#Daimler-#Benz #DB-605 #flugmotoren #Mercedes-Benz #Messerschmitt #Bf.109 in #Luftwaffe and #MKHL. #Aces #Adolf#Galland, #Heppes#Aladár "#Puma"-század. #Me-210. #Cutaway, #drawings.(#Wikipedia)
Refreshed to-126%: 23.01.2021.-Regulated:++++++++++++++:++++:+:+:+:+:++:+
"VialAvia" Blog version is purely with Theme Images - "VialAvia" Blog tisztán csak a Témaköri képekkel: https://vialavia.blogspot.com/
above: #Mercedes-Benz Flugmotoren vintage advertisement poster.
above: NEW! NoHigher! 'Hungarian Wings' magazine: "Our hunters on patrol ..." -1944- 'Magyar Szárnyak' folyóirat: "Vadászaink őrjáraton ..." - Ungarisches Wings-Magazin: "Unsere Jäger auf Patrouille ..." source: Hu. facebook/Mr. Szalay György – Magyar Kir. Honvéd Légierő - Royal Hungarian Air Force - kgl.ung. Luftwaffe: 2020. september
above: NEW+! NoHigher! DB-601 on Bf. 109E in Luftwaffe
Mercedes-Benz 603 E aircraft engine.The DB 603 aero engine was largely based on the DB 601 design. However, at 2,717 cubic inches the engine´s displacement was substantially increased, as was its output. The unit was fitted to various single- and twin-engined military aircraft, and was manufactured in large numbers by Daimler-Benz AG during World War II.
Cylinders V12
Displacement 2717 cu in
Output 1800 hp (1323 kW)
at engine speed 2700/min
Production period 194
1-1944
Weight 1345 lbs
above: NEW+! NoHigher! Classic virtueller rundgang exponate Mercedes-Benz Flugmotor DB-603
https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/classic/museum/mercedes-benz-603-e-aircraft-engine/
above: NEW+! MedRes! Daimler-Benz DB 603 E engine, partly sectioned to show internal working.
Industriewerke Ludwigsfelde is an automotive factory in Ludwigsfelde in Brandenburg, just south of Berlin in Germany. The factory is part of Daimler-Benz AG and since 1991 it has made Mercedes-Benz vans. ... http://military.wikia.com/wiki/Industriewerke_Ludwigsfelde
above Three & below Two: NEW+! MedRes! DB 605 via: Pinterest.com source: Tumblr
Messerschmitt Bf 109 Startup
Preserved Daimler-Benz DB 601. (Wikipedia)
Type Piston V12 aircraft engine
National origin Germany
Manufacturer Daimler-Benz
First run 1935
Major applications Messerschmitt Bf 109E-F
Messerschmitt Bf 110C-F
Developed from Daimler-Benz DB 600
Variants Aichi Atsuta
Kawasaki Ha-40
Developed into Daimler-Benz DB 603
Daimler-Benz DB 605
Mercedes-Benz SLK, S 300 Gullwing & retro: Liener György Autótipusok 1964: http://szextant.blogspot.hu/2014/02/mercedes-benz-slk-car-salon-at-veszprem.html
Hu. text: A Daimler–Benz DB 601 a második világháború időszakában, 1937–1943 között idején Németországban a ludwigsfeldei Daimler-Benz Motoren GmbH által gyártott folyadékhűtésű, V12 hengerelrendezésű, mechanikus feltöltővel felszerelt repülőgépmotor. A DB 601 a DB 600 típusú motor továbbfejlesztett, közvetlen üzemanyag-befecskendezésű változata.
Licenc alapján Japánban az Aichi gyár Acuta, a Kawasaki Ha–40 néven gyártotta, olasz változata pedig az Alfa–Romeo által gyártott R.A.1000.
Legnagyobb mennyiségben a Messerschmitt Bf 109 vadászrepülőgépen alkalmazták.
Műszaki adatai (DB 601 Aa):
Hossz: 1722 mm
Szélesség: 739 mm
Magasság: 1027 mm
Száraz tömeg: 590 kg
Hengerűrtartalom: 33,9 liter
Felszálló teljesítmény (tengerszinten): 876 kW (1175 LE) 2400 1/perc fordulatszámnál
Névleges teljesítmény: 745 kW (1000 LE) 2400 1/perc fordulatszámnál
Reduktor áttétele: 1:0,645 (1:0,532 a Ba változatnál)
A magassági feltöltő 4 km repülési magasságra volt beállítva.
En. text: The Daimler-Benz DB 601 was a German aircraft engine built during World War II. It was a liquid-cooled inverted V12, and powered the Messerschmitt Bf 109, among others. The DB 601 was basically an improved DB 600 with direct fuel injection.
The DB 601Aa was licence-built in Japan by Aichi as the Atsuta, by Kawasaki as the Ha-40, and in Italy by Alfa Romeo as the R.A.1000 R.C.41-I Monsone. ...
It. text: Il Daimler-Benz DB 601 era un motore aeronautico 12 cilindri V invertita di 60° prodotto dall'azienda tedesca Daimler-Benz AG durante la seconda guerra mondiale.
Utilizzato in numerosi velivoli in forza alla Luftwaffe, il DB 601 venne prodotto su licenza anche nelle altre due potenze dell'asse, in Italia dalla Alfa Romeo e in Giappone dalla Aichi Tokei Denki e dalla Kawasaki. ...
Ja. text: DB 601は、ドイツのダイムラー・ベンツで開発・製造された航空機用液冷V型12気筒エンジン。第二次世界大戦において、ドイツ空軍のBf109に採用されたほか、イタリアのアルファロメオ、日本の川崎航空機(以下川崎)および愛知航空機(以下愛知)においてそれぞれライセンス生産され、イタリアのMC.202、日本の三式戦闘機など枢軸国側の航空機にも採用された。
Ru. text: Даймлер-Бенц DB 601 (нем. Daimler-Benz DB 601) — немецкий поршневой авиационный двигатель времён Второй мировой войны. Представлял собой двенадцатицилиндровый двигатель жидкостного охлаждения. Являлся развитием Daimler-Benz DB 600 с непосредственным впрыском топлива. Применялся на истребителях Bf.109 и ряде других самолетов.
Двигатель был очень удачен, и модификация DB 601Aa также выпускалась по лицензии. Японские компании Аичи (под названием Atsuta) и Кавасаки (под названием Ha-40) производили двигатели, которые применялись на истребителе Ki-61. В Италии этот двигатель под названием R.A.1000 RC.41 производила фирма Альфа Ромео. Двигатель ставился на истребители Макки C.202. ...
above: Juci'bácsi's photo 2013.: HiRes! NEW! also FREE! pics: kiemelt roncshajtómű. HM HIM - HuMoD Military History Museum - Budapest Budaer-castle: wrecked Bf.109G6 DB 605 engine
that DB aircraft engines used for example in Messerschmitt fighters would be officially named as Mercedes-Benz, not Daimler-Benz engines as is usually written. Now I have accidentally found interesting evidence from the Finnish post-war Messerchmitt manual for Finnish pilots which support this. In the original Finnish text (and in its English translation) is said. You cannot imagine how strange is the truth, Harri! Mercedes is the spanish name of a girl, and Mr. Benz gave the name of this girl to a successful car. So succesfull that customers began to ask for the "Mercedes" not for the "Daimler". Daimler Benz automotive branch consequently changed name in Mercedes-Benz, in the while the nautical and aeronautical branch not. Why the name of the girl was so important is still a mistery linked to private life of Herr Benz.
above: NEW! MedRes! Daimler Benz A.G. DB-605 Getriebeanordnung hu.wikipedia.org/wiki/Ludwigsfelde
New+! MedRes! above: Kühlstoff-kreislauf - Cooler system - Hűtőrendszer below: Schmierstoff-kreislauf - Lubricant sytem - Kenőolajrendszer
NEW+! above Two & below a Lot: Hungarian Trad. keeper of HRA org. arty.ret.sgt. Valkóczi "Dunyhás" Balázs tart.tü.őrm. MATASz Hagyomőrző tag. collection: Technical Description & Manual of Mercedes-Benz DB 603 A Motorhandbuch werk ausgabe B 11.1942. Pdf. copy collection with Juci''bácsi's graphical edit for web. also Courtesy FREE! below: Cover & Content: MedRes!
above: NEW! MedRes! Handbuch by: Hu. WW-Two aviation expert Mr. Punka György/facebook
below: Motorhandbuch of DB-603A by: Trade.-keeper. ret.arty.sgt. Valkóczi "Dunyhás" Balázs t. tü.őrm.' Pdf. copies Chapter
above: NEW! MedRes! Handbuch by: Hu. WW-Two aviation expert Mr. Punka György/facebook
below: Motorhandbuch of DB-603A by: Trade.-keeper. ret.arty.sgt. Valkóczi "Dunyhás" Balázs t. tü.őrm.' Pdf. copies Chapter
s
above: De. Text: MedRes! Druchschmierstoffpumpe
above & below: NoHigher! Operating Technical Datas: & Performance diagram
above Three! MedRes! Inhalt - Content and long size of motor
above Three: MedRes! Abbiuldungen - packaging in wooden box below: NoHigher! Tools
above: NoHigher! Number of Cylinders & Fuel Direct Injection
above: MedRes! Engine photos from Front & Rear view below: MedRes! Side & Lower view
above: MedRes! Blasted graphic about pistons and rod
above: MedRes! Valve control
above: MedRes! Oil System - Lubricant main parts
above: NoHigher! Schema zur Kraftstoff-Förderpumpe - Schema of Fuel feed pump - Üzemanyag beszállító szivattyú Sémája
above: MedRes! '#Bosch' Einspritzpumpe - Injection pump - Befecskendező szivattyú
above: MedRes! Schnitt durch die Einspritzpumpe - Cross section about Injection pump/valve - Metszetrajz a Befecskendező fúvókáról
above: NoHigher! Krafstoff system - Fuel System - Üzemanyagrendszer
MedRes! above: Kraftstoffentlüfters - Fuel ventillation/Airless system - Üzemanyag szellőzőrendszer /Légmentesítő below: Schnitt - Cross section - Metszet
above & below: MedRes! Gemischregler - Airpressure Control for Regulation Carburateour of Fuel-Injection - Levegőkeverék szabályozó
above: MedRes! Kraftverstärker im Gemischregler - Fuel Regulator for Carburateour/Mixture regulator - Hajtóanyag keverékszabályzó
above: NoHigher! Carburation Heater tape - Melegszabályzó csap
above: MedRes! Aufbau des Ladedruckwählers - Airduct bed selector - Töltőnyomásválasztó
above: MedRes! Schema der Gesamtregulierung - Full regulation - Teljes szabályozás
NoHigher! above: Zuteilpumpe -Distribution pump - Kiosztó/Elosztópumpa below: Schwungkraft - Anlassers - FDlky-wheel Starter - Lendítőkerekes Önindító
above: NoHigher! Diagram - Feed pressure - Töltőnyomás grafikon
NoHigher! above: Zündzeit-Verstellhebel - Ignition magnet foresparking regulator - Gyujtómágnes előgyujtás szabályzás below: Ladeluft - Airduct - Levegőtöltés
above: MedRes! Gesamtregulierung - Full regulation - Teljes szabályozás
above: MedRes! Bedienungs- und Leistungshebelregelung - Engine Control System
End of Trde.-kepr. ret.arty.sgt. "Dunyhás' Pdf. copies Chapter
P-35, Reggiane Re.2000 "Falco", W.M. 'Héja' & Handbook of W.M. K-14 radial piston engine:
above: NoHigher! NEW pic! in the Bayerische Flugzeug aufbau - workroom
En. text: The Daimler-Benz DB 605 is a German aircraft engine, built during World War II. Developed from the DB 601, the DB 605 was used from 1942 to 1945 in the Messerschmitt Bf 109 fighter, and the Bf 110 and Me 210C heavy fighters. The DB 610, a coupled "power system" powerplant comprising a pair of side-by-side configured examples of the DB 605, geared together in the front to turn a single output shaft — and which, like the very similar DB 606 that it replaced, weighed in at some 1,515 kg apiece — was used in the A-3 and all A-5 variants of Germany's only operational heavy bomber, the Heinkel He 177A.License-built versions of the DB 605 were used in the Macchi C.205, Fiat G.55, Reggiane 2005 and some other Italian aircraft. It was also initially used in the pusher-design Swedish Saab J21. Approximately 42,400 DB 605s of all kinds were built.
