#Jakovlev #Jak-52 Av #Bacau #Yakovlev #Yak-52 #Trainer Aircraft in #HuAF #Яковлева #Як-52. -#Vedeneyev#M-14R nine #cylinders piston engine - #HuAFHB #Szolnok (#LHSN) (Wikipedia)
above: MedRes! Jakovlev Jak-52 - Yakovlev Yak-52 source: Index MTI photo: Mészáros János
NEWS!: Ma délelőtt 11:10-kor kiképzési repülés kezdődött, két pilóta volt a
fedélzeten. Egy óra repülés után megkezdték a földre szállást, de közben
észrevették, hogy a gép motorteréből láng csapott fel....
Index: http://index.hu/belfold/2015/06/25/lezuhant_egy_katonai_repulogep/
Hír24: http://www.hir24.hu/belfold/2015/06/25/megint-balesetet-szenvedett-egy-magyar-repulogep/
A hősies magatartást tanúsító katonák a testi épségüket is kockára tették a kényszerleszállás során, az elől ülő pilóta súlyos égési sérüléseket szenvedett. Minderről a Honvédelmi Minisztérium honlapján aznap egyetlen hír sem jelent meg. A miniszter most a Honvédkórházban látogatta meg és adta át a kitüntetést a balesetben súlyosan megsérült Horváth Lászlónak; az eseményen jelen volt Litauszki Zoltán is. ...
source: http://victorism.blog.hu/2015/08/10/a_hm_130_milliot_koltene_a_ritkan_kigyullado_3_db_jak-52-es_repulogepenek_a_nagyjavitasara
Hír24: http://www.hir24.hu/belfold/2015/06/25/megint-balesetet-szenvedett-egy-magyar-repulogep/
above: NEW! Hu. text: 2015. augusztus 17-én Litauszki Zoltán alezredest és Horváth László őrnagyot.... source: http://www.honvedelem.hu/cikk/52638_kituntettek_a_hos_pilotakat
A mai napon számolt be a Honvédelmi Minisztérium arról, hogy a
honvédelmi miniszter által adományozható legmagasabb kitüntetéssel, a Hazáért
Érdemjellel tüntette ki Hende Csaba Litauszki Zoltán alezredest és Horváth
László őrnagyot, akik sikeres kényszerleszállást hajtottak végre a honvédség
egyik Jak-52-es oktatógépével, miután az a levegőben kigyulladt.A hősies magatartást tanúsító katonák a testi épségüket is kockára tették a kényszerleszállás során, az elől ülő pilóta súlyos égési sérüléseket szenvedett. Minderről a Honvédelmi Minisztérium honlapján aznap egyetlen hír sem jelent meg. A miniszter most a Honvédkórházban látogatta meg és adta át a kitüntetést a balesetben súlyosan megsérült Horváth Lászlónak; az eseményen jelen volt Litauszki Zoltán is. ...
source: http://victorism.blog.hu/2015/08/10/a_hm_130_milliot_koltene_a_ritkan_kigyullado_3_db_jak-52-es_repulogepenek_a_nagyjavitasara
above: NEW! HiRes! HuAF Yak-52 on LHSN photo: Mr. Kotulyák Tamás source: airportal.hu
above: NEW! MedRes! Yakovlev Jak-52 by Night.
above: NEW! HiRes! Vedeneyev M-14P nine cylinders radial piston engine for Jak-52/18T
Звездообразный (радиальный) двигатель
above: NEW! NoHigher! Main parts of radial piston engine. Wright R-1820 Cyclone
Звездообразный (радиальный) двигатель
above: NEW! NoHigher! Main parts of radial piston engine. Wright R-1820 Cyclone
above: NEW! Juci'bácsi's Scanned Collection: HiRes! Technika és Honvédelem: Népszerű Ismeretterjesztő Sorozat - V.A. Popov; A REPÜLŐGÉP KatonaiKiadó 1956. FREE! Technics & Home-Defence: Popular Knowing delivery series. 'The aircraft'
above: HiRes! Hu FIR
above: MedRes! Hungary FIR Miltary Airspaces; civil TMAs, CTRs, TSAs, mil. MCTRs, Prohibited & Danger areas, wide 10 Km boundary zone. Scale=1:500.000 ICAO-Mil map from late 1990's
below: MedRes! Airfield of Szolnok-Szanda (LHSN) HHDF 89th HuAFHB MH89 "Ittebei Kiss József" Helikopter Bázis
Balesetet szenvedett a honvédség egyik kiképző repülőgépe
Balesetet szenvedett 2015 június 25-én, leszállás közben a Magyar Honvédség egyik kiképző repülőgépe Szolnokon. A két pilóta elhagyta a JAK-52-est, egyiküket az MH Egészségügyi Központba szállították. A részletekről dr. Benkő Tibor vezérezredes, Honvéd Vezérkar főnök tartott rendkívüli sajtótájékoztatót Budapesten.
http://www.honvedelem.hu/cikk/51866_balesetet_szenvedett_a_honvedseg_egyik_kikepzo_repulogepe
NEW! Origo: http://www.origo.hu/itthon/20150626-gripen-szolnok-jak-52-hende-csaba-baleset.html
NEW! Origo: http://www.origo.hu/itthon/20150626-gripen-szolnok-jak-52-hende-csaba-baleset.html
above: MedRes! Nowadays Yak-52 source: www.honvedelem.hu
above: skeetch of IFR - NDB Inner Marker landing manoeuver.
РУКОВОДСТВО
ПО ЛЁТНОЙ ЭКСПЛУАТАЦИИ
САМОЛЕТА ЯК-52
above: HiRes! 'Air Art Graphics': Juci'bacsi's side-view profile artwork by airbrush and paintbrush for HuHDF 89th Helicopter Base - Szolnok LHSN 2003. After printing sheet for collection. Juci'bácsi grafikája szórópisztollyal és ecsettel utána nyomdai munkára elkészítve a Szolnok MH 89. Helikopterbázis részére. Free pic!
Як-52 Яковлева
above: HiRes! Juci'bácsi's Original printing scanned paint about 90 x 40 cm plastic white board. Free pic!
below: HiRes! task Photos for My sideview graphic artwork from Szolnok by communication.
above: HiRes! Juci'bácsi's Original printing scanned paint about 90 x 40 cm plastic white board. Free pic!
below: HiRes! task Photos for My sideview graphic artwork from Szolnok by communication.
above: NEW! HiRes! Juci'bacsi's photo: Left-side Ano nav light and Flash strobe light
above: HiRes! task Photos for My sideview graphic artwork. Right main landing gear
below: HiRes! Recratable undergarriage - Behúzható futómű
above: NoHigher! source: www.honvedelem.huabove: HiRes! original photo about HuAF Yak-52 at LHSN HHDF 89th "Ittebei Kiss József" Helicopter Base Szolnok-Szanda. Magyar Légierő: Szolnok "IKJ" Helikopter Bázis -katonai repülőtér.
above: MedRes! Flt. Lt. Col. Jenei "Humour-Harold" Barna rep. alez. (former MiG-23 pilot) the cmdr. of Trainer sqn. Nowadays He is the An-26 Transport sqn's cmdr at Kecskemét HuAFB
above: MedRes! Drawing of Left: Forward - Student Right: Rear - Tutor cabin
Forward cabin: Ru. cyrillic text: Рис. 3 Передняя кабина самолета
1 - кнопка «Контр ламп », 2 - переключатель магнето ПМ-1; 3 - сигнальные лампы «Шасси выпущено», 4 - кран уборки и выпуска шасси, 5 - сигнальные лампы «Шасси убрано», 6 - сдвоенный манометр сжатого воздуха 2M-80K; 7 - мановакуумметр МВ-16К; 8 - тахометр ИТЭ-1К, 9 - сигнальная лампа предельной перегрузки, 10 - акселерометр AM 9C, 11 - указатель скорости УС-450К, 12 - высотомер ВД-10К; 13 - авиагоризонт АГИ-1К; 14 - указатель УГР-4УК из комплекта ГМК-1А, 15 - магнитный компас КИ-13К, 16 - комбинированный прибор ДА 30. 17- вольтамперметр ВА-2К, 18 - указатель индикатора ЭМИ-ЗК; 19 - заливной шприц; 20 - абонентский щиток СПУ-9; 21 - пульт управления радиостанцией «Баклан-5», 22 - электрощиток автоматов защиты сети; 23 - кран управления посадочными щитками, 24 - ручка управления, 25 - штурвал управления триммером, 26 - рычаг управления шагом винта, 27 - рычаг стопора, 28 - рычаг управления Дроссельной заслонкой карбюратора с кнопками «Радио» и «СПУ», 29 - рычаг управления пожарным краном; 30 - кнопка «Запуск двиг », 31 - сигнальные лампы «Щитки вып - убр », 32 - сигнальная лампа «Отказ генер »; 33 - сигнальная лампа «Стружка в масле», 34 - часы АЧС-1К; 35 - сигнальная лампа «Обогрев ПВД», 36 - патрубок вентиляции кабины, 37 - сигнальная, лампа «ГМК не польз »; 38 - указатель температуры смеси ТУЭ-48К, 39 - указатель температуры цилиндров ТЦТ-13К, 40 - указатель уровня топлива ИУТ-3-1; 41 - электрощиток автоматов защиты сети, 42 - педали управления рулем направления; 43 - рычаг стопора, 44 - рычаг управления створкой маслорадиатора; 45 - рычаг управления жалюзи; 46 - рычаг управления подогревом смеси; 47 - рычаг управления вентиляцией; 48 - кран аварийного выпуска шасси; 49 - пульт управления АРК-15М; 50 - пульт управления ПУ-26 из комплекта ГМК-1А.
above: MedRes! Vargha Tamás HM Parlamenti Államtitkár (PÁT) ismerkedik a kabinnal 2014.
above: NEW! NoHigher! HuAF's School - Education - Trainer Yak's tutor pilot at MH 89. HB Szolnok - LHSN - az iskola - kiképző - tréner Jak oktató pilótája.
above: NEW! HiRes! Australian Leopard camo pattern vintage Yak-52 TW Serial 0312409 VH-WKO 'Yak on the prowl' in 2003 source: Hu. Google G+ collector: Mr. Bányiczki Zoltán
above: NEW! HiRes! American Yak-52 photo by: Christian Kieffer source: www.warbirdpinups.com
Як-152
ЯК-152 первый вылет после сборки в Жуковском подготовка к МАКС 2017 / Yak-152
Як-52 — советский спортивно-тренировочный самолёт.
above: No Higher! Jakovlev Jak-52 NDK (GDR & Soviet markings)
Тип: учебный самолёт
Разработчик: ОКБ Яковлева
Производитель: Aerostar
Первый полёт: 1979 год
Начало эксплуатации: 1979 год
Статус: эксплуатируется
Основные эксплуатанты: ДОСААФ
Годы производства: 1977 — 1998
Единиц произведено: ~1 800
Базовая модель: Як-50
Технические характеристики:
- Взлётный вес — 1 423 кг
- Мощность двигателя — 360 л.с
- Максимальная скорость — 360 км/ч
- Скорость сваливания — 130 км/ч
- Эксплуатационная перегрузка — +7/-5 g
- Максимальный запас топлива — 122 л
- Максимальная дальность полёта — 900 км
- Длина разбега/пробега — 180/300 м
- Ресурс — 3 000 ч
- Календарный срок эксплуатации — 30 лет
above: FREE! Juci'bácsi's Part of 'Air Art' Graphics' artwork: 10th Annyversary of NATO's HuAF Poster Iskola, Kiképző és Gyakorló repülőgépek a Magyar Légierő-kben (Pigeon!)
above: NEW! HiRes! The precedessor Jak-18 "Fürj" - "Quail" - 'Max'
above: NEW! NoHigher! photo by CANON EOS-6D AVIATOR Magazin's chief editor: Angyal László Samu - Leslie Angel Samuel from other PL Jak-18. airfield Góraszka in Poland during Air-Picnic. Yak-18 "Quail" Belgian OO-.xxx with Ernest uncle 100 yo. (IM) below: NEW! HiRes!
above: Large! Recractable undergarriage - Behúzható futómű
above & below: NoHigher!
above: MedRes! Formation flight exercise. below: HiRes! Two variations camouflage - Álcázófestés
The Rumanian camo paint (otkotoure & topart style) - A Román festésű példányok 1994. above: MedRes!in the HuAF - a Magyar Légierőben below: MedRes!
above: MedRes! First Romanien AV Bacau Jak-52 serie with very nice camouflage and with two blades airscrew for HuAF's beginning. This is in Szolnok (LHSN)Military Aviation Museum of MoD HIM (HM. Hadtörténeti Intézet és Múzeum - Military History Museum).
Hu. text: A Jak–52 (orosz írással: Як–52 angolul: Yakovlev Yak-52), román jelzéssel Jak–52 a szovjet Jakovlev tervezőiroda kétüléses, légcsavaros, alapszintű kiképző és gyakorló repülőgépe. A KGST-együttműködés keretében a romániai Aerostar repülőgépgyárban kezdődött el a sorozatgyártása, amely még napjainkban is tart. Eredetileg a DOSZAAF igényeinek megfelelően gyakorló műrepülés céljára fejlesztették ki.A repülőgép népszerű lett a maga kategóriájában, amit az a tény is bizonyít, hogy Kelet-Európán kívül számos Nyugat-Európai országba, az USA-ba és Kanadába is exportálták.
Funkció: kiképző és gyakorló repülőgép
Gyártó: 'Aerostar'
Tervező: Jakovlev (Főkonstruktőr: Vjacseszlav Kondratyjev)
Gyártási darabszám: kb. 1800 db
Fő üzemeltetők: Szovjetunió, Oroszország, Románia, Magyarország
Első felszállás: 1976
Magyarországi alkalmazása:
12 darab Jak–52 típusú repülőgép 1994-ben érkezett meg Szolnokra a romániai gyárból ládákban, szétszerelt állapotban. Összeszerelésüket a repülőtér műszaki állománya és a gyári küldöttség közösen végezte.
2003. november 13-án a Magyar Légierő egyik Jak–52-ese gyakorló repülés közben Szolnoktól nem messze,Tiszagyenda határában lezuhant, mindkét pilóta életét vesztette. 2015. június 25-én a szolnoki katonai repülőtérkörzetében gyakorló repülés közben kigyulladt a Magyar Légierő egy másik Jak–52-es gépe. A Magyar Légierőnél rendszeresített gépek egyik (04-es oldalszámú) példánya 2011 tavaszától a szolnoki repülőmúzeumban van kiállítva.
A katonai alkalmazás mellett Magyarországon több példánya repül polgári jelzéssel.
above: NoHigher! Soviet camouflage patterns
Műszaki jellemzői: Hu. text:
A repülőgépbe egy kilenchengeres, M–14P típusú léghűtéses csillagmotort építettek, amely 2,4 m átmérőjű, állítható állásszögű, kéttollú V53TA–D–35 típusú légcsavart hajt. A motor egy csőszerkezetű tartókerettel csatlakozik a nulladik törzskerethez. A motorhoz jutó hűtőlevegő mennyisége zsalukkal szabályozható.
A keverékképzés karburátorban történik, az üzemanyagszivattyú mechanikus. A motor minden repülési helyzetben üzemképes. Indítása pneumatikus rendszerrel lehetséges. A motor alapváltozata a 224 kW (300 LE) teljesítményű M–14P. A helikopterek számára kialakított M–14V–26 változat hűtőventilátorral van ellátva. A motor alapesetben reduktoros, de létezik közvetlen kihajtású változata is.
Az M–14P-n alapul a Voronyezsi Gépgyár 320 kW-os (430 LE) M9F motorja, amelynél növelték a kompresszióviszonyt, módosítottak a feltöltőn, korszerűbb anyagokat és gyártástechnológiát alkalmaznak. Az üzemanyag-befecskendezővel ellátott növelt teljesítményű, 335 kW-os (450 LE) változatát, az M9FS-t a Szu–49-hez alakították ki. - Romániában licenc alapján a bákói "Motorstar" vállalat gyártja.
source: https://hu.wikipedia.org/wiki/Jak%E2%80%9352
The M14PF is a 400 hp (298 kW) version of the M14R. http://okbm.ru/Publ/Vedeneev.pdf
Иван Михайлович Веденеев родился 23 декабря 1912г - августа 1992 года
В 1960—1973 гг. — Главный конструктор конструкторского бюро п/я 100 (в настоящее время ЗАО «ОКБМ» («Опытно-конструкторское бюро моторостроения»), Воронеж). Первыми двигателями КБ стали двигатели АИ-14РФ и АИ-14ВФ, разработанные на базе двигателей АИ-14 и АИ-14В Запорожского машиностроительного КБ.
В конце 60-х годов Веденеевым И.М., вместе с группой ведущих специалистов был разработан новый авиационный поршневой двигатель, в последствии получивший обозначение М-14П. Двигатель был запущен в серийное производство в 1973 году. В дальнейшем на базе этого двигателя была разработана целая гамма авиационных поршневых двигателей: М-14ПФ; М-14Х; М-14Р; М-9Ф; М-9ФВ; М-14В26В; М-14В26В1; М-14ПТ; М-14ПТ2. Создатели самолета ЯК-50 с двигателями М-14П стали лауреатами Государственной премии.
Olexander Heorhiovych Ivchenko is a famous aircraft engine engineer that established his own school of aircraft engine production and united professional of the highest rank. He is a legend, who changed our world for the better. He is an academician of NAS of Ukraine, holder of the Lenin and Stalin National awards, PhD in science, a Hero of the Socialism. - See more at: http://kpi.ua/en/node/8867#sthash.mba9FSMj.dpuf middle: Ivchenko-OKB-3.-Muravchenko
«Запорожское машиностроительное конструкторское бюро „Прогресс“ имени академика А. Г. Ивченко» — государственное предприятие, которое входит в состав государственного концернаУкроборонпром https://ru.wikipedia.org/wiki/
Típusváltozatok:
AI–14 – 176 kW-s (240 LE) alapváltozat
AI–14V – az AI–14, Ka–15 helikopteren alkalmazott változata
AI–14VF – az AI–14V 205 kW-ra (280 LE) növelt teljesítményű változata, 1960-tól gyártották, a Ka–18 helikopteren alkalmazták
AI–14R – a Jak–12-n használt 191 kW (260 LE) teljesítményű változat
AI–14R2 – az An–14 első változatán használt motor
AI–14RA – Lengyelországban gyártott változat, a PZL–101 Gawron és PZL–104 Wilga repülőgépeken használják
AI–14RF (M–14) – 220 kW-ra (300 LE) növelt teljesítményű változat, az An–14A, Jak–12B és Jak–18A repülőgépeken alkalmazták
Műszaki adatok (AI–14R):
Hengerek száma: 9
Hengerűrtartalom: 10,2 l
Furat: 130 mm
Löket: 105 mm
Maximális teljesítmény: 194 kW (260 Le)
Névleges teljesítmény: 161 kW (220 Le)
A repülőgépbe egy kilenchengeres, M–14P típusú léghűtéses csillagmotort építettek, amely 2,4 m átmérőjű, állítható állásszögű, kéttollú V53TA–D–35 típusú légcsavart hajt. A motor egy csőszerkezetű tartókerettel csatlakozik a nulladik törzskerethez. A motorhoz jutó hűtőlevegő mennyisége zsalukkal szabályozható.
above Three: NEW+! HiRes! photo: Cuyko Alexey www.2.bp.blogspot.com source: Hu Google G+ Collector: Mr. Bányiczki Zoltán Pin-Up expert
above two: HiRes! below: Right: "Townend" airstream ring/nacelle - áramvonalazó gyűrű
above: NEW! NoHigher! Similar design from WW-Two USN: Lt. Samuel 'Ted' Hutchins of Port Charlotte, Fla. climbs out of his Chance-Vought OS2U "Kingfisher" spotter-plane after coming back aboard the Battleship USS-"South Dakota"-off Okinawa, January 22nd 1945. source: www.pinterest.com
A Vegyenyejev M–14P a Szovjetunióban kifejlesztett és gyártott kilenc hengeres, léghűtéses, mechanikus feltöltővel ellátott csillagmotor, amely az Ivcsenko AI–14RF motoron alapul. Sorozatgyártása jelenleg is folyik. below: HiRes! The firs serie was made with two blades adjustable airscrew. - Az első széria kéttollú állítható légcsavarral készültek. - 1950s Pin-Up with pink bow ~Up rózsaszín
above: NEW! Ceiling fan airplane by Engineering Co. Manufactured Fan-Dallas 1940 DC110V
above: NEW! MedRes! NA AT-6 "Texan" mechaniker Pin-Up Cretaions Cynthia Photography: Creations source: Google album: Hun. collector: Mr. Bányiczki Zoltán
Hu. text: A tervezés alapjául szolgáló AI–14-t az Alekszandr Ivcsenko vezetése alatt álló zaporizzsjai OKB–478 (ma: Ivcsenko–Progresz) tervezőirodában fejlesztették ki, eredetileg az An–14 repülőgép számára, de később több más típuson is alkalmazták. A motor főkonstruktőre Ivan Vegyenyejev volt. A fejlesztéshez felhasználták az M–48 és M–49 csillagmotorokkal szerzett tapasztalatokat. A motor sorozatgyártása a Voronyezsi Motorgyárban kezdődött el. Később Vegyenyejev saját tervezőirodát hozott létre Voronyezsben, ahol hozzálátott az AI–14 továbbfejlesztéséhez és kialakították az M–14 motorcsaládot.A keverékképzés karburátorban történik, az üzemanyagszivattyú mechanikus. A motor minden repülési helyzetben üzemképes. Indítása pneumatikus rendszerrel lehetséges. A motor alapváltozata a 224 kW (300 LE) teljesítményű M–14P. A helikopterek számára kialakított M–14V–26 változat hűtőventilátorral van ellátva. A motor alapesetben reduktoros, de létezik közvetlen kihajtású változata is.
Az M–14P-n alapul a Voronyezsi Gépgyár 320 kW-os (430 LE) M9F motorja, amelynél növelték a kompresszióviszonyt, módosítottak a feltöltőn, korszerűbb anyagokat és gyártástechnológiát alkalmaznak. Az üzemanyag-befecskendezővel ellátott növelt teljesítményű, 335 kW-os (450 LE) változatát, az M9FS-t a Szu–49-hez alakították ki. - Romániában licenc alapján a bákói "Motorstar" vállalat gyártja.
source: https://hu.wikipedia.org/wiki/Jak%E2%80%9352
above: NoHigher! Rumanian AF below: DOSzAAF
DOSAAF (Russian: ДОСААФ), full name Volunteer Society for Cooperation with the Army, Aviation, and Fleet (Russian: Добровольное Общество Содействия Армии, Авиации и Флоту), was a paramilitary sport organization in the Soviet Union, concerned mainly with weapons, automobiles and aviation. The society was established in 1927 as OSOAVIAKhIM and from 1951 to 1991 carried the name of DOSAAF.
The society was preserved in some post-Soviet Republics, e.g. Russia and Belarus, although these may use a different name. In Ukraine, for example, the counterpart is "Society of Assistance to Defense of Ukraine". In Russia it was reformed in December 1991 as the Russian Defence Sports-Technical Organization ROSTO (Russian: Российская оборонная спортивно-техническая организация – РОСТО). In December 2009, RОSТО was renamed DOSAAF Russia.
The stated goal of the society was "patriotic upbringing of the population and preparation of it to the defense of the Motherland". Among the means to achieve this was the development of paramilitary sports. Initially, an important goal was financial support of the Soviet military (by membership fees, subscriptions, lotteries and donations). At the same time, ordinary sports were supported within the framework of DOSAAF facilities: sports halls, stadiums, swimming pools. https://en.wikipedia.org/wiki/DOSAAF
The society was preserved in some post-Soviet Republics, e.g. Russia and Belarus, although these may use a different name. In Ukraine, for example, the counterpart is "Society of Assistance to Defense of Ukraine". In Russia it was reformed in December 1991 as the Russian Defence Sports-Technical Organization ROSTO (Russian: Российская оборонная спортивно-техническая организация – РОСТО). In December 2009, RОSТО was renamed DOSAAF Russia.
The stated goal of the society was "patriotic upbringing of the population and preparation of it to the defense of the Motherland". Among the means to achieve this was the development of paramilitary sports. Initially, an important goal was financial support of the Soviet military (by membership fees, subscriptions, lotteries and donations). At the same time, ordinary sports were supported within the framework of DOSAAF facilities: sports halls, stadiums, swimming pools. https://en.wikipedia.org/wiki/DOSAAF
az orosz katonai és polgári pilótaképzésben kulcsszerepet játszó szervezet a DOSzAAF
above: HiRes! below: Vedeneyev M.-14R (the P letter because cyrillic: P = R, П = P)
above: HiRes! below: Vedeneyev M.-14R (the P letter because cyrillic: P = R, П = P)
ОБЩИЕ СВЕДЕНИЯ
Як-52 - двухместный учебно-тренировочный спортивный самолет-моноплан с низко
расположенным крылом и убирающимся в полете трехколесным шасси (Рис. 1).
Самолет имеет следующие конфигурации: с колесным шасси: шасси убрано, щитки убраны -
полетная конфигурация; шасси выпущено, щитки выпущены - посадочная конфигурация;
с лыжным шасси: шасси выпущено, щитки убраны - полетная конфигурация; шасси выпущено,
щитки выпущены - посадочная конфигурация.
На самолете установлен двигатель воздушного охлаждения М-14П мощностью 360 л. с. с винтом
В530ТА-Д35.
above: Juci'bácsi's scanned coll.: HiRes! A belsőégésű motorok működési elve - Theory of Inner burning engines
above: NEW! MedRes! Juci'bácsi's scanned collection: "Mit tudsz a világról? 1956. Budapest Ifjúsági Könyvkiadó. - What do you know about the World - Youth Publishing. below: MedRes!
above: NEW! MedRes! Four bars 'Otto'-system engine - a Négyütemű 'Ottó'-motor~.
below: Kinematic schema of turbocharger operation - a turbófeltöltő kinematikus működési.
above: NEW!
above: NEW! Russian - cyrillicKinematic schema of radial piston engine.
source: www.mekanizmalar.com
above: NEW! NoHigher! Operating of Radial Piston Engine
Intermediate Gift
above: NEW! The cyrillic kinematic princip of Reductor to airscrew
above: NEW! NoHigher! - Following the Soviet-Russian Radial Cylinders Engines - High Beauty American Pin-Up Girl Stewardess in colours of Russian flag wear before Lockheed L-1049F's "Super Constellation" ("Connie") Wright "Cyclone" engine. source: www.pinterest.com Photobilly: 'Vintage Style photography' by Boštjan Tacol: http://www.photobilly.net/
above: NEW! MedRes! Juci'bacsi's scanned coll.: also FREE! Lisunov Li-2's Shvetsov ASh-82 (designated M-82 before 1941) is a nine-cylinder, air-cooled, radial aircraft engineproduced Soviet Union.- IL-14 Швецова АШ-62ИР
below follow: Soviet / Russian made Radial Piston Engines
above: NEW! NoHigher! Gift! Baksi Szalma Tünde Graphiker from Szeged: scanned Svetshov ASh-62 one ring radial piston engine for, Lisunov Li-2 "Teve-Camel", Antonov An-2 "Ancsa"
above: NEW! HiRes! cyrillic: Cross section of Fitting nine cilinders radial piston engine to Sukhoi Su-2 Recon/Attack "Battle" two seated Soviet frontovnoy fighting aircraft in WW-Two. below two: NEW! MedRes! General cross section
https://en.wikipedia.org/wiki/Shvetsov_ASh-62 above: NEW! drawings M-14P HiRes!
above: NEW! MedRes! M-14P 9 hengeres dugattyús csillagmotor
above: NEW! NoHigher! Necklace jewell made from ring tube part of Radial Piston - nyaklánc
above: NEW! NoHigher! Zlin Z-37 'Čmelák' Avia M462RF-Z
Zlin Z-37 Čmelák (Czech: "Bumblebee"), also known as LET Z-37 Čmelák is an agricultural aircraft which was manufactured in Czechoslovakia. It is powered by a Soviet-built Ivchenko reciprocating engine. The aircraft is used mainly as a cropduster. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Z-37
above: NEW! MedRes! Czech LET-Zlin Z-37 'Čmelák"-'Bumble-bee'-'Poszméh' agricultural sprayer aircraft in DDR 'INTERFLUG' Airlines 3D profile artwork from 'Flugrevue' magazine early 1980s
above: NEW! NoHigher! Juci'bácsi's artwork A3 size 3D profile PC 'Adobe Photoshop' artwork in april of 2020 during COVID-19 in self quarantaine. also Courtesy FREE! the SAMPLE/SPECIMEN
above: NEW! MedRes! Z-37A HA-MGF on Budaörs airfield Centre of RSZ photo: Jávor Laci'bácsi below: HA-MGF photo by: Simon archív source: Aviainfo.hu by: Mr. Horváth "Horac" Balázs
above: NEW! NoHigher! Czech Z-37A Auxiliary seat for it's Mechanic or passemger behind the chemicalia tank. Regional Director's limo
"The passenger poor MÉM Aviation Service's Regional Director had to be supported after getting out of the dark cabin of the Z-37. - Az utas szegény MÉM RSZ-es területi igazgató asszonyt úgy kellett támogatni, miután kiszállt a Z-37 sötét fülkéjéből." Gemma Merna deep cleavage in yellow dress Inside Soap Awards - October 2013 . source: Pincelebs.net
Gemma Merna (born 6 February 1984. -age 36- Manchester, England) is a former English actress, model and yoga teacher. She is best known for portraying the role of Carmel McQueen in the Channel 4 soap opera Hollyoaks from 2006 to 2014. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Gemma_Merna
above: NEW! HiRes! Juci'bácsi's Part of details of My Z-37A Graphics artwork SAMPLE with 200 pixels. source: Origin A3 size
above: NEW! HiRes! Authenic Five view outline drawing of Z-37A source: Juci'bácsi's archive
above: NEW! MedRes! Svetshov evolution chart
above: NEW! NoHigher! Cross section drawing - Metszetrajz Ai-14R
The Vedeneev M14P is a Russian nine cylinder, four-stroke, air-cooled, petrol-powered radial engine. Producing 360 hp (268 kW), its design dates from the 1940s (Kotelnikov 2005), and is itself a development of the Ivchenko AI-14 engine. The M14P has recently become increasingly popular in experimental aircraft and kit designs such as the Murphy Moose, Radial Rocket, Pitts Model 12, and others. Historically, the engine has been used extensively by the Yakovlev and Sukhoi Design Bureaus.The M14PF is a 400 hp (298 kW) version of the M14R. http://okbm.ru/Publ/Vedeneev.pdf
Иван Михайлович Веденеев родился 23 декабря 1912г - августа 1992 года
В 1960—1973 гг. — Главный конструктор конструкторского бюро п/я 100 (в настоящее время ЗАО «ОКБМ» («Опытно-конструкторское бюро моторостроения»), Воронеж). Первыми двигателями КБ стали двигатели АИ-14РФ и АИ-14ВФ, разработанные на базе двигателей АИ-14 и АИ-14В Запорожского машиностроительного КБ.
В конце 60-х годов Веденеевым И.М., вместе с группой ведущих специалистов был разработан новый авиационный поршневой двигатель, в последствии получивший обозначение М-14П. Двигатель был запущен в серийное производство в 1973 году. В дальнейшем на базе этого двигателя была разработана целая гамма авиационных поршневых двигателей: М-14ПФ; М-14Х; М-14Р; М-9Ф; М-9ФВ; М-14В26В; М-14В26В1; М-14ПТ; М-14ПТ2. Создатели самолета ЯК-50 с двигателями М-14П стали лауреатами Государственной премии.
below: NEW! Right: MedRes! M-14P & Ai-14R A szolnoki repülőmúzeumban kiállított AI–14R motor
Olexander Heorhiovych Ivchenko is a famous aircraft engine engineer that established his own school of aircraft engine production and united professional of the highest rank. He is a legend, who changed our world for the better. He is an academician of NAS of Ukraine, holder of the Lenin and Stalin National awards, PhD in science, a Hero of the Socialism. - See more at: http://kpi.ua/en/node/8867#sthash.mba9FSMj.dpuf middle: Ivchenko-OKB-3.-Muravchenko
above: NEW! Left: Ivchenko old ceh Right: Ivchenko OKB Building Zaporozsje - Ukraine
Ivchenko-Progress ZMKB (Ukrainian: Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро «Прогрес» ім. О.Г.Івченка, Zaporizhia Machine-Building Design Bureau Progress State Enterprise named after Academician O.H.Ivchenko), formerly OKB-478 and Ivchenko Lotarev, is a state design bureau for aircraft engines in Zaporizhia,Ukraine whose products are widely used in both civil and military aircraft, most notably by Antonov, Beriev, Ilyushin,Tupolev, Mil and Yakovlev. Also PZL-Mielec has used a Progress engine in one of their cropdusters. Both the largest plane in the world, the An 225 and the largest helicopter, the Mi-26, are powered by Lotarev engines. The bureau is administered by the Ukrainian Defense Industry and the Ministry of Industrial Policy.above: Памятник А. Г. Ивченко рядом с ЗМКБ «Прогресс» - Memorial of Ivchenko
Hu. text: Az Ivcsenko AI–14 a Szovjetunióban kifejlesztett kilenc hengeres, egykoszorús, léghűtéses csillagmotor.
A motort az Alekszandr Ivcsenko vezetése alatt álló, zaporizzsjai OKB–478 tervezőirodában fejlesztették ki 1948-ban, eredetileg az An–14 repülőgép számára. A motor főkonstruktőre I. M. Vegyenyejev volt. Tervezése során az M–48 és M–49 kísérleti motorokkal szerzett tapasztalatokból indultak ki.
Az alapváltozat 176 kW (240 LE) teljesítményű volt. Sorozatgyártása a Voronyezsi Gépgyárban folyt. A legelterjedtebb változata a reduktorral ellátott 194 kW (260 Le) teljesítményű AI–14R, amelyet 1950 decemberétől gyártottak. Az An–14-en kívül a Jak–12 és a Jak–18 repülőgépeken alkalmazták, tipikusan kéttollú légcsavarral. A motorokon sűrített levegős indítást alkalmaztak. Helikopterekhez szánt változatát is kialakították, az AI–14V és növelt teljesítményű változatát, az AI–14VF-t a Ka–15-be és a Ka–18-ban építették.
A Szovjetunión kívül Lengyelországban és Kínában licenc alapján gyártják még napjainkban. Lengyelországban a WSK–Kalisz vállalatnál 1956-ban indult el az AI–14R sorozatgyártása, amely az AI–14RA típusjelet kapta. A lengyel gyártású motorokat a PZL–101 Gawron és PZL–104 Wilga repülőgépeken alkalmazzák.
A motort Vegyenyejev továbbfejlesztette és modernizálta, és az így kialakított, feltöltővel ellátott AI–14RF változat maximális teljesítménye már elérte a 224 kW-t (300 LE), ez szolgált alapul a Vegyenyejev M–14 motorcsaládhoz. Típusváltozatok:
AI–14 – 176 kW-s (240 LE) alapváltozat
AI–14V – az AI–14, Ka–15 helikopteren alkalmazott változata
AI–14VF – az AI–14V 205 kW-ra (280 LE) növelt teljesítményű változata, 1960-tól gyártották, a Ka–18 helikopteren alkalmazták
AI–14R – a Jak–12-n használt 191 kW (260 LE) teljesítményű változat
AI–14R2 – az An–14 első változatán használt motor
AI–14RA – Lengyelországban gyártott változat, a PZL–101 Gawron és PZL–104 Wilga repülőgépeken használják
AI–14RF (M–14) – 220 kW-ra (300 LE) növelt teljesítményű változat, az An–14A, Jak–12B és Jak–18A repülőgépeken alkalmazták
Műszaki adatok (AI–14R):
Hengerek száma: 9
Hengerűrtartalom: 10,2 l
Furat: 130 mm
Löket: 105 mm
Maximális teljesítmény: 194 kW (260 Le)
Névleges teljesítmény: 161 kW (220 Le)
Ивченко АИ-14 (М-14) — однорядный 9-цилиндровый звездообразный двигатель воздушного охлаждения. Двигатель был разработан в ОКБ-478 ЗМКБ «Прогресс» им. академика А. Г. Ивченко для многоцелевого самолёта Ан-14. Главный конструктор И. М. Веденеев (Главный конструктор "ОКБ Моторостроения", город Воронеж, с 1960 по 1973 год). При проектировании использовался опыт, накопленный при создании двигателей М-48 и М-49. В 1959 году двигатель был передан в "ОКБ Моторостроения", город Воронеж. В 1964 году "ОКБ Моторостроения" был разработан двигатель М-14В26 для вертолета Ка-26. "ОКБ Моторостроения" был разработан и выпущен в 1974 году в серийное производство двигатель М-14П. Двигатель М-14П стал базовым для целой гаммы двигателей М-14Х, М-14ПФ, М-14В26В, М-14Р, М-14В26В1, М-14ПТ, М-14ПТ-2. Серийное производство было налажено на Воронежском механическом заводе. Серийное производство фактически приостановлено в 1994 году. После получения лицензии от Советского Союза лицензионная версия АИ-14Р производилась в Польше WSK-Kalisz с 1956 по 2007 год.
Содержание:
1 Модификации
2 Применение
3 Примечания
4 Ссылки
Модификации:
АИ-14 — базовый, мощность 240 л.с.
АИ-14В — двигатель вертолёта Ка-15.
АИ-14ВФ — форсированный до 280 л.с. Выпускался с 1960 года. Устанавливался на Ка-15М, Ка-18.
АИ-14Р — двигатель для самолёта Як-12Р. Наиболее часто встречается в различных модификациях.
АИ-14Р2 — форсированный до 260 л.с. Предназначался для самолётов «АЕ», А-6, первого варианта Ан-14.
АИ-14РА — двигатель для самолёта PZL-104 Wilga.
АИ-14РФ (М-14) — форсированный до 300 л.с. Устанавливался на самолётах Ан-14А, Як-12Б, Як-18А.
М-14В26 — вертолётный мощностью 325 л.с. Отличается коническим редуктором и муфтой сцепления. Устанавливался на Ка-15, Ка-18, Ка-26.
М-14В26В — двигатель для вертолёта Ми-34. Мощность увеличена до 370 л.с.
М-14В26В1 — двигатель для вертолёта Ми-34. Мощность увеличена до 400 л.с.
М-14П — двигатель для Як-18Т, Як-50, Як-52, Авиатика-МАИ-900 «Акробат»[1]. Выпускался с 1974 года. Мощность 360 л.с.
М-14ПТ — двигатель для многоцелевого самолёта Як-58. Мощность 355 л.с.
М-14ПФ — форсированный до 400 л.с. Устанавливается на Су-31.
М-14Х — двигатель для Як-54. Устанавливается также на Як-52М.
М-14Р — форсированный до 450 л.с. Устанавливается на Су-31.
М-9 — серия двигателей, разрабатываемых на Воронежском механическом заводе, на базе М-14П.
· М-9Ф
· М-9ФС
· М-9Т
Применение:
Самолёт Ан-14 – АИ-14РФ
Самолёт Як-12Р – АИ-14Р
Самолёт Як-18 – М-14П
Самолёт СМ-2000П – М-14П
Самолёт Aero L-60S Brigadýr – АИ-14Р
Самолёт Nanchang CJ-6
Самолёт PZL-101 Gawron – АИ-14РА
Самолёт PZL-104 Wilga – АИ-14РА
Вертолёт Ка-15 – АИ-14В
Вертолёт Ка-18 – АИ-14ВФ
Вертолёт Ка-26 – М-14В26
Вертолёт Ми-34 – М-14В26В
Авиатика—МАИ—900 «Акробат» - М-14П
In addition to the carburetor, the engine has a speed governor, two magnetos, mechanical fuel pump, generator, and an oil pump. It is started pneumatically, and remains fully operational during inverted flight. Unlike most Western aero-engines, which turn to the right (clockwise) when viewed from the cockpit, the M14P rotates to the left (counter-clockwise).
A factory modification to the supercharger gearing results in the engine producing 400 hp, while non-factory modifications have it producing as much as 460 hp. Such non-factory engines may also incorporate other upgrades, such as electric starters and electronic ignition.
When operated in a certified aircraft, the TBO (Time Between Overhauls) for the M14P engine is 750 hours initially, and every 500 hours thereafter. On experimental aircraft, the engines are often run to their complete 2250-hour design life before overhaul.
Aircraft Products: Vendenyev M14P / M14PF Radial Engine Information
GeSoCo Industries in Swanton, Vermont is the primary importer of the M14P & PF radial engines which power the Pitts Model 14 and Skybolt R. This engine series is available in two basic versions: the 360 horsepower M14P and the 400 horsepower M14PF. Both of these engines are completely suitable for either the Skybolt R and Pitts Model 14, though we do recommend the 400 HP version (M14PF) to realize the maximum performance potential of these airframes. This Russian-designed engine has a long track record (30+ years) of rugged reliability. Some basic features of the M14P/M14PF engines include:
The Yakovlev Yak-52 (Як-52) is a Soviet primary trainer aircraft which first flew in 1976. It is still being produced in Romania by Aerostar, which gained manufacturing rights under agreement within the now defunct COMECON socialist trade organisation. The Yak-52 was designed originally as an aerobatic trainer for students in the Soviet DOSAAF training organisation, which trained both civilian sport pilots and military pilots. - Since the early 1990s and the fall of the Soviet Union, many Yak 52s have been exported to the west. Of the approximately 1,800 produced to date, most now fly in the United States, United Kingdom, New Zealand, Australia and other western countries.
source: https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-52 http://www.aerostar.ro/Содержание:
1 Модификации
2 Применение
3 Примечания
4 Ссылки
Модификации:
АИ-14 — базовый, мощность 240 л.с.
АИ-14В — двигатель вертолёта Ка-15.
АИ-14ВФ — форсированный до 280 л.с. Выпускался с 1960 года. Устанавливался на Ка-15М, Ка-18.
АИ-14Р — двигатель для самолёта Як-12Р. Наиболее часто встречается в различных модификациях.
АИ-14Р2 — форсированный до 260 л.с. Предназначался для самолётов «АЕ», А-6, первого варианта Ан-14.
АИ-14РА — двигатель для самолёта PZL-104 Wilga.
АИ-14РФ (М-14) — форсированный до 300 л.с. Устанавливался на самолётах Ан-14А, Як-12Б, Як-18А.
М-14В26 — вертолётный мощностью 325 л.с. Отличается коническим редуктором и муфтой сцепления. Устанавливался на Ка-15, Ка-18, Ка-26.
М-14В26В — двигатель для вертолёта Ми-34. Мощность увеличена до 370 л.с.
М-14В26В1 — двигатель для вертолёта Ми-34. Мощность увеличена до 400 л.с.
М-14П — двигатель для Як-18Т, Як-50, Як-52, Авиатика-МАИ-900 «Акробат»[1]. Выпускался с 1974 года. Мощность 360 л.с.
М-14ПТ — двигатель для многоцелевого самолёта Як-58. Мощность 355 л.с.
М-14ПФ — форсированный до 400 л.с. Устанавливается на Су-31.
М-14Х — двигатель для Як-54. Устанавливается также на Як-52М.
М-14Р — форсированный до 450 л.с. Устанавливается на Су-31.
М-9 — серия двигателей, разрабатываемых на Воронежском механическом заводе, на базе М-14П.
· М-9Ф
· М-9ФС
· М-9Т
Применение:
Самолёт Ан-14 – АИ-14РФ
Самолёт Як-12Р – АИ-14Р
Самолёт Як-18 – М-14П
Самолёт СМ-2000П – М-14П
Самолёт Aero L-60S Brigadýr – АИ-14Р
Самолёт Nanchang CJ-6
Самолёт PZL-101 Gawron – АИ-14РА
Самолёт PZL-104 Wilga – АИ-14РА
Вертолёт Ка-15 – АИ-14В
Вертолёт Ка-18 – АИ-14ВФ
Вертолёт Ка-26 – М-14В26
Вертолёт Ми-34 – М-14В26В
Авиатика—МАИ—900 «Акробат» - М-14П
source: www.wikipedia.com
above and below six: NEW! HiRes! Juci'bacsi's Olympus photo 2008.: PZL-101 "Gawron" - "Rook" kilenchengeres tovaris Ivcsenko AI–14R csillagmotorja (az M-14 elődje) kipufogócső szerelés alatt Mr. Gyöngyösi Laci a Rácalmás-i Múzeumőr & Polihisztor által near Dunaújváros alatt Apostag-i airfield-en. https://en.wikipedia.org/wiki/PZL-101_Gawron
above: NEW+! Juci'bacsi's Olympus "'Camedia" photo: HiRes! Gönygyösi Laci's M14V26 engine in His motor preparation pool in Rácalmás
above: NEW! MedRes! M14P engine in Barrett Precision Engines INC, www.BPAengines.com
above: Juci'bacsi's photo: NEW! HiRes! except top right pic NoHigh! My friend In Memo. inner arhitect master In Memoriam Markovics Péter's Polikarpov Po-2 "Podva" model HA-POD RC-model with Hungarian made 5 radial piston engine. This model was operating statist star movie "Így jöttünk mi." c. filmben 1960's. The momodel had hanged still 4 years in Veszprém in Military Culture House HEMO (Helyőrségi Művelődési Otthon) as a decoration. - Magyar film főszereplő távirányítású modellrepülőgép.
above: NEW! NoHigher! Cover of 'Vogue' magazine from 1941 source: pinterest.com
Vogue is a fashion and lifestyle magazine covering many topics including fashion, beauty, culture, living, and runway. Vogue began as a weekly newspaper in 1892 in the United States, before becoming a monthly publication years later.
The British Vogue was the first international edition launched in 1916, while the Italian version has been called the top fashion magazine in the world. As of today, there are 23 international editions. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Vogue_(magazine)
above: NEW! HiRes! Mil Mi-1 'Hare' cross-section - metszet with Ivchenko Ai-14 ncrpe.
above: Juci'bácsi's scan: NEW! NoHigher! schema of Mil Mi-1 air cooling system. Hu book 1968. also FREE!
above: NEW! Left: MedRes! двигатели АИ-14РФ и АИ-14ВФ AI-14 in Mil Mi-1 helicopter at Alsónémedi "Roncs-Ranch-Wreck~") near highway M5 Right: HiRes! M-14V26 in Ka-26
above: NEW! NoHigher! Mil Mi-1 'Aeroflot' cutaway
above: NEW! Kamov & Ivchenko
Kamov Ka-26 vith M-14V26 below Two: MedRes!
Kamov Ka-26 'Hoodlum'
above: Juci'bácsi's scan: NEW! NoHigher! also FREE! schema of Kamow Ka-26 transmission. Hu book 1968.
above: Juci'bácsi's scan: NEW! NoHigher! also FREE! schema of Kamow Ka-26 transmission. Hu book 1968.
Веденеева И.М. были разработаны вертолетный поршневой двигатель М-14В26 и главный вертолетный редуктор Р-26 для вертолета Ка-26 конструкторского бюро Камова.
above & below: Juci'bácsi's scan: NEW! NoHigher! also FREE! Sikorsky S-55/H-19 "Chickasaw" licensed English Westland "Whirwlind". Hu book 1968.
above: NEW! NoHigher! Mil Mi-4 "Hound" 1952 with Svecov ASh-82V 1250KW
above: NEW! Mil Mi-4 transmission - original draw about manual. below: NEW! NoHigher!
Ми-8 Миля ВЕРТОЛЁТ: ВР-8А Редуктор Mil Mi-8 VR-8A Főreduktor - main Gearbox:
above & below: HiRes! French Made; PC software HiTech: 'Marcel Dassault' MD "SolidWorks" 3D graphic design artwork sheets.
Design and development
The engine's intake system uses a gear driven supercharger and an automatic-mixture type carburetor. Power is transmitted to the propeller via a reduction gearbox.In addition to the carburetor, the engine has a speed governor, two magnetos, mechanical fuel pump, generator, and an oil pump. It is started pneumatically, and remains fully operational during inverted flight. Unlike most Western aero-engines, which turn to the right (clockwise) when viewed from the cockpit, the M14P rotates to the left (counter-clockwise).
A factory modification to the supercharger gearing results in the engine producing 400 hp, while non-factory modifications have it producing as much as 460 hp. Such non-factory engines may also incorporate other upgrades, such as electric starters and electronic ignition.
When operated in a certified aircraft, the TBO (Time Between Overhauls) for the M14P engine is 750 hours initially, and every 500 hours thereafter. On experimental aircraft, the engines are often run to their complete 2250-hour design life before overhaul.
above: Left: MedRes! above Right & below: NoHigher!
The
M14-V26 variant has been developed exclusively for the Kamov Ka-26,
where "V" stands for vertolet (helicopter) and "26" for Ka-26. Power is
rated at 239 kW (325 HP) for take-off. The engine has no integral
gearbox; instead, the power is transmitted to the main reduction gearbox
via an interconnect shaftAircraft Products: Vendenyev M14P / M14PF Radial Engine Information
GeSoCo Industries in Swanton, Vermont is the primary importer of the M14P & PF radial engines which power the Pitts Model 14 and Skybolt R. This engine series is available in two basic versions: the 360 horsepower M14P and the 400 horsepower M14PF. Both of these engines are completely suitable for either the Skybolt R and Pitts Model 14, though we do recommend the 400 HP version (M14PF) to realize the maximum performance potential of these airframes. This Russian-designed engine has a long track record (30+ years) of rugged reliability. Some basic features of the M14P/M14PF engines include:
- 360 or 400 Horsepower
- Reliable - 30+ years experience
- Proven Design - Sukhoi/Yakolev
- Light weight - only 485 lbs.
- 1500 Hr. TBO
- Fully Inverted Oil & Fuel Systems
- 100 Hr. Warranty
- Western Propeller Flange
- Low Cost per HP
- Extensive component commonality between versions
below: MedRes! Ivchenko M-13
above: NEW! HiRes! M-14P cross section artwork about crankhouse - forgattyúsházról
above: NoHigher! Longitudinal cross section color drawing about M-14P below: NoHigher!
above & below: NEW! NoHigher! MedR! Colour cutaway artwork about M-14P, bottom: M14-V26 for two engines helicopter Kamov Ka-26
NEW! Juci'bácsi's scanned collection: Hungarian edition book; Mr. eng. Vass Balázs: Aircraft, Helicopters, Missiles - Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták könyv, MK - Műszaki Könyvkiadó - Technical Publisher Budapest, 1982.: above: HiRes! The basic by Ivchenko designed 9s cilinders radial piston engine longitudinal cross section. below: NoHigher! Description - Leírás
above: NEW+! NoHigher! Lovepair before Russian Yak-52 photo: weddingphoto.ru below: Jealousi - Féltékenység
above: NEW! WW-One radial piston engine on Sopwith "Camel" before Diesel-Punk PinUp.
above: NEW! NoHigher! 3D artwork: Le 'Rhone' 9C Rotary Engine-how it worked - WW-One
above: NEW! MedRes! Rear view of a Wright Whirlwind J-5c. by Charles #Lindbergh
This is the engine used by Charles Lindbergh to power his aircraft, the "Spirit of St. Louis" on May 21, 1927, to complete the first solo non-stop transatlantic flight in history, flying 3,610 miles between Roosevelt Field on Long Island, New York, and Paris in 33 hours, 30 minutes. Lindbergh won the prize offered by New York hotel owner Raymond Orteig to the first aviator to fly an aircraft directly across the Atlantic between New York and Paris. source: pinterest
above: NEW! HiRes! Lindbergh's "Spirit of St. Louis" photo: Hu. Mr. Leslie Angel - Angyal László AVIATOR Photographer
Invitation to Exhibition and Book promotions - Kiállításra Meghívók és Könyvpromóciók: https://szextant.blogspot.com/2014/03/konyv-ajanlo-books-promotion-soviet-air.html
above: NEW! NoHigher! Pratt & Whitney Wasp R-1340 radial engine
above: NEW! HiRes! American Reconstruction of Nieuport Ni.24 fighter's 'ROTEC' engine. 2009.
above: NEW! NoHigher! Female mechanic by: 'Marie Clarie' photoshoot by Giuliano Bekor
En. text: Marie Claire is an international monthly magazine first published in France in 1937, followed by the UK in 1941. Since then various editions are published in many countries and languages. The feature editions focuses on women around the world and several global issues. Marie Claire magazine also covers health, beauty, and fashion topics. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Claire
Fr. text: Marie Claire est un magazine féminin mensuel français créé en mars 19371 et édité par la société Marie Claire Album (552 062 770)10, boulevard des frères Voisin - Issy-Les-Moulineaux. Le titre a fait l'objet d'adaptation sous licence aux États-Unis et au Royaume-Uni (en anglais). ...
Hu. text: A Marie Claire egy női magazin, melyhez 27 országban is hozzájuthatunk. Az Akadémiai kislexikon szerint a magazin nem más, mint egy többnyire színes nyomású, gazdagon illusztrált, szórakoztató és ismeretterjesztő írásokat tartalmazó, széles olvasóközönségnek szánt időszaki kiadvány.
Magyarországon először 2007-ben jelent meg, de ezenkívül a világ számos országában megjelenik időről időre, pl. Franciaországban, Németországban, Angliában. A Marie Claire magazin egy nőknek szánt sajtótermék. ...
above: American Rotec's R2800 7 Cylinder 110HP air cooler Radial Piston Engine.
above: Rotec's R3600 9 Cylinder 150HP
above: Rotec's R3600 9 Cylinder 150HP
below two: MedRes! Gif M-14P crankshaft
above: NoHigher! General arangement French aircooler engine Clerget
above: Left: HiRes! below 2: MedRes! Wright R-1340 "Wasp" S1H1-G Clearance index char
above: MedRes! 'Stromberg' carburetor below: NEW! MedRes! Carburetor princip - porlasztó
above: NEW! HiRes! Karburator - Porlasztó (a Csonka János -féle alapelven működő)
above: Carburaetor and regulator of revolution - Röpsúlyos fordulatszámszabályozó
above: NEW! Left: MedRes! Right: HiRes! 'Bendix-Stromberg' "Vergas" carburaetor
above: NEW! Juci'bacsi's scanned coll.: MedRes! DDR taschen bok from early 1970's NDK-Centrum
above: NEW! HiRes! Boeing "Stearman"
above & below four: NEW! MedRes! Soviet made Svechov ASch-82V Lisunov Li-2 (DC-3/C-47 "Dakota"/"Skytrain" licenced) cutaway AS-82 18 cilinders two rows radial piston engine.
above: NEW! NoHigher! Yak-52 in turning flight a
above: Juci'bacsi's scan.: NEW! NoHigher! Sukhoi Su-26M aero acrobatic with M-14P source: NDK - GDR - DDR Flieger Revüe early 1980's also FREE!
Силовая установка самолета состоит из двигателя М-14П с воздушным винтом Б530ТА-Д35,
подмоторной рамы, выхлопного коллектора, приводов управления двигателем и агрегатами, а также из
систем охлаждения и запуска, топливной и масляной систем.
Авиационный двигатель М-14П - четырехтактный, бензиновый, воздушного охлаждения,
девятицилиндровый, однорядный со звездообразным расположением цилиндров и карбюраторным
смесеобразованием.
РУКОВОДСТВО ПО ЛЕТНОЙ ЭКСПЛУАТАЦИИ САМОЛЕТА ЯК-52
Manual: http://www.tosnoaero.ru/library/manual/Yak-52.pdf
1.) Рис. 8. Принципиальная схема топливной системы
1 - мановакуумметр МВ16К; 2-кран разжижения масла; 3 - заливной шприц; 4 - правый топливный
бак; 5 - заправочная горловина; 6 - компенсационный бачок; 7 - дроссели; 8 - обратный клапан; 9 - блок
обратных клапанов, 10 - сливной кран, 11 - расходный бачок; 12 - левый топливный бак, 13 - датчик
топливомера ДСУ-1-2; 14 - указатель сигнализатора уровня топлива ИУТ-3 1; 15 - пожарный кран, 16-
бензофильтр, 17 - приемники давления топлива П-1Б, 18 - электрические моторные индикаторы ЭМИ-
ЗК; 19 - фильтр тонкой очистки, 20 - указатель температуры смеси ТУЭ-48К расходного бачка в
бензобаки при пикировании самолета.
Масляная система предназначена для подачи
below: M-14R below: Top: Left: MedRes! M-14R 1.) Fuel system - Üzemanyagellátó rendszer. Right: NoHigher! Jak-18T M-14R Oil Lubricating system - Kenőolaj rendszer.
above: MedRes! systems of M-14P Right: 2.) Air supply-control system
2.) Рис. 7 Принципиальная схема воздушной системы
1 - фильтр-отстойник ФТ; 2 - обратные клапаны, 3 - редукционный клапан, 4 - зарядный штуцер; 5 -
баллон аварийной системы; 6 - баллон основной системы; 7 - фильтр 31ВФЗА; 8 - трехходовой кран
625300М; 9 - электропневмоклапан ЭК-48; 10 - командный кран шасси; 11, 12 - манометры 2М-80, 13 -
кран 992АТ (зарядка сети); 14, 15 - краны 992АТ-3 аварийного выпуска шасси; 16 - стравливающий
клапан 562300; 17 - подъемник, 18 - аварийные клапаны; 19 - цилиндр открытия замка передней опоры
шасси; 20 - подъемник основных опор шасси; 21 - цилиндры открытия замков; 22 - редукционный
клапан ПУ-7 (У 139); 23 - клапан УП53/1М; 24 - дифференциал ПУ-8 (У135); 25 - тормозные колеса
основных опор шасси; 26, 27 - трехходовые краны 625300М; 28 - цилиндр уборки и выпуска посадочных
щитков,
Питание сжатым воздухом.
above: Oil lubricant system of engine - motor kenőolajrendszer
Рис. 9 Принципиальная схема маслосистемы
1 - передний суфлер двигателя; 2 - задний суфлер двигателя; 3 - маслобак; 4 - сливной кран маслобака;
5 - приемник температуры П-1; 6 - маслокарман; 7 - воздушно-масляный радиатор; 8 - суфлерный бак;
9 - маслофильтр; 10 - указатели из комплекта ЭМИ-ЗК; 11 - приемники давления масла П-15Б
6.5. ЭЛЕКТРООБОРУДОВАНИЕ САМОЛЕТА
above: NEW! general lubricant system at car's motor
18+: NEW! NoHigher! "Oil filter". Hu. Miss. Frank Emese from origin FHM/CKM source: www.perfect10.com
above: NEW! MedRes! Italian 'Savoia-Marchetti' three engines Torpedobomber SM.79 "Sparviero" 'Alfa-Romeo' AR-126RC34-F2 1935.
above: NEW! NoHigher! Radial piston engine assembler expertress (Origin from WW-Two U.S.)
above: NEW! NoHigher! Engine assemblying at North American 1942. R-2800
above: NEW! BigRes! Engine Cutaway Diagram BW Black aircraft airplane
above: NEW+! NoHigher! R-2800 Reductor front section gearbox
http://www.2wings.com/m12/fwf/engine0/engine0.htm below: classical WW-2 piston engine
above: NEW+! MedRes! Cutaway cylinders engine
above & below: MedRes! M-14R crankshaft gearbox - revolution reductor to propeller -főtengely fordulatszámcsökkentő a légcsavar meghajtáshoz.
A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából: Vedeneyev M-14P radial piston engine: Jak-18T, 50, 52
Основные технические характеристики двигателя:
above: NEW! MedRes! M-14V26, M-14P Valve Operating System - Szelepvezérlés
above: NoHigher! I'm showing to you My fingers! Nine cylinders radial piston engine! OK? - PinUp Marilyn Monroe by Alberto Vargas - Mutatom a műkörmös körömlakkos újjaimmal! Kilenc hengeres körsugaras (csillag) dugattyús motor!
above: NEW! MedRes! M-14P sales from China
above: M-14V26 for Kamov Ka-26 coaxial rotor helicopter
На
самолет устанавливается авиационный поршневой двигатель
отечественного производства М14П. Он представляет
собой 4-х тактный 9-и цилиндровый бензиновый двигатель воздушного
охлаждения со звездообразным расположением цилиндров.
Почему именно М14П?
Это мощный двигатель, подтвердивший свою надежность многолетней
эксплуатацией на лучших отечественных учебных и спортивных самолетах -
всемирно известных Як-18Т, Як-50, Як-52, Як-54, Як-55, Су-26, СУ-29 и
Су-31. Что немаловажно, это классический советский авиационный мотор,
работающий на отечественных горюче-смазочных материалах, доступен в
эксплуатации даже в отдаленных уголках нашей Родины.
|
макс. мощность (л.с.) | обороты макс. мощности (об/мин) | рабочий объем (л) | число цилиндров | удельный расход топлива при макс. мощности кг/(л.с.*ч) | крейсерский удельный расход топлива кг/(л.с.*ч) | высота (мм) | ширина (мм) | длина (мм) | сухая масса (кг) |
360 | 2900 | 10,16 | 9 | 0,315 | 0,210 | 985 | 985 | 924 | 214 |
М14П обеспечивает
нашему самолету энерговооруженность 2,9 кг/л.с., что в сочетании
с традиционно высокой маневренностью биплана, обеспечивает
выполнение большинства фигур высшего пилотажа.
above: NEW! MedRes! "Eckó Red" mechaniker Nikita Valentin prepares M14 source: Theomegaproject.org / club.valentin.com
above five: NEW! MedRes! A Barrett-overhauled Vedeneyev looks just right on the front of a Waco.
The 360- to 420-hp, nine-cylinder radial is popular in a variety of
airframes, including the Pitts homebuilt.
above: Have to look only Her neck! NEW! MedRes! Also one "one stroke suction operate, inner burning four times-beat" great brown hair winner model Who is wearing the made by oil separator ring of piston. - Szintén egy nagyszerű és gyönyörű "belsőégésű négyütemű, egytorkú szívóüzemű" barnahajú győzős model Aki dugattyú olajlehúzó gyűrűből készült nyakékszert (réz/arany) visel.
Who is Jakabos Zsuzsanna Hungarian swimming sport champion
above: MedRes! PZL-104 "Wilga" Ivchenko AI-14 engine. Az AI–14R lengyel gyártású változata PZL–104 Wilga
repülőgépbe építve
PZL-104: http://szextant.blogspot.hu/2014/05/88-pzl-104-wilga-35a-stol-taxi-airplane.html
BMW-801 r.p.e.: http://szextant.blogspot.hu/2014/02/bmw-801-airplane-radial-piston-otto.html
above & below: NEW! schema of airscrew angle of blade adjustment - légcsavarlapát szögbeállító
An-26 prop: http://szextant.blogspot.hu/2014/02/26-26-curl-shouting-mouse-pedestal.html
below: NEW! MedRes! Beatiful Russian aviatrix with Jak-52's airscrew blade
below two: MedRes! Left: In Forward cranckhouse the shaft reductor Right: Air-charger bottom: Crankhouse. Right: HiRes!
BMW-801 r.p.e.: http://szextant.blogspot.hu/2014/02/bmw-801-airplane-radial-piston-otto.html
above two: NEW! Left: Variable pitch propeller from Junkers Hugo Right: MedRes!
above: MedRes! Airscrew mounted blade adjusting mechanism - Légcsavarállító mechanizmusabove & below: NEW! schema of airscrew angle of blade adjustment - légcsavarlapát szögbeállító
An-26 prop: http://szextant.blogspot.hu/2014/02/26-26-curl-shouting-mouse-pedestal.html
below: NEW! MedRes! Beatiful Russian aviatrix with Jak-52's airscrew blade
below two: MedRes! Left: In Forward cranckhouse the shaft reductor Right: Air-charger bottom: Crankhouse. Right: HiRes!
Reggiane-Caproni Re.2000 "Falco" - W.M. "Héja" W.M. K-14 radial piston engine - csillmot:
above: HiRes! Three view linedrawing
The Yakovlev Yak-52 (Як-52) is a Soviet primary trainer aircraft which first flew in 1976. It is still being produced in Romania by Aerostar, which gained manufacturing rights under agreement within the now defunct COMECON socialist trade organisation. The Yak-52 was designed originally as an aerobatic trainer for students in the Soviet DOSAAF training organisation, which trained both civilian sport pilots and military pilots. - Since the early 1990s and the fall of the Soviet Union, many Yak 52s have been exported to the west. Of the approximately 1,800 produced to date, most now fly in the United States, United Kingdom, New Zealand, Australia and other western countries.
NEW! Yak-100 (Sikorsky H-5/S-51 / Westland WS-51 "Dragonfly" copied)
above & below: NEW! Yak-EG M-11FR co-axial helicopter
above: NEW! MedRes! Yak-24P "Skywagon" 'Horse' Airliner & cargo helicopter with tandem two ASh-82 engine early 1950's.
above: NEW! Wooden toy: The Jaks very sophisticated simple robust constructions
above: HiRes! Chinese 1964 green Nanchang CJ-6A "Chujiao" is an aircraft designed and built in China for use by the People's Liberation Army Air Force (PLAAF) as a basic trainer.
初教-6(CJ-6)是南昌飛機公司以蘇聯授權生產的初教-5 (Yak-18)教練機後,另行研發的新型初級教練機。1958年8月第一次試飛。本機雖然和初教-5外觀相似,但實際上使用較現代化的前三點起落架,而不是本來初教-5的後三點起落架。
除了中國使用以外,並且外銷到美国,澳大利亚,英国,朝鲜,坦尚尼亞與辛巴威等國家,不少私人收藏家也購入這架飛機作為私人用途。
该机型因其优异的可靠性和易维护性,在美国通用航空领域也获得了可观的市场,据称现在仍有超过200架的中国产初教六型飞机在美国正常飞行。美国的初教六用户及爱好者曾于2008年在威斯康星州奥什科什市举行了初教六的五十周年纪念会。
除了中國使用以外,並且外銷到美国,澳大利亚,英国,朝鲜,坦尚尼亞與辛巴威等國家,不少私人收藏家也購入這架飛機作為私人用途。
该机型因其优异的可靠性和易维护性,在美国通用航空领域也获得了可观的市场,据称现在仍有超过200架的中国产初教六型飞机在美国正常飞行。美国的初教六用户及爱好者曾于2008年在威斯康星州奥什科什市举行了初教六的五十周年纪念会。
主要型號[编辑]
- 紅専-502:初教六型的原型機
初教六型甲(CJ-6A):馬力加強型,配備285匹馬力株洲活塞6型甲發動機初教六型(CJ-6):雙座初級練習機,配備260匹馬力株洲活塞6型星型發動機
- 初教六型乙(CJ-6B):武装追加型,300匹馬力株洲活塞6型丁發動機,加裝7.62毫米口徑機槍2挺和25公斤炸彈兩個,祇少量生產
- BT-6:初教六型的出口型
- PT-6A--初教六型甲的出口型
- 海燕甲:海燕的原型機,1985年8月17日試飛
- 海燕乙:單座農業、消防用機,發動機馬力增強至345匹
- 海燕丙:農業、遊覧飛行等民用型
above: MedRes! CJ-6A in Albanian Air Force below Text: Bulgar language:
Kínában
Housai HS–6 típusnévvel gyártják és a Jak–18 kínai másolatán, a Nanchung CJ–6
gyakorló repülőgépen alkalmazzák. A kínai változat teljesítménye 212 kW
(285 LE).
Доста разпространена грешна представа е, че CJ-6 е китайско копие на Як-18. Всъщност Китай произвежда Як-18 под названието Нанчан CJ-5. С развитието на учебното въздухоплаване се появява нуждата от по-усъвършенстван самолет с троен колесар и по-добри технически характеристики. Китайските инженери преценяват, че Як-18 и CJ-5 няма да отговарят на нуждите на китайските военновъздушни сили.
През 1957 година Бушъ Чън и Лин Дзяхуа разработват нов дизайн за учебен самолет, като преработват недостатъците на Як-18. Техният дизайн включва алуминиев полу-монококов фюзелаж с профил на крилете тип „Кларк“ и ясно изразен дихедралов ъгъл на крилете. Тестовете в аеродинамичен тунел доказват качествата на дизайна, и производството е поето от Производствено предприятие Нанчан под ръководството на Гоа Джъннин. Първият полет е извършен от Лу Маофан и Хъ Инси на 27 август 1958.
Прототипът е задвижван от чешки двигател, но изпитанията доказват нуждата от по-мощна силова установка и Китай усвоява производството на съветския АИ-14 с мощност 260 к.с. под названието Хоусай HS-6. След усвояването на производство и на съответваща перка, CJ-6 влиза в серийно производство. През 1965 година мощността на двигателя е увеличена до 285 к.с. и двигателят получава названието HS-6A, а самолетите с този двигател — CJ-6А. Самолетът използва много пневматични механизми, особено при системите за управление. Механизмът се запълва от въздушна помпа, захранвана от двигателя.
Описание | |
---|---|
Тип | учебен |
Конструктор | Бушъ Чан, Лин Дзяхуа |
Произведени бройки | над 3000 |
Първи полет | 27 август 1958 |
Използван от | Военновъздушни сили на Китайската народна република |
В експлоатация от | 1960 |
Състояние | в употреба |
Нанчан CJ-6 в Общомедия |
Произведени са над 3000 броя за употреба в Китай и износ. below: MedRes!
The wild & housing animal yak (Bos grunniens and Bos mutus) is a long-haired bovid found throughout the Himalaya region of south Central Asia, the Tibetan Plateau and as far north as Mongolia and Russia. Most yaks are domesticated Bos grunniens. There is also a small, vulnerable population of wild yaks, Bos mutus.
A jak (Bos grunniens) a párosujjú patások (Artiodactyla) rendjébe, a tülkösszarvúak családjába és a tulokformákalcsaládjába tartozó állatfaj. Két alfaja a vadjak (Bos grunniens mutus) és a házijak (Bos grunniens grunniens). https://hu.wikipedia.org/wiki/Jak
above: MedRes! Right: Manjushri Ten-day-old yak. https://en.wikipedia.org/wiki/Yak
below: Left: HiRes! at Letdar on the Annapurna Circuit in the Annapurna mountain range of central Nepal. Right: MedRes! A domestic yak Jak Bos grunniensat Yamdrok Lake.
It is a long-haired bovinae found throughout the Himalayan region of south Central Asia, the Tibetan Plateauand as far north as Mongolia and Russia. The Tibetan economy is dominated by subsistence agriculture. Due to limited arable land, the primary occupation of the Tibetan Plateau is raising livestock, such as sheep, cattle, goats, camels, yaks, dzo, and horses. The Tibetan yak is an integral part of Tibetan life. (Used in a small exhibition in Stockholm, at the World Water Week, rising awareness about climate change in the Himalayas. Original title was: "Tibet-5812")
above: NEW! MedRes! 600px: Russia federation' Republica: Yakutia - Jakut Köztársaság - Jakutszk
above: MedRes! Left: papermodel Right: NoHigher!-MedRes! plan of wooden model
above: NEW! MedRes! Demonstration of Russian modeller in school.
above: NEW! HiRes! Juci'bácsi's 3D profile artwork HuAF types poster II., about HuAF types, size A2/A3 for HuAF HQ Veszprém 2005. by 'Air Art Graphics': Courtesy FREE! source: AAG
above: HiRes! "Air Art" Graphics Juci'bácsi's PC artwork for HM "Zrínyi" Kiadó KhKFT - Calendar 2014. The precedessors: Az elődök: Middle: Jak-11 "Ölyv" - "Buzzard" - 'Moose' Bottom: Jak-18 "Fürj" - "Quail" - 'Max' below: NEW! NoHigher! Yak-11 "Buzzard"-"Ölyv"
above: Juci'bacsi's (former Aviator main worksmate) scanned coll.: NEW! HiRes! AVIATOR International (independent) magazin from 1996. Then was chief editor; Leslie Angyal (Angel) László Samuel.
above: Jakovlev Jak-50 műrepülőgép
above: MedRes! Yak-50 base of Yak-52 - Jak-50 műrepülőgép a Jak-52-es alapja. Museum: L.: Mig-15, R.: Mi-24A, Back: L.: Jak-18, R.: IL-28, Backround: L.: PT-76, R.: MiG-29, Rr.: D-20 howitzer
above: HiRes! Jak-50 English below: NoHigher!
above: HiRes! Jak-50 English below: NoHigher!
below: Yak-55 akrobatic Left: MedRes! Right: NoHigher! MedRes!
above: NEW+! NoHigher! Yak-18 Glamour - Aviation Flight Attendant from russian Aeroflot airlines source: Hu. Google G+ Collector: Mr. Bányiczki Zoltán Pin-Up expert
above Two (littlebit Cropped) below One: NEW+! HiRes! Fashion of Yak-18 by Christopher Koch source: Hungarian Google G+ Collector: Mr. Bányiczki Zoltán Pin-Up Expert
above three: MedRes! Jak-18T four seated General Aviation 'Taxi' & 'Tour' airplane
above: NEW! HiRes! Yak-18T cyrillic cross section drawing
above: NEW! NoHigher! Jak-18T nose compartment - Elülső része
above: NEW! NoHigher! The Jak-52 instrument panel as comparison to Jak-18 dashboard.
Aеросани - Aerosleigh - Ammphibian
above:NEW! Left: MedRes! Soviet UAZ-456 'Aeroszán'-’Аэросан’ Ka-30 УАЗ-456
below: NEW! Aerosleigh RAF (Riga AutoFabrik - Lett) Ka-30
Компоновка аэросаней Ка-30: Рабочее место водителя аэросаней:
1 - кнопка включения сирены; 2
- кнопка регулировки температуры воздуха на входе в карбюратор; 3 - кнопка
управления жалюзи двигателя; 4 - кнопка управления жалюзи воздушно-масляного
радиатора; 5 - электропульт запуска двигателя и отопителей; 6 — рулевая
колонка; 7- стеклоочиститель; 8 - ультрафиолетовый фонарь облучения шкал
приборов; 9 - светофильтр; 10 - термометр; 11 - рукоятка установки шага
воздушного винта; 12 - компас; 13 - приборная панель; 14 - рукоятка управления
прожектором-искателем; 15 - ящик для документов; 16 - огнетушитель; 17 -
пепельница; 18 - кран запуска двигателя; 19 - флажок-указатель закачки топлива;
20 - пусковой насос; 21 - сетевой топливный кран; 22-рукоятка пожарного крана;
23 - манометр; 24—рукоятка насоса подкачки топлива; 25 —педаль «газа»; 26-пульт
системы запуска; 27—педаль включения/выключения реверса воздушного винта
Схема рулевого механизма
above: NEW! Large! Three view drawing of Ka-30 with Ai-14 radial engine
Аэросани Ка-30. Первые
испытания аэросаней «Север-2», созданных в ОКБ известного конструктора
вертолётов Н.И.Камова, показали, что они имеют два неустранимых порока -
небольшую грузоподъёмность и недостаточную вместимость. Неудивительно -ведь
этот снегоход создавался на базе кузова обычного автомобиля ГАЗ-М20 «Победа» и
представлял собой транспортное средство, сопоставимое по указанным параметрам с
этой легковой машиной. Именно поэтому ОКБ поручили разработать ещё и 10-местные
аэросани Ка-30 с кабиной повышенной вместимости, которые по своим
характеристикам походили бы на популярный в те годы тоже 10-местный
микроавтобус РАФ-977Д «Латвия».
Летний вариант аэросаней - речной
аэрокатамаран
above: NEW! Top: HiRes! two view line draving.Right: MedRes! GAZ M20 "Pobeda" 'Sever-2' ('Észak-2' ) - ГАЗ М20 „Побе́да” „Север-2”
above: NEW! HiRes! AI-14RA engine - Cross section line draving - hoszszmetszet rajz ГАЗ М20 „Побе́да” „Север-2” ’Аэросан’ двигатель Ивченко АИ-14РС
below: Tupoljev A-3 amfíbia aeroszán
above: NoHigher! Juci'bácsi's collection from 'Technika' Hu. edition booklet from 1968.
ОКБ А.Н. Туполева; ТУ A-3 Aеросани амфибии:
above: NEW! HiRes! Juci'bacsi's scanned collection from "Tecnika Évkönyv" - Anny. Book
NEW! above: NoHigher! 3 view drawing. below: HiRes! Cross-section
The Tupolev A-3 Aerosledge is an all-metal amphibious aerosledge, designed to transport passengers and light freight in remote areas of the Soviet Union. Officially known as the A-3 "Hope" ("Nadezhda" in Russian), it uses a single pusher propeller mounted behind the enclosed cabin to propel the craft over snow or water. https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_A-3_AerosledgeClass overview | |
---|---|
Name: | A-3 Aerosledge |
Builders: | Tupolev Design Bureau |
Operators: | Soviet Union |
Completed: | Over 800 |
General characteristics | |
Type: | Aerosled |
Tonnage: | 1,779 lbs |
Length: | 13 feet 2 inches |
Beam: | 7 feet |
Height: | 4 feet 5 inches (cabin) |
Draft: | 2 inches |
Propulsion: | 1 AI-14R five-cylinder radial engine producing 260 horsepower and driving a single 6 foot 2 inch twin-bladed propeller |
Speed: | 74.6 mph (snow), 40.4 mph (water) |
Capacity: | 1,433 lbs (snow) 661 lbs (water) |
Troops: | 4 |
Crew: | 1 |
above: Left: HiRes! Right: MedRes!
below: Left: MedRes! Cockpit Right: MedRes! Amphibian - Aerosleigh
above: HiRes! Original Soviet advertisement
above: NEW! NoHigher! former Hungarian Border Guard's (HuBG) insignia - A volt Magyar Határőrség HÖR (Határőrizeti Szervek) logója.
above: Left: NoHigher! Right: MedRes! Hungarian Communist Border-Guard's A-3s in prepared in Budapest - Budaőrs (LHBS) central hangar of airfield. below: NoHigher!
Tupolev A-3 'Aeroszan' for snow and water. above Left: MedRes! Right: HiRes! This type has got (3-4 pcs. db.) the Hungarian Border-Guard (Határőrség) at Western border lake-"Fertő"-tó
1 AI-14R five-cylinder radial engine producing 260 horsepower and driving a single 6 foot 2 inch twin-bladed propeller
Google-Earth: MedRes!
Lake- Fertő-tó: below:: MedRes! above two: Left: HiRes! Right: NoHigher!
above: "During Iron curtain" The former HQ & barracks of the HPA Border-Guard area's sentry beside lake. Nowadays; Natural Protection Directorate. - A "Vasfüggöny" időszakában az MN Határőrség ottani volt őrs-parancsnoki épülete, ma a természetvédelmi Igazgatóságnak ad helyet.
above: HiRes! Lake-Fertő-tó below: Degree of Hungary after WW-One "Trianon" agreement.
above: Left: MedRes! Carved propeller blade. Right: MedRes! Ai-14 radial piston motoeaur
"Air-Art" Graphics prepared: HiRes! Original draws; above: Cutaway below: Blasted
above: NoHigher! photo: Hu. Rózsa Melinda "Határeset" Blogger: (down right: very pretty Girl); Hungarian BG's A-3:
above: MedRes! Blogger's cabin
above: HiRes! Model "Water-spider" airscrew boat
Below: Continuing the Jak-52s
above: Yak-152
above & below: MedRes! Cross section line drawing of original Soviet made Yak-52.
below: Large! Left: Rear instrument panel Right: Forward dashboard.
Чертежей модели тоже не встречал, приличных покрайней мере, а самого самолета неплохие были в МК в 80-х (№8 ст 9-14 и цветной вкладыш), делались на заказ в ... below: MedRes!
above: MedRes! Forward dashboard variations. below: NoHigher!
above: The Left side-panel below: Right side-panel
Artif. Horiz - Műhorizont: http://szextant.blogspot.hu/2014/04/muhorizont-artifical-kunstlicher.html
above: Powers and Vectors during rolling flight
above: NEW! HiRes! '#Gucci' Self safety "#Python" Belt for akrobatics flight by Emina Cunmulaj
En. text: Emina Cunmulaj (Albanian: Emina Çunmulaj; Albanian pronunciation: [ɛˈmina tʃunˈmulaj], born September 12, 1984) is an American model of Albanian ancestry.
Cunmulaj was born in Michigan, United States to Albanian parents from Podgorica, Montenegro. She moved to Montenegro (a former republic of Yugoslavia) at the age of four in 1988. Cunmulaj speaks fluent Albanian, Montenegrin and English.
She was discovered by Elite Model Management after becoming a semi-finalist in the Elite Model Look Yugoslavia 2001 contest and winning the Elite Model Look 2001 contest. In the same year, she signed a contract with Elite. She resided in Montenegro until the age of seventeen, and then returned to the United States. She is married to businessman Sam Nazarian, they have two daughters. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Emina_Cunmulaj
Al. text: Emina Çunmulaj (lindi më 12 shtator 1984) është modele amerikane me prejardhje shqiptare.
Emina Çunmulaj lindi në Michigan, SHBA. Prindërit e saj vijnë prej Podgoricës, Mali i Zi. Ajo dinë të flasë gjuhën shqipe, gjuhën angleze dhe gjuhën malazeze. Ajo është e martuar me një biznesmen iranian Sam Nazarian. ...
above & below Left: NoHigher! below: HiRes! Oskosh Yak-52TW
MedRes! www.aerostarstore.com
above: MedRes! Oskosh Yak-52TW - на нас не смотрят: на 718- Paul Hornick
above: HiRes! Outline drawing of Yak-52
above: MedRes! Yak-52 HA-JAP in LHSA Szentkirályszabadja HuAFHB MH 87's at OpenDay
above: MedRes! ret. Maj. Vári "Coca" Gyula ny.őrgy. 2x Champion of 'Air Tattoo'-Fairford
MIG-29 Vári Gyula (Napló, TV2)
above: NEW! HiRes! Vári Gyula's Yak-52: AVIATOR Photographer Mr. Leslie Angel's - Angyal László: 'Wavy Horizon - Hullámzó Láthatár" aviation photo album book- könyv 2019. Budapest
above: MedRes! Two times Jet-Fighter (MiG-29B) Champion RIAT "Air Tattoo" Fairford; ret. Flt. Maj. Vári 'Coca' Gyula nyá. rep. őrgy.'s Hobby Yak-52. Bottom Left: ret. Lt.Col. Orgovány Pista nyá. alez. as psngr. CEO of HM "Zrínyi" Publisher - Kiadó KhT. Budapest ügyvezető igazgatója utasként.
above: NEW! MedRes! new paint of ret. avn.-mech. St-Sgt. Vincze Ferenc nyá. repmech. ftőrm.
above: NEW! NoHigher! Megúsztuk!
above: Left: MedRes! Right: MedRes!
above: NoHigher! Hollywood actress Milla Jovovich ("Jeeloo") Resident Evil afterlife inYAK-52
En. text: Milica Bogdanovna "Milla" Jovovich (/ˈjoʊvəvɪtʃ/ YOH-və-vitch; born December 17, 1975) is an American actress, model and musician. Her starring roles in numerous science fiction and action films led the music channel VH1 to deem her the "reigning queen of kick-butt" in 2006. In 2004, Forbes determined that she was the highest-paid model in the world.
Born in Kiev, in the USSR, Jovovich emigrated with her parents to London when she was five, and then to Sacramento, California; she finally settled in Los Angeles seven months later. In 1987, at the age of 12, she began modeling when Herb Ritts photographed her for the cover of the Italian magazine Lei. Richard Avedon featured her in Revlon's "Most Unforgettable Women in the World" advertisements. In 1988, Jovovich made her screen debut on the television film The Night Train to Kathmandu and appeared in her first feature film Two Moon Junction.
Jovovich gained attention for her role in the 1991 romance film Return to the Blue Lagoon, as she was then only 15. She was considered to have a breakthrough with her role in the 1997 French science-fiction film The Fifth Element, written and directed by Luc Besson. She and Besson married that year, but soon divorced. She starred as the heroine and martyr in Besson's The Messenger: The Story of Joan of Arc (1999). Between 2002 and 2016, Jovovich portrayed Alice in the science fiction horror film franchise Resident Evil, which became the highest-grossing film series to be based on video games.
Jovovich released a debut album, The Divine Comedy, in 1994, and a follow-up, The People Tree Sessions, in 1998. She continues to release demos for other songs on her official website and frequently contributes to film soundtracks. In 2003, she and model Carmen Hawk created the clothing line Jovovich-Hawk, which ran until 2008. Jovovich has her own production company, Creature Entertainment. ... https://en.wikipedia.org/wiki/Milla_Jovovich
Uk. text: Ми́лиця Богда́нівна «Мі́лла» Йо́вович (англ. Milica «Milla» Jovovich; серб. Милица «Мила» Јововић / Milica «Mila» Jovović; рос. Милица Богдановна «Милла» Йовович; нар. 17 грудня 1975, Київ, Українська РСР) — американська акторка, музикантка, модель, модельєр родом з України. ...
below text source: https://hu.wikipedia.org/wiki/Az_%C3%B6t%C3%B6dik_elem
- Született: 1975. december 17. (életkor 39), Kijev, Ukrajna
- Magasság: 1,74 m
- Házastársak: Paul W. S. Anderson (házas. 2009.), Luc Besson (házas. 1997.–1999.), Shawn Andrews (házas. 1992.–1992.)
- Gyermekei: Ever Gabo Anderson, Dashiel Edon Anderson
- Szülők: Galina Loginova, Bogdan Jovovich
-
- Movies - Filmek:
- The Fifth Element (French: Le Cinquième Élément) is a 1997 English-language French science fiction action filmdirected and co-written by Luc Besson. It stars Bruce Willis, Gary Oldman and Milla Jovovich. Mostly set in the 23rd century, the film's central plot involves the survival of planet Earth, which becomes the responsibility of Korben Dallas (Willis), a taxicab driver and former special forces major, after a young woman (Jovovich) falls into his cab. Dallas joins forces with her to recover four mystical stones essential for the defence of Earth against an impending attack.Besson started writing the story that became The Fifth Element when he was 16 years old; he was 38 when the film opened in cinemas. Besson wanted to shoot the film in France, but suitable locations could not be found; filming took place instead in London and Mauritania. Comics writers Jean Giraud and Jean-Claude Mézières, whose comics provided inspiration for parts of the film, were hired for production design. Costume design was by Jean Paul Gaultier.The Fifth Element received mainly positive reviews, although it tended to polarise critics. It has been called both the best and worst summer blockbuster of all time. The film was a financial success, earning more than $263 million at the box office on a $90 million budget. At the time of its release it was the most expensive European film ever made, and it remained the highest-grossing French film at the international box office until the release of The Intouchables in 2011.
- Az ötödik elem (angolul: The Fifth Element, franciául: Le cinquième élément) egy könnyed hangulatú 1997-es sci-fiakciófilm, Luc Besson rendezésében, Bruce Willis, Milla Jovovich, Gary Oldman, Ian Holm, Chris Tucker és Luke Perryfőszereplésével. A film látványvilágának erős európai stílusú képregény-beütése van, ezt Jean Giraud (Moebius) és Jean-Claude Mézières tervezte.A film az emberiség túlélésének esélyét Korben Dallas (Bruce Willis) vállaira helyezi, miután "Az ötödik elem" (Milla Jovovich) az ő taxijába pottyan. Dallas küldetése, hogy felkutassa a további négy elemet, amik kövek formájában léteznek, s egyesítse őket, mielőtt egy gonosz, sötét bolygó eléri a Földet. Mangalorok, tökfejű harcos lények és a gonosz szolgálatában álló Jean-Baptiste Emanuel Zorg (Gary Oldman) állják útját célja megvalósításában.
Szereplő Színész Magyar hang Korben Dallas Bruce Willis Dörner György Jean-Baptiste Emanuel Zorg Gary Oldman Gálffi László Vito Cornelius atya Ian Holm Sinkó László Leeloo Milla Jovovich Orosz Helga Ruby Rhod Chris Tucker Geszti Péter Billy Luke Perry Széles Tamás David Charlie Creed-Miles Bolba Tamás Lindberg elnök Tommy "Tiny" Lister Jr. Bot András Munro tábornok Brion James Láng József Fog Lee Evans Szokol Péter Jobbkéz Tricky Jakab Csaba Pacoli professzor John Bluthal Dobránszky Zoltán Staedert tábornok John Neville Versényi László Rabló Mathieu Kassovitz
above: "I could be similar walkaround and to check. - Hasonlóan körbejárnám és lecsekkolnám ...("és jótállnék Érte") - mint a lentiek.
above: The Yak team at LHSN. From Right 2nd Brig. Gen. Lamos "Vili" Imre dd.tbk. Base commander
above: NoHigher! "The Jackpot rewarding for successful emergency landing - Dzsekpot Jutalom a sikeres kényszerleszállásért."
above: NoHigher! "The Jackpot rewarding for successful emergency landing - Dzsekpot Jutalom a sikeres kényszerleszállásért."
above: "The Gift for kiss" Two blades airscrew symbolistic: French Jeanne LANVIN - Paris "Couture" parfume - fragrance. After smelling go to striptease before Yak-52.
http://www.lanvin.com/#/en/fragrances/timeline-today-s-perfumes
above: NEW! NoHigher! new Yak-52's mechaniker - "Jaknyica
above: NEW! NoHigher! new Yak-52's mechaniker - "Jaknyica
18+below: NEW ! MedRes! Yakovlev Yak-52 auxiliary airscrew blades - kiegészítő légcsavartollak
FIN!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése