#Ми-8 Миля #ВЕРТОЛЁТ: ВР-8А #Редуктор Mil #Mi-8 cargo helicopter #VR-8A Főreduktor - main #Gearbox/#Transmission - Fordulatszámcsökkentő áttétel. #Cutaway & Cross Section #Drawings - #Kinetics - Kinetikai Metszet-rajzok - #ЧЕРТЕЖИ - СХема -#Компоновкa
18+Refreshed! to 116%-25.03.2020.:++++++++++++:+:+++:+:+
Kedvelvevő ábrák ! - Unmotivation
drawings!
above: NEW! NoHigher! cutaway of Mi-17 passenger version
Mil Mi-8 |
Mi-8MTV - Mi-17 |
above: NEW! MedRes! Mi-8 Engine, Izotov TV-2-117A & VR-8 reductor installed on airframe
36.) Миля Ми-8 ТВ2-117A ВЕРТОЛЁТ: Изотов авиа двигател, Mil Mi-8 cargo helicopter Izotov TV2-117A Szabadtengelyes Gázturbina - Isotov _ Turboshaf Helicopter Engine _ Cross Section Drawings - Schematics - Metszet-rajzok - ЧЕРТЕЖИ - СХема - Компоновкa: https://szextant.blogspot.com/2014/02/8-2-117a-40-mil-mi-8-cargo-helicopter.html
above: NEW! NoHigher! Linkage of the Collective pitch (Sag) to reward engine and reductor
above: NEW! MedRes! Blasted graphic of Mil Mi-8MTV/17 airframe structural joints
Ru. text: Ми-8 (В-8, изделие «80», по кодификации НАТО: Hip — «Бедро») — советский/российский многоцелевойвертолёт, разработанный ОКБ имени М. Л. Миля в начале 1960-х годов. Является самым массовым двухдвигательным вертолётом в мире, а также входит в список самых массовых вертолётов в истории авиации. Широко используется во многих странах мира для выполнения множества гражданских и военных задач. На 2014 год является вторым по распространённости военным вертолётом в мире (после S-70/UH-60)
En. text: The Mil Mi-8 (Russian: Ми-8, NATO reporting name: Hip) is a medium twin-turbine helicopter, originally designed by the Soviet Union, and now produced by Russia. In addition to its most common role as a transport helicopter, the Mi-8 is also used as an airborne command post, armed gunship, and reconnaissance platform. Along with the related, more powerful Mil Mi-17, the Mi-8 is among the world's most-produced helicopters, used by over 50 countries. As of 2015, it is the third most common operational military aircraft in the world. source: https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-8
De. text: Der Mil Mi-8 (russisch Миль Ми-8, Nato-Codename: Hip) ist ein in der Sowjetunion von Mil entwickelter und gefertigterMehrzweck- und Transporthubschrauber mit zwei Turbinentriebwerken und großen Heckladetoren. Als Varianten des Mi-8 gelten die Modelle mit den Bezeichnungen Mi-17, Mi-18, Mi-19, Mi-171 und Mi-172. Ein naher Verwandter ist die Marineversion Mi-14, die aber als eigenständiges Muster geführt wird.
Hu. text: A Mi–8 (NATO-kódja: Hip) helikopter a Szovjetunióban a Mihail Mil vezetése alatt álló OKB–329 tervezőirodában kifejlesztett többcélú, polgári és katonai feladatokra szánt helikopter. Az Aeroflot, a szovjet légierő és a Varsói Szerződés tagállamainak hadseregei széles körben alkalmazták. Ez a típus a korai Mi–4-nek gázturbinás hajtóművel felszerelt változata. Amikor az első prototípus 1961-ben a levegőbe emelkedett, a gép négylapátos forgószárnnyal és egy Szolovjov gázturbinás hajtóművel rendelkezett, a második prototípus azonban már kéthajtóműves változatban készült. Két évvel később áttértek az ötlapátos forgószárny kialakításra, és a Mi–8 sorozatgyártása is ebben a formában kezdődött 1967-ben. Azóta több mint 7000 db készült, és a kelet-európai országok mellett ez a típus teljesít szolgálatot Afganisztán,Banglades, Egyiptom, Etiópia, Finnország, Irak, Észak-Korea, Pakisztán, Peru, Szomália, Jemen, Szíria és Vietnam légi haderőiben. A nullszériás modelleket is beszámítva legalább hat különböző változat ismert. A felfegyverzett és általános feladatok végrehajtására a Hip-C, a Hip-E és a Hip-F típusok alkalmasak. Valamennyi jellemzője a hátsó, nyitható tehertérajtók – a gép 30 katona vagy 3000 kg szabálytalan alakú teher szállítására képes. Fegyverzettel mindegyik gép ellátható, de különösen a Mi–8TV változat érdemel említést ebből a szempontból. Ez a típus 7,62 mm-es géppuskával, 12 külső blokkon függesztett 192 db SZ–5 nem irányított rakétával és 4 db 3M11 Flejta (AT–2 Swatter) páncéltörő rakétával szerelhető fel. A legutóbbi felfegyverzett változat a Mi–8TV exportváltozata, a Mi–8TVK (Hip-F), amelynek fegyverzetét 6 db 9M14 Maljutka (AT–3 Sagger) vezetékes irányítású páncéltörő rakéta alkotja. A Hip-D elsősorban az elektronikus hadviselésben való részvételre lett optimalizálva. Számos antennája és a külső felfüggesztési csomópontokon rögzített négyszögletes konténerekben tárolt berendezései segítik az ilyen jellegű feladatok végrehajtását. A Hip-G, a Hip-J és a Hip-K híradásbiztosító, ECM és korszerűsített ECM változatok. Az alapváltozattól leginkább eltérő változat a Mi–8MT, amely Mi–17 típusjelzéssel is ismert. Meghajtását két db, az ukrán Motor Szics által gyártott TV3–117MT típusú, egyenként 1434 kW teljesítményű szabadturbinás hajtómű biztosítja. A farokrotor a faroktartó bal oldalára került – ez az elrendezés valamivel nagyobb teljesítmény elérését teszi lehetővé.
En. text: The Mil Mi-8 (Russian: Ми-8, NATO reporting name: Hip) is a medium twin-turbine helicopter, originally designed by the Soviet Union, and now produced by Russia. In addition to its most common role as a transport helicopter, the Mi-8 is also used as an airborne command post, armed gunship, and reconnaissance platform. Along with the related, more powerful Mil Mi-17, the Mi-8 is among the world's most-produced helicopters, used by over 50 countries. As of 2015, it is the third most common operational military aircraft in the world. source: https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-8
De. text: Der Mil Mi-8 (russisch Миль Ми-8, Nato-Codename: Hip) ist ein in der Sowjetunion von Mil entwickelter und gefertigterMehrzweck- und Transporthubschrauber mit zwei Turbinentriebwerken und großen Heckladetoren. Als Varianten des Mi-8 gelten die Modelle mit den Bezeichnungen Mi-17, Mi-18, Mi-19, Mi-171 und Mi-172. Ein naher Verwandter ist die Marineversion Mi-14, die aber als eigenständiges Muster geführt wird.
Hu. text: A Mi–8 (NATO-kódja: Hip) helikopter a Szovjetunióban a Mihail Mil vezetése alatt álló OKB–329 tervezőirodában kifejlesztett többcélú, polgári és katonai feladatokra szánt helikopter. Az Aeroflot, a szovjet légierő és a Varsói Szerződés tagállamainak hadseregei széles körben alkalmazták. Ez a típus a korai Mi–4-nek gázturbinás hajtóművel felszerelt változata. Amikor az első prototípus 1961-ben a levegőbe emelkedett, a gép négylapátos forgószárnnyal és egy Szolovjov gázturbinás hajtóművel rendelkezett, a második prototípus azonban már kéthajtóműves változatban készült. Két évvel később áttértek az ötlapátos forgószárny kialakításra, és a Mi–8 sorozatgyártása is ebben a formában kezdődött 1967-ben. Azóta több mint 7000 db készült, és a kelet-európai országok mellett ez a típus teljesít szolgálatot Afganisztán,Banglades, Egyiptom, Etiópia, Finnország, Irak, Észak-Korea, Pakisztán, Peru, Szomália, Jemen, Szíria és Vietnam légi haderőiben. A nullszériás modelleket is beszámítva legalább hat különböző változat ismert. A felfegyverzett és általános feladatok végrehajtására a Hip-C, a Hip-E és a Hip-F típusok alkalmasak. Valamennyi jellemzője a hátsó, nyitható tehertérajtók – a gép 30 katona vagy 3000 kg szabálytalan alakú teher szállítására képes. Fegyverzettel mindegyik gép ellátható, de különösen a Mi–8TV változat érdemel említést ebből a szempontból. Ez a típus 7,62 mm-es géppuskával, 12 külső blokkon függesztett 192 db SZ–5 nem irányított rakétával és 4 db 3M11 Flejta (AT–2 Swatter) páncéltörő rakétával szerelhető fel. A legutóbbi felfegyverzett változat a Mi–8TV exportváltozata, a Mi–8TVK (Hip-F), amelynek fegyverzetét 6 db 9M14 Maljutka (AT–3 Sagger) vezetékes irányítású páncéltörő rakéta alkotja. A Hip-D elsősorban az elektronikus hadviselésben való részvételre lett optimalizálva. Számos antennája és a külső felfüggesztési csomópontokon rögzített négyszögletes konténerekben tárolt berendezései segítik az ilyen jellegű feladatok végrehajtását. A Hip-G, a Hip-J és a Hip-K híradásbiztosító, ECM és korszerűsített ECM változatok. Az alapváltozattól leginkább eltérő változat a Mi–8MT, amely Mi–17 típusjelzéssel is ismert. Meghajtását két db, az ukrán Motor Szics által gyártott TV3–117MT típusú, egyenként 1434 kW teljesítményű szabadturbinás hajtómű biztosítja. A farokrotor a faroktartó bal oldalára került – ez az elrendezés valamivel nagyobb teljesítmény elérését teszi lehetővé.
above: Szergej Petrovics IZOTOV - OKB Leader Constructeaur: Sergei Petrovich ISOTOV
Изотов Сергей Петрович — советский учёный и конструктор авиационных двигателей. Герой Социалистического Труда, лауреат Ленинской премии, Сталинской премии первой степени и Государственной премии СССР. Доктор технических наук. Заслуженный деятель науки и техники РСФСР.
above: NEW! HiRes! (Crop!) Memorial of Sergei Isotov - Izotov in grave yard in Leningrad/St. Petersburg - Могила Героя Социалистического Труда Сергея Изотова на Богословском кладбище Санкт-Петербурга. source: wikipedia
En. text: Sergey Petrovich Izotov (Russian: Серге́й Петро́вич Изо́тов; 30 June 1917 - 6 May 1983) was a Soviet major scientist and designer of aircraft engines. Chief Designer and General Designer 1960-1983 of OKB-117. General Designer Leningrad NPO named after V. I. Klimov. Hero of Socialist Labor. Winner of Lenin Prize, Stalin Prize first degree and USSR State Prize. Honored Scientist and Technician of the RSFSR. Doctor of Technical Sciences (1968). Candidate for corresponding members of the USSR Academy of Sciences. Author of 30 scientific papers and 13 inventions. Freeman of the city of Rzeszow (Poland). Delegate of the 26th Congress of the Communist Party of the Soviet Union. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Sergei_Izotov
Hu. text: Szergej Petrovics Izotov (oroszul: Сергей Петрович Изотов; 1917. június 30. – Leningrád, 1983. május 6.) szovjet mérnök, számos repülőgép-hajtómű és motor tervezése fűződik a nevéhez.
1941-ben végzett a Leningrádi Műszaki Főiskolán (ma: Szentpétervári Állami Műszaki Egyetem). Az egyetem befejezése után a Vlagyimir Klimov vezetése alatt álló, repülőgépmotorok tervezésével foglalkozó OKB–117 tervezőirodában kezdett dolgozni. Klimov 1962-ben bekövetkezett halála után ő vette át a tervezőiroda vezetését. Ezt követően az OKB–117 gázturbinák és helikoptereken használt reduktorok fejlesztésével foglalkozott.
Izotov első gázturbinája a GTD–350 volt, amelyet a Mi–2 helikopteren alkalmaztak. A hajtómű gyártását a lengyelországi PZL-Rzeszów végezte. Ezt követően a fejlesztés alatt álló Mi–8-hoz készítette el a TV2–117 szabadturbinás hajtóművet és a VR–8 reduktort.
A TV2–117 hajtóművet a nagyobb teljesítményű, 2200 LE-s TV3–117 követte, amelyet a Mi–17 és a Ka–32 helikoptereken alkalmaznak.
Izotov az 1960-as évek közepén kezdett el foglalkozni a harckocsi-gázturbinákkal. Az ez irányú fejlesztőmunka eredménye lett az 1969-ben elkészült GTD–1000T, majd a GTD–1250 gázturbina, amelyeket a T–80 harckocsikba építettek.
Izotov utolsó munkája az 1970-es évek végén kifejlesztett RD–33 gázturbinás sugárhajtómű, amelyet a MiG–29 vadászrepülőgépeken alkalmaznak.
Az egykori OKB–117 tervezőiroda ma Szentpéterváron Klimov Gépgyár néven működik. A Szentpétervári Állami Műszaki Egyetemen 2007 decemberében emléktáblát avattak tiszteletére. ... https://hu.wikipedia.org/wiki/Szergej_Petrovics_Izotov
Ru. text: Сергей Петрович Изо́тов (30.06.1917—6.05.1983) — советский крупный учёный и конструктор авиационных двигателей. Генеральный конструктор Ленинградского НПО имени В. Я. Климова. Герой Социалистического Труда. Лауреат Ленинской премии, Сталинской премии первой степени и Государственной премии СССР. Заслуженный деятель науки и техники РСФСР. Доктор технических наук (1968). Кандидат в члены-корреспонденты АН СССР. Автор 30 научных работ и 13 изобретений. Почетный гражданин города Жешув (Польша). Делегат XXVI съезда КПСС. ...
above: NEW! NoHigher! Cutaway drawing of Mi-8MTV/17
above Two: NEW! HiRes! photo: HuAF ret. WO board-avmech. Kovács "Kokó" István nyá. rep. zls. fed.tech.: Kovács István prepares the VR-8M before flight Mi-17
above: NEW! MedRes! The Photomaker: BoTech. ret.avn.WO Kovács "Kokó" István nyá.rep.zls. Fed.Tech. in Mi-17 cockpit. source: www.facebook.com
above: NEW! Juci'bacsi's Olympus "Camedia" photo: HiRes! at LHSN Szolnok HuMoD - MoMH Aviation Museum 2010. - HM-HIM Repülő Múzeuma Mi-8
above & below Two: NEW! MedRes! HuAF Mi-8T museal reconstruction on LHPA Pápa HAW's Air Base by LKMSz - Légi Kutató-Mentő Szolgálat - SAR duty's mechanic crew. photo by: reconstruction work leader airframe mech. avn. St.Sgt. Barka Tomi re.ftőrm. munkavezető SHM főmechanikus source: facebook.com/Barka Tamás
above Three: NEW! MedRes! VR-8 assembling to airframe on Pápa HuAFB photo by: Museal reconstruction work leader airframe mech. avn. St.Sgt. Barka Tomi re.ftőrm. munkavezető SHM - Sárkány Hajtómű főmechanikus source: facebook.com/Barka Tamás
above: NEW! HiRes! (Crop!) Museal Reconstruction work leader airframe mech. avn. St.Sgt. Barka Tomi re.ftőrm. munkavezető SHM - Sárkány Hajtómű főmechanikus 2004. april 7. Pápa-city HuAFB source: facebook.com/Barka Tamás
above: NEW! HiRes! HuAF Mil Mi-17 VR-8M reductor from behind hydraulic compartments and APU Ai-9V - Segédhajtómű Koko's photo.
above: NEW! MedRes! LOM Praha s.p. Czech. Manufacture-Service - Gyár-Javítóüzem.
En. text: is one of the world‘s leading companies offering complex services for Mil helicopters and L-39 aircrafts. Our experienced staff is able to provide a whole range of services starting from helicopter acquisition support, through ground and flight crews training to all levels of helicopter maintenance works including general overhauls and upgrades. We focus mainly on providing complex operation solutions for Mi-2, Mi-8/17, Mi-24/35 helicopters and their equipment (turboshaft engines, gearboxes and auxiliary power units) as well as repairs of L-39 aircraft and their engines.
Cz. text: je tradičním podnikem nejen českého, ale i evropského a světového leteckého průmyslu, jehož historie sahá až do roku 1915. LOM PRAHA s.p. se specializuje na opravy letecké techniky a na zajišťování vývojových, výzkumných, opravárenských a modernizačních úkolů ve prospěch potřeb zákazníka. LOM PRAHA s.p. se dále zabývá přípravou a realizací praktického a teoretického výcviku pro letecký a pozemní personál včetně projektování, výstaveb a rekonstrukcí vojenských účelových zařízení, provádí zkušební, verifikační a certifikační činnosti včetně vydávání příslušných osvědčení. Zakladatelem podniku je Ministerstvo obrany České republiky, jedním z klíčových zákazníků je Armáda České republiky. ... http://www.lompraha.cz/en/
above: New! NoHigher! VR-8 repair with 'Astor' nail-Lacquer - nail-paint technologies as blondie.
above: NEW! NoHigher! VR-8 with 203V two fase AC generator - Váltóáramú gen.
above: NEW+! NoHigher! Toothgears - Fogaskerekek in Printmachine - Nyomdagépben Transmission - Áttétel source: index.hu
above: NEW! Left: MedRes! Black vision of power Right: NEW+! HiRes! A R T O F D A N by: artofdanphotography source: http://mellbimbo.eu/ : https://www.metart.com/photographer/artofdan/
18+NEW! NoHigher! "Geargirl - Miss. Kerékgyártó Gizi" photo: Stefan Soell source: Femjoy.com
NEW+! NoHigher! above: Huge gearwheel 70 ton, diameter 9 m this one the biggest gear of this era 1913. 'Mesta' machine company-nál készült ez a 8 méter átmérőjű 70 tonnás fogaskerék korának legnagyobbika source: PPS below: Gear transmission - Fogaskerékáttétel source: Pinterest
above: NEW! NoHigher! Princip of geartooths below: Sungear Gif source: Pinterest
Hu. text article: Népszerű ipar: Fogaskerékgyártás:
kkm.furdancs 2020. május 20., szerda 05:00 | source: index.hu
Vajon milyen és mekkora gépek állítják elő a sok newtonméteres nyomatékú berendezések fogaskerekeit, hogy ne roppanjanak szét az első gázfröccstől, ahogy kihajtunk az autószalonból? A fogaskerekek és fogaslécek gyártását fogaskerékmarók végzik az ipar minden területén, ahol a fogaskerekeket adagolóknál vagy erőátvitelre használják. Mai posztunk ezekről a specializált marógépekről szól. -
En. text: Popular industries: Gear manufacturing:
What kind and size of machines produce the gears of equipment with many newton meters of torque so that they don’t crack apart from the first gas splash as we drive out of the car showroom? Gears and racks are manufactured by gear cutters in all areas of the industry where gears are used in feeders or for power transmission. Our post today is about these specialized milling machines.
above: NEW! MedRes! Juci'bácsi's scan collect, from Hu. text. eng. Vass Balázs; "Repülőgép és Helikopter Típusok" könyv - book MK - Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1968.:Kellett XR-8 gearbox
above: NEW! Engineering Flow-chart - Mérnöki Folyamatábra WD-40 Hu. text.
above: NEW! NoHigher! (Crop & Edit!) #Special #Hydraulic-oil (AMG) #protection-suit and boot need to #repair-work! Demo by: #Emma#Chamberlain in #Louis#Vuitton's #LV wear collection for 'l officiel #Paris' on march 2020. source: www.celebsdump.com
Emma Frances Chamberlain (born May 22, 2001. -age 18- San Bruno, California, U.S.) is an American YouTuber. She won the 2018 Streamy Award for Breakout Creator. In April 2019, she launched a weekly podcast, Stupid Genius. In 2019, Time Magazine included her on both its TIME 100 Next list, as well as their list of The 25 Most Influential People On The Internet, writing that "Chamberlain pioneered an approach to vlogging that shook up YouTube’s unofficial style guide." She lives in Los Angeles. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Emma_Chamberlain
En. text: Louis Vuitton Malletier, commonly referred to as Louis Vuitton or shortened to LV, is a French fashion house and luxury retail company founded in 1854 by Louis Vuitton. The label's LV monogram appears on most of its products, ranging from luxury trunks and leather goods to ready-to-wear, shoes, watches, jewelry, accessories, sunglasses and books. Louis Vuitton is one of the world's leading international fashion houses; it sells its products through standalone boutiques, lease departments in high-end department stores, and through the e-commerce section of its website. For six consecutive years (2006–2012), Louis Vuitton was named the world's most valuable luxury brand. Its 2012 valuation was US$25.9 billion. The 2013 valuation of the brand was US$28.4 billion with revenue of US$9.4 billion. The company operates in 50 countries with more than 460 stores worldwide. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Vuitton
Fr. text: Louis Vuitton Malletier est une maison française de maroquinerie de luxe, mais également de prêt-à-porter depuis l'aube des années 2000, fondée en 1854 par le malletier, plus tard maroquinier, Louis Vuitton (1821-1892) dont l'œuvre est poursuivie par ses descendants. Louis Vuitton Malletier est la première marque du groupe LVMH - Moët Hennessy Louis Vuitton fondé en 1987 par le rapprochement de la maroquinerie Vuitton et des Champagne Moët & Chandon, et propriété du milliardaire Bernard Arnault depuis 1989. Louis Vuitton a une présence mondiale, avec une forte présence au Japon (près d'un quart du chiffre d'affaires) depuis les années 2000.
Pendant six années consécutives (2006-2012) Louis Vuitton a été nommé marque de luxe la plus précieuse au monde. Sa valorisation en 2012 était de 25,9 milliards de dollars4. Le magazine Forbes l'a classé en 2015 14e dans sa liste des marques les plus influentes au monde. ...
Hu. text: A Louis Vuitton Malletier, közismert nevén Louis Vuitton, vagy rövidítve LV egy luxus divat- és kereskedőház, amit 1854-ben a francia Louis Vuitton alapított. A márkajel, az LV monogram a legtöbb terméken megjelenik, amik főként luxus bőröndök és bőráruk, illetve konfekciók, cipők, karórák, ékszerek, kiegészítők, napszemüvegek és könyvek. A Louis Vuitton a világ egyik vezető nemzetközi divatháza, termékeit önálló luxus-márkakereskedésein, honlapja webshopján keresztül, illetve high-end bevásárlóközpontok üzleteiben értékesíti. 2006 és 2012 között hat egymást követő évig a Louis Vuitton volt a világ legértékesebb luxusmárkája. 2012-es adatok szerint értéke 25,9 milliárd $. 2013-as becslések szerint értéke már 28,4 milliárd $; 9,4 milliárd $-os bevétellel. A vállalat 50 országban működik, közel 460 üzlettel világszerte. ...
above: NEW+! HiRes! Maintenance on Mil Mi 171 in Slovakia Police Department
Foto: www.urospodlogar.com, Uros Podlogar Photography Photo: Uros Podlogar: https://www.facebook.com/pg/UrosPodlogarPhotography/photos/?ref=page_internal
source: Hungarian Google G+ Collector: Mr. Bányiczki Zoltán Pin-Up Expert
above: from Left: ret. avn. capt. György Endre ny.rep.szds. MVRSz-VREVE member - tag, László Gulkai, József Nagy, János Galamb, Orsolya Nagyistok és Nagyistók István ("Szivi") R.I.P. E.M.O. Pk. Jav. Oszt. Hangár. Szksz.
below: NEW! MedRes! VR-8 of HuAF Mi-8T museal reconstruction on LHPA Pápa HAW's Air Base by LKMSz - Légi Kutató-Mentő Szolgálat - SAR duty's mechanic crew; above: Removal the VR-8 main reductor/gearbox of transmission with hidraulics buster-cylinder accessories source: facebook.com
below Eight 8 pics: NEW! HiRes! HuAF - Hungarian Air Force's Mi-8 & Mi-24 Mechanikers & Enginers in MN 6690 87th "Bakony" Combat Helicopter Brigade/Regiment, Repair battalion/division "Hangar" on Szentkirályszabadja "Gift - Ajándék" LHSA Helicopter airfield/Base subordinated the Aviation Command -Börgönd- MN Repülőcsapatok ("MLE") 87. Harcihelikopter dandár/ezred, javító osztály/zászlóalj "Hangár" Szksz. reptéren a CsRP - Csapatrepülő Parancsnokság -Börgönd- alárendeltségében in1980's collector: ret. mech. avn. St.Sgt. Kajtár "Gázsi" Gáspár ny.rep.ftőrm. SHM mech. source: facebook.com/Gáspár János Kajtár
above: NEW+! HiRes! Mi-8 rotorblade adjusting - Rotorlapát felrakás Right: capt. György Endre szds. és Nagy József R.I.P. ("Fausztom")
above: from Left: ret. avn. capt. György Endre ny.rep.szds. MVRSz-VREVE member - tag, László Gulkai, József Nagy, János Galamb, Orsolya Nagyistok és Nagyistók István ("Szivi") R.I.P. E.M.O. Pk. Jav. Oszt. Hangár. Szksz.
above: Lajos Andirkó, Béla Baji R.I.P., Imre "Föci" Földházi R.I.P., József Kun, István "Atya" Virtlik R.I.P., József "Kicsi " Kovács. Airframe - Sárkány Mech. és My Sweet Home
Repair the VR-8: above: György Endre, & Zsupek Józsi Sárk. Mech, Kpa. below Two: Left: Zsupek József R.I.P. és Nagyistók István " Szivi " R.I.P. Right: from Left: György Endre, Szalai Ferenc
above: In the hangar office; From Left: György Endre SHM and Székely László below: Mi-24 Tail rotor repair from Left: György Endre, Nagy József ("Fauszt") R.I.P. és Kajtár Gáspár János
Kedvelvevő ábrák ! - Unmotivation drawings!
above: NEW! VR-8 Left: MedRes! Lubricant system - Kenőrendszer. Right: MedRes! Installation - Beszerelés.
above NEW! & below: HiRes! Mi-8 VR-8 reductor kinematic and cross-section drawings.
above: HiRes! Juci'bácsi's scan collect from KGyRMF by SzEXTANT.blogspot for X-Factorialis Repüléselméleti Diákszakkör részére - Flying Theory Circle of Students
above: HiRes! Juci'bácsi's scan collect: cross section original by from My drawing sheet of mil. book at KGyRMF. also courtesy FREE!
Вертолёт одновинтовой схемы с 5-лопастным несущим и 3-лопастным рулевым винтами. Крепление лопастей несущего винта — шарнирное (вертикальный, горизонтальный и осевой шарниры), а лопастей рулевого винта — совмещённое (горизонтальный и осевой), карданного типа. Лопасти несущего винта цельнометаллические, состоят из полого лонжерона, прессованного из алюминиевого сплава, к задней кромке которого приклеены 21 отсек с сотовым заполнителем из алюминиевой фольги, образующих профиль. Все лопасти несущего винта оснащены пневматической сигнализацией повреждения лонжерона. На основном режиме несущий винт вращается на оборотах 192 мин−1, рулевой — 1124 мин−1.
Трансмиссия вертолёта Ми-8 аналогична вертолёту Ми-4. Основными агрегатами трансмиссии являются:
- Главный редуктор ВР-14( для Ми-8МТ) или ВР-8А (для Ми-8Т)
- Промежуточный редуктор;
- Хвостовой редуктор;
- Хвостовой вал трансмиссии;
- Вал привода вентилятора;
- Тормоз несущего винта.
above: NEW! MedRes! VR-8 rotorbrake - forgószárnyfék below: MedRes! driven input - output
above: NEW! NoHigher! the VR-8 alone in a hangar source: facebook.com
above: NEW! Left: MedRes! TV-2-113A & VR-8 Right: MedRes!
above: NEW! NoHigher! Mi-8MTV TV-3-117 Free Turboshaft in to VR-8 reductor - Szabadtengely a reduktorba
above & below: NEW! NoHigher! Installing of the VR-8 beszerelése
above: MedRes! Juci'bacsi's dia-slide collection scan: VR-8 reductor
above: new! HiRes! Mi-24 VR-8M reductor. The green color device: NS hydraulic pump.
above: MedRes! HuAF-HAW (NATO-NAMA) LHPA-Pápa AFB "Open-Day" 2012 right: Ural-375 "APA-5" Starter Vehicle. Back: Mi-17 "Hip-C". front: American Flag style hungarian guest girl.
Mi-8 cutaway: http://szextant.blogspot.hu/2014/05/90-8-and-huaf-markings-s-design-mil-mi.html
above: NEW! MedRes! Mi-171 Omszk: under mthe reductor.
above: NEW! MedRes! photo: Leslie Angyal László chief Editor former AVIATOR International Magazine 1990's. HuAF pair of Mi-8s over 'Danube' river
above: NEW! MedRes! Mi-171 Omszk: under mthe reductor.
above: NEW! MedRes! photo: Leslie Angyal László chief Editor former AVIATOR International Magazine 1990's. HuAF pair of Mi-8s over 'Danube' river
Video: MH86 Helicopter Base demonstration flight over Tisza river, Szolnok 2011.
above: NEW! NoHigher! IGOR IVAN SIKORSKY (1889-1972). American (Ukrainian-born) aeronautical engineer. Sikorsky preparing to demonstrate a Vought - Sikorsky VS-300 helicopter, Bridgeport, Connecticut, 20 May 1940. source: www.pinterest.com hu.wikipedia.org/Igor_Sikorsky
above: NEW! NoHigher! IGOR IVAN SIKORSKY (1889-1972). American (Ukrainian-born) aeronautical engineer. Sikorsky preparing to demonstrate a Vought - Sikorsky VS-300 helicopter, Bridgeport, Connecticut, 20 May 1940. source: www.pinterest.com hu.wikipedia.org/Igor_Sikorsky
above: NEW! NoHigher! Igor Sikorsky with "Ilja Muromec" - Игорь Иванович Сикорский на передней площадке первого экземпляра «Ильи Муромца», зима 1913—14 гг.
above & below: NEW! NoHigher! One of the first flights of the Sikorsky VS-300 source: Wikipedia
above: NEW! NoHigher! Igor Sikorsky on Time magazine cover, 1953. - Игорь Сикорский на обложке журнала Time, 1953 год. source: Wikipedia
NEW! NoHigher! above: USAAF Sikorsky S-47 rotorhead below: S-47 (R-4) propulsion
above: NEW! NoHigher! IGOR IVAN SIKORSKY (1889-1972). American (Ukrainian-born) aeronautical engineer. Sikorsky preparing to demonstrate a Vought - Sikorsky VS-300 helicopter, Bridgeport, Connecticut, 20 May 1940. source: www.pinterest.com hu.wikipedia.org/Igor_Sikorsky
above: NEW! NoHigher! IGOR IVAN SIKORSKY (1889-1972). American (Ukrainian-born) aeronautical engineer. Sikorsky preparing to demonstrate a Vought - Sikorsky VS-300 helicopter, Bridgeport, Connecticut, 20 May 1940. source: www.pinterest.com hu.wikipedia.org/Igor_Sikorsky
above: NEW! NoHigher! Igor Sikorsky with "Ilja Muromec" - Игорь Иванович Сикорский на передней площадке первого экземпляра «Ильи Муромца», зима 1913—14 гг.
above & below: NEW! NoHigher! One of the first flights of the Sikorsky VS-300 source: Wikipedia
NEW! above: HiRes! below: NoHigher! "#Sikorsky would be 100 years old - Sikorsky 100 éves lenne - Сикорскому исполнилось бы 100 лет" Made in #Russia #memorial #watch - Orosz gyártmányú #emlékóra - #Сделано в россии #мемориальная #часы by: #Aviator (#Poljot - #Полёт)
En. text: Poljot (Russian: Полёт, literally meaning "flight"), is a brand of Soviet/Russian wristwatches, produced since 1964 by the First Moscow Watch Factory (Russian: Первый Московский Часовой Завод, ПМЧЗ, Perviy Moskovskiy Chasovoy Zavod). The flagship brand of the USSR's watch industry, Poljot produced numerous historical watches used in many important space missions, including the world's first space watch worn by Yuri Gagarin. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Poljot
Ru. text: «Полёт» — марка советских и российских часов, которые изготавливал Первый Московский часовой завод (Часовой завод Полёт), начиная с 1960-х годов. В 1964 году часы 1-го MЧЗ начали маркироваться зарегистрированным товарным знаком «Полёт» («Poljot»). На сегодняшний день эти товарные знаки зарегистрированы более чем в 90 странах и хорошо[источник не указан 3120 дней] известны во всём мире. ...
above: NEW! NoHigher! Igor Sikorsky on Time magazine cover, 1953. - Игорь Сикорский на обложке журнала Time, 1953 год. source: Wikipedia
En. text: Igor Ivanovich Sikorsky (Russian: И́горь Ива́нович Сико́рский, IPA: [ˈiɡərʲ ɪˈvanəvitʃ sʲɪˈkorskʲɪj] (About this soundlisten), tr. Ígor' Ivánovič Sikórskij; May 25, 1889 – October 26, 1972) was a Russian–American aviation pioneer in both helicopters and fixed-wing aircraft. His first success came with the S-2, the second aircraft of his design and construction. His fifth airplane, the S-5, won him national recognition as well as F.A.I. license number 64.[6] His S-6-A received the highest award at the 1912 Moscow Aviation Exhibition, and in the fall of that year the aircraft won for its young designer, builder and pilot first prize in the military competition at Saint Petersburg.
After immigrating to the United States in 1919, Sikorsky founded the Sikorsky Aircraft Corporation in 1923, and developed the first of Pan American Airways' ocean-crossing flying boats in the 1930s.
In 1939, Sikorsky designed and flew the Vought-Sikorsky VS-300,[9] the first viable American helicopter, which pioneered the rotor configuration used by most helicopters today.[10] Sikorsky modified the design into the Sikorsky R-4, which became the world's first mass-produced helicopter in 1942. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Sikorsky
Hu. text: Igor Sikorsky, orosz neve: Igor Ivanovics Szikorszkij; oroszul: Игорь Иванович Сикорский, Kijev, Orosz Birodalom, 1889. május 25. – Easton, Connecticut, USA 1972. október 26.) orosz származású amerikai helikopter- és repülőgép-tervező. Ő tervezte és építette a világ első többmotoros repülőgépét, a Russzkij Vityaz bombázót 1913-ban, valamint az első többmotoros utasszállító repülőgépet, az Ilja Muromecet 1914-ben. Ezután emigrált az Egyesült Államokba, és 1923-ban megalapította a Sikorsky Aircraft Corporationt és megépítette az első hidroplánt a Pan American Airways-nek 1930-ban. 1939-ben építette meg a Vought-Sikorsky VS-300-ast, ami az első repülni képes helikopter volt és a működési elvét a mai napig is alkalmazzák a helikoptergyártásban. A Sikorsky R-4-es volt az első sorozatban gyártott helikopter 1942-ben. ...
Ru. text: И́горь Ива́нович Сико́рский (англ. Igor Sikorsky, 25 мая (6 июня) 1889 год, Киев, Российская империя — 26 октября 1972, Истон, штат Коннектикут, США) — русский и американский авиаконструктор, учёный, изобретатель, философ. Создатель первых в мире: четырёхмоторного самолёта «Русский витязь» (1913 год), тяжёлого четырёхмоторного бомбардировщика и пассажирского самолёта «Илья Муромец» (1914 год), трансатлантического гидроплана, серийного вертолёта одновинтовой схемы (США, 1942 год). ...
above: NEW! NoHigher! Monument to I. I. Sikorsky in Kiev, on the campus of the Kiev Polytechnic Institute - Памятник И. И. Сикорскому в Киеве, в кампусе Киевского политехнического институтаAfter immigrating to the United States in 1919, Sikorsky founded the Sikorsky Aircraft Corporation in 1923, and developed the first of Pan American Airways' ocean-crossing flying boats in the 1930s.
In 1939, Sikorsky designed and flew the Vought-Sikorsky VS-300,[9] the first viable American helicopter, which pioneered the rotor configuration used by most helicopters today.[10] Sikorsky modified the design into the Sikorsky R-4, which became the world's first mass-produced helicopter in 1942. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Sikorsky
Hu. text: Igor Sikorsky, orosz neve: Igor Ivanovics Szikorszkij; oroszul: Игорь Иванович Сикорский, Kijev, Orosz Birodalom, 1889. május 25. – Easton, Connecticut, USA 1972. október 26.) orosz származású amerikai helikopter- és repülőgép-tervező. Ő tervezte és építette a világ első többmotoros repülőgépét, a Russzkij Vityaz bombázót 1913-ban, valamint az első többmotoros utasszállító repülőgépet, az Ilja Muromecet 1914-ben. Ezután emigrált az Egyesült Államokba, és 1923-ban megalapította a Sikorsky Aircraft Corporationt és megépítette az első hidroplánt a Pan American Airways-nek 1930-ban. 1939-ben építette meg a Vought-Sikorsky VS-300-ast, ami az első repülni képes helikopter volt és a működési elvét a mai napig is alkalmazzák a helikoptergyártásban. A Sikorsky R-4-es volt az első sorozatban gyártott helikopter 1942-ben. ...
Ru. text: И́горь Ива́нович Сико́рский (англ. Igor Sikorsky, 25 мая (6 июня) 1889 год, Киев, Российская империя — 26 октября 1972, Истон, штат Коннектикут, США) — русский и американский авиаконструктор, учёный, изобретатель, философ. Создатель первых в мире: четырёхмоторного самолёта «Русский витязь» (1913 год), тяжёлого четырёхмоторного бомбардировщика и пассажирского самолёта «Илья Муромец» (1914 год), трансатлантического гидроплана, серийного вертолёта одновинтовой схемы (США, 1942 год). ...
above: NEW! NoHigher! Lovers couple: The R-4 pilot on freetime by artist Andrew Loomis
NEW! NoHigher! above: USAAF Sikorsky S-47 rotorhead below: S-47 (R-4) propulsion
above: NEW! HiRes! #S-55 1949. #Sikorsky YH-19 in #NASM - "#Smithsonian" National Air and Space Museum in #Washington D.C. source: wikipedia
above: NEW! Mil Mi-1 reductor: Left: HiRes! Juci'bá's photo at Szolnok Aviation Museum Juci'bá's coll.: MedRes! Mi-1 ventillation cooler source: Vass Balázs: Repülőgép és Heli típusok 1968.
NEW! above: Juci'bacsi's scan coll.: below: Juci'bacsi's scanned coll.: MedRes! Mit Tudsz a világról? publisher 'Kossuth' Budapest 1956. "What You know about World? Mi-1 below: HiRes! Mil Mi-1 cross section line drawing - metszetrajz
above: NEW! NoHigher! Mil Mi-1's Transmission original drawing
NEW! above: NoHigher! Bristol-171 "Sycamore" 3 view below: Left: MedRes! Right: MedRes!
NEW! above: HiRes! English Bristol "Sycamore" main reductor & rotorhead below: MedRes!
above: Mil Mi-6 heavy cargo helicopter's Reductor below: NEW! HiRes! Mi-6 views
above: NEW! MedRes! Exploded Soviet original drawing about main parts of Mi-6
above: NEW! NoHigher! ?? type: Mil Mi-??6? photo: Mr. Zainkó Géza at LHSA Open dayYakovlev Yak-24 "Flying Waggon" transmission |
Jak-24 Reduktor |
above: Mil Mi-4 transmission - original draw about manual.
Ми-4 (по классификации НАТО: Hound — «Гончая») — советский многоцелевой вертолёт, разработанный в ОКБ Миля в начале 1950-х годов. ru.wikipedia.org/Mi-4
above: NEW! NoHigher! (out Crop!) a Part of long cros-section drawing of Mi-4. Drawing by: P. Yu. Puchkova
above: NEW! NoHigher! (out Crop!) a Part of long cros-section drawing of Mi-4. Drawing by: P. Yu. Puchkova
above: NEW! NoHigher! Indonesian NAVY - 'Angkatan Laut' Mi-4 "Hound" description source: PPS/Ian Allan "Military Aircraft" 1973.
NEW! Mi-4 reductor above: MedRes! below: MedRes! photo: Jury Kabernyk source: facebook
above: NEW! MedRes! Wreck Mi-4 already with reductor gearbox source: facebook
above: NEW! HiRes! Juci'bacsi's photo by OLYMPOS 'Camedia' Mil Mi-4 at Szolnok LHSN Aviation Museum - Repülőmúzeum below: NEW! MedRes! Juci'bácsi's scan collect: Vintage cutaway of Mi-4
above: NEW! NoHigher! Mi-4 reductor
NEW! above: Juci'bá coll.: HiRes! Similar Mi-4 Westland "Whirlwind" (Sykorsky S-55/H-19 Chickasaw) source: Mr. Vass Balázs: Repülőgép és Heli típusok 1968. below: MedRes! same as
above: NEW! HiRes! #Sikorsky S-55 (H-19, Westland 'Whirlwind') cutaway drawing key.
above: NEW! HiRes! Juci'bácsi's Air Art Graphics side view profiles artwork: One sheet of HM. "Zrínyi" Média "Armedia" Kft. type calendar 2013. 'Air Art ' Graphics' also courtesy FREE! from the artist Juci'bácsi.: MLE & HuAF's helicopters; Mils; Mi-24V, Mi-8T, Mi-4 www.armedia.hu Air Art: http://airartgrafika.blogspot.hu
above: NEW! NoHigher! Piaseczki - Boeing Vertol H-21C in GFR German ARMY/LandForces - Bundesheer ' HEER '
above: NEW! MedRes! H-21 tandem rotors system source: http://www.zona-militar.com
above: NEW! MedRes! Boeing-Vertol CH-46 cutaway by: FLIGHT I N T E R N A T I O N A L
above: NEW! MedRes! source: Makettinfo.hu Boeing-Vertol CH-47D 'Chinook' tandem rotors
above: MedRes! similar: Westland "Wessex"
51.) Helicopter - Rotor's Control detail - Hubschrauber - ВЕРТОЛЁТ - Helikopter Forgószárny Vezérlés részletek.: https://szextant.blogspot.com/2014/03/51-helicopter-rotors-control-detail.html
above: NEW! HiRes! Juci'bácsi's scan-collect from 1980's #BUNTE-magazine: #duke-#Charles - Károly-herceg a Brit királyi családból get into #Royal '#Wessex' Royal transport Westland "Wessex"
above: NEW+! HiRes! Westland turbo 'Wessex' Bethany Hiska with the Vietnam War era Photo: Mark Greenmantle Photography source: Google G+ Hu. collector: Bányiczki Zoltán
above: NEW! NoHigher! Sikorsky S-58/CH-34 'Choctaw' radial piston engine source: Airventure.de
NEW! MedRes! above: cirillic British Westland "Wessex" below: Wessex HAS. Mk.3
above: NEW! HiRes! Sikorsky S-56/CH-37 'Mojave' photo: igor113.livejournal.com
above: NEW! NoHigher! Sikorsky S-65/ CH-53E "Super - Sea Stallion" main rotor and reductor area source: pinterest:
above: NEW! MedRes! Juci'bácsi's repro ORWO/Forte dia/slide photo copy from early 1980's: Sikorsky S-65 CH-53G 'Sea Stallion'
above & below: NEW! NoHigher! S-65 main gearbox
NEW! Sikorsky #S-65 #CH-53 "#Sea Stallion" - "Tengeri Csődör" above: MedRes! MH-53J "Pave Low III" - "Alacsony Ösvény" #CSAR spec mission heli. below: NoHigher! Use of titanium alloy for H-53 heavy cargo helicopter.
NEW! above & below: NoHigher! S-65 transmission shema
below: NEW! NoHigher! Piaseczky H-16 'Transporter' tandem rotors tin flywheel friction toy- Alps-Flugzeuge Doppelrotor Hubschrauber USAir-Force mit-Schwungr.
Tin Toy & Budapest: http://szextant.blogspot.hu/2014/07/114-lemezjatekok-1-resz-kresz-palya.html
'Kellett' XR-8 Synchropter
above: NEW! Juci'bácsi's scan coll.: NoHigher! 'Kellett' syncropter source: eng. Vass Balázs: Repgép és Heli típusok 1968.
above: Juci'bá's collect: MedRes! USA 'Kellett' drive & transmission - reductor driven with radial piston engine. source: Vass Balázs 'Repülőgép és Helikopter típusok Mü.KK. Bp. 1968.
above: NEW! NoHigher! German Flettner Fl 282 'Kolibri' WW-Two
above: NEW! NoHigher! Kaman HH-43 "Huskie" unique rotor system as a "Syncropter"
above: NEW! NoHigher! Juci'bácsi's scan coll: Assembly Instruction folded sheet cover
above: NEW! NoHigher! H-43 rotorheads
above: NEW! HiRes! Robinson R-44 Raven's controls handle By Playboyplus.com: Heidi Michel flying-high-nude
above: NEW! NoHigher! (Crop!) R-44 maintenance - karbantartás: windscreen cleaning - szélvédő tisztítás "in summertime workwear - nyári munkaruhában."
NEW! above: Kamov Ka-26 Left: NoHigher! Right: MedRes! Juci'bácsi's coll.: HiRes! source: Vass Balázs: Repülőgép és Heli típusok 1968. below: NoHigher!
above & below: NEW! Juci'bacsi's photo: HiRes! Friedricschafen "Aero-2005" General Aviation exhibition
18+above: NEW! NoHigher! Juci'bacsi Repro slide/dia photo from late 1970's copy by DDR made 'PRAKTICA' MTL-2: Girl in Rotorwind under French Sud Aviation SA-316B "Alouette-II"
above: NEW! HiRes! (Crop!) Juci'bacsi's scan collect from "Welcom in Belgie" military gift book: French Sud Aviation/Aérospatiale SA-313/318 'Alouette'-II Belgian UN - United Nation
above: NEW! NoHigher! Alouette-II reductor in Museum somewhere?
above: NEW+! NoHigher! Rotor drive & control system
above: NEW! NoHigher! Bell - Agusta Bell UH-1D _ AB 212 "Iroquois" / "Huey"
above: NEW! "#Iriquois" - "#Irokéz" - (/ˈɪrəkwɔɪ/ or /ˈɪrəkwɑː/) #indian woman - #Indiánnő.
also known as the Haudenosaunee /ˈhoʊdənɵˈʃoʊni/, are a historically powerful and important northeast Native American confederacy. They were known during the colonial years to theFrench as the "Iroquois League," and later as the "Iroquois Confederacy," and to the English as the "Five Nations" (before 1722), and later as the "Six Nations", comprising the Mohawk, Onondaga, Oneida, Cayuga, Seneca, andTuscarora peoples. source: https://en.wikipedia.org/wiki/Iroquois
NEW! above: MedRes! Bell UH-1B 'Iriquois'/"Huey" chopper below: HiRes! cutaway
below four: MedRes! bottom: NEW!
above: NEW! MedRes! Tailrotor transmission - Hu. text: Faroklégcsavar meghajtás illeszkedése
NEW! above: HiRes! Transmission cross section Bell UH-1D "Iroquois"/"Huey" gearbox.
above: NEW! Left: NoHigher! Right: MedRes!
above: NEW! MedRes! Bell UH-1D 'Iriquois'/"Huey" cutaway and Macedonian Air Force inside
above: NEW! HiRes! Juci'bácsi's & Steve by 'Air Art' Graphics Studio: artwork comics: Survival- Túlélés: Képregény - Comics SURVIVAL - SAR - Search and
Rescue I.Rész: Légi Kutató - Mentő UH-1D 'Huey' _ RTL-klub: "Celeb vagyok
ments ki innen!" Túlélő Show műsor - Film-forgatókönyv – Treatment
above & below: NEW! HiRes! Sykorsky SH-3/CH-124 "Sea King" ASW & SAR helicopter
NEW! "Seaking" above: MedRes! Sikorsky S-61L and S-61N are civil variants of the successful Sikorsky SH-3 'Sea King' helicopter. source: pagespeed.ic below: NoHigher! 'Seaking'
above: NEW! Two engines Modern Transmission - Sikorsky system below: NEW! MedRes!
NEW! above: HiRes! Hughes/MD/Boeing MD-500 below: MedRes! Boeing AH-6 "Littlebird"
above: NEW! HiRes! MD-500 NOTAR (NO TAil Rotor) ventillator generated airflow by "Coanda" effect yaw control.
above: NEW! MedRes! Los Angeles county Sheriff below: NEW! MedRes! schematics
NEW! French made SA.342 "Gazelle" utility helicopter above: HiRes! 3-view below: MedRes!
La Gazelle est un hélicoptère léger polyvalent de construction métallique conçu dans la deuxième moitié desannées 1960 par Sud-Aviation et produit en série à partir du début des années 1970 par la Société nationale industrielle aérospatiale (SNIAS ou Aérospatiale) en collaboration avec Westland Helicopters (Royaume-Uni). Déclinée en deux versions commerciales principales (nomenclatures SA 341 et SA 342), la majeure partie de sa production fut destinée aux armées (France, Tunisie, Maroc, Royaume-Uni, Yougoslavie, Égypte, Koweït, Irak (38 entre 1980 et 19882) mais elle connut aussi un succès certain dans les milieux civils.
Malgré son ancienneté, cet hélicoptère forme encore en 2015 la force principale des hélicoptères de combat de plusieurs pays. source: https://fr.wikipedia.org/wiki/SA340_Gazelle
NEW! HiRes! SA-342 "Gazelle" tail rotor "Fenestron"-system gearbox; above: Left: Steve Ürmös István photo for Hu. 'PlayBoy' magazine photo composition competiton-project 2008. Hajmáskér near to Veszprém www.globalvision.hu Yugo. SOKO SA-341H "Partizan" below: Werkphoto
Hr. text: Gazelle je nastala kao rezultat potražnje Francuske vojske za laganim helikopterom koji bi obavljao različite borbene zadaće. Novi projekt ubrzo je počeo zanimati i Veliku Britaniju koja se uključila u razvoj s tvrtkomWestland. Prema ugovoru potpisanom u veljači 1967. godine, 292 Gazelle i 48 Puma bi se proizvodile u Britaniji, a zauzvrat, Aérospatiale dobiva ulogu suradnika u razvoju četrdeset Westland Lynx helikoptera, koji su se izrađivali za potrebe Francuske mornarice.
Gazelle služi u odsjeku lake avijacije. Glavna uloga Gazelle je protutenkovska borba, a opremljena je protutenkovskim projektilima Euromissile HOT. Razvijena je i inačica za laku blisku podršku opremljena s 20-milimetarskom strojnicom. Postoji i inačica za zračnu borbu opremljenu raketama Mistral.
Danas se Gazelle polako zamjenjuje Eurocopter Tigerom, ali će Gazella i dalje ostati u službi kao laki transporter. Gazelle se proizvodila i u jugoslavenskoj tvornici SOKO.
Jugoslavija je licencno proizvodila Gazelle u tvornici SOKO u Mostaru pod oznakom SA 341/342 Gazelle GAMA (Gazelle - Maljutka) koja je bila posebno prilagođena za protutenkovsku borbu. Mogla je ponijeti 8 Maljutki a s njima je upravljao operator koji je s posebnog sučelja uz pilota upravljao sustavom navođenja.
https://hr.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rospatiale_Gazelle
above: HiRes! SA-341H/SOKO 'Partizan' tail reductor with Lubricant Oil control window photo by: Ürmös István Veszprém-city
above: NEW! HiRes! Juci'bacsi's scan collect: Cosmetics Advert: "The Skin every day - A bőr minden nap"
above: NEW+! MedRes! EC-135 'Fenestron' tail rotor system
above Two: NEW! NoHigher! Planetary gearing - sun gear - Bolygókerék - Napkerék meghajtás source: Pinterest.com
above & below: NEW! NoHigher! Juci'bácsi's scan collect: "Puma" Reductor: Content of AS-332-Super-Puma French Aviation Magazine from 1.11.1979
above: NEW! NoHigher! Juci'bacsi's scan coll.: French Aviation Magazine 1979. SA-332 "Puma" below: NEW! MedRes! SA-332 cutaway
Fr. text: Le Sud-Aviation SA.330 Puma est un hélicoptère de transport moyen civil et militaire français. Conçu par Sud-Aviation et développé par l'Aérospatiale dans les années 1960, il a été construit en collaboration avec Westland Helicopters. À sa création en 1990, Eurocopter en a poursuivi le développement, rebaptisant les versions militairesCougar.
above: NEW! HiRes! Juci'bacsi's scan collect: My former 'Heller' maquette boxart from 1969.
Fr. text: Heller est une marque française de maquettes en plastique principalement aux échelles 1/400e, 1/125e, 1/72e et 1/35e et de figurines à l'échelle 1/72e. Fondée en 1957 par Léo Jahiel à Paris elle est installée à Trun (en Normandie) depuis 1963. ... https://fr.wikipedia.org/wiki/Heller_(mod%C3%A9lisme)
above: Heller's logo - Logo d'origine de la marque
above & below Three: NEW! HiRes! (Crop!) South African prefix ZS-RUH, Aerospatiale SA330G 'Puma' equipped with 'Zeiss' FLIR https://www.starliteaviation.com/ Photo by: ret.Maj.para Méhész “Ejesanyi” Sándor ny.eje.őrgy. 2010. május 08. Copyright! © Másolásvédett! via: Szextant.blog
Hu. text: A MEBSZ - Magyar Ejtőernyősök Bajtársi Szövetsége szervezésében 2010. május 08-án, másodszor ugrott magyar ejtőernyős ismételten műveleti terület felett a II. világháború óta.
Először bontott kupolát Pristina (Koszovó) felett magyar ejtőernyős. Először ugrottak magyar ejtőernyősök Aerospatiale SA330G Puma tipusú helikopterből 2010. május 08-án. Az ugrást magyar ejtőernyős katonák és rendőrök hajtották végre (8 fő) a Pristinai labdarúgók (igen lepukkant) stadionjában. szerző: Méhész Sándor
above: NEW! MedRes! "Ejesanyi" arrives in to Stadion of Pristina, Kosovo Copyright! ©
above: NEW! NoHigher! Eurocopter AS-532AL 'Cougar' in Bulgare source: facebook
above: NEW! NoHigher! #Juci'bácsi's scan collect: '#Penthouse' #erotic magazine No. 42. Hu. #edition 2002.november/52 Hungarian model: Ms. Hamar Mária: "A faithful but slightly oily sweat helicopter mechanic awaits home on her descending Her Puma/Caracal - A hűséges de kissé olajosan izzadt helikopterszerelő várja haza a leszállásban lévő Pumáját/Karakálját"
above: NEW! Cone tooth gears drawing
NEW! above: Left: MedRes! Bell-47 Liaison & MedEvac helicopter gearbox Right: reduktory hvostovye i promezhutochnye below;
above & below Two: NEW! NoHigher!
above: NEW! MedRes! Bavarian (Bayerische) lady with Necklace with gear curve teeths and beauty mouth's teeths from München Beer Oktoberfest. - Bajor hölgy nyaklánc fogaskerék íves fogakkal és szép szájfogsorral a sörfesztiválról.
above: NEW! NoHigher! Charlie Chaplin in Modern Times-1936. Movie - Industrial-
En. text: Sir Charles Spencer Chaplin KBE (16 April 1889 – 25 December 1977) was an English comic actor, filmmaker, and composer who rose to fame in the era of silent film. Chaplin became a worldwide icon through his screen persona "the Tramp" and is considered one of the most important figures in the history of the film industry. His career spanned more than 75 years, from childhood in the Victorian era until a year before his death in 1977, and encompassed both adulation and controversy. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_Chaplin
Hu. text: Sir Charles Spencer Chaplin (közismertebb nevén Charlie Chaplin, London, 1889. április 16. – Vevey, Svájc, 1977. december 25.) angol filmrendező, forgatókönyvíró, színész, zeneszerző, vágó, filmproducer.
Filmjeiben nem csak főszereplő volt, sokszor ő írta, rendezte filmjeit, zenét szerzett, vagy producerkedett. Valószínűleg Chaplin volt a legkreatívabb, legnagyobb hatású személyiség a némafilm világában. Munkássága 65 évet hidalt át, a viktoriánus korabeli Anglia mulatóinak színpadától kezdve szinte haláláig folyamatosan dolgozott. ...
above: NEW! NoHigher! English Bristol "Hercules" radial airplane radial engine Reductor
NEW! above: MedRes! gearbox frequency parameters below: MedRes! Crack progression
above: NEW! MedRes! 3D rendered GBX-M18 gearbox
above: NEW! NoHigher! Bell-406 modern absorbens suspension againts vibration.
above: NEW! NoHigher! Bell-406 modern absorbens suspension againts vibration.
NEW! NoHigher! AS332L2 "Super Puma" Air Accident Report
above: NEW! NoHigher! internal gear design calculation source: Pinterest.com
above: MedRes! Galactic Emily Marilyn Alien Tease in erotic red latex suit www.galacticgirls.com
above: NEW! Lubricant: MedRes! Transmission Oil lubricant system.
above: New! Left: HiRes! Boeing-Vertol CH-47 "Chinook" Helicopter Gearbox by NinjaPickl below: NEW! NoHigher! cutaway drwg. of CH-47 heavy Cargo Helicopter with "tandem" rotors.
above: MedRes! source: Makettinfo.hu Boeing-Vertol CH-47D 'Chinook' tandem rotors
NEW! above: NoHigher! Bell MV-22 "Osprey" - "Halászsas" Tilt rotor - Dönthető rotorú helikopter Left: below: MedRes! at Marines USMC
above: NEW! NoHigher! Tilt rotor gondel
above: NEW! NoHigher! Rotating Parts of transmission of gearbox of Sikorsky UH-60 "Blackhawk" Utility Helicopter / Transport - Többrendeltetésű ~
NEW! above: HiRes! source: www.pinterest.com below: NoHigher! Maintenance blonde girl.
NEW! above: HiRes! source: www.pinterest.com below: NoHigher! Maintenance blonde girl.
above: NEW! US Patent: HiRes! below: NEW! MedRes! Hughes/MD/Boeing AH-64 "Apache"
NEW! above: NoHigher! 'Hughes' AH protoype below: NoHigher!
空山 基(そらやま はじめ、1947年(昭和22年)2月22日 - )は、日本のイラストレーター。愛媛県今治市出身。
NEW! above: HiRes! below: NoHigher! Hughes - McDonnell Douglas MD - Boeing AH-64D "Longbow Apache" attack helicopter - támadó helikopter
above: NEW+! MedRes! Hughes/MDD/Boeing AH-64 "Longbow Apache" blasted diagram
above: NEW! NoHigher! Sikorsky S-?? main gearbox
above: MedRes! Mix
above: NEW! HiRes! Aerospatiale AS-350 "#Écureuil"-"#Mókus" main reductor
above: NEW! MedRes! #AS-350 "#Ecureuil" '#Turbomeca' "Soloy" #turboshaft engine
above: NEW! HiRes! Special #French #firma '#Turbomeca "#Astazou" #Latex #repair-suit #by: British model, #Lottie#Moss at the '#Skinny tan choc range' #launch-party in #London on november 19. 2019. source: celebsdump.com
Lottie Moss is a British model who rose to fame after her print debut in a 2014 issue of Teen Vogue. In addition, she became internationally recognized for being a sister of Kate Moss who is an English model. ... https://www.morebiography.com/lottie-moss-biography-age-wiki-dating-relationship-parents-net-worth/
above: AS-350 reductor cutaway French '#Marcel#Dassault's "#Solid-Works" graphic #software
above: NEW! MedRes! Aerospatiale AS-350 eros fornasari main gear box section
MedRes! above: NEW! Aerospatiale AS-350 "#Écureuil"-"#Mókus" main reductor 3D cutaway artwork: eros fornasari epicyclic gears. below: NEW! AS-350 #Catia-V4 or #Solidworks 3D
NEW! above: NoHigher! MedRes! below two. Hungarian Made Mandala by Farkas Zsófia
NEW! above: demonstration for sungear - napkerékhez below: Multipartly assembled
below: NEW! Left: MedRes!
above & below: NEW! NoHigher! Transmission parts and huge Sungear
above: NEW! NoHigher! Steampunk Cosplay girl as "Head of Timing apprecitation branch of Reductor Technologie subdivision of Works" - Szerepjátékos csajszi mint a "Művek Reduktor Technológiai alosztály Időelemzési csoportjának vezetője". photo: Aleksey Vododokhov source: facebook.com & www.vododokhov.ru
above: NEW! NoHigher! Steampunk locodriver Artist: Aleksey Vododokhov via: Pinterest.com source: www.Vododokhov.ru
above: NEW! NoHigher! Heavy truck soviet made МАЗ - MAZ -Minsky (Belarus) Avto Zavod- planet gear in wheel below: NEW! MedRes! MAZ-543 heavy truck wheel gearbox source: Wiki
75.) Bunker - в/ч пп 16205 A nagyvázsonyi Szovjet atomraktár (Úrkút) - Nuclear Warhead Storage Shelter-Base in WP member Hungary _ Scud-B (SS-1c), OKA (SS-23) by Kizmus Szabolcs _Hu & English language: https://szextant.blogspot.com/2014/04/74-bunker-16205-nagyvazsonyi-szovjet.html
above: NEW! NoHigher! a Reductor denim mechaniker during in hairdrying action source: www.mellbimbo.eu
203.) Barkács/Ezermester Esztergák -Hobby- Carpenter/Jack of all trades DIY Lathes: EMCO-Unimat, Vulcan, Erba, Hyundai, Warco. Measure: Slide-meter, Micrometer, Measuring gauge: https://szextant.blogspot.com/2017/10/203-barkacsezermester-esztergak-hobby.html
above: NEW! NoHigher! (Crop wide!) Ball-bearing 3D cutaway by: 608 ZZ
above: NEW! HiRes! Former Czech supermodel, Eva Herzigova with ball-bearing necklace on Her neck, sexy for 'Tatler' magazine U.K. march 2019. source: celebsdump.com
Eva Herzigová (born 10 March 1973. -age 46- Litvínov, Czechoslovakia ) is a Czech-Italian supermodel and actress. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Eva_Herzigov%C3%A1
above: NEW! NoHigher! Classical Ball-bearing - Klasszikus Golyóscsapágy made by: XY
above: NEW! HiRes! Classic Swedish SKF ball hammer in inverted position - Klasszikus Svéd SKF gyártmányú golyóscsapács kifordított állapotban
En. text: AB SKF (Swedish: Svenska Kullagerfabriken; 'Swedish Ball Bearing Factory') is a Swedish bearing and seal manufacturing company founded in Gothenburg, Sweden, in 1907. The company manufactures and supplies bearings, seals, lubrication and lubrication systems, maintenance products, mechatronics products, power transmission products, condition monitoring systems and related services globally.
SKF is the world's largest bearing manufacturer, and employs 44,000 people in 108 manufacturing units. It has the largest industrial distributor network in the industry, with 17,000 distributor locations encompassing 130 countries. SKF is one of the largest companies in Sweden and among the largest public companies in the world. ... https://en.wikipedia.org/wiki/SKF
De. text: Svenska Kullagerfabriken (AB SKF) ist ein schwedischer Konzern mit einem weitreichenden Produkt- und Servicesortiment rund um die Bereiche Wälzlager, Dichtungen, Schmierung, Mechatronik (Linearsysteme, Aktuatorik, Vorspannwerkzeuge) und damit verbundene Dienstleistungen. Von 1929 bis 1953 hieß die SKF in Deutschland Vereinigte Kugellagerfabriken AG (VKF), mit Hauptsitz in Schweinfurt. ...
Ru. text: AB SKF (по-русски СКФ) — шведская интернациональная машиностроительная компания, крупнейший в мире производитель подшипников, систем смазки и мехатроники. Штаб-квартира компании расположена в Гётеборге. ...
above: NEW! HiRes! Juci'bacsi scanned coll.: GPZ bearings: Soviet Export Magazine 1984. - Görgős és golyós csapágyak. below: NEW! HiRes! "Playing with bearing balls - Játék a csapágygolyókkal" - Biliard
Blogger Megjegyzése: A lényeg, hogy általában a helikopter-test (kaszni/sárkány+teher) súlya a reduktor (fordulatszámcsökkentő berendezés) egyetlenegy fő golyóscsapágyán lóg ill. függ!
Remark: The essence, that generally the helikopter mass of airframe + weight hanging on one mast ball bearing of reducto/gearbox.
above: NEW! MedRes! (Crop Up!) Ball- Bearings 3D rendered graphics artwork by: R&B Darsey Design source: http://www.Darseydesign.com
above: NEW! HiRes! Cilinders bearings and frontgear wheels - Hengergörgős csapágyak és homlokfogaskerekek
above: NEW! NoHigher! Hungarian Moda/Fashion: Gearboxes patterns summer suit - Magyar divat: Fogaskerékmintás nyári ruha. MDI 1981. fotó MTI- model: Miss. Klári Fekete source: facebook 80-as évek manökenjei Szedres Mariann
NEW! MedRes! Juci'bacsi's scan collect: eng. Liener György: Autótipusok. Műszaki Könyvkiadó Budapest; Car automatic gearboxes: above: 1971.: renault 16, below: 1964.: Opel "Kapitän"
NEW! HiRes! Juci'bácsi's scan collect: Sungear system Hydrodinamics automatic gearboxes - Bolygóműves Hidrodinamikus sebességváltók; above: (Divided Crop!) Autótípusok - Car types book by: eng. Liener György 1971. below: Autótípusok book by: eng. Liener György 1964.
NEW! Juci'bácsi's scan collect from 1968.: Hu. edition t68 'Technika' Magazin booklet MK - Műszaki Könyvkiadó Budapest 1968. above: MedRes! Content: car automatic gearbox problems below: NoHigher! Magazin Cover - Fedlap
NEW! above Two: Similar very difficulty gearboxed mechanism: Left: MedRes! Flight Instrument. Right: MedRes! An exclusive Special Edition of great elegance OFFICINE PANERAI Radiomir 8 Days GMT Oro Rosso 45mm -back from Switzerland. below: NoHigher! Swiss made Patek-Philippe Geneve
A Reduktor rendeltetése: Hu. text: (Vizsgakérdések) Exam questions?.
- A hajtómű kihajtás-tengely fordulatszámának csökkentése és nyomatékának növelése, -közvetítése a forgószárnytengely felé, valamint a bemenő transzmissziós hajtás tengelyirányú szögének megváltoztatása (többnyire kb. 90 fokkal), és a forgószárnytengely forgási irányának meghatározása.
- A forgószárnytengely axiális (tengelyirányú) merev és radiális (forgásirányú) befoglalása.
- A konstrukciók többségében a faroklégcsavar transzmisszió meghajtása.
- A forgószárnyon ébredő erők tengelyre átadott vertikális és bólintó - bedöntés szög alatti erők továbbítása (többnyire egy golyóscsapágyon keresztül) továbbítása a bekötő elemeken keresztül a helikopter törzs felé.
(Vagyis ezen függ a helikopter többi eleme!).
- Különböző a reduktoron rögzített segédberendezések (generátor, hidraulika szivattyú,kompresszor meghajtása.
Reduktorok (transzmissziók) fajtái:
Hagyományos elrendezésű helikoptereknél (hajtóműtől-): 1. - Előtét-reduktor (szögben törés, fordulatszámcsökk.) korszerű ké-t-három-hajtóműveseknél, 2. - Főreduktor (fordulatszámcsökk, nyomatéknöv.), 3. -Közbetét-reduktor (szögben törés), 4. - Végreduktor ( szögben törés, flcs. kihajtás)
Érdekesség:
- A forgószárnymeghibásodás utáni legkényesebb és legveszélyesebb meghibásodási rész.Itt már nincs autórotáció mint a hajtóműleállás esetén.
- Drágább, bonyolultabb és nehezebb mint a hajtómű. A helikopter lelke!
Mi-8 'Hip': http://szextant.blogspot.hu/2014/05/8-and-huaf-markings-s-design-mil-mi-8tp.html
above: NEW! NoHigher! #United-Technologies #Sikorsky HH-00 S.A.R. helicopter
51.) Helicopter - Rotor's Control detail - Hubschrauber - ВЕРТОЛЁТ - Helikopter Forgószárny Vezérlés részletek.: https://szextant.blogspot.com/2014/03/51-helicopter-rotors-control-detail.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése