Sunday, December 7, 2014

145.) Rečni minolovci klase MS-25 "Neštin" - „AM-” aknamentesítő naszád - Riverine Navy Mine-Sweeper - Militärschiff - Danube-river - 'Riva' motorboat

Rečni minolovci klase MS-25 "Neštin" - „AM-” aknamentesítő naszád - Riverine Navy Mine-Sweeper - Militärschiff - Danube-river - 'Riva' motorboat (Wikipedia)

Refreshed! to-110%- 18+ 25.06.2017.-Regulated++++++++++++
above: HiRes! Magyar Honvédség Hadihajózás (Dunai Flottilla - Danube Flotilla) Riverine Navy. 

Brodova Klase R-ML/MP Tip MS-25 Neštin-class river minesweepers HuHDF River Forces - MH Hadihajózás - HuDF Warshipping

above: NEW! NoHigher! Budapest: MS-25 2017. april  Fotó: Szigetváry Zsolt (MTI) 
Második alkalommal rendezték meg a Dunai Kirajzás elnevezésű programot április 16-án, vasárnap, a Duna fővárosi szakaszán.
A Magyar Hajózási Országos Szövetség szervezésében megrendezett II. Dunai Kirajzáson a budapesti menetrendszerinti, rendezvény- és programhajós cégek hajói tartottak évadnyitó felvonulást. A felvonuló hajók között ott volt a tűzoltóság egyik hajója, valamint a Magyar Honvédség AM-31-es, DUNAÚJVÁROS nevű aknamentesítő hadihajója is.  
honhvedelem.hu

above: NEW+! HiRes! Congratulation to Our Hu. Miss. #Kozák-#Danuta kayak 2016. #Brazilia #Rio #De #Janeiro Olympicon Golden Coin - ~ Evezős - kajakos olimpiai bajnokunk 2016-ban #Rióban egyéniben az 500-ik #Magyar-Olimpikon #aranyérem birtokosa és párban is.  - The true #Hungarian #Riverboat captain - Az igazi #Magyar #folyami-hajós #kapitány!

Hu. text: Kozák Danuta (Budapest, 1987. január 11. –) ötszörös olimpiai bajnok magyar kajakozó, a legtöbb olimpiai aranyérmet nyert magyar női kajakos. Édesanyja révén lengyel származású. 2007-ig Kozák Danusia néven szerepelt.
2016-ban a kajak egyes 500 méteres versenyszámában elért győzelemével az első magyar kajakozó lett, aki négy aranyérmet nyert az olimpiai játékokon, valamint Magyarország 500. érmét szerezte az olimpiai játékok történetében.  https://hu.wikipedia.org/wiki/Koz%C3%A1k_Danuta

En. text: Danuta Kozák (Hungarian pronunciation: [ˈdɒnutɒ ˈkozaːk]; born 11 January 1987) is a Hungarian sprint canoer. Her mother is of Polish descent. She won one silver and five olympic gold medals, of which three in 2016 Rio de Janeiroin 2016, making her the only female to win K1, K2 and K4 at the same Olympics.

Port. text: Danuta Kozák (Budapeste, 11 de janeiro de 1987) é uma velocista húngara na modalidade de canoagem.

Esp. text: Danuta Kozák (Budapest, 11 de enero de 1987) es una deportista húngara que compite en piragüismo en la modalidad de aguas tranquilas.
Participó en tres Juegos Olímpicos de Verano, obteniendo en total seis medallas: tres oros en Río de Janeiro 2016, dos oros en Londres 2012 y plata en Pekín 2008.1 En los Juegos Europeos de Bakú 2015 consiguió tres medallas, dos de oro y una de bronce.
Ha ganado 14 medallas en el Campeonato Mundial de Piragüismo entre los años 2007 y 2015, y 21 medallas en el Campeonato Europeo de Piragüismo entre los años 2007 y 2016.

above: Right: HiRes! in HPA's Újpest War-Port - MN Újpesti Hadikikötő
above: Hungarian Flotilla early 1980 first series: third ship AM-21 ("Százhalombatta") MedRes!


photos: Review of  Military-technics - Haditechnikai Szemle
The Neštin-class minesweeper is a class of minesweeper built specifically for naval mine clearing duties on rivers. The class was built for the needs of the Yugoslav Navy on the Danube river, and was also sold to Hungary and Iraq during the 1970s and '80s.
Design:
A new river minesweeper design was requested in the 1970s to replace the 301-class minesweeper in the Yugoslav Navy. The Neštin-class was designed by the Naval Institute of the Yugoslav Navy. All minesweepers were built by Brodotehnika shipyard in Belgrade. They can load and lay 18 non-contact mines type AIM-M82 or 24 anchor R-1 mines, as well as 80 fully equipped troops. Equipment for countermeasures consist of mechanical mine-hunter MDL-2R, makeshift electromagnetic/acoustic mine hunter PEAM-1 and explosive mine hunter AEL. The Neštin-class is powered by two Torpedo B-539RM/2 engines 121 kW each.
Operators:
Fifteen ships were built for the Yugoslav Navy and export customers from 1976 to 1980. One ship was built for Yugoslav Navy in 1999.
The Hungarian Danube Flotilla received six Neštin-class minesweepers in 1981 from Yugoslavia. In Hungarian service, they were designated as MS-25. Today there are still three operated by HDF 1st Honvéd Explosive Ordnance Disposal and Warship Regiment.
Hungarian MS-25 minesweepers:
AM-11 "Újpest"
AM-12 "Baja"
AM-21 "Százhalombatta"
AM-22 "Óbuda"
AM-31 "Dunaújváros"
AM-32 "Dunaföldvár"
Iraq:
Iraq received three Neštin-class minesweepers from Yugoslavia. One ship was destroyed by an Iranian Air Force aircraft during the Iran–Iraq War. As of 2004, the class is no longer in service.source: http://en.wikipedia.org/wiki/Ne%C5%A1tin-class_river_minesweepers

Речные минные тральщики (Aknamentesítő hajók) тип "MS 25" 1. "Újpest" борт. № AM-11 (Russian cyrillic) заложен верфью "Бродотехника" в Белграде, спущен в 1979, передан Венгрии, вступилв состав речной флотилии Венгрии в 1980, 1 июля 2001 передан 1-му саперному и боевых кораблей полку Венгерской армии, исключен, в январе 2005 продан фирме "Legenda Hajózási Kft" в Будапешт и в 2005 переоборудован на верфи "Hajóker Kereskedelmi, Ipari és Szolgáltató Bt." в Байя в прогулочное судно "Delfin I" и вступил в эксплуатацию в 2006.

above: Iraq 'Nestin' Right: Iranian captured at Al Basrah @ Korramshaahr delta of Tiger & Eufratesz river
(Russian cyrillic): заложен верфью "Бродотехника" в Белграде, спущен, передан Ираку, вступил в составВМС Ирака в 1980, потоплен в 2003. 2. ? заложен верфью "Бродотехника" в Белграде, спущен, передан Ираку, вступил в состав ВМС Ирака в 1980, потоплен в 2003.
3. ? заложен верфью "Бродотехника" в Белграде, спущен, передан Ираку, вступил в состав ВМС Ирака в 1980, в 2003 в поврежденном состоянии захвачен Великобританией, разделан на металл.


above: Iraq - Persian Gulf & Delta landscape of Tiger&Eufrates
above: Operational Map of  'Desert Storm' -1991 against Kuwait & Iraq
above: NEW+! HiRes! Photo by. ret.Flt.Lt.Col. D-AirExplore, Boeing Capt. Fülöp "Fülcsi - EaredGyörgy nyá.rep.alez. B-737-800 kapitány, former, HuAF LHKE 59th TFW Kecskemét, "Fishbed & Fulcrum" fighter pilot & squadron commander, MH 59. Hc.Re.e. volt AK.I.o. oktató vadászpilóta és szd.pk. 2016. october 01. over Iraq from B-737  FL380 (38.000 feet = 11.500 m), Erbiltől from to West - Nyugatra. Burning Oil quelles - Égő olajkutak.  source: facebook Fülöp György
Rečni minolovac Neštin:
Rečni minolovci klase Neštin projektovani su u Brodarskom institutu Ratne mornarice, kao zamena za rečne minolovce tipa "301" koji su se bližili ulasku u raspremu. Građeni u brodogradilištu "Brodotehnika", u operativnu upotrebu su uvođeni od 1976. do 1980. godine, sa izuzetkom jednog broda (Novi Sad, 341) koji je porinut 1996. godine. U isto vreme je proizvedeno jos 9 plovnih jedinica za izvoz - 6 za potrebe Madjarske RRF (oznake: AM-11, 12, 21, 22, 31 i 32) i 3 za potrebe Iracke RRF. U Iracko-iranskom ratu jedan od tri iračka Neština je oborio jedan iranski avion Strelom-2M lansiranom sa brodskog lansera MTU IV. Naoružanje broda je defanzivno i sastoji se od četvorocevnog PAT M-75 kalibra 20 mm postavljenog na pramcu, dva jednocevna PA topa M-71 istog kalibra montirana na krmi i jednog četvorostrukog lansera za protivavionske rakete Strela-2M. Prvi minolovac iz serije je na početku svoje karijere na pramcu imao trocevac 20 mm, koji je kasnije zamenjen četvorocevnim topom kalibra 20 mm tipa M75.
Minolovac Novi Sad (341) se razlikuje od ostalih minolvaca iz klase i po krmenom četvorocevnom topu 20 mm. Brod klase Neštin ima mogućnost krcanja i polaganja 18 na dnu ležećih nekontaktnih mina AIM M-82 ili 24 sidrene mine R-1.
Minolovac Neštin u sekundarnoj ulozi se može koristiti i za zadatke prevoženja (do 100 vojnika sa opremom). Od ostale opreme ima klasičnu navigacijsku, sidrenu i opremu za vez broda.
Za pogon broda koriste se dva četvorotaktna 12-cilindrična dizel motora tipa Torpedo B-539 RM/2, hlađen vodom, sa maksimalnom snagom od 191,4 kW koju razvija pri 1800 obrtaja u minuti.
Pomoćni brodski motor je tipa Torpedo 532, snage 26,5 kW pri 1450 obrtaja u minuti.
Napajanje električnom energijom obezbeđuju dva generatora. Generator jednosmerne struje P237 je pogonjen dizel motorom i ima snagu 16 kW, nazivni napon 220 V, opterećenje 73 A. Trofaznu naizmeničnu struju stvara generator 4S-160S "8-4 SC-4" snage 4 kW, nazivnog napona 3 x 400/231 V, opterećenja 5,78 A. Deplasmana je 57.31 / 79.60 tona, izuradjen u potpunosti od aluminijuma. Na brodu dužine 27 m posadu sačinjava 17 članova.


Plovne jedinice klase Neštin:
RML-331 "Neštin"
RML-332 "Motajica"
RML-333 "Belegiš", prodat nekoj turističkoj agenciji
RML-334 "Bosut", rashodovan , isečen
RML-335 "Vučedol"
RML-336 "Djerdap", operativan, vidjen na Ušću 15.02.2007
RML-341 "Novi Sad", operativan, vidjen na Ušću 15.02.2007
Nyest (szerbül Нештин / Neštin) falu Szerbiában, a Vajdaságban, a Dél-bácskai körzetben. Földrajzilag Szerémségben fekszik, a Duna jobb partján, a horvát határ mellett, Újlaktól 6 km-re keletre, de közigazgatásilag Palánka községhez lett sorolva.
Neštin (Serbian Cyrillic: Нештин) Eng.: Marten; is a village located in the Bačka Palanka municipality, in the South Bačka District of Serbia, although it is not geographically located in Bačka, but in Syrmia. The village is situated in the Autonomous Province of Vojvodina. The population of Neštin numbering 900 people (2002 census), of whom 689 are ethnic Serbs. Vine produced in Neštin is famous.
Situated across the Danube from the municipality centre, Neštin is a practical exclave, as the shortest road (9 km) linking it with Bačka Palanka (across the Ilok–Bačka Palanka Bridge) leads halfway through the territory of Croatia, and includes two border crossings. Tightened border regime due to Croatia's accession to the European Union in 2013 caused inconvenience for daily commuting of pupils and workers. Agriculture producers of Neštin were hit in particular, because transport of goods through Croatia was not permitted anymore without extensive paperwork.

source: http://en.wikipedia.org/wiki/Ne%C5%A1tin
above: NoHigher! Dunau & Nestin river map
Motajica je planina na sjeveru Bosne i Hercegovine:
Nekoliko je njenih planinskih vrhova na visini iznad 500 metadmorske visine, među kojima su najviši: Gradina (652 m), Lipaja (643 m) i Ostraja (521 m). Motajica je vrlo bogata šumom, i to posebno kvalitetnih hrasta i bukve, zbog toga su često motajička brda ostajala ogoljena, a sa šumom je uništavan cijelokupni biljni i životinjski svijet. Jedna od velikih siječa šume na Motajici se dogodila 1869. godine po nalogu osmanlijske vlade. Motajica je jedina bosanska planina u kojoj granit ima važnu ulogu, i na njenoj sjevernoj strani duž Save je bilo više kamenih rudnika. Na Motajici se može primjetiti i više prirodnih rijetkosti, vrijednosti i fenomena (kolonije rijetkog drveća i rastinja, čistoća vodotoka i izvora), a na njoj se nalazi i više arheoloških lokaliteta. Na ivičnim obodima bivšeg naselja Rakovac prostiru se Rakovačke šume.
above: MedRes! Mountain 'Motajica' in Bosnia-Herzegovina
TECHNICAL Data: serbian:

Taktičko tehničke karakteristike:
Dimenzije broda:
- dužina preko svega 26.94 m
- širina 6.5 m
- gaz 1.08 m

Deplasman broda: 61 t
Pogonska grupa: dva dizel motora Torpedo B-539 RM/2 ukupne snage 520 KS
Brzina: 18 km/h uzvodno, 24 km/h nizvodno
Posada: 17 članova
Намена: користе се за противтерористичка дејства, са тежиштем на заштити инфраструктуре и бродова у рејонима базирања и садејство са јединицама КоВ у откривању и уништавању терористичких група у захвату унутрашњих пловних путева, затим за обезбеђење сигурности пловидбе и спасавање на реци; на задацима превожења речни миноловци класе „Нештин“ могу да укрцају до 80 војника са опремом Посада: 17 чланова
Могућност превожења: шест тона терета или 80 војника са опремом
Максимална брзина: 26 km/h
Максимална низводна брзина: 24 km/h
Максимална узводна брзина: 18 km/h
Депласман:
стандардни: 61 T
пуни:78 T
Погонска група: два дизел-мотора торпедо - Б-539РМ/2, снаге по 121 kW
Димензије:
дужина: 26,94 m
ширина: 6,48 m
висина: 2,68 m
газ: 1,08 m
Наоружање:
- 1x 20/IV mm М75
- 2 x 20/I mm М71
- 1 x четвороструки лансер за лаки преносни ракетни систем ПВО стрела 2М
- РМЛ-341 - 2 x 20/IV
- РМЛ-ови могу укрцати и положити 18 неконтактних мина АИМ-М82 или 24 сидрене мине Р-1
Опрема за противминска дејства:
- механичка миноловка МДЛ-2Р,
- понтонска електромагнетско-акустична миноловка ПЕАМ-1 и
- акустична експлозивна миноловка АЕЛ-1

4. "Óbuda" борт. № AM-22 (Russian cyrillic) заложен верфью "Бродотехника" в Белграде, спущен, передан Венгрии, вступил в состав речной флотилии Венгрии в 1981, 1 июля 2001 передан 1-му саперному и боевых кораблей полку Венгерской армии
5. "Dunaújváros" борт. № AM-31 (Строит. № 557) заложен верфью "Бродотехника" в Белграде, спущен, передан Венгрии, вступил в состав речной флотилии Венгрии в 1982, 1 июля 2001 передан 1-му саперному и боевых кораблей полку Венгерской армии 6. "Dunaföldvár" борт. № AM-32 заложен верфью "Бродотехника" в Белграде, спущен, передан Венгрии, вступил в состав речной флотилии Венгрии в 1982, 1 июля 2001 передан 1-му саперному и боевых кораблей полку Венгерской армии
Водоизмещение: стандартное 57,31/полное 72,3 тн, 26,94 х 6,48 х 1,08 м, Скорость полного хода: 13,5 уз, Дальность плавания: 860 миль (11 уз) Автономность: 15 суток, Силовая установка: 2х260 л.с., дизель Torpedo B539 RM 79. Вооружение: 1х4 20 мм АУ M 75, 2х1 20 мм АУ M 71, 1х4 ПУ МТУ-4 ЗРК "Стрела-2М", 18 неконтактных мин AIM-M82 либо 24 якорных мины R-1, механический трал MDL-2R, понтонный электромагнитно-акустический трал PEAM-1A, акустический взрывной трал AEL-1 РТВ: Навигационная РЛС Decca 101. Экипаж: 17 чел. (в т.ч. 1 оф.) source: Navyword.ru
Serbian Armed Forces, River Flotilla, Novi Sad, Danuberiver - Rečna Ratna Flotila-perspektive i razvoj
above: MedRes! Flag of Serbian River Flotilla.

above: Serbian River Flotilla
above: NEW! MedRes! JRM's MS-25

rečne minolovce tipa "301"

Речные минные тральщики тип "MS 25" (Serbian cyrillic)

Водоизмещение: стандартное 57,31/полное 72,3 тн,
26,94 х 6,48 х 1,08 м,
Скорость полного хода: 13,5 уз,
Дальность плавания: 860 миль (11 уз)
Автономность: 15 суток,
Силовая установка: 2х260 л.с., дизель Torpedo B539 RM 79.
Вооружение: 1х4 20 мм АУ M 75, 2х1 20 мм АУ M 71, 1х4 ПУ МТУ-4 ЗРК "Стрела-2М", 18 неконтактных мин AIM-M82 либо 24 якорных мины R-1,
механический трал MDL-1, механический трал MDL-2R, понтонный электромагнитно-акустический трал PEAM-1A, акустический взрывной трал AEL-1
РТВ: Навигационная РЛС 'Decca' 1226.
Экипаж: 17 чел. (в т.ч. 1 оф.)
above: new! MedRes! Serbian 335., 332. Live firing exercise

above: name of Novi-Sad MS-25 with onboard serbian commando.

above: Left: HiRes Big! RML-332_'Motajica'  Right: also 332 MedRes!
Egy igazi Szerb Belgrádi csapásmérő nóta - An true Beogradszkaya delivery song;

"Forró szél": Surda dala - A sad adio (Ljubisa SamardzicВрућ ветар - А сад адио

below:  The Hungarian Danube Flottilla
above: NEW! HiRes! Zrinyi publisher's Poster of Hu. warships 2016.
aboveNEWHiRes! Zrinyi publisher's book about History of Warshipping 2016. "Need to Navigare!"
Egyedülálló mű a magyar hadihajózás történetéről:
Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes mutatta be szeptember 26-án, Budapesten a Hajózni szükséges! – A magyar hadihajózás története című könyvet. A kötet a Zrínyi Kiadó gondozásában jelent meg. ...

above & below: NEW! HiRes! Maps of Roman Empire Limes - Római birodalom
 above & below: NEW! NoHigher! Osman imperium era 1500s: Danube _ Dunai 'Sajka'-a Török hódoltság idejében - boat at Buda-castle
above: new! HiRes! Hydrographic map of Hungary    below: NEW! HiRes! Water max. levels.
above: NEW! MedRes! crossing sites along Hungarian section of Danube
 above & below: NEW! NoHigher! Danube's water level forecast and statue.

above: NEW! NoHigher! Bős - Nagymaros Vízlépcsőrendszer

above: NEW! HiRes! Hungarian military Map M=1:400.000 1942.: Budapest & Beograd


above: Dunau karte    below: NEW! HiRes! Carte Generale du Danube

 above: NEW! MedRes! Logistic Potential in the Danube Region - Overview DaHaR Ports

above: NEW! HiRes! Delta of Danube (Ukraine made Navigation Map)

above: new pic!! HiResBig! Old 1865 German M 1:500.000 Map of Delta of  the Danube at Black-sea.

above: Hu. Flotilla's plan for riverine excursion o England Navy meet 1990s.

above: Pápay Ignác Hu. river-guarder head-captain -  folyamőr főkapitány 1930s

above: Home Defender River Flotilla - Honvéd -MH- Dunai -Folyami- Flottilla

above: 35 years anniversary badge



above: Current suits of Hungarian Danube Flotilla. Top Left: former commander ret. eng. Col. Hajdú Sándor mk. hh. mk. ezds. előző MH 1.HTHE pk.    source: www.honvedelem.hu
Hu. text: Vicc: Kling-Kling-Kling! Kapitány a gépháznak! - Kling-Kling-Kling! Gépház jelentkezik! - Kling! Gépház! Görbefát a tűzre mert kanyar jön! - Kling! Hid! Merre görbüljön a fa?  (Juci'bá szakállas vuiccze)
above: NEW! The Soviet Red Army's Dabube-flot's gun-boat. - A Szovjet Dunai flottila ágyús naszádja Budapestnél a WW-II-ban 1944.     belowNEWNoHigher! Soviet red Army's bone-kater - riverine "tank" with T-34/76 turrets - Folyami "tank' T-34-es tank 76 mm-es tornyokkal.
above: NEW! NoHigher! AN-1 1960. augusztus 20. before Parlament
A Ház építése
I was - Én 1957. at the Budapest Lánchíd bridgehead on Pest side (made by FED-2)
above & below: Juci'bacsi family's collection photo by My Father pol. Lt.Col. Dr. Juhász Zoltán r. alez.
above: Photos by My Father's soviet made FED-2 small film (24x36mm 32 cubic camera MedResTop two; The visiting delegiation of Soviet Black & Danube Flottila  1967-1968? at Budapest opposit the Margaret-island on Pest port-bank. You can see the commanding ship, other two escort armored weapon ship/monitor not visible. (I did'nt find the paper photos until now. The main weapons were the two PT-76 forward and rear and  swimming turret with 76mm canone and 7,62mm MG. I, arty. rockets system."Janika"/"Juci'bácsi" was here with My Father on sunday. I was VIII. elementary school student.

below: The Hungarian Water/Lake-Police patrol & rescue motorboat (5) "Prága" 'Praque'/'Praha' at lake Balaton Balatonföldvár port at Southern beach. Other two frien boat were, "Felszabadulás" 'Liberation' and "Moszkva" 'Moskva', "Varsó" 'Warsawa', "Szófia" 'Sofia'. at Fonyód-port.

above: new!  Right: HiRes! FED-2 made in Soviet Leica system 24 x 36 camera wit coicidence rangefinder (Felix Edmudovich Dzherzinskhy - boss of  Cheka - precedessor KGB)
Hu. text: Tisztelt olvasó! Ez a bejegyzés a hajózáshoz kötődésem okán íródott. Már gyerekkoromban is nagyon érdekelt a hajózás ebből adódóan sokat hajókáztam édesapámmal "Zoli-fater" a Dunán és a Balatonon. Apai - Nagynéném férje néhai Miskolcról dolgozni bejáró Marek Dezső nagybátyám mint volt MN Flottillás gépész tiz. - szkv. volt 1965 tájékán 2-3 évig szolgált. (nem Ő van a fényképen) majd MAHART tengerjáró-hajógépész lett de egy idő után visszajött a folyókra. Később már mint MAHART folyami főgépész jó párszor elvitt hajókázni a Dunán főleg a gépházakban serénykedve 1968-'69 tájékán. A rokonságomból csak a két Fia maradt akik szintén Miskolcon élnek. Az esztergomi BM repülőklubban is volt jó-pár hajógépész repülőbarátom akik a Budapest XIII. kerület Jász-utcai "Lékai János" Hajózási és Gépipari Szakközépiskolába jártak ahol később Én is letettem a szakérettségi Műszer és Méréstechnika technikusit. És még volt egy családi szlalom-kajakunk a Soroksári-Dunaágban amivel sokat tekertem. Ennek okán és annak is, hogy 1995-ben Szentkirályszabadján lemaradtam a munka miatt a Flottilla csapatlátogatásról. Így 2008-ban megkérvényeztem egy látogatást a Fiammal, már csak az Oldalnézeti grafikai munkásságom okán is. 
Own photoreportage Lower  -  Képriport lejjebb.
In Memoriam My Grandfather Marek Dezső former Flotilla & MAHART riverine shipboard engineer



above: New! MD His Son's Marek Zsolt My nephew - unokaöcsém family photos: four pics; MedRes! HiResIn Memoriam rivn. 1st. class corporal Marek Dezső flt. tiz.-szkv. MN Folyami Flottila ensign duty:1966-1967 Shipboard eng. Hajógépész MAHART folyami főgépész (Boss Eng.) Miskolc,1946.03.20-2002.08.13. Miskolc  -  Top Left: He was For Me 1968-69' in Budapest at Pest side "Belgrád"-rkp at "Vigadó" corso ('Beograd'-shore/port) on board of MAHART towing ship.

above: Hungarian DF (MH) Flotilla sailor face (general) - Magyar Honvédség Folyami Flottilla matróz

Hungary 04.04.85. - Last Military Parade / 1985.04.04. - Magyarország - Az utolsó díszszemle - Matrózokkal

Feltöltés: 2010. okt. 27.
The last military parade in memory of 04.04.1985. which was held in Hungary in the Hungarian People's Army Soviet 'liberation' 40th anniversary. Since 1985, there was no military parade in Hungary today, so I figured that with this video, let us remember this great tradition. Unfortunately, the current situation of the Hungarian Defence Forces is doubtful that it can be constructed with a parade of similar level. The military regime since the army steadily lost its value, which is mainly due to the faulty policy decisions and incompetence due.
Hu. text: Az utolsó katonai díszszemle emlékére, amelyet 1985.04.04.-én a Magyar Néphadsereg tartott hazánk szovjet "felszabadításának" negyvenedik évfordulójára. 1985 óta Magyarországon máig nem volt katonai díszszemle, ezért gondoltam, hogy ezzel a videóval emlékezzünk meg eme nagyszerű hagyományra. Sajnos a jelenlegi helyzetben a Magyar Honvédség kétséges, hogy képes lenne -e hasonló színvonalú felvonulást kivitelezni. A rendszerváltás óta hadseregünk folyamatosan vesztett harci értékéből, mely javarészt a hibás politikai döntéseknek és hozzá nem értésnek köszönhet

above: Hu. Home Defence Forces' 1st. Home Defender  Explosive Ordnance Disposal & WarShipping Regiment (HuHDF-1st HDO&WSR) - Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred (MH 1. HTHE)

Hu. text: Sok embernek fogalma sincs arról, hogy még ma is léteznek magyar hadihajók. Közel sem olyan felszereltek mint fénykorukban és a létszámuk is csekély, de szükségességük megkérdőjelezhetetlen. A Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred Újpesti kikötőjében jártunk. Egy bekötőút vezet a a Honvédség Hadikikötőjébe, ami Újpesten található nem messze a Megyeri hídtól. A kötelező ellenőrzések után Szilágyi Zsolt alezredes úr fogadott, aki készségesen bemutatta nekünk a hadihajós flottillát, aminek a feladatai közé tartozik többek között a folyókban talált aknák kiemelése, hatástalanítása; a vízi útvonalakon keletkezett akadályok feloldása, és protokolláris feladatokat is ellátnak.
A környező országok közül Magyarországon van az egyik legjelentősebb és legképzettebb hadihajós katonai alakulat, Ausztria nemrég szüntette meg folyami katonai jelenlétét, a hajóikat jelenleg hagyományőrző egyesületek gondozzák és karbantartásukat is azok végzik.
Bár sokan nem is gondolnák de nem is olyan régen még tengerészeti "nagyhatalomnak" számítottunk, jelentős gazdasági tevékenységet végeztek a magyar zászló alatt hajózó teherszállító hajók. Az első dunai tengerjáró hajót 1934 augusztusában avatták, Horthy Miklós kormányzó jelenlétében, aki maga is tengerésztiszt volt a század elején.
1. Története:
1848. július 25-én a Felelős Magyar Minisztérium határozata alapján az Országos Hadigőzös Mészáros vízre bocsátásával vette kezdetét az újkori magyar hadihajózás. Ezt követően napjainkig szervezett formában valósult meg a Duna hadihajós biztosítása.
Az 1867. évi kiegyezést követően létrehozták a Duna Flottillát. 1872-ben rendszerbe álltak a kor technikai színvonalának csúcsát képviselő MAROS és LEITHA monitorok. Az I. világháborút követően az egységet feloszlatták, hajóit lefoglalták, kiszolgáltatták, és szétosztották a Monarchia utódállamai között.
A magyar kormány 1921-ben felállította a Magyar Királyi Folyamőrséget, majd 1931-től Folyami Erők megnevezéssel önálló fegyvernemként létezett az alakulat, fő erejét az őrnaszád és folyamzár ezredek képezték. A II. világháború idején a szövetséges erők megkezdték tömeges a mágneses aknák telepítését. Erre válaszul 1943-ban rendszerbe állították az első aknászmotorosokat.
A háborút követően 1945. május 14-én felállításra került a Honvéd Hadihajós Osztályt. Az új szervezet fő feladata a Duna és Balaton aknamentesítése volt.
A feladatát kiválóan végrehajtó Hadihajós Osztályt 1950-ben ezreddé, 1951-ben dandárrá szervezték át, 1991-ig az Önálló Hadihajós Dandár nevet viselte. 1980-as évek eleji modernizálás során került rendszerbe 6 db AM jelű folyami aknamentesítő hajó.
Az alakulat megnevezése 1991-ben Honvéd Folyami Flottillára változott. A Flottillát 200l. június 30-ával az akkori haderő átalakítás során megszüntették. A megmaradt csökkentett létszámú hadihajós alosztályt- megtartva fő feladatait, hagyományait és a három megmaradt aknamentesítő hajót – egy egységbe vonták össze a tűzszerész zászlóaljjal, és 2001. július 1.-től megalakult a Magyar Honvédség Tűzszerész és Hadihajós Ezred.
A Magyar Honvédség újabb szervezeti változása során az ezred 2007. március 01-én átalakult zászlóaljjá, megnevezése MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj lett. Alakulatunk 2010. június 15.-e hatállyal ismét ezred szervezet lett, megnevezése: MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred. Source - Forrás: MTESZ, HM, Internet
http://www.biztonsagpolitika.hu/documents/1277413387_berki_tamas_a_magyar_hadihajozas_rovid_tortenete_-_biztonsagpolitika.hu.pdf
above: HiRes! Diagram of Organisation of Hungarian Home Defence Forces  source: www.en.wikipedia.org

above: NEW! MedRes! MS-25 'Nestin' AM-22, 31, 32 in Újpest port-RFBase.   source: 2015.03.10.
above & below: photo: MedResBudapest War-Port - MH 1.HTHE Újpesti-Hadikikötő  Map=MedRes!
NEW! article: http://www.honvedelem.hu/cikk/49684_a_hajok_es_a_hajosok_gondviseloje

aboveNEW!  MedRes! The RFB's Ordnance store-keeper - a Fegyverzeti Anyagraktáros  belowNoHigher! the Port-master Pin-Up girl  - a Kikötőmester


above: site maps Right: HiRes!
above: MedRes! Map of capital Budapest with port of Flotilla marker.
above: NEW! MedRes! Landscape view from Gellérthegy-hill to North   photo: My Son Juhász "Bubu" Andor Eng. 3D Designer with smartphone 2017. june   source: facebook.com
above: NEW! NoHigher! Logistic Food Support of Port - A kikötő hadtáposa -Anglergirl-

above: NEW++! HiRes! Another port - Egy másik kikötő;  #Monaco - #Monte Carlo's port. I didn't find the MS-25 among #luxury #yachts overthere. Nem találtam 'Nestin'-t. Cropped #panoramic #photo by: Lee A. Brown photograph: www.leeabrown.com

above: new!! scene of Hollywood Movie Indiana Jones "The last crusade" with Harrison Ford starring and Alison Doody who is pursuiting the Flottilla's formation from behind Szentendrei-Island in italian made 'Riva' classic speed - motorboat. - Az "Utolsó kereszteslovag" filmjelenet alapján a Szentendrei-sziget mögött tartva és onnan üldözik a Flottilla kötelékét  egy olasz 'Riva' motorcsónakkal.


 above: NEW! MedRes! Italian "Water-Ferrari": Riva "Tritone" classic luxury speed motorboat Via-Hull no. Equipped with Lamborghini V12 turbocharger engine. 1958-62 Ordered new by Prince Rainier III and Grace Kelly. RM Auctions, Monaco.


Hu. text: A Riva műhelyt 1842-ben alapította Pietro Riva Sarnicoban, a Lago d'Iseo partján. Munkájával megalapozta azt a hírnevet, amelyet aztán négy generáció öregbített. A gyártás az évtizedek során fokozatosan a luxuskivitelű, sportcélra alkalmas hajók irányába tolódott el.

Az igazi aranykorszak akkor kezdődött, amikor Carlo Riva az 1940-es évek végén megörökölte a céget. Károlynak ugyanis nem csupán a szépérzéke volt igen fejlett, hanem őkelme hajlott az újításra is. Gondolt például egy nagyot, és amerikai motorokat hozatott hajóinak megújított modellválasztékához. Emellett továbbra is megmaradt a mahagóni, a bőr és az acél legkifinomultabb megmunkálásánál. 

Nos, az eredmény önmagáért beszél. Megszületett a legenda!

A születő divat nyomására királyok, császárok, szultánok siettek Rivát vásárolni, csakúgy, mint a film- és sportvilág csillagai, akik Saint-Tropez és a világ számos híres kikötőit látogatták. Brigitte Bardot, Richard Burton, Sean Connery, Peter Sellers, Rainier monacói herceg, a perzsa sah, a jordán király, valamennyien úgy gondoltak a Rivára, amikor hajót akartak vásárolni, mint a Ferrarira vagy a Rolls Royce-ra új autó beszerzésekor. A Riva név világszerte egybeolvadt a luxus és a ragyogás képzetével, stílust diktált és vágyakat keltett.

1969-ben Carlo Riva „sajnos” figyelemreméltó vagyonra tett szert és eladta gyárát egy amerikai vállalatnak, amely modernizációba fogott, és üvegszál alapú, műanyag hajókat kezdett gyártani. Néhány éve azonban újabb tulajdonos tűnt fel, aki a Riva Aquarama gyártásával visszatért a fa alapanyaghoz és a klasszikus vonalakhoz.

above: NEW! NoHigher! scanned by Szextant: 'Nők Lapja' weekly magazine - 'Females' sheet' 1980's Hu.text: "A Margit sziget partján a 'Humán-hangulatfelelős' Navy-kék bikiniben napfürdőzve várja a kötelék érkezését".
Balaton, retro models: http://szextant.blogspot.hu/2015/08/164-lake-balaton-eletkepek-genre-pics.html

above: Near to the port the all warship; 3 AM, 2 AN 1 cmdr. boat Volvo-'Penta'

above: New Pics; Unfortunately not to be visible on upper pics the 'Follow Me' wooden-speedboat Riva with Leader sailor, Hungarian Word famous photo & fashion model from 'Victoria Secret's' Eniko Mihalik  sourcePinterest photo by Alexander Neumann Mexico

aboveNEW!  MedRes! Swiss Made: Hamilton "Riva" - "Igen csak időre mentek."

above: NEW! HiRes!