License-built versions of the DB 605 were used in the Macchi C.205, Fiat G.55, Reggiane 2005 and some other Italian aircraft. It was also initially used in the pusher-design Swedish Saab J21. Approximately 42,400 DB 605s of all kinds were built. ...
De. text: Der Daimler-Benz DB 605 war ein flüssigkeitsgekühlter Zwölfzylinder-Flugmotor mit 35,7 Litern Hubraum undBenzindirekteinspritzung von Daimler-Benz. Mit über 42.000 Exemplaren war er nach dem Junkers Jumo 211(68.248 Stück) einer der meistgebauten deutschen Kolben-Flugmotoren des Zweiten Weltkriegs. Die überwiegende Zahl der Jagdflugzeuge Messerschmitt Bf 109 war mit diesem Motor ausgerüstet. ..
Cz. Text: Daimler-Benz DB 605 byl německý letecký motor, vyráběný za druhé světové války, vyvinutý z motoru DB 601. Byl to kapalinou chlazený, invertní vidlicový dvanáctiválec. Montoval se do především do stíhaček Messerschmitt Bf 109 a Bf 110. Licenčně se vyráběl i v Itálii, kde se montoval do stíhacích letounů Macchi MC.205, Fiat G.55 a Reggiane Re-2005. Po válce byla v krásnobřezenském skladu v Ústí nad Labem obrovská zásoba těchto motorů, byla však zničena během požáru (který předcházel ústeckému masakru), což si později vynutilo osazovat draky Messerschmittů Bf 109 při poválečné výrobě motorem Jumo 211 (označení takto vzniklého letounu byloAvia S-199) ...
Hu. text: / Source: Haditechnika 2013.october
https://hu.wikipedia.org/wiki/Weiss_Manfred-Muvek
above: NEW! NoHigher! "Master Mechanicatrix wears the maintenance gloves" source: Pinterest
above: NEW! HiRes! Messerschmitt Bf 110 Rudolf Hess. Engine: Daimler Benz DB 601 From nazi leader Rudolf Hess's in 1941. source: Wikipedia
Német – magyar gépek: Hu.text:
Vadász
|
mért.egys.
|
Bf-109 E-4
|
Bf-109 F-4
|
Fiat Cr-42
|
Re-2000 Falco
|
MÁVAG Héja
|
Teljesítmény
|
LE
|
1100
|
1350
|
840
|
986
|
986
|
Sebesség (magasságon)
|
km/h / (m)
|
575/5000
|
665/6000
|
441/6000
|
530/5300
|
530/4200
|
Hatótávolság
|
km
|
660/1325 (póttank)
|
1035/1700
(póttank)
|
780
|
545
|
1400
|
Csúcsmagasság
|
m
|
11000
|
11500
|
10200
|
11200
|
10500
|
Emelkedési sebesség
|
m/s
|
18
|
20
|
12
|
17
|
17
|
Felületi terhelés
|
kg/m2
|
147
|
152
|
102
|
139
|
140
|
Felszállási tömeg
|
kg
|
2505
|
3005
|
2295
|
2839
|
2850
|
Gépágyú
|
db.
|
1 MG FF/M
|
1 MG151/20
| |||
mm
|
mm
|
20
|
20
| |||
Géppuska
|
db.
|
2 MG-17
|
2 Breda
|
2 Breda
| ||
mm
|
mm
|
7,92
|
12,7
|
12,7
|
Hu. text: A Bf 109 a második világháborúban, a német légierőben (Luftwaffe) rendszeresített, és a legnagyobb pél-dányszámban gyártott vadászrepülőgép. A Bf 109-essel repülő pilóták több légi győzelmet arattak a második világháború során, mint bármely más gép pilótái a repülés történetében. A kor első igazi modern vadászgépe, olyan tulajdonságokkal, mint például a csupa fém félhéj építésű sárkányszerkezet, alsószárnyas elrendezés, zárt pilótafülke, vagy a behúzható futóművek. A Bf 109 a Luftwaffe alap vadászgépe volt a világháború alatt. A Friedrich (F) típus 1940-es fejlesztés, az első F–1-es változatok 1941 februárjában kerültek a Geschwaderstab és a III/JG 51 állományába, márciustól már az F–2-t állították szolgálatba, augusztusban az F–4-et. Az 1941-es franciaországi angol támadások elleni védelemben és a Barbarossa hadműveletben már főleg az F-változat vett részt. Sokban különbözött az Emiltől (E). Messerschmitt áttervezte a motor hűtését, ez volt a DB601N–1 motor-változat. Új, áramvonalasabb orr-rész készült. A szárnyban lévő 20 mm-es MG FF-ekkel nehéz volt célozni, ezért helyettük egy darab 15 mm-es MG 151 nehézgéppuskát építettek a fordított V motor hengerei közé, ami a légcsavartengelyen át tüzelt. Eleinte voltak problémáik a nagy vibrációval, de miután megoldották, sokkal köny-nyebben lehetett a gép hosszanti tengelyében lévő fegyverrel lőni. A motor fölött változatlanul rendelkezésre állt a két darab 7,92 mm-es MG 17 géppuska. Az F-4 változattól az MG-151-es nagyobb kaliberű 20 mm-es változa-tát az MG-151/20-at építették a gépekbe, majd visszamenőleg a legtöbb F-2-be is. Elhagyták a légellenállás javítása érdekében a vízszintes vezérsíkok ferde dúcait, a főtartóit nagyobb teherbírású szelvényre cserélték. Összességében csökkent a tűzerő, a farok támasztóinak elhagyása miatt rezonancia keletkezett, és nagy terhelés-nél hajlamos volt letörni a vízszintes vezérsík. Több gépet is vesztettek emiatt. A könnyítések miatt a gép nagy magasságban nyújtott teljesítménye jelentősen javult.
267 Ismét kétségtelen, hogy a németek ekkor már itt a Bf-109 G-2 változatot repülik, ami még jobb, de a mieink számára az F-4B is óriási minőségi ugrás. Ráadásul ez a típus ott és akkor megfelelő darabszámban állt rendel-kezésre, német állományban.
A Gustav (G) 1941-es megjelenését az indokolta, hogy a Luftwaffének szüksége volt nagy magasságban is jól szolgáló repülőgépre. A korábbi változatok DB 601-es hajtóművével szemben e változattól kezdve a DB 605-ös motor került beépítésre. A G-6 verziótól lecserélték az addigra igen alacsony hatékonyságúvá vált motor fölötti MG-17-es géppuskákat, a 13 mm-es MG-131 nehézgéppuskákra. Opcionálisan lehetséges volt a motorba épített 20 mm-es MG-151-es helyett a nagyobb romboló erejű, de alacsonyabb torkolati sebességű és kevesebb lőszerrel ellátott MK-108 gépágyú alkalmazása, a további G és K verziók ezekkel a fegyverekkel készültek. A G-10 ver-ziónál szakítottak az eddig alkalmazott kabintetővel, és a sokkal jobb kilátást lehetővé tevő Erla Haube fülkete-tővel gyártották az összes többi variánst. A Gustavokból gyártották a legtöbbet, többek között a Győri Vagon- és Gépgyárból is kigördült 309 darab 1943 végétől 1944 végéig. A teljes legyártott mennyiség több mint 70%-a Gustav változat volt.
Hu. text: A nagysebességű repülőgép számos problémát vetett fel, aerodinamikailag, szilárdságilag, anyagszerkezetileg, hiszen a legkisebb saját tömegekkel kellett elérni a legnagyobb teljesítményeket. Ekkor indul egy konstrukciós „forradalom”, amelynek minden számottevő országban lesznek kiváló és ihletett tervezői. A teljesség igénye nélkül, néhányan:
Nagy-Britanniában Sydney Camm217 (Hurrican), Reginald Mitchell218 (Spitfire).
Németországban Willi Messerschmitt219 (Bf-109, Bf-110), Kurt Tank220 (Focke-Wulf 190).
Olaszországban Roberto Longhi221 (Re-2000), M. C. Macchi222 (C.200 és C.202).
A Szovjetunióban Jakovlev223 (Jak-1, -3, -7, -9), Lavocskin224 (La-1, -3, -5, -7), Mikoján,225 és Gurevics226 (MíG-1, -3).
217 Sir Sydney Camm (1893. augusztus 5. - 1966. március 12.) angol repülőmérnök, aki a Hawker cég számos repülőgép-tervezési munkáit végezte. A RAF első, igazán hatásos vadászgépe az általa tervezett Hurrican volt.
218 Reginald Joseph Mitchell (1895. május 20. - 1937. június 11.) angol repülőmérnök volt, aki a Supermarine Aviation-nél dolgozott. 1920 és 1936 között sok repülőgépet tervezett. Legjobban emlékszünk az ikonikus má-sodik világháborús vadászgépére, a Supermarine Spitfirre.
219 Wilhelm Emil "Willy" Messerschmitt (1898. június 26. - 1978. szeptember 15.) német repülőgép- tervező és gyártó. A kiváló vadászgép, a Messerschmitt Bf - 109 tervezője, megalkotója, amelyet 1934-ben, Walter Rethel együttműködésével terveztek. A Bf 109 a Luftwaffe legfontosabb vadászává vált, amint Németország a II. világ-háborúban. Sok egyéb harci gépet is tervezett és eljutott egészen a legendás sugárhajtásút vadászig!
220 Kurt Waldemar Tank (1898. február 24. - június 5.) német repülőmérnök és tesztpilóta volt, aki 1931 és 1945 között a Focke-Wulf tervezési osztályát vezette. Az ő nevéhez köthető, többek között az Fw - 190 vadászrepülő-gép, a Ta - 152-es vadászgép és a Fw - 200 Condor repülőgép. A háború után Tank két évtizedig repülőgépeket tervezett külföldön, először Argentínában, majd Indiában, mielőtt 1960-as években visszatér Németországba, hogy tanácsadói legyen a Messerschmitt-Bölkow-Blohm cégnél.
221 Olasz repülőmérnök, aki huzamos ideig az USA-ban élt és dolgozott. Olaszországba való haztérése előtt a Seversky repülőgépgyár tervezési részlegénél működött. A másik, vele együtt hazatért konstruktőr, Antonio Alessio volt. Mindketten tervezték az Re – 2000 Falco gépet!
222 Giulio Macchi (1866-1935) olasz repülőmérnök volt, az Anonima Nieuport-Macchi társaság (jelenleg Alenia Aermacchi ) alapítója. Macchi a testvéreivel együtt egy kis kocsiépítő műhelyből indult és 1913. május 1-jén alapította az Anonima Nieuport-Macchi társaságot. A vállalat a Nieuport repülőgépeket licenc alapján gyártotta, szerelte, majd 1916-tól elkezdte építeni saját tervezésű gépeit is. Köztük a sikeres Macchi M.5-es vadászokat. Az 1920-as években a vállalat teljesen önállóvá vált, 1924-ben pedig Aeronautica Macchi- nak nevezték át. Macchi ekkor kezdett együttműködni Mario Castoldi tervezővel, és közösen építették az M.39, az M.52, az M.67 és a rekorder MC72 versenygépek híres családját; utóbbi utoljára 1934-ben repült, Macchi halála előtt.
223 Jakovlev Alekszandr Szergejevics (Moszkva, 1906. április 1. – Moszkva, 1989. augusztus 22.) szovjet–orosz repülőmérnök és repülőgép tervező. A Jakovlev-tervezőiroda vezetőjeként nevéhez fűződnek a második világhá-ború legnagyobb számban gyártott szovjet légcsavaros vadászrepülőgépei. Számos gépet tervezett élete során, a könnyű változatoktól az utasszállítókig, de legfőképpen katona repülőgépeket. 1940–1946 között egyúttal a repülőgépipari népbiztos helyetteseként is tevékenykedett. 1956-tól 1984-ig a nevét viselő Jakovlev Tervezőiro-da (OKB–115) főkonstruktőre volt. 1946-tól vezérezredesi rendfokozatot viselt, 1976-tól a Szovjetunió Tudo-mányos Akadémiájának tagja volt. Számos szovjet kitüntetést kapott.
224Lavocskin Szemjon Alekszejevics (Szmolenszk, 1900. augusztus 29. – Moszkva, 1960, július 9.) szovjet repü-lőmérnök, repülőgép-tervező. Az 1930-as években kezdte el a később sikeres sorozattá vált modern vadászrepü-lőgépek tervezését. A LaGG–3, La–5 és La–7 vadászrepülőgépek fontos szerepet játszottak a II. világháború légi harcaiban. A háború után Lavocskin a sugárhajtású repüléssel kezdett el foglalkozni. Az általa tervezett prototí-pusok a Szovjetunió első sugárhajtású harci repülőgépei közé tartoztak. Többségük azonban csak prototípus maradt, egyedül a La–15-ből készült kisebb sorozat. Az 1950-es évektől rakéták és robotrepülőgépek fejleszté-sével foglalkozott az általa vezetett OKB–301 tervezőiroda, később pedig kozmikus berendezések (pl. űrszon-dák) tervezésével kezdtek el foglalkozni.
225 Mikojan Artyom szovjet repülőgéptervező. Kezdetben Polikarpovval is dolgozott, később önálló tervezőiro-dát kapott. A MíG-1, MíG-3 vadászok tervezője. Az igazi sikereket a sugárhajtású korszak gépei hozták meg számára: MíG-15, -17, -19, -21, -23, -25, -29…
Japánban Jiro Horikoshi227 (Mitsubishi A5M, A6M), Hideo Itokawa228 (Nakajima Ki-43 Hayabusa).
Az USA-ban A. Kartveli229 (Republic P-47 Tunderbolt), Edgar Schmud230 (North American P-51), H. Hibbard,231 és C. „Kelly” Johnson232 (Lockheed P-38), L. Grumman233 (F4F, F6F), D. Berlin234 (Curtiss P-40), B. Kelsey235 (Bell P-39).
A franciáknál Marcel Bloch236 (Bloch-150), vagy E. Dewoitine237 (D-520).
Ezen kívül még számtalan tervezőt és céget lehetne felsorolni.
226 Gurevics Mihail Ioszifovics (Rubanscsina, 1893. január 12. – Leningrád, 1976. november 25.) szovjet gé-pészmérnök, repülőgéptervező, a műszaki tudományok doktora. Artyom Mikojannal hozták létre a Mikojav–Gurevics tervezőirodát (OKB–155), melynek gépei a nevükből alkotott MiG típusjelzést viselik.
227 Dr. Jiro Horikoshi (1903. június 22. - 1982. január 11.) a második világháborúban számos japán repülőgép tervezője volt, köztük a Mitsubishi A6M Zero vadászé.
228 Hideo Itokawa (1912. július 20. - 1999. február 21.) a japán rakéták úttörője volt, közismert nevén "Dr. Rocket", és a japán űrfejlesztés atyja. A világháború idején a Nakijama tervezőmérnöke.
229 Alexander Kartveli (1896. szeptember 9. - 1974. június 20.) grúz származású, befolyásos repülőgépmérnök volt. A sugárhajtású korszakban is jelentős áttörést ért el a katonai repülésben. Úgy tekintik, hogy az egyik leg-fontosabb és leginnovatívabb repülőgép-tervező az amerikai repülésben.
230 Edgar O. (Ed) Schmueu (Schmüd) (1899-1985), német származású repülőgép-tervező. Leghíresebb alkotása a P-51 Mustang és később az F-86-as Sabre. Később repülőgép-tanácsadóként dolgozott más légijármű-terveken.
231 Hall Livingstone Hibbard (1903-1996) repülőmérnök (matematikus-fizikus). A Stechart Aircraft- ban, Kansasban, Wichitában kezdte el a tervezői munkáját, majd később főmérnökként folytatta. 1932-ben csatlako-zott a Lockheed tervezőcsapatához, ahol számos gép tervezésében vett részt.
232 Clarence Leonard "Kelly" Johnson (1910. - 1990.) amerikai repülőgéptervező. A Lockheed egyik legsikere-sebb mérnöke. Kiváló aerodinamikus szakértő. Hall Hibbard , aki Johnson Lockheed főnöke is volt, egyszer megjegyezte Ben Richnek : "Az a svéd valóban látja a levegőt." Számos repülőgépet tervezett.
233 Leroy Randle "Roy" Grumman (1895. - 1982.) amerikai repülőmérnök , tesztpilóta és iparos . 1929-ben alapí-totta a Grumman Aeronautical Engineering Co.-ot , később Grumman Aerospace Corporation néven, és most Northrop Grumman részévé vált.
234 Donovan Reese Berlin (1898. -1982.) amerikai katonai repülőgép-tervező és repülőgép-ipari ügyvezető volt. A Curtiss P-36 Hawk , a Curtiss P-40 Warhawk és a Fisher P-75 Eagle számos egyéb gép fűződik a nevéhez. Ő tervezett olyan repülőket, amelyek biztonságosak voltak, robusztusak és "a pilóta öröme" is volt.
235 Benjamin Scovill "Ben" Kelsey (1986. - 1981..) amerikai repülőgép-mérnök. Számos gép kialakításában működött közre.
236 Marcel Dassault (született Marcel Bloch, 1892. – 1986. egy francia repülőgépgyártó volt. 1928-ban Bloch megalapította a Société des Avions Marcel Bloch repülőgép-társaságot, amely 1930-ban gyártotta első repülő-gépét. 1971-ben Dassault megszerzi a Breguet-t, amely a Marcel Dassault-Breguet Aviation (AMD-BA) repülő-gépeket gyártotta.
237 Émile Dewoitine (1892. - 1979.) francia repülő gyáros. 1920-ban alapította saját cégét, de otthon kevés sikert aratott, Svájcba ment, ahol a Dewoitine D.27 vadászgépet átvették az aktív szolgálathoz. 1940-ben a Dewoitine D.520 Franciaország legjobb harci repülőgépének bizonyult. A háború alatt kollaborációval vádolták, ezért Svájcban élt.
238 A WM–23 Ezüst Nyíl a Weiss Manfréd-repülőgépgyár által gyártott magyar tervezésű alsószárnyas, zártkabi-nos, bevonható futóműves, együléses vadászrepülőgép. A gépet Samu Béla és tervezőcsoportja tervezte. A ter-vezés 1939 nyarán kezdődött. Motorjául az akkor a Weiss Manfréd gyárban a francia Gnome-Rhône 14Kfrs Mistral Major kétkoszorús csillagmotor licenc-változatát, a WM–K–14B-t szánták. Összesen egy prototípus épült, ez a gép 1942-ben egy tesztrepülésen bekövetkezett baleset során megsemmisült.
239 Samu Béla repülőmérnök. Számos gép tervezésében vett részt. Repülőgépelemek címen egyetemi jegyzete jelent meg 1951-ben.
250 Polikarpov Nyikolaj Nyikolajevics (Orjol, 1892. július 8. – 1944. július 30.) szovjet–orosz repülőgép-tervező. Az 1910-es évektől több jelentős orosz, majd szovjet repülőgép tervezésében részt vett. Az 1930-as években a szovjet vadászrepülőgép-fejlesztés központi alakja. Számtalan gépet tervezett, közte az U-2, nálunk Po-2 néven ismertet. Legismertebb alkotásai az I–15 és I–16 vadászrepülőgépek, a Po-2 gép, amelyből több tízezret gyártot-tak.
251 Ez a gép a maga korában szintén nagyon jó volt. Küzdött gondokkal – mint minden vadászgép – de ezeket sorra megoldották. Belőle fejlődött ki a későbbi P-43 Lancer, majd pedig a P-47 Thunderbolt is, ami igazán kiváló gép lett. A Seversky Aircraft Co. 1939-ben átalakult és így jött létre a Republic Aviation Co. A Lancer és a Thunderbolt már ezen a néven szerepel, de a tervezők azonosak! source: Rónaföldi Zoltán: Gondolataim, Nemere István: „Horthy István élete és halála” című könyvéhez
above: NEW! NoHigher! German #Luftwaffe's airplanes flying over Hungarian capitol of Budapest, (Danube river in the back) January 1944. #Messerschmitt #Bf 110C-4 heavy fighter/#Zerstörer, (upgraded crew armour) - (DE+MP) im Flug über Budapest; Eins. Kp.Lw. - Messzer 110-esek a Duna fölött Date: January: Propagandakompanien der Wehrmacht - Heer und Luftwaffe (Bild 101 I) early 1944 'staffel' Eve of Destruction the Siege of Budapest began 70 years ago 1944 october by: sources: Bundesarchiv, Bild 101I-669-7340-27 / Blaschka / CC-BY-SA 3.0/Pinterest.com
Statisztika - Statistics & Economic Diagrams, Tables: https://szextant.blogspot.com/2014/07/105-statisztika-magyarorszagi-fizetesek.html
above: NEW+! NoHigher! Powerplant advertabove: NEW! NoHigher! "Master Mechanicatrix wears the maintenance gloves" source: Pinterest
above: NEW! HiRes! Messerschmitt Bf 110 Rudolf Hess. Engine: Daimler Benz DB 601 From nazi leader Rudolf Hess's in 1941. source: Wikipedia
above: NEW! NoHigher! Asisbiz Messerschmitt Bf 109G6 Erla Reichsverteidigung unknown unit
above: NEW! NoHigher! How large sizes of hand-crank starter? : wide, diameter, ect. ... and scale 1/48 - Van némi információ a kézi hajtókar méretéről (nagy, szélesség, átmérő stb.), Hogy 1/48-ban kérem?Nagyon szépen köszönjük. Thank you!: Jose Photo Source: WalkAround Number 43 Messerschmitt Bf 109G, Squadron Signal Publications, 2006.above: NEW! NoHigher! #OKTOBERFEST-1940
above: NEW! MedRes: Bf 109F profile artwork. (Bf - Bayerische flugzeugwerke - BFW: Regensburg)
War History Online: https://www.warhistoryonline.com/military-vehicle-news/ten-of-the-best-fighters-of-wwii.html
above: NEW! NoHigher! Bf 109E7 Trop 1.JG27 White 1 Wolfgang Redlich Libya 1941. Kagero top colors.
above: NEW! NoHigher! Power Pack 1/18 below: NEW! MedRes! Nose section of "E"
above: NEW! NoHigher! Bf.109D general Adolf Galland ace fighter returning from a "Freyagd" mission over England, fall, 1940. source: Pinterest
above: NEW! HiRes! Juci'bácsi's 3D profile artwork HuAF types poster I., about HuAF types, size A2/A3 for HuAF HQ Veszprém 2005. by 'Air Art Graphics': Courtesy FREE! source: AAG
above: NEW! NoHigher! In museum depo below: NEW! Left: NoHigher! Right: MedRes!
above: NEW! NoHigher! Bf.109 G2-III. JG.52 in Stalingrad late summer 1942 source: Pinterest
above: MedRes! Bf 109 G-6 (W-0 21), Dániel László hadnagy gépe, 101/3. vadászszázad, Veszprém 1944. június. A képen a szerelője látható.
above: new!! Luftwaffe Messerschmitt Bf.109G6 below! NEW! MedRes! Where is it?
PATHS OF HATE
above: NEW! NoHigher! 3D for modelling
above & below: NEW+! NoHigher! 3D project source: Pinterest.com
above: NEW! MedRes! DB601 real cutaway
DB-603 |
above: real cutaway source: Wikipedia bottom: MedRes! the real cutaway - metszet demonstration Right: DB-605A motorblokk
above: NEW! NoHigher! Hollywood actress #Megan#Fox with #Piston-rings bracelet source: Pinterest
En. text: Megan Denise Fox (born May 16, 1986) is an American actress and model. She began her acting career in 2001, with several minor television and film roles, and played a regular role on the Hope & Faith television sitcom. In 2004, she made her film debut with a role in the teen comedy Confessions of a Teenage Drama Queen. In 2007, she co-starred as Mikaela Banes, the love interest of Shia LaBeouf's character, in the blockbuster action film Transformers, which became her breakout role. Fox reprised her role in the 2009 sequel, Transformers: Revenge of the Fallen. Later in 2009, she starred as the eponymous lead in the black comedy horror film Jennifer's Body. In 2014, Fox starred as April O'Neil in Teenage Mutant Ninja Turtles, and reprised the role in Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows (2016).
Fox is considered one of the modern female sex symbols and has appeared in magazines such as Maxim, Rolling Stone and FHM. ...
De. text: Megan Denise Fox (* 16. Mai 1986 in Oak Ridge, Tennessee) ist eine US-amerikanische Schauspielerin, die auch als Model arbeitet. Der Durchbruch gelang ihr 2007 mit der Hauptrolle in Transformers und der Fortsetzung Transformers – Die Rache. ...
above: New pic! DB605 outline drawing TAMIYA model?
above & below: NEW! NoHigher! Diagrams of DB-605
above & below: NEW! NoHigher! Diagrams of DB-605
1938 bis 1945 Bearbeiten
CONSTRUCTION: Cylinder barrels of steel are screwed and shrunk into the cast Silium-Gamma-alloy cylinder blocks. These dry liners project beyond block providing attachment by means of threaded rings which pull the liners against the finished face of the crankcase.
Two inlet and two exhaust valves per cylinder operated by rocker
arms directly from a single camshaft carried upon the head. Stellited valve
seats, exhaust valve sodium cooled, ball joints interpose rockers and valve
stems.
Forged light-alloy pistons have concave heads, each piston has a floating pin and three compression and two oil-scraper rings with one below the pin.
Forked type connecting rods with serrated joints at big ends, roller bearing at big end has three tracks of 24 rollers each. Forked rod is keyed to outside of roller race, plain rod runs on lead-bronze bearing over race.
One piece forged steel crankshaft carried in seven plain lead-bronze bearings. Eight balance weights attached to crank webs, splined forward end to receive splined sleeve of reduction gear pinion.
Deep light alloy crankcase with webs at main bearings, tubular mounting at rear below crankshaft for installation of cannon which can fire through propeller shaft, light top cover.
Centrifugal supercharger on port side of engine driven through a fluid coupling by a shaft at right angles to crankshaft. This shaft is driven through bevel gears from the crankshaft, variation in propeller speed secured through variable filling of fluid coupling by two-stage enginedriven pump receiving lubricating oil from the main pressure filter.
First stage delivers oil direct to coupling and second stage delivery is passed in varying proportions between crankcase and coupling by piston valve controlled by a capsule which is sensitive to inlet pressure. Second stage cuts in at approximately 5,000 ft. and full delivery occurs at approximately 11,500 ft.
Butterfly throttle which is capsule controlled regulates supercharger delivery, second throttle which is pilot operated controls air supply to engine and manifold pressure, first throttle subjected to pressure between two throttles, increased boost for take-off controlled by clockwork mechanism, mixture delivered by supercharger to looped manifold by large diameter pipe, dry-sump pressure-feed lubrication, gear type oil pumps, spray of oil directed upon reduction gears, main oil pressure line feeds crankshaft bearings, secondary line feeds supercharger fluid pump.
Scavenging pumps at rear end of camshafts, single spur type propeller reduction gears, provision for mounting controllable-pitch full-feathering propeller, centrifugal pump circulates coolant consisting of equal parts water and ethylene-glycol.
Forged light-alloy pistons have concave heads, each piston has a floating pin and three compression and two oil-scraper rings with one below the pin.
Forked type connecting rods with serrated joints at big ends, roller bearing at big end has three tracks of 24 rollers each. Forked rod is keyed to outside of roller race, plain rod runs on lead-bronze bearing over race.
One piece forged steel crankshaft carried in seven plain lead-bronze bearings. Eight balance weights attached to crank webs, splined forward end to receive splined sleeve of reduction gear pinion.
Deep light alloy crankcase with webs at main bearings, tubular mounting at rear below crankshaft for installation of cannon which can fire through propeller shaft, light top cover.
Centrifugal supercharger on port side of engine driven through a fluid coupling by a shaft at right angles to crankshaft. This shaft is driven through bevel gears from the crankshaft, variation in propeller speed secured through variable filling of fluid coupling by two-stage enginedriven pump receiving lubricating oil from the main pressure filter.
First stage delivers oil direct to coupling and second stage delivery is passed in varying proportions between crankcase and coupling by piston valve controlled by a capsule which is sensitive to inlet pressure. Second stage cuts in at approximately 5,000 ft. and full delivery occurs at approximately 11,500 ft.
Butterfly throttle which is capsule controlled regulates supercharger delivery, second throttle which is pilot operated controls air supply to engine and manifold pressure, first throttle subjected to pressure between two throttles, increased boost for take-off controlled by clockwork mechanism, mixture delivered by supercharger to looped manifold by large diameter pipe, dry-sump pressure-feed lubrication, gear type oil pumps, spray of oil directed upon reduction gears, main oil pressure line feeds crankshaft bearings, secondary line feeds supercharger fluid pump.
Scavenging pumps at rear end of camshafts, single spur type propeller reduction gears, provision for mounting controllable-pitch full-feathering propeller, centrifugal pump circulates coolant consisting of equal parts water and ethylene-glycol.
Specifications:
| |
Daimler-Benz DB 605
| |
Date:
|
1937 (DB 600 series)
|
Cylinders:
|
12
|
Configuration:
|
Inverted V, Liquid cooled
|
Horsepower:
|
1,475 (1,099 kw)
|
R.P.M.:
|
2,800
|
Bore and Stroke:
|
6.1 in. (154 mm) x 6.3 in. (160 mm)
|
Displacement:
|
2,179 cu. in. (35.7 litres)
|
Weight:
|
1,663 lbs. (756 kg)
|
above & below: NEW! MedRes! Shema of the Messerschmitt Bf.109G Fuel system source: Hu. facebook/Szalay Gy./ Kae Delville
NEW! NoHigher! above: Main Fuel tank behind cockpit below: General arragement of fuel tanks source: Hu. facebook/Mr. Szalay György – Magyar Kir. Honvéd Légierő - Royal Hungarian Air Force - kgl.ung. Luftwaffe: 2020. september 01. 11 órája · A 109-es üzemanyag rendszere - talán helye van itt. Kae Delville The Messerschmitt Fighters of WWII 12 órája
above & below: NEW! MedRes! Fuel Consumption source: facebook/Mr. Szalay György
above Three: NEW! NoHigher! Methanol-Water injection system
above: NEW! MedRes! Hu. text: Water & Metanol Injection system source: Haditechnikai Szemle armedia Hu.
above: NEW! Cyrillic text: HiRes! Electricity wiring diagram
above-below: Bf.109C Cross Section
(HiRes!)
above: new! HiRes! Top and side cross section - schnitt zeichen
above & below: New Pics! HiRes! Top: Bf.109B Bottom: Bf.109K
above: Juci'bacsi's photos 'Nikon Coolpix-4600' 2013.: New Pics! HiRes! also Courtesy FREE! Me-Bf.109G6 wreck in Hungarian Military History (HM.HIM) Museum 2013. http://www.militaria.hu/
above & below: New! cockpit drawing. HiRes!
above & below: New! HiRes! Messerschmitt Bf.109K cockpit (russian cyrillic) and English
above: Juci'bacsi's photos Nikon Coolpix-4600: New Pics! HiRes! also Courtesy FREE! Me-Bf.109G6 instrument panel/dashboard (Equipped with 'Askania'-Berlin instruments) in Hungarian Military History (HM.HIM) Museum 2013.
above: NoHigher! Bf. 109G6 planche source: Pinterest.com
above: NEW! NoHigher! 'Askania' flieger uhr from flugzeuge instrument werke AG:
Die Askania Werke AG wurden im Jahr 1871 in Berlin als Bambergwerke in der Linienstraße 185 (nahe den Hackeschen Höfen) gegründet und 1912 in Askania Werke AG umbenannt. 2004 entstand eine – rechtlich unabhängige – Askania AG, die mechanische Armbanduhren, Taschenuhren und insbesondere Piloten-Uhren auf Basis historischer Vorlagen herstellt. Neuerdings werden auch Schreibgeräte unter der Bezeichnung Flugschreiber hergestellt. source: http://de.wikipedia.org/wiki/Askania_Werkeabove: NEW! NoHigher! Messerschmitt Me. - Bf.109G fighter instruments
NEW! NoHigher! above: Bf. 109G4 Pole Position Production below: G6 right side panel
NEW! above: NoHigher! below: HiRes! Personal ohotos of res.arty.Sgt. Valkóczi "Dunyhás" Balázs t.tüz.őrm. 2019. februar source: facebook/Balázs Valkóczi
above: new!! the armor protection and armament
above: NEW! Juci'bacsi's 'Nikon' photo: HiRes! summer of 2013. Pápa LHPA AFB - NATO-NAMA HAW's C-17 "Open-Day" in exhibit tent of Hungarian wreck collector's; RHAF (M.Kir.Le.) canopy Bf.109G6 and Hu. pilots haube-helmet and "DR-1" navigation disc - tárcsa.
above & below: new! HiRes! bottom Right: HiRes! seat
above: NEW! MedRes! Bf.109E www.plans.aero.com ?
above: right: HiRes! wing plan below: NEW! HiRes! Cyr. text: Bf.109E-3
above: NoHigher! Original Tail plan
above: new pic! MedRes! original production drawing
above: new! HiRes! Bf.109F
above: NEW! NoHigher! Messerschmitt Bf. 109G canopy details TAMIYA model?
above: NEW! NoHigher! Bf.109 canopy variants source: Pinterest.com
above: MedRes! English cutaway of
Messer
above: NEW: Soviet informative graphics below: HiRes! Röntgenschnitt
above & below: New Pics! HiRes!
below: NEW! HiRes! Experimental "Spitfire"
above: HiRes! #Luftwaffe's #captured #Supermarine-'#Spitfire' #Mk. VB with #DB605A
above & below: NEW! NoHigher! Bf. 109G armament details source: Pinterest
above: new! MedRes! below: NEW! NoHigher! M.G. - Machine Guns
below seven: New Pics! HiRes! drawings
above: NoHigher! Bf .109E
above: NEW! MedRes! Messerschmitt Bf. 109E3
above seven: New Pics! HiRes! drawing
above: NEW! NoHigher! #Oktoberfest #Munich/#München: The best true #Bayern/#Bayerische cooling fluid '#Glycol' by '#HofBrau' 'HB' #beer!
above & below: NEW! NoHigher! Manualsonthe Web
above: NEW Pics!: Juci'bacsi's scanned
collection from "Technika és Honvédelem-I." - A Repülőgép" issue at
1956.
above : NEW+! MedRes! DB 605 via: Pinterest.com source: Tumblr
above: NEW+! NoHigher! DB 600 A source: Wikipedia-Visual
above: New Pics! Left: Turbo-charger Right: MedRes! Luftwaffe Pilot.3.JG2 stands next too his Bf-109F4 at Bernay below: new! Roentgen artwork: Akio Takahashi
above: NEW! NoHigher! "Ricthofen" roentgen artwork will be repeat in mix!
above: NEW! NoHigher! DB 605 below: NEW!MedRes! Mr. Mühlbauer
above: MedRes! Luftwaffe Messerschmitt Bf.109G-4. '#Speyer' Technik Muzeum below: NEW! MedRes! Photo: Kizmus Szabolcs facebook
Three New Pics! above: HiRes! below lower: Medres! Locks of Cover of Engine bay and
above: NEW! Left: NoHigher! Bf.109E latch - rögzítő klapni Right: New Pics! HiRes! Latches
above: NEW! NoHigher! Bf.109E
above: New Pics!
above: NEW pic! Juci'bacsi's photo by Olympus. HiRes! at 'Aero-2005' aviation Exhibition at GFR-Friedricdschafen close at lake-Boden. It was AVIATOR Magazin's reportage tour.
above: NEW! HiRes! Bf.109KP
Fw 190 D 13 start up and moreYT
Watch as several Luftwaffe pilots, and one of their wives, get into the
cockpit of the Bf 109 then housed at Champlin Fighter Museum, Mesa
Arizona. Watch the Start up of the ultra rare Fw 190 D-13 and more!
above: NEW! Left: MedRes! Bf.109E finalization Right: MedRes!
above: NEW! NoHigher! Bf.109E3 7.JG26 -W13+I Walter Blume Caffiers France 1940.
above: NEW! HiRes! Leelee Sobieski Walk All over Me Promos: Luftwaffe stylesuit on Zeppelin's Female Crew source: https://www.pincelebs.net/
Liliane Rudabet Gloria Elsveta "Leelee" Sobieski (born June 10, 1983. -age 37- New York City, U.S.) is an American artist and actress. She achieved fame in her teens with roles in films such as Deep Impact, Eyes Wide Shut, Never Been Kissed, Joy Ride, Here on Earth, and The Glass House. She received Emmy Award and Golden Globe Award nominations for her portrayal of the title character in the television film Joan of Arc and a further Golden Globe nomination for her performance in the miniseries Uprising. Sobieski continued to work in films and on television up until retiring in 2012, after which she focused on her art career. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Leelee_Sobieski
above & below: NEW! NoHigher! #Adolf "#Dolfo"#Galland in the pilot seat of a Bf 109F source: Pinterest
En. text: Adolf Josef Ferdinand Galland (19 March 1912 – 9 February 1996) was a German Luftwaffe general and flying ace who served throughout the Second World War in Europe. He flew 705 combat missions, and fought on the Western Front and in the Defence of the Reich. On four occasions, he survived being shot down, and he was credited with 104 aerial victories, all of them against the Western Allies. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Galland
De. text: Adolf Josef Ferdinand Galland (* 19. März 1912 in Westerholt, Westfalen; † 9. Februar 1996 in Remagen-Oberwinter) war ein deutscher Luftwaffenoffizier und Jagdflieger, zuletzt Generalleutnant der deutschen Luftwaffe im Zweiten Weltkrieg. ...
Hu. text: Adolf Josef Ferdinand Galland (Westerholt, Vesztfália, 1912. március 19. – Remagen, 1996. február 9.) a német Luftwaffe tisztje, vadászrepülő és ászpilóta, a II. világháborús német haderő legfiatalabb tábornoka, a vadászrepülők főszemlélője (beceneve Dolfo). ...
above: NEW! NoHigher! Galland's Messerschmitt Bf 109 E - Galland Bf 109 E-4 típusú gépe a 40. légigyőzelemmel. - Maschine von Kommodore Major Adolf Gallands Messerschmitt Bf 109 E-4/N, Stab/JG 26, W.Nr. 5819, Audembert/Frankreich, , Sommer September 1940. source: Wikipedia.org
above: NEW! MedRes! A side view drawing of a Messerschmitt Bf 109 of Galland - Galland gépe parancsnoki jelzésekkel. source: Wikipedia.org
above: HiRes! Juci'bacsi's created Mix
Wilhelm Emil Messerschmitt (* 26. Juni 1898 in Frankfurt am Main; † 15. September 1978 in München) war ein deutscherFlugzeugkonstrukteur und Unternehmer. Er gilt als ein Pionier der Luftfahrt.Wilhelm Emil Messerschmitt (/'vĭli 'messer shmĭt/) (June 26, 1898 – September 15, 1978) was a German aircraftdesigner and manufacturer. He was born in Frankfurt am Main, the son of Baptist Ferdinand Messerschmitt (1858–1916) and his second wife, Anna Maria née Schaller (1867–1942).
Probably Messerschmitt's single most important design was the Messerschmitt Bf 109, designed in 1934 with the collaboration of Walter Rethel. The Bf 109 became the most important fighter in the Luftwaffe as Germany rearmed prior to World War II. To this day, it remains one of the most-produced warplanes in history, with some 34,000 built, with only the Russian Ilyushin Il-2 surpassing it at 36,000. Another Messerschmitt aircraft, first called "Bf 109R", purpose-built for record setting, but later redesignated Messerschmitt Me 209, broke the absolute world airspeed record and held the world speed record for propeller-driven aircraft until 1969. His firm also produced the first jet-powered fighter to enter service — the Messerschmitt Me 262, although Messerschmitt himself did not design it.
below: NEW! Prof. eng. Willy Messerschmitt general constructeaur.
above: MedRes! Reich Luftharts Ministerium (RLM) - Birodalmi Légügyi Minisztérium Berlin Bundesarchiv Bild:183-H27413
above: NEW!: NoHigher! Prof. Willy Messerschmitt and Adolf Galland
Adolf "Dolfo" Joseph Ferdinand Galland (19 March 1912 – 9 February 1996) was a German Luftwaffegeneral and flying ace who served throughout the Second World War in Europe. A flying ace or fighter ace is amilitary aviator credited with shooting down five or more enemy aircraft during aerial combat. He flew 705 combat missions, and fought on the Western and the Defence of the Reich fronts. On four occasions, he survived being shot down, and he was credited with 104 aerial victories, all of them against the Western Allies. https://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Galland
above: NEW! NoHigher! Ernst Udet & Willy Messerschmitt
NoHigher! above: NEW! Bf.109E road transport below: NEW! Railway transport
above: New! MedRes! parts of Messer maquette
above: NEW! HiRes! (Crop for max 1600px!) Hu./Veszprém-city, UL test-Pilot Krenács Péter's 1/48 part of the WW-Two collection: from left; Lavochkin La-5FN VVS' top ace Kozhedub, RHAF's Bf.109G6, Luftwaffe's FW-190
above & below: NEW! HiRes! Hu. Veszprém-city, Krenács Péter UL Test-Pilot's RHuAF Messerschmitt Bf.109G6 "Gustav" 1/48-as Czech made 'Eduard' profi pack, brassin resin engine and, plusz Eduard etched component - maratások. below one: NoHigher! (Crop!) Cockpit of "Gustav"
above & below: NEW! HiRes! (Cropped!) Views of a part of Krenács' maquette
above: NEW! NoHigher! a very professional Luftwaffe profile poster artwork
NoHigher! above: NEW! Messerschmitt Me. 410 vs. B-17 Flying Fortress. German pilots who flew the ME 410 in the end days were were trilled about the superb results the ME 410 had against the Alied bomber stream below: NEW+! Me-210Ca1 HUN RFPA by: Jutocsa
Me 210/410 'Hornisse', SE 210 'Caravelle', Renault, Brigitte Bardot, Floride, VW: http://szextant.blogspot.hu/2018/03/210-210s-kettotizesek-messerschmitt-me.html
above: NEW! MedRes! Luftwaffe Me-210 on Mosonmagyaróvár exhibition photo: Kaszás Csaba
above: NEW! MedRes! Operation maintenance diorama at Hu. Mosonmagyaróvár Maquette World Champion & Exhibition 2005. photo: Mr. Kaszás Csaba directorate activist
below Four: NEW! NoHigher!(except one marked) Comparison Graphicons-Diagrams of combat effectives between WW-Two fighters.
above & below: NEW! NoHigher! Comparison performance diagrams
above: NEW! MedRes! Comparision Graphicons/Diagrams - Összehasonlító Grafikonok/Diagrammok
above Four: NEW! NoHigher!(except one marked) Comparison Graphicons-Diagrams of combat effectives between WW-Two fighters.
above: NEW! MedRes! Hu. text: ho.vre.o./e. - MKir.Le. A 101. Honi vadászrepülő (osztály ill. ezred) Parancsnokság Veszprém 1944 szervezete - RHuAF Organization diagram of the 101st Home Defence Fighter group conc. regiment) HQ source: Hu. book: History of the Hungarian Aviation - Csanádi - Nagyváradi - Winkler: 'A Magyar Repülés-Története' MK - Műszaki Könyvkiadó - Budapest 1977.
above: NEW! NoHigher! Hungarian painter-artist: Mr. Masher Róbert: "Puma" Messzer
above: NEW! MedRes! The "Hungarian Wings" Magazine - "Magyar Szárnyak" újság 1940.
above: NEW! MedRes! The 101st "Puma" fighter sqdn. Another group photo at Jutasi airfield, near Veszprém-city. - A 101."Puma" vre. szd.Egy másik csoportkép Jutasi repülőtéren, Veszprém mellett in 1944. source - forrás: Facebook/Luftwaffe - HuRAF
above: NEW! MedRes! The logo of 101st "Puma" squadron - group / Geschwader at Veszprém-Jutas
above: NEW! NoHigher! RHAF Fighter Pilot: Tobak Tibor's 'Puma' G6
above: NEW! NoHigher! Hungarian "Puma" ace capt. Szentgyörgyi Dezső shot down B-24
above: NEW+! NoHigher! Faludi header Hu.RAF Bf.109G shoot the USAAF P-38J
above: NEW+! NoHigher! Faludi header Hu.RAF Bf.109G shoot the USAAF P-38J
above: Juci'bacsi's original handpainted photo about airbrus artwork from 2001. On plastic board width. 90-cm. Courtesy FREE! below: NEW pic: RHAF (MKHL) 101. fighter group's "Puma" Bf.109 at Jutasi - reptér near Veszptém to North 340 angle. Backround the peak "Papod" of "Bakony" mountain.
above & below: New! At Jutas-puszta airfield 101st 'Puma' squadron's Messer Bf.109G6 'Gustav'
above: #Air-Art-#Grafika Courtesy FREE!
above: NEW! NoHigher! RHAF "Puma" F. sqn. Fighter Pilot - MKHL "Puma" v.szd. vadászpilóta
above: NEW! HiRes! Paint of 101st cmdr. flt.Lt.Col. Vitéz nemes belényesi Heppes Aladár re. alez. 101. vre.e. pk.
above: NEW pic! HiRes! Royal Hungarian Air Force's 101st 'Puma' squadron after group.
above: NEW+! NoHigher! Juci'bacsi's collect: Hu. text Modell és Makett (abandoned) magazine from1996/1 (198,-Ft.) : a Messer ... Continue at before End!
above: NEW! MedRes! Az Elfelejtett hősök új, bővített és átdolgozott kiadásának borítója. A kötet most, tíz évvel az első kiadás után jelent meg a Zrínyi kiadó gondozásában.
2019. may Hu. edition new book: B. Stenge Csaba: "Forgotten Heroes" by: Zrínyi publisher source: facebook
above: New! NoHigher! Excuse Me! I had mistaked. This was Troop cargo glider DFS-230! into the building at Budapest "Vérmező" Attila-street near to Southern Railway terminal under the western side of Buda-castle hill during Budaer sally in february 1945.
above & below two: Juci'bacsi scan coll.: NEW! MedRes! Hu.: Comparison of WW-2 fighters
above & below: NEW! NoHigher! Authenic comparison diagrams between WW-Two Fighters
above: NEW! NoHigher! top Spitfire killer Oberst Josef "Pips" Priller. Priller was the most succesful Luftwaffe pilot in battles with Spitfires claiming at least 68 of them.
above: NEW! MedRes! german 'Luftwaffe'
above: NEW! HiRes! Juci'bacsi's scanned pics from His collection
Hasegawa Me-Bf.109G6 "Gustav" RHAF (Hu.AF) - MK.HL "Messzer" Model kit
above: NoHigher! Squadron Signal Publications Book of Hungarian Aviation Historian: by Mr. PUNKA György
above: NEW! HiRes! (Crop left!) "Pumas" on the sky - "Pumák" az égen: desktop 3D screenshot 2018. source: pinterest
above: NEW! HiRes! ret. avn. St.Sgt. mech. Vincze Ferenc aviation painter at LHKE Kecskemét: Hungarian MKHL (Magyar Királyi Honvéd Légierő) HuRHAF (Hungarian Royal Home defence Air Force) Messerschmitt Bf.109G6 "Gustav" in flight formation below: NEW! MedRes! Painting
above: NEW+! NoHigher! Fighter campaign in 1944 - 45. Royal Hungarian Air Force's Bf.109G6 shotdown USAAF Lockheed P-38J source: Avsim-IL-2
above: NEW! Juci'bacsi's painting "Air Art Graphics" 1995 inspired by American World famous aviation painter, Barrie A. F. Clark "Spitfire" oil paintng. Copi from photopaper: RHAF Me-Bf.109G6 & B-17
above: NEW! MedRes! Messer's dogfight against to 'Spitfire' during Battle of Brittan source: Explore york.hu/flickr/pinterest
above: NEW! MedRes! Adam Makkos & Larry Alexander: A 'The New York Times' Bestseller Book "A Higher call." - "Felettünk a csillagos ég." cover: Valor Studios; John D. Shaw, Franz#Stigler Collection, Charlie Brown Collection.. #Berkley Publishing. Maxim Könyvkiadó Kft.
http://www.floppingaces.net/2012/12/20/on-this-day-in-history-a-higher-call/
below: NEW! Painter: John D. Shaw HiRes! Valor studio
below: NEW! Painter: John D. Shaw HiRes! Valor studio
above: NEW! NoHigher! The B-17's 'Bendix' A9B upper gun turret
above: NEW! MedRes! "A Higher Call" source: Valor Studio http://www.valorstudios.com/Franz-Stigler-Charlie-Brown.htm
A
Higher Call
December 20, 1943 by John D. Shaw |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A
Valor Studios project in development for the past five years!
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Encountering
a mortally-wounded B-17 limping back to England, Luftwaffe ace Franz Stigler
anticipated an easy kill and another opportunity to avenge his brother’s
death at the opening of WWII. As he approached the virtually helpless American
plane, however, he saw the faces of the dead and wounded crewmen. Then, Stigler’s
eyes met those of pilot Charles Brown. Despite the potentially severe consequences
of letting an enemy plane escape, Stigler felt that he had to answer a higher
call of honor . . . mercy.
Expecting the worst at any moment, Brown marveled as the enemy Bf-109 stuck with him to the North Sea. His adversary then saluted and veered away, allowing the astonished Brown to journey safely home. With this encounter engraved into the minds of both pilots for decades after the war’s end, the two men remarkably located one another in 1990. In the years that followed, their friendship developed to the point where Stigler considered Brown to be as precious as the brother he had lost. |
Le pilote allemand qui a risqué sa vie pour sauver un bombardier américain (1943) - HDG #17
Bf 109 pilot Franz Stigler and B-17 pilot Charlie Brown's first meeting
https://youtu.be/_8EkmyoG83Q
This film was taken when Bf-109 ace Franz Stigler met B-17 pilot Charlie Brown for the first time since their encounter during WWII! The complete story of Franz and Charlie can be read in the international bestselling book, "A Higher Call," available in bookstores worldwide.
The song in this video is titled "End Titles (From ''The Peacemaker'')" by Hans Zimmer. It is available in the album, "The Film Music Of Hans Zimmer Vol. 2" on Amazon.com
About Franz Stigler:
Franz Stigler started flying gliders at age 12 and soloed in a bi-plane in 1933. He joined Lufthansa, becoming an Airline Captain, before joining the Luftwaffe in 1940. There, he became an instructor pilot, with one of his students being Gerhard Barkhorn, who would later become the second highest scoring Ace in history with over 300 victories.
Franz transferred to Bf 109 fighter aircraft upon learning of the loss of his brother August, who died piloting a bomber shot down over the English Channel. Franz flew combat in North Africa, Sicily, Italy, and Western Europe. He served as a Squadron Commander of three squadrons (Numbers 6, 8, and 12, of JG 27) and twice a Wing Commander, all flying Bf 109 fighters.
Franz formed EJG-1, possibly the first ever pre-jet training squadron before being hand picked as the Technical Officer of Gen. Adolf Galland's elite JV 44, "Squadron of Experts," flying the Me-262 jet.
Franz was credited with 28 confirmed victories and over thirty probables. He flew 487 combat missions, was wounded four times, and was shot down seventeen times, four by enemy fighters, four by ground fire, and nine times by gunners on American bombers. He bailed out six times and rode his damaged aircraft down eleven times.
He emigrated to Canada in 1953 and became a successful businessman. In addition to his many Luftwaffe decorations, Franz was presented with the "Order of the Star of Peace" by the Federation of Combattant Allies En Europe for his act of compassion on December 20, 1943. He is believed to be the only Luftwaffe pilot to be so recognized. Franz was also made an honorary member of the 379th Bomb Group Association. Our friend, Franz, died in 2008 at the age of 93.
About Charlie Brown:
Charlie Brown graduated as a US Army Air Forces 2nd Lt. in April 1943. He arrived in England in early November 1943 as a B-17F pilot/aircraft commander and was wounded twice in completing 29 bomber combat missions out of 31 attempts (24 over Germany proper) with the famed 379th Bomb Group. He then delivered fighters and bombers, and flew transports from North Ireland to the United Kingdom until becoming a B-17 instructor pilot stateside. Itching to return to duty overseas, Charlie became a C-54/C-87 pilot and flew in the CBI theatre until the end of the war.
After retiring from the Air Force as a Lt. Colonel, Charlie accepted an appointment as a Senior Foreign Service Reserve Officer, serving for six years throughout Laos and Vietnam during the Vietnam War. After thirty years of government service he retired in 1972 and formed a combustion research company. In 1992 he was recognized by the Governor of West Virginia (Charlie's home state) with the "Distinguished West Virginia Award," both for his government service and research career. He was awarded a symbolic "Governor's Medal" by Governor Jeb Bush on October, 2001.
Charlie's most prestigious honor was belatedly bestowed by the USAF in February 2008, when he was awarded the Air Force Cross (second only to the Medal of Honor) for bringing his badly damaged B-17 home to England during his December 20, 1943 mission. Our friend, Charlie, died in November 2008 at the age of 86.
ZIRCHOW HANGAR 10
Alleswasspassmacht:
NEW! 96-year old former Luftwaffe Ace Erich Brunotte who had Victories is flying with the Bf 109 G 75 years later.
Erich B. piloted the Messerschmitt Bf 109, Focke Wulf 190, Focke Wulf Ta 152, Focke Wulf 190 D-9
https://youtu.be/tBTbTZ9vLnYabove: NEW! MedRes! The legendary "Messzer" is the Bf-109G "Gustav" fighter plane in Szolnok-city 'Aviation/Flight-store' - A legendás "Messzer" a Bf-109G "Gusztáv" vadászrepülőgép a szolnoki 'Reptár'ban source: military-technology.blog.hu
Puma captains on the canvas
Text: Ms. Weaver Vivien May 5, 2018 7:22 AM
The film Veteranfilm, which is two pilots of the legendary World War II Puma fighter jet class - the valiant Szentiványi "Sminyu" retired lieutenant colonel and Frankó "Kukla" was shown with great success on Friday, May 4, in Budapest, at the Stefánia Palace - Honvéd Cultural Center. Endre is a retired lieutenant - about his career.
Hu. text article: Puma századosok a vásznon
Szöveg: Takács Vivien | 2018. május 5. 7:22
Óriási sikerrel mutatták be május 4-én, pénteken, Budapesten, a Stefánia Palota – Honvéd Kulturális Központban a Veteránfilm című filmet, amely a legendás második világháborús Puma vadászrepülő-osztály két pilótája – vitéz Szentiványi "Sminyu" János nyugállományú alezredes és Frankó "Kukla" Endre nyugállományú főhadnagy – életútjáról szól. Fotó: Ms. Rácz Tünde source: https://honvedelem.hu/hirek/hazai-hirek/puma-szazadosok-a-vasznon.html
Hu. text article: Ne lepődjön meg, ha ma vadászpilóták cikáznak Budapest felett
author - cikkszerző: Kurkó Gyula 2021.01.23. 06:47 index.hu
Frankó Endre repülő főhadnagy, a második világháborús 101-es Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály tagja már életében legenda volt, ám 2020. december 30-án délután csendben csatlakozott bajtársaihoz – tájékoztat róla a Magyar Nemzeti Mentődrónpilóták Egyesülete Facebook oldal. A közösségi média felületen arról is beszámolnak, hogy a korábbi égi lovagtól búcsúztatóján 2021. január 23-án szombaton a déli órákban 12 és 12 óra 20 perc között tiszteletadó repüléssel búcsúzik a Magyar Honvédség a Csepel-sziget és az Árpád-híd közötti Duna szakaszon Gripen kötelék áthúzással. ... https://index.hu/belfold/2021/01/23/gripen_vadaszgep_puma_szazad_diszrepules_facebook_pilota_budapest_csepel-sziget/
above: NEW! HiRes! Two oldest eagles from 'Puma' sgdn.: Left: ret.flt.Lt.Col. Szentiványi "Sminyu"János nyá.re.alez. & Right: ret.flt.1stLt. Frankó "Kukla" Endre nyá.re.fhdgy. photo: Ms. Rácz Tünde source: honvedelem.hu
above: NEW! MedRes! WW-Two HuRAF 'Messer' Ace Fighter Pilot, rehab.ret.capt. 1st.Lt. Frankó "Kukla" Endre rehab.nyá.rep.szds./fhdgy. in "Puma" sgdn. T-shirt in Robinson R-44 helicopter in 2016. photo: Kaszás Tamás source: index.hu
Az ég a bátrakat szereti. „Sky Likes the Brave!” Isten veled, Bandi bácsi!
Hu. text article: Elhunyt az utolsó Puma
Szöveg: Trautmann Balázs | Fotó: archív | 2020. december 31. 9:03
97 esztendős korában, december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagy, a ma már legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája. Frankó Endre 1923. szeptember 3-án született Egerben. 1939-ben, a Gyöngyös melletti Pipishegyen ismerkedett meg a vitorlázórepüléssel, majd 1942-ben, érettségi után jelentkezett a Magyar Királyi Légierő kötelékébe. A kiváló öttusázó sportember Szombathelyen, a Horthy Repülő Akadémián kezdte meg tanulmányait, majd 1944. augusztus 20-án avatták hadnaggyá. A Szent László hadosztályban eltöltött, rövidebb „gyalogharcászati” kitérőt követően 1944. november 30-án helyezték át a Pumákhoz, Heppes Aladár alezredes parancsnoksága alá. Itt már a légierő akkori legmodernebb típusával, a Messerschmitt Bf 109G-vel, a legendás „Messzerrel” repülhetett. A pilótahiány miatt alig hat órányi gyakorlórepülést követően már az éles bevetések vártak az ifjú hajózóra. Frankó Endre hadnagy összesen nyolc bevetést hajtott végre a Dunántúl, majd a Nyugat felé visszavonuló ezreddel Ausztria felett. Ezeket túlélve 1945. május 5-én, a német-osztrák határ melletti Pockingban esett amerikai hadifogságba. ... https://honvedelem.hu/hirek/elhunyt-az-utolso-puma.html
above: NEW! NoHigher! HuRAF flt. Lt. Frankó Endre re. hdgy. MKHL source: pumaszállás
NEW! above: NoHigher! "Kukla" the lst Puma's eagle below: HiRes! ret.flt.1st.Lt. Frankó "Kukla" Endre ny.re.fhdgy. in Bf. 109G6 photo: Dr. Toperczer István dr. topidoc.hu source: honvedelem.hu
Hu. text. article: Pumákhoz méltó búcsú
Szöveg: honvedelem.hu | Fotó: Kertész László | 2021. január 23. 16:38
Az Óbudai Jó Pásztor Templom urnatemetőjében helyzeték örök nyugalomba Frankó Endre nyugállományú főhadnagyot, a 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett vadászpilótáját január 23-án, szombaton. A vadászpilótától a család mellett Kilián Nándor vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Parancsnoksága légierő haderőnemi szemlélője és Ugrik Csaba dandártábornok, a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis bázisparancsnoka vezetésével a Puma harcászati repülőszázad hajózói is elköszöntek. ... https://honvedelem.hu/hirek/pumakhoz-melto-bucsu.html
above: NEW! MedRes! Uncle Endre in front of the Bf-109G in the Flight-Store of Szolnok-city, - Endre bácsi a Bf-109G előtt a szolnoki REPTÁR-ban source: military-technology.blog.hu
Hu .text article: Írta: Kelepisti military-technology.blog.hu
Tisztelet a Hősöknek - Frankó Endre nyugállományú repülő főhadnagy emlékére:
2020. december 30-án hunyta le szemét Frankó Endre nyugállományú Repülő Főhadnagy a legendás 101. Puma vadászosztály a második világháborúban utolsó harcban részvett pilótája. Endre bácsi Egerben 1923. szeptember 3-án született. Pipishegyen 1939-ben repült először vitorlázó repülőgéppel. ... https://military-technology.blog.hu/2021/01/23/franko_endre_nyugallomanyu_repulo_fohadnagy_emlekere
above: NEW! HiRes! Air Forrce inspector flt.General Major. Kilián Nándor re.vezérőrnagy. force inspector bids farewell to Endre Frankó from the oldest 'Puma' eagle. - K. N. vőrgy. haderőnemi szemlélő búcsúzik Frankó Endrétől a legöregebb 'Puma'-sastól. source: honvedelem.hu
above: NEW! MedRes! Czech 'Avia' S-199 (Praga-Prague-Praha - Kbely aviation museum)
above: NEW! HiRes! Leslie Angyal László Hu. disbanded AVIATOR International Magazine former Chief-editor CANON EOS-D photo 2015.: Israeli Air Force Museum. IAF S-199 source: facebook.com/Angyal László below: NEW+! HiRes! also A.L.
above: NEW! HiRes! Photo 10. may 2016: ret.avn.Maj. Jules Brandt "Szepi" Gyula nyá.rep.őrgy. (66 yo.) 1st Golden-wing class Mi-8/17 test & tutor pilot HuDf MH87.th "Bakony" Combat Helicopter Regiment - Harcihelikopter Ezred & author - szerző of History of MH.87. "B"HHE book. Avia S-199 in Czech Kbely-Praha Aviation Museum & czeská liquid cooler HR! source: facebook
above: "Helikufferes Szepi"
above: NEW! MedRes! Juci'bacsi's collection: also courtesy FREE! Czechoslovakien assembly kit from: Cz. 'Kovozavody Prostejov' ('KP') scale 1:72 1970's - Box cover. artist: J. Velc
NEW! HiRes! Assembler Instruktion - Összeszerelési Utasítás (scan by Sextant)
above: NEW! NoHigher! Israeli IAF first fighter type Czech made Avia S-1999 (D-129) 1946.
above: NEW++! MedRes! Avia S-199 trainer version in Kbely. photo. Hu. Kizmus Szabolcs
above: NEW! MedRes! DB-610
above: NEW! NoHigher! Japanese World famous erotic painter: #Hajime#Sorayama: #Marlene#Dietrich Germany World famous #Hollywood actress with #Me-262_"#Schwalbe" backround: The #Reich-Führer #Adolf#Hitler, #SS-Führer #Himmler, #Göbbels Herman#Göring commander of #Luftwaffe and Ernest#Hemingway writer.
above & below: New Pics! restaurated Luftwaffe fighters below: MedRes!
above: Juci'bacsi's photo HiRes! from Exhibition 'Aero-2005' at Friedrichshafen: Messer Hobby acf.
above: NEW+! NoHigher! French made Me-108 "Taifun" Taxi/L acf. -precedessor of Me-109- in Hu. LHSN Szolnok HuMoD - HM MoMilHistory's Avitaion Muzeum on the wall with My 'Air Art Graphics' Studio http://airartgrafika.blogspot.hu artwork graphics 9 x L.11 x W.1 m canvas molino + C-17 printed with Xerox by HuMoD "Tóth Ágoston" Mapping institute Budapest 2006. This type changed by Yakovlev Jak-11 "Ölyv"
Hu. text: Repülőmúlt: A hagyományőrző „nyolcvanhatos”: Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis mindig fontos feladatának tartotta a hagyományőrzést. Ez a munka 1964-ig nyúlik vissza, amikor megnyílt a tiszti iskola csapatmúzeuma. Kezdetben csak az iskola történetével kapcsolatos feladatokat tartották fontosnak, de a rendszerváltozás utáni időszakban ez sokat változott. szerző: Magó Károly rep.zls. ... http://www.honvedelem.hu/cikk/58766_repulomult
above: NEW! HiRes! Hungarian Bf.109G6 model HMFest Kunszállás 2017. június 9-11.
Hu. text: 1944 nyarát idézi majd meg ez a valósághű, gyönyörű BF 109 repülő modell a HMFEST air zónájában, amely Szekeres István keze munkája.A gép kicsinyített hasonmása a Magyar Királyi Honvéd Légierő 101-es Vadászezred Messerschmitt Bf 109 -es vadászgépének, amellyel 1944 nyarán repült utoljára Újszászy György százados.
source: https://www.facebook.com/hmfest.hu/photos/
above: NEW! HiRes! Hungarian property Messerschmitt KR200 ('Kabinenroller') Hu. text: "Törpeautó" magyar rendszámmal parkol a Budapest, V. ker. Rosenberg házaspár (Hold) utcában. Hemző Károly felvétele 1957. háttérben a Batthyány Lajos-örökmécses. source: facebook/FORTEPAN.hu
above: NEW! HiRes! Hungarian property Messerschmitt KR200 ('Kabinenroller') Hu. text: "Törpeautó" magyar rendszámmal parkol a Budapest, V. ker. Rosenberg házaspár (Hold) utcában. Hemző Károly felvétele 1957. háttérben a Batthyány Lajos-örökmécses. source: facebook/FORTEPAN.hu
above @ below Two: NEW! NoHigher! KR-200 'Kabinenroller' - "Scooter/Microcar" Upper: before USAF's Lockheed P-80 'Shooting Star' jet fighter source: Pinterest.com
above & below; NEW! NoHigher! The sprite "#Messer" Messerschmitt KR-200 Kabinen Roller - scooter 1960 - Cab microcar. It was best favourite dream vehicle at My teenager term.
above: NEW! NoHigher! Hu. text: a 'Messzer' a kabinroller. Youth another big favouritre - Fiatalkiori vágyott nagy kedvencem.
above: NEW! NoHigher! The ace Casanova Car - Saturday Evening Post Leading Ladies, September 5, 1959 pg.34 Giclee Print by Coby Whitmore source: Pinterest.com
above & below: NEW! MedRes! Original reconstructed KR-200 in Hungarian selfmade owner auto-motor exhibition site in 2020. july photo by: Mr. Nagy Attila Károly source: index.hu
Hu. text article: Az ország legtitkosabb autó-motor múzeumában jártunk:
Author: Mr. Nagy Attila Károly 2020. július 24-n
"Érdeklődéssel olvastam cikkét a tatabányai autókról. Ha van kedve és ideje, hívjon fel telefonon. Van egy különleges meglepetésem az ön számára. Üdvözlettel: Dr. Kaáli Nagy Géza."
– olvasónk márciusban, a Mi vidékünk sorozatban megjelent, a tatabányai autómúzeumról szóló cikk apropóján küldte üzenetét, és azt hiszem ez volt a legrövidebb és egyben legizgalmasabb olvasói levél, amit valaha kaptam. A cikkben, ami fölkeltette az érdeklődését, a tatabányai Első Magyar Veteránautó és Motorkerékpár Múzeumot, egy 200 autóból és 50 motorkerékpárból álló magángyűjteményt, illetve annak nagyjából két tucat autóból és harmadannyi motorkerékpárból álló kiállított részét mutattam be, olyan oldtimer különlegességekkel, mint Erwin Rommel német vezértábornagy egyik vezérkari Opelje, vagy egy 1935-ben gyártott, favázas Fiat 1500-as. ...
NEW! above: NoHigher! KR-200 Kabinenroller - Scooter Pilot in overall: Christie Brinkley attends the Sports Illustrated Swimsuit 2017 Launch Event source: zimbio below: MedRes! Messerschmitt KR-200 Kabinenroller source: @serkoff4x4.ru
Christie Brinkley (born Christie Lee Hudson; February 2, 1954) is an American model, actress, and entrepreneur. Brinkley gained worldwide fame with her appearances in the late 1970s Sports Illustrated Swimsuit Issues, ultimately appearing on an unprecedented three consecutive covers starting in 1979. She spent 25 years as the face of CoverGirl, has appeared on over 500 magazine covers, and has signed contracts with major brands—both fashion and non-fashion.
Brinkley went on to work as an actress, illustrator, television personality, photographer, writer, designer, and activist for human and animal rights and the environment. Brinkley has been married four times, most notably between 1985 and 1994 to musician Billy Joel, several of whose music videos she appeared in. Her fourth marriage, to architect Peter Cook, ended in a much-publicized 2008 divorce. With a career spanning more than three decades, magazines such as Allure and Men's Health have named Brinkley one of the most attractive women of all time. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Christie_Brinkley
above: NEW! NoHigher! (Crop on Right side!) Christie#Brinkley Stuns in Red Jumpsuit Alongside Daughters Sailor and Alexa at 'Sports Illustrated' Event.
En. text: The Messerschmitt KR200, or Kabinenroller (Cabin Scooter), is a three-wheeled bubble car designed by the aircraft engineer Fritz Fend and produced in the factory of the German aircraft manufacturer Messerschmitt from 1955 to 1964. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_KR200
De. text: Der Messerschmitt Kabinenroller war ein Rollermobil des deutschen Konstrukteurs Fritz M. Fend. Die ersten Mobile nannten sich Fend Flitzer und wurden in Rosenheim hergestellt, bevor im Januar 1953 die Serienproduktion des KR 175 im Messerschmitt-Werk Regensburg (Regensburger Stahl- und Metallbau) begann. ...
Hu. text: A Messerschmitt KR200 vagy német nevén Kabinenroller olyan háromkerekű törpe-, vagy buborékautó melyet Fritz Fend tervezett és a német Messerschmitt AG a repülőgépek gyártásában élenjáró német vállalat közreműködésével 1955-től 1964-ig gyártottak. ...
200.) V 200 Krauss-Maffei -München- Diesel Hydrodinamics Loco BR 221 in DB.221-Deutsche Bundesbahn "Bulldog Face" Diesellok model:H0 Märklin, Fleischmann, Zeuke TT Bahnen: https://szextant.blogspot.com/2017/06/200-v-200-krauss-maffei-munchen-diesel.html
above: NEW! HiRes! Hu. AERO magazin 2016. november source: facebook advert www.aeromagazin.hu
above One & below Seven: NEW! HiRes! (cropped) Luftwaffe Messerschmitt Bf.109G4 "Schwartz-1" W-nr19257-N109GY source: Google G+ Hu collector: Mr. Bányiczki Zoltán
below: New Pics! Deutschland - German Made retro Messerschmitt uhr - wrist watch for fans
above: NEW! NoHigher! Leica photocamera at 'Luftwaffe'
192.) ДСП-30 Дальномер САПЕРНЫЕ прибор - DSzP-30 Utásztávmérő - Combat Engineer's coincidencial Rf. optical Rangefinder & Retrospective Photocameras: Leica, FED-2: https://szextant.blogspot.com/2017/02/192-30-dszp-30-utasztavmero-combat.html
above: NEW! HiRes! Hu. Aviator Mr. Leslie Angel - Angyal László's artisty photo "Lőrinczi"
below: NEW! The true Bayern "Glycol" cooler fluid for DB-Bf. Pilots from Augsburg beer stube. below: NEW! MedRes! Trainer Messer (UTI) maquette
above: NEW+! HiRes! Juci'bacsi's scanned collect: Hu. text Modell és Makett (abandoned) magazine from1996/1 (198,-Ft.) : a Messzer ...
above: NEW! MedRes! Luftwaffe Diorama on World Maquette Champion c Exhibition at Hu. Mosonmagyaróvár photo: Directorate activist: Mr. Kaszás Csaba
above: NEW! MedRes! Luftwaffe Diorama on World Maquette Champion c Exhibition at Hu. Mosonmagyaróvár photo: Directorate activist: Mr. Kaszás Csaba
above: NEW! NoHigher! Luftwaffe crew with 'Doberman' dog
below: NEW! NoHigher! Mercedes-Benz Flugmotoren - Daimler-Benz A.G. #Stuttgart - Unterturkheim artist by: Gotschke pinterest
FIN!
005.) Daimler-Benz (Mercedes) DB-601/605 Cylinder Engine of Messerschmitt Bf.109 "Messzer" motorja: https://vialavia.blogspot.com/2020/07/005-daimler-benz-mercedes-db-601605.html
005.) Daimler-Benz (Mercedes) DB-601/605 Cylinder Engine of Messerschmitt Bf.109 "Messzer" motorja: https://vialavia.blogspot.com/2020/07/005-daimler-benz-mercedes-db-601605.html
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésThank you for your praise. Excuse me, but I see first occasion the Exceptional Futuristic Aura site. Congratultion for this site.
VálaszTörlésNice work and all information about the Exceptional Futuristic Aura that's are very amazing well done.
VálaszTörlésAN EXCEPTIONAL FUTURISTIC AURA
EXELENT
VálaszTörlésIncreíble investigación y Excelente informacion..gracias por permitir ver el desarrollo del mejor caza del mundo. Felicidades
VálaszTörlésGracias dear Senior! Astalavista!
VálaszTörlésThank You this is superduper!
VálaszTörlésRegards from Sweden
http://warszawainfo24.pl/
VálaszTörlésArabic Sweets in Dubai
VálaszTörlésDubai Sweets