Thursday, June 25, 2015

162.) Jak-52 Av Bacau Yakovlev Yak-52 Trainer Aircraft in HuAF Яковлева Як-52. - Vedeneyev M-14R nine cylinders piston engine - HuAFHB Szolnok (LHSN) accident 2015.

Jakovlev Jak-52 Av Bacau Yakovlev Yak-52 Trainer Aircraft in HuAF Яковлева Як-52. - Vedeneyev M-14R nine cylinders piston engine - HuAFHB Szolnok (LHSN) (Wikipedia)

Uploaded to-109%- 18+ 15.01.2017.-Regulated+++++++++
above: MedRes! Jakovlev Jak-52 - Yakovlev Yak-52  source: Index MTI photo: Mészáros János
NEWS!: Ma délelőtt 11:10-kor kiképzési repülés kezdődött, két pilóta volt a fedélzeten. Egy óra repülés után megkezdték a földre szállást, de közben észrevették, hogy a gép motorteréből láng csapott fel.... 
Index: http://index.hu/belfold/2015/06/25/lezuhant_egy_katonai_repulogep/
Hír24: http://www.hir24.hu/belfold/2015/06/25/megint-balesetet-szenvedett-egy-magyar-repulogep/
above: NEW! 2015. augusztus 17-én Litauszki Zoltán alezredest és Horváth László őrnagyot....
A mai napon számolt be a Honvédelmi Minisztérium arról, hogy a honvédelmi miniszter által adományozható legmagasabb kitüntetéssel, a Hazáért Érdemjellel tüntette ki Hende Csaba Litauszki Zoltán alezredest és Horváth László őrnagyot, akik sikeres kényszerleszállást hajtottak végre a honvédség egyik Jak-52-es oktatógépével, miután az a levegőben kigyulladt.
A hősies magatartást tanúsító katonák a testi épségüket is kockára tették a kényszerleszállás során, az elől ülő pilóta súlyos égési sérüléseket szenvedett. Minderről a Honvédelmi Minisztérium honlapján aznap egyetlen hír sem jelent meg. A miniszter most a Honvédkórházban látogatta meg és adta át a kitüntetést a balesetben súlyosan megsérült Horváth Lászlónak; az eseményen jelen volt Litauszki Zoltán is. ...
sourcehttp://victorism.blog.hu/2015/08/10/a_hm_130_milliot_koltene_a_ritkan_kigyullado_3_db_jak-52-es_repulogepenek_a_nagyjavitasara
above: NEW! MedRes! Yakovlev Jak-52 by Night.
above: NEW! HiRes! Vedeneyev M-14P nine cylinders radial piston engine for Jak-52/18T
Звездообразный (радиальный) двигатель 
above: NEW! NoHigher! Main parts of radial piston engine. Wright R-1820 Cyclone


above: NEW! Juci'bácsi's Scanned Collection: HiRes! Technika és Honvédelem: Népszerű Ismeretterjesztő Sorozat - V.A. Popov; A REPÜLŐGÉP KatonaiKiadó 1956. FREE! Technics & Home-Defence: Popular  Knowing delivery series. 'The aircraft'
above: HiRes! Hu FIR
above: MedRes! Hungary FIR Miltary Airspaces; civil TMAs, CTRs, TSAs, mil. MCTRs, Prohibited & Danger areas, wide 10 Km boundary zone. Scale=1:500.000 ICAO-Mil map from late 1990's
 belowMedRes! Airfield of Szolnok-Szanda (LHSN) HHDF 89th HuAFHB  MH89 "Ittebei Kiss József" Helikopter Bázis

Balesetet szenvedett a honvédség egyik kiképző repülőgépe

Balesetet szenvedett 2015 június 25-én, leszállás közben a Magyar Honvédség egyik kiképző repülőgépe Szolnokon. A két pilóta elhagyta a JAK-52-est, egyiküket az MH Egészségügyi Központba szállították. A részletekről dr. Benkő Tibor vezérezredes, Honvéd Vezérkar főnök tartott rendkívüli sajtótájékoztatót Budapesten.
http://www.honvedelem.hu/cikk/51866_balesetet_szenvedett_a_honvedseg_egyik_kikepzo_repulogepe
NEW! Origo: http://www.origo.hu/itthon/20150626-gripen-szolnok-jak-52-hende-csaba-baleset.html
aboveMedRes! Nowadays Yak-52  source: www.honvedelem.hu
above: skeetch of  IFR - NDB Inner Marker landing manoeuver.
РУКОВОДСТВО ПО ЛЁТНОЙ ЭКСПЛУАТАЦИИ САМОЛЕТА ЯК-52

above: HiRes! 'Air Art Graphics': Juci'bacsi's side-view profile artwork by airbrush and paintbrush for HuHDF 89th Helicopter Base - Szolnok LHSN 2003. After printing sheet for collection.  Juci'bácsi grafikája szórópisztollyal és ecsettel utána nyomdai munkára elkészítve a Szolnok MH 89. Helikopterbázis részére.  Free pic!

Як-52 Яковлева
above: HiRes! Original printing scanned paint about 90 x 40 cm plastic white board.  Free pic!
below: HiRes! task Photos for My sideview graphic artwork from Szolnok by communication.
 
above: NEW! HiRes! Jucibacsi's photo: Left-side  Ano nav light  and Flash strobe light
aboveHiRes! task Photos for My sideview graphic artwork. Right main landing gear
belowHiRes! Recratable undergarriage - Behúzható futómű
above: NoHigher! source: www.honvedelem.hu

above: HiRes! original photo about HuAF Yak-52 at LHSN HHDF 89th "Ittebei Kiss József" Helicopter Base Szolnok-Szanda. Magyar Légierő: Szolnok "IKJ" Helikopter Bázis -katonai repülőtér.

above: MedRes! Flt. Lt. Col. Jenei "Humour-Harold" Barna rep. alez. (former MiG-23 pilot) the cmdr. of Trainer sqn. Nowadays He is the An-26 Transport sqn's cmdr at Kecskemét HuAFB

above: MedRes! Drawing of  Left: Forward - Student  Right: Rear - Tutor cabin
Forward cabin: Ru. cyrillic text: Рис. 3 Передняя кабина самолета
1 - кнопка «Контр ламп », 2 - переключатель магнето ПМ-1; 3 - сигнальные лампы «Шасси выпущено», 4 - кран уборки и выпуска шасси, 5 - сигнальные лампы «Шасси убрано», 6 - сдвоенный манометр сжатого воздуха 2M-80K; 7 - мановакуумметр МВ-16К; 8 - тахометр ИТЭ-1К, 9 - сигнальная лампа предельной перегрузки, 10 - акселерометр AM 9C, 11 - указатель скорости УС-450К, 12 - высотомер ВД-10К; 13 - авиагоризонт АГИ-1К; 14 - указатель УГР-4УК из комплекта ГМК-1А, 15 - магнитный компас КИ-13К, 16 - комбинированный прибор ДА 30. 17- вольтамперметр ВА-2К, 18 - указатель индикатора ЭМИ-ЗК; 19 - заливной шприц; 20 - абонентский щиток СПУ-9; 21 - пульт управления радиостанцией «Баклан-5», 22 - электрощиток автоматов защиты сети; 23 - кран управления посадочными щитками, 24 - ручка управления, 25 - штурвал управления триммером, 26 - рычаг управления шагом винта, 27 - рычаг стопора, 28 - рычаг управления Дроссельной заслонкой карбюратора с кнопками «Радио» и «СПУ», 29 - рычаг управления пожарным краном; 30 - кнопка «Запуск двиг », 31 - сигнальные лампы «Щитки вып - убр », 32 - сигнальная лампа «Отказ генер »; 33 - сигнальная лампа «Стружка в масле», 34 - часы АЧС-1К; 35 - сигнальная лампа «Обогрев ПВД», 36 - патрубок вентиляции кабины, 37 - сигнальная, лампа «ГМК не польз »; 38 - указатель температуры смеси ТУЭ-48К, 39 - указатель температуры цилиндров ТЦТ-13К, 40 - указатель уровня топлива ИУТ-3-1; 41 - электрощиток автоматов защиты сети, 42 - педали управления рулем направления; 43 - рычаг стопора, 44 - рычаг управления створкой маслорадиатора; 45 - рычаг управления жалюзи; 46 - рычаг управления подогревом смеси; 47 - рычаг управления вентиляцией; 48 - кран аварийного выпуска шасси; 49 - пульт управления АРК-15М; 50 - пульт управления ПУ-26 из комплекта ГМК-1А. 

aboveMedResVargha Tamás HM Parlamenti Államtitkár (PÁT) ismerkedik a kabinnal 2014.

above: NEW! NoHigher! HuAF's School - Education - Trainer Yak's tutor pilot at MH 89. HB Szolnok - LHSN - az iskola - kiképző - tréner Jak oktató pilótája.


above: NoHigher! Original painted Yakovlev "Rosto"

