Bulgária nukleáris csapásmérő légiereje a hidegháború alatt - Bulgarian Air Force Nuke delivery capability in the time of 'Cold-War' at Balkan - MiG-23BN, MiG-25, 'Scud'-B
Refreshed! to-110%-28.09.2019.-Regulated+++++++++:+
Kizmus
Szabolcs /hadsz
2014. április
Bulgária nukleáris csapásmérő légiereje a hidegháború alatt
A következő írás egy repüléssel foglalkozó
külföldi szaklapban a közelmúltban megjelent cikk olvasása után született.
Jevgenyij Andonov és Alekszander Mladenov szerzőpáros jóvoltából új részleteket
ismerhettem meg a bolgár légierő lehetséges - és szerencsére be nem következett
- háborúban történő alkalmazásáról, szerepéről, illetve a felkészülés egyes
fázisairól. Némileg jobban utánajárva a témának, valamint kibővítve a
rendelkezésemre álló és kapott információkkal, megpróbáltam egy olyan anyagot
összeállítani, amely jórészt talán még ismeretlen Magyarországon a katonai
repülés iránt érdeklődők előtt. Remélem sikerült!
Történelmi előzmények
A második világháborút követően, az ’50-es
években meglóduló hidegháborús fegyverkezési verseny szellemében a Szovjetunió
mindent elkövetett, hogy behozza tetemes lemaradását az USA-val szemben. Ez
különösen az atomfegyverek számát illetően volt jelentős. Hruscsov levonta
saját következtetéseit a világháborús tapasztalatokból, és ennek, valamint a
technológiai fejlődésnek köszönhetően egy olyan jövőbeni szovjet hadsereget
vizionált, amelyben sokkal nagyobb szerep hárul az atomtöltetekkel ellátott
tüzérségi fegyverekre, rakétákra, szemben a konvencionális fegyverekkel
felszerelt igen nagyszámú szárazföldi páncélos és gyalogsági csapatokkal. Ezt
alátámasztandó, 1959-ben létrehozták a Szovjetunió későbbiekben is legfontosabb
haderőnemének tekintett Stratégiai/Hadászati Rakétacsapatok (ракетные войска
стратегического назначения) elnevezésű
hadszervezetet. Brezsnyev 1964-es színre lépésével azonban jelentősnek
mondhatóan változott a fegyverkezési irányvonal. Amellett, hogy a nukleáris
fegyverek „népszerűsége” jottányit sem csökkent - hiszen továbbra is drasztikus
növekedés jellemezte mindkét világhatalom katonai tömbjét - a Kreml tisztában
volt vele, hogy egy esetleges jövőbeni konfliktus során milyen fontos szerepet
kell szánnia a másik négy haderőnemnek is, úgymint a szárazföldi haderő, a honi
légvédelem, a légierő, és a haditengerészet. A katonai és politikai
felsővezetés számos új fejlesztési, modernizációs programot hagyott jóvá,
melyek egyaránt érintették a szárazföldi technikákat, taktikai repülőgépeket és
a haditengerészet harci eszközeit, mind hagyományos, mind nukleáris
fegyverekkel történő alkalmazás esetén. Az intenzív fejlesztési folyamatok
gyakorlatilag a következő évtizedekben is töretlenül folytatódtak.
A Szovjetunió korai atomfegyvereinek bevetése,
nagy tömegükből, az akkor még rendelkezésre álló korlátozott mennyiségből, és
nehéz kezelhetőségükből adódóan, kizárólag a stratégiai bombázó repülőgépek,
frontbombázók (Tu-16, Tu-22, Tu-95, Il-28) kiváltsága lehetett volna. A
nukleáris fegyverek számának ugrásszerű növekedése, valamint az ezzel járó
technológiai fejlődés, a bombák fizikai méretének jelentős csökkenése, tárolásuk,
felügyeletük körülményeinek javulása azzal járt, hogy a ’60-as évektől már
sokkal szélesebb körű bevetésükre nyílt lehetőség a légierő részéről is. Ebben
az időszakban a kisebb hatóerejű taktikai töltetek célba juttatására ideális
gépeknek számítottak a Szovjetunió repülő ezredeiben szolgálatba állt
Szu-7-esek, és valamivel később a MiG-21-esek egyes változatai. A következő
évtizedekben olyan géptípusok léptek ebbe a feladatkörbe, mint a MiG-23-as,
MiG-27-es, MiG-29-es, Szu-17-es, Szu-24-es. Ezeket a repülőgépeket különböző
változataikkal széles körben alkalmazták a Varsó Szerződés (a továbbiakban VSz)
tagországainak honi légvédelmi és légierő alakulatainál, elsősorban földi célok
elleni támadási feladatokat gyakorolva.
Bulgária színre lép
Szimeon Szimeonov tábornok, az 1961-ben
megalakult 10. vegyes repülő hadtest (10-и смесен авиационен корпус - szak)
első parancsnoka 1964 nyarán nagyszabású, két napos légi hadgyakorlat
megtartását rendelte el a Plovdiv melletti gyakorlótéren. A meghívott vendégek
között az ország magas rangú katonai vezetői mellett nem kisebb személyek, mint
a Politikai Bizottság (Politbüró) képviselői és maga Todor Zsivkov is jelen
volt. Az esemény csúcspontját a MiG-17-esekkel bemutatott taktikai atombombázás
szimulálása jelentette, jóllehet a Szovjetunió soha nem tervezte a típus ilyen
jellegű alkalmazását, elsősorban annak szubszonikus sebessége miatt. Arról nem
is beszélve, hogy a ’60-as években a VSz többi országához hasonlóan - a
Szovjetunió kivételével - Bulgáriában is csak a szárazföldi hadseregek
alárendeltségéhez tartozó rakétadandárok rendelkeztek atomhordozó képességgel
(maguk az atomfegyverek természetesen mindvégig szigorúan szovjet felügyelet
alatt maradtak). A légierő/honi légvédelem kiválasztott alakulatai, az egységes
vezérkari terveknek megfelelően, csak mintegy 10 évvel később, a ’70-es évek
közepétől lettek felkészítve a taktikai atomfegyverek harctéri alkalmazására.
Todor Zsivkov bolgár
pilóták társaságában az 1960-as években. (fotó: airgroup2000.com)
A ’70-es évek első felében döntöttek úgy a VSz
katonai vezetésének illetékesei, hogy a tagországok közül kettőnek, hűség és
megbízhatóság szempontjából a legjobbak közé tartozóknak lehetőséget adnak a
taktikai atomfegyverek „közvetlen” hozzáféréshez. Ez egyaránt jelentette
megfelelő műszaki, technikai háttér biztosítását, a szükséges infrastruktúrát,
és természetesen a kiválóan képzett pilótákat, szakembereket, technikusokat. A
két ország Bulgária és Lengyelország volt. Kettőjük közül Bulgária azért érdekes,
mert az országban nem állomásoztak szovjet alakulatok, mivel a II. világháborút
követően, az 1947-es kivonulásuk után kellően hatékonynak érezték a Bolgár
Kommunista Párt által irányított és ’62-től Todor Zsivkov vezette országot,
hogy az önállóan érvényesítse a szovjet érdekeket. (Romániában az ’50-es évek
végéig voltak szovjet csapatok, az ország 1964-től már igencsak
korlátozott szerepet vállalt a VSz működésében, míg Csehszlovákiában 1968-es
intervenciótól kezdve lehet szovjet megszállásról beszélni). A tény, hogy ilyen
körülmények ellenére az ország két NATO tagországgal (Görögország, Törökország)
volt közvetlen határos, meghatározta a Bolgár Néphadsereg különleges szerepét.
Az intézkedés természetesen azzal járt, hogy
Bulgária légvédelmének és légierejének (Противовъздушна отбрана и
Военновъздушни сили - a továbbiakban csak PVO VVSz) el kellett sajátítani
mindent, ami a tömegpusztító (és így az atom-) fegyverek hadrendbe állításához,
kezeléséhez, kiszolgálásához és felhasználásához nélkülözhetetlen. Mindezekhez
nyilvánvalóan elengedhetetlen volt a Szovjetunió segítsége. A következő
sorokban a Bulgáriában történtekről lesz szó, és meg kell jegyezni, hogy
kisebb-nagyobb eltérésektől eltekintve, hasonló folyamatok mentek végbe
Lengyelországban is.
Bulgária katonai repülőtereinek elhelyezkedése: Jól megfigyelhető, hogy a három kiképző ezred (2. 3. 4.) települési helye az ország északi részén, középen, távol a NATO tagállamokkal közös határtól található.
1. Gabrovnica
|
6. Balcsik
|
11. Csesnyegirovo
|
2. Dolna Mitropolija
|
7. Ravnec
|
12. Krumovo (Plovdiv)
|
3. Kamenec
|
8. Bezmer
|
13. Graf Ignatyievo
|
4. Straklevo
|
9. Sztara Zagora
|
14. Vrazsdebna (Szófia)
|
5. Dobrics
|
10. Uzundzsovo
|
15. Dobroszlavci
|
A bolgár légierő és
légvédelem felépítésének sémája a ’80-as években:
A PVO VVSz első atomfegyver hordozására képes
repülőgépei azok a MiG-21M-ek (NATO-kódja Fishbed-J, 96-os gyártmányjelzésű)
voltak (szám szerint 12 darab), amelyeket 1969-ben szállították Bulgáriába, és
a Graf Ignatyievoban állomásozó 19. vadászrepülő ezred (изтребителен авиoполк -
iap) 2. századában (эскадрилья) repültek. Ezeket a szuperszonikus gépeket
’73-74-ben felszerelték egy olyan, speciális felfüggesztő konzollal, rögzítő
szerkezettel és az ehhez tartozó elektromos rendszerrel, valamint kapcsoló
egységgel, amelyek segítségével már képesek voltak ellátni új feladatukat.
Persze a dolgok nem mentek teljesen zökkenőmentesen, erről Georgi Ljubenov
mérnök ezredes mesél: „1968-tól
1974-ig voltam a 19. ezred főmérnöke Graf Ignatyievoban. Úgy emlékszem,
1973-ban kaptuk a parancsot a MiG-21-esek átalakításáról, az utasítás szerint
meglehetősen összetett műveletről volt szó. Felkészítettem az embereimet a
várható feladatokra, és összeállítottunk egy listát a szereléshez szükséges
szerszámokról, anyagokról, technikai eszközökről, majd a jelentést elküldtük a
Szovjetunióba. A tervek szerint egy szovjet szakszerelő csapatnak is kellett
volna jönnie, de erre végül mintegy fél évet vártunk. Az egységünkhöz akkoriban
az egyik frissen érkezett fiatal technikus történetesen Radonov tábornok (a
Bolgár Néphadsereg vezérkari főnökének helyettese) rokona volt, és elmondta
neki, noha az ezred már régen megkapta a parancsot, a gépekkel azóta semmi nem
történt. A hír gyorsan eljutott a vezérkari főnökhöz, Atanasz Szemerdzsiev
tábornokhoz is. Egyik nap Leonyidov ezredparancsnok behívatott az irodájába, és
közölte, hogy Ljubcso Blagojev vezérezredes (az 1. légvédelmi hadosztály
parancsnoka, majd 1975-től a PVO VVSz parancsnoka), és Szemerdzsiev
vezérezredes már úton vannak, és hamarosan megérkeznek a repterünkre. Nem
kellett sokáig várnunk az Il-14-es landolására… Az első kérdésük az volt, hogy
állnak az átalakítási munkálatok a MiG-21-eseken. Mindent elmondtam nekik,
kezdve azzal, hogy már hónapokkal korábban meg kellett volna kapnunk a
szükséges eszközöket a Szovjetunióból, és még a szovjet speciális szakasz sem
érkezett meg. Mindezeket persze a szükséges papírokkal is alá tudtam
támasztani. A meghallgatás végén Szemerdzsiev odafordult Blagojevhez: Menjünk,
Radonov információi nem voltak pontosak!
1973 őszén végül megérkeztek a szovjetek Graf
Ignatyievo-ba, és megkezdődtek az átalakítások. 1974 nyarára a 19 iap összes
MiG-21M gépével végeztek és azok immár készen álltak az atombombák
bevetésére. Mindegyik gép egy RN-28 típusú, 250 kg tömegű, 1-10 kt
hatóerejű atombombát (leginkább használt nevén: speciális bombát - специальные
авиабомба) tudott szállítani a törzs alatt középen elhelyezett - eredetileg a
póttartály felerősítésére szolgáló - tartóra rögzítve, a fent említett
БДЗ-66-21Н típusú függesztő sínen. A 19 iap műszaki személyzetének volt a
feladata a repülőgépek speciális, a nukleáris fegyverzetet működtető
rendszerének, valamint a bombatartó konzoloknak a terv szerint ütemezett
időszakos karbantartása. Ezeket a szerelvényeket egy különálló és természetesen
szigorúan őrzött, védett fedezékben tartották, melyekhez csak korlátozott
számú, külön engedély birtokában levő technikusok férhettek. Ilyen műszakiakból
álló csoport a következő években a többi bolgár katonai repülőtéren is alakult,
ahol atomhordozó képességű gépekkel repültek. Annak ellenére, hogy az
átalakított MiG-21-esek már az ezred rendelkezésére álltak, a kezdeti
időszakban még nem volt hivatalos műszaki képzés, melynek keretében a bombák
felfüggesztését, a különféle eljárások begyakorlását tanították volna, valamint
maguk az atombombák sem voltak telepítve hozzájuk az ország területén.
RN-28 szovjet taktikai
atombomba ábrája (rajz: karopka.ru)
Két évvel az után, hogy a gépeken elvégezték a
szükséges átalakításokat, a Plovdiv-i 10. vegyes repülő hadtest jól képzett,
tapasztalt oktatópilótáinak 5 fős csoportját (köztük ketten, Iván Kalvacsev és
Sztefán Doszev a 19 iap-ból) Moldovába (akkor még a Szovjetunió egyik
tagköztársasága) küldték, hogy a Tiraszpol melletti katonai repülőtéren
állomásozó szovjet 684. gárda vadászrepülő ezred közreműködésével különleges,
az atombombák célba juttatására irányuló kiképzést kapjanak. Az oktatás
fókuszában a gyakorló bombákkal történő repülés, bomba kioldási feladatok
elsajátítása, a különféle bombavetési technikákhoz szükséges szakismeret
megszerzése, ügyesség fejlesztése szerepelt hagyományos, úgynevezett
szintrepüléskor történő bombázás esetében, valamint az „ugrásos” kioldást
alkalmazva. Nem ismert, hogy ezek a bolgár pilóták kaptak-e valaha részletes
információkat a nukleáris fegyverek üzemeltetésének és konstrukciójának
alapelveiről, mivel az ő feladatuk elsősorban a fegyverek célba juttatása volt.
A későbbiekben aztán ezek a szovjetek által kiképzett oktatópilóták tanították
a 19 iap 2. századának válogatott pilótáit a speciális bombákkal történő
hadviselésre az ezrednél évente megtartott szigorú kurzusokon.
Sztefán Popov nyugállományú altábornagy, a 19
iap 1979-ben kinevezett parancsnokának visszaemlékezései szerint „az ugrásos
bombázást volt a legnehezebb elsajátítani, melynek két változatát gyakoroltuk.
Az elsőnél alacsony, 50-200 méteres magasságban történő rárepülésben a pilóta
1050 km/h sebességre gyorsítja a gépét, majd a célponttól jelentős, több km-es
távolságban 45°-os emelkedésbe kezd, és mintegy 3000 m-es magasságban kioldja a
bombát, amely ekkor még nagyjából 7 km-re van a becsapódástól. A második
eljárás során a bomba kioldása egy hurok manőver közben történik, ami segít a
nagyobb pontosság elérésében. A pilóta szintén földközelben, nagyjából 100 m-es
magasságban repül, és ennél a változatnál is az 1050 km/h-s sebességet
szükséges elérnie, mielőtt felhúzná a gépet hurokba közvetlenül a célpont felett
vagy előtte körülbelül 500 méterrel. A kívánt földközeli repülési magasság
természetesen függ az adott terepviszonyoktól is, ezért erre általában egy
„tól-ig” érték volt megadva. A manőver közben a pilótára kb 5-5,5 G nehézségi
erő hat, miközben a gép néhány másodperc alatt eléri a bomba kioldásához
szükséges magasságot, ami nagyjából 3000 m magasságban történik, már a
függőlegesen túl, mintegy 105-110°-os szögben. Ennyi kell ahhoz, hogy a bomba
becsapódási helye (a
robbantási magasságokról a későbbiekben esik szó) relatíve pontosan a kioldási pont
alatt legyen mivel a bomba ezután egy parabola pályán 45-50 mp alatt zuhan a
célpontra. Mindkét esetben a pilóta közvetlenül a kioldás után azonnal
egyenesbe hozza a gépet egy orsóval, majd teljes teljesítményt ad a
hajtóműveknek, utánégetőt kapcsol, hogy minél hamarabb biztonságos távolságba
kerüljön a detonációtól.”
Sztefán Popov tábornok, a 19. vadászrepülő ezred
pilótája, és egykori parancsnoka (fotó: pan.bg)
A „ugrásos” bombázás alkalmazásakor az esetek nagy többségében nyilvánvalóan
nem lehetett nagy pontosságú, precíziós találatokról beszélni, de azért, hogy a
pilóták teljesítsék a kiképzési gyakorlatok során használt kiértékelő rendszer
szerinti legjobb szintű dobást, elég volt a célponttól számított 500 méteres
sugarú körön belüli becsapódást elérni. Ez a távolság több mint elegendő volt
ahhoz, hogy nem közvetlen találat esetén is az atomrobbanás lökéshullámának
ereje eredményesen lerombolja a szárazföldi célok nagy többségét. „Hibázni ellenben nem lehetett,
mert ha a kioldás nem volt pontos, nem tudhattad, hogy hová fog zuhanni a
bomba” - teszi hozzá.
Borisz Csetvertakov, a
szovjet 730. vadászbombázó ezred pilótája által készített rajzok a különböző
bombázási módokat mutatják. Az „ugrásos” bombázás természetesen nem volt
ismeretlen a nyugati fél előtt sem, ahogy ezt egy USAF archívum illusztrációja
mutatja. (rajz: 16va.be)
A ’60-as években a balkáni hadszíntéren (az ún.
Balkán front) cirka 30 atomtöltetet terveztek bevetni. A ’70-es évek második
felében, amikor Popov altábornagy elvégezte a szovjetunióbeli Gagarin Légierő
Akadémiát Monyinóban, a VSz tervei szerint már mintegy 600 taktikai nukleáris
csapással számoltak, legalább két hullámban. A területen összevont csapatok
elsődleges célpontjai a Törökországban és Görögországban telepített NATO
haderők voltak. Bulgáriában - csak bolgár haderővel számolva - két szárazföldi
hadseregből és egy légi hadseregből álló front alakult volna (Magyarországon és
Romániában szintúgy, azzal a különbséggel, hogy hazánkban az itt állomásozó
szovjet 36. Légi Hadsereggel és a négy szárazföldi hadosztállyal együtt a
kijelölt magyar hadosztályok közösen alkották volna a hadseregeket, így képezve
a Délnyugati Stratégiai Irány egyik frontját), mindezeket pedig második
lépcsőben a Kárpáti Katonai Körzet hadseregeiből összeálló front támogatta
volna, valamint harmadik lépcsőben a Kijevi Katonai Körzet páncélos hadseregei.
A tenger felől a Fekete-tengeri Flottával számoltak, és további erősítést
jelentettek volna az Odesszai és az Észak-Kaukázusi Katonai Körzetben
állomásozó alakulatok. A többi hadszíntérhez hasonlóan az elsődleges és
legfontosabb célpontok az ellenség (NATO) nukleáris csapásmérő erői, továbbá
fegyver- 9 és üzemanyag
raktárak, vezetési pontok, parancsnoki harcálláspontok, repülőterek, kikötők,
fontos közlekedési csomópontok, hidak, és nem utolsó sorban természetesen a
szárazföldi csapatok.
Egy 1981-es CIA
tanulmány jelöli a keletiek által tervezett európai hadszíntereket - TVD: театр
военных действий. (térkép: foia.cia.gov)
A PVO VVSz atomhordozó képességű légi flottája,
amelyet az első időszakban gyakorlatilag a 19 iap 2. százada képviselt, a
’70-es évek közepétől 20 MiG-21MF típusú vadászgéppel bővült. Ezek a gépek
’74-75-ben érkeztek az országba, közülük az első 15 gépet (más források szerint
11-et) a Szófiához közeli Dobroszlavciban állomásozó 18. vadászrepülő ezred (18
iap) 1. százada kapott. 1978-ban aztán ezek a gépek átkerültek a Graf
Ignatyievoban állomásozó 19 iap 1. századába, leváltva a régi MiG-19-eseket,
ezzel az ezred mindkét harci százada képessé vált nukleáris fegyverek
bevetésére. A következő típusváltás ’83-85 között következett be, amikor az
ezred a régebbi M és MF-jei helyére 36 MiG-21bisz Fishbed N típusú (75B
gyártmányjelzésű), korábban a Szovjet Légierőben szolgált vadászrepülőgépet
vásárolt, amelyek a rendszerváltást követően még évekig szolgálatban maradtak,
nagy részüket 2000-ben leszerelték.
MiG-21bisz speciális
fegyverekhez szükséges kezelő panelja (illusztráció: Becz
László)
1. „függesztve” - ha
az állapotjelző fény világít, az atombomba rögzítve van.
2. „robbanás” - ha az
állapotjelző fény világít, az atombomba élesítve van.
3. „biztosítás” - ha
az állapotjelző fény világít, a biztonsági rendszer megakadályozza az atombomba
kioldás előtti robbanását.
4. az atombomba
„vészkioldás” kapcsolója. Ezt megelőzően az 5-ös billenő kapcsolót kellett a
megfelelő állásba kapcsolni.
5. billenő kapcsoló -
felső állásban: „vészkioldás robbanással”, alsó állásban: „vészkioldás robbanás
nélkül”.
6. „harci kioldás”
7. billenő kapcsoló -
felső állásban: „speciális bomba”, alsó állásban: „nem irányított rakéták, légi
harc rakéták”.
8. „fék” - az
atombomba fékezőernyőjének aktiválása.
9. a speciális bomba
gyújtójának billenő kapcsolója - felső állásban: „légi” robbanás, alsó
állásban: „földfelszíni” robbanás.
A пбк-4 típusú
kezelőpanel a gép kabinkeretének felső részén volt rögzítve. Szintén a kabin
részét képezte a зж-412 típusú fémmel sűrűn átszőtt árnyékoló függöny, amely a
pilótát és a fülke műszereit védte az atomrobbanás hatásaitól. (fotó: Becz László)
az 1985 április 22-én
Érden lezuhant a tököli 515. vadászrepülő ezred egyik MiG-21bisz típusú
repülőgépe. A gép roncsait később egy MÉH telepre szállították. A törmelékek
között egy ugyanilyen típusú, speciális bombák alkalmazásához szükséges kezelő
panelt találtak. Az esetről bővebben Vándor Károly: Légierő
társbérletben I-II. című könyvében lehet olvasni. (fotó: Becz László)
A MiG-21PFM vezérlő
egysége (illusztráció: Becz
László)
1. „biztosítás” - ha
az állapotjelző fény világít, a biztonsági rendszer megakadályozza az atombomba
kioldás előtti robbanását.
2. „függesztve” - ha
az állapotjelző fény világít, az atombomba rögzítve van.
3. „robbanás” - ha az
állapotjelző fény világít, az atombomba élesítve van.
4. „harci kioldás”
5. a speciális bomba
gyújtójának billenő kapcsolója - felső állásban: „légi” robbanás, alsó
állásban: „földfelszíni” robbanás.
6. „fék” - az
atombomba fékezőernyőjének aktiválása.
7. a választó kapcsoló
„nem irányított rakéták” állásban
8. a választó kapcsoló
„K-5 légi harc rakéták” állásban
9. a választó kapcsoló
hagyományos „bomba” állásban
10. a választó
kapcsoló „speciális bomba” állásban
11. az atombomba
„vészkioldás” kapcsolója. Ezt megelőzően a 12-es billenő kapcsolót kellett a
megfelelő állásba kapcsolni.
12. billenő kapcsoló -
felső állásban: „vészkioldás robbanással”, alsó állásban: „vészkioldás robbanás
nélkül”.
MiG-21bisz egy AU-11-es
(арочное укрытие) fedezékben a Graf Ignatyievo-i repülőtéren. (fotó: grafportal.org)
Megérkeznek a MiG-23-asok
Bulgária némileg kiváltságos helyzetét jól
tükrözi, hogy a Szovjetunión kívül az ország légiereje volt az első a VSz tagországai
közül, amely megkapta a változtatható szárnynyilazású MiG-23 vadászbombázó
változatát, amikor 1976 decemberétől az első MiG-23BN (Flogger H) század
szolgálatba állt a Plovdivhoz közeli Csesnyegirovoban állomásozó 25.
vadászbombázó ezredben (изтребително-бомбардировъчен авиополк - ibap).
Természetesen volt egy sokkal racionálisabb magyarázata is a típus
bevezetésének. Bulgáriában - Lengyelországgal és Csehszlovákiával ellentétben -
soha nem rendszeresítették a Szu-7B-ket, és amíg az említett két ország a
’60-as évek elejétől már repülte az akkori időszak elsőszámú vadászbombázóit,
Bulgária még mintegy másfél évtizedig maradt a MiG-17-eseknél. Nyilvánvaló
volt, hogy a ’70-es évek derekán már nem lehet tovább halogatni a típusváltást.
Korabeli bolgár
felségjelzésű MiG-23BN. (rajz: airwar.ru)
Csesnyegirovo
repülőterének csendjét már nem veri fel a hajtóművek zaja… A távolban a
Rodopi-hegység bércei magasodnak. (fotó: airgroup2000.com)
Az első 18 harmadik generációs atomhordozó
képességű gép az 1. századhoz került, majd ’80-81-ben további 18 gép érkezett
az ezredhez, leváltva a 2. századnál még használatban levő, elavult
MiG-17-eseket. Nem szabad megfeledkezni arról a 7 MiG-23UB (Flogger C)-ről sem,
amelyek az oktatógépként használt, öreg MiG-15UTI-kat váltották az ezred 3.
kiképző századában. 1978 októberében az 1. légvédelmi hadosztály
alárendeltségébe tartozó 18. vadászrepülő ezred (18 iap) Dobroszlavciban
települt 1. százada is megkapta az első 12 MiG-23MF (Flogger B) típusú elfogó
vadászrepülőgépet, valamint 3 MiG-23UB jelzésű kétüléses oktató változatot.
1982-ben pedig további 6 (egyes források szerint 8) MiG-23MLA (Flogger G)
került az egységhez, a században addig mindössze 3-4 éve repülő MiG-21MF-ek
helyére. Utóbbi gépek további sorsáról néhány sorral feljebb már említést
tettem. Az ezred Gabrovnicában állomásozó 2. századához 1985-ben érkezett 16
MiG-23MLD (Flogger K).
MiG-23-asok repülési
előkészületei a Dobroszlavci repülőtéren. A bal oldali gép mellett egy АПА-5Д
típusú generátoros indítójármű (APA kocsi) látható. (fotó: aeropress-bg.com)
Mindenképpen meg kell jegyezni, hogy az összes
MiG-23-as típusváltozat (vadász, vadászbombázó, elfogó) a kezdetektől fogva
atomhordozó képességű volt, felszerelve a „specbomba” célba juttatásához
szükséges eszközökkel, vezetékezéssel, elektromos csatlakozókkal, speciális
bombatartó sínnel és a pilótafülkében elhelyezett vezérlő panellel.
MiG-23-ra szerelhető,
taktikai atombomba rögzítésére alkalmas BD3-66-23Н típusú tartósín oldalnézeti
rajza és fotója (forrás: crossiathh
2010)
Kiképzés
1980. szeptember 3-án a 25 ibap pilótáinak és
műszaki - technikai személyzetének egy gondosan kiválogatott csoportját (4
pilóta, 4 fegyverzet technikus) a Szovjetunióba küldték, hogy elvégezzenek egy
rendkívül titkos tanfolyamot, melynek célja az atombombák harctéri
alkalmazásának elsajátítása, és a pilóták felkészítse az esetleges nukleáris
küldetésükre. A kiképzésre a mai Ukrajna területén levő Vozneszenszk-i
(Martinovka néven is ismert) repülőtéren került sor, ahol a szovjet légierő
elit 642. gárda vadászbombázó ezrede állomásozott MiG-27 (Flogger D) típusú
gépekkel.
„Csendélet” Martinovkán…
Az itt települt ezred 1974-ig repülte a fotón sorakozó Szu-7B-ket, mielőtt
megkapták volna a MiG-23-asokat, majd ’76-től a MiG-27-eseket. (fotó: forums.airbase.ru)
Coko Cokov nyugállományú ezredes, egykori pilóta
felidézi azokat a napokat: „Abban az időben őrnagyként, ezredparancsnok
helyettesi beosztásban szolgáltam. Egy nap hívatott az ezredparancsnok,
Dimitrov Malcsev alezredes, és közölte, hogy részt kell vennünk egy szigorúan
titkos tanfolyamon a Szovjetunióban. Többet viszont ő sem tudott erről mondani.
Senkinek nem szólhattunk, a feleségemnek sem mondhattam el, hogy hová megyünk.
Négyen voltunk pilóták kijelölve a 25 ibap-ból, akkor már jónéhány MiG-23-al
repült óra állt mögöttünk, és kellően sok tapasztalattal rendelkeztünk a
hagyományos bombákkal és rakétákkal történő harci bevetések gyakorlásában. A saját
gépeinkkel utaztunk el a kiképzés helyszínére közvetlenül az ezredünk
repülőteréről, Csesnyegirovoból felszállva, és a cél az Odesszától 120 km-re,
északra fekvő Vozneszenszk volt. Úgy alakult, hogy hárman, Jordan Jordanov,
Pencso Siskov és én külön-külön repültünk, ők ketten egy kétüléses UB-vel, én
pedig a saját BN-emmel. Negyedik társunk, Iván Boriszov a műszaki és kiszolgáló
személyzetet szállító An-24-esen utazott.
Coko Tasev Cokov ezredes
fiatalkori portéja (fotó: aeropress-bg.com)
Tomirko Tomanov, az egyik technikus (a többiek:
Petr Petrov, Nyikolaj Porjazov és Zlatko Popov) hozzáteszi: „Az utazás előtt még Bulgáriában
megkaptuk a szigorú instrukciókat. Minden elhangzott dolgot memorizálnunk
kellett, mert nem látták biztonságoknak, ha jegyzetek készülnek. Senkivel nem
beszélhettünk arról, hogy mit csinálunk,
tulajdonképpen még azt sem mondták nekünk, hogy hová megyünk.”
A pilóták természetesen tudták… „Az odafelé vezető úton senki sem
látta a papírjainkat, nem volt hivatalosnak tekinthető határátlépés. Az
An-24-es útközben leszállt Odesszában, mi viszont egyenesen repültünk
Vozneszenszbe. Kaptunk külön egy rádió hívójelet, emlékszem, „Miranda” volt,
amin keresztül kommunikálhattunk, és anélkül, hogy szinte bárki is tudott volna
rólunk, simán landoltunk a Szovjetunióban” - meséli
Cokov. „A repülőtéren igen
szívélyes fogadtatásban részesültünk, hiszen sok szovjet pilótát személyesen is
ismertünk, mivel pár éve ők hozták a gépeinket Bulgáriába. Üdvözöltek és
megöleltek minket, de egy szó sem esett arról, hogy mit keresünk náluk. Az
érkezésünk után másnap már kezdtük az intenzív tanfolyamot.”
A pilótákat és a műszaki személyzetet egymástól
elkülönítve képezték ki rendkívül szigorú titoktartási körülmények között. A
technikusoknak bemutatták és megtanították az elektromos rendszerek
felépítését, az ellenőrző berendezések, a tesztelő eszközök kialakítását,
működését, mindazokat az eljárásokat, amelyek a bombák bevetés előtt
alkalmazott végső ellenőrzési folyamatának részét képezték. Szintén megkapták a
speciális fegyverek szerkezetének, konstrukciójának megismeréséhez szükséges
nélkülözhetetlen információkat, valamint a bombák tervezésének és működésének
alapelveiről szóló ismereteket. Ezt az atombomba rögzítésének gyakorlati
képzése követte (természetesen súlyra hozott illetve műszeres modellt
használva), melyhez a Bulgáriából hozott MiG-23BN-t használták, amelyet egy
erősített repülőfedezékben tároltak és külön fegyveresek őriztek. A feladat
fontos részét képezte a „specbomba” hordozására szolgáló függesztő konzol
felszerelésének, illesztésének menete, majd a repülőgéphez kis kézikocsin
odagördített gyakorló bomba tényleges rögzítése és az elektromos csatlakozások
ellenőrzése. A gépet ezután beindították és ellenőrizték a hajtóművek
működését. Mindez természetesen a fedezékben, zárt ajtók mögött zajlott.
A pilótákkal megismertették az RN-28-as
bombatípusok alapvető technikai részleteit, valamint a fegyverek bevetés előtti
élesítési, programozási folyamatait. A bombák vezérlő, irányító rendszerének
repülés előtt történő működési ellenőrzéséről ellenben semmilyen információt
nem kaptak, mint ahogy a bombatartó függesztő konzol felszereléséről és a bomba
rögzítésének menetéről sem. Ugyanezt az elvet követve a technikusokat sem
képezték ki a fegyver élesítésének eljárására. Mindenkinek megvolt a saját,
alaposan begyakorolt feladata.
Cokov elmondása szerint: „Az elméletet egy őrnagy tanította,
aki mögött állandóan két fegyveres tiszt állt. Soha, egyetlen percre sem
hagyták magára, szinte árnyékként követték mindenhová. Az őrségen és rajtuk
kívül senkinél nem láttam fegyvert a reptéren. Az őrnagy nem Vozneszenszkben
szolgált, máshonnan érkezett, de senki nem kérdezte honnan jött. A napi
feladatok kezdetét egy sziréna jelezte. Mindannyian bementünk a fedezékbe, majd
becsukták a hatalmas, íves kapukat, csak egy kis rést hagytak az időnként
elindított hajtóművek miatt. A kapun kívül két gépfegyveres katona őrködött, a
belső oldalon pedig az előbb említett két tiszt állt. Ha bármelyikük elmozdult
a helyréről, az őrnagy üvöltve parancsolta őket vissza a kapuk közötti réshez.
Senki nem láthatta, hogy mi folyik odabenn…”
Nem kevésbé volt szigorú a technikusok képzése
sem: „A fedezékben, zárt ajtók
mögött dolgoztunk, melyeket csak a munkaidő végén nyitottak ki. A mi oktatónkat
is egy fegyveres tiszt kísérte. Ha bármit rosszul csináltunk, vagy akár csak
egyetlen parancsot, egyetlen szót rosszul ismételtünk, az egész folyamatot
elölről kezdtük. Mindent a legnagyobb pontossággal kellett követnünk, nagyon
kemény munka volt. De ez, persze érthető, hiszen végül is az atomfegyverekre
képeztek minket. Megtanultuk tesztelni az áramköröket, rögzíteni a síneket, és
megismertük a bomba működését. A repülőszemélyzet nem ismerte ezeket a
feladatokat, mint ahogy mi sem tudtuk, hogy nekik mit tanítanak” - mondja Tomanov.
Az RN-28-as kis hatóerejű taktikai atombomba
olyan programozható vezérlő egységgel rendelkezett, amelynek beállításával
kiválasztható volt a célpont megsemmisítéséhez leginkább hatásos detonáció
fajtája, amely lehetett földfelszíni, vagy légi robbantás egy előre
kiválasztott magasságon. Légi robbanás esetén a bomba hátsó, farokszárnyai
közötti részén elhelyezett fékezőernyő kinyílik, így a bomba a szabadesésnél
lényegesen lassabban zuhan a célja felé. A detonáció a bomba orrészébe épített
magasságmérő radar által adott jelre indul, a robbanás hatóerejét pedig 1-10 kt
közötti értékre lehetett beállítani még a repülés előtt. Ez utóbbinak azért
volt jelentősége, mert a pilóta, repülés közben a fegyver élesítésén (vagy
visszaélesítésén) túl csak a földfelszíni vagy a légi robbantás közötti
beállításon változtathatott, az előre beprogramozott hatóerőn már nem. „A
bombatesten volt egy felhajtható kis fül, alatta egy elektromos panel, amelyen
beprogramoztuk a megfelelő beállításokat” - emlékezik
vissza Cokov.
Az időszakos
ellenőrzések során az atomfegyvereket műszeres vizsgálatnak vetették alá,
melynek célja az elektromos rendszerek rendeltetésszerű működése. A teszt során
minden komponensnek a meghatározott módon kellett reagálnia és a megfelelő
értékeket kellett jeleznie. A KIPSZ, később AKIPSZ (автоматизированная
контрольно-испытательная подвижная станция - mozgó automatizált ellenőrző és
bevizsgáló állomás) berendezések a technológia - és a fegyverek - fejlődésének
köszönhetően több generációváltáson mentek keresztül. (fotó: russianarms.ru)
„A speciális tanfolyam előtt még úgy tanítottak
minket, hogy egy atombombát hordozó gépet a bevetés során nem kevesebb, mint
egy teljes repülőszázadnak kell kísérnie, lehetőség szerint egészen a
célpontig, azzal a feladattal, hogy egyrészt biztosítsák, és ha szükséges,
megtisztítsák a légteret a tervezett légifolyosóban, másrészt, hogy lefoglalják
az ellenség légvédelmét, elvonják a figyelmét” –magyarázza Cokov. „Vozneszenszkben,
a kiképzés alatt viszont már azt oktatták, hogy az atombomba dobására kijelölt
gépet elég egy 2-4 gépből álló rajnak kísérnie a feladat végrehajtása során.
Amikor megkérdeztük a gyakorlati oktatónkat, Avenir Resetnyikov alezredest,
hogy mi az oka ennek a változásnak, azt a választ kaptuk, hogy manapság
(1980-ban) jóval könnyebb megszervezni egy ilyen bevetést, mivel egyszerűen
sokkal több nukleáris fegyver áll rendelkezésre, mint akár az elmúlt
évtizedben.”
A MiG-23BN három féle repülési módban volt képes
az RN-28-as atombombát a célba juttatni, azaz háromféle bombázási manőverről
beszélhetünk: vízszintes repülésben történő bombázás, süllyedésben 20°-os,
valamint emelkedésben 15°-os szögben történő bombázás. A bombavetéshez nem volt
speciális, fix sebességi vagy magassági érték előírva, az egyetlen dolog, amit
a pilótának szem előtt kellett tartania, hogy a kioldás és a detonáció között
legalább 8 másodperc teljen el, mialatt a gépet viszonylag biztonságos
távolságra juttathatja. Alacsony dobás esetén 200-600 m közötti föld feletti
magassággal számoltak, de arra is volt lehetőség, hogy mindössze 50 m-es
repülési magasságból kezdjék meg a manővert.
RN-28-as atombomba
replikája a Szarovban található atomfegyver „múzeumban”. A szovjet
atomfegyverkutatás/gyártás bölcsőjének tekintett zárt város 1991-ig Arzamasz-16
néven volt ismert, pontosabban nem ismert, hiszen soha egyetlen térképen sem
jelölték. (fotó: karopka.ru)
Cokov ezredes szerint gyakorlatilag nem volt
különbség a hagyományos, illetve az atombombával történő bevetési eljárások
között. Vozneszenszkben a kiképzési repülések során a bolgár pilóták egyformán
gyakorolták mindegyik változatot, különböző emelkedési és süllyedési szögekben
egyaránt. A saját MiG-23UB típusú kétüléses gépükkel repültek, a szovjet
oktatóval a hátsó ülésen, P-50-75 (75kg-os) típusú gyakorló bombákat dobva,
amelynek ballisztikai tulajdonságai nagyon hasonlóak voltak az RN-28-aséhoz, és
gyakorlatilag megegyeztek a hagyományos bombákéval. ”Minden ugyanaz volt. Az egyetlen
különlegesnek számító követelmény atombomba dobásakor az volt, hogy a
hajtóműveknek állandó, maximális teljesítményen kellett üzemelnie egészen
addig, amíg a lökéshullám energiavihara elmúlik” - magyarázza Cokov. A kioldás után,
felkészülve a robbanásra, a pilótáknak le kellett hajtaniuk a sisakjuk
fényszűrő rostélyát és becsukniuk a szemüket.
A kiképzést végül minden probléma nélkül,
sikeresen teljesítették. A hazaúton ellenben akadt némi probléma. Cokov
elbeszélése szerint: „Hazafelé,
csakúgy, mint az odaúton, a bombázókkal közvetlenül repültünk Vozneszenszkből
Csesnyegirovoba. Éppen a
Fekete-tenger felett repültünk és a Sárkány-szigetet hagytuk el, amikor a rádión
hallottam, hogy az An-24-es visszafelé ismét leszállt Odesszában. Mi folytattuk
az utunkat és hamarosan landoltunk Csernyegirovoban. Jelentkeztem a
parancsnoknál, aki a többiek felől kérdezett, ugyanis az An-24-es még nem
érkezett meg. Nem értettük, hiszen reggel szálltunk fel és mi már délelőtt
11-kor az ebédlőben voltunk. Az idő telt és a gép mindig sehol nem volt… A
helyzet kezdett egyre komolyabbá válni. Időközben telefonált Velkov
altábornagy, a légierő
parancsnoka, aki tőlem kérdezte, hogy hol az
An-24-es. Elmondtam, hogy utoljára akkor hallottam felőlük, amikor leszállni
készültek Odesszában.”
Hamarosan kiderült a késedelem oka, és ami a
legfontosabb, szerencsére nem történt komoly baj. A gép leszállt az odesszai
reptéren és a személyzet annak rendje és módja szerint átesett a határátlépési
procedúrán. A gond az volt, hogy az ellenőrzés során kiderült, a listán a már
hazaért három bolgár pilóta neve is ott volt, és a szovjet határőrök hiába
keresték Cokovot és társait. Először azt gondolták, hogy nem szálltak le a
gépről, és amikor a többiek elmondták nekik, hogy hárman már hazarepültek,
őrült telefonálgatás kezdődött, hogy magyarázatot találjanak a történtekre.
Hívták a légvédelem kijevi parancsnokságát, a moszkvai nagykövetségen a katonai
attasét, és a bolgár parancsnokságot Szófiában. Sehol sem tudtak semmit… Végül
Szemerdzsiev tábornoknak sikerült tisztázni a helyzetet és mindenki rendben
hazatérhetett. „Ez is bizonyítja, hogy milyen titkos és komplikált volt
minden” - nevet Cokov. „Meghallgatásra kellett mennem
Szemerdzsiev tábornokhoz, és útközben megállított Blagojev tábornok:
- Mit csináltatok ott? - kérdezte.
- Minden rendben ment, elvégeztük a
feladatunkat.
- Meséld el részletesen.
- Tábornok elvtárs, kérem, hívja fel
Szemerdzsiev tábornokot, és ha ő engedélyezi, én mindent elmondok. A jelentés nagyon rövid és lényegre törő volt.
Azután pedig már senki sem kérdezett bennünket a tanfolyamról.”
Atanasz Georgiev Szemerdzsiev tábornok, 1962 és
1989 között a Bolgár Néphadsereg vezérkari főnöke, 1966-től 1989-ig a
honvédelmi miniszter helyettese. (fotó: desehistory.com)
Miután
a 25 ibap immár atomcsapás végrehajtására kiképzett 4 pilótája hazaért
Bulgáriába, a hátralevő szolgálati idejükben otthon, Csesnyegirovo-i
repülőterükön folytatták a hagyományos fegyverekkel történő bombavetési
feladataikat, gyakorlataikat. „A MiG-23BN egy
potenciális bombázógép, és háború esetén biztosak lehettünk a képességeiben és
átütő erejében, hogy akár extrém alacsony repülésnél, szuperszonikus
sebességgel haladva a Marica folyómedrét követve, kijátszhatjuk az ellenség
radarjainak lefedettségét, és így, szinte settenkedve repülhetünk a
Görögországban és Törökországban kijelölt céljaink felé” - teszi hozzá
Szlavi Pavlov nyugállományú ezredes, a 25 ibap egy másik, rendkívül tapasztalt
pilótája, aki nem mellesleg a ’80-as évek derekán az ezred parancsnoka is
volt. Nem egészen három évvel az után, hogy a 18 iap-hoz megérkeztek az
első MiG-23-asok, az ezred 1. századának Flogger B/G pilótáit szintén
kiképezték az atombombákkal történő bevetésre. 1981-ben két elfogó vadásszal,
egy MiG-23UB-vel és egy Antonov An-26-os szállító repülőgéppel az egység egy
válogatott csoportja négy pilótával (Jevgenyij Czvetkov, Anton Vacskov, Ivan
Valcsev, Petr Dimitrov) a Szovjet Légierő tiraspoli (ma Moldávia területén
található) bázisára települt egy rövid kiképzési kurzusra. A 25 ibap-ban
szolgáló katonatársaikkal ellentétben nekik csak a célba juttatási manővereket
tanították, és nem voltak beavatva az atomfegyverek technikai részleteibe. A
kiképzés során a legnagyobb hangsúlyt az alacsony repülésből indított „ugrásos”
bombázásra helyezték, amelynek kivitelezése gyakorlatilag ezzel a géptípussal
is ugyanúgy történt, mint a MiG-21-esek esetében. Egyikőjük, Jevgenyij Czetkov
emlékei szerint: „Egy-két napos elméleti oktatással kezdtünk, aztán
következett a gyakorlati képzés. A lőtér elég messze, több mint 100km-re esett
a reptértől, és szinte végig nagyon rossz időjárási körülmények voltak. Sokat
esett az eső, gyakran jég is volt, igazi kihívás volt ilyen körülmények között
idegen területen repülni és a gyakorlótérről hazatalálni a reptérre. Állandóan
párban repültünk, mindig egy szovjet pilóta volt a kísérőnk, egyrészt
kiképzési, másrészt biztonsági okokból. Engem egy őrnagy vagy ezredes - már nem
emlékszem pontosan - kísért. Amikor találkoztunk, annyit mondott, hogy ne
törődjek vele, csak tegyem, amit kell. Az ő dolga, hogy mögöttem maradjon.
Amikor visszatértünk az egyik feladatról, leszállás után láttam rajta, hogy
rendesen átizzadta a ruháját. Nevetve mondta, hogy bizony sokszor kellett
intenzív manővereket végrehajtania, hogy a közelemben maradjon… „ Háborús tervekA Szovjetunió és a VSz az
1960-as évek első felében az Európában esetlegesen kirobbanó NATO elleni háború
kezdetekor még az úgynevezett totális támadás megindításával számolt, de a
későbbi években jelentősen megváltozott a koncepció, miszerint lehetőség volt a
kirobbanó konfliktus földrajzi helyzetének, folyamatának, a részt vevő felek
szándékainak megfelelően kezelni a helyzetet, azaz korlátozottan, különböző
intenzitással bevetni a nukleáris fegyvereket. Az alapvető elgondolás szerint a
stratégiai előny kivívásához elengedhetetlen volt, hogy az úgynevezett megelőző
csapással megsemmisítsék az ellenség nukleáris képességű haderejének minél
jelentősebb részét, megelőzve azok bevetését és a várható megtorló csapásokat.
Ez a feladat minden szinten prioritást élvezett. Bulgáriában és a balkáni
hadszíntéren a ’60-as évek első felétől leginkább az R-11-es (SS-1B SCUD A)
majd a ’75-től az R-17-es Elbrus (SS-1C SCUD B) hadműveleti - harcászati
ballisztikus rakéták voltak kijelölve, mint az első nukleáris csapásmérés során
alkalmazott legfőbb fegyverek, melyeket lehetőség szerint legalább két
erőteljes támadási hullámban tudnának bevetni. A realitás talaján maradva
harmadik (netán negyedik) csapás leginkább csak a hadijátékok terveiben
létezett. Később, 1985-86-tól mindezek kiegészültek a több szempontból is jóval
korszerűbb és valamivel nagyobb hatótávolsággal bíró 9K174 Oka (SS-23 SPIDER)
komplexumokkal, melyek a front közvetlen alárendeltségű 76. hadműveleti
rakétadandárhoz érkeztek, leváltva az alakulat SCUD rakétáit. A háborús forgatókönyv
szerint a PVO VVSz feladata volt a hadmozdulatokat megelőző felderítő feladatok
végrehajtása is, hogy minél pontosabb, megbízható adatokat szolgáltassanak a
Törökországban és Görögországban elhelyezkedő célpontok aktuális pozíciójáról,
az alakulatok mozgásáról. Elsődlegesen ezzel a céllal vásároltak a VSz-ben
egyedüliként 3 MiG-25 RBT (Foxbat B) felderítő és 1 MiG-25 RU típusjelzésű
kiképző gépet 1982 novemberében, amelyek a Dobricsban települő 26. felderítő
repülőezred (разузнавателен авиационен полк - rap) önálló operatív felderítő
rajához kerültek. Abban az időben egy ilyen gép ára kb. 15 millió rubel volt.
Ezeket a rendkívül gyors és igen nagy magasságban üzemeltethető repülőket
többek között nagy felbontású kamerákkal, és érzékeny, Tangazs típusú
elektronikus felderítő rendszerrel szerelték fel, így hatékonyan tudták volna
támogatni az egyesített katonai erők hadműveleteit a balkáni hadszíntéren. A
géptípus, repülési képességeiből adódóan szinte elérhetetlennek számított a
NATO légvédelme számára a '80-as években, mivel sem a rendelkezésükre álló
elfogó vadászrepülőgépek (leginkább F-4E-k), sem a légvédelmi rakétáik nem
voltak képesek ártani neki. A sors fintora, hogy 1984. április 12-én egy
repülés során elvesztették az egyik RBT-t a hirtelen rosszra forduló időjárási
körülményeknek és az üzemanyag hiányának köszönhetően (a pilóta katapultált, és
a gépet az automatára kapcsolt robotpilóta egy Balcsik környéki mezőn „letette”
ugyan, de a MiG-25-ös helyrehozhatatlanul megsérült). A felderítő egység a
megmaradt három géppel 1991 tavaszáig működött.
A Varsói Szerződés
tagországai közül – a Szovjetuniót nem számítva - egyedül Bulgária állította
rendszerbe a még ma is több magassági és sebességi rekordot tartó MiG-25
felderítő változatát. A gépeket meglehetősen magas üzemeltetési költségei miatt
1991 májusában visszaküldték a Szovjetunióba, helyettük 5 MiG-23MLD érkezett. A
képen a 26. felderítő ezred 754-es oldalszámú gépe felszállás közben. (fotó: pan.bg)
A PVO VVSz a fent említett feladatán túl
természetesen aktív szerepet vállalt volna már az első nukleáris csapás
végrehajtásakor, a számukra előzetesen kijelölt törökországi és görögországi
célpontok elleni bombázással. A '70-'80-as években a Varsói Szerződés terveiben
csak a balkáni hadszíntéren mintegy 600 atomtöltet bevetése szerepelt az első
csapás során. Ezek közül 300-at a 22 bolgár
haderő szárazföldi és légi nukleáris képességű hordozóinak kellett volna célba
juttatni, míg a másik 300-at a Szovjetunióból érkező hadműveleti - harcászati
ballisztikus rakétáknak, valamint az Odesszai és a Kijevi Katonai Körzetekben
állomásozó frontbombázóknak és a vadászbombázóknak. A bolgárok által bevetett
300 taktikai atomfegyver (ennek kb. egyharmada atombomba) célba juttatása a
szárazföldi hadseregek és a frontok alárendeltségébe tartozó rakétadandárok és
a PVO VVSz MiG-21, MiG-23-asainak feladata lett volna. A tervek szerint
felhasználandó atomfegyverek számát a későbbiekben tovább növelték,
köszönhetően, hogy Bulgária - Csehszlovákiához és az NDK-hoz hasonlóan - a
’80-as évek közepétől megkapta az új hadműveleti - harcászati ballisztikus
rakétákat (9K79 Tocska SS-21 SCARAB, és a néhány sorral feljebb említett Oka).
Az ellenséges erők megtámadására használt atomfegyverek tömeges telepítése
mindkét fél részéről az 1980-as években érte el a tetőpontját. A ’60-as években
még úgy gondolták, hogy a csatatéren egy gépesített lövész ezred támadásához
elegendő 1-2 atomfegyver, egy hadosztályhoz pedig 3-4. Két évtizeddel később ez
a szám 3-ra emelkedett az ezred, és 10-12-re a hadosztály esetében. Ha a
célpontot különösen fontosnak tekintették, akár még több fegyvert is
bevethettek.
„A kiképzési tanfolyamunk alatt
Vozneszenszk-ben, a szovjet légierős oktatónk Resetnyikov alezredes azt
tanácsolta, hogy nem kevesebb, mint 16 atombombát használjunk egy hadosztály
megtámadásához” - emlékszik vissza Cokov
ezredes. „A mi feladatunk Törökország európai részén levő stratégiai
tartalékok megsemmisítése volt, elvágva a területet a kontinens többi részétől.
Háború esetén az ezredek, így mi is, egy közös feladatot kaptak volna, és ezen
belül minden pilótának külön megvolt a saját, kijelölt célpontja. Milliók
haltak volna meg, és ez nagyon ijesztő. A közelmúltban többen is kérdezték
tőlem, hogy tényleg felszálltam volna-e, ha eljött volna az idő és megkapom a
parancsot. A válaszom mindig ugyanaz volt: végrehajtottam volna mindenféle
habozás nélkül, hiszen akkor ezt volt a feladatunk, meg kellett védenünk
a hazánkat, családjainkat. Ha a görög vagy török pilótákat kérdezik, ők is
ugyanezt válaszolták volna. Vajon megtámadtak volna minket és ledobták volna a
bombáikat, ha megkapják a parancsot? Biztos vagyok benne, hogy igen. Persze, az
állandó stresszel egyikünknek sem volt könnyű együtt élni. 29 évet szolgáltam a
légierőnél, közel 3000 órát repültem szuperszonikus repülőgéppel, a lányom csak
pár éve tudta meg, hogy valójában milyen feladata is volt az édesapjának.”
Cokov 1975-ben (még
századosként) repült először MiG-23-al a Lugovaja melletti, ma Kazahsztán
területén található repülőtéren, ahol a 715. repülő kiképző ezred (учебный
авиационный полк - uap) települt. Többek között ezen a repülőtéren történt a
külföldi pilóták típusképzése. A kép az első leszállását követően készült. (fotó: aeropress-bg.com)
Az atomfegyverek bevetésének döntését a
legmagasabb szinten hozták volna meg, erre a Legfelsőbb Főparancsnokság
(Верховное Главнокомандование - VGK - a második világháború alatt Sztavka) volt
hivatott, melynek feje a mindenkori SZKP (a Szovjetunió Kommunista Pártja)
főtitkára volt. A parancs kiadása után a Varsói Szerződés Egyesített Fegyveres Erőinek
Főparancsnoksága elrendelte a megfelelő intézkedéseket, amelyeket továbbítottak
az adott magasabb egységek felé. Különösen fontos volt, hogy a háború
kitörésekor a megfelelő taktikai nukleáris fegyverek szükség esetén gyorsan a
bolgár atomhordozó képességekkel rendelkező szárazföldi és légierős egységek
rendelkezésre álljanak, ezért a ’60-as évek vége felé három szuper titkos
atomfegyver tároló létesítményt alakítottak ki Bulgária nyugati, középső és
keleti régiójában, amelyek mindegyike az ország rakétadandárjainak települési
helyeinek és háború esetén használt álláskörleteinek közelében helyezkedett el.
Ezek a raktárak - annak ellenére, hogy az országban nem állomásozott szovjet
haderő - mindvégig szovjet felügyelet alatt álltak, szovjet katonák őrizték és
foglalkoztak a fegyverek technikai biztosításával, ellenőrzésével, és ha a
helyzet megkívánta volna, átadásával a bolgár alakulatoknak. Az ezekben tárolt
atomfegyvereket 1990-ben szállították vissza a Szovjetunióba. Egy ilyen tároló
részletesebb leírása itt olvasható:
..\..\..\..\Tótvázsony verzió 2.pdf
A szovjet atomfegyver
tárolók elhelyezkedése Bulgáriában. Szembeötlő a három bolgár rakétadandár és a
tárolók egymáshoz viszonylag közeli pozíciója. Kivételt egyedül a front
közvetlen alárendeltségű 76. dandár képez.
A Novo Szelo melletti
atomfegyver tároló egyik csarnoka. Ez a földalatti védett objektum szabvány
terv alapján épült a VSz országaiban, szerkezetét tekintve teljesen megegyezett
a magyar, keletnémet, lengyel és csehszlovák „testvéreivel”. (fotó: airgroup2000.com)
Az utolsó évtized
A ’80-as évek elején született döntés értelmében
a bolgár légierő egyetlen, kifejezetten felderítő feladatokat ellátó ezrede, a
26 rap is megkezdte típusváltást, a Szu-22M4 (Szu-17 exportváltozata) Fitter K
és a kiképző, Szu-22UM3 gépek átvételével. Az első 12 ebből a korszerű
felderítő berendezésekkel felszerelt repülőgépből ’84-85-ben érkezett az
ezredhez, lecserélve a 2. század MiG-17-eseit, majd további 6 M4-es került a
századba ’88-89-ig. Annak ellenére, hogy kifejezetten erős fegyverzetű
vadászbombázó repülőgépekről volt szó, sem a pilótákat, sem a technikai
személyzetet nem képezték ki az atombombák alkalmazására. Ettől eltekintve a 26
rap 2. százada a Varsói Szerződés egyik elit repülős alakulatának számított a
’80-as évek második felében 22 nagyon jól képzett felderítő pilótával, akik
évente mintegy 120-130 repült órát teljesítettek.
A Szu-22-es valódi igáslónak számított a szovjet
vadászbombázók között, amely képes volt a 244N (Tatjana), 8U49 (Natasa), 8U57,
8U63, RN-24, RN-28, és RN-40-es típusú atombombák szállítására, a törzs alatt,
bal oldalon rögzített БД3-56ФНМ jelzésű speciális függesztő sínen. A
Szu-22-esek esetében a bombázási célok megjelölése némileg eltért a korábban
más típusoknál alkalmazott eljárásoktól, köszönhetően a gép rendkívül korszerű
elektronikájának, fedélzeti számítógépének, mivel a célpont koordinátáit egy
attól 10-12km-re elhelyezkedő tájékozódási pont megadásával programozták be. A
gép az RSZDN (радиотехническая система дальней навигации - távoli navigációs
rádió rendszer) segítségével automata jelkövetést alkalmazva pontosan a
kijelölt tájékozódási pont felett repült el, így a pilóta gyakorlatilag
elkerülhette, hogy egy esetleges hosszabb 25 repülési
útvonal során jelentősebb navigációs eltérés legyen. Ebben az esetben
természetesen a gép СУО-54А típusú fegyverzet kezelő rendszerén a megfelelő,
„КБР-ВТ” (felhúzás a megadott ponttól számítva) állást kellett választani. A
célpont bombázását innentől teljes egészében az automatika vezérelte, igen nagy
pontossággal, ugyanúgy 105-110°-on történő kioldással, mint a MiG-21,
MiG-23-asok esetében. A pilótának „csak” annyi volt a dolga, a hajtóművek
maximális teljesítményét kihasználva, befejezze a felhúzási manőverét, és
biztonságosan eltávolodjon a detonáció helyszínétől.
A képen egy Szu-22UM3K
(Fitter-G) törzs alatti függesztő csomópontjai láthatóak. A jobb oldalira (a
fotón balra esőn) egy ФАБ-250-270 típusú rombolóbombát rögzítettek БД3-57МТ
típusú tartósínre, a bal oldali pedig egy speciális bombák függesztésére
szolgáló БД3-56ФНМ típusú konzol. Megfigyelhető a két tartó rögzítő csavarjai
közötti jelentős távolság különbség. (fotó: foxbat.ru, G.
Skowronski)
A speciális rögzítő sín
és az RN-28-as atombomba sematikus ábrája (rajz: militaryrussia.ru)
Bulgária atomhordozó képességű flottája a ’80-as
évek végén egy újabb géptípussal bővült, amikor ’89-90 során a 2. légvédelmi
hadosztály alárendeltségéhez tartozó 15. vadászrepülő ezred (15 iap) Ravnec-ben
települt 1. századához megérkeztek a negyedik generációs MiG-29A Fulcrum A-k.
Az első 12 gép (köztük 4 kiképző MiG-29UB) ’89 júniusában került az alakulathoz
a régi MiG-21PFM-ek helyére, ezeket 1990-ig még további 10 gép követte. A
pilóták és műszakiak 12 fős csoportját 1988 26 őszén
képezték át Frunzéban (jelenleg Biskek nevű város Kirgizisztánban). Az ezred 2.
százada Balcsik mellett diszlokált MiG-21bisz gépekkel.
A MiG-29-esek szintén képesek lettek volna az
RN-28-as, vagy az RN-40-es atombombák bevetésére, mivel a szükséges
elektronikát, vezérlő-egységet beépítették a gépekbe, és az univerzális БД3-УМК
vagy БД3-УМК2 típusú felfüggesztő sínek is a rendelkezésre álltak (a
MiG-29-eseknél már nem volt speciális, csak az atombomba rögzítésére
rendszeresített tartósín). Ugyanakkor a gépek hajózó és műszaki kiszolgáló
személyzete, csakúgy, mint a 26 rap esetében, nem kapott speciális kiképzést. A
’80-as években az RN-40-esek voltak a legelterjedtebb taktikai atombombák a VSz
speciális célra kiképzett légierős alakulatainál, az előbb felsorolt géptípusok
mellett a MiG-27, és Szu-24-esek is alkalmazták volna ezen „gyártmányok”
bevetését. A rendelkezésre álló források alapján a bomba maximális hatóereje 30
kt volt. Természetesen a stratégiai, illetve frontbombázók ennél jóval erősebb,
akár 200-250 kt hatóerejű RN-30, vagy RN-32-es jelzésű fegyvereket is
használhattak volna.
Egy korszak vége
1989-ben a kommunista rezsim összeomlása a
szovjet csatlós államokban, valamint a Varsói Szerződés katonai szervezetének
megszűnése 1991. április 1-én véget vetett Bulgária atomháborús szerepének.
1990 elején már eldöntött dolog volt, hogy az ország nukleáris csapásmérő
eszközeire nincs többé szükség, ennek következtében 1992-ig a PVO VVSz összes
atomhordozó képességű repülőgépéről leszerelték a különleges berendezéseket,
műszereket. Ennek megfelelően 1990-ben a bolgár műszakiak eltávolították a 18
iap Dobroszlavciban állomásozó MiG-23-asairól a speciális eszközöket, és
ugyanebben az évben, júliusban hasonló sorsra jutottak az ezred Gabrovnyicában
szolgált gépei is. A Ravnec-i reptérre szovjet szakemberek érkeztek, és a
MiG-29-eseken szintén elvégezték a szükséges műveleteket. Graf Ignatyievoban a
19 iap MiG-21bisz-eit a bolgár műszakiak szerelték szét, csakúgy mint az ország
többi MiG-21, és Szu-22-eseit is.
MiG-29-es mozgatása a
Graf Ignatyievo-i repülőtéren már a rendszerváltás utáni időszakban az új
felségjelzéssel. (fotó: airgroup2000.com)
Az egykori 26. felderítő
ezred repülőterének légi felvétele Dobrics mellett. A képen jól látható a
bolgár repterek esetében gyakran alkalmazott hatszög alakú betonelemekből álló
pályaborítás. Nem csak az állóhelyeket, guruló utakat, de több esetben a
futópályát is ilyennel burkolták. (fotó: pan.bg,
O.Stefanov)
A leszerelt eszközök egy részét
visszaszállították az akkor már utolsó hónapjait, heteit élő Szovjetunióba, a
maradékot pedig Bulgáriában megsemmisítették. Mindamellett a szárazföldi
haderőkhöz tartozó ballisztikus rakéták csak jóval később, 2002-ben jutottak
ugyanerre a sorsra, ami Szófia reményei szerint megkönnyítette volna az ország
NATO-hoz való csatlakozását (erre végül csak 2004-ben került sor). Miután Bulgária
hivatalosan is bejelentette a több tucatnyi SCUD, FROG, SPIDER típusú rakéták
megsemmisítését, az ország hidegháborús időszakából megmaradt eme harcászati
fegyverrendszerek története a Balkánon véget ért.
Uzundzsovo repülőterének
11/29 irányú 2200m hosszú futópályája. A dilatációs hézagok között már utat
tört magának a természet… A korábban említett hatszögű betonelemek sugara 1,2m. (fotó: Todor Vojcsev)
Cokov ezredes utolsó megmaradt bizonyítékai,
dokumentumai a PVO VVSz egykori nukleáris szerepéről azok a titkos jegyzetek
voltak, amelyek a Vozneszenszk-i kiképzés alatt készültek az ott tanultakról,
az atombombák konstrukciójáról, alkalmazásukról, és amelyeket csak 1997-ben, a
nyugdíjba vonulásakor égetett el.
Utószó
Magyarországon, noha a gépekhez nem
rendszeresítettek atomfegyvereket, a pápai és taszári MiG-21bisz-ek bizony
rendelkeztek a szükséges vezetékezéssel. 1978-ban 4 pilóta és egy hajózó a
repülőfőnökségtől Bjarozában (jelenleg Fehéroroszország területén) elvégezte a
speciális képzést, gyakorolták az atombombák különféle célba juttatási módjait.
1984-ben kiadtak egy korlátozott, 11 példányban megjelent 17 oldalas
szakutasítást a MiG-21bisz típushoz, benne a speciális fegyverekkel történő
gyakorló illetve harci alkalmazás leírásával. Szintén erre az időszakra esik,
hogy a megkaptuk a póttartály helyére függeszthető atombombák rögzítésére
szolgáló tartósíneket. Ezeket a konzolokat - csakúgy, mint a pilótafülkében
található kapcsoló paneleket - azonban soha nem szerelték fel a gépekre, hanem
az isaszegi Repülőműszaki Anyagraktárban tárolták. Talán az sem véletlen, hogy
Taszáron ’83-ban létrehozták a 101. felderítő századot, melyhez ’84-ben
megérkezett, majd hadrendbe állt 12 Szu-22M3-as, és 3 Szu-22UM3-as kiképző
változat. A kiválasztott pilóták még ’83-ban Krasznodarban szintén megkapták az
atombombák célba juttatásához szükséges kiképzést.
Az írásban
szereplő bolgár és szovjet katonai repülőterek földrajzi koordinátái, és az ott
települő alakulatok (a *-al jelöltek szovjet repülőterek):
Felhasznált linkek, források:
Balcsik
|
43°
25’ 34”É 28° 10’ 21”K
|
2/15
iae- 15 iap
|
Bjaroza
*
|
52°
33’ 31”É 24° 53’ 17”K
|
927
iap
|
Csesnyegirovo
|
42°
07’ 04”É 24° 59’ 51”K
|
25
ibap
|
Dobrics
|
43°
36’ 40”É 27° 50’ 35”K
|
26
rap
|
Dobroszlavci
|
42°
48’ 52”É 23° 18’ 14”K
|
1/18
iae - 18 iap
|
Gabrovnica
|
43°
32’ 29”É 23° 16’ 03”K
|
2/18
iae - 18 iap
|
Graf
Ignatyievo
|
42°
17’ 15”É 24° 43’ 13”K
|
19
iap
|
Krasznodar
*
|
45°
04’ 50”É 38° 57’ 43”K
|
802
uap
|
Lugovaja
*
|
42°
58’ 10”É 72° 44’ 02”K
|
715
uap
|
Ravnec
|
42°
31’ 22”É 27° 15’ 47”K
|
1/15
iae - 15 iap
|
Tiraszpol
*
|
46°
52’ 07”É 29° 35’ 14”K
|
684
gviap
|
Vozneszenszk
*
|
47°
30’ 25”É 31° 15’ 23”K
|
642
gvapib
|
Jevgenyij Andonov & Alekszander Mladenov: Bulgaria’s cold war nuclear strike force
Jevgenyij Andonov : „Атомната авиация” на ПВО и ВВС на БНА
Becz László magángyűjteménye
Szombati Róbert magángyűjteménye
www.pressadaily.bg: Съветски майор ме учеше да хвърлям атомна бомба
http://pan.bg/
http://vadimvswar.narod.ru/
http://www.airgroup2000.com/forum/index.php?f=177
http://darkforest.3dn.ru/forum/37-262-1
http://forum.boinaslava.net/showthread.php?7695-%C4%E8%F1%EB%EE%EA%E0%F6%E8%FF-%ED%E0-%EF%EE-%E3%EB%E0%E2%ED%E8%F2%E5-%EF%EE%E4%E5%EB%E5%ED%E8%FF-%ED%E0-%C1%CD%C0-80%F2%E5-%E3%EE%E4
http://archive.is/9rMd
Jevgenyij Andonov : „Атомната авиация” на ПВО и ВВС на БНА
Becz László magángyűjteménye
Szombati Róbert magángyűjteménye
www.pressadaily.bg: Съветски майор ме учеше да хвърлям атомна бомба
http://pan.bg/
http://vadimvswar.narod.ru/
http://www.airgroup2000.com/forum/index.php?f=177
http://darkforest.3dn.ru/forum/37-262-1
http://forum.boinaslava.net/showthread.php?7695-%C4%E8%F1%EB%EE%EA%E0%F6%E8%FF-%ED%E0-%EF%EE-%E3%EB%E0%E2%ED%E8%F2%E5-%EF%EE%E4%E5%EB%E5%ED%E8%FF-%ED%E0-%C1%CD%C0-80%F2%E5-%E3%EE%E4
http://archive.is/9rMd
Many Thanks and congratulations to KIZMUS Szabolcs' investigator top work, that He have reported for this BLOG - Sok köszönet és elismerés Kizmus Szabolcsnak ezért a csúcs kutatómunkáért, hogy ezt a BLOG rendelkezésére bocsájtotta! ret. avn. Lt.Col. JUHÁSz "Juci'bácsi" János nyá, rep. alez. Blogger
following below attachment pics; Selected for Visualiation by Juci'bácsi;
above: NEW! HiRes! a New Hungarian private edition professional book september 2019. source: Kizmus Sz.
Only En. text original: The concept of using nuclear weapons in an armed conflict during the Cold War stemmed from the Soviet Union’s military doctrine. Although the strategic plans of the Soviets have not been made public, we can certainly say that it was an offensive doctrine. Even though nuclear weapons found their way into Hungary much earlier in 1960-61 when the Southern Group of the Soviet Armed Forces stationed in Hungary, acquired aircraft that was capable of carrying such weapons. It was at that time that the first permanent and well-secured storage site for nuclear bombs was built on the airfield in Kunmadaras. Then several followed through the next decades. The Southern front of the Soviet and Hungarian combined nuclear forces and warhead inventories were more than adequate for a successful and massive tactical nuclear strikes. ...
Hu. text: A nukleáris fegyverek fegyveres konfliktusokban való felhasználásának fogalma a hidegháború alatt a Szovjetunió katonai doktrínájából származott. Bár a szovjetek stratégiai terveit nem tették nyilvánosságra, biztosan azt mondhatjuk, hogy sértő doktrína volt. Annak ellenére, hogy a nukleáris fegyverek sokkal korábban, 1960-61-ben találták magukat Magyarországra, amikor a Szovjet Fegyveres Erők déli csoportja Magyarországon állomásozott, olyan repülőgépet vásárolt, amely képes volt ilyen fegyverek hordozására. Ekkor épült az első állandó és jól felszerelt nukleáris bombák tárolóhelye Kunmadaras repülőterén. Aztán több követte a következő évtizedekben. A szovjet és a magyar nukleáris erők és harci fegyverek déli frontja több mint elegendő volt a sikeres és hatalmas taktikai nukleáris csapásokhoz. ...
https://sites.google.com/view/nuclear-weapons-in-hungary
above: Nuclear bomb storage in Cold War in warsaw Pact countries
Below: Military Maps of Warsaw Pact c Bulgaria:
above: Right: MedRes! Egy érdekes vázlat, hogy ki kezdte volna a lukneáris csapásmérést a hidegháborúban?
above: New! The nuclear arms race
above: HiRes! Claim Turkey_& Grece to opposit each other_2002
above: HiRes! Bulgaria in WW-one 1914.
above: NoHigher! Nowadays Air Bases of BAF
above: HiRes! USAF aeronautical chart M=1: 1.000.000 from Cold War termine.
above: Military status in Europe in 2012.
W.P. Bulgarian Air Force:
above: BAF MiG-17
above: HiResBig! cutaway drawing of Mikoyan-Gurevich MiG-17PFU
above: NoHigher! W.P. MiG-21bis camouflages and decals
above: NEW! MedRes! MiG-21 "Fishbed" BuAF - Flight video & photo www.facebook.com
above: MedRes! MiG-21MF bomben
above: NEW! NoHigher! MiG-21's nuclear bombing panel. source: Vándor Károly
above: NEW! MedRes! MiG-21 "Fishbed" BuAF - Flight video & photo www.facebook.com
above: MedRes! MiG-21MF bomben
above: NEW! NoHigher! MiG-21's nuclear bombing panel. source: Vándor Károly
above: NEW! MedRes! Juci'bácsi's repro ORWO/Forte dia/slide photo copy from early 1980's: MiG-21, 23 from FLIGHT Magazine also Courtesy FREE!
above: NoHi! VVSz MiG-23s in Afghanistan Bagram AFB with FAB-250 conventional gravity bombs
NEW! above: Juci'bacsi repro dia-slide film scan coll.: MedRes! Left: MiG-23M "Flogger-B" Right: MiG-23 in GDR - NVA from 'Flieger Revue' late1970's: Schwenkflügel Jagdflugzeug. below: NoHigher!
The Mikoyan-Gurevich MiG-23 (Russian: Микоян и Гуревич МиГ-23; NATO reporting name: Flogger) is avariable-geometry fighter aircraft, designed by the Mikoyan-Gurevich design bureau in the Soviet Union. It is considered to belong to the Soviet third-generation jet fighter category, along with similarly aged Soviet fighters such as the MiG-25 "Foxbat". It was the first attempt by the Soviet Union to design look-down/shoot-down radar and one of the first to be armed with beyond visual range missiles. Production started in 1970 and reached large numbers with over 5,000 aircraft built. Today the MiG-23 remains in limited service with various export customers.
The basic design was also used as the basis for the Mikoyan MiG-27, a dedicated ground-attack variant. Among many minor changes, the MiG-27 replaced the MiG-23's nose-mounted radar system with an optical panel holding a laser designator and a TV camera.
Hu. text: A Mikojan–Gurjevics MiG–23 (Микоян–Гуревич МиГ–23) egyhajtóműves, változtatható szárnynyilazású harmadik generációs vadászrepülőgép, melyet a Szovjetunióban fejlesztettek ki, elsősorban a MiG–21 repülőgépek leváltására. Nagy számban gyártották és exportálták. Bonyolult üzemeltethetősége és baleset-veszélyessége miatt ma már csak néhány harmadik világbeli és volt szovjet tagállamban áll szolgálatban. A Magyar Légierőben 1979 és 1997 között állt hadrendben, ezen idő alatt a beszerzett 16 repülőgépből öt zuhant le, öt pilóta halálát okozva. A Szovjet Hadsereg Déli Hadseregcsoportjának hazánkban állomásozó egységei 1975-től kivonásukig több ezrednyi MiG–23-ast üzemeltettek Magyarországon, ezek egy része nukleáris fegyverekkel is felszerelhető volt. A Szovjetunióban a MiG–29 típussal váltották le. A MiG–23 bázisán fejlesztették ki a MiG–27 vadászbombázó változatot, melynek fedélzeti elektronikája, kisebb mértékben szerkezete és fegyverzete tér el az eredeti repülőgépétől.
Ru. text: МиГ-23 (по кодификации НАТО: Flogger — «Бичеватель») — советский многоцелевой истребительтретьего поколения с верхним расположением крыла изменяемой стреловидности.
Первый полёт на опытном самолёте «23-11» выполнил 10 июня 1967 года лётчик-испытатель А. В. Федотов История создания самолёта МиГ-23 берёт начало в первой половине 1960-х годов, когда ОКБА. И. Микояна (ОКБ-155) приступило к разработке истребителя для замены МиГ-21. Для улучшения взлётно-посадочных характеристик было спроектировано крыло с изменяемой геометрией (консоли изменяют угол в пределах 16—72°).
above: NEW! HiRes! HuAF's MH. 47.th "Pápa" TFW Hc.Re.e. Pápa LHPA fight. sqn. "Sámán - Shaman" rep.szd.MiG-23MF gépe (inkurrencia) front of Nuke protection Shelter - az atombiztos fedezék előtt photo: ret. avn.WO. "Hip"-board-tech. Kovács "Kokó" István nyá.rep.zls. Mi-8/17 fed.tech.
above: NEW! MedRes! MiG-23ML www.army.lv
above: NEW! MedRes! MiG-23B Tumansky R-27-300 turbojet engine
above & below: HiResBig! MiG-23BN four view drawings.
below: MedRes! MiG-23BN & Mi-27 variants
above: new! HiRes! middle fuselage sweep wing junction part below: NEW! HiRes! Junction mech.
NEW! above: NoHigher! Czech. text MiG-23ML below: MedRes! MiG-27M De. text. 'FliegR'
above: NEW! HiRes! MiG-27 "Flogger-D" color cutaway
above: NEW! Juci'bacsi repro dia-slide film coll.: MedRes! MiG-23UM cutaway 'Flieger Revue' late 1970's
NEW! above & below: NoHigher!
below: NEW! MedRes! Line drawing of Dashboard of MiG-23UB Left: Forward Right: Rear
above: new! NoHi! Mikoyan MiG-23MF/ML deviation of the cockpit dashboard instrument panel.
above: Juci'bacsi (former Aviator main worksmate) scanned coll.: NEW! HiRes! AVIATOR International (independent) magazin from 1996. Then was chief editor; Leslie Angyal (Angel) László Samuel.
above: Juci'bacsi scan coll.: NEW! MedRes! MiG-23MF "Teflon-grey" at HuPA (WP) MN 47.th "Stromfeld Aurél" Honi vadászrepülő ezred (Air Defense Fighter regiment) Pápa (LHPA)
above & below: HiRes! Bulgarian MiG-23UM with new after WP marking.
above: NEW! MedRes! comparison between the variable winged military combat aircraft s:pinterest
above: Left: MiG-27 "Flogger-K" in Soviet VVSz Right: NEW! MedRes! Juci'bacsi's repro dia-slide copy coll.: Soviet 'Aviaciya Kosmonavtika' 1970's.
MiG-27's 'Skvhal' nose TADS electro optics |
above & below: MiG-27s ( hs'nt got it BAF)
above: new! CzAF MiG-27K
above: new! MiG-27 Indian Air Force below: NEW! MedRes! Upgrade for InAF
above: NEW! Juci'bacsi's scanned photocollection early 1980's: Comparison of the MiG-25 versus F-15
above: NEW! MedRes! MiG-24? E-155TI 1964. profile colour artwork
below: new! profiles artwork: MiG-25 "Foxbat" Soviet VVSz & Indian Air Force markings.
MiG-25RB 'Foxbat' Recce below: NEW! NoHigher!
above: NEW! MedRes!
above: line drawing of MiG-25 instrument panel
above: MiG-25UTI 'Zvezda' K-36D ejection seat test.
above: new! Zvezda K-36 ejection seat
above & below: MiG-25 escape to Japan - Hakodate AFB
above: new! Zvezda K-36 ejection seat
above & below: MiG-25 escape to Japan - Hakodate AFB
above: MiG-25 UTI
above: NEW! undercarriage landing gear
above: new! MedRes!
above & below: HiRes! cutaway
above: HiRes!
The world's largest Mig 25 RC Scale model airplane - the test flight
above: McDonnell Douglas FB-4 'Phantom's schema of bombing drop HiRes!
below: Left; USAF 'Fat-Boy' - Right: Soviet aerial atomic bomb in Saratov Nuclear Weapons Museum
above: right: Uraniumbillet
above: Bulgarian Army Left; WP combat suit, Right; nowadays BDUs
above: NEW! HiRes! 'Elbrus' SS-1 Scud-troop in S.U. source: facebook/Cold-War-Ironmongery
9K72 'Elbrus' R300 SS-1B 'Scud-B' tactical & operative missile complex
DOKUMENTUMFILMEK
Hu. text: Ismeretterjesztő rövidfilmek magyarul: http://dokumentumfilmek.hu/
Fedőszáma: MN-1480 - A teljes film
elbanatloz Közzététel: 2012. márc. 17.
Magyar dokumentumfilm, már nincs részekre vágva, nincs hangcsúszás.
Az MN-1480 Magyarország egyetlen harcászati-hadműveleti rakéta dandárja volt a rendszerváltásig. A létét is titkolták, még a honvédségi berkeken belül is csak legendák keringtek róla, a tényeket csak a legmagasabb katonai vezetők és az ott szolgálók ismerték.
Zrínyi Média:
Új portál a legnépszerűbb közösségi oldalon, azoknak akik szeretnek visszaemlékezni, milyenek is voltak "Azok a régi szép idők" a néphadseregben.
https://www.facebook.com/magyarnephad...
Titkos rakétadandár Tapolcán:
1963. január 1-én alakult meg a Magyar Néphadsereg kötelékében az első hadműveleti harcászati rakétadandár MN 1480 5. Önálló Harckocsiezred fedőnéven.
Az alakulatot az ott szolgálókon kívül senki sem ismerte, még a létét is titkolták. A tapolcai rakétadandár titkát csak a legmagasabb katonai vezetők ismerték, a többiek csak legendákat hallottak róla.
Az MN-1480 katonái pusztítóbb erővel rendelkeztek, mint a hadsereg összes többi alegysége együtt, akár egymaguk eldönthettek volna egy háborút. Képesek voltak vegyi- vagy biológiai csapást mérni az ellenségre és egy atomtámadáshoz is minden szükséges eszköz, technika, személyzet, hajtóanyag készen állt a bevetésre.
Hu. text: Ismeretterjesztő rövidfilmek magyarul: http://dokumentumfilmek.hu/
Fedőszáma: MN-1480 - A teljes film
elbanatloz Közzététel: 2012. márc. 17.
Magyar dokumentumfilm, már nincs részekre vágva, nincs hangcsúszás.
Az MN-1480 Magyarország egyetlen harcászati-hadműveleti rakéta dandárja volt a rendszerváltásig. A létét is titkolták, még a honvédségi berkeken belül is csak legendák keringtek róla, a tényeket csak a legmagasabb katonai vezetők és az ott szolgálók ismerték.
Zrínyi Média:
Új portál a legnépszerűbb közösségi oldalon, azoknak akik szeretnek visszaemlékezni, milyenek is voltak "Azok a régi szép idők" a néphadseregben.
https://www.facebook.com/magyarnephad...
Titkos rakétadandár Tapolcán:
1963. január 1-én alakult meg a Magyar Néphadsereg kötelékében az első hadműveleti harcászati rakétadandár MN 1480 5. Önálló Harckocsiezred fedőnéven.
Az alakulatot az ott szolgálókon kívül senki sem ismerte, még a létét is titkolták. A tapolcai rakétadandár titkát csak a legmagasabb katonai vezetők ismerték, a többiek csak legendákat hallottak róla.
Az MN-1480 katonái pusztítóbb erővel rendelkeztek, mint a hadsereg összes többi alegysége együtt, akár egymaguk eldönthettek volna egy háborút. Képesek voltak vegyi- vagy biológiai csapást mérni az ellenségre és egy atomtámadáshoz is minden szükséges eszköz, technika, személyzet, hajtóanyag készen állt a bevetésre.
MN 1480 Rakétadandár! Éles indítás 1982! Oktatófilm.
dumasarpi Közzététel: 2016. márc. 2.
Az MN 1480 Tapolca Rakétadandár két évente éles rakétákat indított a Szovjetunió állami lőterén, Volgográdtól nem messze, Kapustin - Jar közelében.
Több ezer kilométeres vasúti szállítás előzte meg, és számtalan otthoni komplex, harcászati, és tantermi gyakorlatok, oktatások.
A film az 1982 - es éles indítást mutatja be a hazai gyakorlatoktól az éles indításig.
A filmet később a bevonuló állománynak vetítették le. A film titkos volt arról napjainkig beszélni nem lehetett.
Hálás köszönet azoknak akik megőrizték ezt a filmet.
Elérhetőségünk a facebookon: Rakétadandár Tapolca néven
Az Index fórumon: MN1480 néven
A békét őrizték! ( Dokumentumfilm az MN 1480 Tapolca rakétadandárról. 2016)
dumasarpi Közzététel: 2018. jan. 31.
2016 tavaszán a Katonai Filmstúdió dokumentumfilmet készített az egykor Tapolcán hadrendbe állított Hadműveleti harcászati rakétadandárról.
45 percben mondják el egykori katonák a történeteiket.
Köszönet a film elkészítéséért.
below: 9K79 'Tochka' - NATO code: SS-21 'Scarab' tactical missile successor of "Luna-M" 'Frog-7'
http://index.hu/kulfold/2014/10/30/orosz_repulok_nyugaton/
http://www.military-today.com/missiles/ss21_scarab.htm
http://www.military-today.com/missiles/ss21_scarab.htm
Nuke bunker: http://szextant.blogspot.hu/2014/04/74-bunker-16205-nagyvazsonyi-szovjet.html
above: Mushrom cloud/smoke of Nuclear blast at Bikini-atoll
above: Mushrom cloud/smoke of Nuclear blast at Bikini-atoll
FIN!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése