Doba László rep. őrgy. vadászpilóta Emlékműve Pápa - Ugod községben az 'Ég Katonái' Hagyományőrző Egyesület munkájával - In Memoriam & Veteránrepülők
1 héttel ezelőtt 2014. 05. 17-n a 60.-dik üzemévem napján történt megható rendezvény megkésett tudósítása;
Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület által felálított gyönyörű repülő emlékmű, Doba László rep. őrnagy MiG-21F-13 rgv. repülőkatasztrófájának 50. évfordulója alkalmából 2014. május 17-n megrendezett avató ünnepségen a Pápa melletti Ugod község, Petőfi Sándor főutcáján
In Memoriam ! Doba László I.o. rep. őrgy. rgv.
kép: Kositzky Attilla arhív |
a katasztrófát szenvedett 213-as oldalszámú MiG-21F-13 elfogó vadászrepülőgép
kép: Kositzky Attila Arhív pdf.írásos anyag
Erzsi és Ildikó lányai valamint felesége Erzsébet. |
A katasztrófa helyszínén a falu melletti szántóföldön az ÉKHŐE által felálított emléktábla |
a pápai katonai repülőtér LHPA betonja Északi irányba légifotózva
In Memoriam Doba László _rep. őrnagy.
2013. december 22-én Doba Erzsébet keresett telefonon azzal a
kéréssel, hogy az
50 évvel ezelőtt, 1964. február 12-én Pápa mellett lezuhant édesapja
katasztrófa
helyszínének GPS koordinátái
megállapításában, illetve, egy emlékmű felállításában
segítsek. Kutatásba kezdtem olyan személy
felleléséhez, aki akkor a roncsoknál járt.
2014. január elején sikerrel jártam: -
kiderült, hogy a Pápán élnek, Markel
János
nyugállományú alezredes, a katasztrófa
színhelyét pontosan ismeri. 2014. január 13-
án vele és fiammal, elindultunk, hogy
megkeressük és bemérjük helyszínt. János
barátunk magabiztosan kalauzolt bennünket
az ugodi vasútállomáshoz, ahol jobbra
fordulva romos istállókat pillantottunk
meg, majd a zöldellő táblák között kanyargó
dűlő úton döcögve megállított
bennünket. Egy enyhén emelkedő szántásra
mutatott,
ahová begyalogoltunk és lélekbe markoló
érzéssel szembesültünk az 50 évvel
ezelőtti tragédia
színhelyével. Sokat repültem a térség felett, és amikor megálltam a
katasztrófa színhelyén, átvillant az
agyamon, hogy Dobay Attila százados, 1996.
szeptember 18-án, innen 7600 méterre,
kormányozhatatlanná vált „5822” oldalszámú
MiG-21BISZ AP gépéből sikeresen katapultált. Ez volt a magyar MiG-21-es
vadászgépek utolsó súlyos eseménye.
Bemértük a GPS koordinátát, és a földút
éles kanyarjánál két akácfa és bokrok által
benőtt keskeny, művelésre használhatatlan földsávot szemeltük ki a leendő emlékeim
helyének. Internetről ismertem az ugodi polgármester úr, Vörös Tibor
telefonszámát,
akit ismeretlenül felhívtam, és 20 perc
múlva jól fűtött irodájában előadtam az 50
évvel ezelőtti
katasztrófa történetét valamint Doba Erzsébet kérését. A polgármester
úr gyakorlatias emberként javasolta, hogy
menjünk vissza a helyszínre, ahol
szembesült mindazzal, amit elmondtam
neki. Az önkormányzat adatbázisából
kikerestette a földtulajdonosok nevét,
elérhetőségét, felhívta őket, akik
azonosultak
az emlékmű gondolatával,
szóban hozzájárultak annak kivitelezéséhez.
Megbeszélésünk végeztével elmondtam, hogy
ettől kezdve „Az Ég Katonái
Hagyományőrző Egyesület” elnöke, Simon Róbert veszi át
tőlem a szervezési
feladatokat. Levélben tájékoztattam Doba
Erzsébetet a végzett munkáról, és arról,
hogy Simon Róberttel kell a kapcsolatot
tartania. Megindult a repülő társadalom
gépezete! Juhász János nyugállományú
alezredes, „Juci bá”, a Magyar Veterán
Repülők
Szervezetének Veszprémi Egyesülete, és a Bakony Hadtörténeti Alapítvány
segítségével, egy MiG-21 magassági
kormánya, stabilizátora elindult utolsó, nemes
célokat szolgáló útjára, hogy egy pilóta
társunk emlékművévé váljon. Simon Róbert
megállapodott Vörös Tibor
polgármesterrel, miszerint a személykocsival nehezen
megközelíthető terep helyett Ugod településen kerüljön kialakításra Doba
László
őrnagy emlékműve. A
elkövetkező napokban Paár Ferenc nyugállományú
ezredessel, Markel János nyugállományú
alezredessel interjút készítettem a tragikus
repülési váltás és a megtalálás
körülményeiről.
De mi történt 1964. február 12-én éjszaka
22 óra 05 perckor?
Paár Ferenc nyugállományú ezredes, a
pápai ezred akkori parancsnoka,
repülésvezető, Markel János nyugállományú alezredes ügyeletes mérnök volt
a
tragédiával végződött repülési váltás során. A pápai repülőtér abban az időszakban
nem rendelkezett közel körzeti és
bevezető radarral, a meteorológiai radart hírből
sem ismerték. Éjszaka, 1200 méteres felhőalap és 5 kilométeres látás melletti
repülés volt a feladat, melyhez az időjárás felderítő gép
személyzete, Paár Ferenc
alezredes, Lakatos Vilmos százados a
meteorológiai adatok és előrejelzés alapján az
időjárást
megfelelőnek minősítették.
Az erős északnyugati szél miatt 340 fokos
fel-leszálló
irányt kellett használniuk, de
tekintettel arra, hogy csak a repülőtér északi
oldalán voltak kiépítve az irányadó
állomások és a pellengátor, a felhő lefelé
történő
áttörése 160 fokos irányon történt, majd
az északi távoli irányadó felett kifordultak a
340 fokos iránynak megfelelő iskolakörre, hogy a beton déli végére aznap telepített
távoli irányadót felhasználva, iskolakörről szálljanak le. A repülési váltás során, az
addigi zárt felhőzet kezdett felszakadozni, megjelentek a csillagok, ezért a
repülésvezető úgy döntött, hogy Doba őrnagy leszállása után, áttérnek az egyszerű
időjárási
viszonyok közötti éjszakai repülésre. Doba László előtt Preier Gyögy szállt
le eltérés nélkül, nem jelentett
veszélyes időjárást. Doba őrnagy a felhő felfelé
történő áttörésekor
erős rázásba került, ezért a „213”
oldalszámú MiG-21F-13 gépével
a repülőtérre
történő visszafordulásra kapott parancsot, amit
rádión igazolt. Az
iskolakör harmadik, negyedik fordulója
térségében havazást jelentett, majd
megszakadt vele a rádióösszeköttetés. A
repülési váltást befejezték, a beton déli
végén lévő készültségi
szolgálat hószállingózást észlelt, de a repülőtérre
nem ért be
a havazás. Markel János személyesen részt
vett annak a kutatócsoportnak a
munkájában, akik megtalálták a roncsokat.
A kivizsgálás során valószínűsítették,
hogy az északnyugati széllel Bakonyra
feltorlódott felhőzet turbulens áramlással
folyamatosan növekedett, majd intenzív
helyi havazásba ment át. Mindez a
repülőtértől délre erős leáramlást
idézett elő, így Doba László őrnagy, az
éjszaka
sötétjében, elveszítve a települések és a
repülőtér fényeit, az intenzív rázás, dobálás
közepette, a leáramlás miatt, gépével
lapos szögben, farok résszel, behúzott
futóművekkel,
érintette az Ugod mellett enyhén emelkedő szántást,
és katasztrófát
szenvedett. Ez volt a pápai ezred első MiG-21-es katasztrófája.
2014. január 13-tól kezdve felgyorsultak
a megemlékezés munkálatai. Kóbor György
barátunk egy fából faragott fejfával,
méltó keretet adott a február 12-i
megemlékezéshez, amit a család, a
pilótatársak, barátok névében megköszönök.
2014. február 12-én Vörös Tibor
polgármester úr elmesélte az 50 évvel ezelőtti
napokat, amiket 7 éves gyermekként átélt,
jól emlékezett annak mozzanataira, és
derűsen emlékezett
vissza a pápai repülőtéren leszolgált sorkatonai idejére. Az
önkormányzat képviselőtestülete, Ugod lakosság egyhangúan elfogadta, hogy Doba
László őrnagy emlékműve méltó
helyre kerüljön felállításra, amit a polgármester úr a
megemlékezésre összegyűltek számára megmutatott. Csúszkáló kocsikkal
kiaraszoltunk a katasztrófa helyszínére,
ahol a katona és a társadalom
összefogásának méltó jelképeként Doba
Erzsébet, Doba Ildikó, Vörös Tibor Ugod
polgármestere, Major Anna a Honvéd
Bajtársi Klub Pápa elnöke, Horváth Ferenc
nyugállományú százados, a Klub titkára,
Szólás Márta a Klub tagja, Simon Róbert,
az „Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület” elnöke, Csillag László,
Kositzky Attila
nyugállományú altábornagy az Egyesület
tagjai és fiam, Kositzky Attila, az időközben
beerősödött
havazásban, erős szélben átélték, hogy milyen időben küzdött életéért
pilótatársunk az éjszaka sötétjében.