Як-52 — советский спортивно-тренировочный самолёт.

above: No Higher! Jakovlev Jak-52  NDK (GDR & Soviet markings)
Представляет собой двухместный цельнометаллический моноплан с низкорасположенным свободнонесущим крылом. Являлся одним из основных учебно-тренировочных самолётов СССР для первоначальной подготовки лётного состава.
Тип: учебный самолёт
Разработчик ОКБ Яковлева
Производитель Aerostar
Первый полёт: 1979 год
Начало эксплуатации: 1979 год
Статус: эксплуатируется
Основные эксплуатанты: ДОСААФ
Годы производства: 1977 — 1998
Единиц произведено: ~1 800
Базовая модель: Як-50
Технические характеристики:
  • Взлётный вес — 1 423 кг
  • Мощность двигателя — 360 л.с
  • Максимальная скорость — 360 км/ч
  • Скорость сваливания — 130 км/ч
  • Эксплуатационная перегрузка — +7/-5 g
  • Максимальный запас топлива — 122 л
  • Максимальная дальность полёта — 900 км
  • Длина разбега/пробега — 180/300 м
  • Ресурс — 3 000 ч
  • Календарный срок эксплуатации — 30 лет
above: FREE! Part of 'Air Art' Graphics' artwork: 10th Annyversary of NATO's HuAF Poster
Iskola, Kiképző és Gyakorló repülőgépek a Magyar Légierő-kben (Pigeon!)
aboveNEWHiRes! The precedessor Jak-18 "Fürj" - "Quail" - 'Max'

above: NEW! NoHigher! photo by CANON EOS-6D AVIATOR Magazin's chief editor: Angyal László Samu - Leslie Angel Samuel from other PL Jak-18. airfield Góraszka in Poland during Air-Picnic. Yak-18  "Quail" Belgian OO-.xxx with Ernest uncle 100 yo. (IM)   below: NEW! HiRes!


above: Large! Recractable undergarriage - Behúzható futómű


above & below: NoHigher!

 above: MedRes! Formation flight exercise. below: HiRes! Two variations camouflage - Álcázófestés

 The Rumanian camo paint (otkotoure & topart style) - A Román festésű példányok 1994. above: MedRes!in the HuAF - a Magyar Légierőben   below: MedRes!

above: MedRes! First Romanien AV Bacau Jak-52 serie with very nice camouflage and with two blades airscrew for HuAF's beginning. This is in Szolnok (LHSN)Military Aviation Museum of MoD HIM (HM. Hadtörténeti Intézet és Múzeum - Military History Museum).
Hu. text: A Jak–52 (orosz írással: Як–52 angolul: Yakovlev Yak-52), román jelzéssel Jak–52 a szovjet Jakovlev tervezőiroda kétüléses, légcsavaros, alapszintű kiképző és gyakorló repülőgépe. A KGST-együttműködés keretében a romániai Aerostar repülőgépgyárban kezdődött el a sorozatgyártása, amely még napjainkban is tart. Eredetileg a DOSZAAF igényeinek megfelelően gyakorló műrepülés céljára fejlesztették ki.
A repülőgép népszerű lett a maga kategóriájában, amit az a tény is bizonyít, hogy Kelet-Európán kívül számos Nyugat-Európai országba, az USA-ba és Kanadába is exportálták.
Funkció: kiképző és gyakorló repülőgép
Gyártó: 'Aerostar'
TervezőJakovlev (Főkonstruktőr: Vjacseszlav Kondratyjev)
Gyártási darabszám: kb. 1800 db
Fő üzemeltetők: Szovjetunió, Oroszország, Románia, Magyarország
Első felszállás: 1976

Magyarországi alkalmazása:
12 darab Jak–52 típusú repülőgép 1994-ben érkezett meg Szolnokra a romániai gyárból ládákban, szétszerelt állapotban. Összeszerelésüket a repülőtér műszaki állománya és a gyári küldöttség közösen végezte.
2003. november 13-án a Magyar Légierő egyik Jak–52-ese gyakorló repülés közben Szolnoktól nem messze,Tiszagyenda határában lezuhant, mindkét pilóta életét vesztette. 2015. június 25-én a szolnoki katonai repülőtérkörzetében gyakorló repülés közben kigyulladt a Magyar Légierő egy másik Jak–52-es gépe. A Magyar Légierőnél rendszeresített gépek egyik (04-es oldalszámú) példánya 2011 tavaszától a szolnoki repülőmúzeumban van kiállítva.
A katonai alkalmazás mellett Magyarországon több példánya repül polgári jelzéssel.
above: NoHigher! Soviet camouflage patterns
Műszaki jellemzői: Hu. text:
A repülőgépbe egy kilenchengeres, M–14P típusú léghűtéses csillagmotort építettek, amely 2,4 m átmérőjű, állítható állásszögű, kéttollú V53TA–D–35 típusú légcsavart hajt. A motor egy csőszerkezetű tartókerettel csatlakozik a nulladik törzskerethez. A motorhoz jutó hűtőlevegő mennyisége zsalukkal szabályozható.

above two: HiRes!   below: Right: "Townend" airstream ring/nacelle - áramvonalazó gyűrű

above: NEW! NoHigher! Similar design from WW-Two USN: Lt. Samuel 'Ted' Hutchins of Port Charlotte, Fla. climbs out of his Chance-Vought OS2U "Kingfisher" spotter-plane after coming back aboard the Battleship USS-"South Dakota"-off Okinawa, January 22nd 1945.  source: www.pinterest.com

A Vegyenyejev M–14P a Szovjetunióban kifejlesztett és gyártott kilenc hengeres, léghűtéses, mechanikus feltöltővel ellátott csillagmotor, amely az Ivcsenko AI–14RF motoron alapul. Sorozatgyártása jelenleg is folyik.    below: HiRes! The firs serie was made with two blades adjustable airscrew. - Az első széria kéttollú állítható légcsavarral készültek. - 1950s Pin-Up with pink bow  ~Up rózsaszín
above: NEW! Ceiling fan airplane by Engineering Co. Manufactured  Fan-Dallas 1940 DC110V

above: NEW! MedRes! NA AT-6 "Texan" mechaniker Pin-Up Cretaions Cynthia Photography  source: Google album: Hun. collector: Mr. Bányiczki Zoltán

Hu. text: A tervezés alapjául szolgáló AI–14-t az Alekszandr Ivcsenko vezetése alatt álló zaporizzsjai OKB–478 (ma: Ivcsenko–Progresz) tervezőirodában fejlesztették ki, eredetileg az An–14 repülőgép számára, de később több más típuson is alkalmazták. A motor főkonstruktőre Ivan Vegyenyejev volt. A fejlesztéshez felhasználták az M–48 és M–49 csillagmotorokkal szerzett tapasztalatokat. A motor sorozatgyártása a Voronyezsi Motorgyárban kezdődött el. Később Vegyenyejev saját tervezőirodát hozott létre Voronyezsben, ahol hozzálátott az AI–14 továbbfejlesztéséhez és kialakították az M–14 motorcsaládot.
A keverékképzés karburátorban történik, az üzemanyagszivattyú mechanikus. A motor minden repülési helyzetben üzemképes. Indítása pneumatikus rendszerrel lehetséges. A motor alapváltozata a 224 kW (300 LE) teljesítményű M–14P. A helikopterek számára kialakított M–14V–26 változat hűtőventilátorral van ellátva. A motor alapesetben reduktoros, de létezik közvetlen kihajtású változata is.
Az M–14P-n alapul a Voronyezsi Gépgyár 320 kW-os (430 LE) M9F motorja, amelynél növelték a kompresszióviszonyt, módosítottak a feltöltőn, korszerűbb anyagokat és gyártástechnológiát alkalmaznak. Az üzemanyag-befecskendezővel ellátott növelt teljesítményű, 335 kW-os (450 LE) változatát, az M9FS-t a Szu–49-hez alakították ki.  - Romániában licenc alapján a bákói "Motorstar" vállalat gyártja.
source: https://hu.wikipedia.org/wiki/Jak%E2%80%9352
above: Rumanian AF    below: DOSzAAF
DOSAAF (Russian: ДОСААФ), full name Volunteer Society for Cooperation with the Army, Aviation, and Fleet (Russian: Добровольное Общество Содействия Армии, Авиации и Флоту), was a paramilitary sport organization in the Soviet Union, concerned mainly with weapons, automobiles and aviation. The society was established in 1927 as OSOAVIAKhIM and from 1951 to 1991 carried the name of DOSAAF.
The society was preserved in some post-Soviet Republics, e.g. Russia and Belarus, although these may use a different name. In Ukraine, for example, the counterpart is "Society of Assistance to Defense of Ukraine". In Russia it was reformed in December 1991 as the Russian Defence Sports-Technical Organization ROSTO (Russian: Российская оборонная спортивно-техническая организация – РОСТО). In December 2009, RОSТО was renamed DOSAAF Russia.
The stated goal of the society was "patriotic upbringing of the population and preparation of it to the defense of the Motherland". Among the means to achieve this was the development of paramilitary sports. Initially, an important goal was financial support of the Soviet military (by membership fees, subscriptions, lotteries and donations). At the same time, ordinary sports were supported within the framework of DOSAAF facilities: sports halls, stadiums, swimming pools.
  https://en.wikipedia.org/wiki/DOSAAF
az orosz katonai és polgári pilótaképzésben kulcsszerepet játszó szervezet a DOSzAAF
above: HiRes!   below: Vedeneyev M.-14R (the P letter because cyrillicP = R, П = P)
ОБЩИЕ СВЕДЕНИЯ Як-52 - двухместный учебно-тренировочный спортивный самолет-моноплан с низко расположенным крылом и убирающимся в полете трехколесным шасси (Рис. 1). Самолет имеет следующие конфигурации: с колесным шасси: шасси убрано, щитки убраны - полетная конфигурация; шасси выпущено, щитки выпущены - посадочная конфигурация; с лыжным шасси: шасси выпущено, щитки убраны - полетная конфигурация; шасси выпущено, щитки выпущены - посадочная конфигурация. На самолете установлен двигатель воздушного охлаждения М-14П мощностью 360 л. с. с винтом В530ТА-Д35.

above: Juci'bácsi's scanned coll.: HiRes! A belsőégésű motorok működési elve - Theory of Inner burning engines

above: NEW! MedRes! Juci'bácsi's scanned collection: "Mit tudsz a világról? 1956. Budapest Ifjúsági Könyvkiadó. - What do you know about the World - Youth Publishing.  below: MedRes!
above: NEW! MedRes! Four bars 'Otto'-system engine - a Négyütemű 'Ottó'-motor~.
below: Kinematic schema of turbocharger operation - a turbófeltöltő kinematikus működési.

above: NEW!

above: NEW! Russian - cyrillicKinematic schema of radial piston engine.
above: NEW! The cyrillic kinematic princip of Reductor to airscrew
above: NEW! NoHigher! - Following the Soviet-Russian Radial Cylinders Engines - High Beauty American Pin-Up Girl Stewardess in colours of Russian flag wear before Lockheed L-1049F's "Super Constellation" ("Connie") Wright "Cyclone" engine.  source: www.pinterest.com  Photobilly: 'Vintage Style photography' by Boštjan Tacolhttp://www.photobilly.net/
above: NEW! MedRes! Juci'bacsi's scanned coll.: also FREE! Lisunov Li-2's Shvetsov ASh-82 (designated M-82 before 1941) is a nine-cylinder, air-cooled, radial aircraft engineproduced Soviet Union.- IL-14 Швецова АШ-62ИР

below follow: Soviet / Russian made Radial Piston Engines

above: NEW! NoHigher! GiftBaksi Szalma Tünde Graphiker from Szeged: scanned Svetshov ASh-62 one ring radial piston engine for, Lisunov Li-2 "Teve-Camel", Antonov An-2 "Ancsa"

above: NEW! HiRes! cyrillic: Cross section of  Fitting nine cilinders radial piston engine to Sukhoi Su-2 Recon/Attack "Battle" two seated Soviet frontovnoy fighting aircraft in WW-Two.  below two: NEWMedRes! General cross section


https://en.wikipedia.org/wiki/Shvetsov_ASh-62    aboveNEW! drawings M-14P HiRes!
above: NEW! MedRes! M-14P 9 hengeres dugattyús csillagmotor
above: NEW! NoHigher! Necklace jewell made from ring tube part of Radial Piston - nyaklánc
above: NEW! MedRes! Svetshov evolution chart
above: NEW! Cross section drawing - Metszetrajz Ai-14R
The Vedeneev M14P is a Russian nine cylinder, four-stroke, air-cooled, petrol-powered radial engine. Producing 360 hp (268 kW), its design dates from the 1940s (Kotelnikov 2005), and is itself a development of the Ivchenko AI-14 engine. The M14P has recently become increasingly popular in experimental aircraft and kit designs such as the Murphy Moose, Radial Rocket, Pitts Model 12, and others. Historically, the engine has been used extensively by the Yakovlev and Sukhoi Design Bureaus.
The M14PF is a 400 hp (298 kW) version of the M14R.  http://okbm.ru/Publ/Vedeneev.pdf



Иван Михайлович Веденеев родился 23 декабря 1912г - августа 1992 года
В 1960—1973 гг. — Главный конструктор конструкторского бюро п/я 100 (в настоящее время ЗАО «ОКБМ» («Опытно-конструкторское бюро моторостроения»), Воронеж). Первыми двигателями КБ стали двигатели АИ-14РФ и АИ-14ВФ, разработанные на базе двигателей АИ-14 и АИ-14В Запорожского машиностроительного КБ.
В конце 60-х годов Веденеевым И.М., вместе с группой ведущих специалистов был разработан новый авиационный поршневой двигатель, в последствии получивший обозначение М-14П. Двигатель был запущен в серийное производство в 1973 году. В дальнейшем на базе этого двигателя была разработана целая гамма авиационных поршневых двигателей: М-14ПФ; М-14Х; М-14Р; М-9Ф; М-9ФВ; М-14В26В; М-14В26В1; М-14ПТ; М-14ПТ2. Создатели самолета ЯК-50 с двигателями М-14П стали лауреатами Государственной премии.


belowNEWRightMedRes! M-14P & Ai-14A szolnoki repülőmúzeumban kiállított AI–14R motor
        
above: NEW! NoHigher! Jak-18T
Olexander Heorhiovych Ivchenko is a famous aircraft engine engineer that established his own school of aircraft engine production and united professional of the highest rank. He is a legend, who changed our world for the better. He is an academician of NAS of Ukraine, holder of the Lenin and Stalin National awards, PhD in science, a Hero of the Socialism. - See more at: http://kpi.ua/en/node/8867#sthash.mba9FSMj.dpuf middle: Ivchenko-OKB-3.-Muravchenko


aboveNEWLeft: Ivchenko old ceh  Right: Ivchenko OKB Building Zaporozsje - Ukraine
Ivchenko-Progress ZMKB (Ukrainian: Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро «Прогрес» ім. О.Г.Івченка, Zaporizhia Machine-Building Design Bureau Progress State Enterprise named after Academician O.H.Ivchenko), formerly OKB-478 and Ivchenko Lotarev, is a state design bureau for aircraft engines in Zaporizhia,Ukraine whose products are widely used in both civil and military aircraft, most notably by Antonov, Beriev, Ilyushin,Tupolev, Mil and Yakovlev. Also PZL-Mielec has used a Progress engine in one of their cropdusters. Both the largest plane in the world, the An 225 and the largest helicopter, the Mi-26, are powered by Lotarev engines. The bureau is administered by the Ukrainian Defense Industry and the Ministry of Industrial Policy.

«Запорожское машиностроительное конструкторское бюро „Прогресс“ имени академика А. Г. Ивченко» — государственное предприятие, которое входит в состав государственного концернаУкроборонпром https://ru.wikipedia.org/wiki/

above: Памятник А. Г. Ивченко рядом с ЗМКБ «Прогресс» - Memorial of Ivchenko

Hu. text: Az Ivcsenko AI–14 a Szovjetunióban kifejlesztett kilenc hengeres, egykoszorús, léghűtéses csillagmotor. 

A motort az Alekszandr Ivcsenko vezetése alatt álló, zaporizzsjai OKB–478 tervezőirodában fejlesztették ki 1948-ban, eredetileg az An–14 repülőgép számára. A motor főkonstruktőre I. M. Vegyenyejev volt. Tervezése során az M–48 és M–49 kísérleti motorokkal szerzett tapasztalatokból indultak ki. 

Az alapváltozat 176 kW (240 LE) teljesítményű volt. Sorozatgyártása a Voronyezsi Gépgyárban folyt. A legelterjedtebb változata a reduktorral ellátott 194 kW (260 Le) teljesítményű AI–14R, amelyet 1950 decemberétől gyártottak. Az An–14-en kívül a Jak–12 és a Jak–18 repülőgépeken alkalmazták, tipikusan kéttollú légcsavarral. A motorokon sűrített levegős indítást alkalmaztak. Helikopterekhez szánt változatát is kialakították, az AI–14V és növelt teljesítményű változatát, az AI–14VF-t a Ka–15-be és a Ka–18-ban építették. 

A Szovjetunión kívül Lengyelországban és Kínában licenc alapján gyártják még napjainkban. Lengyelországban a WSK–Kalisz vállalatnál 1956-ban indult el az AI–14R sorozatgyártása, amely az AI–14RA típusjelet kapta. A lengyel gyártású motorokat a PZL–101 Gawron és PZL–104 Wilga repülőgépeken alkalmazzák.    
A motort Vegyenyejev továbbfejlesztette és modernizálta, és az így kialakított, feltöltővel ellátott AI–14RF változat maximális teljesítménye már elérte a 224 kW-t (300 LE), ez szolgált alapul a Vegyenyejev M–14 motorcsaládhoz.
Típusváltozatok:
AI–14 – 176 kW-s (240 LE) alapváltozat
AI–14V – az AI–14, Ka–15 helikopteren alkalmazott változata
AI–14VF – az AI–14V 205 kW-ra (280 LE) növelt teljesítményű változata, 1960-tól gyártották, a Ka–18 helikopteren alkalmazták
AI–14R – a Jak–12-n használt 191 kW (260 LE) teljesítményű változat
AI–14R2 – az An–14 első változatán használt motor
AI–14RA – Lengyelországban gyártott változat, a PZL–101 Gawron és PZL–104 Wilga repülőgépeken használják
AI–14RF (M–14) – 220 kW-ra (300 LE) növelt teljesítményű változat, az An–14A, Jak–12B és Jak–18A repülőgépeken alkalmazták
Műszaki adatok (AI–14R):
Hengerek száma: 9
Hengerűrtartalom: 10,2 l
Furat: 130 mm
Löket: 105 mm
Maximális teljesítmény: 194 kW (260 Le)
Névleges teljesítmény: 161 kW (220 Le)

Ивченко АИ-14 (М-14) — однорядный 9-цилиндровый звездообразный двигатель воздушного охлаждения. Двигатель был разработан в ОКБ-478 ЗМКБ «Прогресс» им. академика А. Г. Ивченко для многоцелевого самолёта Ан-14. Главный конструктор И. М. Веденеев (Главный конструктор "ОКБ Моторостроения", город Воронеж, с 1960 по 1973 год). При проектировании использовался опыт, накопленный при создании двигателей М-48 и М-49. В 1959 году двигатель был передан в "ОКБ Моторостроения", город Воронеж. В 1964 году "ОКБ Моторостроения" был разработан двигатель М-14В26 для вертолета Ка-26. "ОКБ Моторостроения" был разработан и выпущен в 1974 году в серийное производство двигатель М-14П. Двигатель М-14П стал базовым для целой гаммы двигателей М-14Х, М-14ПФ, М-14В26В, М-14Р, М-14В26В1, М-14ПТ, М-14ПТ-2. Серийное производство было налажено на Воронежском механическом заводе. Серийное производство фактически приостановлено в 1994 году. После получения лицензии от Советского Союза лицензионная версия АИ-14Р производилась в Польше WSK-Kalisz с 1956 по 2007 год.
Содержание:
1 Модификации
2 Применение
3 Примечания
4 Ссылки
Модификации:
АИ-14 — базовый, мощность 240 л.с.
АИ-14В — двигатель вертолёта Ка-15.
АИ-14ВФ — форсированный до 280 л.с. Выпускался с 1960 года. Устанавливался на Ка-15М, Ка-18.
АИ-14Р — двигатель для самолёта Як-12Р. Наиболее часто встречается в различных модификациях.
АИ-14Р2 — форсированный до 260 л.с. Предназначался для самолётов «АЕ», А-6, первого варианта Ан-14.
АИ-14РА — двигатель для самолёта PZL-104 Wilga.
АИ-14РФ (М-14) — форсированный до 300 л.с. Устанавливался на самолётах Ан-14А, Як-12Б, Як-18А.
М-14В26 — вертолётный мощностью 325 л.с. Отличается коническим редуктором и муфтой сцепления. Устанавливался на Ка-15, Ка-18, Ка-26.
М-14В26В — двигатель для вертолёта Ми-34. Мощность увеличена до 370 л.с.
М-14В26В1 — двигатель для вертолёта Ми-34. Мощность увеличена до 400 л.с.
М-14П — двигатель для Як-18Т, Як-50, Як-52, Авиатика-МАИ-900 «Акробат»[1]. Выпускался с 1974 года. Мощность 360 л.с.
М-14ПТ — двигатель для многоцелевого самолёта Як-58. Мощность 355 л.с.
М-14ПФ — форсированный до 400 л.с. Устанавливается на Су-31.
М-14Х — двигатель для Як-54. Устанавливается также на Як-52М.
М-14Р — форсированный до 450 л.с. Устанавливается на Су-31.
М-9 — серия двигателей, разрабатываемых на Воронежском механическом заводе, на базе М-14П.
· М-9Ф
· М-9ФС
· М-9Т
Применение:
Самолёт Ан-14 – АИ-14РФ
Самолёт Як-12Р – АИ-14Р
Самолёт Як-18 – М-14П
Самолёт СМ-2000П – М-14П
Самолёт Aero L-60S Brigadýr – АИ-14Р
Самолёт Nanchang CJ-6
Самолёт PZL-101 Gawron – АИ-14РА
Самолёт PZL-104 Wilga – АИ-14РА
Вертолёт Ка-15 – АИ-14В
Вертолёт Ка-18 – АИ-14ВФ
Вертолёт Ка-26 – М-14В26
Вертолёт Ми-34 – М-14В26В
Авиатика—МАИ—900 «Акробат» - М-14П


above and below six: NEW! HiRes! Juci'bacsi's Olympus photo 2008.: PZL-101 "Gawron" - "Rook" kilenchengeres tovaris Ivcsenko AI–14R csillagmotorja (az M-14 elődje) kipufogócső szerelés alatt Mr. Gyöngyösi Laci a Rácalmás-i Múzeumőr & Polihisztor által near Dunaújváros alatt Apostag-i airfield-en. https://en.wikipedia.org/wiki/PZL-101_Gawron




above: NEW+! Juci'bacsi Olympus "'Camedia" photo: HiRes! Gönygyösi Laci's M14 engine in His motor preparation pool in Rácalmás

above: NEW! MedRes! M14P engine in Barrett Precision Engines INC,  www.BPAengines.com




above: Juci'bacsi's photo: NEW! HiRes! except top right pic NoHigh! My friend In Memo. inner arhitect master  Markovics Péter's Polikarpov Po-2 "Podva" model HA-POD RC-model with Hungarian made 5 radial piston engine. This model was operating statist star movie "Így jöttünk mi." c. filmben 1960's. The momodel had hanged still 4 years in Veszprém in Military Culture House HEMO (Helyőrségi Művelődési Otthon) as a decoration. - Magyar film főszereplő távirányítású modellrepülőgép.

aboveNEWHiRes! Mil Mi-1 'Hare' cross-section - metszet with Ivchenko Ai-14 ncrpe.

above: Juci'bá scan: NEW! NoHigher! schema of Mil Mi-1 air cooling system. Hu book 1968. also FREE!


above: NEW! Left: MedRes! двигатели АИ-14РФ и АИ-14ВФ AI-14 in Mil Mi-1 helicopter at Alsónémedi "Roncs-Ranch-Wreck~") near highway M5  Right: HiRes! M-14V26 in Ka-26

above: NEW! NoHigher! Mil Mi-1 'Aeroflot' cutaway
above: NEW! Kamov & Ivchenko
Kamov Ka-26 vith M-14V26   below Two: MedRes!

 Kamov Ka-26 'Hoodlum'
above: Juci'bá scan: NEWNoHigher! also FREE! schema of Kamow Ka-26 transmission. Hu book 1968.
Веденеева И.М. были разработаны вертолетный поршневой двигатель М-14В26 и главный вертолетный редуктор Р-26 для вертолета Ка-26 конструкторского бюро Камова.
Kamov Ka-26: NEW! MedRes! LHSN Szolnok Katonai Repülőmúzeum - Mil. Aviation Museum
above & below: Juci'bá scan: NEWNoHigher! also FREE! Sikorsky S-55/H-19 "Chickasaw" licensed English Westland "Whirwlind". Hu book 1968.
above: NEW! NoHigher! Mil Mi-4 "Hound" 1952 with Svecov ASh-82V 1250KW
above: NEW! Mil Mi-4 transmission - original draw about manual.   below: NEW! NoHigher!

above & below: HiRes! French Made; PC software HiTech: 'Marcel Dassault' MD "SolidWorks" 3D graphic design artwork sheets.


Design and development
The engine's intake system uses a gear driven supercharger and an automatic-mixture type carburetor. Power is transmitted to the propeller via a reduction gearbox.
In addition to the carburetor, the engine has a speed governor, two magnetos, mechanical fuel pump, generator, and an oil pump. It is started pneumatically, and remains fully operational during inverted flight. Unlike most Western aero-engines, which turn to the right (clockwise) when viewed from the cockpit, the M14P rotates to the left (counter-clockwise).
A factory modification to the supercharger gearing results in the engine producing 400 hp, while non-factory modifications have it producing as much as 460 hp. Such non-factory engines may also incorporate other upgrades, such as electric starters and electronic ignition.
When operated in a certified aircraft, the TBO (Time Between Overhauls) for the M14P engine is 750 hours initially, and every 500 hours thereafter. On experimental aircraft, the engines are often run to their complete 2250-hour design life before overhaul.

above: Left: MedRes!  above Right & below: NoHigher!
The M14-V26 variant has been developed exclusively for the Kamov Ka-26, where "V" stands for vertolet (helicopter) and "26" for Ka-26. Power is rated at 239 kW (325 HP) for take-off. The engine has no integral gearbox; instead, the power is transmitted to the main reduction gearbox via an interconnect shaft
Aircraft Products: Vendenyev M14P / M14PF Radial Engine Information
The M14P-XDX Engine GeSoCo Industries in Swanton, Vermont is the primary importer of the M14P & PF radial engines which power the Pitts Model 14 and Skybolt R. This engine series is available in two basic versions: the 360 horsepower M14P and the 400 horsepower M14PF. Both of these engines are completely suitable for either the Skybolt R and Pitts Model 14, though we do recommend the 400 HP version (M14PF) to realize the maximum performance potential of these airframes. This Russian-designed engine has a long track record (30+ years) of rugged reliability. Some basic features of the M14P/M14PF engines include:
  • 360 or 400 Horsepower
  • Reliable - 30+ years experience
  • Proven Design - Sukhoi/Yakolev
  • Light weight - only 485 lbs.
  • 1500 Hr. TBO
  • Fully Inverted Oil & Fuel Systems
  • 100 Hr. Warranty
  • Western Propeller Flange
  • Low Cost per HP
  • Extensive component commonality between versions
The Russian M14P engine series has powered the Russian piston fleet of military training and aerobatic aircraft for over 30 years. These aircraft include the Yakolev Yak-50, 52, 55 and Yak-12. Many world aerobatic championships have been won by M14P-powered airplanes, the Sukhoi Su-26, Su-29, and Su-31. sourcehttp://www.steenaero.com/products/engine_m14p.cfm   below: MedRes! Ivchenko M-13

above: NEW! HiRes! M-14P cross section artwork about crankhouse - forgattyúsházról

above: NoHigher! Longitudinal cross section color drawing about M-14P  below: NoHigher!

above & below: NEW! NoHigher! MedR! Colour cutaway artwork about M-14P,   bottom: M14-V26 for two engines helicopter Kamov Ka-26 


above: NEW! WW-One radial piston engine on Sopwith "Camel" before Diesel-Punk PinUp.

above: NEW! NoHigher! 3D artwork: Le 'Rhone' 9C Rotary Engine-how it worked - WW-One

above: NEW! MedRes! Rear view of a Wright Whirlwind J-5c. by Charles Lindbergh

This is the engine used by Charles Lindbergh to power his aircraft, the "Spirit of St. Louis" on May 21, 1927, to complete the first solo non-stop transatlantic flight in history, flying 3,610 miles between Roosevelt Field on Long Island, New York, and Paris in 33 hours, 30 minutes. Lindbergh won the prize offered by New York hotel owner Raymond Orteig to the first aviator to fly an aircraft directly across the Atlantic between New York and Paris. source: pinterest
above: NEW! NoHigher! Pratt & Whitney Wasp R-1340 radial engine

above: NEW! HiRes! American Reconstruction of Nieuport Ni.24 fighter's  'ROTEC' engine. 2009.

above: American Rotec's  R2800 7 Cylinder 110HP air cooler Radial Piston Engine.
above: Rotec's R3600 9 Cylinder 150HP

below two: MedRes! Gif  M-14P crankshaft

above: NoHigher! General arangement French aircooler engine Clerget


above: Left: HiRes!  below 2: MedRes! Wright R-1340 "Wasp" S1H1-G Clearance index char
above: MedRes! 'Stromberg' carburetor   below: NEW! MedRes! Carburetor princip - porlasztó
above: NEW! HiRes! Karburator - Porlasztó (a Csonka János -féle alapelven működő)
above: Carburaetor and regulator of revolution - Röpsúlyos fordulatszámszabályozó

above: NEW! Left: MedRes!  Right: HiRes! 'Bendix-Stromberg' "Vergas" carburaetor

above: NEW! Juci'bacsi scanned coll.: MedRes! DDR taschen bok from early 1970's NDK-Centrum

above: NEW! HiRes! Boeing "Stearman"

above & below four: NEW! MedRes! Soviet made Svechov ASch-82V Lisunov Li-2 (DC-3/C-47 "Dakota"/"Skytrain" licenced) cutaway AS-82 18 cilinders two rows radial piston engine. 



above: NEW! NoHigher! Yak-52 in turning flight a
above: Juci'bacsi scan.:  NEWNoHigher! Sukhoi Su-26M aero acrobatic with M-14P   source: NDK - GDR - DDR Flieger Revüe early 1980's also FREE!
Силовая установка самолета состоит из двигателя М-14П с воздушным винтом Б530ТА-Д35, подмоторной рамы, выхлопного коллектора, приводов управления двигателем и агрегатами, а также из систем охлаждения и запуска, топливной и масляной систем. Авиационный двигатель М-14П - четырехтактный, бензиновый, воздушного охлаждения, девятицилиндровый, однорядный со звездообразным расположением цилиндров и карбюраторным смесеобразованием.

РУКОВОДСТВО ПО ЛЕТНОЙ ЭКСПЛУАТАЦИИ САМОЛЕТА ЯК-52
Manual: http://www.tosnoaero.ru/library/manual/Yak-52.pdf
1.) Рис. 8. Принципиальная схема топливной системы 1 - мановакуумметр МВ16К; 2-кран разжижения масла; 3 - заливной шприц; 4 - правый топливный бак; 5 - заправочная горловина; 6 - компенсационный бачок; 7 - дроссели; 8 - обратный клапан; 9 - блок обратных клапанов, 10 - сливной кран, 11 - расходный бачок; 12 - левый топливный бак, 13 - датчик топливомера ДСУ-1-2; 14 - указатель сигнализатора уровня топлива ИУТ-3 1; 15 - пожарный кран, 16- бензофильтр, 17 - приемники давления топлива П-1Б, 18 - электрические моторные индикаторы ЭМИ- ЗК; 19 - фильтр тонкой очистки, 20 - указатель температуры смеси ТУЭ-48К расходного бачка в бензобаки при пикировании самолета. Масляная система предназначена для подачи 
below: M-14R   belowTop: LeftMedRes! M-14R 1.) Fuel system - Üzemanyagellátó rendszer.   RightNoHigher! Jak-18T  M-14R Oil Lubricating system - Kenőolaj rendszer.



above: MedRes! systems of M-14P  Right: 2.) Air supply-control system
2.) Рис. 7 Принципиальная схема воздушной системы 1 - фильтр-отстойник ФТ; 2 - обратные клапаны, 3 - редукционный клапан, 4 - зарядный штуцер; 5 - баллон аварийной системы; 6 - баллон основной системы; 7 - фильтр 31ВФЗА; 8 - трехходовой кран 625300М; 9 - электропневмоклапан ЭК-48; 10 - командный кран шасси; 11, 12 - манометры 2М-80, 13 - кран 992АТ (зарядка сети); 14, 15 - краны 992АТ-3 аварийного выпуска шасси; 16 - стравливающий клапан 562300; 17 - подъемник, 18 - аварийные клапаны; 19 - цилиндр открытия замка передней опоры шасси; 20 - подъемник основных опор шасси; 21 - цилиндры открытия замков; 22 - редукционный клапан ПУ-7 (У 139); 23 - клапан УП53/1М; 24 - дифференциал ПУ-8 (У135); 25 - тормозные колеса основных опор шасси; 26, 27 - трехходовые краны 625300М; 28 - цилиндр уборки и выпуска посадочных щитков, Питание сжатым воздухом.
above: Oil lubricant system of engine - motor kenőolajrendszer
Рис. 9 Принципиальная схема маслосистемы 1 - передний суфлер двигателя; 2 - задний суфлер двигателя; 3 - маслобак; 4 - сливной кран маслобака; 5 - приемник температуры П-1; 6 - маслокарман; 7 - воздушно-масляный радиатор; 8 - суфлерный бак; 9 - маслофильтр; 10 - указатели из комплекта ЭМИ-ЗК; 11 - приемники давления масла П-15Б 6.5. ЭЛЕКТРООБОРУДОВАНИЕ САМОЛЕТА
above: NEW! general lubricant system at car's motor

above: NEW! NoHigher! 18+ "Oil filter". Hu. Miss. Frank Emese from origin FHM/CKM    source: www.perfect10.com

above: NEW! MedRes! Italian 'Savoia-Marchetti' three engines Torpedobomber SM.79 "Sparviero" 'Alfa-Romeo' AR-126RC34-F2  1935.

above: NEW! NoHigher! Engine assemblying at North American 1942. R-2800
above: NEW+! NoHigher! R-2800 Reductor front section gearbox
http://www.2wings.com/m12/fwf/engine0/engine0.htm   below: classical WW-2 piston engine
above: NEW+! MedRes! Cutaway cylinders engine
above & below: MedRes! M-14R crankshaft gearbox - revolution reductor to propeller -főtengely fordulatszámcsökkentő a légcsavar meghajtáshoz.
A Wikipédiából, a szabad enciklopédiábólVedeneyev M-14P radial piston engine: Jak-18T, 50, 52
above: NEW! MedRes! M-14V26, M-14P Valve Operating System - Szelepvezérlés

above: I'm showing to you My fingers! Nine cylinders radial piston engine! OK? - PinUp Marilyn Monroe by Alberto Vargas - Mutatom a műkörmös körömlakkos újjaimmal! Kilenc hengeres körsugaras (csillag) dugattyús motor!

above: NEW! MedRes! M-14P sales from China

above: M-14V26 for Kamov Ka-26 coaxial rotor helicopter
На самолет устанавливается авиационный поршневой двигатель отечественного производства М14П. Он представляет собой 4-х тактный 9-и цилиндровый бензиновый двигатель воздушного охлаждения со звездообразным расположением цилиндров.
Почему именно М14П? Это мощный двигатель, подтвердивший свою надежность многолетней эксплуатацией на лучших отечественных учебных и спортивных самолетах - всемирно известных Як-18Т, Як-50, Як-52, Як-54, Як-55, Су-26, СУ-29 и Су-31. Что немаловажно, это классический советский авиационный мотор, работающий на отечественных горюче-смазочных материалах, доступен в эксплуатации даже в отдаленных уголках нашей Родины.
Основные технические характеристики двигателя:
макс. мощность (л.с.) обороты макс. мощности (об/мин) рабочий объем (л) число цилиндров удельный расход топлива при макс. мощности кг/(л.с.*ч) крейсерский удельный расход топлива кг/(л.с.*ч) высота (мм) ширина (мм) длина (мм) сухая масса (кг)
360 2900 10,16 9 0,315 0,210 985 985 924 214
наименование режима мощность л.с. частота вращения коленвала об./мин. удельный расход топлива г/(л.с.*ч)
Взлетный 360 2900 285…315
Номинальный 1 290 2400 280…310
Номинальный 2 240 2050 265…300
Крейсерский 1 180 1860 210…230
Крейсерский 2 144 1730 215…235
Малый газ --- не менее 700 ---
   М14П обеспечивает нашему самолету энерговооруженность 2,9 кг/л.с., что в сочетании с традиционно высокой маневренностью биплана, обеспечивает выполнение большинства фигур высшего пилотажа.

above: NEW! MedRes! "Eckó Red" mechaniker Nikita Valentin prepares M14  source: Theomegaproject.org / club.valentin.com

above five: NEW! MedResA Barrett-overhauled Vedeneyev looks just right on the front of a Waco. The 360- to 420-hp, nine-cylinder radial is popular in a variety of airframes, including the Pitts homebuilt.

above: Have to look only Her neck!  NEW! MedRes! Also one "one stroke suction operate, inner burning four times-beat" great brown hair winner model Who is wearing the made by oil separator ring of piston. - Szintén egy nagyszerű és gyönyörű  "belsőégésű négyütemű, egytorkú szívóüzemű" barnahajú győzős model Aki dugattyú olajlehúzó gyűrűből készült nyakékszert (réz/arany) visel.

Who is Jakabos Zsuzsanna Hungarian swimming sport champion

above: MedRes! PZL-104 "Wilga" Ivchenko AI-14 engine. Az AI–14R lengyel gyártású változata PZL–104 Wilga repülőgépbe építve
PZL-104: http://szextant.blogspot.hu/2014/05/88-pzl-104-wilga-35a-stol-taxi-airplane.html
BMW-801 r.p.e.: http://szextant.blogspot.hu/2014/02/bmw-801-airplane-radial-piston-otto.html

above two: NEW! Left: Variable pitch propeller from Junkers Hugo   Right: MedRes!
above: MedRes! Airscrew mounted blade adjusting mechanism - Légcsavarállító mechanizmus
 above & below: NEW! schema of airscrew angle of blade adjustment - légcsavarlapát szögbeállító
An-26 prop: http://szextant.blogspot.hu/2014/02/26-26-curl-shouting-mouse-pedestal.html
below: NEW! MedRes! Beatiful Russian aviatrix with Jak-52's airscrew blade

below two: MedRes! Left: In Forward cranckhouse the shaft reductor   Right: Air-charger  bottom: Crankhouse. Right: HiRes!

above: HiRes! M-14P Cranckshaft-house from front cross-section
above: HiRes! Three view linedrawing

The Yakovlev Yak-52 (Як-52) is a Soviet primary trainer aircraft which first flew in 1976. It is still being produced in Romania by Aerostar, which gained manufacturing rights under agreement within the now defunct COMECON socialist trade organisation. The Yak-52 was designed originally as an aerobatic trainer for students in the Soviet DOSAAF training organisation, which trained both civilian sport pilots and military pilots. - Since the early 1990s and the fall of the Soviet Union, many Yak 52s have been exported to the west. Of the approximately 1,800 produced to date, most now fly in the United States, United Kingdom, New Zealand, Australia and other western countries.
source: https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-52         http://www.aerostar.ro/
Alekszandr Szergejevics Jakovlev rep. vezds. Bal szélen a Fr. országban még mindig működő "Normandia-Nyeman" vadászrepülő ezred pilótáival a II, világháborúban Francia pilóták repültek JAK-3 vadászgépeken és vettek rész a  németek elleni légiharcokban. Könyve az 1966-ban megjelent "Szárnyak és emberek" hűen mutatja be pályafutásának érdekességeit. Tán még az Akváriumokban fellelhető.    below two: NEW!

NEW! Yak-100 (Sikorsky H-5/S-51  / Westland WS-51 "Dragonfly" copied)
above & below: NEW! Yak-EG M-11FR coaxial helicopter

above: NEW! MedRes! Yak-24P "Skywagon" 'Horse' Airliner & cargo helicopter with tandem two ASh-82 engine  early 1950's.

above: NEW! Yakovlev Yak-24 "Flying Waggon" transmission and radial piston engines ASh-82V
above: NEW! Wooden toy: The Jaks very sophisticated simple robust constructions

above: HiRes! Chinese 1964 green Nanchang CJ-6A "Chujiao" is an aircraft designed and built in China for use by the People's Liberation Army Air Force (PLAAF) as a basic trainer.

初教-6(CJ-6)是南昌飛機公司以蘇聯授權生產的初教-5 (Yak-18)教練機後,另行研發的新型初級教練機。1958年8月第一次試飛。本機雖然和初教-5外觀相似,但實際上使用較現代化的前三點起落架,而不是本來初教-5的後三點起落架。
除了中國使用以外,並且外銷到美国,澳大利亚,英国,朝鲜,坦尚尼亞與辛巴威等國家,不少私人收藏家也購入這架飛機作為私人用途。
该机型因其优异的可靠性和易维护性,在美国通用航空领域也获得了可观的市场,据称现在仍有超过200架的中国产初教六型飞机在美国正常飞行。美国的初教六用户及爱好者曾于2008年在威斯康星州奥什科什市举行了初教六的五十周年纪念会。

主要型號[编辑]

  • 紅専-502:初教六型的原型機

廣東國防教育展上的初教-6

  • 初教六型甲(CJ-6A):馬力加強型,配備285匹馬力株洲活塞6型甲發動機初教六型(CJ-6):雙座初級練習機,配備260匹馬力株洲活塞6型星型發動機
  • 初教六型乙(CJ-6B):武装追加型,300匹馬力株洲活塞6型丁發動機,加裝7.62毫米口徑機槍2挺和25公斤炸彈兩個,祇少量生產
  • BT-6:初教六型的出口型
  • PT-6A--初教六型甲的出口型
  • 海燕甲:海燕的原型機,1985年8月17日試飛
  • 海燕乙:單座農業、消防用機,發動機馬力增強至345匹
  • 海燕丙:農業、遊覧飛行等民用型

above MedRes! CJ-6A in Albanian Air Force   below Text: Bulgar language:

Kínában Housai HS–6 típusnévvel gyártják és a Jak–18 kínai másolatán, a Nanchung CJ–6 gyakorló repülőgépen alkalmazzák. A kínai változat teljesítménye 212 kW (285 LE).
Развитие и описание:
Доста разпространена грешна представа е, че CJ-6 е китайско копие на Як-18. Всъщност Китай произвежда Як-18 под названието Нанчан CJ-5. С развитието на учебното въздухоплаване се появява нуждата от по-усъвършенстван самолет с троен колесар и по-добри технически характеристики. Китайските инженери преценяват, че Як-18 и CJ-5 няма да отговарят на нуждите на китайските военновъздушни сили.
През 1957 година Бушъ Чън и Лин Дзяхуа разработват нов дизайн за учебен самолет, като преработват недостатъците на Як-18. Техният дизайн включва алуминиев полу-монококов фюзелаж с профил на крилете тип „Кларк“ и ясно изразен дихедралов ъгъл на крилете. Тестовете в аеродинамичен тунел доказват качествата на дизайна, и производството е поето от Производствено предприятие Нанчан под ръководството на Гоа Джъннин. Първият полет е извършен от Лу Маофан и Хъ Инси на 27 август 1958.
Прототипът е задвижван от чешки двигател, но изпитанията доказват нуждата от по-мощна силова установка и Китай усвоява производството на съветския АИ-14 с мощност 260 к.с. под названието Хоусай HS-6. След усвояването на производство и на съответваща перка, CJ-6 влиза в серийно производство. През 1965 година мощността на двигателя е увеличена до 285 к.с. и двигателят получава названието HS-6A, а самолетите с този двигател — CJ-6А. Самолетът използва много пневматични механизми, особено при системите за управление. Механизмът се запълва от въздушна помпа, захранвана от двигателя.

Описание
Типучебен
КонструкторБушъ Чан, Лин Дзяхуа
Произведени бройкинад 3000
Първи полет27 август 1958
Използван отВоенновъздушни сили на Китайската народна република
В експлоатация от1960
Състояниев употреба
Нанчан CJ-6 в Общомедия
Произведени са над 3000 броя за употреба в Китай и износ.        below: MedRes!
The wild & housing animal yak (Bos grunniens and Bos mutus) is a long-haired bovid found throughout the Himalaya region of south Central Asia, the Tibetan Plateau and as far north as Mongolia and Russia. Most yaks are domesticated Bos grunniens. There is also a small, vulnerable population of wild yaks, Bos mutus.
A jak (Bos grunniens) a párosujjú patások (Artiodactyla) rendjébe, a tülkösszarvúak családjába és a tulokformákalcsaládjába tartozó állatfaj. Két alfaja a vadjak (Bos grunniens mutus) és a házijak (Bos grunniens grunniens).  https://hu.wikipedia.org/wiki/Jak

above: MedRes! Right: Manjushri Ten-day-old yak. https://en.wikipedia.org/wiki/Yak
below: Left: HiRes! at Letdar on the Annapurna Circuit in the Annapurna mountain range of central Nepal.   Right: MedRes! A domestic yak  Jak Bos grunniensat Yamdrok Lake.
It is a long-haired bovinae found throughout the Himalayan region of south Central Asia, the Tibetan Plateauand as far north as Mongolia and Russia. The Tibetan economy is dominated by subsistence agriculture. Due to limited arable land, the primary occupation of the Tibetan Plateau is raising livestock, such as sheep, cattle, goats, camels, yaks, dzo, and horses. The Tibetan yak is an integral part of Tibetan life. (Used in a small exhibition in Stockholm, at the World Water Week, rising awareness about climate change in the Himalayas. Original title was: "Tibet-5812")

above: NEW! MedRes! 600px: Russia federation' Republica: Yakutia - Jakut Köztársaság - Jakutszk


above: MedRes!   below: Right: MedRes! Original plan-sheet of model  www.aviamodel.com


above: MedRes! Left: papermodel  Right: NoHigher!-MedRes! plan of wooden model
above: NEW! MedRes! Demonstration of Russian modeller in school.
above: HiRes! "Air Art" Graphics Juci'bácsi's PC artwork for HM "Zrínyi" Kiadó KhKFT - Calendar 2014. The precedessors: Az elődök: Middle: Jak-11 "Ölyv" - "Buzzard" - 'Moose'  Bottom: Jak-18 "Fürj" - "Quail" - 'Max'   below: NEW! NoHigher! Yak-11 "Buzzard"-"Ölyv"
above: Juci'bacsi (former Aviator main worksmate) scanned coll.: NEWHiResAVIATOR International (independent) magazin from 1996. Then was chief editor; Leslie Angyal (Angel) László Samuel.
above: Jakovlev Jak-50 műrepülőgép

above: MedRes! Yak-50 base of Yak-52 - Jak-50 műrepülőgép a Jak-52-es alapja.  Museum: L.: Mig-15, R.: Mi-24A, Back: L.: Jak-18, R.: IL-28, Backround: L.: PT-76, R.: MiG-29, Rr.: D-20 howitzer
 above: HiRes! Jak-50 English  below:  NoHigher!
below: Yak-55 akrobatic  Left: MedRes!  Right: NoHigher! MedRes!


above three: MedRes! Jak-18T four seated General Aviation 'Taxi' & 'Tour' airplane
above: NEW! HiRes! Yak-18T cyrillic cross section drawing
above: NEW! NoHigher! Jak-18T nose compartment - Elülső része
 Jak-18T cockpit: above: HiRes!  Photo: Igor  www.livejournal.com   below: NoHigher!
above: NEW! NoHigher! The Jak-52 instrument panel as comparison to Jak-18 dashboard.

Aеросани - Aerosleigh - Ammphibian


above:NEWLeftMedRes! Soviet UAZ-456 'Aeroszán'-АэросанKa-30 УАЗ-456

belowNEW! Aerosleigh RAF (Riga AutoFabrik - Lett)  Ka-30
Компоновка аэросаней Ка-30: Рабочее место водителя аэросаней:
1 - кнопка включения сирены; 2 - кнопка регулировки температуры воздуха на входе в карбюратор; 3 - кнопка управления жалюзи двигателя; 4 - кнопка управления жалюзи воздушно-масляного радиатора; 5 - электропульт запуска двигателя и отопителей; 6 — рулевая колонка; 7- стеклоочиститель; 8 - ультрафиолетовый фонарь облучения шкал приборов; 9 - светофильтр; 10 - термометр; 11 - рукоятка установки шага воздушного винта; 12 - компас; 13 - приборная панель; 14 - рукоятка управления прожектором-искателем; 15 - ящик для документов; 16 - огнетушитель; 17 - пепельница; 18 - кран запуска двигателя; 19 - флажок-указатель закачки топлива; 20 - пусковой насос; 21 - сетевой топливный кран; 22-рукоятка пожарного крана; 23 - манометр; 24—рукоятка насоса подкачки топлива; 25 —педаль «газа»; 26-пульт системы запуска; 27—педаль включения/выключения реверса воздушного винта
Схема рулевого механизма

above: NEW! Large! Three view drawing of Ka-30 with Ai-14 radial engine
Аэросани Ка-30. Первые испытания аэросаней «Север-2», созданных в ОКБ известного конструктора вертолётов Н.И.Камова, показали, что они имеют два неустранимых порока - небольшую грузоподъёмность и недостаточную вместимость. Неудивительно -ведь этот снегоход создавался на базе кузова обычного автомобиля ГАЗ-М20 «Победа» и представлял собой транспортное средство, сопоставимое по указанным параметрам с этой легковой машиной. Именно поэтому ОКБ поручили разработать ещё и 10-местные аэросани Ка-30 с кабиной повышенной вместимости, которые по своим характеристикам походили бы на популярный в те годы тоже 10-местный микроавтобус РАФ-977Д «Латвия».
Летний вариант аэросаней - речной аэрокатамаран



  above: NEW! Top: HiRes! two view line draving.Right: MedRes! GAZ M20 "Pobeda" 'Sever-2' ('Észak-2' ) - ГАЗ М20 „Побе́да” „Север-2


above: NEW! HiRes! AI-14RA engine - Cross section line draving - hoszszmetszet rajz ГАЗ М20 „Побе́да” „Север-2” ’Аэросан’ двигатель Ивченко АИ-14РС 
below: Tupoljev A-3 amfíbia aeroszán

ОКБ А.Н. Туполева; ТУ A-3 Aеросани  амфибии:

above: NEW! HiRes! Juci'bacsi's scanned  collection from "Tecnika Évkönyv" - Anny. Book
NEW! above: NoHigher! 3 view drawing.   below: HiRes! Cross-section 
The Tupolev A-3 Aerosledge is an all-metal amphibious aerosledge, designed to transport passengers and light freight in remote areas of the Soviet Union. Officially known as the A-3 "Hope" ("Nadezhda" in Russian), it uses a single pusher propeller mounted behind the enclosed cabin to propel the craft over snow or water.  https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_A-3_Aerosledge
Class overview
Name:A-3 Aerosledge
Builders:Tupolev Design Bureau
Operators:Soviet Union
Completed:Over 800
General characteristics
Type:Aerosled
Tonnage:1,779 lbs
Length:13 feet 2 inches
Beam:7 feet
Height:4 feet 5 inches (cabin)
Draft:2 inches
Propulsion:1 AI-14R five-cylinder radial engine producing 260 horsepower and driving a single 6 foot 2 inch twin-bladed propeller
Speed:74.6 mph (snow), 40.4 mph (water)
Capacity:1,433 lbs (snow) 661 lbs (water)
Troops:4
Crew:1



above: Left: HiRes!  Right: MedRes!

below: Left: MedRes! Cockpit   Right: MedRes! Amphibian - Aerosleigh 


above: HiRes! Original Soviet advertisement
above: NEW! NoHigher!  former Hungarian Border Guard's (HuBG) insignia - A volt Magyar Határőrség HÖR  (Határőrizeti Szervek) logója.

above: Left: NoHigher! Right: MedRes! Hungarian Communist Border-Guard's A-3s in prepared in Budapest - Budaőrs (LHBS) central hangar of airfield.  below: NoHigher!

Tupolev A-3 'Aeroszan' for snow and water. above Left: MedRes!  Right: HiRes! This type has got (3-4 pcs. db.) the Hungarian Border-Guard (Határőrség) at Western border lake-"Fertő"-
1 AI-14R five-cylinder radial engine producing 260 horsepower and driving a single 6 foot 2 inch twin-bladed propeller
Google-Earth: MedRes!

Lake- Fertő-: below:: MedRes!  above two: LeftHiRes!  RightNoHigher!

above: "During Iron curtain" The former HQ & barracks of the HPA Border-Guard area's sentry beside lake. Nowadays; Natural Protection Directorate. - A "Vasfüggöny" időszakában az MN Határőrség ottani volt őrs-parancsnoki épülete, ma a természetvédelmi Igazgatóságnak ad helyet.
above: HiRes! Lake-Fertő-tó  below: Degree of Hungary after WW-One "Trianon" agreement.
below: MedResLeft: photo: "Határeset" Blog   Right: photo: www.keptelenseg.hu

above: Left: MedRes! Carved propeller blade.  Right: MedRes! Ai-14 radial piston motoeaur

above: Left: MedRes!  Right: MedRes!  below: MedRes! USA N007 in July 2013 www.wikipedia.com
 "Air-Art" Graphics prepared: HiRes! Original draws; above: Cutaway   below: Blasted
 below: Left: MedRes!  Right: MedRes!
belowphoto: Hu. Rózsa Melinda "Hatareset" Blogger: (down right: very pretty Girl); Hungarian BG's A-3:  

above: HiRes! Model "Water-spider" airscrew boat
Below: Continuing the Jak-52s
above: Yak-152
 above & below: MedRes! Cross section line drawing of original Soviet made Yak-52.
 below: Large! Left: Rear instrument panel   Right: Forward dashboard.
Чертежей модели тоже не встречал, приличных покрайней мере, а самого самолета неплохие были в МК в 80-х (№8 ст 9-14 и цветной вкладыш), делались на заказ в ... below: MedRes!

above: MedRes! Forward dashboard variations.    below: NoHigher!

above: The Left side-panel   below: Right side-panel
below: MedRes! Внутри ЯК-52 source:wikipedia   below: Left: MedRes! Camera & 'Garmin' GPS
above: Powers and Vectors during rolling flight
 above & below Left: NoHigher!    below: HiRes! Oskosh Yak-52TW

above: MedRes! Oskosh Yak-52TW - на нас не смотрят: на 718- Paul Hornick

above: HiRes!
above: MedRes! Yak-52 HA-JAP in LHSA Szentkirályszabadja HuAFHB MH 87's at OpenDay
above: MedRes! ret. Maj. Vári "Coca" Gyula ny.őrgy. 2x Champion of 'Air Tattoo'-Fairford

MIG-29 Vári Gyula (Napló, TV2)


above: MedRes! Two times Jet-Fighter (MiG-29B) Champion RIAT "Air Tattoo" Fairford; ret. Flt. Maj. Vári 'Coca' Gyula nyá. rep. őrgy.'s Hobby Yak-52.  Bottom Left: ret. Lt.Col. Orgovány Pista nyá. alez. as psngr. CEO of HM "Zrínyi" Publisher - Kiadó KhT. Budapest ügyvezető igazgatója utasként.


above: NEW! HiRes! Vári "Coca" Gyula Yak-52 owner & pilot on Börgönd AirShow 2015. source: fb
above: NEW! MedRes! new paint of ret. avn.-mech. St-Sgt. Vincze Ferenc nyá. repmech. ftőrm.
above: NEW! Megúsztuk!

above: Left: MedRes!  Right: MedRes!

above: NoHigher! Hollywood actress Milla Jovovich ("Jeeloo") Resident Evil afterlife inYAK-52


  1. Milla Jovovich orosz-szerb származású amerikai színésznő, modell, énekesnő, dalszövegíró, divattervező. Angolul, franciául, oroszul és szerbül beszél. Wikipédia
  2. Született1975. december 17. (életkor 39), Kijev, Ukrajna
  3. Magasság1,74 m
  4. HázastársakPaul W. S. Anderson (házas. 2009.), Luc Besson (házas. 1997.–1999.), Shawn Andrews (házas. 1992.–1992.)
  5. GyermekeiEver Gabo AndersonDashiel Edon Anderson
  6. SzülőkGalina LoginovaBogdan Jovovich


  7. Movies - Filmek:
  8. The Fifth Element (FrenchLe Cinquième Élément) is a 1997 English-language French science fiction action filmdirected and co-written by Luc Besson. It stars Bruce WillisGary Oldman and Milla Jovovich. Mostly set in the 23rd century, the film's central plot involves the survival of planet Earth, which becomes the responsibility of Korben Dallas (Willis), a taxicab driver and former special forces major, after a young woman (Jovovich) falls into his cab. Dallas joins forces with her to recover four mystical stones essential for the defence of Earth against an impending attack.
    Besson started writing the story that became The Fifth Element when he was 16 years old; he was 38 when the film opened in cinemas. Besson wanted to shoot the film in France, but suitable locations could not be found; filming took place instead in London and Mauritania. Comics writers Jean Giraud and Jean-Claude Mézières, whose comics provided inspiration for parts of the film, were hired for production design. Costume design was by Jean Paul Gaultier.
    The Fifth Element received mainly positive reviews, although it tended to polarise critics. It has been called both the best and worst summer blockbuster of all time. The film was a financial success, earning more than $263 million at the box office on a $90 million budget. At the time of its release it was the most expensive European film ever made, and it remained the highest-grossing French film at the international box office until the release of The Intouchables in 2011.
  9. Az ötödik elem (angolul: The Fifth Element, franciául: Le cinquième élément) egy könnyed hangulatú 1997-es sci-fiakciófilmLuc Besson rendezésében, Bruce WillisMilla JovovichGary OldmanIan HolmChris Tucker és Luke Perryfőszereplésével. A film látványvilágának erős európai stílusú képregény-beütése van, ezt Jean Giraud (Moebius) és Jean-Claude Mézières tervezte.
    A film az emberiség túlélésének esélyét Korben Dallas (Bruce Willis) vállaira helyezi, miután "Az ötödik elem" (Milla Jovovich) az ő taxijába pottyan. Dallas küldetése, hogy felkutassa a további négy elemet, amik kövek formájában léteznek, s egyesítse őket, mielőtt egy gonosz, sötét bolygó eléri a Földet. Mangalorok, tökfejű harcos lények és a gonosz szolgálatában álló Jean-Baptiste Emanuel Zorg (Gary Oldman) állják útját célja megvalósításában.
  10. SzereplőSzínészMagyar hang
    Korben DallasBruce WillisDörner György
    Jean-Baptiste Emanuel ZorgGary OldmanGálffi László
    Vito Cornelius atyaIan HolmSinkó László
    LeelooMilla JovovichOrosz Helga
    Ruby RhodChris TuckerGeszti Péter
    BillyLuke PerrySzéles Tamás
    DavidCharlie Creed-MilesBolba Tamás
    Lindberg elnökTommy "Tiny" Lister Jr.Bot András
    Munro tábornokBrion JamesLáng József
    FogLee EvansSzokol Péter
    JobbkézTrickyJakab Csaba
    Pacoli professzorJohn BluthalDobránszky Zoltán
    Staedert tábornokJohn NevilleVersényi László
    RablóMathieu Kassovitz
above: "I could be similar walkaround and to check. - Hasonlóan körbejárnám és lecsekkolnám ...("és jótállnék Érte") - mint a lentiek.
above: The Yak team at LHSN. From Right 2nd Brig. Gen. Lamos "Vili" Imre dd.tbk. Base commander

above: NoHigher! "The Jackpot rewarding for successful emergency landing - Dzsekpot Jutalom a sikeres kényszerleszállásért."

above: "The Gift for kiss" Two blades airscrew symbolistic: French Jeanne LANVIN - Paris "Couture" parfume - fragrance. After smelling go to striptease before Yak-52.

http://www.lanvin.com/#/en/fragrances/timeline-today-s-perfumes
above: NEW! NoHigher! new Yak-52's mechaniker - "Jaknyica

below: NEW ! MedRes! 18+ Yakovlev Yak-52 auxiliary airscrew blades - kiegészítő légcsavartollak

FIN!

No comments:

Post a Comment