Manőver 1998 februári és májusi adás

Közzététel: 2014. jan. 15.
Manőver 1998 februári adás tartalma : A kutató mentők élete , Bubik András és Sipos András katonatörténetei , A hangászok története , Láng László tűzszerész , Jim Morrison és a kábítószer .Májusi adás tartalma : A Magyar Folyami Flotilla , Juhász János alezredes helikopter pilóta története.

above: Left: HiRes! in bay of Újpest Military Port - Sight Seen shipping  - Right: MedRes! You can see the other ship classe;    below-Left: AN Ordnance Patrol Boat - Tűzszerész járőrhajó  & Below-Right; rear part of Live- towing Vessel - Lakóhajó (uszály)

above: Left: the VIP Guest on board of MS-25 Swedish Ambassador: Ms. Karin Olofsdotter Budapester Embassy:    Right: AN-2 ordnance patrol boat - Tűzszerész Járőr-naszád

above: NEW! MedRes! Hungarian type AN-2 Ordnance & Mine Sweeper Patrol Boat - Tűzszerész Aknamentesítő Naszád "Baja" town   source: facebook


above & below two: NEW! Juci'bacsi's 'Olympus' "Camedia" photos: HiRes! Exhibition of Defense Industrial of Central Europe "C+D-2006" at Budapest, BNV 'Hungexpo' before "A" pavilon. HuDF. Battleshipping (River Force, Riverine Navy, Flottilla) AN-2 Aknász Naszád MH. Hadihajózás "Baja" (Town) - a  C+D Középerópai Védelemipari Kiállítás 2007 ősze.  also Courtesy FREE!

above: NEW+! NoHigher! The true Hungarian #Twin-Engine #river #boat at 2016 Rio #Olympiade

Hu. text: Szabó Gabriella (Budapest, 1986. augusztus 14. –) háromszoros olimpiai bajnok magyar kajakozó.
2003-ban, a KSI versenyzőjeként bronzérmes volt az ifjúsági világbajnokságon. A következő évben két Európa-bajnokságot nyert az ifik között. 2005-ben a világbajnokságon ötödik volt K4 200 méteren. 2006-ban háromszor állhatott a dobogóra az U23-as Eb-n. 2006-ban a Dunaferr SE-be igazolt. 2007-ben Európa-bajnok lett Kozák Danutával K2 1000 méteren. A vb-n ugyanez az egység bronzérmes volt. Ugyanitt 200 méter párosban Patyi Melindával kilencedik volt. Az U23-as Európa-bajnokságon Kozákkal 1000 méteren arany-, 500 méteren ezüstérmes volt. A következő évben Európa-bajnok lett K2 500 méteren (Kozák). Májusban távozott edzője, Fábiánné Rozsnyói Katalin csoportjából. Az olimpián a négyesben (Kovács Katalin, Janics Natasa, Kozák) második lett. Az olimpia után a Bp. Honvédhoz igazolt.

Hu. text: A 2016-os riói olimpián K2 500 m-en Szabó Gabriellával párban olimpiai bajnoki címet szerzett, majd két nap múlva K1 500 m-en megvédte olimpiai bajnoki címét. A kajak négyes Szabó Gabriella, Kozák Danuta, Fazekas-Zur Krisztina, Csipes Tamara összetételű csapat tagjaként 500 méteren is olimpiai bajnokságot nyert, így három aranyérmet szerzett a riói olimpián, ami a magyar olimpiai csapat nyolcadik aranyérme lett.

above: NEW! MedRes! Offroad - Közúton by "Rába" tow

above: NEW! NoHigher! Standing military Ensign Guard at Port in special color-filter watching gauge & summer duty dress - katonai Legénységi állományú Felállított őr a kikőtöben speciális színszűrős figyelő készülékben és nyári szolgálati öltözetben.

above: NEW+! MedRes! "And the desired planning Commanding Ship - Schiff - A hőn vágyott tervezett Parancsnoki Hajó for Him (above)". Luxury Yacht: szeptember 13., 'Cavtat', Croatia - Adria-see-meer shore, Dubrovnik-Neretva county - megye, Horvátország közelében   photo by: B-747 Capt. Szüle Zsolt facebook

Hu. text: Az R-ML/MP (ex jugoszláv „Nestin”) osztályú MS-25 „AM” aknamentesítő hajó
Rendeltetése:
- A beépített berendezésekkel, az aknamentesítő felszereléssel és fegyverzettel, lehetővé tegye az aknahatással szembeni sikeres ellenállást, biztosítsa az aknák okozta harci sérülések megelőzését illetve lehetővé tegye saját aknafegyverzet alkalmazását.
- Szárazföldi haderők partváltási műveleteinek fedezése.
- A folyópart mentén harcoló csapatok tűztámogatása.
- Közel-légvédelmi biztosítás.
JELLEMZÉSE:
A hajó képes az ellenség által telepített fenéken elfekvő érintkezésmentes aknák felderítésére, megsemmisítésére, fedélzeti fegyvereivel sodoraknák megsemmisítésére. A hajó rendelkezik mágneses és akusztikus önvédelmi rendszerrel, illetve mindazon navigációs technikával amely lehetővé teszi az éjszakai ill. rossz látási körülmények között történő közlekedést.
Harcászattechnikai adatok:
• Hosszúság: 26,94 m
• Szélesség: 6,48 m
• Legnagyobb magasság: 6,0 m
• Merülési mélység: 11 dm
– Beépített ZENON-al (víztisztító berendezés): 13 dm
• Merülési mélység teljes rakománnyal: 12 dm
– Beépített ZENON-nal: 14 dm
• Vízkiszorítás: 72,3 t
• Gyártó: BRODOTEHNIKA BEOGRAD
Sebesség:
• Hegymenet: 24 km/h 13,5 csomó
• Völgymenet: 33 km/h 17,0 csomó
Kezelőszemélyzet: 17 fő

above: HiRes! In city of Budapest near the Chain-bridge backroun Buda-side ship nose to North direction, below: Left: HiRes! in front of Margaret-bridge also ship nose to North occasion of goverment celebration of August 20. Water & Sky Parade.

above: HiRes!  Sheet of Water Display Part of Parade in front of shore of Parlament.

above: the Hungarian museal vessel: KuK - SMS 'Leitha' - "Lajta" monitor - panzer kanonen schiffe

TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület

above: Buda side, on top of Castle-hill the Fisher-bastion and Mathias-churc in Parade of August 20. ????

Vízi és Légiparádé Budapest 2012. augusztus 20. TV-1 közvetítés -induló. (1.)

(Juci'bácsi mint Buda Márton MTV-1 riporter kommentelő segéd-narrátora. Kezdésként a Katonai részt Domján Gyula szds. Mi-24. hchelv.löv. kommentálja a Gripeneket, Mi-17, 24 köteléket és az An-26-ost)
Vízi és Légiparádé - Hajózási bemutató. MTV-1 közvetítés 2012. augusztus 20. -Szalma Botond - Hajózástörténeti Egy. elnök. (3.)
below: NEW! Left: MedRes!  Right: NoHigher! Symbol of 1000th years old Hungarian State the King St. Stephen's Bizance style crown - Az 1000 éves Magyar Államiság jelképe Szent István király bizánci stílusú koronája. Hu. text: 2000 elején az mentette meg a megszűnéstől a magyar hadihajózást mint szakcsapatot, hogy a Koronát el kellett szállítani az Esztergomi Bazilikába kiállítás céljából.


above & below: Marine Flag-signals  -  Tengerészeti-Hajózási zászlójelzések
"England expects that every man will do his duty". from message, Admiral Nelson Battle of Trafalgar.

above: LeftParis Hilton HiRes! Hollywood word famous photomodel-Life-Girl in Unknown? signal flag pattern dress, maybe letter of 'V' Victor? Right: NoHigher! 4? and 'Antwort' ?

above: Bottom; AM-31 "Dunaújváros" (town on Danube river bank)
 above: Poster of 'OpenDay'

AM 32 'Dunaföldvár' Ungarische Militärschiff:

Schiffsdaten: Name: AM 32 'Dunaföldvár' gemeldet in : Budapest Nationalität:
Ungarn Länge: 27,00 m Breite: 6,50 m Tiefgang: 1,20 m Fixpunkt: 4,35 m Maschinenleist
ung: 2x 260 PS Motor: TORPEDO B539 RM 79 Baujahr: 1982 erbaut in: Beograd Bauwerft:
Shipyard Brodotechnika Verlauf: Im Jahr 1982 Flottille Abwehr, Budapest, HU Im Jahr
2001 MH. 1 Explosive Ordonance Disposal Armee und Kriegsschiff-Bataillon, Budapest,
HU Foto 1 +2 : In Budapest Ujpest am 31. Juli 2003 Foto 3: Bei km 1640,000 talfahren
d am 20. Sept. 2004 Foto: M. Kohout

mfG -otto-  http://index.hu/mindekozben/poszt/2014/08/26/mit_keres_egy_hadihajo_a_dunan/
above: Left: Background, the Gellért-hill., ship nose to South direction.  MedRes! -  Right: Buda side under Buda-castle bazar, ship nose to North
 below: Left: HiRes! Behind the Elizabeth-bridge, backround Buda-side with bottom of Gellért-hill nose to North. - Right: Under the Chain-bridge, backround Castle-hill with tunnel at Budaer-side.

above: NEW! NoHigher
above: MedRes! Top: The Chain bridge from Southren- a Lánchíd Déli irányból. Lower: from North

above: Budapest by night with Chain-bridge and Buda-castle   below: 1945


above: NEW+! MedRes! Drone photo ove Gellért-hill "Freedom" sculpture about Danube
above: NEW+! NoHigher! Egyed Katalin & Erzsébet-híd-bridge  source: e-look

above: NEW! HiRes! Szentendrei-sziget, Duna: Vác-Verőce DTA-50R scale M=1:50,000
above: Upper: German Map of Danube-curve -Dunakanyar- section of Danube-river. Bottom: Dömösnél
below: Left: MedRes!   Right: NEW! HiRes! Slovakian "Burda" hill

above: NEW! HiRes! Map of Danube over Budapest
aboveNew PicsLeftHiRes! view of the Danube-curve - Dunakanyar    below: NoHigher!
 The backround the new Northern Highway Budapest Ring M-0 bridge at Káposztásmegyer - Budapest

Hungarian MS-25 minesweepers: /Current - Jelenlegi

AM-11 "Újpest"
AM-12 "Baja"
AM-21 "Százhalombatta"
AM-22 "Óbuda"
AM-31 "Dunaújváros"
AM-32 "Dunaföldvár"

above: Label; AM-32 Hungarian Home Defence Forces - Warshipping (HuHDF-WS) - MH.HH.

above: NoHigher! Rivercrossing exercise on Danube. In front BTR-80A (APC)   source: www.honvedelem.hu „A folyók katonái elindultak!” : http://www.honvedelem.hu/nyomtat/22072

http://www.katonasuli.hu/cikk/321/mh-1-honved-t%C3%BBzszeresz-es-hadihajos-ezred

MS-25 River Minesweeper Description:
Hungarian inland minesweeper vessel upstream on Danube River at Budapest, Hungary, April 23, 2009
Ship classification: NESTIN MS-25 típusú class, minesweeper
Status: active
Technical details:
Built 1982, Brodotechnika, Beograd, YU
Length overall: 27 m
Extreme breadth: 6,5 m
Draft: 1,2 m
Displacement: 72,3 t
Main engine type: TORPEDO B539 RM 79
Output of main engine: 2 X 260 LE
Stillwater speed: 10,5 km/h
History
1982-AM 32 DUNAFÖLDVÁR, Hungarian River Military Fleet, Budapest, HU
2001-AM 32 DUNAFÖLDVÁR, Hungarian River Military Fleet, Budapest, HU


above: standart Navigation lights
above: NEW! NoHigher! Szekszárd: Sió-csatorna Duna torkolat
above: HiRes! Part of Danubian Shipping-Detail Maps    below: NEW! MedRes! Juci'bá fit: Paks

above: Hollywood world famous actress movie-star Faye Dunaway the Her beauty equivalent to Danube river - Dunaút Fanni színésznő szépsége olyan mint a Duna-folyóé 1970's

Les chasseurs de mines MS 25

below: two HiRes!

above: photo from 1990s

above: MedRes!

above: NEW! MedRes! Swimmer-master od  Models - A Modell-Úsztató mester

above & below: Upper; Hungarian made Models HiRes!
 RC (Remote Control) ship models  Below - upper-Left; HiRes!

 above: HiRes! Right: Militär Tehnik Rundschau - Hu. Haditechnikai Szemle

 above: two view and floorplan HiResBig! HTSz.

above: HiRes! Jucibacsi's copied collection 2014. as a My Gift for modellers, about Drawings of Hu. Manual of MS-25



above: Entrance and passway holes/latches & doors

above: Drink-water supply system



above: HiRes! Jucibacsi's copied collection about Drawings of Hu. Manual of MS-25 among lot of my pics..

 above & below: Juci'bacsi's repro photopaper scanned collection from german FRG Soldat und Technic Review early 1980: New Pics! marine Torbedo Boat - Schnellboot - Torpedónaszád floorplans

above: NEW! HiRes! Juci'bácsi's sketch cutaway plan for My son Andor - Andrew late 1990's (8-9 yo.) about, moderne riverine heavy assault torpedo patrol-boat - Metszet vázlatrajz egy nehéz folyami torpedóromboló támadó járőr hajóról.  also Courtesy FREE!

Armament - Cannons

above: Hungarian 'Nestin' early 1980s
above: New! source: Haditechnika-XLVIII-évf./1.sz_2014/1. HTSz

NEW! above: NoHigher! Similar sight of quad cannon the forward deck 'Oerlikon' 4 x 20 mm MG on the Yugoslavian made Rečni minolovci klase MS-25 "Neštin" mine sweeper  military ship at Hungarian Defence Forces "Hu. Military Shipping" - "MH Hadihajózás" (Riverine Force) -"Dunai Flottilla". Firing exercise on towed platform at Transdanubian Fire Range at Várpalotasource - photo: www.honvedelem.hu    belowMedRes! PR travel by Hungarian River Navy's MS-25 "Dunaföldváraknamentesítő hadihajó a Dunán.


above: new! Stern of Serbian minolovac MS-25

 Swiss made, Hispano Suiza T31 20mm cannon

above: New pic! Mounted HS404 in fighter airplane

 made of Switzerland, Hispano-Suiza HS 404

The Hispano-Suiza cannon was designed by Marc Birkigt, a Swiss working in France, and was adopted by Britain's Royal Air Force as the Hispano-Suiza Type 404. It later saw service with the Americans as the AN-M2. Both the British and the Americans considered adapting the Hispano-Suiza as an antiaircraft gun, but chose the 20mm Oerlikon instead.
The Hispano-Suiza had a gas operated delayed blowback action. The bolt was locked to the breech until the projectile passed a gas port in the barrel, which operated a piston that unlocked the bolt. The bolt then recoiled under the residual pressure in the barrel, like any other blowback action. However, because the bolt was initially locked in place, it could be made much lighter than the bolt in an ordinary blowback action, permitting a much higher rate of fire. The reduced weight also made the weapon more suitable for mounting in aircraft.
This novel action was initially rather buggy and required that the cartridges be waxed for clean extraction. The British eliminated the need for waxed cartridges, apparently by using a fluted chamber that allowed a small amount of gas from the fired round to work around the outside of the cartridge and push it away from the chamber walls. The British also found that the action was violent enough to compress the cartridge as it was fed into the chamber, leaving the primer far enough forward that the firing pin occasionally failed to activate the primer. This problem was solved by shortening the chamber length by about 2 mm (0.08"). Improvements were also made to the reliability of the magazine and feed mechanism.
The weapon was designed to be mounted in a hollow propeller shaft, which led to some peculiarities in design. It was extremely long and slim, and it did not come with a fixed receiver, being intended to be mounted directly to the V-block of an inline engine. This required a very sturdy structure when the gun was mounted in wings or turrets, which the British developed as the SAMM cradle. The weapon could not be synchronized to fire through a propeller.
The gun was heavy and was originally fed from a 60-round drum. Smaller drums were devised for flexible mountings, and a 160-round drum was designed for fixed guns, though this was unreliable if loaded with more than about 150 rounds. The somewhat low rate of fire was compensated by an unusually powerful cartridge.
The British initially produced the Type 404 as the Mark I. This proved unsatisfactory due to the small magazine capacity and a tendency for the gun to jam during high-G maneuvers. The Mark II was fed from a disintegrating link belt and was less prone to jam, and it saw extensive use. The Mark V was also belt-fed and had a shorter barrel that could be entirely contained in a fighter wing. This avoided the mechanical stress and freezing problems arising from the protruding barrel in Mark II installations, at some cost in muzzle velocity (about 80 fps or 24 m/s).
The British were anxious for American manufacturers to produce the weapon, which was expected to be in high demand. However, the Americans failed to adopt the British modifications, continuing to use waxed cartridges and failing to shorten the chamber to avoid misfires. It became evident that the AN-M1 had so high a misfire rate that it was unusable, but only after 56,410 had already been manufactured. The AN-M2 shortened the chamber by 1mm and made some other improvements for reliability, but American-manufactured Hispano-Suizas remained sufficiently unreliable that the gun came to be disliked by most American pilots. The gun averaged one jam every 1500 rounds under good operating conditions, but twice that rate under dusty conditions. The gun was more vulnerable than the Browning to cold temperatures at high altitude. Those installed on the SB2C were particularly notorious for jams, although the problems were largely worked out in the SB2C-4 and may have been due as much to poor maintenance as anything else in the earlier SB2Cs.
Part of the continuing difficulty with the weapon was bureaucratic in origin. Under U.S. Army regulations, a weapon of over 0.60" (15mm) bore was considered artillery, and so the Hispano-Suiza was manufactured to artillery tolerances. This made for badly fitting parts, a fault that was long concealed by the practice of putting a heavy coat of lubricant on the cartridges. Postwar, the weapon became highly reliable, suggesting that there was nothing fundamentally wrong with the weapon. It was simply rushed into production before it had been completely debugged.
Some 134,663 AN-M1 and AN-M2 cannon were manufactured in the United States. Almost none of the M1 and only a fraction of the M2 produced were ever mounted in aircraft, and production ceased in February 1944. No use was ever found for the AN-M1s, but the Navy developed an improved lightweight version of the AN-M2, the T31, which like the British Mark V used a shortened barrel. The T31 could be converted from existing AN-M2 cannon, and some 32,346 were so modified by May 1945, when conversion ceased. New production of the T31 (not from conversion of the AN-M2) became the AN-M3, and this designation is used by most authors for conversions as well. Over 90% of 20mm cannon mounted in U.S. aircraft were mounted in U.S. Navy aircraft.

Specifications
Velocity
2790 feet per second
850 m/s
Projectile Weight      
4.6 ounces
130 grams
Rate of fire     
600 rounds per minute
Weight
112 lbs
51 kg
Gun power
200
Variants
The British Mark 5 and American T31/M3 were shorter and lighter than the original design, and both improved the rate of fire to 750 rounds per minute, increasing the gun power to 240.
CANON  HISPANO  SUIZA  TYPE 404
French text: HISTORIQUE:
Le canon HS404 a été conçu pour palier au manque de performances du canon Hispano Suiza HS9 ( construction sous licence du Canon Oerlikon d'origine Suisse). Le HS404 est un nouveau modèle à part entière avec une meilleure cadence de tir et une plus grande vitesse initiale des obus, il est alimenté par un tambour de 60 obus. Il est intéressant de noter que les moteurs canon 12Y ont été conçu à l'origine pour permettre le montage du canon HS9 tirant au travers de l'axe de l'hélice. Les contraintes d'encombrement et de fixation du canon sur le moteur ont été respectées sur l'HS 404. Cela a permis de remplacer progressivement les HS 9 par des HS404 sur les moteurs en service sans qu'aucune modification ne soit à apporté ni au moteur ni au canon. A la fin de la Bataille de France le HS404 est réapparu en Angleterre sous la dénomination " Hispano MkI". Les Anglais l'on alors modifié pour améliorer sa fiabilité et permettre une alimentation par bande, augmentant ainsi la durée du tir (Hispano MkII). Par la suite il a encore été modifié pour diminuer la longueur du canon et remplacer la détente pneumatique par une détente électrique. Ainsi modifié le canon Hispano est devenu le canon de 20mm standard sur tous les chasseurs de la RAF (Hurricane, Spitfire, Tempest, Typhoon, Mosquito etc...).
Le canon Hispano Suiza type 404 est une arme à tir automatique à verrouillage mécanique de culasse. La masse reculante est constituée par l'ensemble de l'arme.
Au début du tir, dès que l'on agit sur la détente, la culasse mobile (297) avec son système de percussion (345) et de verrouillage (881) est lancée vers l'avant; au moment de la fermeture, le verrou (881) s'abaisse et libère des coulisses entraînant le percuteur (345) vers l'avant.
Pendant le trajet de l'obus (f) dans le tube (e), le recul de la masse reculante est freinée par un ressort qui assure également le retour en batterie de l'arme. Lorsque l'obus quitte l'arme, un frein de bouche de rendement élevé absorbe la plus grande partie de l'énergie cinétique de la masse reculante.
Un dispositif fonctionnant par emprunt de gaz libère le verrou. La pression résiduelle des gaz subsistant dans l'âme pendant la période de vidage lance vers l'arrière, avec une vitesse élevée, la douille de l'obus ainsi que la culasse mobile.
La réserve de munitions contenue dans le chargeur reste immobile pendant le tir.

INSTALLATION SUR LE VG33:
Le canon est installé dans le "V" formé par les cylindres du moteur. Cette installation permet de maintenir le canon à température moyenne en profitant de la tiédeur du moteur. Cela permet de limiter une partie des causes d'enrayement du canon. En effet la détente est alimenté pneumatiquement. En altitude l'air contenu dans les conduites peut ce condenser et geler en obstruant la canalisation. Ce problème a été rencontré pour les armes montées dans les ailes qui ne profitent pas d'un apport d'air chaud. L'autre avantage du montage du canon sur le moteur est l'absorption complète du recul de l'arme par la masse que constitue le moteur. Pour cela le canon est fixé en deux points, le premier à l'avant sur le réducteur et le second à l'arrière au sommet du compresseur. Hispano-Suiza HS 404

Cannon used ammos or cartridges

20 mm ammo

above: Left: MedRes!HRM_Cavtat



above: Serbian PAV-4

above: PAV-4 4x20mm gun turret on Hungarian developed & manufactured Training towed chassis at Firing Range near Várpalota in Transdanubian district.

below: NEW! MedRes! Riport: 05.04.2017. Várpalota fire range of MH
Sikeresen teljesítette tavaszi éleslövészeti gyakorlatát az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred hadihajós alosztálya április 5-én, szerdán, az MH Bakony Harckiképző Központ lőterén.
Photos: about Warship crews conduct live fire exercise: Mr. Tischler Zoltán  2017-04-06 07:06



Éleslövészeten a hadihajósok

M71 Hispano 4x20 mm 90

above: MedRes! Optical Gun Sight - Optikai Ágyú-Irányzék
above: NoHigher! Hungarian PAV

above  & below: HiRes! Hungarian PAV-4
ű

above: 1990s

above: Left: M71 Hispano 4x20mm90  -  Right: Croatian Navy; PCs-180


above: Towing winch and Rescue Boat  HTSz
 above: KRAM magnetic demolition
above: NoHigher! Boarding Radio station
aboveNEWMedRes! Hungarian 'Gamma-Tech' BNS-94 FM NBC Neutron radiation  alert system for MS-25 1990's  
Gamma Works: http://szextant.blogspot.hu/2015/10/169-gamma-muvek-rt-budapest-42-hadiuzem.html
above: MedRes! 18+ Mix of MS-25 lower bridge. Remark: right-med pic about AN boat's dashboard.

above: -General- Conventional Magnetic Compass wit gimbal linkage
above & belowNEWHiRes! Juci'bacsi's girokompassz & magnetic compass design-terv for our planned motorboat from 1973. I was 19 y.old.
 above: HiRes scanned copy of 'Magyar Honvéd' Magezine 1990's  www.armedia.hu

above: MedRes! Dr. Hende Csaba HuMoD - Minister of Defence - Magyarország Honvédelmi Minisztere HM - is to sign the Log book - aláírja a Hajónaplót. bckr. left: ret. eng. Col. Alexandr HAJDÚ Sándor mk. ezds. volt pk.  source: www.honvedelem.hu - Below: The dashboard on made of  MAM - TDI (Turret Direction Indicator)
above: NEW! NoHigher! Spokeman of  Hu.Minister o. D. - H. Miniszteri Szóvivő
above: upper bridge MedRes! Left: Dr. Hende csaba Magyarország Honvédelmi Minisztere (akkor még MK HM) -  Right: before Megyeri-M0-ás híd   below: NEW! NoHigher!
above: MedRes! mix of MS-25 upper bridge.
below: dashboard of the upper bridge with made of MAM TAI & TDI indicators behind Steering Angle gauge - Brusselle Nieuwpoort Belgium type.
 

above: Hungarian made TAI - Turret Attitude Indicator & Turret Direction Indicator for MBTs
 NEWaboveNoHigher! Juci'bacsi's design of Our family boat II. navigation instrument box from 1972.FREE!    below:  NoHigher! My 'ZENIT-E' "Helios" objective photo: Place of destination as second developing type; My  slalom-canoe was name "Nedves"-"Wet" S70 on branch of  'Soroksári' (now 'Ráckevei' Danube at Hu. made glass-fiber plastic Budapest South, with My first  Sweetheart H. Ildikó in summer 1974. - Ide lett volna elkészítve mint 2. fejlesztett darab. A csónak mellett az első szerelmem Ildikó.
Photos above & below: By My Soviet LOOM made ZENIT-E Helios 24x36 small film 32 cubes
above: NEW! MedRes! Hu. text: Egy ilyen Balatoni - Vízirendőrségibe is szántam - WaterPolice
above: NEW! MedRes! She is head of mechaniker - A gépészek vezetője
aboveMedRes! Engine-Room - Mascinen Raum - Gépház with bridge signaliser

above: MedRes! #Liverpool: standart engine room Telegraph - Gépházjelző ("Kling-Kling!")

above: NEW! HiRes! "2nd mechaniker for two engines": Ashley Sky at "Encore" beach club at night launch. - "A másodgépész  két motorhoz."

above & below: MedRes!

above: NEW! MedRes! 'Zenon' + Most important engine: SAECO "Office" - Royal coffee maker - kávéfőzőgép a legfontosabb gép    http://www.philips.hu/c-m-ho/kave/saeco

above: NEW! MedRes! 18+ Ms. Sasha Alexander uses watertap
Nose compartment

above: WO's - Unterofficzier- accomodation in lower deck.
above: NEW! Hungarian heavy-diver - MH-HTHE nehézbúvára készül a Balaton meder-átgyaloglására Fonyód és Révfülöp között 2014 nyarán az MH "Úszó-Erőd" rendezvényen.  source: www.index.hu

above: Explosive Ordnance Disposal practice with WW-two aerial bomb.   below: NEW! MedRes!

above: NEW+! NoHigher! The Winch operator - a Csörlőkezelő: Amazing Hu. swimmer EU & World champion  Jakabos Zsuzsanna úszóbajnokunk.

above: NEW! Underwater demolition practice by scuba Seasprite master.

above: new! NoHigher! wonder Jaqueline Bisset French Hollywood star actress 1960-'70s, 'The Deep' movie. And her diver flippers-shoes


above: Left; HiRes! Unfortunately the Hu. military EODS divers has'nt got the special Divers service watch, for example: Swiss made best famous 'Rolex' and German 'Tauchmeister'. - Sajnos a Magyar harci-tűzszerész búvárok nem rendelkeznek ilyen szolgálati búvár-karórákkal.

above: new! HiRes! Scubagirli as their boss
above: under The Northern Railway Connecting-bridge at Budapest    below: NEW! NoHigher! "RedBull" Air race Budapest 2015. photo: www.honvedelem.hu
Below: Juci'bacsi's original a lot of HiRes-Bigphotos about My visit to Flotilla's port in 2009. november.   
Unfortunately My OLYMPUS "Camedia" camera's AA batteries brake out early I had'nt charger.
also Courtesy FREE photos!

above: NEW+! NoHigher! Vintage Hollywood star: Jayne Mansfield

above: The little lower door is; AEL Counter Mine System's bomb storage - aknelhárító rendszer bombaraktára. - Part of Starboard-side crane. below: the Communication Room at left (Port) side



above: Stair to lower deck. The food storage compartment.

above: also HiRes! Captain's cabin's rear wall - a kapitányi kajüt hátsó fala.
below: Longue - "Officer casino"

above: My son Andrew H:180cm - a Fiam Andor





above: Demagnetization Control Panel

above: Left: Telegraph to Engine Room - Right; Helm Indicator/Rudder Angle Indicator/Steering Angle Gauge - Brusselle Nieuwpoort Belgium type +-40 degrees from 'X' axis

above: Left: British 'Decca' ROT (Rate Of Turn) gauge  Right: Acoustic Depth Meter - Hydrograph







above: Juci'bacsi photos: HiRes! My Port-Pilot Guider St.sgt. Steve Hocza István hh. ftőrm. by contact riverine-mine. Many Thanks for Him.
above: Köszönetnyilvánításom Hocza István hh. ftőrm. (jobbra) Úrnak aki hivatalból végigkalauzolt a kérelmezett látogatásom során. Ő egyébként Miskolci születésű és lakhelyű, valamint igen aktív tagja a TIT  Hajózástörténeti Társaság Közhasznú Egyesületnek.
above: HiRes!
above: "Hapy New Year Wish!" of TIT Hajózástörténeti Modellező és Hagyományőrző Egyesület Leitha Monitor
below: Juci'bacsi's Nikon 'Coolpix' photos: HiRes! Exhibition of Pákozd "Honvédelmi Nap" 28. september 2012. 'Day of Home Defender' at Pákozd-hill near lake Velencei Tent of Hu.DF River Force modells.

above: Juci'Bacsi's photo Pákozd KEMPP 2012.09.29.: Left: Hocza István hadihajós ftőrm.-fedélzetmester  Right: from Left; Mr. Bicskei János chairman of TIT Hajózástörténeti Modellező és Hagyományőrző Egyesület (SKDA - Science Knowledge Delivery Association - Shipping History Modeller & Traditionkeeper Society) titkára, avn. Col. Koller "Joel" József deputy cmdr. of HDF MH 86 Szolnok Helicopter Base 1st class goldwing 'Hind'-pilot, diamond wreath glider pilot at Őcsény  and flott. st.sgt. Hocza István hh. ftőrm. member of TIT-HMHE & River Navy boatman.



above: Juci'bacsi's photos: HiRes! AM-31 "Dunaújváros" MS-25 'Nestin' model  below: new! Hires!
above: MedRes! Inkurrencia MS-25 at Buda-side guay/shore of BME (Budepest Tecnician Unersity - Budapesti Műszaki Egyetem) rakpartjánál.
 above: MedRes! same as. The internet 3 part of photo assembled by Juci'bacsi. Opposit backround is Pest-side between to North, Petőfi-bridge  to South (right) Rákóczi (Lágymányosi
above: Transformed inkurrens materials to "Dolphin" sight-seen boats. 2005 "Hajóker Kereskedelmi, Ipari és Szolgáltató Bt."     below: "Delfin" városnéző - sétahajó

above: HiRes! "Dolphin": Legenda - City Cruises - Duna Bella: from Vigadó-tér 7th dock.

above: NEWNoHigherBudapesti Wesselényi-féle 1838-as Dunai nagy árvíz térképe - Chart of Demage of  Big Flood area of Danube river at Capatal of Hungary Bup.

above: NEWNoHigher! Tervezett Hajózható kör-csatorna Budapest körül és vasútvonalak - Planned Bup.'s shipping/ring-canal for vessel around Budapest & rail lines before WW-Two, with compass rose.
above: NoHigher! Serbian & Hungarian Riverine Live Shooting 'Iron Cat' Exercise at Titel 2014. http://mkns.ipmssrbija.com/?p=2768

Serbian text: Rečni minolovci klase "Neštin"

Rečni minolovci (RML) klase "Neštin" rezultat su domaće pameti, nastali u brodogradilištu "Brodotehnika". Izgradjeno je 7 minolovaca za potrebe RRF, 6 za potrebe madjarske rečne flotuile i 3 za potrebe iračke flote. Što se tiče naših minolovaca, 6 ih je izgradjeno u periodu od 1976. do 1980. godine, dok je sedmi porinut 1996. godine.
Prva i druga serija brodova razlikuju se najlakše po krmenom topu. Na prvoj seriji ugradjivana su dva jednocevna topa 20 mm, dok je na drugoj seriji ugradjen četvorocevac 20 mm.
TT podaci:
deplasman: 57,31/79,60 t
dimenzije: 27,00 x 6,50 x 2,70 m
gaz:
- pramac 0,77 m
- krma 1,08 m
pogon: dizel, 2 x 191 kW
brzina: 22/26 km/h
daljina plovljenja: 3 168 km ekonomskom brzinom
autonomija: 15 dana
posada: 17 članova
vrsta gradnje: aluminijum
utrošak goriva: 68/75 kg/h
naoružanje:
1 x 20/IV mm M75
2 x 20 mm M71 (na RML-341 M75)
1/IV lanser MTU-4 za rakete Strela 2M
minolovka PEAM-1A
minolovka MDL-2R
minolovka AEL-1
ratni bojevi komplet:
- 20 mm metak.................. 7 200 kom
- PAR Strela 2M.................. 16 kom.
- mina R-1 ......................... 24 kom
- mina KMD-2-500 .............. 12 kom

above: Патрульные корабли тип "PB 90" 1. ? (Russian cyrillic)
заложен верфью "Brodogradilište Tito" в Белграде, спущен в 1984, вступил в ВМС Ирака в июле 1Водоизмещение: стандартное 85/полное 90 тн, 27,3 х 5,9 х 3,1 м,
Скорость полного хода: 31 уз, Дальность плавания: 800 миль (20 уз) Автономность: 5 суток, Силовая установка: 3х1430 л.с., дизель. Вооружение: 1х1 40 мм АУ Bofors L/70, 1х4 20 мм АУ M 75, 2х2 ПУ 128-мм осветительных ракет "Svitac". РТВ: Навигационная РЛС Decca RM 1226
Экипаж: 17 чел.984.  http://navyworld.narod.ru/ExpJu.htm

 above: Croatian-River-Flottila-PB91_"Sokadija" on Drava-river - below: Croatian Navy 'Novigrad' patrol boat with the same rear PAV-4 turret than MS-25
above: NEW++! HiRes! The Dráva river at Osijek - Eszék-nél
ПЧ 171 "Биоково" (PČ 171 "Biokovo") (Стр. № 424) (Russian cyrillic) Заложен "Titovo brodogradilište" в Кралевице, спущен 18 декабря 1980, вступил в ВМС Югославии в 1981, 19 сентября 1991 захвачен Хорватией на судоремонтном заводе "Velimir Škorpik" в Шибенике и в 1991 введен в ВМС Хорватии как патрульный корабль (Patrolni brod) PB 61 "Novigrad", передан Береговой охране Хорватии как патрульный корабль (Ophodni brod) OB 61 (с 2009 OB 01) "Novigrad".

above: ПЧ 180 "Цер" (PČ 180 "Cer") (Стр. № 466) Заложен "Titovo brodogradilište" в Кралевице, спущен 27 сентября 1984, вступил в ВМС Югославии, 19 сентября 1991 захвачен Хорватией на судоремонтном заводе "Velimir Škorpik" в Шибенике, в 1991 введен в ВМС Хорватии как патрульный корабль (Patrolni brod) PB 63 "Vrlika" (с 1992 "Cavtat"), 30 апреля 2008 передан Береговой охране Хорватии как патрульный корабль (Ophodni brod) OB 63 (с 2009 OB 03) "Cavtat".
above: NEW! MedRes! Hungarian photomodels at PC ship 1970's   source: facebook


above: ПЧ 213 (PČ 213) 
Заложен верфью "Brodogradilište Tito" в Белграде, спущен, вступил в ВМС Югославии (с 4 февраля 2003 ВМС Сербии и Черногории), 5 июня 2006 отошел под юрисдикцию Сербии и введен в Речную флотилию Сербии.
above: NEW++! HiRes! Bosnia and Herzegovina  - Mostar Neretva bridge over Neretva river. This blasted bridge reconstructed by SFOR Hu.DF MH.37th "Rákóczi Ferenc" enginer brigade - műszaki dandár által late 1995 - 2011.

above: NEW! HiRes! USS NAVY Elco-80 PT-596 Torpedo Boat Capt. John Fitzgerald Kennedy   photo: Mr. Kaszás Csaba tradekeeper activist at Mosonmagyaróvár model exhibition & Compet.

 NEW++! MedRes! Japanese Navy PT-15 torpedo boat scale 1:72 'Tamiya' in Hu. Mosonmagyaróvár World Maquette Exchibition & Competition 2007.   www.makettinfo.hu
above: NEW! Juci'bacsi's dia/slide repro 1979. coll: NoHigher! Bundesmarine Korvette 'Soldat und Technik' military review

above: Austrian Riverine Navy Patrolboat classe; Niederösterreich-604 The ARN disbanded 2000~?
 above: Romanian Riverine Navy Fire Support Vessel (Monitor)
above: Rumanian "Kogalniceanu"
above: Rumanian monitor crew nowadays     below: NEW! Romanian sailor cap
above: Hu. text: Joke - Mondás/Vicc
above: Dunau-region Internationale Admiralissime & Head of Helmsmann of Danubian Riverine Navyies.
FIN!

No comments:

Post a Comment