internal Affairs of Russia (Russian: Главное управление по обеспечению безопасности дорожного движения МВД России, ГУ ОБДД), popularly known under its historical abbreviation GAI (ГАИ), is a law enforcement agency and the Russian Traffic Patrol. They are responsible for the regulation of traffic, investigating traffic accidents, and manning the stop lights.

The Directorate is part of the Public Security Service of the MVD. The Directorate (abbraviated as GIBDD or GUOBDD) has patrol jurisdiction over all Russia highways.


Госавтоинспекция МВД России (также Государственная инспекция безопасности дорожного движения, ГИБДД, ГАИ, ДПС) — подразделение в структуре МВД РФ, которое осуществляет контрольные, надзорные и разрешительные функции в области обеспечения безопасности дорожного движения.

Федеральным органом управления Госавтоинспекции является Главное управление по обеспечению безопасности дорожного движения (ГУ ОБДД), ранее носившее названия: Департамент обеспечения безопасности дорожного движения (ДОБДД), Главное управление государственной инспекции безопасности дорожного движения (ГУ ГИБДД) и Главное управление государственной автомобильной инспекции (ГУ ГАИ). Преобразования главного управления в департамент и обратно связаны с реформами МВД РФ.

На региональном и местном уровнях образованы управления и отделы Госавтоинспекции, входящие в состав министерств, управлений, отделов внутренних дел краев, республик, областей, районов и других муниципальных образований, и ведомственно подчинённых ГУ ОБДД.

Деятельность Госавтоинспекции регламентируется Указом Президента РФ № 711 от 15 июня 1998 года «О дополнительных мерах по обеспечению безопасности дорожного движения».

above: NEW! NoHigher! Russian Harley Davidson = Ural "Stalin-Leninson" CCCP  source: Daily shit -  www.mellbimbo.eu
 above & below: NEW! NoHigher! Mil Mi-4 & Mi-1 helicopters carries Liaison task to M72
above: NEW! NoHigher! Merry Christmas!   source: facebook.com

above: three MedRes!   bottom: NEW! MedRes! Ducati girl similar shape with anti camouflage.  source: facebook.com
 above: Poster of Military motorcycle types of WW-IInd
BMW-801: http://szextant.blogspot.hu/2014/02/bmw-801-airplane-radial-piston-otto.html

above: new! Juci'bacsi photo about : HiRes! Harley style thin-toy gift for child! price: 4.500HUF at Budapest - "Viziváros" ('Watercity') Fő u. - Ponty u. sarok shop' show-window

above: NEW! Juci'bacsi as 'Janika' then 1,5 years o. at Balatonföldvár my favourite "Motorbike"
above: HiRes! Japanese 'Zero' looking Cafe Racer motorcycle.

above: British Norton Model 16H military motorcycle from WW-Two  - below: New! Royal Enfield


above: Right: BMW R75 at traditional keeper show at Pápa family day 2012.
above: NEW! MedRes! Painting: BMW R75 in land of Russia WW-Two   source: mellbimbo.eu

The Japan Tamiya model of  BMW R75 is a World War II-era motorcycle and sidecar combination produced by the German company Bayerische Motoren Werke - Nürnberg.

In the 1930s BMW were producing a number of popular and highly effective motorcycles. In 1938 development of the R75 started in response to a request from the German Army.
Preproduction models of the R75 were powered by a 750 cc side valve engine, which was based on the R71 engine. However it was quickly found necessary to design an all new OHV 750 cc engine for the R75 unit. This OHV engine later proved to be the basis for subsequent post-war twin BMW engines like the R51/3, R67 and R68.
The third side-car wheel was driven with an axle connected to the rear wheel of the motorcycle. These were fitted with a locking differential and selectable road and off-road gear ratios through which all four and reverse gears worked. This made the R75 highly manoeuvrable and capable of negotiating most surfaces. A few other motorcycle manufactures, like FN and Norton, provided an optional drive to sidecars.
The BMW R75 and its rival the Zündapp KS 750 were both widely used by the Wehrmacht in Russia and North Africa, though after a period of evaluation it became clear that the Zündapp was the superior machine. In August 1942 Zündapp and BMW, on the urging of the Army, agreed upon standardization of parts for both machines, with a view of eventually creating a Zündapp-BMW hybrid (designated the BW 43), in which a BMW 286/1 side-car would be grafted onto a Zündapp KS 750 motorcycle. They also agreed that the manufacture of the R75 would cease once production reached 20,200 units, and after that point BMW and Zündapp would only produce the Zündapp-BMW machine, manufacturing 20,000 each year.
Since the target of 20,200 BMW R75's was not reached, it remained in production until the Eisenach factory was so badly damaged by Allied bombing that production ceased in 1944. A further 98 units were assembled by the Soviets in 1946 as reparations.
However the standardisation programme meant that machines that were produced by BMW and Zündapp used 70% of the same components. This simplifies the supply of spare parts for these vehicles, many of which are still in the hands of historic motorcycle enthusiasts. These vehicles are still highly desirable as collector's items because of their complex and durable technology, and are correspondingly expensive. A well-restored R75 can be still used for everyday purposes, on or off-road without problems.
In 1954 a small number of modified R75 models were produced at Eisenach (then in Soviet-controlled East Germany) for testing under the designation AWO 700, but were not put into full production.
The success and reliability of the shaft-driven R75 during the war led to the US Army requesting that Harley-Davidson produce a similar shaft-driven cycle for American troops. This led to Harley producing their first ever shaft-driven model, the Harley-Davidson XA, which was a near duplicate of the R75.


The 1941 R75, as used by the Wehrmacht, was by far the most sophisticated motorcycle of the day. The machine had telescopic front forks, but lacked rear suspension (as did most motorcycles of the time) and frequently appeared in solo guise. The 748cc OHV motor produced 26PS, quite sufficient to propel the 420 kg machine over terrain all but impassible to other vehicles. 


Das BMW R 75 Gespann ist ein Motorradgespann mit angetriebenem Beiwagen und Rückwärtsgang der Bayerischen Motoren Werke, das beim Einsatz in der Wüste Nordafrikas bei Rommels Afrika-Korps sowie im Krieg gegen die Sowjetunion 1941–1945 bekannt wurde. Die Bezeichnung lautet auch „überschweres Wehrmachtsgespann“.
Vorgeschichte
1937 bekam Zündapp vom Heereswaffenamt den Entwicklungsauftrag für ein „überschweres Krad mit organisch angebautem Seitenwagen“. BMW, bereits mit der BMW R 12 im Gespannbau tätig, beteiligte sich an der Ausschreibung. Bei dem zuerst verwendeten Motor der BMW R 71 traten in der Erprobung Überhitzungsprobleme auf, sodass BMW einen eigenständigen Motor entwickelte. Obwohl nach ausgiebigen Vergleichsfahrten das Zündapp-KS-750-Gespann dem BMW R 75 Gespann überlegen war, wurden beide Modelle in Auftrag gegeben, weil BMW sich weigerte, die Konstruktion von Zündapp zu übernehmen. Für die Vereinfachung der Versorgung wurde vom Oberkommando des Heeres im April 1940 von beiden Herstellern 70 Prozent Übereinstimmung der Ersatzteile gefordert; dazu zählte in erster Linie der Radantrieb mit Ausgleichsgetriebe und Sperrdifferential. Durch ein kleineres Drehmoment auf das Seitenwagenrad (70 Prozent am Hinterrad, 30 Prozent am Beiwagenrad) ergab sich ein einwandfreier Geradeauslauf. Der Beiwagen sollte ebenfalls baugleich sein; 1943 wurde der blattgefederte BMW-Steib-Beiwagen BW 286/1 auch bei Zündapp unter der Bezeichnung BW 43 angebaut.
Technik
Der Boxermotor (Bohrung und Hub: 78 mm) wurde von zwei Graetzin Vergaser (SA 24/1+2) mit Kraftstoff versorgt; bei einer Verdichtung von 5,8:1 ergab sich für den mit Magnetzündung vom Typ Noris ZG a2 und Bosch-Zündkerze (W 225 T1) ausgerüsteten Motor eine Leistung von 26 PS (19 kW). Das Vierganggetriebe mittels Fuß- oder Handschaltung betätigt, hatte eine Geländeuntersetzung (3 Gänge) und einen Rückwärtsgang. Das geländetaugliche Gespann hatte eine Spurweite von 1180 mm, wog 400 kg und hatte eine Tragfähigkeit von 270 kg. Der Kraftstoffverbrauch (Tankinhalt 24 Liter) betrug auf der Straße 6,3 l/100 km, im Gelände bis 8,5 l/100 km. Die Höchstgeschwindigkeit wurde mit 95 km/h, die Dauergeschwindigkeit mit 85 km/h und die Mindestgeschwindigkeit mit 4 km/h angegeben.
Erreichbare Geschwindigkeiten in km/h
Gang
Straße
Gelände
1
22
14
2
44
24
3
66
42
4
92
Der Motorradrahmen war ein mehrteilig geschraubter Stahlrohrrahmen, das Fahrwerk bestand aus einer Teleskopgabel als Vorderradfederung, das Hinterrad blieb ungefedert, der Beiwagen hatte Blattfedern. Die Bereifung war an allen drei Rädern gleich: 4,5 × 16 Zoll Geländereifen. Die Trommelbremse am Vorderrad wurde mit Seilzug, die des Beiwagen- und des Hinterrades hydraulisch betätigt.
Stückzahlen und heutige Verbreitung
Die Produktion des BMW R 75 Gespanns, für die Wehrmacht zum Stückpreis von 2.630 Reichsmark, lief im Juni 1941 an; im Oktober 1942 wurde die Produktion ins BMW-Werk Eisenach verlegt. 1944 wurde der Bau nach etwa 18.000 Einheiten eingestellt, da die aufwändig konstruierten Gespanne in der Produktion zu teuer waren. Werner Oswald nennt 16.510 BMW R 75 Gespanne die gebaut und ausge http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_R_75_Gespannliefert wurden.

BMW R 75 Sidecar 1941 (Type 275/2)


above: Left: HiResBigDriven sidecar wheel and driveshaft   RightR75 Differential assembly

above: MedRes! BMW "boxer" engine   -   below: Left: MedRes!  Right: HiRes!

above: NEW! BMW-1200 GS-moteur cutaway graphics

aboveNEWMedRes! Fashion photo: BMW sidecar R-75 in Hu. Budapest, at Népköztársaság útja 4. sz. és a KÖZÉRT (ABC) előtt (nowadays: Andrássy út - alley) in earely 1960's   Source: facebook Manökenek a (80-as évekből) Fortrepan.hu


above: BMW military motorrad in Wermacht    below: NEW! NoHigher! BMWomen
above: HiRes! Movie Poster

Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag

Indiana Jones and the Last Crusade
amerikai kalandfilm
Gyártás éve: 1989
Rendező: Steven Spielberg
Főszereplők: Harrison Ford (Indiana Jones)
Mozipremier: 1989. október 26. (Magyarország)
Hivatkozások: IMDB, Hivatalos oldal
1938-at írunk. Indiana Jones archeológiát tanít. Egy szép napon felkeresi egy műgyűjtő, aki azt szeretné, ha Jones professzor a szakma egyik legjelesebb képviselője megkeresné neki a Szent Grált. Egy tudós már eltűnt, amikor az ereklye után kutatot, aki pedig nem más, mint Jones apja. Indie apja jegyzeteit felhasználva nekivág a kalandos útnak: először Velencébe, onnan Berlinbe, majd tovább a Közel-Keletre, a Szentföldre. A fenyegető veszéllyel nem egyedül kell szembenéznie, hiszen Velencében találkozik Dr. Elsa Schneiderrel, aki elkíséri további útjaira.

Szereplők: Sean Connery (Professzor Henry Jones), Alison Doody (Dr. Elsa Schneider), Denholm Elliott (Dr. Marcus Brody), John Rhys-Davies (Sallah), Julian Glover (Walter Donovan), Richard Young (Fedora), Michael Byrne (Vogel)

Munkatársak: író: George Lucas, író: Menno Meyjes, Forgatókönyvíró: Jeffrey Boam, Executive producer: George Lucas, Executive producer: Frank Marshall, Producer: Robert Watts, Zene: John Williams, Operatőr: Douglas Slocombe, Vágó: Michael Kahn, Látványtervező: Elliot Scott

Last Crusade, a Ukrainian-built 'Dnepr'  "Dnyeper" MT-11 was used to portray a German WWII motorcycle. It was likely supposed to be a BMW R75, though with 1/24 replicas of the R75 scarce (and a little wiggle room thanks to the Dnepr's inaccuracy), I went with Tasca's outstanding Zündapp KS 750 with Sidecar instead.

above: Top & Bottom: HiResBMW R-75 in scene action of Hollywood Movie "Indiana Jones" title 'Last Crusade' - "Az utolsó kereszteslovag" című filmben.   below: New! HiRes!


One of the things that I enjoy about building TV & movie vehicles is that there are multiple ways to interpret them and still have them be "correct." The two primary options are that it could be built as an exact replica, or as it was portrayed on screen (i.e., building the Batmobile with a Ford V8 would be correct for a replica of that car in our universe, while a version with an atomic turbine powerplant would be correct for Batman's universe). I prefer the latter, where I get to mix research and imagination to come up with "what if" cars. Or, in the case of the vehicles featured in the Indiana Jones movies, I can aim for more historical accuracy. Using stand-in vehicles is a recurring theme for Dr. Jones, from Raiders of the Lost Ark using a GMC CCKW with a fake Merecedes cab to Kingdom of the Crystal Skull having a 2007 Harley with a kick starter. In Last Crusade, a Ukrainian-built Dnepr MT-11 was used to portray a German WWII motorcycle. It was likely supposed to be a BMW R75, though with 1/24 replicas of the R75 scarce (and a little wiggle room thanks to the Dnepr's inaccuracy), I went with Tasca's outstanding Zündapp KS 750 with Sidecar instead. Because Tasca did such a nice job, my work focused primarily on doing a clean box-stock build. The only place I really deviated was the sidecar, which needed the machine gun mount and knob. The gun mount was made from a combination of styrene, wire, wire insulation, and aluminum tubing, while the knob is a cut-down distributor cap mounted on rod and sheet styrene.
Paint was Tamiya German Gray, with detailing done in flat aluminum, silver, and various blacks. The insignia on the back and side of the sidecar were hand painted, and the license plates were recreated in Illustrator.
Raiders last Crusade Custom 1/6 scale and 12" Figures
The BMW R75 motorcycle and sidecar combination was produced by BMW for use by the German military during WWII. This vehicle was used for both on-road and off-road mobility, along with the Zündapp KS750, a rival motorcycle. Both were used by the Wehrmacht on the Eastern Front and in North Africa.
The two motorcycles had standardized parts, which made it easier to find replacement parts when they broke down. The BMW could travel at about 60mph, and was occasionally fitted with a machine gun mount on the sidecar. Rarely seen in Allied Assault, two of them appear on the airfield in North Africa, where Lt. Powell destroys them by shooting nearby gasoline barrels.
Denholm Elliott (Dr. Marcus Brody), John Rhys-Davies (Sallah), Julian Glover (Walter Donovan), Richard Young (Fedora), Michael Byrne (Vogel) 

Alison Doody the female starring as Dr. Elsa Schneider




above: Left: Spielberg's Instruction for 'Dnepr'

above: NEW! NoHigher! Hungarian Police was equipped BMW R75. Budapest Buda side square Adam Clark at bridgehead of Chain-bridge - Lánchíd budai hídfőjénél a Klark Ádám téren  mid 1970's    below: NEW! MedRes! waiting for randesvuois with Chain belt reticul at square A.C.

aboveMedResAlice Eve Hollyvood movie star, "BMW for ever!" a viacom Paramount studio - entertainment.   below: NEW! NoHigher! BMW "Isetta" (Italian ISO "Isetta" licence) scooter Gregory Peck Hollywood star actor early 1960's.

above: NEW! HiRes! Hungarian photomodel in bikini and snail boot.

above: New! MATASz - Kovács Viktor Reservisten Association's 106th Arty. tradional keeper arty baterry's Summer Camp at Ócsa village near Budapest. Original DKW military motorcycle.

belowNew! Juci'bacsi's Olympos photo february of 2008: HiRes! Don marsch - tour of Hu. MATASz (Magyar Tartalékosok Szövetsége) - Reservisten Association's 106th Arty. tradional keeper arty baterry's organisated at Baj near to Tatabánya town. Original Zündapp KS-750 military motorbike in operation.




aboveNew! Juci'bacsi's Olympos photo 29. september of 2013: HiResPákozd (behind lake-Velence) Military Park, Traditional keeper and HDF (MH) exhibition and competition for youth interesters.  Courtesy FREE!
above: NEW! NoHigher! Zündapp 1970's
below: New! "Tomahawk" future motorbike
below: Fantasy bikes Top right: MedReswww.all.par.com.photo
above & below: MedRes! Fantasy bike: photo: www.allpar.com



above: Made by USA 'Orange Country's Chopper workpool - Harley D. as B-2 'Stealth' bomber

above: Gisele Bündchen german fashion & photomodel as a Motorraider with helmets

above: Fantasy MedRes!
above: fantasy weapon bike with short barrel shorted M134 Minigun 7,62 mm "Gatling" system
above: after raid mission

FIN!

No comments:

Post a Comment