Thursday, March 31, 2016

178.) FUG D-442 Felderítő Úszó Gépkocsi - Hungarian design & made OT-65 ARV: Recon Swimming/Amphybian Vehicle

Hu. FUG D442 - Felderítő Úszó Gépkocsi OT-65 "Vidra" ARV (Wikipedia) 

Uploaded to -114%- 18+ 13.12.2017. Regulated!++++

above: MedRes! Hu. text: #FUG: Felderítő Úszó Gépkocsi - OT-65 (WP type name) Reconnaissance Swimming/amhibian Car/armoured Vehicle. -Soviet category: BRDM- Hungarian design Csepel - Rába works made. MN - HuPA early 1960's. Resin - Műgyanta model from 'Balaton' model.


above & below: NEW! MedRes! #FUG's prototype - prototípus at Rába work at Győr 1962.

 NEW! HiRes! Hungarian Rába Factory court: VS-FUG (NBC Recon)  source: photo: Szabó János: facebook: Magyar Járművek ny.csop. https://www.facebook.com/groups/magyarjarmuvek/
aboveNoHigher! HuPa developed the Hungarian construction & made by Csepel-Rába FUG D442 (OT-65 "Vydra"-"Vidra" of WP) Felderítő #Úszó Gépkocsi - Reconnaissance Swiming/amphybian Car/Vehicle as a Moving Arty Forward Control Post /ARV-Arty Recon Vehicle) of arty battery equipped with EM-61 stereo rangefinder - távmérővel(I had served with it as a bty.cmdr. at Kiskunhalas MN 36. G.Á.Pct.Tü.e.) - A 4. pct. ütegemben ez volt a parancsnoki Járgány.
aboveNEWMedRes! as AT-3 "Sagger" "Maljutka" battery commander Lt. Juci'bácsi hdgy. at HPA 5th ARMY .Székesfehérvár- direct subordinated MN8920 36th independent antitank artillery regiment Kiskunhalas 1978. before study building beside soviet made M42 AT. gun. - Az MN 5.HDS közvetlen alárendeltségében lévő 36. Gábor Áron önálló pct. tüzérezred tantermi épületénél egy szovjet gyártmányú M42 45 mm pct. ágyú mellett a tantermi épület előtt.

belowNEW! NoHigher! The 'Certina' pilot watch on my wrist  - Az akkori kedvenc svájci Certina 'Chronolympic" DS-2 repülős karórával a csuklómon. Swiss made 'CERTINA' "Chronolympic" DS-2 pilot wristwatch  1974.  www.vintagecertinas.ch

above: NEW! Juci'bacsi's memory; MedRes! Kiskunhalas barrack of HPA-HuDF 36th. indep. AT arty. regt.-bde. - MN8920-MH 36. "Gábor Áron" ö. pct. tü.e.-dd. (önálló páncéltörő tüzérezred-dandár) laktanyája.   below: MedRes! Map of Kiskunhalas' approach

OEM-2:
above & below: MedRes! Hu. MN NBCR-VSF FUG 1960's Vegyi-Sugárfelderítő változat. source: facebook
ARV - Amphibious Reconnaissance Vehicle or APC - Armoured Personnel Carrier
above: NEW! NoHigher! Hu. text: Homlokrakodón felállás a FUG-al a MÁV 'KS' vasúti kocsira
above: MedRes! FUG from Tapolca HuPA 8th armor regiment - MN 8. harkocsi ezred állományából - Near Várpalota Exercise Range at Bodajk MÁV-Hu Goverment Railway station - állomáson. source: collection of ret. WO3 Nacsa Ferenc nyá.tzls.  source facebook
 MedRes! above: MN? - HuPA: facebook
En. text: The D-442 FUG (Felderítő Úszó Gépkocsi - "amphibious reconnaissance vehicle") is a Hungarian armoured scout car. It is also known under its Czechoslovak designation OT-65.
Description: The FUG is similar to the Soviet BRDM-1 armoured scout car, though several differences reflect an independence of the design. It has two waterjets for amphibious propulsion instead of one as in BDRM-1. Due to the similarities with BRDM-1, the D-442 FUG is sometimes mistaken for a BRDM-1 modification. It is primarily intended for reconnaissance activities, particularly behind the enemy lines. It was converted to be used in a variety of different roles such as an artillery observation post, a mobile command/observation post and NBC reconnaissance. The Hungarian FÚG version can be fitted with a pintle-mounted RPD LMG, but on the OT-65 the main weapon was a 7.62 UK light machine gun (vz. 59) with electromagnetic release.   https://en.wikipedia.org/D-442_FUG
Hu. text: A D–442 FUG (FUG – Felderítő Úszó Gépkocsi) magyar, 4×4-es hajtásképletű páncélozott felderítő harcjármű, melyet a Magyar Vagon- és Gépgyár gyártott 1963–1979 között. Ez volt az első nagy sorozatban készített magyar harcjármű.
Története: Az 1960-as évek elején fejlesztették ki. Funkciójában és elrendezésében a szovjet BRDM–2 felderítő harcjárművet követi, a jármű azonban önálló konstrukció. A hajtáslánc a Csepel D–344 tehergépkocsiból származik. Sorozatgyártása 1963-ban kezdődött Győrben, a Magyar Vagon- és Gépgyárban. A gyártás 1979-es befejezéséig 2300 db készült belőle. Ebből 335 darabot a Magyar Néphadsereg állított szolgálatba. Magyarországon a határőrség és a rendőrség is alkalmazta. Jelentős mennyiségben exportálták. 1576 darab és Csehszlovákiába és Lengyelországba került. A Csehszlovák Hadseregben OT–65-ös típusjelzéssel volt rendszeresítve.

Típusváltozatok: VS FUG – Vegyi és sugárfelderítő jármű.  A harcjárművet rendszeresítő országok:

above: Juci'bácsi collect: NoHigher! Cover of Hu. Military Technics Review
Hu. text: A FUG-gal (Felderítő Úszó Gépkocsi) szembeni jövőbeni követelményeket 1961-ben írták ki és 63-ban rendszeresítették. A háború utáni magyar harcjármű-gyártás első „saját gyermeke”. Alapul valóban a BRDM szolgált, de kikötötték, hogy a FUG (D-442)harcászat – technikai adatai nem lehetnek rosszabbak „orosz-testvére” hasonló képességeinél. (Mellesleg sokkal jobbak sem!) Mivel a BRDM-2-t csak 1962-ben rendszeresítették, ezért itt valószínűleg a BRDM-1- ről van szó! (Ez felveti, hogy esetleg a BRDM-2 tervezésénél nem „vették-e figyelembe” A FUG – tapasztalatokat!) Valószínűleg a BRDM ihlette például a mankó-kerekeket is, mint ahogy a páncélvédettség is hasonló és tagadhatatlan a külső megjelenésben való hasonlóság is. A jármű erőforrását a Csepel D-344-en is alkalmazott 100 LE-s diesel-motor alkotta. (Személyes tapasztalat, hogy kellő odafigyeléssel és rendszeres szűrőtisztítással megbízható motor!) Érdekesség, hogy a VSZ-en belüli merev szabályzók miatt a FUG azért nem kaphatott beépített fegyverzetet, mert akkor még a rendszerben lévő BRDM-1-nek sem volt. Maradt a felderítő raj RPD-44 golyószórójának rögzítésére szolgáló tartó szerkezet. (Hasonló megoldás volt a BRDM-1-nél is!) Alkalmazni akartak rajta egy teljesen magyar fejlesztésű 68 mm-es rakétavetőt (oldalanként 2-2 vetőcsővel), de a szovjet fegyverpiaci érdekek veszélyeztetése miatt ez is elmaradt. Folytak kísérletek az RPG-7 egyik változatának „főfegyverként” történő beépítésével is, de az is elmaradt. (A felfegyverzés kérdése végig vita tárgyát képezte!) A hajóhajtáshoz csak annyit, hogy mivel a FUG-nak a BRDM-mel szemben két „hajócsavarja” van, valószínűnek tartom, hogy jobban manőverezett a vízen, mint a BRDM. A hajócsavarok a Balatonfüredi Hajógyárban készültek. A VS-FUG-ok pár éve még szolgálatban voltak a MH-ban, de fokozatosan kivonják/-ták őket és VS-BRDM-2-kkel váltották ki őket. A PSZH (Páncélozott Szállító Harcjármű) kis jóindulattal a FUG „lövészesített” változatának is tekinthető némi korszerűsítéssel és természetesen már toronyban elhelyezett fegyverzettel. (Survivor! Nálunk egyetlen KGKT-hoz sem volt „lábazat”!) -Hamburger-

 above: HiRes! Elsősorban a Csapatfelderítő erők (Csf) használták a gl. ho-ok f. z-i és gl.e-ek f.szd-i.
above: Large! On land surveying - Terepfelderítésen a Gladiátor képzőben.
above: NEW! MedRes! Juci'bacsi's collect: The armor shape of FUG similar than Russel Crowe "gladiator" armour suit from same title movie.
above: MedRes! Mix pics:    below: NoHigher! Hu. FUG

above: MedRes! The decal of markings of modell - A makett matrica felségjelei; HuPA-Hungarian People Army - MN-Magyar Néphadsereg, Polish, Slovakien, Czechoslovakien-Czech Army

above: MedRes! Hungarian 'Armada Hobby' resin FUG model with decals. scale: 1:72
above: MedRes! The assembled resin model as 1968. HuPA with acquisition marker of (white crossing strips) Czechoslovakian Invasion Force.    below: NoHigher! Resin model - műgyanta Modell/Makett
below: NoHigher! After invasion returned parade 1968. at #Budapest visszatérők #díszszemle
Cz. text: OT-65 FÚG 4x4 byl maďarský kolový obrněný transportér, který byl od poloviny šedesátých let 20. století vyráběný v továrně Rába. Jeho konstrukce vychází ze sovětského obrněného transportéru BRDM-1. OT-65 měl však motor v zadní části a bojový prostor v části přední. Vozidlo mělo pro lepší průchodnost terénem dva páry pomocných výsuvných kol, pohon na vodě zajišťují dva lodní šrouby. Stroj byl ve výzbroji Československé lidové armády
Verze:
FÚG-US - verze radiačně chemického průzkumu
OT-65A Vydra - československá modernizovaná verze s věžičkou a vyzbrojená kulometem vz. 59T ráže 7,62 mm a tarasnicí T-21 r. 82 mm
OT-65Ch - verze pro radiační a chemický průzkum
OT-65 DPP - dělostřelecká pozorovatelna
OT-65 DPV - verze vozidla velitele průzkumu
OT-65 VS - verze velitelsko spojovacího vozidla            cs.wikipedia.org/OT-65_FUG
MedResabove: #OT-65 "Vydra" CsLA-Czechoslovenko Lidové Army   below: Dimensions - Razmery   www.csla.cz


 above: NoHigher!    OT-65 "Vydra"   below: MedRes! source: predn_www.forum.valka.cz

 NoHigherabove: OT-65 from left 'Praha' truck: CSLA mlok vysadkar    below: OT-65A
 above: NoHigher! OT-65 CsLA    below: MedRes! FUG OT-65 www.awbase.eu

above: MedRes! Retro FUGs
above: NoHigher! resin parts
above: MedRes! Otter - Vydra - Vidra
above: MedRes! OT-65 Vydra - Otter 1/72 Resin Model 7203 MN65 - Czech turret version
above: MedRes! Vydra's resin model with Slovakien camouflage & marking    below: NoHigher!
Vydry (Lutrinae) je skupina šelem z čeledi lasicovitých. Přirozeným prostředím vyder jsou vodní toky a jejich okolí, neboť jsou dokonale přizpůsobeny k plavání a lovu ryb (mimo jiné i uspořádáním chrupu). Jejich populace je ohrožena částečně vinou výnosného obchodu s kožešinou. V Česku je ohrožena vydra říční (Lutra lutra).  wikipedia
above: NoHigher! OT-65 Vidra - Otter

above: HiRes! De Havilland Canada #DHC-6 "Twin Otter" 8QTMX hydroplane airliner at 'Trans Maldivien'  on Maldive islands - #Maldiveswww.tma.com.mv   source: www.airlinereporter.com 


above: MedRes! Vydra - Vidra - Fischotter - Lutra   wikipedia
Otter is a common name for a carnivorous mammal in the subfamily Lutrinae. The 13 extant otter species are allsemiaquatic, aquatic or marine, with diets based on fish and invertebrates. Lutrinae is a branch of the weasel familyMustelidae, which also includes badgers, honey badgers, martens, minks, polecats, weasels and wolverines.   https://en.wikipedia.org/wiki/Otter
above: HiRes! Polish Museum; OT-65 "Otter" scout car.  It near OT-64 SKOT APC
above: NoHigher! Soviet armor periscopes and watching/view brick, prisms

above: Left: MedRes! BRDM-1 Driver watching hole with view brick- Vezető figyelőnyílás a figyelő prizmával. Same as FUG.   Right: NoHigher! Glass brick for commander cupola of tank.

above: MedRes! Watching brick     below: MedRes!  M88 View brick / glass brick  - Figyelő üvegtömb/prizma  american M4 Tank commander's cupola

above: Large-MedRes! Hu. NBC-recon FUGs & PSzH D-944 (ACVs) during chemical-nuclear spraying decontamination by agricultural Kamov Ka-26 occasion of WP coaltion exercise. - Vegyimentesítés gyakorlása közben.

Ka-26 heli: http://szextant.blogspot.hu/2014/02/above-new-pics-jucibacsis-scanned.html
Below: NBC - VSF FUGs;

above: NoHigher! Chemici v akcii Czechoslovakien 'Atom' review 1973.   below: 1974. OT-65Ch

above: NEW! NoHigher! The FUG's fording capability similar to #Selena Gomez american star singer - a FUG gázlómélység képessége hasonló mint Selena #Gomez énekesnőé  mellbimbo.eu

above: Juci'bacsi's scan collect: MedRes! 18+ as an Her "Otter flexible" body Raquel Welch american Hollywood star actress (1970's) after decontimation & water crossing. - Mentesítve a viziátkelés után.

Raquel Welch (born Jo Raquel Tejada; September 5, 1940) is an American actress and singer.
She first won attention for her role in Fantastic Voyage (1966), after which she won a contract with 20th Century Fox. They lent her contract to a British studio, for whom she made One Million Years B.C. (1966). She had only three lines in the film, yet images of her in the doe-skin bikini which she wore became best-selling posters that turned her into a celebrity sex symbol. She later starred in notable films including Bedazzled (1967), Bandolero! (1968), 100 Rifles (1969) and Myra Breckinridge (1970). She made several television variety specials. In late 2008, she became a spokeswoman for Foster Grant's reading glasses campaign, created by Ferrara and Company.
Welch's unique persona on film made her into an icon of the 1960s and 1970s. She carved out a place in movie history portraying strong female characters and breaking the mold of the submissive sex symbol. She won a Golden Globe Award for Best Motion Picture Actress in a Musical or Comedy in 1974 for her performance in The Three Musketeers. She was also nominated for a Golden Globe Award for Best Actress in Television Film for her performance in the film Right to Die (1987). In 1995, Welch was chosen by Empire magazine as one of the "100 Sexiest Stars in Film History". Playboy ranked Welch No. 3 on their "100 Sexiest Stars of the Twentieth Century" list. In 2011, Men's Health ranked her No. 2 in its "Hottest Women of All Time" list. ... 

above: NEW! NoHigher! D-442 Prototype Test water-crossing - víziátkelés teszt.  source: facebook: ret. Col. Somkutas Róbert nyá. ezds.
above: HiRes! Hungarian NBC FUG www.primeportal.com    below: NoHigher! Czech OT-65

 MedResabove: VSFUG  www.makettinfo.hu     below: HiRes! ret. Maj. Hibácskó "Hibu" Ferenc's nyá. őrgy. (Zsámbék légv. múzeum alapítószakija) photos ~2011 Hu. FUG NBC - VSFUG at Kecel HM HIM Museum - 'Pintér-Művek' - '~ Works'

 NoHigher! above: Hungarian VFK-66 - Vegyi Felderítő Készlet - Chemical Recon Set    below: Soviet Gamma ray recon instrument DP-2

above: NEW! NoHigher! Hungarian Mrs. Miklósa Erika Word famous Opera-Aria colourature sopran singer in " Head of NBC service's yellow marker dress/clothing/wearing on flag holder bars. - ~ Világhírű, (Kiskunhalas, 1970. június 9.) Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas magyar koloratúrszoprán opera-énekesnő, "VV (AVB) főnöki sárga jelzőruhában" a zászlótartó rácson ülve.

En. text: Erika Miklósa (born June 9, 1970 in Kiskunhalas), is a Hungarian coloratura soprano.

Hu. text: Miklósa Erika (Kiskunhalas, 1970. június 9.) Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas magyar koloratúrszoprán opera-énekesnő.

 aboveNEW+HiRes! Juci'bacsi's scan collect from Czechoslovakien "Atom"  Military technics review from 1980's model section scale 1:35
above: MedRes! Czechoslovakien - WP OT-65M as an Arty recon Vehicle equipped with  OEM-2 optical stereo rangefinder (Optische Entfernungsmeßgeräte) & ASzT  scissors system binocular.

D 442 "FUG" - D 944 "PSZH" (Felderítő Úszó Gépjármű - Páncélozott Szállító Harcjármű)

Csepel főegységek igénybevételével a Rába Magyar Vagon és Gépgyár a '60-as években gyártotta. A Magyar Néphadsereg igényeinek kielégítésén kívül exportra is készültek. A FUG-ot OT-65 típusjelöléssel a Csehszlovák és az NDK, Lengyel hadsereg is rendszeresítette.
Mindkét jármű maximálisan 10 mm vastag páncéllemezekből hegesztéssel készült. Hegesztés után a repedések elkerülése miatt kemencében az egész járműtestet megeresztették. Hátsó futóművük Csepel 450 típusú mechanikusan zárható differenciálműves. Ez a futómű volt beépítve többek között a Csepel D 344-es összkerékhajtású és a Csepel D 450-es közúti tehergépjárművekbe. A mellső futóművet az Ikarus-303-as autóbusz mellső futóművéből alakították ki a mellső hajtás beépítésével.
Kormányművük szervórásegítéses. A motort hátul helyezték el. A küzdőtérben levő, ezért igencsak zajos osztómű biztosítja a hajtást a futóművek, a hajóhajtás és a csörlő felé. A FUG-nál ez biztosítja a hajtást a leereszthető, lánccal hajtott mankókerekek számára is. A hajóhajtómű két vízsugárhajtóműből áll. Vízen a kormányzás a vízsugárhajtóművek oldalankénti zárásával érhető el.
A járművek az adott kor követelményeinek megfeleltek, de továbbfejlesztésük már a gyártás kezdetekor felmerült. A '70-es évek elején a PSZH-t próbálták korszerűsíteni, 4 tengelyes kivitelben a Csepel D 566, D 588 típuscsalád főegységeinek felhasználásával, de ez pénz és kapacitáshiány miatt lekerült a napirendről. Ezután elkészítették még egy háromtengelyes, majd ismételt elutasítás után egy kéttengelyes PSZH tervét is, de ennek legyártására sem került sor.

Technikai adatok

Típus D 442 "FUG" D 944 "PSZH"
Gyártás kezdete: 1963 VIII. ?
Öszztömeg: [kg] 6950 7600
Saját tömeg: [kg] 6450 6665
Szállítható tömeg: [kg] 500 935
Fajlagos teljesítmény: [kW/t] 10,6 9,74
Hossza: [mm] 5790 5695
Szélessége: [mm] 2420 2500
Magassága: [mm] 1910 2308
Szabad magasság: [mm] 370 370
Tengelytáv: [mm] 3300 3300
Lejtőmászó képesség: [°] 30 30
Gázlóképesség: úszóképes úszóképes
Kerékképlet: 4x4 + 4 hajtható mankókerék 4x4
Max. sebesség úton/vizen: [km/h] 80/9 80/9
Üzemanyagkiszabat: 200 200
Kerekek száma/mérete: 4/13.00-18 +4 mankó 4/13.00-18
Motor típusa: Csepel D 414.44 Csepel D 414.44
Hengerek elrendezése/száma: soros/4 soros/4
Max teljesítmény: [LE/kW] 74/100 74/100
Hatótáv: 600 km 500 km
A szöveg és az összes kép forrása: nagyvasak.hu - Köszönet Anga Andrásnak! 
sourcehttp://www.csepel-sziget.hu/wordpress/files/teherauto/fug.htm
above: NoHigher! OT-65 four view line drawing
above: MedRes! Cross section drawing     belowNEW+HiRes! Juci'bacsi's scan collect from Czechoslovakien "Atom"  Military technics review from 1980's model section scale 1:35
above: MedRes! two view drawing & dimensions
above: HiRes! Czech made View line-drawing from rear - hátulnézeti vonalas rajz
above: MedRes! bottom view of chassis - az alváz alulnézeti rajza   below: BTR-60P
The propeller made by 'Balatonfüred' shipyard - ~-i hajógyárban
above: HiRes! Sketch of Drive system - A Meghajtás vázlata
above: NEW+! HiRes! Juci'bacsi's scan collect from Czechoslovakien "Atom"  Military technics review from 1980's model section scale 1:35
above: HiRes! Undercarriage recratable driven wheel "Crutch-wheel" (from aircraft main wheel) for rising the across trench distance capability- a meghajtott "Mankókerék" ami azárokáthidaló képességet növeli.
above: NEW+! MedRes! the FUG-mechanic Expert - a Fugszerelő Szakértő  JW  facebook

above: NEW+! NoHigher! The new Master of preparation service os vehicle - Az új mester a gépjármű javító szolgálattól: Ms. #Mihalik Enikő word famous Hungarian runway c photomodel from 'Victoria Secret's in the desert

Enikő Mihalik (Hungarian pronunciation: [ˈɛnikøː ˈmihɒlik]; born 11 May 1987) is a Hungarian modelwho rose to prominence after placing 4th in the Elite Model Look 2002 and is known for her work with Dutch photography team Inez van Lamsweerde and Vinoodh Matadin.  ...
 NEW! MedRes! Juci'bacsi's sketch from 1990 for the FACP ARV - ERIP-Harcjárműhöz
above: MedRes! FUG's air supply compressor   www.hyperinzerce.cz
above: MedRes! FUG's 'Csepel' four cylinders diesel engine
above: MedRes! 'Csepel' diesel engine - dízelmotor    below: MedRes! Cs-300/344 left: Globoid gear of Steering wheel   right: Engine   source: Haditecnikai Szemle   www.armedia.hu

below: Juci'bacsi coll: Hu. book: "What about World do you know?" - "Mit Tudsz a Világról?"
 MedRes! Cs-300: above: left: gearbox @ hoist   right: delivery power gearbox   below: Undercarriage; left: forward bridge   right: rear bridge   source: Hu. Haditechnika - Military technica

above: Undercarriage: Left: MedRes! Forward   Right: MedRes! Rear
above: NoHigher! metal model Csepel D-344 'Atlas' scale 1:43
 above: MedRes! all terrain 4x4 truck  http://No operating!  below: NoHigher! 100% Hungarian
aboveHiRes! Juci'bacsi's Olympus "Camedia" also FREE! photos: C+D "Közép Európai Védelemipari Kiállítás 2007. őszén a BNV-Hungexpo területén az "A" pavilonban MN FUG. - C+D Exhibition of Central European Defense Industry: HuPa Tradition Keeper's D344 "Csepszon"

above: HiRes! ret-Lt.Col.  Hibácskó "Hibu" Feri'bá ny.alez. photo: Kecel Museum: Csepel D344 FMG-Fürdető Mentesítő Gépjármű - field Shower & Decontamination (with tent)

NEW! MedRes! Juci'bacsi's CD collect: "Kunság-83" hadgyakorlat - Military Ex.
D-442 tip. páncélozott felderítő, úszó gépkocsi (FUG) 1961.
Hu. text: Az 1960-1970 közötti években újabb fejlesztési hullám bontakozott ki a honvédség korszerű szállítóeszközeinek és harcjárműveinek megteremtésére.
 A JÁFI és a vele együttműködő
járműgyártók – melyeknél szintén ütőképes tervező és fejlesztő csoportok alakultak ki –, a
Csepel Autógyár és a Rába tervezői helyzet- és igényfelméréssel kezdték a fejlesztő munkát.
A munka 1960 nyarán kezdődött a D–442 típusú Felderítő Úszó Gépkocsi (FUG) tervezésével
Az Intézet gyártmánytervezése a HTI elvi irányítása mellett nagy részt vállalt ennek a különleges
igényeknek megfelelő páncélozott felderítő, úszó gépkocsi megtervezésében. A FUG kialakításához a
 Szendrő Miklós: Hazai fejlesztésű katonai járművek modellkiállítása a hadtörténeti múzeumban. Haditechnika 1995. 1. száma 
Csepel-család törzsegységeit és az Intézet által az Ikarus-303 típusú korszerű 30 személyes
kisautóbuszhoz tervezett független kerék felfüggesztésű első futómű módosított szerkezeti
megoldásait és elemeit használták fel. A munkát az Autó- és Traktoripari Tröszt által szervezett
tervezőcsoport 1961. május 2-án kezdte meg Győrben a Magyar Vagon- és Gépgyárban (MVG).
A HTI által megadott követelmények alapján egy szűkebb csoport dolgozta ki a főegységek
elvi elrendezését. Ezután a tervezői stáb mintegy 30 főre egészült ki az Ikarus és a Vörös
Csillag Traktorgyár, valamint a Ganz Hajógyár szakembereiből. A Járműfejlesztési Intézetből
mintegy 15 fős tervezői gárda vett részt a tervezésben. A munkát Gampe Károly, a Csepel
Autógyár főkonstruktőre, Nagy László a Csepel Autógyártól és Gyarmati József, valamint
Kümmel Emil a Magyar Vagon és Gépgyártól, továbbá Szűcs László, a JÁFI vezető tervezője
irányította, ill. felügyelte, és Winkler Dezső, a JÁFI Kossuth-díjas igazgatója segítette
szaktanácsaival. Szűcs László eredményes és sikeres autóipari fejlesztési munkáiért (pl.
szervokormány) szintén Kossuth-díjat kapott 1973-ban.
Összehangolt, rendkívül feszített munka eredményeként 1961. október 12-én a tervezés befejeződött.
A jármű műszaki adatai: erőforrása még mindig a Steyr-licencia alapján készült 4 hengeres
motor volt, de már 100 LE-s (73,5 kW) kivitelben, ugyanakkor korszerű infravörös éjjellátó
berendezéssel, rádióval, abroncstöltővel, belső beszélgető berendezéssel látták el.
Kétcsatornás, tolósugaras rendszerű hajóhajtással 8,4 km/h sebességgel tudott vízben haladni,
országúton 85 km/h volt a legnagyobb sebessége. Terepjáró képességét növelte a két-két
mankókerék, kapaszkodóképessége 60%. Páncélzata védelmet nyújtott a lövészfegyverek
ellen. Szállítható személyek száma: 5 fő.
A teljes újdonságot az úszótest kialakítása jelentette7
, amit célszerűen a Gheorgiu Dej
Hajógyárra bíztak, és az 1962. február végére vaslemezből készített mintadarabot már be is
mutatta. A hajótest alakú corpus megformálása nem kerülhetett ellentmondásba a megfelelő
formájú járműtesttel, hiszen mindkettőnél az áramvonalas alak dominálhatott, egyrészt a vízi
ellenállás csökkentése érdekében, másrészt a döntött lemezek a lövésbiztonságot növelték.
Nem kis erőfeszítést igényelt azonban a hajtóműlánc tervezése. Az osztóművet az erőátvitel
központját a jármű központjában helyezték el, funkciói: az első és a hátsó tengelyek
meghajtása, a mankókerekek szükség szerinti működtetése, a vízi hajtóműként dolgozó zárt
csatornákban elhelyezett két hajtócsavar, végül a csörlőberendezés meghajtása. Mindezeket
külön-külön és együttesen is teljesítenie kellett, a be- és kihajtások valóságos karácsonyfát
alkottak. Ma már, a tapasztalatok birtokában, úgy ítélhetjük meg, hogy az osztómű némileg
túlméretezett lett. Akkor azonban a túlméretezettség elfogadható volt, hiszen a biztonságra
törekvés, illetve a határidők szorítása indokolta. Ugyancsak a biztonságos fejlesztés
érdekében határoztak úgy, hogy a mellső kerekek független (egyedi) felfüggesztésűek
legyenek, a hátsók pedig merev tengelyre kerüljenek. A vízi hajtásra a jármű két oldalában
elhelyezett zárt csőben forgó (lapátos) hajtócsavarok szolgáltak, melyek a test aljáról felszíva
a vizet hátul azt kiáramoltatták. Ezt a megoldást vízsugárhajtásnak is nevezhetjük: az egyik
vagy másik cső részbeni vagy teljes lezárásával a jármű kormányozható.
A páncéllemezgyártás és ellenőrzés szovjet licenc alapján valósult meg Dunaújvárosban. A
gyártásra való felkészülésnek ezen a területen volt a legkisebb kockázata. A
páncéllemezeknek védettséget kellett nyújtaniuk a könnyű gyalogsági fegyverek tüze és
repeszhatása ellen. A lemezek vastagsága 13, 10, 8, 6 és 4 mm volt, az átvétel során minden
darabot meglőttek, így az átvételi minősítés minden darabon látható volt.
Nagy jelentőségű és helyes döntésnek bizonyult, hogy a FUG gyártását a Győri Szerszámgyár
nyerte el, amely még a gyártás előkészítésének időszakában egyesült az ugyancsak győri W.
Pick Vagon- és Gépgyárral. Szubjektív meggyőződésem szerint helyes, ha kiemelem néhai
Poór István mk. ezredes: A hazai felderítő páncéljármű fejlesztéséről FUG D-442 Haditechnika 
Horváth Ede vezérigazgató személyét, akinek elévülhetetlen érdemei voltak a precíz
gyártáselőkészítés, a technológiai rend és fegyelem megvalósításában. Járműiparunk számára
teljesen új feladatot jelentett a páncéltest összeállítása, a kiszabott, méretre megmunkált
lemezekből. A járműtest alaki pontosságát egy sor készülékkel hegesztősablonokkal lehetett
elérni, adott munkaidőn belül a teljes testet összehegeszteni. Ezen a gyártósoron csak külön
minősített hegesztő szakemberek dolgozhattak. A ház páncéltestét a szükséges nagyméretű
megeresztő kemencében mentesítették a hegesztés okozta feszültségektől, így volt elérhető az
egyenszilárdságú, homogenizált, kellő mennyiségű, ugyanakkor az előírt lőbiztonságnak
megfelelő járműtest.
A sorozatgyártás egyenletes minőségét jelentős beruházással lehetett elérni, mely
természetesen a későbbi változtatások akadályát is képezte. A testalakítás és -építés előkészítő
munkáival párhuzamosan folyt a gépészeti egységek szerkesztése, a korábbi gyártásokból
átvehető alkatrészek és egységek adaptálása. E munka sokrétűségére jellemző, hogy a
vezérlések, működtetések, számos újszerű, pneumatikus és hidraulikus rendszere mellett
például a hátsóhajtás csavarjának csapágyazásához a valamikori seprőmotor
gumicsapágyazása jelentett megoldást.
A felderítő járművek esetében az úszóképesség követelmény, bár előre felmérhető, hogy az
alkalmazás során erre viszonylag ritkán lesz szükség. Ennek ellenére a vízi stabilitás
megvalósítása rendkívül fontos, hiszen hiába vízmentes a test és hiába működik jó
hatásfokkal a hajóhajtás, ha a nem arányos súlyelosztás miatt billeg vagy oldalára fekszik a
jármű. Ennek elhárítása érdekében a szerkesztői munka folyamán az egyenletes belső
súlyelosztásra különösen ügyelni kellett. A minták kipróbálása során az ellenőrzés erre is
kiterjedt, látványos kísérletek folytak a vízre szállás, meredek partról a vízbe ugrás
lehetőségeinek felmérésére. Ilyen esetekben a jármű eleje gyakran került víz alá, majd
büszkén kiemelkedett és egyenletesen, stabilan felfeküdt a vízre.
A próbák során bebizonyosodott a FUG terepjáró képessége jó. Megbízhatóan mozgott a
dimbes-dombos, átszegdelt, homokos, agyagos és köves talajokon; mászóképessége is
megbízható volt. A menet közben is változtatható abroncsnyomás nagymértékben elősegítette
a laza talajon való haladást; a talajszintre leereszthető meghajtott mankókerekekkel az
árokáthidalás teljesíthető volt, sőt a meredek lépcsőkön a leereszkedést is növelte.
Már a fejlesztés kezdetétől folyamatos vitákat váltott ki a FUG fegyverzete, illetve annak
hiánya. A Varsói Szerződés tagállamai között létrejött megállapodás előírta, hogy a gyártandó
FUG harcászati-műszaki adatai nem lehetnek rosszabbak a szovjet BRDM adatainál.
Márpedig a BRDM-nek nem volt beépített fegyverzete, így a FUG-nál is csak a nagyméretű,
két oldalra nyitható, vízszintes helyzetben rögzíthető ajtókra szerelt golyószórótartó elemeket
irányoztak elő. Ez azt jelentette, hogy a felderítő raj RPD-44 golyószóróját ebben elhelyezve,
a lövész félig kiemelkedve tevékenykedhetett szükség szerint, a teljes páncélvédettség
lehetősége nélkül. Ez a megoldás valóban csak szükségszerűen volt elfogadható, de a
szövetségen belüli merev szervezeti és fegyverzeti rendszerek akadályozták az előrelépést. A
Haditechnikai Intézet megoldásként javasolta, hogy az intézet által 1954-ben kifejlesztett 68
mm-es páncélrobbantó rakétafegyvert és lőszerét célszerű alkalmazni, melyet egyéni
páncélelhárító célra irányoztak elő akkor, de nagyrészt külső hatások következtében már a 0
sorozat legyártása előtt leállították. Több példát felsorolhatnánk annak bizonyítására, hogy
egy szövetséges fegyverzeti rendszerbe szinte lehetetlen a meghatározó szovjet hadsereg
beleegyezése nélkül betörni; sajnálatos módon ez ebben az esetben is bebizonyosodott, noha
1962-ben az intézet elkészítette az erre vonatkozó harcászati-műszaki követelményeket.
Tisztában voltak azzal, hogy a leállított témát úgy kell folytatni, hogy a rakétafegyvert a
megcélzott alkalmazási körülményeknek megfelelően szükséges átalakítani.
A felderítő úszó gépkocsira, az említett Harcászat Műszaki Követelmények (HMK) tervezet
szerint, oldalanként 2-2 vetőcsövet kellett felszerelni periszkópos irányzékkal, így az irányzás 
a jármű belsejéből végezhető. Az oldalankénti irányzással a vetőcsöveket magasságban -5°-
+13°, oldalszög szerint +/-12°-ig terjedő határok között lehet mozgatni. Az újratöltést a
járműből egy-egy nyitható oldalnyíláson tervezték megoldani, és természetesen a tűzkiváltás
is a kocsi belsejéből történt volna. A javaslat a viták kereszttüzébe került, a HMK tervezetét
sohasem hagyták jóvá, noha a fejlesztők - az intézet mérnökei - egy repeszhatású lőszer
kialakítását is megvalósíthatónak vélték.
Felfegyverezni vagy sem? Ezek a viták végigkísérték a fejlesztés teljes menetét olyannyira,
hogy még a Rendszeresítő Bizottság 1963. július 16-án tartott ülésén is jelentős kérdésként
kerültek szóba. Nem volt vita a tekintetben, hogy a FUG alaptípusként megvalósult,
sorozatgyártása megkezdődhet. Ez egyben a nemzetközi kötelezettség megvalósulását
jelentette
Végül is a módosított HMK-t - anélkül, hogy a sorozatgyártást ez megzavarta volna - a
Magyar Néphadsereg vezérkari főnöke 1964. július 7-én jóváhagyta. Ez az eljárás megfelelt
az akkori szokásoknak, hiszen valamilyen módon el kellett ismerni az eredeti HMK-tól való
eltéréseket, már csak a nemzetközi szállítások érdekében is. A FUG első kísérleti példánya 1962.
április 30-án gördült ki a szerelőműhelyből és kezdte meg az összehasonlító próbákat a korábban
bemutatott és kipróbált szovjet BRDM típusú úszójárművel.
Az összehasonlító vizsgálatok bizonyították, hogy a BRDM típusú szovjet úszójárműnél a FUG 1-2
több vonatkozásban korszerűbbnek bizonyult. A FUG farmotoros kivitelénél fogva csendesebb volt,
mert a motort fal választotta el a küzdőtértől. Kevésbé volt tűzveszélyes. Elől vastagabb páncélzat
beépítése vált lehetővé, mert a farmotoros elrendezés kedvezőbb súlyelosztást biztosított. A független
felfüggesztés javított a terepjáró képességen. A manőverező képességét javította a két hajócsavar
alkalmazása. Később a szerkezet egyszerűsítése céljából mankókerék nélkül hozták forgalomba. A
kezdeti mechanikus kormányt hidraulikusra módosították.
A szériagyártás 1963-ban indult be a MVG-ban és összesen 335 db-ot gyártottak le.
Főbb műszaki adatok:
Motor: Csepel D-414 tip. 4 hengeres
Hátsó futómű: Csepel D-350 tip. módosított változata
Mellső futómű: a 303 tip. autóbuszba épített független felfüggesztett kivitel módosított változata
Osztómű: új tervezésű
Sebességváltó: Csepel-350 tip.
Fékrendszer: elől, hátul zárt rendszerű, hidraulikus működtetésű
Csörlő: villás csörlőmű
Hajó hajtás: 2 hajócsavarral
Felépítmény: zárt úszó felépítmény, mindkét oldalon 2-2 hajtott mankókerékkel hidraulikusan
leereszthető, illetve felhúzható kivitelben. Torony és küzdőtéri lőfegyverekkel.
1963 és 1969 között folyt a sorozatgyártás és több mint 1100 db készült a Magyar
Néphadsereg részére, illetve kis mennyiség exportra.
A Rendszeresítő Bizottság annak hangsúlyozásával, hogy a folyamatban lévő gyártást
megzavarni nem lehet, határozatként előírta:
A FUG felfegyverzése érdekében ki kell dolgozni a rövidített RPG-7 fegyver süllyesztett
beépítését, belső optikai irányzékkal és elsütőszerkezettel, körkörös tüzelési lehetőséggel. A
páncélozott célok ellen 500 m-ig PG-7 típusú kumulatív lőszerrel, rádió- és rakétatechnikai
célok ellen 1000-1300 m-ig hatásos repeszhatású lőszerrel. Ezt az előírást az indokolta, hogy
időközben az RPG-7-et nemzetközi szinten is rendszeresítették, így már semmi sem indokolta
az említett hazai 68 mm-es rakétavető és lőszerei kifejlesztését.
Haditechnika 2000. különszám 21
A Rendszeresítő Bizottság tagjai közül néhányan indokoltnak tartották, hogy az RPG-7
fegyveren kívül a járművet Gurjanov-géppuskával is ellássák, amelyet nyitott tetőajtók esetén
a rögzítőcsapokra helyezve lehet működtetni. Itt kell megjegyeznünk, hogy a sorozatgyártás
során sem a hazai, sem a külföldi hadseregek számára a fenti fegyverzettel FUG-ot nem
szállítottak. Célszerű a FUG-okat növelt sugárteljesítményű TKN-1 típusú éjjellátó (infra)
műszerekkel felszerelni, vállalva azt is, hogy nagyobb teljesítményű dinamót kell beépíteni.
Minden FUG-ot el kell látni R-113 (R-114) D+UM rádióállomással, a későbbiek folyamán
pedig a meghatározott szakasz-, illetve századparancsnoki járműveket ezen kívül R-114M (R-
112) rádióállomással. Meg kell vizsgálni a jogosan felmerült nagy hatótávolságú
összeköttetésre szolgáló végfokozat kidolgozásának lehetőségeit, költségkihatásait és a
megvalósítás időszükségletét. Indokolt minden R-114M (R-112) szerelt FUG-ot a fenti
végfokozattal ellátni. Ezzel a D-442 típusú felderítő úszó gépkocsi fejlesztése befejeződött
ugyan, de mint a hadseregben szokásos, rövidesen igény merült fel a változatok kialakítására,
így például a vegyivédelmi és sugárfelderítő célokra szolgáló speciális FUG-okra.
Bizakodva az alaptípus sikeres kialakításában, de felismerve annak gyöngéit is, a
Haditechnikai Intézet inspirációja nyomán a Járműfejlesztési Intézetben megkezdték a FUG-II
előterveinek munkáját. A JÁFI kidolgozta a D-443 típusjelzésű új konstrukciójú gépkocsi műszaki
terveit a HM megbízása alapján. A D-443/1 tip. gépjármű a Honvédség keretein belül a gépkocsizó
lövész és páncélos egységeknél került volna alkalmazásra. A gépkocsit nagyfokú mozgékonysága
jellemezte. Nehéz, átszegdelt, mocsaras terepszakaszokat és vízi akadályokat minden különösebb
műszaki előkészítés nélkül képes lett volna legyőzni. Szélsőséges időjárási viszonyok - -40°C és
+40°C hőmérséklet - sem befolyásolnák feladatának teljesítésében. Páncélozottsága gyalogsági
kézifegyverek tüzétől és a repeszektől védetté teszi.
A D-443/1 tip. gépkocsi rendeltetése, hogy az ismeretlen terepszakaszokat, az ott lévő ellenséges
erőket, esetleges sugárszennyeződést felderítse. A gépjármű célszerű kialakítása lehetővé tette hogy a
fenti feladatokat a kezelőszemélyzet maradéktalanul végre tudja hajtani. Ezt biztosította a nagy,
kényelmes harcra alkalmas küzdőtér, a nagyfokú terepjáró képesség melyet a 4 kerék független
felfüggesztése és az 500 mm-es hasmagasság, a jó látási és kényelmes vezetési körülmények
(farmotoros elrendezés, körkörös toronykiképzés).
Az előtervek elkészítésénél célkitűzés volt egy olyan alaptípus kidolgozása, amelyik a megrendelő fél
által kívánt bármely típusváltozat 2-3-4 tengelyű jármű esetében is a legkisebb változtatással lett volna
kialakítható. A járműbe a 436 típusú JÁFI motor került volna beépítésre, farmotoros döntött
kivitelben. A motor névleges maximális teljesítménye 120 LE. A kocsi súlya személyzettel együtt
6000 kg. A fajlagos teljesítmény 20 LE/t, mely nemzetközi viszonylatban is igen kedvező értéknek
számított. Ugyanis a D-442 tapasztalatai alapján a leginkább módosításra váró terület a
harctömeg, illetve a fajlagos teljesítmény miatt volt indokolt. Számolni kellett azzal is, hogy
az újabb felszerelések miatt előbbi tovább fog nőni, a fajlagos teljesítmény pedig csökkenni
fog. Az osztrák licenc alapján gyártott 4 hengeres motor teljesítménye azonban már nem volt
növelhető, egy 6 hengeres Csepel-motor beépítése pedig teljességgel lehetetlen volt. A
Járműfejlesztési Intézetben, kellő előrelátással, korábban felvetette egy könnyű, gyorsjárású
dízelmotorcsalád - 4, 6, és 8-hengeres - fejlesztésének szükségességét. Egy ilyen 4 hengeres,
fekvő elrendezésű dízelmotor szolgálhatott egy - a D-442-nél célszerűbb - nagyobb fajlagos
teljesítményű páncéljármű konstrukciós bázisául.
Az előtervek kibontakozása során 1964-re körvonalazódott a FUG-II, amelyre teljesen
szubjektív kifejezéssel élve, öröm volt ránézni.
A nemzetközi rendszeresítés során a szovjet hadsereg képviselőinek beszámoltunk
elképzeléseinkről. Ők, a már megkezdett sorozatgyártás fontosságával indokolva, korainak
tartották e munkát. Nem is lett belőle semmi, ami azért is visszavetette járműiparunk egészét,
mert így a Járműfejlesztési Intézet motorfejlesztési tevékenységét, annak szükségességét
támadhatóvá tette. Természetesen jóval később lett egy új motorunk licencvásárlás során. 
A végeredmény nem volt más, mint a D-442 típusú úszó felderítő gépkocsi továbbfejlesztéseként a D-443/1 típusú gépkocsi előtervei elkészültek a Járműfejlesztési intézetben, de a gyártási dokumentáció
kivitelezésére már nem került sor, mert a HTI Műszaki Tudományos Tanácsa a további munkát
leállította, azzal az indoklással, hogy a D-442 típus gyártás-előkészítése és felszerszámozása
megtörtént a szériagyártás beindítása pedig folyamatban van. 
  NoHigherabove: Juci'bacsi's Diaphoto copy collect from late 1970's: Czechoslovakien Army   below: CzS-WP: OT-65 Vydra 1969.

Тактико-технические характеристики Бронированная разведывательно-дозорная машина БРДМ ФУГ (FUG) 

Длина 5,79 м, ширина 2,5 м, высота корпуса 1,91 м 
Масса 7 т 
Экипаж 2+4 чел 
Силовая установка: 4-цилиндровый дизельный двигатель "Чепель" D.414.44, мощностью 100 л.с. (74,6 кВт) 
Максимальная скорость 80 км/час по шоссе, 8,5 км/час на плаву 
Вооружение: 7,62-мм пулемет 
Запас хода 600 км по шоссе 
Преодолеваемые препятствия: стенка высотой 0,4 м, ров шириной 1,2 м, угол подъема 32°
above: NoHigher! Czech Vydra  924  source: flickr   below: MedRes! Czech www.toulky.vojenstvi.cz
above & below Two: MedRes! HiTech Hungarian FUG model
Pl.- text: D-442 FUG (Felderítő Úszó Gépkocsi) - węgierski opancerzony wóz rozpoznawczy skonstruowany w latach 60. XX w. Odpowiednik sowieckiego BRDM-1. Od BRDM różni się jednak tym, że jego silnik usytuowany jest w tylnej części pojazdu, dzięki czemu jest bardziej odporny na uszkodzenia, np. w razie ostrzału. Pojazdy tego typu znajdowały się na uzbrojeniu armii węgierskiej, czechosłowackiej, a także w niewielkiej liczbie Wojska Polskiego. Mimo że FUG charakteryzował się bardziej przemyślaną konstrukcją układu napędowego niż w sowieckim odpowiedniku, to jednak miał istotną wadę, jaką był brak stałego uzbrojenia. Z tego powodu zastąpił go PSzH-IV, pozbawiony wady poprzednika. Pojazd ten nie był już sprowadzany do Polski.

De. text: Der Spähpanzer PSZH ist ein ungarischer Schützenpanzerwagen. Der Aufklärungspanzer FUG ist die erste Generation dieser Fahrzeuge. FUG ist eine Abkürzung für Felderítő Úszó Gépkocsi (deutsch: Schwimmfähiges Aufklärungsfahrzeug).
Geschichte:
Der FUG wurde ab 1964 bei der Firma Raab in Győr, Ungarn produziert. Er ist eine leicht modifizierte Ausführung des sowjetischen Aufklärungsschützenpanzers BTR-40PB (BRDM-2). Zwei absenkbare Mittelräder wurden später entfernt. Der Spähpanzer PSZH wurde ab 1966 in Ungarn produziert, er ist eine Weiterentwicklung des FUG. Die leichte Panzerung bietet seiner Besatzung Schutz vor Beschuss mit Handfeuerwaffen einschließlich Kaliber 7,62 x 51 mm NATO AP sowie vor Granatsplittern. Der PSZH ist zudem sehr mobil und voll schwimmfähig. Der Schwimmantrieb erfolgt durch zwei Wasserstrahldüsen im Heck, deren Öffnungen bei Nichtgebrauch durch eine Schiebeklappe verschlossen sind. Diese Fahrzeuge sind bei keinem Nutzer mehr in Gebrauch. Ein FUG-65 und ein PSZH sind im Schweizerischen Militärmuseum Full ausgestellt, weitere Exemplare sind in den ehemaligen Betreiberländern in Museen ausgestellt.     https://de.wikipedia.org/wiki/FUG
above: HiRes! Fighting space of OT-65 "Vidra" - FUG küzdőtere   below: MedRes! OT-65

above: Juci'bacsi's scan coll: Jean Seberg French-USA actress from early 1970's - in Well cushioned recamie as FUG's seats
Jean Dorothy Seberg (/ˈdʒiːn ˈsiːbɜːrɡ/; French: [ʒɑ̃ sebɛʀ]; November 13, 1938 – August 30, 1979) was an American actress who lived half her life in France.
She appeared in 34 films in Hollywood and in Europe, including Saint Joan, Bonjour Tristesse, Breathless, Lilith, The Mouse That Roared, Moment to Moment, A Fine Madness, Paint Your Wagon, Airport, Macho Callahan, and Gang War in Naples.
She was also one of the best-known targets of the FBI COINTELPRO project. Her targeting was a well-documented retaliation for her support of the Black Panther Party in the 1960s.
Seberg died at the age of 40 in Paris, with police ruling her death a probable suicide.

 above: MedReswww.milweb.net
above: NEW! NoHigher! VHF R-326M surface to air radio station for aviation in the FACP's - ERIP FUG URH rep. rádióállomása.
above: MedRes! R-123 commander URH radio-station with cyrillic text labels    below: Left: MedRes! Crew's armor winter helmet/haube   Right: Radio transmitter change switch box

above: NEW! NoHigher! Winter hat for FUG driver - Téli sapka a vezetőnek by: W4B Watch4Beauty.com

 NEWabove: MedRes! Underwear  for winter helmet - És az alávaló viselet a téli sisakhoz; Miss. Bolyos Ibolya Hu. topmodell on "Luxus" department store - "~" áruház, "This is the fashion"  "Ez a divat" magazinban 1970's   source: Szedres Mariann facebook   below:  Miss. Szedres Mariann magyar topmodell: Left: NoHigher!  Right: MedRes!   sourcehttp://retromagyarfotomodellek.blogspot.hu/2016/02/bolyos-ibolya-szupermodell.html


above: NEW! NoHigher! The FUG driver during night - a FUG harcjárművezető éjszaka: NVG - ÉNK
above: MedRes! Driver's left side panel with Czech text labels: Tires pressure adjuster & down the propeller1s doors "Elephant ear" opener. - Keréknyomásszabályzó panel és lent a hajócsavar elefántfül nyitó szelepek.
aboveNEW+NoHigherHu. text: volt MN D-442 FUG in Kecel HM.-HIM Haditechnikai Park "Pintér Művek"  source: Germuska Pál - "Hadiipar Magyarországon": Water-Jet propulsion with screw that made by Balatonfüredi Shipyard - ~ hajógyár gyártotta a hajócsavarjait.

above: Left: MedRes!   Right: MedRes! Tube of Air supply to wheealhead after tire on forward undercarriage and "Bendix-Weiss" spherycal cardano.
above: MedRes! Inside    below: Left: MedRes! OT-65's rear wall   Right: HiRes! primeportal

HiRes! above: Bottom lefthand the emergency hatch.  primeportal

above: MK-4 commander periscope  Left: NoHigher!  Right: MedRes! MK-4U   below: NoHigher!
 above: MedRes! WW-2  Hungarian made "Turán" tank commander periscope - parncsnoki periszkóp
above: NEW! NoHigher! Bulletproof suit for drive at opened windshield - Golyóálló ruha a nyitott ablakhoz vezetéshez

above: NEW! NoHigher! On head accesories - Fejre való kiegészítők: #Selena #Gomez singer order the her friseaur-coiffure for helmet wearing - ~ rendezi a frizuráját a sisakviseléshez. wiki

Selena Marie Gomez (/səˈliːnə ˈɡoʊmɛz/ sə-LEE-nə GOH-mez; born July 22, 1992) is an American singer and actress. She began her career starring in the children's television series Barney & Friends (2002–2004). Gomez rose to fame playing the lead role of Alex Russo in the Disney Channel television series Wizards of Waverly Place (2007–2012). She has starred in the films Another Cinderella Story (2008), Princess Protection Program (2009), Ramona and Beezus(2010), Monte Carlo (2011), Spring Breakers (2013), and The Fundamentals of Caring (2016). She also voices the character of Mavis in the Hotel Transylvania film franchise.  ...  wiki/Selena_Gomez


above: NEW! Left: MedRes! Movie: James Bond 007th agent: Carey Lowell as 'Pam Bouvier' in "Licence to Kill" (1989.) - "Engedély ölni" filmben with Timothy Dalton as "Bond"; The short hair-dressing more usable than long for helmet-NVG wearing - A rövid frizura használhatóbb az éjszakai nézőkészülékes sisak viseléséhez.  wiki

Licence to Kill (1989) is the sixteenth spy film in the James Bond film series to be produced by Eon Productions, and the last to star Timothy Dalton in the role of the fictional MI6 agent James Bond. It is the first one not to use the title of an Ian Fleming story. It is also the fifth and final consecutive Bond film to be directed by John Glen. The story has elements of two Ian Fleming short stories and a novel, interwoven with aspects from Japanese Rōnin tales. The film sees Bond being suspended from MI6 as he pursues drugs lord Franz Sanchez, who has ordered an attack against his CIA friend Felix Leiter and the rape and murder of Felix's wife during their honeymoon. Originally titled Licence Revoked in line with the plot, the name was changed during post-production due to American test audiences associating the term with driving.  ...  https://en.wikipedia.org/wiki/Licence_to_Kill
above: NoHigher! NVG - helmet-Night Vision Gogle - sisak-Éjszakai Nézőkészülék (Infranéző) ??

above: Left: MedRes! NVG set - Vezető Infra-Éjszakai Nézőkészülék.  Right: NoHigher! Emergency exit hatch on bottom - alsó vészkijárat búvónyílás   below: NoHigherwww.brdm2.estranky.cz

above: NEW+! NoHigher! This resting positin available maximum the inner space - Max. ilyen helyzetben lehet pihenni a belsőtérben. - Demostrating, #Scarlett Johansson american movie star from #Hollywood as GQ Babe of the Year Dec. 2010.  source: mellbimbo.eu

Scarlett Ingrid Johansson (/dʒoʊˈhænsən/; born November 22, 1984) is an American actress and singer. She was among the world's highest-paid actresses from 2014 to 2016, has made multiple appearances in the Forbes Celebrity 100, and has a star on the Hollywood Walk of Fame. Born and raised in Manhattan, New York City, she aspired to be an actress from a young age, and first appeared on stage in an Off-Broadway play as a child. Johansson made her film debut in the fantasy comedy North (1994) and was nominated for an Independent Spirit Award for Manny & Lo(1996). She gained further recognition for her work in The Horse Whisperer (1998) and Ghost World (2001).

aboveNoHigher! Hungarian Army's "Open Day" late 1970's.  from left: PT-76 amphibian tank, D-442 FUG (Felderítő Úszó Gépkocsi - Recon Amfybian Vehicle), D-944 PSzH-I. (Páncélozott Szállító Harcjármű - Armored Personnel Carrier)
PT-76 tank: http://szextant.blogspot.hu/2015/06/159-pt-76-amphibious-light-swimming.html

above: NoHigher! Museal FUG in court of BJKMF - Bólyai János Katonai Műszaki Főiskola - Budapest (former ZMKMF-Zalka Máté) Military Technician Academy   sourcewww.maketinfo.hu

above: Juci'bacsi's scanned coll.: NoHigher! Three Hungarian Military Academy's (Mil Higher School) main buildings from early from 1970's
above: Juci'bacsi collection: Left: MedRes! "Hivatása Tiszthelyettes": "Mission of WO":NBC-Recon study   Right: MedRes! Tisztiiskolai Kiadvány: "Tájékoztató a Magyar Néphadsereg Katonai Főiskoláiról" 1972.: Reconnaissance study at Kossuth KLKF's  Csobánka axercise range in Pilis-mountain chain  early 1970's
Retro scan; Tájékoztató - Brief about Hu. MN Katonai Főiskoláiról - Officer Colleges 1972.: http://szextant.blogspot.hu/2017/04/197-tajekoztato-magyar-nephadsereg.html

above: MedRes! Police - Antiterrorism girl - Tek-es csajszi  Pin-Up Girl   source: facebook

above: MedRes! DDR - GDR (NDK) POLIZEI - Police - Rendőrségi páncélos OT-65

D-442 felderítõ úszó gépkocsi /FUG/ http://mek.oszk.hu/12900/12993/pdf/12993_4.pdf
above: MedReswww.milweb.net

Below: Similar Soviet types BRDMs:

 above: MedRes! Soviet Red Army's GAZ - BRDM-1 Combat Recon Vehicle
En. text: The BRDM-1 (Bronirovannaya Razvedyvatelnaya Dozornaya Mashina, Бронированная Разведывательная Дозорная Машина, literally "Armored reconnaissance/patrol vehicle") was an amphibious armored scout car used by Russia and the former Soviet Union. It was originally known simply as BRDM but when the BRDM-2entered production and service with Soviet Army in 1962, it received the designation BRDM-1. The BRDM (also known as the BTR-40P) first appeared in 1957, and was in production until 1966. Total production was around 10,000 vehicles, less than 600 remain in the reserves of a number of countries.   en.wikipedia.org/BRDM-1
above: NoHigher! Hungarian MN BRDM-1 at recon troops - Felderítő "Brömi"  www.facebook.com
above: MedRes! BRDM-1 in Polish Museum of Military History at Warsawa  www.venom.pl
above: NoHigher! Two view of BRDM-1   below: MedRes! Cutaway Drawing
Бронированная разведывательно-дозорная машина (БРДМ) — советская боевая разведывательная машина 1950-х годов, по западной классификации также порой обозначается как бронеавтомобиль. Была создана в 1954—1956 годах в ОКБ ГАЗа для замены лёгкого бронетранспортёра БТР-40 в роли стандартной лёгкой разведывательной, штабной и связной машины Советской Армии. По сравнению со своим предшественником, БРДМ имела повышенную проходимость за счёт применения шасси с двумя дополнительными парами опускаемых колёс и амфибийной способности, а также больший запас хода.
Серийное производство БРДМ осуществлялось с 1957 по 1966 год, последние годы машина выпускалась параллельно с улучшенной БРДМ-2, созданной на её основе. Помимо основного варианта, БРДМ послужила базой для созданий ряда специализированных машин, прежде всего самоходных ПТРК; всего было выпущено около 10 000 машин всех типов. БРДМ использовалась советскими сухопутными,воздушно-десантными войсками и морской пехотой вплоть до конца 1970-х годов. БРДМ также активно поступала на экспорт, около 1500 единиц были поставлены по меньшей мере в 21 страну мира и хотя, по состоянию на 2010 год, в большинстве из этих государств они сняты с вооружения, некоторые страны продолжают использовать машины этого типа.   ru.wikipedia.org-BRDM-1

above: MedRes! BRDM-1 ATGM "Smel" linedrawing
Hu. text: A BRDM–1 (oroszul: Боевая разведывательная дозорная машина, - Bojevaja razvedivatyelnaja dozornaja masina, magyarul felderítő és járőr harcjármű) egy úszóképes, páncélozott felderítő jármű volt, melyet a Szovjetunióban fejlesztettek ki, majd a Varsói Szerződés tagállamainak haderejében is elterjedt. Eredetileg egyszerűen BRDM-nek ismerték, majd a BRDM–2 1962-es megjelenésekor kapta a BRDM–1 jelölést. A BRDM (ismert még a BTR–40P jelölés is) először 1957-ben jelent meg, gyártása pedig 1966-ig folyt. A teljes legyártott mennyiség 10 000 darab körül volt, mára kevesebb mint 600 darab található néhány ország raktárában.
 above: MedRes! Longitud section - Hosszmetszet    below: NoHigher!
above: NEW! MedRes! The Landmaster

above: NEW! MedRes! The capability of angle climbing very good too similar FUG & BRDM! A lejtőmászó képessége szintén nagyon jó: Retro Hungarian Topmodell: Pataki Ágnes 1970's #fabulon reklámban.  www.facebook.com/RetroMuzeumPecs/photos

above: HiRes! Hungarian Military Tradekeeper's BRDM-2 recon vehicle  MATASz.com
above: MedRes! Side view drawing of BRDM-2   below: HiRes! Cutaway-Long inside section
Hu. text: A BRDM–2 (oroszul: Боевая разведывательная дозорная машина, - Bojevaja razvedvatyelnaja dozornaja masina, magyarul Harci felderítő járőr jármű - HFJJ) 4×4 hajtásképletű, úszóképes páncélozott felderítő jármű, amely a Szovjetunió, és a Varsói Szerződés tag- és utódállamainak alapvető típusa lett. A jármű elterjedtségét mutatja, hogy legalább 38 ország (de inkább 50) tartotta, illetve tartja hadrendben napjainkban is. A BRDM–1 továbbfejlesztésével, annak leváltására tervezett jármű hatékonyabb, körbeforgatható toronyba beépített fegyverzettel és módosított, ABV-védelemmel ellátott belső térrel rendelkezik, amelyet vízsugárhajtóművel úszóképessé is tettek. Legtöbb változatát éjszakai irányzékokkal is felszerelték. A törzs középső részén, oldalanként 1-1 pár ún. mankókerék lett kialakítva, amelyek leeresztésével az esetleges útakadályok jobban leküzdhetőek. A mankókerekek láncok segítségével hajthatóak.
A járművet a Magyar Néphadsereg is hadrendbe állította, kis mennyiségben (kb. 40-50 db) napjainkban is szolgálatban áll a Magyar Honvédség csapatainál. Más ismert típusjelzése a BTR–40PB és a BTR–40P–2,gyári típusjelzése GAZ–41–08. Sorozatgyártása a Gorkiji Autógyárhoz (GAZ) tartozó Arzamaszi Gépgyárban(AMZ) folyt 1963–1989 között.   https://hu.wikipedia.org/BRDM2

above: NEW! MedRes! Commander's site of  BRDM-2 ARV equipped with TNA-4 "Saratov" Land Navigation System & R-123 Commander Radio Station & NBC recon-red ring

above: MedRes! Vegyisugárfelderítő VSBRDM-2 - NBC-recon BRDM-2
above: NEW! NoHigher! Hu. made Chemical Recon Set - VFK - Vegyifelderítő Készlet
above: MedRes! #VSBRDM-2 with FABV on-board NBC reconnaissance system and TVS-3 ML environment monitoring station from Hungarian 'Gamma' & 'Respirator'-Works
above: NEW! MedRes! Juci'bacsi coll. I was as an avn. Lt.Col. president of MATASz-VeMSz assoc and civilian MH employee  at Várpalota Firing range May 2010. from Veszprém Recrutation HQ (MH NyMHP) behind the viewing tribune on the 9K-111-1 komplex BRDM-2 9M113 "Konkurs" 9М113 «Конкурс»; cognate of French: Concours; English: "Contest") is aSACLOS wire-guided anti-tank missile of the Soviet Union. "9M113" is the GRAU designation of the missile. Its NATO reporting name is AT-5 Spandrel.

above: NEW! HiRes! Ó, hogy figyel Rám! Tátott szájjal. - Oh that She watching for me! With Her mouth agape.   Miss. Sophie Turner star actress from Hollywood in Game of Thrones is an American fantasy drama television series created by showrunners David Benioff and D. B. Weiss. - Esztergályos Zsófia színésznő a "Trónok harca" amerikai televíziós fantasy sorozatból.; BRDM's from Towing Shackles/Draw-hook made jewellery earrings - ~ Vonószemből készült fülbevalóval.   source: mellbimbo.eu

above: MedRes! Comparison table of Soviet armor fighting vehicles

aboveNEWNoHigher! Hu. text: A Magyar Államhatalmi Rendszer és a Fegyveres Erők - Testületek felépítése összetevői, Haderőnemek, Fegyvernemek és Szakcsapatok az MH-ban  also FREE!

aboveNEW! Hu & Little bit En. text: Juci'bácsi's new artwork: Courtesy FREE! HiRes! Historical Military Mapping/chart - Mint hiánypótló mű.

Map of the peace-time Organisation of the Hu.PA (MN) & Border Guard (Hőr.)-littlebit -basicaly Army/Lan Forces- early 1980's in Warsaw Pact's era (WP). Where served the FUGs. - A Magyar Néphadsereg (MN) és a Határőrség (Hőr.)-kevésbé béke szervezete -alapvetően a Szárazföldi- a Varsói Szerződés (VSz) idejében az 1980-as évek elején. Ahol a D-442 FUG-ok szolgáltak. Remark: without HAD (Homeland Air Defence Missile battalions and storages due little space. Marked with authenic MN-WP symbols.  Megjegyzés: A Honi Légvédelmi rakétaosztályok és Raktárbázisok nélkül a kevés hely miatt. Jelölések az akkori MN törzsszolgálati utasítás szerint.


The FUGs served essential at Mechanized Infantry/Armor division's recconnaissance battallions/companies. But served field and antitank artillery regiments as battery's FAVP (Forward Artillery Viewing Point) with EM-61 stereo rangefinder. However at Aviation 87th Combat Helicopter regiment -Szentkirályszabadja LHSA- as FAC (Forward Air Controller) vehicle with BTR-60 FACP (~ Party) vehicle.

A FUG harcjárművek alapvetően a Gl./Hk.hadosztály és ezred csapatfelderítő alegységeknél (zászlóaljak/századok) szolgáltak. De megtalálhatók voltak a tábori és páncéltörő tüzér egységeknél mint üteg Tü.FIP (Figyelőpont) EM-61 távmérővel. Hovatovább, valamint még a CsRP (Csapatrepülő Parancsnokság -Börgönd MN8300) alárendeltségében lévő MN 6690 87. Harcihelikopter ezrednél LHSA mint ERIP (Előretölt Repülésirányító jármű) a HICs  (Harcirányító Csoport) BTR-60PU-val.

above: NEW+! NoHigher! Hungarian #Pokémon's #application #cover #map

aboveNEWHiResMod-1. also Created by Juci'bácsi's. The Divide Diagram of Combat Armors - "Panzers" - Harci Páncélosok, Harcjárművek felosztása harc.-tech. rendszer-blokkséma   also Courtesy FREE!

above: Very tight shape for the very nearest hatches - Karcsúság kell a nagyon szűk búvónyilásokhoz

Below: Hungarian Succession of FUG

above: MedRes! Hungarian APC-Armoured Personnel Carrier:  PSzH-1 -Páncélozott Szállító Harcjármű- 'Rába'-'Csepel' D-944 "Nyuszibusz" - "Bunny bus" source: facebook
above: MedRes! Szabadszállási PSzH-k: River Danube crossing on PNP pontoun bridge & BMK-130  engineer motorboat - utász motorcsónak.   facebook

above: NEW+! MedRes! Driver's Rivercrossing safety wearing in summer - A vezető folyóátkelési biztonsági viselete nyáron - #Swimming dress - #Úszódressz   source: mellbimbo.eu

above: Juci'bacsi's collect: MedRes!: Zrínyi kiadvány: "Hivatása tiszthelyettes" - "Mission of WO"

A D-944 Páncélozott Szállító Harcjármű 
Hu. text: A Magyar Néphadsereg páncélvédettségének fokozása már a hatvanas évek elejétől új PSZH beszerzését irányozta elő. A fejlesztők már a D–442 kialakítása során tervezték a gépjármű felfegyverzését. A hazai bázison történő megvalósítását indokolták a FUG gyártása során szerzett tapasztalatok. 1964-ben a honvédelmi tárca kifejezte aggodalmát a hazai gépjárműbázis tervezett felszámolása ellen. Az új páncélozott szállító harcjármű ugyanezen a bázison készült, így a teljesítőképesség megőrzése védelmi szempontból fontos volt.9 A D– 944 típusú Páncélozott Szállító Harcjármű (PSZH) a FUG továbbfejlesztett változatának tekinthető, amely egyes vonatkozásokban egyszerűsítést jelentett (nincs mankókereke, hajóhajtása), másrészt viszont többletként jelentkezett a forgatható lövegtorony, a kettős működésű nappali, éjszakai irányzó készülék, a sugárfertőzött területen való áthaladásnál használható levegőszűrő rendszer, a ködfejlesztő és a 9 fős szállítókapacitás. A PSZH-ból 1970 és 1979 között több mint 2600 db készült. Tervezői között meg kell említeni a Rábánál Gyarmati József főkonstruktőrt, valamint Asztalos Béla és Pálmai László tervezőket, a JÁFInál Bereczky Gézát és Fülöp Lászlót. A fontosabb harcászati-műszaki adatai Harci tömeg [kg] 7500 Szállított személyek száma:[fő] 9 Fajlagos teljesítménye [LE/t] 13,3 Kerékképlete: 4x4 Max. sebessége műúton: [km/h] 80 Max. sebessége vízen: [km/h] 9,0 Lejtőmászó képessége: 320 Oldalstabilitása: 250 Leküzdhető árok szélessége: [m] 0,6 Hosszúság:[mm] 5700 Szélesség:[mm] 2500 Magasság: [mm] tetőpáncélon 2300 Magasság: [mm] toronytetőn - Nyomtáv: [mm] 1900 Szabad magasság: [mm] 420 Mellső terepszög 45° Hátsó terepszög 45° Min. nyomkörsugár: [m] 8,5 Vízvonalmagasság: [mm] n.a. Motor típusa Csepel D 414.44 Motor üzeme dízel Motor teljesítménye: [LE] 100 A PSZH fejlesztéséhez a HM kidolgoztatta a szükséges harcászati-műszaki követelményeket, amelyek a sorozatgyártott FUG átalakítását határozták meg. A kísérleti gépjármű 9 fő szállítása mellett körforgó toronyba szerelt fegyverzettel számolt. A gépjárművet 9 Haditechnikai Szemle 1975. 1. pp. 37-40 23 szervokormánnyal, 13,00-18" gumiabronccsal, új fékrendszerrel, mellső differenciálzárral és nagyobb üzemanyag-tartállyal korszerűsítették. Az alaptípusból kihagyták a mankókereket a hidraulikával együtt, az alsó vészkijáratot, a fűtőradiátort és a kéziszivattyút. A torony átmérője 1440 mm volt, forgatását kézi meghajtásúra alakították ki. A toronyban két fegyvertartó-bölcsőt és kettős működésű irányzékot szereltek. A katonai és ipari szakértők két prototípussal Táborfalván beszabályozási és üzembiztonsági próbát tartottak, majd a harcjárművet 5000 km-es csapatpróbán tesztelték. A vizsgálatok során 68 pontos módosítási jegyzéket állítottak össze, amelyek között igen súlyos hiányosságok is szerepeltek. 1967. novemberében és decemberében a páncéltestet vizsgálták, a hermetikus zártság ellenőrzése mellett a zajvédelmet is tesztelték. Az eredményeket összegezve kialakították a szériagyártás dokumentációját. A sorozatgyártás során a D–944- 00, D–944–21, D–944–22, D–944–31 és D–944M modifikációkat gyártották. A határőrség részére a D–944–77 változatot szállították. Külföldi megrendelésre NDK-ba a D–944–40, D– 944–41 és D–944–42 változatokat, Irak részére a D–944–50 és D–944–53 modifikációt adták át. Felépítése és működése FUG-ból kialakított kísérleti gépjármű 9 fő szállítása mellett körforgó toronyba szerelt fegyverzettel is rendelkezett. A páncéltest hermetikus zárást lehetővé tevő, önhordó úszótest volt és kívülről minimálisan tagolt, a mellső részen szerelvényektől mentes. Az orr-részben egymás mellett elhelyezett harcjármű-vezető és parancsnok ülései fölé két-két nézőhasábot szereltek, az ülések felett két előrenyíló ajtót alakítottak ki. Ezeket kívülről nem lehetett nyitni. A lövészek részére a harcjármű mindkét oldalán egy kétrészes biztonsági zárral szerelt ajtót alakítottak ki. Az ajtók felső részét kívülről is nyitni lehetett. A motorteret hermetikus fallal zárták le. A fenéklemezen hosszirányú bordákkal fokozták a páncéltest merevségét. A tetőlemezt két szekrényes gerendával merevítették. Az oldalaknál három-három lövészülést szereltek, a közlekedést és a stabil ülést kapaszkodók segítették. Az ülések állíthatók voltak. Az ülésekről az állomány kitekinthetett. A málhatartót csőkerettel látták el. A parancsnok, a vezető és a toronylövész fegyverét a málhatartón kialakított speciális szerkezettel rögzítették. Az állomány málhája rögzíthető volt. A PSZH-n belüli beszélőrendszer segítségével a parancsnok, a vezető és a két hátsó lövész egymás között érintkezhetett. A parancsnok és a lövész éjjellátó berendezést alkalmazhatott. A PSZH málhakészletéhez tartozott a két géppuska részére 450 db 14,5 mm-es géppuska- és 1750 db 7,62 mm-es géppuska lőszer, 2 db TVN–2 típusú éjjellátó műszer, valamint 4 db nyári harckocsizó fejvédő szerelvényekkel és 5 db szerelvények nélkül, 1 db MK–67 típusú mentesítőkészlet. A 414.44/2 típusú 110 LE teljesítményű dízelmotort a motortérbe szerelték. Ide építették be a kipufogó dobot. Felépítése megegyezett az alap FUG-nál alkalmazottal. A nagyobb gumiméret miatt növelték a keréktárcsa szélességét, ezt a szorítógyűrű mélységének növelésével érték el. A harcjármű szervokormánnyal rendelkezett. A mellső differenciálzár beépítésével a zárak együttes működtetését pneumatikus szerkezettel végezték. Áthelyezték a csörlőt és a kötéldobot. A PSzH-t elektromos vízkiürítő szivattyúval szerelték fel. A két géppuska irányzását a kettős működésű irányzékkal végezték. A célzás alatt a lövész a középső figyelőprizma segítségével megcélozta a célpontot, majd az irányzék segítségével és a két irányzógép segítségével pontosította a fegyverek irányzását. Az irányzék belső céllemezét megvilágították, ami segítette az éjszaki lövészetet. Az irányzékot páramentesítő folyadékkal kezelték. A toronyban felfüggesztett kosárba elhelyezett ülés állítható volt. A lövés közben keletkezett lőporgázok kiszellőztetésére a toronyban elhelyezett ventillátor fordulatszáma változtatható volt. Az ülések mellett kialakított lőrések kezelhetősége megfelelő volt. A lőrések gumírozása fokozott védelmet nyújtott a lövészfegyvereknek. A két hátsó lövész felderítésről a belső beszélőrendszer segítségével jelenthetett. 24 A PSZH alkalmas volt egy teljes lövészraj szállítására, menetközben lehetővé tette az állomány aktív tevékenységét (figyelés, tüzelés), a fedélzeti fegyvereivel hathatósan támogatta a gyalogsági harc megvívását, oltalmazta a harcosokat az ellenséges gyalogsági fegyverek és a tüzérségi repeszek hatásától, továbbá védelmet nyújt a radioaktív szennyeződés és a harci gázok ellen. A gépjármű képes volt külön előkészítés nélkül terepen, napszaktól és évszaktól függetlenül mozogni, úszóképessége lehetővé tette a vízi akadályok menetből történő leküzdését. A PSZH gyártását 1980-ban a győri Rába gyár befejezte. 
source: http://www.autokut.hu/files/files/II-vh-utani-harci-es-gepjarmu-fejlesztesek.pdf
above: NoHigher! D-944 on Court of abandoned BJKMF-Bólyai János (former Zalka Máté) Katonai Műszaki Főiskola (Budapest, Üllői-út) a kollégiumi épület előtt. - BJKMF Military Technics Higher School/Academy - bezárt 2010-ben
aboveHiRes! PSzH: HM-HTI - Csepel-Rába D-944 unique Longitudinal section line drawing - hosszmetszet rajz
MOM Hungarian Optical Works: http://szextant.blogspot.hu/2014/03/mom-magyar-optikai-muvek-hungarian.html   KM-I sight-irányzék
above: NoHigher! four view of PSzH-1    below: NEW! HiRes! comparison draw FUG
Az MN részére D–944-00, D–944–21, D–944–22, D–944–31 és D–944 M modifikációkat gyártották. A határőrségünk részére a D–944–77 változatot szállították. Külföldi megrendelésre NDK-ba a D–944–40, D–944–41 és D–944–42 változatokat, Irak részére a D–944–50 és D–944–53 modifikációt adták át.
above: NEW! MedRes! Juci'bacsi's frontal sketch from 1972. (18 years old): Assault gun similar ASU-85 & APC PSzH-M
aboveNEW+NoHigherHu. text: volt MN D-944 PSzH-I with KM-1 in Kecel HM.-HIM Haditechnikai Park "Pintér Művek-Works"  source: Germuska Pál - "Hadiipar Magyarországon"
Hu. text: st_patrick: Néhány szót az infrákról és KM-1-ről;
A D-944 három éjjellátó eszközzel rendelkezett: kettő darab TVN-2 infrakészülék (egy a vezetőnek, egy a parancsnoknak) és harmadikként magával a KM-1 kettősműködésű irányzékkal. Sajna mindhárom első generációs, egyfokozatú erősítésel rendelkezett, azaz aktív készülékek voltak. A vezető (és PK) infra fényszórói (2 db) a rendes országuti fényszórók mellett voltak felszerelve, míg a torony külső részén a KM-1-nek külön volt egy nagy infrafényszórója a 14,5mm-es (KPVT) géppuska jobb oldalán: baloldalt a 7,62mm-es (KGKT, később PKT) párhuzamosított géppuska volt. A TVN-2-esek (remélem, még jól emlékszem a típusjelükre) viszonylag gyosan felszerelhetők és üzembehelyezhetők voltak. Cserébe viszont olyasmit nyújtottak, mint amikor nyitott szemmel úszol egy igen koszos medencében: zöld, relative homályos és a távolságbecslésre teljesen alkalmatlan képet közvetítettek. Azon ritka alkalmakkor, amikor infrás éjszakai vezetési gyakorlaton voltunk, az egyik kedvenc szórakozásunk annak a megfigyelése volt, hogy ki hány jelzőoszlopot dönt ki, mivel pl. a fordulási sugár felbecsülése komoly gyakorlatot követelt. Őszintén szólva alig lehetett bármilyen képről beszélni 100 m-es távolságon túl, cserébe viszont ezen a távolságon belül egy egyszerű zseblámpa is képes volt (ideiglenesen) megvakítani. Ez volt a helyzet. A KM-1 már jobb volt, bár az én időmben már elég ritkán hajtottunk végre infrás éleslövészetet vele. Azon ritka alkalmakkor rendszerint megfeleztük az éjszakára előírt lőtávolságokat (egyébként éjszaka hattérmegvilágítású célra, azaz sziluettre, vagy pislogó égővel jelzett célra, azaz torkolattűzre lőttünk) és így sem volt könnyű dolgunk. Talán úgy 500 m-es távolságra még elláttunk vele. Harcban a szörnyű baj az lett volna, hogy a működő infrafényszóróinkat már kilométerekkel korábbról meglátták volna a második generációs (passzív vagy csillagfényes) fényerősítő infrát, (pl. ilyen volt az AMD-re az NSZP-3, vagy a PKM géppuskára a PPN-3), vagy a NATO-ban a nyolcvanas évek végére a harcjárművekben teljesen elterjedt termikus kamerát használók...persze utóbbiak még akkor is észrevettek volna, ha semmit se kapcsolunk be.   ....  http://forum.index.hu/Article/showArticle



above: NEW! MedRes! PSzH in germany NVA (National Volksarmee) Museum  source: flickriver
above: HiRes! Rába - Csepel D944 PSzH-1 - APC-1
Hu. text: A D–944 PSZH az 1960-as évek elején Magyarországon, a FUG alapján kifejlesztett, 4×4 hajtásképletű, úszóképes páncélozott szállító harcjármű (PSZH). A Magyar Néphadseregnél és a Rendőrségnél volt rendszeresítve. A teljes egészében hegesztett acél szerkezetű D–944 PSZH 1966-ban jelent meg (a Nyugat kezdetben felderítő járműnek vélte). Az úszóképes páncélozott szállító harcjárművet vízen két vízsugárhajtómű hajtja meg. A D–944 hat katonát szállíthat, akik a jármű oldalain lévő kis méretű ajtókon tudnak be-, illetve kiszállni. A típust ellátták infravöröséjjellátó berendezéssel, valamint a kerekek légnyomását szabályozó rendszerrel, emellett teljes körű atom-, biológiai- és vegyi (ABV) védelemmel. A D–944-nek van parancsnoki, mentő és atom-, biológiai- és vegyi felderítő változata is.  ...  https://hu.wikipedia.org/wiki/PSZH

Pl. text: PSzH – węgierski transporter opancerzony skonstruowany w drugiej połowie lat 60. XX wieku.
PSzH był wersją samochodu rozpoznawczego FUG. Uproszczony kadłub FUG-a został wyposażony w obrotową wieże mieszczący sprzężone ze sobą karabiny maszynowe kalibru 14,5 i 7,62 mm. Pojazd wyposażono w boczne drzwi. Dzięki usunięciu czterech małych kół wysuwanych z dna transportera FUG, uzyskano miejsce dla sześciu żołnierzy desantu. Pojazd zachował pływalność, napęd w wodzie zapewniały dwa pędniki. Podczas pływania podnoszony był falochron. PSzH wyposażony był w noktowizory kierowcy i dowódcy i urządzenia łączności wewnętrznej.
Transportery PSzH były używane przez armie: węgierską i czechosłowacką (jako OT-65 Vydra).  ...

above: MedRes! OT-65

 above: MedRes! Vojenske Muzeum na demarkacni linii rokycany www.toulky.vojenstvi.cz  rea right the 'Praga' truck   below: HiRes! Wikipedia

Below: Precedessor: Hungarian designed M.Kir.Honv. 39M "Csaba" Armoured Recon Vehicle - Páncélos Felderítő Jármű WW-Two
above: HiRes! 39M 'Csaba' (Hu. christian name for man) Four view line draw - 4 nézeti vonalas rajz

Below: Hungarian Museal - Múzeumi FUGs;

above: NoHigher!     below: MedRes! Hu. www.emvhg.hu
 above & below: MedRes! Hu. Kecel Haditechnikai park of HM HIM at Pintér Művek-Works  above source: www.csepelsziget.hu

above: NEW! NoHiger! Kecel; FUG, BRDM-2
NEW! MedRes! Kecel village @ Military Technic park - 'Pintér'-Művek
above: HiRes! Hungary map - Magyarország térkép: Kecel & Szeged pink radial marker
above: MedRes! Szegedi magán hadipark - private Mil technics park/court



above Four: MedRes! Bottom: Kecskemét LHKE HuAFB International AirShow 2013.
above: NoHigher! Rent a Tank- Tankbérlés at Tapolca over lake Balaton www.tankberles.hu
 above: NoHigher! Wrecked Hu. FUG  as an AT arty target FUG at Várpalota Firing Range's "Kőrös-hegyi" sector under "Mórocz-tető" from North

Below: Hungarian Tradition Keeper's FUGs;

above: NoHigher! Budapest M7 HighWay's outer section Budaőrsi-út: Wreck pool in early 2000's; back: from left: PTSz tracked amphybia, BAT-2 engineering earthmover doser, Ural-375 heavy truck,  front: FUG, VT-55 bergepanzer

above: NEW! MedRes! "She was the Security Guard at fence. - Ő volt a Biztonsági Őr a kerítésnél."

Blogger: a facebookra Ma 27-n tettem fel azzal a megjegyzéssel, hogy: "A hétvégi migréncsem oka, hogy melyikből lenne jobb kettő??." - I uploaded to facebook today 27th: The reason of My headache-migren of weekend that, wich of the two things will be better??  sourcemellbimbo.eu
 above: NoHigher!     below: MedRes! FUG & Gaz-69B wikipedia


above: MedRes!  for movie Hir55    below: HiRes!
above: HM "Zrínyi" kiadó issue - kiadványa A/4 1974.: papermodel
above & below Three: HiRes! Juci'bacsi's Olympus "Camedia" also FREE! photos: C+D "Közép Európai Védelemipari Kiállítás 2007. őszén a BNV-Hungexpo területén az "A" pavilonban MN FUG. - C+D Exhibition of Central European defense Industry: HuPa Tradition Keeper's FUG 113


below: NEWHu. text: Babócsai-néni! Nincs benne a FUG, PSZH-I. se a BRDM-1,2 sem!!?

above: NEWHiRes! Hu.MoD "Zrínyi" publisher Nonprofitable Limited's poster (wallpaper) A0 "Armored Vehicles in  The Hungarian Armed Forces" - HM "Zrínyi Kiadó Nonprofit KFT. "Páncélozott harcjárművek A Magyar Haderőben 1920 - 2016" A/0 posztere.

above: NEW! HiRes! FUG in International Warculture and Military Festival Hu. Kunszállás 2017. june 9-11. Nemzetközi Hadikultúra és Military Fesztivál HMFest  source: www.hmfest.hu
above: MedRes! Juci'bacsi's scan collect: Hungarian Military collector - Magyar Katonai Gyűjtő Hu.'Blikk' magazine
LuAZ-967: http://szextant.blogspot.hu/2015/09/167-967-luaz-967m-water-zaporozsec.html
FIN!

No comments:

Post a Comment