Megrázó pillanat szemtanúi voltunk, amikor
Doba Erzsébet és Ildikó könnyezve a
fejfát tartották azon a helyen, ahol szántás
során a föld még mindig visszaadja a
vadászgép egy-egy kis darabkáját. Amikor a
fejfát az Egyesület tagjai 70 méterre a
becsapódástól végleges helyére felállították,
Doba László barátunk kedvenc virágából
készült koszorúval emlékeztünk az 50 évvel
ezelőtti szörnyűségre, közben néhányan az erős
szélre panaszkodva törölgették
könnyeiket.
Az ugodi önkormányzat tanácstermében
Erzsébet és Ildikó, két lány küzdelmes
életét mondta el, amely példaértékű lehet a mai fiatalok számára. Édesapjuk
elvesztésekor 7 illetve 4 évesek voltak,
és mivel édesanyjuk 15 évvel élte túl a
katasztrófát, magukra maradva küzdöttek
fennmaradásukért. Meghatódtak a
megemlékezés szervezése során tapasztalt
gyors, emberi, kollegiális összefogáson,
melynek eredményeként az Egyesülettel
kialakították a május 10-én felállítandó
emlékmű végleges
változatát. Demjén Ferenc hozzájárulásával a „Gyertyák” című
dal egyik versszakával feliratozott
MiG-21 repülőgép magassági kormány – amely
adott pillanatban a pilóta életének
záloga - örökké emlékezetni fogja Ugod lakosait és
az odalátogatókat a magyar vadászpilóták
100 éves küzdelmére.
Erzsébet a Facebookon közzétette egy
gyermek megrázó szavait: „Édesapám
Ugodon, a Bakony lábánál egy hóviharban a
szántóföldbe csapódott. Kicsi korban
elveszíteni egy apát nem egyszerű. Ha csonka családban nősz fel,
hiányzik a
védőbástyád. Semmi
sem olyan, mint amit egy ép, teljes családban tudsz megélni.
Anno apám halálának hírét én nem hittem,
húgommal nap, mint nap kimentünk a
buszhoz. Vártuk. Most, ötven évvel később testvéremmel kézen fogva ballagtunk a
szántóföldön a katasztrófa helyszínére.
Elkezdett szakadni a hó, úgy, mint fél
évszázaddal ezelőtt, amint odaértünk megszólalt az ugodi templom déli
harangszava, egy madár raj repült át
felettünk. Úgy éreztem, ismét együtt vagyunk.
Köszönöm mindenkinek, aki segített előhozni ezt az érzést.”
Kositzky Attila nyá. rep.altbgy.volt MH LEVkf.
above: No Higher!
above: Pápa (LHPA) MH BRT (Magyar Honvédség Bázis Repülőtér (HuAFB) térképe és vázlatai
below: Ugod község Közösségi Művelődési Házánál fényképeztem a tájékoztató tábláról
az Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesületi tagok által végzett kivitelező munka
http://www.azegkatonai.hu/
http://www.azegkatonai.hu/
Simon Róbert nyá. rep. mech. frőrm. az Egyesület elnöke a méltó emlékmű elkészítéséhez illő MiG-21 repülőalkatrészt keresett. Balogh Ákos helikoptermániás a www.LHSN.hu tulajdonosa és a BHHE (Borz Helikopteres Hagyományőrző Egyesület) elnöke engem (Juci'bácsi) ajánlott, hogy rendelkezem a kívánt fődarabbal Ez a vízszintes stabilizátor vezérsík eredetileg a MATASz-VeMSz - MVRSz-VREVE - BHTA - BHHE közös projektjeként beindított "X-Factorialis" Honvédelmi Szakkör - Repüléselméleti Diákszakkör működéséhez szükséges, - Inkurrencia Kilós Selejt Anyagokhoz tartozott. Ehhez a 2,4 t. repülőalkatrész anyag beszerzéshez a HM ARMCOM Zrt. nyújtott hathatós támogatást mivel kedvezményes hulladékáron továbbította a MH RMAR (Isaszeg) által eladott inkurrencia anyagot két Szövetség részére. Mivel a HM (Honvédelmi Minisztérium) nem támogatta ezt az alulról jövő kezdeményezést, hogy a Veszprém MH HKNyP 3. TÉK a volt Honvédségi Óvoda nem használt lepukkant szárnyában szakkabinetek kialakítását a "PanzerBall" Páncélos és Ballisztikai Haditechnikai Diákszakörrel együtt, valamint a Haditechnikai Kert kialakítását, -így okafogyottá vált a nagy mennyiségű repülő-anyagok további tárolása. A MATASz és a MVRSz 2 x 37.500,-Ft. értékű 2 x 1,2 tonna anyagai kiárusításra kerültek a gyűjtők (BHHE, VPP) részére. A megmaradt gyűjtői anyagokat, az ebben a készletező munkában résztvevők (Juci'bá, Tanky BHTA pártoló tagok, VezérÚr kur.e.), közös aportként bevitték a BHTA (Bakony Hadtörténeti Alapítvány) Kiállító Helyi készletébe. Ebbe került bele ez a stabilizátor darab is, melyet természetesen szívesen és térítésmentesen felajánlottam az engem megkereső Simon Robi kollégám részére. Itt úgy érzem sokkal nagyobb dicső tetteket hajthat végre ez a darab repülő-emlék, mint a kiállítóteremben. Megtisztelő számunkra, hogy egy ilyen magasztos cél érdekében odaajándékozhattuk ezt a darabot. A mobilos egyeztetést követően Csillag Laci'bá egyesületi aktivista jött a darabért amit Seregélyes "VezérÚr" András kur. elnök adott át. Köszönetképen meglepiből kapott a kiállítóhely az anyagkarbantartáshoz kiválóan felhasználható OKS -szuperminőségi spray-t. Ezt követően az AÉK-HŐE élvezve a kecskeméti repülőbázis támogatását, a Bozóki János okl. mk. rep. ezds. által parancsnokolt MH LJÜ (Magyar Honvédség Légijármű Javító Üzem) Kecskemét HuAF AFB, munkatársai igen szakszerűen és gyönyörűen felújították társadalmi munka felajánlásként. A közös eredmény magát fejezi ki a katonai repülőtársadalmunk megbecsülésére.
Juhász "Juci'bácsi" János nyá. rep. alez. 2011. decemberében akkor még MATASz-VeMSz elnökeként (2013.decemberben kilépett) mint diákszakkörök Projektvezető az anyagbegyűjtés után a Vilma-pusztai raktárnál.
Fénykép összeállítás: Juci'bá, Tankos, Luigi fotóiból (egy részük vágott a Blog szerk. miatt) all HiRes! orig.
az Emlékmű megérkezésünkkor a leleplezési ünnepség előtt
A közönség egy része: balról: MVRSz -VREVE-Veszprém: Katona "Tesó" Józsi nyá. rep. mech. ftőrm, (Mi-8/17 f.tech.), Gráczky "Tankos" László nyá. alez.(T-55, MH LEP-hdm), Kosárkó "Szatyor" István nyá. rep.alez.(MiG-15, 19, 21 rgv., Mi-8 szdpk.), Mosonyi "Mosó" János nyá. rep. alez. (MiG-21 rgv.-Pápa, LEP) -majd még; Mészáros Gyula dr. nyá.rep. ezds. (MiG-21 rgv., MN 5. HDS REF., ZMKA rep. tsz.vez.), Paár Ferenc nyá. rep. ezds.(MiG-21 rgv, pápai epk.) és kedves felesége.
a pápai MH BRT Díszőrök felállítása ("Tankos" fotózik háttal)
above: mellettem balra; Markel János nyugállományú mérnök repülő alezredes (Pápa)
Oláh Emil és ifj. Kositzky Attila r. ezds. |
above right: Mészáros Gyula dr. nyá. rep. ezds. volt pápai vadászpilóta, MN 5. HDS. repülőfőnök és ZMKA repülőtanszékvezető, mellette Paár Ferenc nyá. rep. ezds. volt pápai ezredparancsnok.
Major Anna a Honvéd Bajtársi Klub Pápa elnöke és a tagok
Kositzky "Nagy-Fehér-Sas" Attila MiG-21 rgv. beszédet mond |
Kositzky Attila rep. altbgy. volt pápai ezredparancsnok és Légierő Vezérkarfőnök beszédet mond, háttérben Ugod Polgármestere, Vörös Tibor aki igen sokat segített a megvalósításban.
http://www.albatroszre.hu/index.php/egyesulet/2013-11-17-11-55-29/kositzky-attila
above: Paár Ferenc nyá. rep.ezds. beszédet mond és visszaemlékeik.
above: a Pápai fegyveres Erők Nyugállományú Klubja és a Veteránrepülők Klubja ? tagsága
Gráczki "Tankos" Laci'bácsi alkotásban |
Oláh Emil evang. táb. lelk. alez. atya Veszprémből (köszönetem az oda-vissza fuvarért.) |
Simon Róbert Az Ég Katonái Egyesület alapítója és elnöke mondja el beszédét, majd Vörös Tibor település polgármesterével a katasztrófa helyszínén régen megtalált alakosok által összegyűjtött kicsi alkatrészekkel díszített Ugod emlékzászlót adott át a Doba-lányoknak emlékezésképen.
above: a háttérben jobbra Emil'Atya áldása közben; Kaszás Csaba (Mosonmagyaróvár - Egyesület) és Csillag László üv. (az Eagle Burgmann Hungária Kft. OKS termékforgalmazója) a -fehér garbóban-aktivisták figyelnek.
Oláh Emil atya evang. táb. lelk. alez (Veszprém) megáldja az emlékművet.
Az időjárás kissé borús de CAVOK volt így Körömi "Csücsör" József rep. alez. volt MiG vadászpilóta egy osztrák gyártmányú Diamond "Katana" segédmotoros vitorlózógéppel több tiszteletkört tett.
a Doba-testvérek Erzsébet és Ildikó, lelebbentik a fátylat az emlékműről
Balra; Csillag Laci aktivista mellette Kositzky altbgy. |
Körömi "Csücsör" a volt Taszári "Sky Hussars" tag többedik tisztelgő köre
az MH Pápa BRT képviseletében koszorúznak; |
a Corvin alapítvány elnöke Horváth Alajos nyá. rep.őrgy. |
Az MH Pápa BRT által biztosított koszorúvivők a Doba-lányok koszorújával.
below: Demjén "Rózsi" Ferenc zeneszerző és rock-zenész megható a "Gyertyák" szerzeményének sorai
MVRSz - VREVE - Veszprém Logo
above: a veszprémi csapat: Oláh Emil alez. Atya, MVRSz-VREVE tagok: Mosonyi "Mosó" János nyá. rep. alez. (MiG-21, Pápa, LEP), Kosárkó "Szatyor" István nyá.rep.alez. 81 éves!! (MiG-15-21, Mi-8), Juhász "Juci'bá" János nyá. rep. alez (D-44, Maljutka, Mi-8/17), Lipka Miklós'bá ny. rep. mech. ftőrm. (Mi-8 EMO, Jav.o. RobPil mester), Soós "Luigi" Lajos nyá. mk.rep. alez. VREVE új elnök (An-26 fed.mk, MÉM-RSz-M-Töf., "Open-Sky" légifényképész operátor-szakértő)
above: beállt újjabb arcok: balról: Mosó, Luigi mellett Kositzky "Nagy-Fehér" Attila nyá. rep. altbgy. , Horváth "Halajoska" Alajos nyá. rep. alez. Corvin Alapítvány kur. elnök (MH 87. 2. hchel. szd. "Phoenix" hchel.szd. szd.tö. Mi-24 ak. I.o. okt-berep. helvez.), Katona "Tesó" Józsi nyá. rep. mech. ftőrm. - Doba repülőemlék házimúzeum kollektora - fő karitászunk (Szksz., Szolnok Mi-8/17 fed.tech.), LipkaMiki'bá, Juci'bá, Gráczki "Tankos" Laci'bácsi VREVE muzeológus (MH. 54. CsTESz) főújságos (T-55 z.pk., LEP Hdm.főti., Térk.szf.)
above: balról; VREVE - Veszprém aktitisták; Lipkamiki, Luigi, Szatyor, Mosó, Tesó, Halajos, Tankos
above: Ugod, Petőfi Sándor u. emlékhely
Ugod 2014. 05. 17. 12:00 a rendezvény végén, mely után a résztvevők meghívást kaptak a Települési Művelődési Központba a Doba-testvérek által megrendezett nagyon kedves és bensőséges állófogadásra.
a VREVE új elnöke, Soós Lajos nyá. mk. rep. alez. felvezeti az előadást és ismerteti körülményeit.
Internetes "élőközvetítés" a Blogról"
above 5 pics HiRes!: tegnap 2014.06.04-n 17:00 kezedettel a VREVE 60 percben taggyűlésen megosztottuk az élményeinket és benyomásainkat az emlékműavatásról a VMK 201. termében.
Köszönet az ott dolgozó VMK-ásoknak az internetes vetítési technika telepítéséért!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése