#S.A.R. - Search And Rescue avagy a Légi Kutatás és Mentés - #Redningtejestene - #Rettungs. #OMSz, #Ambulance, #MedEvac, #CSAR. #Special-Forces commandos. #I.C.A.O. #Annex.
18+Refreshed! to-105%- 23.01.2019.-Regulated++:+:+
S.A.R. (Search And Rescue \ Légi K-M - Kutatás És Mentés) LK-M
I. rész: A Kutató-Mentő szolgálatokról általában.
Bevezetés: Az
emberélet a társadalmak legfontosabb tényezője, erre épül minden civilizált
jelenség. Az emberi egészség és életmegőrzés-mentés a működési alapja, melynek
hiányában a társadalmi morál és tettrekészség a mélypontra süllyed. Amennyiben
az „egészséges” munkaképes-aktív ember-gyerek azt érzi hogy nincs esélye az
életben maradásra-megmenekülésre elveszti bizalmát az élet dolgai iránt. Épp
ezért minden társadalmi formációban az első helyen az emberi életek megóvása és
az egészséges élet biztosítása az alapvető cél. E köré épül minden, a gazdaság,
az oktatás a jólét biztosítása a fegyveres erők-testületek és a háborúskodás. Az
élethez való ragaszkodás a legelemibb-legősibb emberi jog. Ez ma már az állatok
nagy többségére is érvényes.
HuAF Mi-17 "Hip" SAR - LKM and NBC Recce
E rövid de folytatásoktól
nem mentes cikk e gondolatok köré épül fel, melynek szűkre szabott keretében
megpróbálom a kutatás és mentés mint rendszer összefüggéseit általánosságban
értelmezni. Elöljáróban annyit, -amikor a főszerkesztő Úr felkért ezen cikk
megírására, sokat gondolkoztam és egy kiadást el is halasztottam, a téma 1x4
oldalban nem megírható bonyolultsága miatt. A LK-M szolgálat mert az embereket
szolgálja egyben szolgáltatás is, igen összetett, nem lehet csak a magyarországi
viszonyokra leszűkíteni, hiszen ezt nem mi találtuk ki, hanem átvettük és
részben a saját viszonyainkhoz alakítottuk ki.
Magamról mint a szerzőről
annyit, hogy 1977-ben avattak fel rakéta és tábori tüzér tisztként, majd 4 évi
ütegparancsnokoskodás után átigazoltam helikopteresnek. Az átképző tanfolyam
után 1982-ben kerültem a szentkirályszabadjai katonai helikopter bázisra, a
2004-ben megszűnt MH.87. Bakony Harcihelikopter Ezred-hez, mint beosztott
szállítóhelikopter vezető. Ez idő alatt sok kutató-mentő, ügyeletes
repülésvezető és egyéb szolgálatot adtam. Volt jó pár gyakorló riasztásom és két
éles LK-M bevetésem. Elvégeztem nappalin a Zrínyi Miklós Katonai Akadémia
felderítő szakát, melyet követően 1 ½-évig (a megszüntetésig) a Börgönd-ön
települő Csapatrepülő Parancsnokság Felderítő és Légifényképész Szolgálat Főnöke
voltam. Eközben 1 évig hatdudományi aspirantúrára jártam, az SzCsPk.
marasztalása ellenére családi okok miatt visszamentem Szentkirályszabadjára
így ezt abbahagytam. A harcihelikopter ezrednél sokféle törsztiszti beosztásban
voltam, mely mellett szállítóhelikopteren repültem, majd az átszervezések és
egyéb viszonyok kapcsán 2001-ben nyugállományba vonultam mint ezred hadműveleti
és kiképzési osztályvezető. A Légi kutató-mentő szolgálattal a beosztási
kötelmeim meg az ügyeletes parancsnoki szolgálatokból adódóan szinte nap mint
nap foglalkozni kellett alkalmazói szinten, ezzel a volt a kedvenc
szakterületemmel. Ezek mellett többször jártam külföldön, USA, NSzK, Belgium,
Olaszország, Cseh o., stb. ahol többnyire ezt a témát tanulmányoztam PfP és NATO
keretek között. Mindezek mellett jó pár jelentést, tudományos munkát és belső
publikációt jelentettem meg e témában. Mint szabadúszó „Air Art” grafikusnak és
repülős szpíkernek és a MATASZ (Magyar Tartalékosok Szervezete) Veszprém megyei
szervezete titkárának, és a Magyar Veterán Repülők Szövetsége, Veszprémi
Repülő-Ejtőernyős szervezetének tagja, -mind mai napig szívem csücske a téma,
bár a naprakészségemben már hiányosságok vannak.
Mindez rövid életrajzi
repeszeket csak azért írtam le mert manapság nagyon sok a „szakértő” akik
innen-onnan összevagdossák írni-mondanivalójukat „de a fáktól nem látják az
erdőt” vagyis nem rendszerben gondolkodnak. De nem is a jogszabályi
szabályzatszerű részletesség lesz a cikk
(-ek) lényege, hanem az,
hogy a kedves olvasó érezze és értse miről szól ez az egészségügyi, közlekedési
és katonai szakterület. Ezt a témát is tanulni érezni és átélni majd megérteni
kell.
Cikkem (-im) alapvetően
fejből íródik, mert igazán abban van összeállva kép. Jelenleg érthetővé tett
összefoglaló szakirodalommal még nem találkoztam. A cikkeknek a rendeltetése
inkább az, hogy publikusan bevezetnek a rendszertani összefüggésekbe a
nemzetközi és angol
-magyar fogalmi és nyelvi
bonyodalmakba. Egy biztos ebből a témából simán lehetne egy nagy méretű színes
200 oldalas „Salamander Books” stílusú könyvet írni.
Rávezetés: Bárki,
bárhol, bármikor balesetet és sérülést szenvedhet, segítségre szorulhat mindenre
való tekintet nélkül. Bízni a segítségben lehet és kell, abban viszont nem, hogy
engem-minket nem érhet baj. Ha nem éreznénk és tudnánk, hogy nincs lehetséges és
valós élet és egészségvédelmi segítség akkor az élet legtöbb dolgába bele sem
kezdenénk. Ha ezt nem is érezzük a hétköznapok sodrában, de mélyen a hitünkben
benne van. Ma Magyarországon ha másként nem is de numerikusan az agyunkba be van
égetve a 104 és a 105-ös segélyhívó telefonszám. Ebből is sejthető, hogy az
emberéletek mentésére és a sérült ellátásra több szakosodott segélynyújtó
szervezet van létrehozva a világban. Ezek közül legmarkánsabbak a mentők
(Ambulance) de a tűzoltók (Fire Fighting/Rescue) és a kombinált vészhelyzeti
beavatkozó (Emergency/Rettungs) is elsősorban az emberélet mentését szolgálja
másodsorban a tűzoltás kárelhárítással és egyéb szakbeavatkozásokkal. De
említhetjük a Katasztrófavédelmi szervezeteket is amelybe egyéb mint pl.
Polgárvédelmi és Tűzoltó szakszolgálatok és kiképzett önkéntesek (Volunteers)
is beletartozhatnak.
18+above: NEW+! MedRes! American star actress, #Elle McPhearson the "Body": Help!!!!!
En. text: Eleanor Nancy Macpherson (/məkˈfɜːrsən/; née Gow; born 29 March 1964) is an Australian model, businesswoman, television host and actress.
She is known for her record five cover appearances for the Sports Illustrated Swimsuit Issue beginning in the 1980s, leading to her nickname "The Body", coined by Time in 1989. She is the founder, primary model, and creative director for a series of business ventures, including Elle Macpherson Intimates, a lingerie line, and The Body, a line of skin care products. She has been the host and executive producer of Britain & Ireland's Next Top Model from 2010 to 2013. She is an executive producer of NBC's Fashion Star and was the host for the first season.
As an actress, Macpherson appeared in supporting roles in The Mirror Has Two Faces (1996) and as Julie Madison in Batman and Robin (1997) as well as lead roles in The Edge (1997) and South Kensington (2001). She also had a recurring role on Friends and hosted an episode of Saturday Night Live. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Elle_Macpherson
Hu. text: Eleanor Nancy Gow vagy ismertebb nevén Elle Macpherson (1964. március 29.) ausztrál fotómodell, színésznő és üzletasszony. Ismert beceneve „The Body”. ...
A mentőszolgálatok az
alkalmazási idő szerint is rangsorolhatók; -gyorsbeavatkozó (Ambulance,
Rescue/Rettung, Notartz stb.), vonuló-beavatkozó, kiegészítő, települő fajtákra.
A nyugati orvosi
rendszerezésben az Ambulance egy összefoglaló fogalom-megnevezés amely
általánosságban de magyarul is az „elsődleges-előszöri orvosi beavatkozást”
jelenti. Ebbe többféle szakosodott orvosi/egészségügyi mentő gépjármű tarozik;
mint pl.: -mentő rohamkocsi (nem roham-attack!) inkább „rohanó”-kocsi,
(Rettungswagen/Ambulance/Rescue), -elsősegélyre-(Orvosi-Vészhelyzeti) speciális
mentőautó (Notartzeinsatzfahrzeuge/Ambulance), -baleseti-vészhelyzeti
mentő-rohamkocsi (Notfallkrankenwagen/Emergency), -betegszállító mentőkocsi
(Krankenwagen-Krankentransporter, Care Transport), -Speciális orvosi jármű
(Medizinische Spezial Fahrzeuge).
Az elnevezések sajnos nem
egységesek. A gyorsbeavatkozók nem a betegszállításra szakosodtak.
A mentő szolgálatoknál
megtalálhatók a specializáltak amely pl. súlyos betegtekre és sérültekre
kerülnek alkalmazásra, de egyre inkább elterjettebbek az elsődleges
beavatkozásnál a kombinált Rettung/Rescue típusú gyorsbeavatkozó mentő járművek
melyek alapszinten ellátják az elsődleges tűzoltási, műszaki-mentési, és
ambulanciás feladatokat.
above: NEW! Sea - S.A.R. Royal Navy Westland "Lynx"
above: MedRes! Brit #Westland "#Sea King" #SAR / #ASW #helicopter
above: NEW+! HiRes! #Practical Positure before winching: #Kimberly Garner in KG Thong Swimsuit by: Celebs-Flash.com
Kimberley Garner is an English swimwear designer, television personality, actress and socialite best known for her role in the reality television series Made in Chelsea. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Kimberley_Garner
above: NEW! NoHigher! below: MedRes! Apollo-17 recovering operations on 19 December 1972, with the aircraft carrier USS Ticonderoga CVS-144, NAVY Sikorsky SH-2 "Sea-King" SAR helicopter
above: New pics! below: HiRes!
Juci'bacsi SAR action: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=geuJLvUOrds
fent: NEW pic: Juci'bácsi's scanned collection. "Delta" magazin1970-es évekből, Tengeri Mentőhajó
above: NEW! MedRes! Deutsche SAR Rescue vessel: GFR 'Speyer' Technik Muzeum. Photo: Kizmus Szabolcs facebook
above: NEW! MedRes! Deutsche SAR Rescue vessel: GFR 'Speyer' Technik Muzeum. Photo: Kizmus Szabolcs facebook
above: NEW! MedRes! JEPPESEN Approach Chart about US Airways Flight 1549 - january 19. 2009. Airbus A320 airliner - Emergency belly landing & SAR action on Hudson river New York. - Jepi megközelítési térkép IAP La Guardia a Hudson folyóra kényszerszállásról és mentésről.
above: new! Scarlett Johansson Hollywood star-actress as a American - Marvel after water surface Rescue action a little bit wet.
Ráfárolás: A mentési
szervezetek az első lépcső melyek alapvető feladata, a bajbajutottak (balesetet
szenvedtek, katasztrófa során sérültek), felkutatása (Search), -kimentése
(Rescue) az elsősegélynyújtás/életbentartás-ban (Ambulance) részesítése és az
egészségügyi ellátóhelyre történő szállítása valamint szakszerű átadása.
Mindezek működésének igazán csak akkor van értelme, ha megfelelő-szakszerű
egészségügyi sürgősségi-vészhelyzeti (Emergency-Traumatológiai) ellátást
biztosító egészségügyi szervezetek és létesítmények állnak rendelkezésre. Ebből
adódik, hogy az eü. mentő szervezetek az egészségügyi ellátás/biztosítás részét
képezik mint a gyógyító-ellátó helyre beszállítók. Viszont ezek szakszerűségén
múlik a stabilizáló életmentő, sérült ellátó / gyógyító munka sikere. A mentési
tevékenység két fő részre tagolható, a kimentésre (Rescue/Rettung) és az
elszállításra (Krankenwagen, Medicin-Transport, Care Transport) amelyben kiemelt
szerepet kap a sérült ellátás. Vagyis a mentés és sérültszállítás nem mindig
alkotnak egységet. A mentés többnyire komplex feladat (spec. emelés, tűzoltás,
műszaki mentés, spec.egészségügyi mentés), vagyis a bajbajutott de nem mindig
sérült emberek vonatkozásában működik. Viszont az ambuláns életmentés (Live
Safe) mint egészségügyi kategória szintén rátámaszkodhat az egyéb mentő
szakszolgálatokra, de a beteg elszállításban ill. betegszállításban is
meghatározó alapfeladat. A normál ambuláns mentésnél a „köznép” vonatkozásában
csak a segélykérés és az alapszintű elsősegélynyújtás (First Aid) elvárható és
kötelező, viszont a speciális mentésnél többnyire csak a segélykérésre
vonatkozik.
Bonyolítás: A
kimentés elsősorban a Kutató-mentő (S.A.R.) és mentő (RESCUE), speciális mentő
szervezetek illetve a tűzoltók feladata, amelybe beletartozik az
elsősegély-állapotstabilizálás is míg a szállítás és a traumatológiai
alap-beavatkozás, a mentők (Ambulance, Krankenwagen, stb.) normál egészségügyi
mentő, Military Ambulance, MEDEVAC) feladata.
A S.A.R / Kutatás-Mentés
lehet; -eljárási módozat / rend, kötelezettség, biztosítási
fajta.
A Kutató-Mentő lehet;
-szervezet, -szervezeti egység, -szolgálati fajta, -szolgálati egység,
-technikai eszköz,-jármű,
-felszerelés, -személy/személyzet, s nem utolsósorban
érdemérem.
A Kutatő-Mentő
szakszolgálatok abban is különböznek a normál Mentő szakszolgálatoktól, hogy míg
az utóbbi bejelentés alapján megy egy meghatározott helyre és közölt
eset-információra, addig az előbbi jelzés vagy jelelvesztésre illetve
bejelentésre, hívásra kerül riasztásra-bevetésre egy feltételezett / számított
vagy meghatározott körzetbe, alig vagy nem ismert eseti körülményekre.
A Kutató-Mentők
tevékenységi körzete általában nagyobb, és az előkészületi és végrehajtási idő
is jóval több, a jobbára ismeretlen várható feladatok és körülmények miatt. A
Kutató-Mentő szak- Szolgálatok rendelkeznek mindazon képességekkel amivel a
normál mentők, viszont ez fordítva kevésbé igaz. Amíg a Mentő szakszolgálatok a
csak eü.-i „megmentő” feladatot látnak el és ezt a szervezeti keretükben
önállóan hajtják végre, -adott esetekben a tűzből mentés és műszaki mentést
végrehajtó szakszolgálatokkal együttműködésben vagy a tevékenységük után, addig
a Kutató Mentő tevékenység nem csak szakszolgálati hanem alkalmi szervezetben
végrehajtott kimentő (a sérültek mentését, gyors orvosi ellátását biztosító)
tevékenység is lehet. Mindezt az előbbiekben említett szakszolgálatok és más
szervezetek (hadsereg, rendőrség) és önkéntes keresők bevonásával komplex módon
végrehajtva is. A mentők (Rescue/Rettung) polgári szervezetek-szakszolgálatok,
míg a Search And Rescue katonai (Air Force, NAVY-Coast Guard) szervezetek és
szolgálatok. A S.A.R. gépeken nincs a nemzetközi „vöröskereszt” jelzés, csak a
nemzetközi „S.A.R.” felirat illetve annak kiírása és egyes országokban még
saját nyelven (pl.;Rettung).
Az ambuláns-medikai mentés
a hadseregekben a fegyveres küzdelmek során a sebesültszállítási (MEDEVAC,
MEDIVAC- MED(I)cal EVACuation) „vöröskereszt” jelzésű kategóriába esnek, ugyanis
a konkrét mentés és elsősegélynyújtás minden katona feladata s amire kiképzést
is kapott, de a szakszerű elsősegélynyújtás a szervezetszerű vagy önálló
egészségügyi alegységek/személyek feladata akik a logisztikai szakcsapatokhoz
tartoznak. A konkrét mentési munkálatokat és az azonnali elsősegélynyújtást a
szervezetszerű-harcoló alegységek, egységek hajtják végre. A MEDEVAC alapvetően
szállító/többcélú helikopterekre épül de részét képezik a sebesültszállító
gépjárművek és páncélozott járművek is. A MEDEVAC helikopterek a csapatrepülő
(Aviation) mint repülőfegyvernem ill. a szárazföldi (ARMY) és a
tengerészgyalogsági (MARINES) haderőnem, Csr./Avn. fegyvernemében vannak
és szervezetileg főleg a harcoló szárazföldi /tengerészgyalogsági erőket
szolgálják ki. A harctéri sebesült-gyüjtő pontokról, zászlóalj, ezred, dandár
(TSH) tábori segélyhelyekről valamint a tengerészgyalogsági hajókról és a NAVY
kórház-hajókra-ról szállítják a sérülteket, sebesülteket, alapellátottakat a
tábori kórházakba és onnan a hadszíntéri repülőterekre, vagy kórházakba. A
MEDEVAC inkább a hadgyakorlatokon és háborúban működő szervezet valamint
technika. A békeidőszaki-„munkahelyi” katonai sérült ellátás és betegszállítás
elsősorban a katonai mentők (Military Ambulance) feladata. Ezenkívűl a nagyobb
fegyveres erők mint pl. az USA rendelkezik ún. „kórház”- repülőgépekkel C-9
„Nightingale” (DC-9) (Aeromedical Transport) amelyek hadszíntéri vagy
humanitárius (ENSZ) feladatokat látnak el, a sérülteket a magasabbegység tábori
kórházakból (MASH-Main Army Surgery Hospital-Hadsereg Fő Sebészeti
Kórház) szállítják szakszerű kezelés (egyszerűbb műtétek) mellett honi
területre a katonai vagy civil kórházakba.
Velő: A Kutató-Mentő
S.A.R. tevékenység béke és háborús légi és vizi-közlekedés illetve alkalmazás
során valamint az extrém körülmények között bajbajutott (sérült) személyzetek és
utasok
-személyek mentésére ill.
kimentésére irányul ami nem jelenti mindig, hogy sérültek vagy betegek is.
Vagyis adott esetekben csak a veszélyes helyszínről kell elszállítani a
személyeket, míg a „sima” mentő szakszolgálatok csak sérültek vagy betegek
ellátásához elszállításához vannak riasztva illetve kirendelve. A Kutató-Mentő
szolgálatok-akciók sikeressége nagymértékben függ a bajbajutottak állapotától,
túlélő (Survival-kit) felszerelésétől és kiképzettségétől mivel aktív szerepet
kell ehhez vállalniuk. Az ambuláns mentés alapvetően egyszintű tevékenység míg a
K-M többszintű is lehet így szervezetileg, technikailag, és irányításilag.
többnyire komoly szélessávú koordinációt igényel az erők és eszközök
tekintetében. A Kutató-Mentő S.A.R. szervezetek/szakszolgálatok csak a fegyveres
erőknél (légierő és a haditengerészet, parti őrség állományában) vannak
rendszerben. Ebben egy rövid idejű másság a Magyar Honvédségnél volt. A (Légi)
Kutató-Mentő Szolgálatok polgári irányzatú működtetésére nemzetközi (pl.;
ICAO-International Civil Aviation Organisation/Nemzetközi Polgári Repülésügyi
Szervezet) szerződése: pl.; a Nemzetközi Polgári Repülésről 1944. december
7-én Chikago-ban aláírt egyezmény 12. Függelékének (12th
Annex) (Kutatás-Mentés) vonatkoznak ezért ezek kötelező állami feladatként
jelennek meg, e nélkül nemzetközi közforgalmi repülés nem folytatható. Ezért a
katonai Légi Kutató-Mentő repülés állami repülésnek minősül. Ezzel szemben a
polgári mentő-repülés pl.; OMSZ, nem kereskedelmi célú légiszolgáltatásnak
minősül. A követelmények teljesítése érdekében az ezt biztosító
szerveknek-szervezeteknek szolgálatoknak rendszeres gyakorló/ellenőrző
riasztásokat és Kutató -Mentő Gyakorlatokat/SAREX-S.A.R. Exercise kell
végrehajtaniuk. A LK-M folyamatos szolgálati tevékenység Béke időszakban
kiterjed a polgári és katonai feladatokra, ritkán különleges esetekben pl.;
árvízi mentés vagy olyan bonyolult időjárási és egyéb viszonyok eseténi mentés
amit a civil szervezetek nem tudnak teljesíteni. Békében a nemzeti/állami
katonai-civil légi-vizi mentés részét képezik viszont a S.A.R. vezetése és
irányítása katonai (Légierő-Air Force/Coast Guard) alárendeltségben és irányítás
Irányító és Jelentő Központ-al- CRC-Control and Reporting Centre van
együttműködésben a polgári szervekkel. Adott vészhelyzeti szituációban
(tengeren-vizi, légi-tevékenység során) a kutatás és mentési segítségnyújtás a
körzetben tartózkodók és S.O.S. vagy ”May Day” jelzést vevők részére kötelező
amennyiben képességeik és körülményeik lehetővé teszik a szakszolgálatok
megérkezéséig.
Jajaj! a C.S.A.R.:
Míg a háborúban a Kutatás-Mentés (S.A.R.) a hátországban vagy az ellenséggel nem
közvetlen harcérintkezésben lévő területeken végzi feladatát, S.A.R. jelzésű
helikopterek (HH-60 „Black Hawk”, HH-3 „Sea King”) bevetésével, ezért nem
összetévesztendő a Harci Kutatás-Mentéssel (C.S.A.R.-Combat Search And Rescue).
Ez utóbbit többnyire vagy csak az ellenséggel közvetlen harcérintkezésben és az
ellenség mélységében végzik a saját/baráti bajbajutott repülőszemélyzetek
/tengerészek-utasok, különleges eszközök-tárgyak kimentése érdekében.
A -C.S.A.R. névleg nem
szervezetszerű alegység és szakszolgálat, hanem összhaderőnemi egyesített
hadszíntéri (hadászati-hadműveleti szintű) és haderőnemi (Air Force, NAVY,
MARINES, Special Forces) harci szolgálat és alkalmi harci kötelék (Task Force),
szervezeti elem, illetve feladat.. A hadászati /hadműveleti/ harcászati
MIOB-MInden Oldalú Biztosítás (Légi-Földi Hadművelet /AirLand Battle) része, és
harctámogatási/harctevékenységi fajta. A harci-repülők, haditengerészek harci
morálja fenntartásának alapja, mely az életmentésre, a fogságba esés
elkerülésére vagyis a személyi harc/bevetési-képesség visszaállítására irányul.
A harci Légi Kutató-Mentő gépeken, személyeken nincs „S.A.R.” jelzés mivel ezek
általában különleges alapvetően erre a feladatra épített, ki illetve átalakított
harci helikopterek (MH-60 „Pave Hawk”, MH-53E „Pave Low”) repülőgépek (MC-130
„Hercules-Combat Talon”). Ezek a speciális többnyire légi-utántöltésre alkalmas
más speciális műveleti feladatra (harci kommandók kirakása-támogatása) is
alkalmazható felfegyverzett (SCSH-Special Combat Support
Helicopter-Speciális Harci Támogató Helikopter) helikopterek és
repülőgépek, melyek pl. az USAF-nál a SOS/Special Operational
Squadron-Különleges Műveleti Repülőszázad-knál vannak rendszerben.
Ezek csak fegyveres-háborús alkalmazásra vannak rendszeresítve. A repülő
szakállományon és az egészségügyi személyzeten túl még az állományukhoz tartozik
a speciálisan erre kiképzett USAF „Red Barretts”-„Vörös Sapkások” –Légi
Kutató-Mentő ejtőernyős-deszant állomány akik ha kell önfeláldozóan harcolnak és
sérültet látnak el, együttműködésben más különleges erők (SOF) harcosaival. Így
már érthető, hogy ez a feladat miért kíván meg az erőktől-eszközöktől, a harci
alapkövetelményeken túli különleges képességeket, mint pl.; minden
időjárási/évszak/napszak és földrajzi/terep, harci-viszonyok közötti megnövelt
hatótávolságú harci (behatolási) alkalmazhatóságot. Ezekhez jön még a speciális
kutatási-helymeghatározási képesség, a kimentési és sérült ellátási-szállítási
kapacitás, a védettség és túlélőképesség a tűzerő, lopakodóképesség valamint a
kifinomult kommunikációs, rádióelektronikai és informá-ciós/tikai rendszerek,
-vagyis csúcstechnológia és szuperharcos. Nincs még egy olyan katonai légijármű
és személyzet mint a SOS („C.S.A.R.”) SCSH (MH) helikopter és személyzete,
aminek annyiféle erős komplex követelmény összhangjának kell megfelelnie. Ezt is
csak igen kevés nagyhatalmi katonai gépezet, szövetség engedheti-tte meg
magának. A Légi Kutatás-Mentés és a Harci LK-M a Harctámogató Légi (Had-)
Műveletek egyik fajtáját mint Légi (Harci) Kutató-Mentő műveletek képezi. Ennek
irányítását nem a békeidős illetve honi Mentés Összehangoló (Koordináló)
Központok/alközpontok MÖK-RCC, SRCC-k Rescue Coordination Center, Sub…
végzik, hanem a hadszíntéri vezetési központok; Kombinált Légi Hadműveleti
Központ-k mint pl. a légierő CAOC-Combined Air Operating Centre/Center, vagy az
Ideiglenesen Telepített … -IDCAOC-Interim Deployable …, vezetési és CRC,
CRP-Control and Reporting Centre/Point, FAC-P-Forward Air Controller-Point
(ERIP-Előretolt RepülésIrányító Pont) irányítási elemek. Ebben a
tevékenységben is teljesülnie kell a C2I Command Control and
Information /Vezetés Irányítás és Információ elvnek, hiszen ez korunk
információs hadviselésének egy igen meghatározó területe. A Harci Kutatás És
Mentésben ötvöződik a fegyveres küzdelem dialektikája, vagyis a saját erők
megóvása mellett az ellenség pusztítása fő feladatok (a sorrend függ a
harctevékenységi fajtáktól). Ez azt jelenti, hogy adott esetben egy az ellenség
mélységében bajbajutott értékes harci pilóta kimentése érdekében, több
haderőnemhez tartozó csapásmérő és különleges erők (C.S.A.R. Task Force)
bevetésével el kell pusztítani egy a MK-Mentési Körzetben tevékenykedő
ellenséges zászlóaljat. Erre a fontos, kényes és veszélyes feladatra csak a
nagyhatalmak hadseregei és a NATO képesek.
Akció Játékfilm |
A hírszerző illetve
különleges... fegyveres tevékenység
során az ellenség mélységében illetve a fő vagy mögöttes harcterületen bajba
illetve szorongatott helyzetbe került erők (kommandók) mint pl.: SF-Special
Forces/Különleges Erőkpl.;US. SOF-Special Operational Forces „Green
Barretts”-„Zöld Sapkások”, NAVY-S.E.A.L.-Sea and Air Land „Fókák”, Brit
SAS-Special Air Service; Royal Marines: LRRP-Long Range Reconnaissance
Patrol/MFCS-Mélységi Felderítő
Járőr-Csoport–jaik kimentése illetve
kimenekítése (save) -szakszerűen „kiemelése”, nem a C.S.A.R. feladata! Ez a
művelet a szervezetükbe tartozó vagy a CJTF-Combined Joint Task Forces- Összhaderőnemi Egyesített Alkalmi Kötelék állományában lévő csapatrepülő és egyéb különleges
alegységek (SOS, SOF, NAVY-SEAL, SAS, Foreign Legion), vagy az alkalmi harci
kötelékek harcfeladata.
above: NEW! Very important the reliable communication for example, waterproof handy! - A megbízható és vízmentes vészhelyzeti kommunikáció nagyon fontos! Erre a mai modern vízhatlan mobiltelefonok I'pad-/ I'phone-ok Okostelefonok igen alkalmasak.
Szummárum: Végül is
a Kutató-Mentő S.A.R. tevékenység többnyire többlépcsős és szintű kombinált béke
és háborús időszaki tevékenység amelyben a bajbajutottak kimentésében részt
vehetnek a polgári és katonai -tengeri, légi és szárazföldi kutató-mentő
erők-eszközök.
Реальная история спасения сбитого летчика во Вьетнаме. "Спасение рядового Райана" нервно курит в сторонке
The real story of the rescue of a downed pilot in Vietnam. "Saving Private Ryan" nervously smokes on the sidelines
ТРАГЕДИЯ спасательной ОПЕРАЦИИ “БЭТ-21” | Авиация США во Вьетнаме
THE TRAGEDY OF THE RESCUE OPERATION “BAT-21” | US Aviation in Vietnam
https://youtu.be/htpFl8GHEFQ
above: new! Fantasy artist Boris Vallejo: Batman allegoria for 'Bat21'.
Hát egyenlőre ennyit
röviden, erről a hangzatos de közel sem egyszerű
témakörről.
Lazítás;-Mese a
csomókötésről: Vegyünk példaként! -Hol volt hol nem volt, hogy
békeidőszakban Új-funland környékén egy csempészhajó felfegyverzett
bűnözőbandája által elsüllyesztett félig felborult vitorlás luxus-yacht
mentését. A hajó vízbe került mentőmellényben úszó szorongatott helyzetben lévő
személyzete vészjeladón leadott jeleit egy környéken tartózkodó halászhajó is
veszi -ami nem mer odamenni, és a COSPAS / SARSAT műholdas Kutató-Mentő rendszer
veszi és méri be. Egy arra repülő USAF katonai szállító repülőgép,
rádiótechnikailag beméri majd vizuálisan azonosítja és a vészhelyzeti
frekvencián kommunikál velük, s a körzeti repülésirányító központnak (FIC-ACC)
jelenti a helyzetet akik a körzeti RCC-nek jelentik a helyzetet akik közben
vették a műholdas adást és a vészhelyzeti kommunikációt. A parttól lévő távolság
nem teszi lehetővé a S.A.R. helikopterek alkalmazását így a parti őrség (US.
Coast Guard vagy a Kanadai légierő (CAF)- S.A.R. szállító repülőgépét küldik a
körzetbe ahol életmentő felszerelést-mentőtutajt dob le. A körzetben tartózkodó
Can./US.-NAVY/CG korvett a gyorsan a mentési helyszínre ér ahol a fosztogató és
túszejtő bűnözőkkel vívott rövid de hatásos tűzharc után, fedélzetre veszi a
bajba jutottakat. Közben a fedélzetre megmenekültek elmondásából kiderül hogy a
hajó VIP utasai a -személyzet utasítására, kapkodva a mentő-gumi motorcsónakkal
egy parthoz közeli sziklás szigetre menekültek az üldözőik elöl, ahol várhatóan
egy barlangba rejtőzködtek el. Mivel jel nincs róluk, valószínű, hogy ott
eltévedtek és nem tudnak kijönni. mivel nincs náluk vészjeladó, sem rádió így
egyre reménytelenebb a helyzetük. Közben a korvett megfelelő közelségbe ér a
partokhoz így egy CAF/US-NAVY/CG-S.A.R. helikopter csőről fel vagy száll le a
fedélzetére vagy ha van rajta onnan fel és a közeli partra -leszállóhelyre
(Airstrip) szállítja (esetleg légi utántöltéssel) a sérülteket-túlélőket. Közben
egy spec. önkéntes Barlangi Mentő csapatot riasztanak akiket rendőrségi
helikopterrel kommandósokkal a fedélzeten visznek a szigetre, ahol a bűnözők
üldözőcsoportjának likvidálása és elfogása után, kimentik az utasokat akiket egy
odarendelt civil ambulanciás helikopter elszállít a partra. Innen egy már ott
várakozó civil Ambulance légcsavaros könnyű mentő-szállítórepülőgép elszállítja
egy nagyobb kanadai repülőtérre (Airfield-Airport) ahonnan speciális Civil
Ambulance géppel viszik tovább egy USA nagyváros repülőterére ahol speciális
kórházi ellátás van biztosítva. A reptérről egy Medical helikopter vagy
Emergency/Ambulance mentőautó szállítja el a sürgősségi ellátást biztosító
városi kórházba a sérülteket. –Addig is élnek míg meg nem
haltak.
Következik:
-II. rész: Légi Kutatás Mentés békeidőszakban
-III. rész: Harci Légi Kutatás Mentés
-IV. rész: Légi Kutatás Mentés a Magyar Köztársaságban
AVIÁTOR MAGAZIN
Juhász „Juci-bácsi” János nyá .rep.
alez.
Következő rész szeptember 30-n
Következő rész szeptember 30-n
"Különleges Alakulatok" francia
akciófilm
Movie will be at Veszprém
! Filmvetítés lesz; 2012.október 10-n szerda 17:00-kor
Veszprém, VMKK (volt HEMO) kamaratermében a MVRSZ - VREVE
szervezésében Angyal László Aviator magazin - és a Saint Exupery
Alapítvány kurátora által DVD-ről. A személyenkénti 500,-Ft. tiszteletdíj
hozzájárulás a helyszínen róvandó le. Nagy élmény lesz !
Egy kis ízelítő a
filmből;
Ejtőernyősök vizi ugrása Almádiban.
Készítette: AVIATOR Magazine-Club: Tahin Miklós. Közzététel: 2014. jan. 8. B.almádi 2000 08. 09. A felvétel egyik különlegessége, Magyar Miklós nyá. alez., aki 84 évesen hajtotta végre ugrását/ orvosa közvetlen utána ugrott /. Ma már csak emlékezhetünk (source: facebook: Kovács
S.A.R.
(Search And Rescue \ Légi K-M/ Kutatás És
Mentés)
II/2.. rész:Légi Kutatás és Mentés
békeidőszakban.
A S.A.R. szolgálatok
működése:
Riasztási rendszer: Riasztási rendszer vonatkozik az;
éles személyzet, tartalék személyzet-kre valamint a egyéb szolgálati egységekre.
A rendszer normaideje a várható illetve kialakult helyzetekhez igazított, mely
figyelembe veszi az évszak, napszak és egyéb időjárási körülmények hatásait is.
Különös tekintettel vannak arra, hogy a személyzetnek lehetősége legyen
felkészülni a konkrét feladatra, tehát nem mindig a „rohanás” az elsődleges
hatékony megoldás. Különös figyelmet kell biztosítani a repülésbiztonsági
követelmények betartására. Állandó készenlét, -ideiglenes készenlét, -felállítandó készenlét-re tagozódik a
szolgálati rend. A III, II, I fok-ok (Yellow, Orange, Red helyzetek), gyors
készenléti fokban Io, személyzet a gépben ül, azonnali indításra,
felszállásra készen. A IIo hosszabb normaidővel bír, ebben az
esetben a szolgálati épületben készen állnak az Io-ba történő
azonnali átérésre illetve az annál hosszabb időtartamú, de a IIo-ból
történő azonnali felszállásra. A IIIo ami tulajdonképpen tartalék
készenléti státusz, ideális mert kellő alaposságú felkészülési időt biztosít a
személyzetnek. Kiemelt jelentőséggel bír a riasztás rendje. Külön forgatókönyv
készült-készül a különböző riasztási esetekre annak megfelelően, hogy a
bejelentés vagy a jelzés milyen információs csatornán keresztül érkezik.
A kutató-mentő szolgálatok felszerelése, eszközei a
kiindulási helyen vagy a járművekben lévő elsősegélynyújtó, és tűzoltó-műszaki
mentő eszközökből áll. Az eszközök cseréjéről javításáról időben gondoskodnak.
Kutató-mentő szolgálatot általában, csak erre a feladatra speciálisan
felkészített I. osztályú, minősített állomány láthat el.
fent: Juci'bácsi foto AVIATOR cikkhez, HuAF Mi-17 Veszprém megye - Cseszneki vár LKM Gyakorlat 2005.
Manőver 1998 februári és májusi adás
Közzététel: 2014. jan. 15.
Manőver 1998 februári adás tartalma : A kutató mentők élete , Bubik András és Sipos András katonatörténetei , A hangászok története , Láng László tűzszerész , Jim Morrison és a kábítószer .Májusi adás tartalma : A Magyar Folyami Flotilla , Juhász János alezredes helikopter pilóta története .Zene: La Linea Onedín”, előadó: Khatchaturian (Google Play •iTunes)
Manőver Katonai Magazin TV-2 1998 Szeptember
Manőver Katonai Magazin 1998 Szeptemberi adása: Szentkirályszabadja LKM Gyakorlat, Balatonkenese HM üdülő előtt és Juci'bá
A kutatás-mentés megszervezése és végrehajtása. A
központba beérkezett információk alapján a műveleti terveknek megfelelően
azonnal megteszik a szükséges intézkedéseket. A kutatás illetve a mentés
megkezdésére a központ vezetője intézkedik. A helyszínre kiérkezett tűzoltó
egységek, mentőszolgálat, illetve a légi kutató-mentő szolgálat a saját erőivel
haladéktalanul megkezdi a mentést. A kutatásban, mentésben részt vevő egységek
kutató-mentő alközpontként végzik feladataikat. A légi kutató-mentő szolgálat
akkor működtethető, ha; -a meghatározottak szerinti időjárási határértékek
lehetővé teszik az alkalmazást, -ismeretlen a várható vagy tényleges földet
érési hely, -olyan a helyszín távolsága és megközelítési lehetősége a földi és
légi kutató-mentő szolgálatok (egységek) kiindulási körzetétől számítva, hogy a
légi kutató-mentő szolgálat feltételezhetően azonos vagy korábbi időpontban
érheti el azt, -ha a légi kutató-mentő szolgálat riasztására jogosult ügyeleti
szerv az alkalmazást indokoltnak tartja. A légiközlekedési baleset helyszínének
megállapítása, valamint a mentés gyors végrehajtása érdekében légi vagy földi,
illetőleg egyidejű légi és földi kutatást végeznek.
A légi kutatás során a hadsereg keretén belül létrehozott
kutató-mentő szolgálat a légierő illetve a haditengerészet vezérkari illetékes
szervének intézkedésére felkutatja az eltűnt légijárművet, megjelöli és
megközelíti a légiközlekedési baleset helyszínét. A földi kutatás keretében az
eltűnt légijármű felkutatásának, a kijelölt mentőegységek tevékenységének
irányítását a Központ végzi. Ehhez igénybe veheti a rendőri, csendőri, a polgári
védelmi, hadsereg, határőrség erőket eszközöket. A nagyobb központi polgári
repülőterek általában állandó működésű kutató-mentő alközpontként SRCC-t (Sub
Rescue Cordination Centre) működnek.
A személyzet feladata, alkalmazáskor, - a kutatás
végrehajtása vizuálisan, műszeresen vagy e kettő együtt, -a mentési helyre vagy
annak közelébe leszállás, lebegés kritikus időjárási körülmények között is, -a
mentési hely koordinátájának megadása az irányító pont részére,-a segítő
személyzet deszantolása, a megmentett elszállítása, út-közbeni ellátása, -a
megmentett átadása. A műszeres felderítéshez a K-M gépek rendelkeznek
rádiótechnikai bemérő eszközökkel pl. fedélzeti rádió iránymutatóval (Hoomer,
ARK-U2, ARK-UD), és elektro-optikai felderítő eszközökkel, valamint nagy
teljesítményű kereső fényszórókkal. Vizuális kutatási módszerek: -párhuzamos
pásztázás,
-táguló négyzet, -megadott útvonal.
Műszeres kutatási módszerek; -egyenesből süllyedés,
-szabványforduló, -háromszögű pásztázás, -merőleges pásztázás. A
helyszínen alapvetően három feladatot kell végrehajtani; –a kárhelyszín közel és
távol biztosítása, -a sérültek mentése, tűzoltás, műszaki mentés, valamint vízre
szállás esetén vízi mentés, -a kárterületről a lakosság mentése. A
helyszínbiztosítást általában a rendőrség illetve a csendőrség látja
el.
above: New Pics! Juci'bacsi Aviator photo: HiRes! Bundeswehr S.A.R. helicopter Bell UH-1D at 'Aero-2005' Exhibition at Friedricschafen Airport - Messe below: NEW! The site
A sérültek mentése, a tűzoltás a
műszaki mentés és a vízi mentés. A sérültek mentését, gyors orvosi ellátását
a mentőszolgálat-ok erői eszközei a helyszínen és az egészségügyi intézménybe
szállítás során, az igénybe vehető egészségügyi intézmények a beszállítás után
látják el. A szükséges tűzoltási, műszaki mentési, egyéb kárelhárítási
feladatokat a tűzoltóság végzi. A helyszínen tartózkodó tűzoltásvezető a
mentéssel kapcsolatos információk alapján kezdeményezi illetőleg javaslatot tesz
a Központ vezetője felé a Központ működésének megkezdésére. A szükséges vízi
mentési tevékenységet, folyók, tavak vízfelületén, a vízfelületről
megközelíthető területeken a rendőrség illetékes szerve végzi, és biztosítja az
erre felhasználható vízijárművek igénybevételét. Különleges esetekben amikor a helyszín nem közelíthető meg a
földön, a tűzoltáshoz és műszaki mentéshez szükséges szakszemélyzet légi úton
kerül kijuttatásra.
A mentési munkát befolyásoló főbb tényezők a
helyszínen:
A sérültek
érdekében talán az egyetlen legfontosabb erőforrás az időbeni légi mentőorvosi
segítségnyújtás. A légi úton történő mentés sok változatos tényezőtől függ,
amelyben a legfontosabb a sérültek állapota, majd ezt követi a mentési helyszín
és a befogadó kórházaktól való távolság, valamint azok leszállóhelyi
alkalmassága és a szállító kapacitás.
A sérültek anatómiai tényezői; -komoly feltűnő sérülések,
traumák a fejen, a nyakon és a törzsön sokkos állapottal, -súlyos amputációk a
boka és a csukló alatt, -súlyos égési sérülések társulva traumával, -lebénulás
(paralysis), -akut légúti akadályok, vagy respirációs bonyodalmak.
Orvosi feltételek: -sokk,
-öntudatlanság vagy lecsökkent szintű tudatműködés (tudatzavar),
-halálosan mérgező vegyi és egyéb biotoxikus anyagoktól
bekövetkező súlyos állapot, -hypotermia (alacsony testhőmérséklet) fagyás,
lehűlés, -hypertermia (magas testhőmérséklet) agyi sérüléseknél, -vízbefulladás,
-elktromos áramütés (elektrosokk).
Helyzettényezők: -meghosszabodott kiszabadítási idők, 20 p vagy
ennél több, megnövekedett földi szállítási idő csökkenő sebességgel, a hó jég,
terep és egyéb akadályok miatt, -elszigetelt vidéki környezet, infrastruktúra
hiánya.
Sérülés folyamata: -a nagy energiájú becsapódás miatti nagyon
gyors sebességcsökkenésből adódó zúzódások, -az utasok ill. a személyzet
nagymérvű becsapódásai és behatolásai a szerkezeti elemekbe lábbal vagy a többi
testrésszel, elsősorban a kabintérben és az üléssorok között,
-katapultálás egy vagy több személy, -más utasok és személyek
halála miatti pánik jelenség,
-deformálódott
alkatrészegységek, csatlakozó pontok (műszerfal, kormányok, pedálok) hatása,
-többszörösen sérült utasok és ennek pánik hatása,
-esési és zuhanási sérülések az 5 m-ről vagy magasabbról történő lezuhanáskor,
-trauma fajták átlagban 12 fajta, de ritkán kevesebb is lehet.
above: NEW! NoHigher! (Wide Cropped!) Yandy a C.S.A.R. Parawoman from SF in Rescue suit as Haloween costume with belts. source: www.Yandy.com
above: NEW! HiRes! (Crop vert!) Rescue basket - Mentő-kosár: Kara Tointon sexy legs photo by: pincelebs.net
Kara Louise Tointon (born 5 August 1983) is an English actress, best known for playing Dawn Swann in BBC soap opera EastEnders, as the 2010 winner of BBC television series Strictly Come Dancing and as Maria in the ITV live production of The Sound of Music Live in December 2015 alongside Julian Ovenden as Captain von Trapp. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Kara_Tointon
Sikorsky S-70? |
above: new!! Left: MedRes! 'The after Rescue mission the success celebration for boarding sawbones'. (Alice Eve Hollywood star) - "A LKM bevetés után a fedélzeti felcser sikerét ünneplik". Glamour girl-Alice Eve has been seen out recently in show-stopping glitzy outfits, and striking make-up as she promotes the new Star Trek film
above: NEW! Norway's ten "Sea Kings", built in the UK by Westland, are equipped and painted for search and rescue missions: 'REDNINGTJENESTE' = SAR NAF (Norwegian AF)
above: NEW! MedRes! Italian & English common helicopter's product firma, Agusta-Westland AW-101 – the new Norwegian Air Force Search And Rescue helicopter S.A.R. Redningstjeneste - Norge Luftvorsaret -aimnorway- The continuing process involves final negotiations that will be concluded by the end of the year. The contract includes 16 new SAR helicopters with an option for further 6, and ensures that the "Sea King" will be phased out across the country by the end of 2020.
above: new! MedRes!US Coast Guard C-130 SAR turboprop airplane
A lakosság mentése. A lakosság mentését, szükség szerinti
menekítését a Központvezetőjének kezdeményezésére a polgári védelmi erők (Civil
Security/Defence) parancsnoksága végzi. Elvégzi a kárterületen a alakossági
veszélyeztetés területi határainak kijelölését, biztosítja a sérültek, túlélők,
valamint mentőerők számára a helyszíni ellátást, ill a szükségelhelyezést,
gondoskodik az áldozatokkal kapcsolatos előírások végrehajtásáról.
A kutatás mentés időtartama
rövidebb, ha a személyi veszteségek kisebbek. A késedelmet rendszerint a baleset
tényének értékeléséhez és a személyzet földetérési helyének felderítéséhez
szükséges hosszú idő okozza. Életmentő jelentősége
van annak, hogy a légibalesetet követő gépelhagyás, ténye minél hamarabb a
kutató-mentő szolgálat tudomására jusson, és a
földetérés-becsapódás-kényszerleszállás helyét gyorsan és pontosan tudják
meghatározni.
A kutató-mentő szolgálatban részt vevő szervek vezetői felelősek
a kijelölt állomány készenlétéért, felkészítéséért és ismeret felújításáért.
Ebbe a szolgálatba tartozó egységek működési szabályzatát a kutatás-mentésre
vonatkozó és az eljárást meghatározó nemzetközi dokumentumok figyelembevételével
készítik, és azt a résztvevő egységek rendelkezésére bocsájtják. A kutató-mentő
szolgálat a Központ tervezésével, a jogszabályokkal és az Egyezményben
megállapított gyakorisággal és módszerrel megfelelő szintű gyakorlatokat köteles
tartani. A légi kutató-mentő szolgálati helyen a szolgálat eszközeit,
felszerelését és személyi állományát folyamatos szolgálatban (készültségben)
kell biztosítani. A repülő emberek számára meg kell teremteni a nagy
valószínűségű túlélés lehetőségeit, tehát a potenciális áldozatokat is fel kell
készíteni, és el kell látni az életben-maradásukat segítő
felszerelésekkel.
above: NEW! "Dauphin" US.CG SAR helicopter
A sérült nem tud várni ! Balesetkor gyorsan arat a halál.
above: NEW+! MedRes! Maritime SAR Bosser - Tengermelléki Főnökasszony source: mellbimbo.eu
above & below: NEW! HiRes! Slovakian ATE Police Mi-17 at Poprad "Tatry" IAP LZTT under mountain Visoky Tatry (High) Tatri - Magas-Tátra, Italian made Agusta A-.109K2 'Hirundo' Mountain Rescue helicopter service & Police Mi-17. photo: Juci'bácsi with Sony-Ericsson 'Yari' halfsmartphone 2015. nov.
above: NEW! MedRes! ATE's 'Hirundo' Pilots with NVG - Night Vision Goggle - Éjszakai Nézőkészülék - ÉNK
above: Slovakian POLICE Mil Mi-17 helicopter
En. text: Air-Transport Europe spol. s r.o. is a specialist Slovakian airline based in Poprad. Using a business jet and a helicopter fleet, it undertakes personal transport, helicopter emergency medical services (HEMS), aerial works and contract helicopter services. It is also an authorised service centre for AgustaWestland and MIL helicopters. Its main base is Poprad-Tatry International Airport (TAT), with other bases at Košice International Airport (KSC), M. R. Štefánik Airport (BTS) Bratislava, Banská Bystrica, Nitra, Trenčín and Žilina. ATE is provider of 7 HEMS bases in Slovakia and one HEMS base in Olomouc, Czech Republic. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Air_%E2%80%93_Transport_Europe
Sk. text: AIR - TRANSPORT EUROPE, spol. s r.o. (skratka ATE) je slovenský letecký dopravca, špecializujúci sa na prevádzku leteckej záchrannej služby.Spoločnosť vznikla 5. apríla 1991 v Poprade a je jediným prevádzkovateľom Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby na Slovensku (VZZS). Okrem záchranných činností sa venuje nepravidelnej leteckej preprave a špeciálnym leteckým prácam. Zabezpečuje autorizovaný servis pre helikoptéry AgustaWestland a Eurocopter, Bell a certifikovanú základňu pre generálne opravy strojov Miľ. Flotilu tvorí 14 vrtuľníkov a 2 lietadlá Cessna Citation 550 Bravo (OM-ATN, OM-ATS). ...
Cz. text: AIR – TRANSPORT EUROPE, spol. s r.o. (zkratka ATE)[1] je slovenský letecký dopravce se specializací na provoz letecké záchranné služby (LZS; slovensky vrtuľníková záchranná zdravotná služba, VZZS). Společnost sídlí v Popradu a je jediným provozovalem LZS na Slovensku. Kromě činností se zajištěním chodu LZS se ATE věnuje nepravidelné letecké přepravě a speciálním leteckým pracím. Je také autorizovaným servisním střediskem pro vrtulníky AgustaWestland a Eurocopter a certifikovanou základnou pro generální opravy strojů Mil. Společnost ATE vznikla 5. dubna 1991 a stala se jednou z prvních soukromých leteckých společností na území Československa. Pro leteckou záchrannou službu využívá dvoumotorové vrtulníky Agusta A109K2 a Bell 429. ...
above two: new! II.WW. Water Rescue service for Airmen at USAAF B-17 and RAF rescue fast motor boat with Boulton & Paul aircraft self defense upper turret.
above: NEW! Marilyn Monroe's yellow SAR bikini in 1954
below: NEW! Paris Hilton HiRes! Hollywood photomodel in ideal Rescue color fashion suit and ideal other fast Rescue machine MedRes! as a Porsche 911 "Carrera" and Jennifer Lopez "Jelo" Hollywood Star actress Antilop Rescue yellow leather dress is much suitable for SAR mission. - Ideális SAR színű cuccok. A potenciális megmentendő személynek célszerű együttműködni a mentőszervekkel. Ebbe beletartozik a feltűnő színű ruházat is.
above: NEW+! MedRes! Juci'bacsi's scan collect: Soviet/Russian designed by Myasischev bureau air dropped Rescue/Survival - Med capsule. source: American Aviation Week & Space Technology 1990./10
NEW+! above: NoHigher! below: MedRes! LMJ-4 Rescuer terrain scooter/mini tractor
above: new! Swimmer dresses; Japan & Brooklyn Decker the ideal 1st class SAR swimmer.
18+below: new! A beautiful "High-Tech bunny" S.A.R. Flying-Doctor crew women after water rescue action during chlothes change with weet lingerie 'T'-shirt.
Következik: -III. rész: Harci Légi
Kutatás Mentés (C.S.A.R.)
- IV. rész: Légi Kutatás Mentés a Magyar
Köztársaságban
Juhász „Juci-bácsi” János ny .rep. alez.
2005-ös májusi, októberi AVIATOR - International
Magazin cikkek (változatlan formában)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése