A repülés néhány szabálya (Repülős mondások) - Pilot Rules: some Aviator's regulations in phrases & caricature & Joke - Vicc
Refreshed! to-88%-21.10.2016.+++
above: NoHigher! Russian cyrillic text caricature IL-62? by: V. Kurtu
above: NEW! NoHigher! Pilot Rules source: www.pinterest.com
A
repülés néhány szabálya:
01.) A felszállás lehetőség. A leszállás kényszer.
02.) A botkormányt előre tolva, alattunk a házak mérete nő, hátrahúzva
pedig csökken. Huzamosan hátrahúzva tartva a kormányt, a házak
ismét nőni kezdenek.
03.) A repülés nem veszélyes, csak a
lezuhanás az.
04.) Jobb
lent lenni és azt kívánni, bárcsak fent lennénk, mint fordítva.
05.) Egy repülőgépen csak akkor
feleslegesen sok az üzemanyag, ha
lángra kap.
lángra kap.
06.) A gép orrán lévő légcsavar a
pilótát hivatott hűteni. Ha leáll, a pilóta
rögtön izzadni kezd.
rögtön izzadni kezd.
07.) Bizonytalan helyzetben tartsd a repülési magasságot. Az éggel még
soha senki nem ütközött.
soha senki nem ütközött.
A "nagyszerű" leszállások pedig azok, amelyek után a gép tovább
használható.
09.) Amennyire csak lehet, törekedjünk
arra, hogy a gép hegyes vége
mindig előre álljon.
mindig előre álljon.
10.) Azt,
hogy kerekekkel felfelé szálltál le onnan veszed észre, hogy a
rámpához csak teljes gázzal tudsz eljutni.
rámpához csak teljes gázzal tudsz eljutni.
11.) A túlélés valószínűsége fordítva arányos a
leszállási szöggel. Minél
meredekebb szögben száll le a gép, annál kisebb az esély a túlélésre
és fordítva.
meredekebb szögben száll le a gép, annál kisebb az esély a túlélésre
és fordítva.
12.) Soha ne
engedd a gépet leszállni olyan helyre, ahova agyilag már
öt perccel korábban meg nem érkeztél.
öt perccel korábban meg nem érkeztél.
13.) Tartsd
távol magad a felhőktől. Megbízható források szerint a
hegyek előszeretettel bujkálnak a felhők között.
hegyek előszeretettel bujkálnak a felhők között.
14.) Törekedjél arra, hogy leszállásaid
száma egyenlő= legyen a
felszállások számával (lásd az 1. pontot is).
felszállások számával (lásd az 1. pontot is).
15.) A sima leszállásnak három egyszerű
szabálya van, de ezeket
sajnos senki nem ismeri.
sajnos senki nem ismeri.
egyszerűen taszítja őket.
a zűrzavar hangjai szűrődnek, akkor a dolgok nincsenek egészen
rendjén.
18.) A gravitáció nem ötlet, hanem
természeti törvény, amely ellen
fellebbezésnek helye nincs.
fellebbezésnek helye nincs.
19.) A sebesen zuhanó alumínium tárgy
kontra mozdulatlan föld csatát
eddig mindig a föld nyerte meg.
eddig mindig a föld nyerte meg.
tapasztalatot a rosszul meghozott döntések gyarapítják.
21.) Tanulj
mások hibáiból. Nem fogsz annyi ideig élni, hogy valamennyit
magad is elkövessed.
magad is elkövessed.
22.) Légy
éber! Így is lesz mindig valami, ami elkerüli a figyelmedet.
23.) Egy
pilóta számára leghaszontalanabb három adat: a gép feletti
magasság, a kifutópályán megtett úthossz és a tized másodperccel
előbbi pillanat.
magasság, a kifutópályán megtett úthossz és a tized másodperccel
előbbi pillanat.
24.) Vannak öreg, és vannak vakmerő
pilóták. De öreg vakmerő pilóták
nincsenek.
nincsenek.
25.) Okos
pilóta alagútban nem katapultál.
26.) Ősi repülős szabály: több
repülőgép található az óceánban, mint tengeralattjáró az égen.
27.) Kerozinból csak akkor van túl sok amikor ég!
27.) Kerozinból csak akkor van túl sok amikor ég!
above: NEW! Survival airbrake umbrella for airmans by iconic Marilyn Monroe
|
Íme néhány kifejezés, amit a pilóták és a légiutas-kísérők használnak egymás között.:
Blue juice (kék lé): A vécétartályban levő folyadék.
Croth watch vagy groin scan (ágyékmustra): Az utasok biztonsági öveinek ellenőrzése.
Gate lice (kaputetvek): Az emberek, akik a kapu körül gyülekeznek, hogy ők léphessenek először a gép fedélzetére.
George: A robotpilóta.
Landing lips (landoló ajkak): Azok a női utasok, akik leszállás előtt kirúzsozzák magukat.
Pax: Utasok.
Spinners (forgolódók): Azok az utasok, akik későn érkeznek, ezért forgolódva keresik a helyüket.
|
"Mayday, Mayday, Mayday"! Hu. text: Meghalt a pilóta és én nem tudok repülőgépet vezetni! Segítségre van szükségem!
Ekkor meghall egy hangot a rádión keresztül:
Itt AZ irányítótorony, nagyon jól hallom! Ne pánikoljon, segíteni fogunk rádión keresztül, és le fogjuk tenni a gépet minden gond nélkül! Maradjon nyugodt, minden rendben lesz, de először meg kell adnia magasságát, és a pozicióját!
A szőke hölgy válasza:
164 cm magas vagyok, és ITT ülök az első ülésen!
"Értettem" veszi vissza a beszélgetést a rádió hangja. Akkor mondja utánam: Miatyánk, ki vagy a mennyekben.
Ekkor meghall egy hangot a rádión keresztül:
Itt AZ irányítótorony, nagyon jól hallom! Ne pánikoljon, segíteni fogunk rádión keresztül, és le fogjuk tenni a gépet minden gond nélkül! Maradjon nyugodt, minden rendben lesz, de először meg kell adnia magasságát, és a pozicióját!
A szőke hölgy válasza:
164 cm magas vagyok, és ITT ülök az első ülésen!
"Értettem" veszi vissza a beszélgetést a rádió hangja. Akkor mondja utánam: Miatyánk, ki vagy a mennyekben.
Flight Instructor Favorites
·
You don't know what you don't know.
·
Much of what you think you know is incorrect.
·
Together, we must find out why you don't know
what you don't know.
·
It is practice of the right kind that makes
perfect.
·
You will never do well if you stop doing
better.
·
Students never fail, only teachers do.
·
A student's performance is not so much a
reflection on the student, as it is on the instructor's ability to teach.
·
Learning is not a straight line up... let the
teacher set the standards of performance.
·
Much of learning to fly is to unlearn
preconceptions and habits.
·
The way you are first taught and learn a
procedure is the way you will react in an emergency. It's important to learn
right the first time.
·
Unlearning is a very necessary and difficult
part of learning to fly.
·
You learn according to what you bring into the
situation.
·
Being prepared for a flight saves you money by
saving time.
·
Given the choice, make the safe decision.
·
If you must make a mistake, make it a new one.
·
One problem is a problem, two problems are a
hazard; three problems create accidents.
·
Trusting to luck alone is not conducive to an
extended flying career.
·
We progress through repeated success; we learn
through our mistakes.
·
An instructors knowledge is proportional to
the mistakes he's made.
·
Good habits deteriorate over time.
·
Accidents happen when you run out of
experience.
·
Self instruction is the garden that raises bad
habits.
·
Our failures teach us. If you want to increase
your chances of success double your failure rate.
·
... almost always. Nothing is always.
·
Luck will do for skill, but not consistently.
·
The nice thing about a mistake is the pleasure
it gives others.
·
You're only young once, but you can be
immature forever.
·
Flying, like life, is full of precluded
possibilities.
Can't do... won't do... shouldn't do...
·
What you know is not as important as what you
do with it.
Why an Airplane is Better Than a
Woman (or a Man).
·
Airplane skin doesn't wrinkle as badly.
·
Airplanes don't take forever to warm up.
·
Airplanes like to do it inverted.
·
It's easier to get 'trim' in an airplane.
·
You can keep an airplane from stalling.
·
Airplanes can be turned on by a flick of a
switch.
·
An airplane won't slap you for being a 'bush
pilot.'
·
You don't always have to be on top to ride an
airplane.
·
An airplane doesn't ask you to put on a
raincoat before entry.
·
An airplane's thrust to weight ratio is
higher.
·
You can easily leave an airplane before
sunrise.
·
Airplane exhaust fumes smell better.
·
Airplanes lose weight faster.
·
An airplane does not get mad if you 'touch and
go.'
·
An airplane's performance is seldom hindered
by weather.
·
An airplane will not get mad if you ride
someone else's airplane.
·
An airplane's cockpit is cleaner.
·
You can calculate the peak performance of an
airplane.
·
An Airplane is easy to roll over.
·
You can still activate a fifty year old
airplane.
·
Up to five people can ride in the cockpit of
an airplane.
·
Airplane's last longer.
·
Airplane's don't droop after many years.
·
You can always tell when an airplane is going
to give out.
·
An airplane moves when you tell it to.
·
An airplane will kill you quick . . . a woman
takes her time.
·
An airplane does not object to a preflight
inspection.
·
An airplane will let you use your dip stick
anytime you want.
·
Airplanes don't make you 'pull-out' to eject.
·
You can change the looks of an airplane.
·
Airplanes come with manuals.
·
A 747 can keep you up for 14 hours.
·
Airplanes have strict weight and balance
limits.
·
When you put fuel into an airplane, it does
not spit it out.
·
Airplanes curves never sag.
·
Airplanes last longer.
·
Airplanes don't get pregnant.
·
You can fly a airplane any time of the month.
·
Airplanes don't have parents.
·
Airplanes don't whine unless something is
really wrong.
·
You can share your airplanes with your
friends.
·
If your airplane makes too much noise, you can
buy a muffler.
·
If your airplane smokes, you can do something
about it.
·
Airplanes don't care about how many other
airplanes you have flown.
·
When flying, you and your airplane both arrive
at the same time.
·
Airplanes don't care about how many other
airplane's you have.
·
Airplanes don't mind if you look at other
airplane's, or if you buy airplane magazines.
·
If your airplane is too loose, you can tighten
it.
·
You don't have to be jealous of the guy that
works on your airplane.
·
You don't have to deal with priests or
blood-tests to register your airplane.
·
You don't have to convince your airplane that
you're a pilot and that you think that all airplanes are equals.
·
If you say bad things to your airplane, you
don't have to say your sorry before you can fly it again.
·
You can fly an airplane as long as you want
and it won't get sore.
·
Your parents don't remain in touch with your
old airplane after you dump it.
·
Airplanes always feel like going for a ride.
·
Airplanes don't insult you if you are a bad
pilot.
·
It's always OK to use tie downs on your
airplane.
·
Your airplane never wants a night out alone
with the other airplanes.
·
Airplanes don't care if you are late.
·
You don't have to take a shower before flying
your airplane.
The Greatest Lies in Aviation
·
I'm from the FAA and I'm here to help you.
·
Me? I've never busted minimums.
·
We will be on time, maybe even early.
·
Pardon me, ma'am, I seem to have lost my jet
keys.
·
I have no interest in flying for the airlines.
·
I fixed it right the first time, it must have
failed for other reasons.
·
All that turbulence spoiled my landing.
·
I'm a member of the mile high club.
·
I only need glasses for reading.
·
I broke out right at minimums.
·
The weather is gonna be alright; it's clearing
to VFR.
·
Don't worry about the weight and balance —
it'll fly.
·
If we get a little lower I think we'll see the
lights.
·
I'm 22, got 6000 hours, a four year degree and
3000 hours in a Lear.
·
We shipped the part yesterday.
·
All you have to do is follow the book.
·
This plane outperforms the book by 20 percent.
·
We in aviation are overpaid, underworked and
well respected.
·
Oh sure, no problem, I've got over 2000 hours
in that aircraft.
·
I have 5000 hours total time, 3200 are actual
instrument.
·
No need to look that up, I've got it all
memorized.
·
Sure I can fly it — it has wings, doesn't it?
·
We'll be home by lunchtime.
·
Your plane will be ready by 2 o'clock.
·
I'm always glad to see the FAA.
·
We fly every day — we don't need recurrent
training.
·
It just came out of annual — how could
anything be wrong?
·
I thought YOU took care of that.
·
I've got the field in sight.
·
I've got the traffic in sight.
·
Of course I know where we are.
·
I'm SURE the gear was down.
Basic Flying
1.
Try to stay in the middle of the air.
2.
Do not go near the edges of it.
3.
The edges of the air can be recognised by the
appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is
much more difficult to fly there.
Food for Thought
In days gone by, I’ve proved my worthBy zooming low across the earth. I’ve buzzed the valleys and the mountain ridges, I’ve dove my craft beneath the bridges. I’ve looped and spun and rolled my wings, I’ve sung the songs that pilots sing. I’ve tried most stunts, it must be said, Yet never learnt to use my head. So here’s a toast - To you and me! But you drink both, I’m dead...you see.
Pilot Toast
The clouds may float across the sky,The bee may kiss the butterfly, The sparkling wine may kiss the glass, and you my friend . . . Farewell. Here's to the wine, Here's to the glass, Here's to the girl with the pretty . . . Teeth. Bite into my wing and don't say anything but '2,' 'bingo,' and 'Lead, you're on fire.'
— Briefing to a novice USAF
wingman: stay close, acknowledge channel changes, tell me when you're out of
gas and let me know if there is something wrong with my aircraft. Otherwise,
shut up.
Son, your wife's legs have more time in the air than you do.
— welcome to a new co-pilot from
an old captain.
Son, I've got more time sitting on the lav in this airliner than you have
total time.
— welcome to a new co-pilot from
an old captain. Also heard as "I've got more time in the flare . . .
" and "I've got more time in the bunk . . ."
Lieutenant, the missiles I've fired have more flight time than you do.
— welcome to the squadron, nugget
Throttle back son, you're not going to make the boat go any faster.
— Air Bosses on aircraft carriers
to flight students on initial carrier qualifications who stay at maximum
power after they have been jerked to a stop by the arresting gear.
You've got to land here son, this is where the food is.
— Unknown landing signal officer
to carrier pilot after his 6th unsuccessful landing.
Tower, <a/c call sign>, three in the breeze, over the trees, last
hop for a full stop.
— Phrase U.S. Navy student pilots
in Pensacola could say on their last hop - if they said it without messing up
they'd get an 'above' rating on radio comms.
I ran out of altitude, airspeed and ideas all at the same time.
— When asked why he ejected.
Attributed to Tony Lavier, Chuck Yeager, and just about every other
well-known test pilot.
|
above: NEW! NoHigher! Rules for Flight - Szabályok a Repüléshez source: Pinterest.com
above: NEW! in the Boeing B-747 "Jumbo Jet" cockpit...
above & below: NEW! NoHigher! #Flowcharts - #Folyamatábrák source: Pinterest
There is only too much kerosene when it burns! - Kerozinból csak akkor van túl sok amikor ég!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése