2014. június 10., kedd

99.) Mitsubishi A6M "Zero", (Japan WW.II.) Pacific-Ocean - Nakajima Ki-43 Hien, Kawasaki Ki-100 and (Japan) Cross Section Drawing - Компоновочная схема

Japanese Emperor's Air Force: Mitsubishi A6M "Zero-Sen" - 'Zeke' - 零式艦上戦闘機(れいしきかんじょうせんとうき)は WW-TWO Pearl Harbor (Wikipedia)

Refreshed! to-110%-07.01.2018.-Regulated++++++++++

above: HiRes! Mitsubishi A6M "Zero" - 'Zeke' 3D Cutaway

零式艦上戦闘機(れいしきかんじょうせんとうき)は、第二次世界大戦期における日本海軍(以下、海軍と表記する)の主力艦上戦闘機。零戦(ぜろせん)の略称で知られている(以下、零戦と表記する)。試作名称は十二試艦上戦闘機。連合軍側のコードネームは『ZEKE(ジーク)』。 支那事変(日中戦争)から太平洋戦争初期にかけて、2,200 kmに達する長大な航続距離・20mm機関砲2門の重武装・優れた格闘性能を生かして、米英の戦闘機に対し優勢に戦い、米英のパイロットからも「ゼロファイター」と呼ばれた。太平洋戦争中期以降には、アメリカ陸海軍の対零戦戦法の確立やF4UコルセアやF6Fヘルキャットなど新鋭戦闘機の大量投入で劣勢となったが、後継機の開発の遅れによって、終戦まで日本海軍航空隊の主力戦闘機として運用された。また、用途も拡大して、戦闘爆撃機や特攻機としても使われた。
開発元は三菱重工業(以下「三菱」という)。三菱に加え中島飛行機でもライセンス生産され、総生産数の半数以上は中島製である。生産数は日本の戦闘機では最多の約10,000機[1]。
各型の零戦の詳細については、「零式艦上戦闘機の派生型」を参照。
https://ja.wikipedia.org


above & below NEW!: HiRes! Cutaway Drawings

Mitsubishi A6M2 "Zero" - 'Zeke' japanese fighter:

Hu. text: Az A6M (japánul: 零式艦上戦闘機, れい しき かんじょう せんとうき, átírva rei siki kandzsó szentóki, azaz „nulla típusú elfogó vadászrepülőgép”) nagy hatósugarú japán vadászrepülőgép volt a második világháborúban, melyet a Császári Haditengerészet megbízásából fejlesztettek ki flottalégvédelmi feladatokra. A flotta 1940-ben rendszeresítette, ebben az időben a csendes-óceáni térség inváziója alatt mind sebességben, mind manőverezőképességben felülmúlta a legtöbb, térségben rendszeresített brit, francia és amerikai vadászrepülőgépet. A kiválóan kiképzett japán pilóták jelentős sikereket értek el az 1942-es év második feléig, légigyőzelmi arányuk 12:1 körül volt. A japán repülőgép-hordozókról és szárazföldi légi támaszpontokról bevetett repülőgépek hatósugarukon belül hathatós légi fedezetet adtak a japán fegyveres erőknek. A háború előrehaladtával azonban előjöttek gyengeségei: a kisméretű csillagmotor elégtelen teljesítménye miatt a sárkány páncélozása és nagyobb űrméretű fegyverek alkalmazása nem volt megoldható, az öntömítő üzemanyagtartályokkal nem rendelkező gépeket egy ellenséges sorozat rendszerint fáklyává változtatta, míg a szövetséges típusok általában a több, kis űrméretű találatot követően is haza tudtak érni. A Guadalcanali hadjáratalatt a korábban a „Repülő tigrisek” által kidolgozott légiharc-eljárásokat továbbfejlesztve az amerikai pilóták F4F Wildcat típusaikkal egyenrangú ellenféllé váltak. Az F6F Hellcat, F4U Corsair, Spitfire és Seafire típusok elterjedésével azonban a Zero elavult, váltótípusai csak kis darabszámban tudtak megépülni, tényleges leváltása a háború végéig megoldatlan maradt. A háború utolsó évében főként mint kamikaze, öngyilkos repülésekre alkalmazták. A japán repülőgépgyártás legnagyobb darabszámban gyártott repülőgépe lett.

A szövetséges pilóták csak Zero-nak becézték, hivatalos szövetséges kódneve Zeke, az A6M3-nak Hamp,illetve az úszótalpakkal felszerelt A6M2–N-nek Rufe.   hu.wikipedia.org/wiki/A6M_Zero

above: NEW pic!
above: NEW! MedRes! Mitsubishi A6M Zero fighter in a Arizona desert
above: NEW! NoHigher! Hu. text: a "Micsu"

above: NEW! MedRes! (cropped) X-133 "Zero"  photo by: Ian L. Sitren  Ca. Palm Springs
One of only three World War II Japanese Zero's still flying in the entire world. In the skies over the Palm Springs Airport courtesy of the Palm Springs Air Museum earlier today. This Zero, owned and operated by the Commemorative Air Force, was delivered to the Imperial Japanese Navy Air Group #3. It originally had an air cooled rotary engine producing 1,130 hp and a top speed of 388 mph at almost 20,000 feet. In today's flight demonstration you could easily see it's nimble and powerful maneuverability. I also have video which I will post here in the next day or two. Very Fun!

above: new!  Mitsubishi A6M5c "Reisen"  'Zeke'/"Zero" three view color camo

The Mitsubishi A6M "Zero" is a long-range fighter aircraft, manufactured by Mitsubishi Heavy Industries, and operated by the Imperial Japanese Navy from 1940 to 1945. The A6M was designated as the Mitsubishi Navy Type 0 Carrier Fighter (零式艦上戦闘機 rei-shiki-kanjō-sentōki?), or the Mitsubishi A6M Rei-sen. The A6M was usually referred to by its pilots as the "Reisen" (zero fighter), "0" being the last digit of the Imperial year 2600 (1940) when it entered service with the Imperial Navy. The official Allied reporting name was "Zeke", although the use of the name "Zero" was later commonly adopted by the Allies as well.

When it was introduced early in World War II, the Zero was considered the most capable carrier-based fighter in the world, combining excellent maneuverability and very long range. The Imperial Japanese Navy Air Service("IJNAS") also frequently used the type as a land-based fighter.

In early combat operations, the Zero gained a legendary reputation as a dogfighter, achieving the outstanding kill ratio of 12 to 1,[3] but by mid-1942 a combination of new tactics and the introduction of better equipment enabled the Allied pilots to engage the Zero on generally equal terms. By 1943, inherent design weaknesses and the failure to develop more powerful aircraft engines meant that the Zero became less effective against newer enemy fighters, which possessed greater firepower, armor, and speed, and approached the Zero's maneuverability. Although the Mitsubishi A6M was outdated by 1944, design delays and production difficulties of newer Japanese aircraft types meant that it continued to serve in a front line role until the end of the war. During the final years of the War in the Pacific, the Zero was also adapted for use in kamikaze operations. During the course of the war, Japan produced more Zeros than any other model of combat aircraft.   https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_A6M_Zero

above: NEW! source: Pinterest  photo by: Tom Zwica

Mitsubishi A6M "Zéró"  vadász    below: NEW! OriginalSize! A6M2 "Zero-Sen"

above: new! japanese word famous 1st Hasegawa Model aviation maquette collection

The Hasegawa Corporation (株式会社ハセガワ Kabushiki Gaisha Hasegawa?) is a company that manufactures plastic model kits of a variety of vehicles, including model aircraft, model cars, model ships, model armor, model space craft and science fiction kits. Based in Shizuoka, Japan, Hasegawa competes against its neighbor, Tamiya, though it does not have as large a line of products.

この項目では、静岡県のプラモデルや鉄道模型の製造販売会社について説明しています。
「ハセガワ」「Hasegawa」ブランドの脚立を製造販売している企業については「長谷川工業」をご覧ください。
愛知県の建築模型製作会社については「長谷川模型」をご覧ください。
仏壇・仏具販売会社については「はせがわ」をご覧ください。
その他の用例については「長谷川」をご覧ください。https://ja.wikipedia.org/wiki/

above: NEW! NoHigher!
above: NEW! NoHigher! Japanese Zero-pilots    below three: NEW! Left: MedRes!

The Imperial Japanese Army Air Service or Imperial Japanese Army Air Force (IJAAS or IJAAF) (大日本帝國陸軍航空部隊 Dainippon Teikoku Rikugun Kōkūbutai) or, more literally, the Greater Japan Empire Army Air Corps, was the aviation force of the Imperial Japanese Army (IJA). Just as the IJA in general was modeled mainly on the German Army, the IJAAS initially developed along similar lines to the Imperial German Army Aviation; its primary mission was to provide tactical close air support for ground forces, as well as a limited air interdiction capability. The IJAAS also provided aerial reconnaissance to other branches of the IJA. While the IJAAS engaged in strategic bombing of cities such as Shanghai, Nanking, Canton, Chongqing, Rangoon, and Mandalay, this was not the primary mission of the IJAAS, and it lacked a heavy bomber force.
It did not usually control artillery spotter/observer aircraft; artillery battalions controlled the light aircraft and balloons that operated in these roles.
The Imperial Japanese Navy Air Service was responsible for long-range bomber and attack aircraft, as well as strategic air defense. It was not until the later stages of the Pacific War that the two air arms attempted to integrate the air defense of the home islands.  ...
above. NEW+! NoHigher! Tactical History Map
abovenewHiRes! Plan of  air-Raid againts Pearl Harbour - Hawaje

above: NoHigher! Japanese raid to 'Pearl Harbour' of Hawai US Navy naval base WW-two   below: NEW! Preview

 above & below: NEW! Robert Taylor's famous Painting of  Raid of  "Pearl-Harbour" of USA Hawai-island & below: 'Zeke's in attacking to 1st Lt. George Bush's Grumman TBM-3 "Avenger" Navy onboard torpedo launcher - Box cover English 'Airfix' M 1:72 scale maquette. (I had got it.)

NEW+aboveNoHigher! Port of Pearl Harbor   bottom: HiRes! Map - Térkép

aboveNEW+! HiRes! Map of #Pearl Harbor U.S. Pacific Naval Base

above: NEW+MedRes! Hu. text: A támadás alatt álló kikötő, egy japán gépről fényképezve.
NEW+Hu. text: above: HiRes! Támadás első percei. Érdemes erőltetni a szemünket, az öböl közepén  ...   below: NoHigher!  Állítólag hiteles, egy japán gép fedélzetéről készült kép a támadásról

Hu. article text: Egy kiválóan megírt magyar katona-politikai cikk Pearl Harbor-ról:
Hét tenger Blog.hu

Pearl Harbor "A szégyen napja":  2017. december 06. 09:51 - savanyújóska
Pearl Harborral kapcsolatban jó egynéhány összeesküvés-elmélet kering a köztudatban.

Guadalcanal után itt van megint egy újabb második világháborús évforduló, amit nem szeretnék kihagyni. Különösebben ugyan nem vagyok rákattanva az évfordulókra, és nem érzem úgy, hogy minden ilyen alkalommal valami megemlékezésfélével kellene megpróbálni feldobni a blog látogatottságát, de Pearl Harbor talán mégis elég különleges téma ahhoz, hogy próbáljunk róla valami érdekeset mondani. Ez első ránézésre elég nehéz lesz, hiszen magának a támadásnak a története ugyanolyan lerágott csont, mint mondjuk a Bismarck elsüllyesztése, vagy a trafalgári csata. Ezeregy könyvet írtak már róluk, és a hivatásosok se nagyon tudnak már mást, mint egymást ismételgetni.

Így tehát most ezúttal sem annyira magáról az eseményről, hanem inkább egynéhány vele kapcsolatos, közhasználatban levő tévedésről, és félremagyarázásról szeretnék ejteni pár szót. Nem hiszem persze, hogy különösebben sok újdonságot tudnék mondani, inkább csak szeretném a szokásostól kissé eltérő szemszögből megközelíteni a történteket  ...  folytatás;

above: NEW! MedRes! Aerial fight between P-38 "Lightning" and Mitsu "Zeke"

Lockheed P-38 'Lightning' & N. A. P-63 'Black Widow' - St. Exupery:   http://szextant.blogspot.hu/2014/05/91-p-38j-lightning-lockheed-usaaf-ww.html
below: NEW! Japanese fighters fight to US NAVY Vought F4U "Corsair"  Right: HiRes!



above: NEW! Sakai's helmet    below: NEW! NoHigher! The winner "Zero"  photo: Grégoire
above: Museal Mitsubishi A6M "Zero"   http://www.airmuseumsuk.org/
above: HiRes! Museum - ...?    below: NEW! NoHigher!
above: NEW! NoHigher!    below: NEW! NoHigher! wrecked A6M "Zero" s: pinterest
above: New pic! NoHigher! Japanese 'Zero' looking Cafe Racer motorcycle dashboard.

 
above: four Juci'bacsi's HiRes! OLYMPUS 'Camedia' photos about 'Aero-2005' exhibition at Friedrichschafen - cutaway "Zero" 1:24? model
above: NEW! HiRes! Hu. text A6M5(8) Reisen Cutaway Drawing key - Magyar nyelvű Röntgenrajz megoldással    source: Ugolok Nebahttp://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m5.html
 HiRes! above Ru. Cyrillic text: Cutaway  A5M 'Reisen'
 above: NEW! HiRes! Hydroplane  source: ugolok neba   belowNEWEnglish text: A6M1-M8


above: A6M2 "Zero-Sen" 3view No Higher!
above: NEW! 3 view draw     below: NEW! MedRes!

above: NEW! MedRes! Mitsubishi A6M Zero-Sen" papermodel layout



above: NEW! NoHigher! A6M5 cockpit traverse cross section line drawing   source: Pinterest


above: Japanese Air Force "Zero" retro flying cockpit with Russian instrument-pribor HiRes!

above: NEW! MedRes! Left: A6M2   Right: A6M5
 above: HiRes!

Mitsubishi A6M "Zero" & North American P-51B "Mustang"
above & below: NEW Pics!
above: new! after WW-Two: Mitsubishi MU-2J
 above & below: Jucibacsi's scanned coll. from 1980's: NEW! HiRes! Mitsubishi MU-2
 above & below: Jucibacsi's collection scanned from 1980's GDR 'Flieger Revue': NEWHiRes! MU-2J - az NDK "Repülő Figyelő" Magazinból.
above: NEW! HiRes! Two seated Mitsubishi F1 Jet-Fighter Trainer
above: new! HiRes! Japanese Fightes Design
above: new! HiRes! A6M3 
       above: NEW+! NoHigher!  1944. oktober 25. a Japanese torpedo bomber goes down in flames after a direct hit by 5 inch shells from the aircraft carrier USS 'Yorktown'
above: NEW! NoHigher! Japanese Aircraft Carrier 'Akagi'  source: zona-militar.com

below: new! Japan fighter types     above: NEW! MedRes! Battle of  Midway-islands

above: NEW! MedRes!  USAAF B-17 & A5M  source: www.wallcoo.com

above: NEW! Mitsubishi G4M "Okha" - 'Betty' Japanese medium bomber

above: NEW! NoHigher!

Mitsubishi J3M "Raiden" - 'Jack'     below NEW! Left: MedRes!


above: NEW! NoHigher! Mitsubishi-j2m3raiden
above: NEW! NoHigher!

aboveMitsubishi J2M "Raiden" 3view : HiRes!
above: Mitsubishi A7M
above: NEWMedRes! Mitsubishi Ki-21 "Sally"   below: NEW! MedRes! "Flying Cigar"

The Mitsubishi Ki-21 (or "Type 97 Heavy Bomber") (九七式重爆撃機 Kyūnana-shiki jūbakugekiki) (Alliedreporting name: "Sally" /"Gwen") was a Japanese bomber during World War II. It began operations during the Second Sino-Japanese War participating in the Nomonhan Incident, and in the first stages of the Pacific War, including the Malayan, Burmese, Dutch East Indies and New Guinea Campaigns. It was also used to attack targets as far-flung as western China, India and northern Australia. source:https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Ki-21

above: NEW! NoHigher! a Future watcher; Mitsubishi Ki-21 "Juubaku" 'Sally' bomber pilot 1942

above: NEW! NoHigher! HASEGAWA item No. K2  scale 1:72-Mitsubishi G4M1 BETTY Bomber w OHKA Piloted Bomb 50-K2 builtup  by: e-galfakis.gr
above: NEW! Mitsubishi other version with Russian Torpedoshell nowadays at Moscow Car-Show
Nakajima Ki-43 'Oscar'   photo by: Dick Stouffer
Hu. text: A Nakajima Ki–43 Hajabusza ("Vándorsólyom") a II. világháború folyamán a Császári Japán Hadsereg Légiereje számára gyártott szárazföldi bázisú egymotoros vadászrepülőgép volt. A hadseregnél típusjele ahadsereg 1. típusú vadászgépe, a szövetségeseknél kódneve Oscar volt, de gyakran a "hadsereg Zerojának" is hívták az amerikai pilóták, mivel hasonlított az A6M Zero haditengerészeti vadászgépre.
Az A6M-hez hasonlóan a csillagmotoros Ki–43 könnyen repülhető, kis tömegű gép volt. Kelet-Ázsiában a háború első éveiben legendássá vált kiváló harci tulajdonságai miatt. Minden ellenfelét túlszárnyalta, de nem volt páncélzattal és öntömítő benzintartállyal felszerelve és az 1944-ben megjelent utolsó változatig fegyverzete is gyenge volt. A szövetséges pilóták szerint a fürge Ki–43 nehéz célpont volt, de néhány találat már képes volt felgyújtani. Hiányosságai ellenére a Ki–43 több szövetséges repülőgépet lőtt le, mint bármely más japán vadászgép és csaknem az összes japán ász pilóta vele érte el a legtöbb légi győzelmet.
A repülőgépből összesen 5919 példány épült. Ezekből sokat a háború utolsó hónapjaiban kamikazebevetésekben használtak az amerikai flotta ellen.

The Nakajima Ki-43 Hayabusa (隼, "Peregrine Falcon") was a single-engine land-based tactical fighter used by the Imperial Japanese Army Air Force in World War II. The Army designation was "Army Type 1 Fighter" (一式戦闘機); the Allied reporting name was "Oscar", but it was often called the "Army Zero" by American pilots for its side-view resemblance to the Mitsubishi A6M Zero that was flown by the Japanese Navy, using essentially the same radial engine as the Army's Oscar, and with the Oscar having much less framing for its all-around visioncanopy than the Zero used.
Like the Mitsubishi-produced A6M Zero, the radial-engined Ki-43 was light and easy to fly and became legendary for its combat performance in East Asia in the early years of the war. It could outmaneuver any opponent, but did not have armor or self-sealing tanks, and its armament was poor until its final version, which was produced as late as 1945. Allied pilots often reported that the nimble Ki-43s were difficult targets but burned easily or broke apart with few hits. In spite of its drawbacks, the Ki-43 shot down more Allied aircraft than any other Japanese fighter and almost all the JAAF's aces achieved most of their kills in it.
Total production amounted to 5,919 aircraft. Many of these were used during the last months of the war for kamikaze missions against the American fleet.  https://en.wikipedia.org/wiki/Nakajima_Ki-43

above: Ki-43i three 3view drawings Hi Res!
Nakajima Ki-43i "Hayabusa" - 'Oscar'
above & below: NEW! HiRes! Nakajima Ki-43  from Czechoslovakien aviation magazine: Československa 'Letecvi Kosmonavtika' 1986. L+K 13/86
above: Cutawy of Nakajima Ki-43 HiRes!

一式戦闘機(いっしきせんとうき、いちしき-)は、第二次世界大戦時の大日本帝国陸軍の戦闘機。キ番号(試作名称)はキ43。愛称は隼(はやぶさ)。呼称・略称は一式戦、一戦、ヨンサンなど。連合軍のコードネームはOscar(オスカー)。開発は中島飛行機、製造は中島および立川飛行機[注 1]。四式戦闘機「疾風」(キ84)とともに帝国陸軍を代表する戦闘機として、太平洋戦争(大東亜戦争)における主力機として使用された。総生産機数は5,700機以上で、旧日本軍の戦闘機としては海軍の零式艦上戦闘機に次いで2番目に多く、陸軍機としては第1位[注 2]。https://ja.wikipedia.org/wiki/

Nakajima Ki-44 "Toyo"


above: NEW! Nakajima Ki-44 "Shoki" 'Tojo'    below: NEW!  Lockheed P-38 & Nakajima Ki-44

Hu. text: nagysebességű repülőgép számos problémát vetett fel, aerodinamikailag, szilárdságilag, anyagszerkezetileg, hiszen a legkisebb saját tömegekkel kellett elérni a legnagyobb teljesítményeket. Ekkor indul egy konstrukciós „forradalom”, amelynek minden számottevő országban lesznek kiváló és ihletett tervezői. A teljesség igénye nélkül, néhányan: 
 Nagy-Britanniában Sydney Camm217 (Hurrican), Reginald Mitchell218 (Spitfire). 
 Németországban Willi Messerschmitt219 (Bf-109, Bf-110), Kurt Tank220 (Focke-Wulf 190). 
 Olaszországban Roberto Longhi221 (Re-2000), M. C. Macchi222 (C.200 és C.202). 
 A Szovjetunióban Jakovlev223 (Jak-1, -3, -7, -9), Lavocskin224 (La-1, -3, -5, -7), Mikoján,225 és Gurevics226 (MíG-1, -3). 

217 Sir Sydney Camm (1893. augusztus 5. - 1966. március 12.) angol repülőmérnök, aki a Hawker cég számos repülőgép-tervezési munkáit végezte. A RAF első, igazán hatásos vadászgépe az általa tervezett Hurrican volt. 
218 Reginald Joseph Mitchell (1895. május 20. - 1937. június 11.) angol repülőmérnök volt, aki a Supermarine Aviation-nél dolgozott. 1920 és 1936 között sok repülőgépet tervezett. Legjobban emlékszünk az ikonikus má-sodik világháborús vadászgépére, a Supermarine Spitfirre. 
219 Wilhelm Emil "Willy" Messerschmitt (1898. június 26. - 1978. szeptember 15.) német repülőgép- tervező és gyártó. A kiváló vadászgép, a Messerschmitt Bf - 109 tervezője, megalkotója, amelyet 1934-ben, Walter Rethel együttműködésével terveztek. A Bf 109 a Luftwaffe legfontosabb vadászává vált, amint Németország a II. világ-háborúban. Sok egyéb harci gépet is tervezett és eljutott egészen a legendás sugárhajtásút vadászig! 
220 Kurt Waldemar Tank (1898. február 24. - június 5.) német repülőmérnök és tesztpilóta volt, aki 1931 és 1945 között a Focke-Wulf tervezési osztályát vezette. Az ő nevéhez köthető, többek között az Fw - 190 vadászrepülő-gép, a Ta - 152-es vadászgép és a Fw - 200 Condor repülőgép. A háború után Tank két évtizedig repülőgépeket tervezett külföldön, először Argentínában, majd Indiában, mielőtt 1960-as években visszatér Németországba, hogy tanácsadói legyen a Messerschmitt-Bölkow-Blohm cégnél. 
221 Olasz repülőmérnök, aki huzamos ideig az USA-ban élt és dolgozott. Olaszországba való haztérése előtt a Seversky repülőgépgyár tervezési részlegénél működött. A másik, vele együtt hazatért konstruktőr, Antonio Alessio volt. Mindketten tervezték az Re – 2000 Falco gépet! 
222 Giulio Macchi (1866-1935) olasz repülőmérnök volt, az Anonima Nieuport-Macchi társaság (jelenleg Alenia Aermacchi ) alapítója. Macchi a testvéreivel együtt egy kis kocsiépítő műhelyből indult és 1913. május 1-jén alapította az Anonima Nieuport-Macchi társaságot. A vállalat a Nieuport repülőgépeket licenc alapján gyártotta, szerelte, majd 1916-tól elkezdte építeni saját tervezésű gépeit is. Köztük a sikeres Macchi M.5-es vadászokat. Az 1920-as években a vállalat teljesen önállóvá vált, 1924-ben pedig Aeronautica Macchi- nak nevezték át. Macchi ekkor kezdett együttműködni Mario Castoldi tervezővel, és közösen építették az M.39, az M.52, az M.67 és a rekorder MC72 versenygépek híres családját; utóbbi utoljára 1934-ben repült, Macchi halála előtt. 
223 Jakovlev Alekszandr Szergejevics (Moszkva, 1906. április 1. – Moszkva, 1989. augusztus 22.) szovjet–orosz repülőmérnök és repülőgép tervező. A Jakovlev-tervezőiroda vezetőjeként nevéhez fűződnek a második világhá-ború legnagyobb számban gyártott szovjet légcsavaros vadászrepülőgépei. Számos gépet tervezett élete során, a könnyű változatoktól az utasszállítókig, de legfőképpen katona repülőgépeket. 1940–1946 között egyúttal a repülőgépipari népbiztos helyetteseként is tevékenykedett. 1956-tól 1984-ig a nevét viselő Jakovlev Tervezőiro-da (OKB–115) főkonstruktőre volt. 1946-tól vezérezredesi rendfokozatot viselt, 1976-tól a Szovjetunió Tudo-mányos Akadémiájának tagja volt. Számos szovjet kitüntetést kapott. 
224Lavocskin Szemjon Alekszejevics (Szmolenszk, 1900. augusztus 29. – Moszkva, 1960, július 9.) szovjet repü-lőmérnök, repülőgép-tervező. Az 1930-as években kezdte el a később sikeres sorozattá vált modern vadászrepü-lőgépek tervezését. A LaGG–3, La–5 és La–7 vadászrepülőgépek fontos szerepet játszottak a II. világháború légi harcaiban. A háború után Lavocskin a sugárhajtású repüléssel kezdett el foglalkozni. Az általa tervezett prototí-pusok a Szovjetunió első sugárhajtású harci repülőgépei közé tartoztak. Többségük azonban csak prototípus maradt, egyedül a La–15-ből készült kisebb sorozat. Az 1950-es évektől rakéták és robotrepülőgépek fejleszté-sével foglalkozott az általa vezetett OKB–301 tervezőiroda, később pedig kozmikus berendezések (pl. űrszon-dák) tervezésével kezdtek el foglalkozni. 
225 Mikojan Artyom szovjet repülőgéptervező. Kezdetben Polikarpovval is dolgozott, később önálló tervezőiro-dát kapott. A MíG-1, MíG-3 vadászok tervezője. Az igazi sikereket a sugárhajtású korszak gépei hozták meg számára: MíG-15, -17, -19, -21, -23, -25, -29… 

 Japánban Jiro Horikoshi227 (Mitsubishi A5M, A6M), Hideo Itokawa228 (Nakajima Ki-43 Hayabusa). 
 Az USA-ban A. Kartveli229 (Republic P-47 Tunderbolt), Edgar Schmud230 (North American P-51), H. Hibbard,231 és C. „Kelly” Johnson232 (Lockheed P-38), L. Grumman233 (F4F, F6F), D. Berlin234 (Curtiss P-40), B. Kelsey235 (Bell P-39). 
 A franciáknál Marcel Bloch236 (Bloch-150), vagy E. Dewoitine237 (D-520). 

Ezen kívül még számtalan tervezőt és céget lehetne felsorolni. 
226 Gurevics Mihail Ioszifovics (Rubanscsina, 1893. január 12. – Leningrád, 1976. november 25.) szovjet gé-pészmérnök, repülőgéptervező, a műszaki tudományok doktora. Artyom Mikojannal hozták létre a Mikojav–Gurevics tervezőirodát (OKB–155), melynek gépei a nevükből alkotott MiG típusjelzést viselik. 
227 Dr. Jiro Horikoshi (1903. június 22. - 1982. január 11.) a második világháborúban számos japán repülőgép tervezője volt, köztük a Mitsubishi A6M Zero vadászé. 
228 Hideo Itokawa (1912. július 20. - 1999. február 21.) a japán rakéták úttörője volt, közismert nevén "Dr. Rocket", és a japán űrfejlesztés atyja. A világháború idején a Nakijama tervezőmérnöke. 
229 Alexander Kartveli (1896. szeptember 9. - 1974. június 20.) grúz származású, befolyásos repülőgépmérnök volt. A sugárhajtású korszakban is jelentős áttörést ért el a katonai repülésben. Úgy tekintik, hogy az egyik leg-fontosabb és leginnovatívabb repülőgép-tervező az amerikai repülésben. 
230 Edgar O. (Ed) Schmueu (Schmüd) (1899-1985), német származású repülőgép-tervező. Leghíresebb alkotása a P-51 Mustang és később az F-86-as Sabre. Később repülőgép-tanácsadóként dolgozott más légijármű-terveken. 
231 Hall Livingstone Hibbard (1903-1996) repülőmérnök (matematikus-fizikus). A Stechart Aircraft- ban, Kansasban, Wichitában kezdte el a tervezői munkáját, majd később főmérnökként folytatta. 1932-ben csatlako-zott a Lockheed tervezőcsapatához, ahol számos gép tervezésében vett részt. 
232 Clarence Leonard "Kelly" Johnson (1910. - 1990.) amerikai repülőgéptervező. A Lockheed egyik legsikere-sebb mérnöke. Kiváló aerodinamikus szakértő. Hall Hibbard , aki Johnson Lockheed főnöke is volt, egyszer megjegyezte Ben Richnek : "Az a svéd valóban látja a levegőt." Számos repülőgépet tervezett. 
233 Leroy Randle "Roy" Grumman (1895. - 1982.) amerikai repülőmérnök , tesztpilóta és iparos . 1929-ben alapí-totta a Grumman Aeronautical Engineering Co.-ot , később Grumman Aerospace Corporation néven, és most Northrop Grumman részévé vált. 
234 Donovan Reese Berlin (1898. -1982.) amerikai katonai repülőgép-tervező és repülőgép-ipari ügyvezető volt. A Curtiss P-36 Hawk , a Curtiss P-40 Warhawk és a Fisher P-75 Eagle számos egyéb gép fűződik a nevéhez. Ő tervezett olyan repülőket, amelyek biztonságosak voltak, robusztusak és "a pilóta öröme" is volt. 
235 Benjamin Scovill "Ben" Kelsey (1986. - 1981..) amerikai repülőgép-mérnök. Számos gép kialakításában működött közre. 
236 Marcel Dassault (született Marcel Bloch, 1892. – 1986. egy francia repülőgépgyártó volt. 1928-ban Bloch megalapította a Société des Avions Marcel Bloch repülőgép-társaságot, amely 1930-ban gyártotta első repülő-gépét. 1971-ben Dassault megszerzi a Breguet-t, amely a Marcel Dassault-Breguet Aviation (AMD-BA) repülő-gépeket gyártotta. 
237 Émile Dewoitine (1892. - 1979.) francia repülő gyáros. 1920-ban alapította saját cégét, de otthon kevés sikert aratott, Svájcba ment, ahol a Dewoitine D.27 vadászgépet átvették az aktív szolgálathoz. 1940-ben a Dewoitine D.520 Franciaország legjobb harci repülőgépének bizonyult. A háború alatt kollaborációval vádolták, ezért Svájcban élt. 
238 A WM–23 Ezüst Nyíl a Weiss Manfréd-repülőgépgyár által gyártott magyar tervezésű alsószárnyas, zártkabi-nos, bevonható futóműves, együléses vadászrepülőgép. A gépet Samu Béla és tervezőcsoportja tervezte. A ter-vezés 1939 nyarán kezdődött. Motorjául az akkor a Weiss Manfréd gyárban a francia Gnome-Rhône 14Kfrs Mistral Major kétkoszorús csillagmotor licenc-változatát, a WM–K–14B-t szánták. Összesen egy prototípus épült, ez a gép 1942-ben egy tesztrepülésen bekövetkezett baleset során megsemmisült. 
239 Samu Béla repülőmérnök. Számos gép tervezésében vett részt. Repülőgépelemek címen egyetemi jegyzete jelent meg 1951-ben.  
250 Polikarpov Nyikolaj Nyikolajevics (Orjol, 1892. július 8. – 1944. július 30.) szovjet–orosz repülőgép-tervező. Az 1910-es évektől több jelentős orosz, majd szovjet repülőgép tervezésében részt vett. Az 1930-as években a szovjet vadászrepülőgép-fejlesztés központi alakja. Számtalan gépet tervezett, közte az U-2, nálunk Po-2 néven ismertet. Legismertebb alkotásai az I–15 és I–16 vadászrepülőgépek, a Po-2 gép, amelyből több tízezret gyártot-tak. 
251 Ez a gép a maga korában szintén nagyon jó volt. Küzdött gondokkal – mint minden vadászgép – de ezeket sorra megoldották. Belőle fejlődött ki a későbbi P-43 Lancer, majd pedig a P-47 Thunderbolt is, ami igazán kiváló gép lett. A Seversky Aircraft Co. 1939-ben átalakult és így jött létre a Republic Aviation Co. A Lancer és a Thunderbolt már ezen a néven szerepel, de a tervezők azonosak!    source:  Rónaföldi Zoltán: Gondolataim, Nemere István: „Horthy István élete és halála” című könyvéhez 

above: NEW! Nakajima KI-84 by Darryl Legg   source: Pinterest
above: new! Ki-84 "Frank"    below: NEW! NoHigher! Ki-84 profile
Below: Nakajima Ki-84
above: NEW! NoHigher! Nakajima Ki-84 "Hayate" Technical Air Intelligence Unit - SWPA S17. This could be the same captured Frank-Loong Island 1944

HiResabove: NEW! Photo: activist Mr. Kaszás Csaba; Exhibition & Competition of Maquettes of Mosonmagyaróvár - Hungary 2011. Ki-84 diorama - Mosonmagyaróvári Makettkiállítás és Verseny.   bvelow: NEW! Nakajima

above: NEW! NoHigher! Nakajima Ki84 'Hayate'/"Frank"  from  Hasegawa 
Kawasaki Ki-61 "Hien" 'Tony' below: NEW! Original Japanese photo source: Pinterest
above: NEW! NoHigher! Kawasaki Ki-61 original photo
above: NEW! The Japanese Army designation of the Kawasaki Ki-61, "Hien" ('Tony') was >Army Type 3 Fighter< (三式戦闘機). It was the only mass-produced Japanese fighter of the war to use a liquid-cooled inline V engine. Over 2,500 Ki-61s were produced, first seeing action around New Guinea in 1943, and continuing to fly combat missions throughout the war. source: Pinterest


above & below: new! MedRes! Kawasaki Ki-61 

above: NEW! NoHigher! Ki-61 explaining drawing
above: new! NoHigher! Kawasaki Ki-61 "Hien"
above: NEW! MedRes! Nakajima Ki-61 "Hayate"
above: Nakajima Ki-84 "Hayate"   below: NEW! NoHigher! source: GDR 'Flieger Revüe' 1980's

above: NEW! NoHigherKi-84 Ko no.62 of the1st Chutai112th Sentai formerly Hitachi Kyodo Hiko Shidan, Nitta airfield, Japan, July1945. Taii Shigeru Tsuruta flown this plane.Painted by Arkadiusz Wróbel-kagero.pl.source: www.pinterest.com     www.shop.kagero.pl 

NEW! above: MedRes! Nakajima B5N torpedo launcher    below: Hu. text: A győzelem fegyvere, a Nakiyama B5N torpedóvető repülőgép.
above: NEW! NoHigher! Aichi D2A3 "Val" divebomber   source: Pinterest
 NEWaboveHiRes! Ca. Palm Springs aerodrome  photo: Ian L. Sitren   source: Google Bányiczki Z.
Sunday morning at 7:48 AM December 7, 1941 you look up, and so close, see the face of a pilot of a Japanese VAL Dive Bomber unleashing the attack on Pearl Harbor. Commemoration of that day at the Palm Springs Air Museum just yesterday. - The attack on Pearl Harbor, December 7, 1941 was done by two waves of aircraft. Two-thirds of the Japanese aircraft lost were during the second attack. American defenses would have been much more deadly during a third attack. This potential loss of more aircraft was one of the reasons Admiral Nagumo withdrew. A simulated shoot down of a Japanese VAL Dive Bomber yesterday at the Palm Springs Air Museum. On my Blog at http://wp.me/pH8pO-1PH    below: MedRes! (cropped)    https://www.facebook.com/photo.php
Yesterday at the Pearl Harbor Commemoration at the Palm Springs Air Museum. Flown by Pilot Tom Nightingale. This Japanese VAL Dive Bomber remains on display for December at the Museum, so I urge you to get over there and take a look. It is truly something to see.
The Aichi D3A Dive Bomber, nicknamed "Val", was the aircraft carrier borne airplane that flew in almost all actions, including Pearl Harbor to the end of World War II. It was responsible for sinking more Allied warships than any other aircraft. This replica flying out of the Palm Springs Air Museum was flown in both the movies "Tora! Tora! Tora!" and "Pearl Harbor". Photographed with FujiFilm X series camera and lens. On my Blog at http://wp.me/pH8pO-ND

above: NEW+! NoHigher! Yokosuka D4Y1 'Suisei' /"Judy" Navy-bomber   Photo: Britt Dietz   Warbird Photos http://www.warbird-photos.com/
above: NEW! Kawasaki Ki-100  in fight with B-29    below: NEW! NoHigher! Ki-100
Kawasaki Ki-100
Ki-100 cockpit HiRes! 
above: Kawasaki Ki-100 No Higher!
Kawasaki Ki-100 - Precise Aircraft Profile illustration Gallery  http://www.nags-gallery.com/
above: NEW! NoHigher!
Ki-100 Kawasaki motor factory Japan      below: motor variants

above: NEW! HiRes! Kawasaki Ki-100 in fight to Grumman F6F "Hellcat"   below: NEW!


above: NEW! NoHigher! Kawasaki "Ninja" source: www.pinterest.com

above: new! MedRes! Kawasaki HiTech product beside aircraft after WW-Two 70 years: Sport Motorbikes: "Ninja" & Madam NEW!: ZX6R



http://www.honvedelem.hu/cikk/30555/kozel-harminc-evig-kuzdott-a-maganyos-dzsungelharcos-

below: NEW! and photographed by Made in Japan 'Yashica'-12 6 x 6 cm Box-Reflex camera.

FIN!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése