Tank Torony-irányszögkijelző műszer - Angle of Turret Orientation Indicator. Retro 'Know-How' Graphics Artwork Design Project in MOM style FCS оборудование - Firecontrol - Tiefenmesser, TIMEX watch
Refreshed! to-115%:-14.08.2022.:+++++++:+:+:++:+:+
Original well used TDI turret bussola- Eredeti agyon-használt TDI irányszögműszer
HiRes! Own Instrument GrapicsHu. text: Retro Harckocsi Kijelző Műszerek (TDI-72, TAI-72)
Mostanában tettem szert két igen megviselt
de ahhoz tűrhető állapotú harcjármű műszert a kollekciómba. Ezek a 1970-es évek
elején a MAM – „Magyar Arzenál Művek” „42.” hadiüzem által gyártott Sivatagi változatú
angol feliratos export termékei. E műszerek valószínűen a T-55AM és a T-72A
típusú közepes harckocsikba és az akkoriban fejlesztés alatt álló páncélozott 122mm-es
úszóképes önjáró lövegekbe a 2Sz1 „Gvozgyika”-ba lettek kifejlesztve a MAM
által a MN HTI munkatársaival együttműködésben a harckocsi navigáció és
pontosabb tűzvezetés érdekében. A MAM akkoriban mint az egyik legeredményesebb
műszeripari cég a geodéziai és labor valamint számítástechnikai periféria
műszerek mellett, komoly hadiipari megrendelésekkel; mint PSzH N-É
irányzótávcső, légvédelmi optikai távmérők, periszkópos tüzértájoló műszerek,
giroteodolitok, távcsövek és tájolók gyártásával is foglalkozott.
A műszerek az 1960-as évek vége,
1970-es évek eleje, technikai világszínvonalát képviselik mint
elektro-mechanikus analóg berendezések. Valószínűleg egy komplett
„számítástechnikai” rendszer részei lehettek melyet a harckocsi parancsnok és
irányzó kezelt de a harcjárművezető is be lehetett kötve a kijelzőkhöz.
A kijelző műszereket nagyon megviselték
a Sinai vagy a Bekaa-völgyi tankcsaták és a kiszerelt állapotban történő
hánykódásuk – és fedett de valószínű szabadtéri nyitott búvónyílás melletti tárolásuk
a sivatagi környezetben egy elhagyatott izraeli páncélos múzeumban. Valószínű a
több sikeres ütközetet túlélt T-55AM és T-72A állapotához képest áram alá
helyezve az alapvető funkciók működtek és még a Tungsram Egyesült Izzó Művek
által gyártott lámpácskák is világítottak és a kapcsolók funkcionáltak.
A TDI-72 – Turret Direction
Indicator (Torony Irányszög Kijelző Műszer – TIKM) és a TAI-72 - Tank Attitude Indicator ( Harckocsi Térbeli Helyzet Kijelző Műszer
– HTHKM) a harckocsi három független
irányszög struktúráját jelezte ki; 1. alváz (út- navigáció), 2. lövegtorony
(tűzvezetés), 3. parancsnoki torony (célfelderítés) –egymással kölcsönös
szögösszefüggésben. Az akkori körülményeknek megfelelően ezek a
századparancsnoki harckocsikba kerültek beépítésre mint akik közvetlenül
vezetik a harcot. A zászlóalj parancsnoki harckocsikba valószínűleg nem került
beépítésre az ottani sok parancsnoki rádió-berendezés miatt beszűkült tér okán.
A berendezések szűkös számát valószínűleg a drága gyártás és a kezelésének
bonyolultsága és a szükséges professzionális szakértelem is korlátozhatta. Az
akkori áron egy ilyen TDI ill. TAI műszer ára 400 – 500.000 Ft . körül
mozoghatott ami mai árhoz 10-el beszorzandó.
A műszerek szerkezeti
konstrukciója és kidolgozási minősége kimagaslóan fejlett, ami nem
nélkülözhette a kényesebb és fontosabb alkatrészek, akkori COCOM listás
beszerzését. A színvonal megegyezett a repülőgépműszer gyártásban
megköveteltekkel sőt még azt meg is haladta, mivel a gyár a geodéziai és
katonai optikai műszergyártásban felhalmozott tapasztalatait is beépítette ebbe
az új profilként jelentkező haditechnikai berendezés családba.
Mint ezzel is foglalkozó egyéni
vállalkozó retró - műszerészmester és lelkes haditechnikai restaurátor, több
hónapos megfeszített munkával „rendbetettem” ezeket az igen értékes és kényes
műszaki remekműveket. További feladat a megmaradt és fellelhető dokumentumok
alapján a többi részegységet is felkutatni és renoválni, hogy egységes
működésben legyen látható a kor Magyarországának egyik technikai vívmánya. Majd
a rendszer beépítése egy muzeális T-72 vagy T-55AM harckocsiba.
Rebuilt TDI Direction Display - Újjáépített TDI kijelzőműszer HiRes!
above: NEW! MedRes! Romanian T-55 Turret inside with Gunner's space at Left side. You can see the Horizontal Angle Gauge of Turret on Horizontal Drive Gearbox
above: NEW! MedRes! My advice for tank-commander watch: ASKANIA "Taifun"
Az analóg rendszer alapvetően
ugyanazt tudta mint a mai digitális harckocsi és önjáró löveg rendszerek,
nyilván a kijelzett információk összezsúfolásával, mert a kor akkori
színvonalán nem lehetett szelektíven választani a kijelzendő paraméterek között.
Viszont az érzékelők és a betáplált adatok alapján a szükséges a mai kor
követelményeinek megfelelő pontossággal bírtak a műszerek. Ebben a technikai
környezetben és feladatrendszerben nem volt és van szükség tizedesvessző
pontosságra.
A Szögkijelző Rendszer (SzKR) – Direction Indication System (DIS) alkalmas
volt nappali és éjszakai helymeghatározásra és tűzvezetésre, közvetlen és
megosztott irányzású tűzfeladatok esetén egyaránt. A toronyirányszög kijelző
(TDI-72) az addigi toronykoszorú szögmérő kijelző
helyett nem két mutatóval (nagy 10-00 és kicsi 00-01 vonás) oldotta meg a
torony vízszintes irányszög kijelzését hanem eggyel, igaz csak 00-02 vonás
pontossággal amit az akkori újítással a "Nóniuszos" ("Vernier" scale) leolvasással valósítottak
meg. A valóságban harci körülmények a harckocsik az 00-05 vonás pontosságot
tudják garantáltan tartani a tüzelés folyamán míg az önjáró lövegek a 00-02
vonást oldalállásban. Pontosításképpen egyeztethető és ellenőrizhető volt a
toronykoszorú belső fedőgyűrűjébe bemart vonásbeosztások alapján is. Kijelzésként
bekerült még a parancsnoki torony szögkijelzése is mint külön
irányszögrendszer. Ehhez egy karos szöghelyesbítő áttétel is beépítésre került
a harckocsikba, mivel a parancsnoki torony és a lövegtorony középpontja hossz
és kereszttengelyben is kb. 1 méterre el van tolódva egymástól. A műszer
biztosította a torony és a parancsnoki torony irányegyeztetését és a
tájékoztatást annak mozgásáról és irányáról. A lövegstabilizátor helyzete és korlátozása
valamint hibája is kijelzésre került. Érdekesség benne (TDI-72) a mozgócél
előretartás-vezérlő kijelző ami a parancsnoki torony (TKN-1, 2 Parancsnoki
Figyelőműszer - PFM) célkövető
szögsebessége és a mért (szálkeresztes betáplált vagy parancsnoki lézertávmérő
vagy az irányzó TPD– 2–49 optikai - koincidenciális 2m bázisú távmérős irányzó
távcső és a TPD – K1 lézertávmérős ir. tvcs. távolságadatok alapján számolta ki
és mutatta a hozzávetőleges előretartás mértékét. Ez megjelent a TS-2B-22K ill.
a TPDK irányzótávcsövek külön a MAM által beépített látómezős kijelzőjén is.
above: the Tower silhouette of the tower direction indicator (thick pointer with 6000 mils (60-00) W.P. standart, with the setting Main Direction of Fire - MDoF= 30-00 of the firing direction with 100 (01-00) mils precision, while the large "thin" pointer with 100 mils with 00-01 mil accuracy shows the exact barrel axis bearing angle. - a Toronyirányszögkijelző toronysziluettje (vastag kismutató 6000 vonással (60-00) V.Sz. szabvány, a tüzelési alapiránynak Ai=30-00 beállítással 100 (01-00) vonás beosztáspontosággal, míg a nagy "vékony"-mutató 100 vonásig 00-01 vonáspontosággal mutatja a pontos csőtengely irányszöget.
Schema of some Tank's Direction Angle - Harckocsi Irányszögek és összefüggései
A berendezés az aktuális
szögfüggvények alapján analóg számolta a szögeket és a helyesbítések valamint a
pontos értékek a beépített mechanikus formasablonok által kerültek
kidolgozásra. A szögek kijelzése a funkcióknak és a helyzetnek megfelelően
három mértékegységben; vonás 60-00 (Varsói Szerződésbeli –VSz (WP) pontosan
6250 vonás, 3600 és Óraszámlap alapján került megvalósításra. Külön helyesbítő számolóegység gondoskodott a Ferde Csőcsapállás (Trunnion traverse)-ból adódó Z-irányú tengelyvonaltól való távolságtól (billenési-) eltérés lőelemképzési korrekciójáról, mivel a hk-ik nem rendelkeztek az ún. 'Ferde csőcsapállást kiküszöbölő kézi markolatcsavarral (Tüzérségi lövegeknél) a irányzéktömbön mivel ilyen utóbbi nem volt kialakítva.
Ezen kívül a TAI időt is mér UTC-LT-ZT (Universal Time, Local Time, Zulu Time=Tactical Time) és stopper üzemmódban.
Ezen kívül a TAI időt is mér UTC-LT-ZT (Universal Time, Local Time, Zulu Time=Tactical Time) és stopper üzemmódban.
NEW! above: HiRes! below: gif 'klokers' Klok-08 diameter ⍉39 mm source: amazon.com
above: NEW! NoHigher! "The Commander and Her bracelet from defender bars" (Model Bebe in Tankini system tight miniskirt for after beach action on to party of medal parade. It for available to Emergency swim, ensemble 27 by: bossman)
Original wreck TAI gauge system - Eredeti törött kijelző-műszerrendszer
A TAI kijelző mind ezek mellett kijelezte a harckocsi ill. önjáró löveg teljes térbeli helyzetét nem csak az Y hanem az X és Z kereszttengelyek körül is. Ez fontos pl. a löveg emelkedési szög és a szintezőállás beállításakor. A szűkös helyeken vívott harc és menetek végrehajtására gondolva még kijelezte a lövegcső-vég talajfeletti magasságát is. Fontos a Vx irányú lejtőszög kijelzés is a menet és a lőszög beállításakor. Ezen felül tájékoztatott a gázlómélységről és a víz-alatti átkelés (5 méteres mélységig alkamas) teljes mélységéről és a torony feletti vízoszlop (édesvíz) magasságról is. Folyamatosan tájékoztatott a harckocsivezető által beállított és betartott giroszkópikus irányról és a menetsebességről és megtett távolságról is. Kijelezte az X-tengelyű várható mozgásirányt is a sebességváltó kijelzésével. Kölcsönös irányszög egyeztetés lehetett a vezető és parancsnok között.
Érdekesség a TAI-72 kijelzőn,
hogy a gyár tervezői már akkoriban gondoltak a lézer és optikai távmérők korlátaira
és megalkották a harckocsi „akusztikus távmérőt” a tüzelő lövegek alapján
megállapított stopperes (Telemeter) időmérés alapján a védősisak
fejhallgatójába beközvetített hanggal. Az Akuszto-Optikai elven működő
robbanástávolság mérő berendezés (Blast Distance Measure Equipment – BDME)
megfelelő pontosságot biztosított. Ez a külső a parancsnoki kupola TKN
figyelőműszerével párhuzamosított irányított mikrofonvevős megoldás (mint az
amerikai Sziájés-CIA „magánbeszélgetés” c. nagysikerű Gene Hackman által alakított
1970’-es filmben). A kombinált óra stopper-üzemmód beindításával egy szinkron
generált hang másodperc jelzésként szólt a fejhallgatókban. A „Mic” nyomógomb
benyomása után a mikrofon vevőkészségét egy narancssárga jelzőtabló világítása
jelezte míg a hangvétel során a dörej nagyságától függően egyre sűrűbben
villogott. Így biztosította ez az alrendszer a megfelelő lézerálcázást és az
akkori nyugati csúcstechnikának számító lézerbesugárzás elleni ellentevékenység
kiiktatását. A hang átlagos terjedési sebességének (330m/s) aktuális
pontosításához felhasználták a ballisztikai Számítóegységbe (BDPU) bemenő
levegőhőmérséklet, páratartalom, szélsebesség és szélirány adatokat. Egyébiránt
biztosított volt a nagytávolságú közvetlen irányzású (pásztázott lőtávolságon
felüli lőfeladatok során a belövés soráni a robbanópontok távolságának
meghatározását alacsony láthatósági feltételek (NBIV, ÉEIV, ÉBIV) mellett és az
optikai ill. lézer-távmérő alkalmazhatatlansága vagy az indokolt ritka
alkalmazása esetén. Ez utóbbira az ellenség általi nehezebb detektálásra és az
ellentevékenységük csökkentésére lehetett szükség.
A Páncélozott Harcjárművek (PHJ)
– harckocsik- nagy és erős mágneses fémtömege nem teszi lehetővé a mágneses
iránytúk - kompasszok és irányszögrendszerek alkalmazását, ezért a navigáció
szempontjából a giroszkópikus (TNGS) és a tájolt (bemért) iránymeghatározása
lehetséges egy adott tájolási pont vagy az északi irányokhoz
(földrajzi-csillagászati, hálózati, mágneses)és a harcászati illetve tüzérlövészeti
AlapIrány (AI – MD - DoF) viszonyítva. A navigációs (Track) és a tűzvezetési (DoF)
alapirány meghatározása történhetett belső és külső tájolási (tüzérbemérő)
módszerekkel alapvetően a páncéltest (a vezetőperiszkópba a MAM által
utólagosan beleapplikált vertikál-kompenzátoros iránytartó-szál) és a
parancsnoki torony (Commander’s Cupola) irányba forgatásával.
above: NEW! NoHigher! "Special bracing system for swimwear - Speciális merevítő rendszere a fürdőruhának" source: Pinterest.com
Renovated Display - Helyreállított Kijelzőműszer
Fontos újításként jelentkezett a
HTI követelményrendszere és útmutatásai alapján, a TAI-in, hogy a Bonyolult
Időjárási Viszonyok (BIV) és terepviszonyok közötti menet végrehajtást az
akkori Szovjet repülőtechnikából átvett rádióiránytű (ARK-9-11) – Avtomaticseszkaya Radio Kompass - ADF (Automatic Direction Finder)
rádiónavigációs vevőberendezés is segítette. Természetesen a bonyolult Rádió
Elektronikai (REL) -harc (REH) viszonyokat figyelembevéve. Mivel csak rövid és
egyeztetett időben került bekapcsolásra az ismert helyen lévő adó az
elektronikai zavarás elkerülése érdekében így a vevőt is korlátozott ideig
használták melyet egy Pink színű feliratos fénytabló jelzett. Erős jel vétele
esetén attól függően villogott valamint a vett morse jel azonosítási behallásra
lett közvetítve a fejhallgatókhoz. Egyébként alkalmas volt a középhullámú
rádióadások vételére is. Az NDB – Non Directional Beacon (Irányítatlan Körsugárzó
Adókat - IKsA) illetően. A tűvel a normál és fordított JTI – Jármű
TengelyIrányt (Bearing) valamint a M-F-H RP-et – Mágneses-Földrajzi-Hálózati
RádióPelenget (Course) rávezetési irányszögeket lehetett tartani. Ezen felül még egy Menetirány (Track)
iránytartó „vályú” mutató is segítette az adóra történő rávezetést hasonlóan az
akkori Szovjet repülőgépek / helikopterek UGR-4UK (Egyesített Irányszögkijelző
Műszerhez (EISzKM) hasonlóan.
Élvonalbeli egyedülálló
újszerűségként jelentkezett, hogy a fentieken kívül a harckocsi X-tengely
irányú mozgásdinamikai jellemzőiről is tájékoztatást kap a parancsnok melyből
az egyik legfontosabb a lövegstabilizátoros irányzáshoz szükséges maximált Vx
sebesség és a hosszírányú (Z kereszttengely körüli) lengésamplitúdók és
frekvenciák (Sinus Longitudinal)
kijelzése a varázsszemes miniatűr oszcilloszkóp által.
A TDI kijelző érdekessége, hogy
ki lehetett választani az irányszög relatívokat. Vagyis az egyéni ergonómiai és
térhelyzet viszonyokra szabottan ki választható volt, hogy a torony kijelző
mutató mozogjon vagy álljon vagy a hk. alváz sziluett mozogjon vagy álljon. Itt
hasonlóan kombinálták a mozgás és leolvasó-index viszonyokat mint a repülőgép
műhorizontok esetében; a sziluett dőljön be vagy a háttér horizontvonal? – volt
olyan megoldás, hogy 15-20 fokig a sziluett dőlt be mert ennek volt kedvezőbb a
kiskitérésű érzékelése – majd a nagyobb szögeknél el kezdett a háttér
horizontvonal bedőlni míg a sziluett szögtartó leolvasás mellett 30-40 foknál
visszaállt alapra és csak a horizont vonal dőlt be tovább.
A kezelőpanelen külön fedett és
biztosított nem világító feliratozott szerelőnyílások és csavaros fedelek kerültek
kialakításra a szükséges beszabályozási munkák végrehajtásához. A panel szine,
-valószínű- az akkori szovjet GoSzT szabványhoz illeszkedő haditechnikai „Oliv
Drab” lett volna, de ez nem nagyon állt a magyarok rendelkezésére, így égetett
AMOX „Geodéziai terepzöld” félfényes lakkozású mely biztosítja a kosz és
kopásállóságot állóságot, valamint megfelelő leolvasási kontraszt hátteret
biztosít a vajszínű / elefántcsont szinű skálákhoz és a gravírozott fehér
valamint fluoreszcens-zöld és vörös feliratokhoz.
A vajszínű (ebony) skálák a
szovjet páncélos-technikai és tengeralattjárós hagyományokat valamint a jó
leolvashatóságot tekintve kerültek kialakításra. Ebben a technikai műfajban a
fekete hátterű repülőgépműszer dizájn kevésbé hatékony. A kombinált
megvilágítás esetén a beosztások és számok, mutatók sokkal jobban de kevésbé
fárasztóan olvashatóak le mint a repülőgépműszerek esetén. A skálák
kopásállósági és pontossági valamint megjelölési követelményei nem tették
lehetővé az akkori műanyagok illetve színes zománcozott fémszámlapok
alkalmazását. Így a valószínűleg akkor az India Köztársasággal fennálló jó
ipari és kereskedelmi együttműködésünk hozadékaként ezek a vajszínű számlapok,
az indai speciális gyárakban nyersen megmunkált elefántagyagyarból készült több
rétegben. Utólagos finomításokkal fogtechnikai mikromaróval körosztógépen
bemart osztásokkal és jelekkel. Míg a világító (fluoreszkáló) skálák műanyagba diffundált
Luminofor-al és az öntés során kialakított bemélyedő skálázással készültek. A
skálajelek kifestése utólag került felhordásra.
A kezelőszervek és kijelzők
informatív megírásai fehér és Luminofor zöldben valamint egy két vészhelyzeti
jelzés és felírás vörös színben került megfestésre, különböző méretben a
fontosságnak és a rendelkezésre álló hely függvényében a párhuzamos két
rétegben pantográf-gravírozott panelre. A feliratok a sivatagi (Desert Export
Variant – DesExVar) miatt a könnyen elsajátítható és általánosan használt angol
nyelven készültek. Egyes feliratok gravírozására nem maradt hely, így ezek
felmatricázásra kerültek az egyes megvilágító izzók csavar fedeleire. A magyar
nyelvű rövidíthetőség és a cirill korlátai miatt elvetésre kerültek az ilyen
nyelvű feliratok. A kezelőpanel három rétegű konstrukció, felül egy homokfújt
eloxált és festett nagykeménységű áttört - gravírozott 0,4mm vastagságú
Alu-Titán ötvözetű lemez, alatta a nagytisztaságú és szilárdságú 7mm vastag
Polykarbonát Plexivel mint résvilágító közeg, az alján pedig belül foncsorozott
fényvisszaverő és merevített áttört Berillium-Bronz ötvözetű 2mm-es lemez. A
feliratok a műszerskála megvilágítással és együttes résvilágítással biztosítja
a jó leolvashatóságot, a repülőipari követelmények figyelembevételével.
A műszerek kezelőpanelje és
skálái színösszeállítása és megvilágítása lehetővé tette a harckocsi küzdőtér
változó fényviszonyai közötti pontos és állandó leolvasást. Az adaptív
műszer-megvilágítási lehetőségek figyelembe veszik a kezelőszemélyzet
(parancsnok, irányzó) ergonómiai szempontjait is. A megvilágítás széleskörű variálhatósága;
lámpaizzós és UV foszforeszkálós (UFO-lámpás) több UV „Banán”-izzós (mikrocsöves
– COCOM list.) megvilágítása több színű (White:fehér, Red:vörös, Green:zöld) és
beállítható fényerejű és információ kiemelést biztosít. Ez lehet külön és
együttes alkalmazásban. Figyelembe lett véve az Infra eszközök alkalmazásakor
megkívánt zöld fény de az akkori technikai színvonalon nem sikerült egyeztetni
a zöld fény hullámhosszát az infra-optikák-kal. A vörös fény alapvetően
ügyeleti fényként használatos a tengeralattjáró műszerekhez hasonlóan de a
repülőgép-műszerfal megvilágítás szisztéma szerint a skálákat legjobban kiemelő
megoldás a vakító és változóan-villogó éjszakai viszonyok között a szem
adaptációs képességét figyelembe véve. A lágyabb zöld fény spektruma alapvetően
a mozdony-kijelző műszerek színspektrumát követi az MMG (Mechanikai MérőMűszerek
Gyára és a Ganz-MÁVAG ajánlásai alapján. A megvilágító lámpaizzók fénye fehér,
a színváltást egy elektromágneses fényszűrő-henger vertikális mozgató
mechanizmus biztosítja.
A műszerskála megvilágítólámpa
kicsavarható (pénzérmével) „Banán”-izzófoglalatok vájatos alátét és fény
szigetelése is kettős lehet vagy fényzáró és átengedő műanyag alátéttel, hogy látható legyen a világító
üzemlépesség. A visszajelző lámpák és
kistablók fényereje (Lumen) a műszervilágítással együtt állítható, szükség
esetné külön fényszűrővel felszerelhetőek. A fények kiszóródása lehetővé teszi
a torony kezelőszerveinek könnyebb megtalálhatóságát a gyenge megvilágítási
viszonyok között is. Ezen felül a vészhelyzeti (áramkimaradás esetén) szükség-megvilágítás
illetve energiatárolós kijelzés is biztosított az akkori igen korszerű, drága
COCOM-listás „Luminofor” világító jelzésfestés által. A hagyományos „világító
foszforos” Cink-szulfidos megvilágítás precíziósan nehézkes felhordása és a
nagy Gamma és Béta háttérsugárzás miatt az egészségügyi – sugárbiológiai
veszélyessége miatt került mellőzésre. – Külső spotlámpás (repülőgép
térképolvasó lámpa) és UFO lámpa kiegészítő megvilágítás is felszerelésre
került a munkahelyekre. A skálamegvilágítás variálásával, pl.; vörös és UV fény
együttes alkalmazásával jól lehetett szelektivizálni a fontosabb kijelzett
adatokat. Míg a csak tisztán UV megvilágítás alkalmazásával csak a
legszükségesebb skálák és kijelzések kerültek kiemelésre a minimális
leolvasás-pontossági megjelölésekkel.
A különböző ellenőrző (Teszt)
kapcsolók biztosították a rendszer és a kijelzők gyors megbízható ellenőrzését.
A kapcsolók és beállító gombok szintén az ergonómiai szabályoknak (az akkori
amerikai; Woodson and Connover: „Ember - Gép - Üzem” ergonómiai szakkönyv,
Műszaki Könyvkiadó 1980. NASA – Air Force, - NAVY, - ARMY és ASA szabványok) alapján kerültek kialakításra. A
Bárány-Mitnyán féle „Mechanikai Műszerek” szakkönyv Müszaki könyvkiadó 1972.)
alapján levezett szerkezeti vizsgálatok során megállapított konstrukciós
megoldások lekövetése során megállapítható volt sok akkori újszerű Know-How és
Hi-Tech alkalmazása.
A jó láthatóság miatti nagy
üvegfelületek miatt gondoltak a monochromatikus – plánparalell
antireflexiós-polárszűrős UV elleni bevonattal készült csiszolt félmatt
kvarckristály 4mm vastag üvegezetek védelméről is nagyszilárdságú de könnyű
Wolfram-Acél (Tungsten) ötvözetből a MAM – budapesti Kalibergyárában készült leszerelhető
védőráccsal. Oldható bekötésük külön a műszerházban lévő nagyszilárdságú
merevítőkhöz történt. A részbeni leolvashatóságot nehezítő megoldásra
mindenképpen szükség van mert a szűk térben főleg a bemálházás során nagy a
sérülés veszélye és egy egyszerűnek tűnő üvegrepedés és törés nagy károkat
okozhat az igen drágán és bonyolultan javítható műszerben. A műszer
üzemképtelensége meg a harckocsi harcképességének csökkenéséhez vezet. Ezek
mellett tartalék kijelzőként megmaradt a hagyományos az oldalirányzógépen
gyárilag (Morozov, Uralmas, Putyilov) meglévő toronykoszorú szögkijelző műszer
már csak a kiképzés és műszerkontroll miatt és az alapadat-átvitel dublírozás
miatt is. A kapcsolók is kaptak a véletlen bemozdítás elleni tapintásérzékelő kinesztézikus
reteszkorlátokat.
A hőállóságra és párakizárásra
tekintettel nagy figyelmet fordítottak az anyagminőségre a hőtágulási tényezők
és az oxidációs folyamatok kizárását illetően. Nagy mennyiségben kerültek
felhasználásra krómozott és eloxált valamint kadmiumozott és invár-acél
alkatrészek. A berendezéseken találhatóak párátlanító hőbefúvó-kiszárító csavarnyilások,
valamint cserélhető Szilikagél-kristály páramentesítő kapszulák is.
Széleskörűen alkalmazták a különböző szilikongumi és lágyfém –ón- tömítéseket
míg a kapcsolóknál és forgatógomboknál a szilikonos húzózsír és gumi
érintésvédelmi tömítéseket, mellyel egyben biztosították a finom és karakteres
beállító-mozgatást is. Egyéb helyeken a szintetikus gumi-szalag és
alak-tömítések biztosítják a hatékony szigetelést. A panelrögzítő süllyesztett
csillagcsavarok is szilikongumi tömítéssel ellátottak.
TAI "Evergreen" illumination mode - szemnyugtató zöldfényű megvilágítási mód
Az áramellátás igen sokrétű a
funkciókat illetően, 24V egyenáram (DC – Direct Current) mely jöhet a harckocsi
akkumulátorától vagy a generátoráról az akkori igen korszerűnek számító
tirisztoros feszültségszabályozón keresztül. Egy amplidin 27V DC-t generál és trafón
keresztül 7,5V és 12V egyenárammal működnek a megvilágítások és egyes
villanymotorok, míg az UV csöves megvilágítás léptetőmorok 12V AC giroszkópikus
rendszer a PT-500C
(repülőgép EMO-ós áramátalakító) 36V 3
fázis 400Hz AC működik, míg a műszerskála kijelzők és mutatók a PO-750 (repülőgép
EMO) áramátalíkító (Inverter) által biztosított 115V 2 fázis 400Hz AC
(váltóáram – Alternate Current) biztosított. Lehetséges de nem biztos, hogy 12V
egyen és váltóáram is táplálta a rendszert elsősorban a skála és mutatómozgató
szervomotorok vonatkozásában. A fontosabb áramköri egységeket helyi könnyen
cserélhető Szovjet – barna-Bakelit tokos 1, 3, 5 A-es „Pitmann”
üvegbiztosítékok védik a túláramtól. Természetesen az akkori érintésvédelmi
saabványoknak megfelelő kapcsolók és szabályozó elemek kerültek beépítésre.
Circuit schema of MBT directional system - áramköri - táplálási séma
Az áramellátási és jelfogó
érintkezők (nyelves és fésűs) nagyszilárdságú és a kiváló vezetőképességgel
rendelkező 14 karátos aranyból és Platinából készültek. Az ipari ezüst sodrott
vezetékek szigetelése kettős volt., míg a jelközvetítő vezetékek fémhálós
árnyékolást is kaptak. A kor színvonalának megfelelő nyomtatott áramköri elemek
találhatók benne, melyek egy része gyantába beöntött.
A kiálló differenciált
kinesztézikus kialakítású és szinű kezelő kapcsolók „Tumbler”-billenő és nyomó-húzógombos és forgató rendszerűek
mely utóbbiak egy része mechanikus, míg az órabeállító gomb multifunkciós.
A műszerszámlapok nagysága és a
harckocsi vibrációja és rázkódása kihívás elé állíthatta a tervezőket és a
gyártókat, mivel a mutatók szilárdsága és inklinációja (lehajlás) nehezen
megoldható a nagy sugár miatt. Ezért valószínűsíthetően az anyagvizsgálataim
alapján speciális Alu-titán és Rhodium- Vanadium ötvözetekből készültek Tantál feszítő-mikroszál
0,25mm lekonyulás-elleni merevítést használtak. Hasonlóan a függőhidak merevítéséhez.
A nagymutató egy része függőleges króm-tükrös lapkát is kapott a leolvasási
parallaxis hiba kiküszöbölése miatt.
A műszerházak Alu-Titán ötvözetű
rekeszes és külső – belső merevítő bordákkal ellátott kokillaöntvény utólagos
gépi és szikra-forgácsoló precíziós megmunkálással. Falvastagsága 5-8mm-ig
terjedő. A feketére eloxált felület külsőleg homokfűvott és világos szürke
nagyszilárdságú mikro „Kalapács”-lakk (akkori Budalakk Művek) bevonattal
ellátott. A ventilátor beszívó nyílása hátul – alul található egy többrétegű
mikrofuratos rácsrendszer formájában ami egyben levegő szűrő funkciókat is
betöltött. A fedőlapcsavarok beöntött viasszal vannak védve a beszivárgás
valamint az illetéktelen szerelés végett és egy „Specpinky” viaszplomba
szelence is biztosítja a fedőlap leszerelésének garanciális megjelöltségi
állapotát. A „dokkoló” csavarok ólomplombás biztosító dróthuzallal
„műszaki-cérna” kerültek biztosításra.
Beépítési Méreteik; TDI: sz.:27x m.:27cm – x h.:32cm
és TAI: sz.:26 x m.:27cm – x h.:30cm
Beépítési Tömegeik: TDI: 8kg., TAI: 7,5kg.
Csomagolása: bordázott légmentesen záró amortizátoros
fémláda, vákumfóliában konzervált
Szaga: műszeripari, minimális kenőanyag illattal.
Fejlesztés: 1967-től - 1969-ig, Gyártás: 1969-től – 1973-ig Export: 1970-től – 1974-ig.
Egy műszer átlagos gyártási ideje: 30-40 nap.
Gyártott példányszám/fajta: kb.: 30-40 db. ( 1 hk.
ho. - 3 hk. e. – 9 hk. z. – 27 hk. szd.) és 4-6 folyami aknamentesítő naszád.
Akkori átlagára: TDI és TAI darabonként: 400.000 –
500.000,-Ft. (20 db. Wartburg gépkocsi)
A belső szerkezet alapvetően
óraműves elemeket tartalmazó elektromechanikus szerkezet. A mechanikus
forgórészek csapágyazása a Debrecen-i GÖCs Művek által kifejlesztett és
gyártott mini és mikro-görgőscsapágyak és a MOM által gyártott Achát és Zafír tűcsapágyak
beépítésével lett kivitelezve. A TAI-ban benne lévő óraszerkezetet amit a MAM
Dunaújvárosi Ébresztőógyártó gyáregysége gyártott, kimagaslóan újszerű
megoldásokkal konstruálták meg. Mechanikus 2 szabadságfokú turbillonos
kiegyenlítő lengőkerekes szerkezet, 18 rubinkristály csapágyazással és 4 napos
járástartalékkal rendelkezett. 20 C0 –on 4 nap alatt + - 2,5 perc
eltéréssel működő többfunkciós óra melynek mindössze két kezelőszerve húzó-nyomó-forgató
recés gombja volt. A mutató kihajtások multikoaxiális rendszerűek többszörös
sikló és golyóscsapágyazással. A digitális forgódobos számlálókat a MAM Mátészalkai Vízóragyártó gyáregysége szállította, melyek meghajtó fogazása
önkenős fémből („spec-spricc” ónbevonatú Réz) volt, és nem műanyag vagy a
Matchbox-tól importált Spiáter/ZAMAK. Digitális kijelzőnek az akkoriban divatos
„Nixie”-csöves számkijelzők nem jöhettek számításba a nagy méretük és a durva
alkalmazási körülmények miatt.
A mechanikus áttételek
nagyszilárdságú („HSS”) rozsdamentes acélból készültek, nagyon finom
megmunkálással (valószínű mikronos és százados pontosságú dörzsárazással,
szuperfineseléssel és hónolással). Az áttételek széleskörűen alkalmazott
ferdefogazású homlogfogaskerék és csigaáttételeket alkalmaztak. A beállító áttételek egy része
mikrokardánokkal lett megoldva. A különböző kötőelemek rögzítéséhez
széleskörűen használtak amerikai LOCTITE kétkomponensű nagyszilárdságú ragasztót. A
forgó szögskálák és szögmutatók a KFKIM által gyártott váltóáramú 3 fázisú
léptető villanymotorokkal PIKO-N szervomotorokkal történt 20’-30’ szögperces pontossággal és
max. 200/sec szögsebeséggel mindkét irányba. Hiba esetén egy
spirálrúgós kiegyenlítő mechanizmus állította „Hiba!” jelzési állásba. A
mutatók lengéscsillapítása spirálrúgós és légcellás kivitelben történt mely
utóbbiba az indikátorokba beépített egy miniatür centrifugál légkompresszor
biztosította az üzem alatti túlnyomást. Kenésük a gyárilag felhordott speciális
„Transmission” szilikonzsírral került megoldásra.
A magasfokú alkatrészsűrűség ugyan nagymértékben megnehezítette a javítást de lehetőséget biztosított a szerelést végzők hőháztartásának melegen tartásához és a műszerészek szakmai fejlődéséhez. A zsúfoltság ezekben az időkben nem volt már probléma, ugyanis hasonlóan az 1930-as években a GAMMA Művek légvédelmi lőelemképzője ennél jóval magasabb bonyolultsági fokon készült és kiválóan működött.
A magasfokú alkatrészsűrűség ugyan nagymértékben megnehezítette a javítást de lehetőséget biztosított a szerelést végzők hőháztartásának melegen tartásához és a műszerészek szakmai fejlődéséhez. A zsúfoltság ezekben az időkben nem volt már probléma, ugyanis hasonlóan az 1930-as években a GAMMA Művek légvédelmi lőelemképzője ennél jóval magasabb bonyolultsági fokon készült és kiválóan működött.
A többi blokk is feltárás alatt
van úgy mint a: Táplálás blokk SSU (System Supply Unit – Pitanyie), valamint a
navigációs és ballisztikai számítóegység egyes kijelzői és alkatrészei így a
TNA-4 „Szaratov” Helymeghatározó Navigációs Blokk a szovjet gyártmányú
harcjárművekbegyártott és rendszeresített kerül bele. - Ezen egységnél már
érzékelhető, hogy nem volt elég ideje és anyagi lehetősége minden elem
kifejlesztésére, így többet átvettek a repülő és egyéb műszeriparból. a
harckocsigyártó beépíthetőség engedélyezése érdekében a magyar katonai
raktárkészletekből és az akkori KGST (kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa) és
VSz (Varsó Szerződés) szerződéseknek megfelelően Szovjet és NDK (Német
Demokratikus Köztársaság) relációból
kerültek beszerzésre. A Táplálás blokkban (Supply – Pitanyie) kapott helyet a szovjet gyártmányú miniatűr ESzV-3 ledolgozás mérő elektronikus számláló óra. A neve Elktronnöj Szcsotcsik Vremenyi ЭСВ-3
- Electromechanical
Counter ESV-2 CPU time. 400Hz-ről, 115V-l működik és hiszterézises motor
hajtja a mechanikáját, melyben rubin tűcsapágyakon forognak a fogaskerekek és 3
skálája van és csak akkor számlál, amikor a rákapcsolt szerkezet áram alatt
van. A mérő max 2700 óráig mér , a mérés X 100 Óra ( százszoros). A
berendezések (Rendszer) középjavításig terjedő üzemideje 2.500 óra.
A szerkezetek az akkori Varsói Szerződés
szabványnak megfelelő -40 - +50 0C ,
98% relatív páratartalmú
35 C0-kos levegő-környezeti.tartományban működtek
pontosan. A szerkezetek külön a táplálás blokkról kapcsolható 24V-os elektromos
fűtéssel voltak ellátva, mely egy bimetáll lágyfémes (Lantán) hőkapcsoló
szerkezettel tartotta a szükséges 20 +- 5 C0 hőmérséklet
tartományban. Hűtőrendszere saabvány ventillátoros és elektronikai hűtőbordás
volt a sivatagi export változat ellenére. - A tűzállóságra nem helyezhettek
akkora hangsúlyt mivel az a méret megnövekedését okozta volna a teljesen fém
kezelőszervek és a festetlen fémfelületek alkalmazása miatt. Így a
kezelőszervek többsége nagyszilárdságú műanyagok (Polyamid, Polycarbonát, Polysztirol,
PVC – Polivinyl Clorid, Bakelit) felhasználásával készült.
A kijelző blokkok külön rezgés-rázkódás
elleni gumi-amortizátoros felfüggesztéssel és „Béka”-záras gyorscsatlakozóval
ellátott felfüggesztő dobozokban kerültek elhelyezésre. Mivel a dőlési adatok
vonatkozásában is külső adókból közölték az elektronikus jeleket, nem kellett
feltétlenül függőlegesen és derékszögűen beépíteni a műszereket, így
igazodhatott a harckocsi küzdőterében szabadon maradt szűkös helyekhez és a
kezelő ideális leolvasási fókusztávolságához és látószögéhez. A könnyű
kiszerelhetőség és a megbízható elektromos érintkezés érdekében többtüskés SL
csatlakozókat alkalmaztak. Bowden bekötés nem volt rajta. A befoglaló
keret-doboz rendelkezik egy masszív fém-fedőlappal az illetéktelen látogatók és
a málházási sérülések ellen. Ez TUTO lakattal lezárható volt, melynek
antimagnetikus kulcsát valószínűleg a szd. pk. magánál tartott. A zsanérok és
rögzítőszemek a vészhelyzetetekre is gondolva US-acélból (Újpesti Serbli) készültek.
A boksz állapotában felhasználható könyvek, dokumentációk és térképek vagy akár
konzervek tárolására is. Az aljában jegyzettömb tartó került kialakításra.
A befoglaló dokkoló boksz-okra
még külön fekete gumi árnyékoló ernyő és gumi homloktámasz is felszerelhető
volt. A TDI műszer dobozán külön adapter található a Nóniusz leolvasását
megkönnyítendő lehajtható és állítható MAM-Esztergomi Szemüveglencse Gyártó
Gyáregység - OFOTÉRT – gyártmányú 3x-ros „Bikonvex” multilayer szűrő- bevonatos
kis szférikus abberációval bíró nagyító Lupe-hoz elősegítve a 00-02 vonásos
(62-50 / 3600) pontosságú tájolóirány leolvasását.
A TASzT – készlete külön dobozban
került kiszerelésre. A zászlóalj fegyverzeti javító gépkocsiban került
berendezésre a MAM által gyártott ellenőrző rendszere (CIS).
T-55, T-62 theoretical arrange - feltételezett elhelyezés
above: NEW! HiRes! (Cropped & Lightened!) Czech labels Gunner site in T-55
A torony-kijelzőrendszer (TIS) több
blokkban történő elhelyezése, a harckocsi
belső terének szűkössége és a meghibásodás eseténi részleges funkció
átvétel miatt van szükség. Míg a T-55AM esetén mivel a parancsnok és irányzó is
bal oldalon ül „tandem” elrendezésben a kijelzőket kölcsönösen kisebb
nyakfordításokkal látva, addig a T-72-ben külön oldalakon, irányzó bal oldalt
helyezkednek el, ahol már a harc közbeni kölcsönös láthatóság nem biztosított.
A javítási blokkcserék és hozzáférhetőség miatt is jobb a diverzifikált
(szétosztott) megoldás. A korszerű műszerek mellett tartalékként és a kiképzést
segítendő megmaradtak a hagyományos beépített ilyen jellegű múszerblokkok is
–sajnos ezzel az amúgy is zsúfolt állapotokat erősítve. De mivel ez a
műszerrendszer egy minőségi export-kiegészítés a magyar gyárak (MAM és Kurrusz
harcjármű cégeknek) által, mindenképpen meg kellet hagyni a régieket, annál
inkább is mivel azok megbontása és kiszerelése nagyobb és drágább átalakítási
munkálatokat tett volna szükségessé, s nem utolsósorban a Szovjet garancia
megszünhetett volna.
T-55 placement in turret - a műszerek elhelyezése a torony küzdőtérben
Érdekességként megemlítendő, hogy
pár TDI és TAI export példány duplikált beépítésre került a volt Jugoszláv Shipyard
Brodotehnika-Beograd vállalat által -Francia
liszenszből- gyártott Honvéd Folyami Flottilla MS-25 „Nestin” folyami
aknamentesítő naszád (RMSB) két AM-32 parancsnoki hídjára is a két 25mm-es az
első 4-es és a hátsó 2-es „Oerlikon-Contraves” első és hátsó gépágyú
lövegplatform helyzetkijelzéséhez. A TAI mélységmérőjét és bólintás indikátorát
át kellett alakítani hajózási funkciókra. Tervezték még beépítésre a TDI-t szovjet
gyártmányú torpedónaszádok parancsnoki hídjára valamint a Tupoljev Tu-95
hadászati bombázó és felderítő repülőgépek fegyverrendszer kezelőpultba beépítésre
is.
above: NEW! MedRes! Minolovac MS-25 "Nestin" Brodotechnika Beograd - Serbian Recni Flot
above: NEW! NoHigher! Hungarian 'Gamma-Tech' BNS-94 FM NBC Neutron radiation alert system for MS-25 1990's
145.) AM32 MS-25 "#Neštin" Minesweeper boat HuDF River Force - Warshipping - Hadihajózás: http://szextant.blogspot.hu/2014/12/144-recni-minolovci-klase-ms-25-nestin.html
145.) AM32 MS-25 "#Neštin" Minesweeper boat HuDF River Force - Warshipping - Hadihajózás: http://szextant.blogspot.hu/2014/12/144-recni-minolovci-klase-ms-25-nestin.html
above: NEW! NoHigher! Juci'bacsi's design of Our family boat 2nd instrument box from 1972. It's destination place was My slalom canoe "Nedves-Wet" S70 FREE!
above: NEW! NoHigher! American M-26 'Pershing' gunner site from late 1940s
above: NEW! NoHigher! (Edited for no Zoom 777px!) "Pocket TDI clock for gunners" Swiss made 'klokers' Klok-08 8370 source: Fratello Watches
above: NEW! NoHigher! 'Tiger' 'Waffen-SS' origin Beobachtung Uhr - Megfigyelő óra
above: NEW! MedRes! Inside of Koenigtiger turret without T.Z.F. sight and with Horizontal Turret Angle Gauge - Toronyirányszög kijelző műszerrel
Tisztelt olvasó !above: NEW! NoHigher! (Edited for no Zoom 777px!) "Pocket TDI clock for gunners" Swiss made 'klokers' Klok-08 8370 source: Fratello Watches
above: NEW! NoHigher! 'Tiger' 'Waffen-SS' origin Beobachtung Uhr - Megfigyelő óra
above: NEW! MedRes! Inside of Koenigtiger turret without T.Z.F. sight and with Horizontal Turret Angle Gauge - Toronyirányszög kijelző műszerrel
224.) Königstiger - King Tiger - Panzerkampfwagen VI Ausf. B Tiger-II Sd.Kfz. 182 & Jagdtiger- Porsche, Henschel, Maybach Battle of the Bulge (*Ardennes) A Halál 50 órája - Buda-castle:
Először is szeretnék elnézést kérni Önöktől a hosszú és „újszerű”
irásomért.
Ez a „Mese-munkamű” elsősorban azért került megalkotásra, mert mint
nyugállományú magyar MN és MH (HDF) honvédtiszt és egykori MOM (Magyar Optikai
Művek – Budapest 42. sz. hadiüzem) volt 5. Geodéziai Műszer osztály egykori
(1969 – 1973) Bp. Csörsz u. optimechanikai műszerészeként(„szakma ifjú mestere”
cím birtokosa,) tisztelgő emléket
szeretnék állítani a volt és a rendszerváltáskor szinte elsőként lerombolt
gyáramnak.
Sokaknak nagy bánata volt és még ma is az Európa és talán a világ
akkori egyik legfejlettebb műszeripari fellegvárának és az szakemberi
erőforrások elkótyavetyélése. Méltán félően tisztelte a többi műszeripari óriás
(a német, Carl-Zeiss, Askania-Gigas, Goerz – Berlin, Leitz-Wetzlar,az NDK Jena-Zeiss valamint a svájci Wild és Kern) a
MOM gyártmányait és újításai akinek világszerte szerviz-bázisok és
kirendeltségek hirdették export orientáltságát és minőségi piaci sikereit. Nem
beszélve, hogy a volt Szovjet hadsereg mi minden újszerű MOM-os konstrukcióra
rátette a kezét.
Sajnos ezen felül több sikeres (most csak budapestiek) magyar gyár és
üzem jutott erre a sorsra; MMG (Mechanikai Mérőműszerek gyára), Videoton, Mech-Labor,
Láng, Ganz-MÁVAG, MEDICOR, Danuvia, Vörös Csillag Traktorgyár, Csepel Művek,
Ikarusz csak hogy a legnagyobbakat említse.
Remélhetően kedvet csinálok még a megmaradt nagymúltú műszeriparban
érdekelt vállalkozásnak – gyárnak (Gamma, Respirátor, Rába, HM Currus, HM ArmCom
ZRt-ék), hogy újból felkarolja a magyar önálló a civil mint a hadiipari műszergyártást és fejlesztést úgy a jó
irányba fejlődő jövőnk minőségi zálogát.
Mint volt, képzett Rakéta és Tábori tiszt ütegparancsnokként és
szállítóhelikopter (Mi-8/17) vezetőként – megfigyelőként és felderítő valamint
hadműveleti és kiképzési osztályvezetőként igen tisztelem a harckocsikat és
önjáró tüzérségi lövegeket mint az egyik legkomplexebb és leghatékonyabb
technikai eszközöket melyek a mindenkori tudomány és technika legújabb
vívmányait keltették –időnként halálos- életre.
Erősíteni a páncélos és tüzérszakma dicsőségét és a jelenlegi aktív
állomány büszkeségének továbbéltetése és a katonai – haditechnikai pálya iránt
érdeklődő fiatalok motiválása, és a
műszaki szaknyelv ismeretének erősítése. A kreatív gondolkodásra történő
késztetés mint a sikeres jövő zálogának kulcsa.
Hirdetni a külföldi olvasók és weblaplátogatók felé a magyar elme és
szellemi kapacitás fennmaradását és az önálló magyar hadiipar újraélesztésének
szükségességét.
Ezenfelül mint a MATASz-VeMSz - „PanzerBall”
Haditechnikai Diákszakkör kigondolója szükségét érzem az erre
affinitást érző fiatal korosztály alkotói motiválását, valamint a hamarosan
meghirdetésre kerülő haditechnikai újító pályázathoz a lelkesedés alapjainak
biztosítását. Elkerülni a Magyar Honvédség azon rossz PR szokását, hogy a
népszerűsítés és toborzás érdekében leegyszerűsíti a hadsereget és a
haditechnikát.
Bizonyítani a MAVISz (Magyar VédelemIpari szövetség)-nak a nyugállományúak
egy kis részének elkötelezettségét a korszerűsítés és a magyar ipari
hagyományok újraélesztése tekintetében.
Mint Egyéni Vállalkozó Grafikusnak és Műszerészmesternek egy Hobby
szintű Retromániás gondolatom továbbfűzéseként, sikerült magamat egy komoly
grafikai kihívás elé állítani a számítógépes munka területén, ami kimagasló
élvezetet és szellemi karbantartást tesz számomra lehetővé, nem utolsósorban a
még frissülő szellemi kapacitásaimra és kreativitásomra is felhívja a
figyelmet. Mint a dizájntervezést is kedvelő műszaki szakember ebben a
kivitelezési forma és színvilágban láttam meg a kedvtelő kihívást.
Ez úton mondok köszönetet a volt MOM-os MüM-28 Ipari Szakmunkásképző Intézet szakrajz-tanárának Sárosi Rezső tanárúrnak aki Pádár József-el együtt alkották meg a Műegyetemi és Gépipari Műszaki Főiskola gépész-műszeripari szakrajz tankönyveit és példatárait amiből tanítottak.
Ez úton mondok köszönetet a volt MOM-os MüM-28 Ipari Szakmunkásképző Intézet szakrajz-tanárának Sárosi Rezső tanárúrnak aki Pádár József-el együtt alkották meg a Műegyetemi és Gépipari Műszaki Főiskola gépész-műszeripari szakrajz tankönyveit és példatárait amiből tanítottak.
Az alap elképzelés- dizájngyakorlat- kibontakozása után a szinte a
korabeli Sci-Fi-be illó bonyolultság lett a lényeg. Valójában ez egy kreatív
demonstrációs(reklám) munkám.
Mind ez a villám-gondolat megszületésétől idáig mint egy 1,5 hónap
alatt készült el az egyéb sűrű teendőim (grafikai megrendelések, MATASz
ügyintézések, stb-ik) mellett.
A TDI és TAI csak a Photoshop kínálta szerszámokkal készült mindenfajta
„hozott” kép beillesztése nélkül mig a Supply Block és a többi már
részlegesen a nagy PC gyűjteményi
képelemeim beillesztésével fog készülni
az érdekesség és sokszínűség fokozása miatt.
Persze mindez egy grafikai kísérletből (számlap és megvilágítása II.
VH-s tengeralattjáró műszerek alapján) fajult el idáig, hogy egy hónap alatt ilyen nagyon bonyolult „Retro
Sci-Fi” lett belőle. Ez a poén benne!
A szabadidőmben és más
tevékenységek és zavarviszonyok mellett (csekkek, nő, kandúrmacska az egéren,
egyesületi munka és maszek). Tehát hibákkal és módosítható megoldásokkal és
kiegészítő grafikák hiányával, mint kedvtelésre tessék tekinteni. Ennek a
művész-munkának alapvetően demonstrációs és reklám célja van.
Természetesen ennek az írásnak hamarosan elkészül a rövidített angol
nyelvű fordítása is az időm és tudásom függvényben. - Az olvasói sikere,
visszajelzések és vita – fórum, hozzászólás generálás valamint a
rendelkezésemre álló idő alapján hozzálátok majd a többi a Blokksémában jelzett
részegység megalkotásához is. Persze ezzel a bejegyzéssel szeretnék kedvet
csinálni egy jövőbeni ifjúsági haditechnikai pályázatban való részvételhez.
A munkám és alkotásom kapcsán külön köszönetemet fejezem ki MATASz
tagtársam Töf. és PanzerBall főoktató - valamint harckocsi-ügyi tanácsadó –
szaklektoromnak Paul”Tanky”Zsolt nyá. pc. őrgy-nak (volt Rétság MH 31. Hunyadi
János harckocsi e. (gl.dd.) hk. szd.
pk-nak) aki páncélos szaktudásával és lelkesedésével hasznos javaslatokat adott
a mű-műmhöz.
Természetesen feladatot is szabott egy általa elképzelt és
követelményeket valamint kivitelezést ismertetendő harckocsizó – páncélos
karóra megalkotásához is. De jó lenne ha működne a magyar Óraipar!
Elnézést kérve a rafinált mű-felvezetésért, és az egyes „séróból írt”
hibákért.
Maradva az olvasók és haditechnika-kedvelők felé tisztelettel és
megbecsüléssel;
Veszprém – Magyarország, 2013. március 10-én
Juhász „Juci’bá” János nyá. rep. alez. MOMnevelt EV Grafikus és
Műszerész
„Air Art Grafika” studio
MOM 41: http://szextant.blogspot.hu/2014/03/mom-magyar-optikai-muvek-hungarian.html
on MOM Post Courtesy FREE! TAI & TDG pics
Nagyon szuper és tetszik!: http://fotoblog.hu/itt-az-uj-magyar-objektiv-silir-pa-1/
on MOM Post Courtesy FREE! TAI & TDG pics
Nagyon szuper és tetszik!: http://fotoblog.hu/itt-az-uj-magyar-objektiv-silir-pa-1/
Tank’s Turret Retro Indicators (TDI-72,
TAI-72)
above: NEW! NoHigher! T-72 FLA
TAI's combined illumination mode: "WW-II. U-Boat light" white & UV light
Nowadays I have got two old tank’s
retro instruments in my military technician collection. By the way theese
museal retro retrospective indicators were well used condition, but to similar
fort they age a like enugh good. These indicators were built at the Hungarian
MAM firma (Hungarian Arsenal Factory) number of „42nd” military factory who was
exporteaur to the desert country in early 1970’s. Theese are developed and
builed for T-55AM and T-72A Russian made tanks (MBT –Main Battle Tank) and in
developing status protype 2S1 „Gvozdhika” self propelled armor artillery 122mm
gun-howitzer (SPH). This time the MAN firma as an other one best succesfully
insrument devices firma who is was making the different opticals, geodesy
(theodolites, nivellers, gyros and military optics (coincident and stereo rangefinders,
sights for APC, binoculars, compasses, ect.) and laboratory and computers’
pheripherical devices.
Theese tank indicators
representatíve the later 1960’s and early 1970’s of industrial technics stage
as a electromechanical – analogue devices. May be these two instrument belong
to the Tank’s complett „computerized” system.
The indicators were laying very
rough circumtenses in the somewhere abandoned israeli desert armoury museum and
before the Bekaa’s walley and Sinai’s peninsula combat fighting. Likely lot of
battles survived T-55AM and T-72A tank’s condition to similar the gauges’s
basic functions were working, even Tungsram illuminating light elements and switches
have functioned.
The TDI-72 – Turret Direction
Indicator and TAI-72 - Tank Attitude
Indicator, indicated the three indenpendent directional structure; hull (route
navigation), turret (fire control) and commander’s cupola (target recon) each
other mutual angle correlation. These indicators built in only tank companies
commander’s fighting vehicles due very rich cost. The battalion comanders’ FV
not has any space in fighting compartment for devices dua the lot of commander
communication system (HF, VHF radios). Then instruments’ number of pieces limited the professional of technologies and
combattant aplication, last but not least the high price, then was 6.000, - 8.000,$
/ pieces. Since High-Tech need to available the COCOM list instrument parts.
The technical level compound to aeronautical technology.
I’m an a self employed enthusiastic mechaniker master and old military technics
restorer, with some monthly hard works reconstructioned theese very valuable and
fine technical masterpieces. My additional task the other components, Suplly
unit, Navigation Unit, Ballistic Processing Unit restoration by found
documents, and will be installation int to the old museal T-55AM or T-72 tank.
By the way the analogue
indication system is some knowing that digital indication system of nowadays
tank’s and SP gun’s system. But the analogue displaying most congested than
digital informations distributing. The instrument with te input sensors has got
suitable accuracy correlate the present indicators. Int he battle enviroment
not necessary for decimal ponts
precision data, adequate the 00-02 mils horizontal and gun elevation value.
The Direction Indication system
(DIS) was capable day and night navigation and fire control as a direct and non direct firing methods. The
TDI-72 was one pointer show the direction mils opposite the original two
needles Turret Direction gauge This
acuracy reach by the angle with "Vernier" scale )"nonius").
The control was available with the original gauge and the
turret ring degree (mils – Warsaw pact full circle = ~ marked 6000 mils marker
–precise=6250 mils). The TDI’s has got a Commander’s Cupola directional ring in
side but was a little angle due 1
meter distance of different between the Cmdr. Cup. and
Turret geometry centre. This different
eliminate the correction angle rood. Indicating the failure of Gun
Stabilization System (GSS) and the Moving Target Traverse Advance Indicator
(MTTAI) from Commander Cupola (TKN-1, 2) cmdr’s sight with coincidencial
rangefinder’s distance data input to the reticle of Gunner’s Sight (GS) by the
MAM’s optical installation. The equipment automaticaly computing for the angles
by the need for situation angle formulas.
The marking
of target usually was used by the clock’s dial-numbers ont he TDI and TAI HSI
(Horizontal Situation Indicator). The TAI’s mechanical clock was counting the
time (UTC, LT, ZT) and Stopper. The TAI indicated not only the Horizontal
Situation „Y”-axis; Turret statue, Driver’s Gyroscopic Direction, but Vertical
Situation and even Water Crossing depth. The Vertical Situation consist of,
„Z”-axis: - Hull Pitch Angle (HPA), and – Gun Elevation Angle (GEA) and peak
(muzzle) of gun abowe surface Height meters, as well as Roll Angle. The TAI was
fluently giving information about the driver heading and hull velocity and past
route distance. Indicated the Hull Moving Direction, „Forward” and „Backward”
by the driver’s gearbox lever stage.
TAI's Aviation cockpit illumination mode with onli UltraViolet (Ultraibolya) light
below: NEW! Airboss "Mach" 6 power gauge wrist watch in night illuminating by Luminova
Very interesting retrospective Know-How was the Acustic-Optical Rangefinder System -same as CIA Gene Hackman Hollywood movie, -for the gun firing and shell’s impact point (Blast Distance Measure Equipment – BDME) in Coy./ Bty. Cmdr’s Cupola The system consist of an covered high sensitive directional michrophone parallel with cmdr’s sight (TKN). After the „Mic” button push the signal lamp indicated the usable status and gun flash start the TAI stopper after voice heard (synchronized generating) in helmet’s phone Stopper stopped after read the distance value in meters about TAI’s clock ring’s „Telemeter” scale. The michrophone’s „Ready” signal by orange coloured light panel it was flashing depend the noise power. The average noise speed (330 m/sec) data accuracy was support by the inputing Air temperature and humidity and Wind speed and azimuth to the Ballistic Data Processing Unit (BDPU). This way by the targeting method was secured long distance direct fire control at day ann night and low visibility (fog, rain) conditions. However the fighting tank’s camouflage, because possibility become the detctable laser rangefinder often using and enemy’s counter action.
above: NEW! MedRes! The dial, hands, and crystal combine to channel the look of an H.U.D. indicator. source: www.watchtime.com
Bell & Ross Rounds Out its Flight Instrument Family with BR 03-92 H.U.D. Edition: Written by:
Mark Bernardo May 19, 2020
Bell & Ross famously planted its flag in the watch world with the introduction of the now-iconic BR 01 Instrument, inspired by airplane cockpit clocks, in 2005. In 2010, the brand launched the first of a number of variations that took cues from other onboard instruments, such as radar screens and heading indicators. This year, Bell & Ross completes this so-called Flight Instrument family with the BR 03-92 H.U.D. (Heads Up Display), a limited edition of 999 pieces. ...
below: NEW! NoHigher! Bright green Super-LumiNova details make the watch legible in the dark.
The Armored
Fighting Vehicles (AFVs) –tanks’ big and strong magnetic field not take
available the magnetic compass-system and arty. theodilite using for the MD,
DoF, Track directions. This for used the driver’s and Turret Navigation
Gyroscopic System (TNGS) and outer Artillery Optical Bussol Orient methods wit
the cmdr’s cupola rotating. The hull navigation’s orienting was securing by the
driver’s the MAM’s applicationed vertical compensating Track directional
marklined prism.
The important developing was the basic of the HDF’s Hungarian
Military Technic Institute (HTI) new
requirement and advice, that in problematic weather condition, for example, low
visibility and dark night the succesfull surface navigation. This problem
solutioned by the former Soviet avionics equipment ARK-9 – Avtomaticseszkaya Radio Kompass (ADF – Automatic Directional
Finder) was taking possibility to maintain for the Tracking angle and route
between bad visibility condition by the Bearing „pink” pin of Course of NDB
(Non Directional Beacon). This eguipment more available receiving the HF voice
transmiss and Morse signals. The received’s working status was signaled an a
pink color lightening tablo it was often flashing if receiving the strong Morse
signal. But in the Radio Yamming conditions the using was very shortly.
Spearheader
unique innovation was, that about the tank’s „X”-axis moving-dinamic features
has got the information the commander. Otherwise mainly information was the
maximal Vx speed for gunstabilizer sight and longitudinal („Z”-axis) swing amplitude
and frequency (sin. long.) indicating by the miniaturized „Magic eye” oscilloscope.
above: NEW! NoHigher! Swiss 'Klokers' Klok-08 houropti source: Wrist Watch Review
TAI's Caution RedLight illumination mode
Otherwise
interesting solution of the TDI, that the changeable directional’s reading
relatives. Even for the individual ergonomic and horizontal situation
correlating was able to move the backround degree ring or reading index –
pointer same as the aircraft’s artifical horizon (VSI – Vertical Situation
Indicator) basic system types. Then acf’s shilouette moving or line of horizon.
The
handling panel has got some covered and not illuminating adjusment aperture for
the adjusting works. The panel’s colour wasn’t Soviet Military Standart (GoSzT) „Russian Olive Drab” because the
Hungarian trade not spare this paint category. There for the MAM covered by the
trading conventional geodesy „field green”color, as „AMOX” burned paint was using. This pigment was very good resistance again dirt and
abrasion and has very good contrast for the reading. This color has
comfortable backround for the ebony colored indicators dials and engraved white
and fluorescent illuminating (white, red, green, UV) lettering.
The ebony
coloured dials are guarding for the Soviet traditions of armoury and submarines
and they have good reading attributions. In this armor technics environment
this technician solition better than the black backround dial of avionics gauge
style. Int he combination illuminating status the marker lines and alfa-numeric
and needles better sensiting about theese than avionics gauges. The dials
requrements anti abrasion and precision didn’t take reality application at that
time (early 19701s) used plastic materials and colour enameled metal dials.
Then the good foreign trade contact with India Republic’s yield was that elephant’s
tusk (ebony) with multilayer raw machinig made the basic dials. In hungary the
imported natural dials flat made follow-up finishing and bite and embedded
marker normal and Luminofor (COCOM List) paint works.
The
handling controls and signals – indicators lettering, white and fluorescent
LUMINOFOR painted and some emergency marker and letters red color painted a
like different sizes, depend on available space of panel surface. The bite
pantograph technology maked on two paralell layers. The Desert Export’s Variant
– DesExVar, necessary to the English labels using. Instead the narrow space
engraviring the labels’ outfitting by decals. The Hungarian and Cyrillic
letters available would had been too difficult and opposite the arabian
standart foreign language was the „international” english. The panel’s surface
three layers construction; on top, eloxating and AMOX painted metal (Aluminium
– Titan composit) plate thick 0,4mm, under plexy (Polycarbonate) as a slot –
illuminating medium thick 7mm, after following below the big strength inwrought
amalgamated cover metal (Berilium – Bronse alloy) with light reflection and rigid
function. The engraved letters’ readability with common and slot illuminate was
very good, which befitted to the avionics requirements.
The
controls panel’s plate and dials to facilitate the accurate and fluently
readabilty in changed light tank’s fighting compartment enviroment. This
adaptive light system took into consideration to crew’s point of view of
military ergonomical. The combination adjustable illuminating; lamps: white,
red, green colors and UV (fluorescent UFO „Banana” lamps -COCOM) secured the
highlight information. The „infrared green” color not similar the nowadays IR
green, but then didn’t compare the IR frequency and color’s hue. The red light
similar to the U-Boot duty or emergency and aircraft’s dashboard light. This
solution secured the human eyes’ adaptation facility in glaring and flashing
darkness environment. The soften green light similar the diesel and electric
locomotives’ instrument illumination base ont he advice of Hungarian MMG vehicular
instrument and Ganz-MÁVAG loco firmas. The color change of illuminating by the
electromagnetc vertical mechanical moving color light filter-cylinder ensured.
The dial’s
illuminating lamps fitted with the screwing cup with groove for coin. The cup
plastic washer was two variety, light closed and less permeable than controlled
the lightning operational. The signal lamp light power (Lumen - Luminosity) common
adjustable with slot light lamps. The lights dispersity secure the turret’s
control easier finding. The UV Luminofor after radiation light was suitable for
emergency light case of AC-DC current broken dawn. The conventional radiation
paint (Zn-Sulfid) application was ignore on account of healthy radiation hazard
and difficult paint technologie. The aviator’s outer map reading spotting storch
also fitted for workstations. The common normal and UV light secured the
selective data reading. But the single UV light only minimally need
informations impart.
The
different („Test”) switches and knobs suitable for the quickly test and check.
Theese little handling parts for then time ergonomical standart (US ARMY, AF,
NAVY, NASA, ASA – Woodson and Connover Book: title was, „Human, machine,
workplace” 1972.). The basic of the investigation of structure would be
diagnosing that, at that time equivalent Know-How and Hi-Tech application.
For the
good visibility applicated a large dial cover glass. It made of polished monolite
4mm thick quarz crystal, it was planparallel monochromatic halfmatte with
antireflection polarized and ultraviolet filter. The large glass surfaces
protected by made of alloy (Tungsteen) grilles made of MAM’s Caliber Factory, due
narrow fighting space especially case of ammunition packing. These were easy
outfitting srewed contact. These instruments case of broken would be very
expensíve for reparation and fall out the MBT’s fighting capapbility. There for
the original made (Morozov, Uralmas, Putyilov firmas) Turret Dirrection Gauge
(TDG) stayed in its space top ont the turret traverse gearbox by the way
doubling. The tumbler switches and some pushin knob also fitted secure
kinestatic grills.
For the
instruments’ temperature and vapor protecting was very important by the used
material quality again oxydative. Many parts made of antioxydant steel (Invar)
and chrome and cadmium electrolise covered metals. Ont he instruments’ panel is
some of screw cup covered vent for drying and fitted the vapor absorbing Sylicagel
crystal capsule. They were using extensive the different materials (soft metal,
silicon rubber) whasers and gaskets and lubricant grease and gel.
It has got high level density of parts-elements, similar To GAMMA made Predictor in 1930's. Therefore this technology wasn't inpossible for MAM in 1970's.
It has got high level density of parts-elements, similar To GAMMA made Predictor in 1930's. Therefore this technology wasn't inpossible for MAM in 1970's.
The
electricity current supply was the more different solution. The basic DC
(Direct Current) 24 Volts got from the generator (dynamo) of hull1s engine or
accumulators through the modern tiristorized current regulator. Some coverter
and amplidyn generated for the 27V DC and through the transformator 7,5V and
12V DC for lights and electric servo motors. For the gyroscopic system was need
36V 400Hz three fases AC (Alternate Current) by PT-500C aircraft’s inverter and
for indicating dials and pins was need 115V 400Hz two fases AC by the PO-750
avionics inverter. The safe of current circles provided some original Soviet
bakelit „Pitmann” fuses (circuit breaker). The electricity facility equivalent
to the standart of shock protection.
The contactors (comb and tongue) made
from high conductivity metals (14karat gold and platina). The wires made with
industrial Ag. and they got the metal net electricity shadow. To the 1970’s
terms levels of labor compared was units of
PCBs some part sin to resin casted.
The
differential protruding switches and knobs tumbler and pushing or pulling and
rotating types with kinestasyc facility, a few only mechanic. Some knobs
multifunctional for example the Clock’s knob.
The big
diameter dials and the tank’s vibration and shock had to statue front of
challenge the constructeurs and manufacturers, but the needle / pins’ rigid and
inclination. There for used very rigid and light Aluminium-Titan and Rhodium -
Vanadium alloy metals and finally the pin’s spannung-stretcher thread system by
the 0,25mm tantal metal microchord. Similar the hanging bridge spanifer. The
big pins has got a vertical anti-parallaxis visual chrome-mirrored compensator little
flat.
The
instrument housing made by Aliminium-Titan alloy, it has some segregated
compartments and outer and inner metalribs kokilla die cast, follow up
precision machining and sparkle cutting. Its wall thick is 5 – 8mm. The black
eloxating sand blowed and covered by light grey very strong micro „Hammerite”
paint lacquer.The hatch of cooler fan place at back – bottom with multilayered
micro net filter. The coverplate’s screws with fill in wax protected again
moisture and not unauthorized assembly action and one „Spec-Pinky” wax-seal
casket secured the guarantee marking. The big hanging „Docker” screws secured
by plumbed plomba-seal on the wire as a
„Technical threads”.
Installation sizes: TDI; w:27cm x h:27cm – x
l:32cm TAI; 26x27cm –x 30cm
Installation mass: TDI: 8kg., TAI:7,5kg
Packaging: rugged falling amortisated ribbed metal
boxes with vacuum film
Smell: engineering with minimal lubricant odor
Development:from 1967-to 1969. Fabrication:from
1969-to 1973. Export:from 1970-to 1974.
One instrument’s average production period of time:
30-40 days
Number of produced / type: circa; 30-40 pieces (1
armor division – 3 armor regiment – 9 armor battalion – 27 armor company and
4-6 Riverine Minesweeper Boat (MS-25)
Then average price was / type: ~ 2.000-3.000,-$ (20
pcs. Car – Wartburg from KGST’s GFR)
The inner
structure is basicaly clockconsist of mechanical elements addition electrical
devices. Te mini and micro ball bearings made by Hungarian Debrecen-er Ball
Bearing Factory (GöCs) had been developing and producing and MAM’s (Magyar
Arzenál Művek) pin Achat and Saphire
bearings. The clock mechanic of TAI made by MAM’s Clock Made Factory – (Alarm
Clock - Wekker) subsidiary at
Dunaújváros (Danub-new-town) with
very high innovation. Mechanical two gimbals turbillon, 18 Rubin-crystal
bearing and 4 days power remain and accuracy was during four days in +20 0C +- 2,5 minutes
multifunctional clock with two manual pulling-pushing-rotating knurled knobs.
The pointers are moving with multi coaxial sliding and micro ball bearing out
drive. The mechanical rotating digit counters carried out the MAM’s
Waterflow-counter-clock factory from Nyírbátor, theese parts and cogwheels made
self-lubricant metal ( tin covered brass) not imported MatchBox diecast Spiater/ZAMAK metal. Then trendy „Nixie”-lighting tube digit counter display had not
available for big size and rough conditions.
The mechanical transmissions made
by very rigid („HSS”) stainless steel with very fine elaboration, many skew
gear wheel and worm gear. Some adjusting transmisssion has got micro
cardanshaft. To the different fasteners used the high rigid two components
LOCTITE glue. The drive of rotating angle indexing dials and pointers with
three fases stepping motors (made of KFKIM) and PIKO-N servo motors 20’-30’ arc and 200/sec
angle speed to two direction. In case of failure the pointers would be to move
neutral „Fail” position with spiral spring. The swing absorber of pointers is
workin with aircell dampfer wich get in compressed air supply from in indicator
housing fitted miniature electric centrifugal air compressor. The lubricant
with special „Transmission” silicone grease.
The other blocks under for
investigation; SSU (System Supply Unit – „Pitanhie”) and navigation and
ballistical units so the TNA-4 „Saratov” Soviet Military vehicle’s standart
navigation block. - I’m sensiting already at SSU, that the MAM not had anough
time and material potential for it developoing for all parts and elements, so that
some parts had take over from industrial of aviation and other instrumentation.
For permission of the Soviet tank firma, -from Hungarian military storages the
appropriate to agreement of former KGST and WP
so acquitision was from Sovietunion and GFR (Germany Federal Republic -
East Germany) relation. In Supply Unit
consist of an Soviet made miniature Electromechanical Counter ESV-2
CPU time. 400Hz, 115V AC, to 2700
working hours, by hysteresis motor driven to mechanism wich is rubin crystal
pin-bearings equipped and has three pointers, for hour measurement x100 the
indexed numbers. The counter when working only current flowing through it. The
Units average woring endurance for middle inspection repair 2.500 hours.
The
instruments at that time befitted to Warsaw Pact’s reguirements standarts. Air
temperature limit, -40 - +50 0C .,
relative humidity, 98%. The instruments has the separately 24V DC electricity
heating, which bimetal (Lantan) regulated.to 20 0C +-5 0C . Cooler system was
equipped stndart fan and cooler metal ribbs. The fire protection not to good
due any plastic parts (Polyamid, Polycarbonat, Polystirol, PVC – Polivinyl
Clorid, Bakelit).
The
indicator units hanging were fitting int he particular rubber amortisating
docking boksz, which eguipped the fasteners „Frog Lock”. By the way the angle
datas receiving from outer sensors transforming to elctrical signals, so the
boxes need not to be fitted vertically in turret so adjusted the narrow and
dense fighting space so were ideally focusing distance and sighting angle. For
the easy fitting contact was in box „SL” multi spike jack. The front of boxes
covered by iron plate wich lock-on with coy. cmdr’s antimagnetic „TUTO”
padlock.
The constructeaurs had thinking to emergency situation the
box fasteners made by soft iron („US steel”). The boxes in empty status usable
for books, documents and charts as food conserves restoration. Bottom of box
staying the tray for notebook.
On the boxes fitted particular
black rubber shelter screen and forehaead support. The TDI’s front top of boksz
fitted the folding lupe (3x biconvex magnifying glass) with minimal spherical
abberation for angle curved Nonius as facilitating the 00-02 mils precise
reading.
The
maintenance collection (TASzT) was separate boksz. The made of MAM Control
and Inspection System (CIS) was the arm.
btn’s armament maintenance car.
above: NEW! HiRes! "Special long-stemmed antistatic #protective-#gloves recommended for handling aiming/sight-instrumentation equipment" - "Speciális hosszúszárú antisztatikus #védőkesztyű ajánlott az irányzó-műszer berendezések kezeléséhez" #American #supermodel #Bella#Hadid on runway at #Marc#Jacobs fashion show in #N.Y.C. February 12. 2020. source: celebsdump.com
T-55 TDI
The Turret
Indicating System (TIS) more separate blocks need for the tanks narrow
compartment and case of sectonal failure an takeover change function. So even
the T-55AM gunner’s and commander’s seat is tandem as long as the T-72’s side
by side seated then latter need to his neck rotating to separating displays.
But advantade of diversification staying
that easier the repair. The original system and gauges served as a reserve and
training. Unfortunately this solution increase the dense in fighting space. So
this then moderne system quality addition was for MAM and „Kurrus
Fighting-vehicle” firmas had to need remain the original old instruments due
outfit repair would had been very difficult and expensive and last but not
least the Soviet firma’s guarantee would be ceased.
T-72 MedRes!
Other interesting information, that lot of exported TDI and TAI pieces duplicated fitted in made of former Yugoslavian „Shipyard Brodotehnika-Beograd” firma MS-25 „Nestin” Riverine Minesweeper Boat (RMSB) –from French licenced- Hu. Home Defence Riverine Flottilla’s two AMs’ bridge for two AA 25mm „Oerlikon-Contraves” machine gun (Fw. four and Bw. two barrels) forward and rear platform’s horizontal situation. The TAI’s Depth Meter and Pitch indicator converted to boat function. By the way even planned TDI installation in Soviet torpedo boats’ bridge and Tupolev Tu-95 strategic bomber and recce airplane’s gunner operator’s instrument panel.
above: NEW! NoHigher! American star singer, Taylor Swift's similar design suit
Blogger's Note - Megjegyzése: My own wellhead instrument graphics were only created with 'Adobe Photoshop-7' tools, without any images taken and inserted! - A saját kútfős Műszergrafikáim csak 'Adobe Photoshop-7' szerszámokkal készültek, semmiféle hozott és beillesztett kép nélkül!
above: NEW! HiRes! T-80U Sight & IR scope & Turret angle gauge
above: NEW+! MedRes! #KM-W und #Rheinmetal #MBT #Leopard-1A5 gunner site
227.) Leopard-2A4+Hu MBT-Alapharckocsi-Kpfw.-Tank by KM-W Krauss-Maffei Wegmann Kpfw. München/Munich & Rheinmetall L-44 KwK, Büffel & Leguan in HuDF 2020.July:
https://szextant.blogspot.com/2020/08/227-leopard-2a4hu-mbt-alapharckocsi.html
https://szextant.blogspot.com/2020/08/227-leopard-2a4hu-mbt-alapharckocsi.html
above: NEW! BigRes! Leopard-1A5 Turret horizontal angle indicator source: geheime-welten.de
232.) Leopard-1A Bw. MBT & hull Combat Support & Pioneer pz.s: 'Biber', 'Büffel' Krauss-Maffei, Retro Soldat und Technik: https://szextant.blogspot.com/2021/07/232-leopard-1a-bw-mbt-hull-combat.html
above: NEW! MedRes! British FV4007 '#Centurion' Mk.3 MBT turret angle indicator - Seitenrichtanzeiger on right.
above: NoHigher! A "Diesel-Punk" dial
above: NEW! NoHigher! Swiss Made #IWC#Schafhausen - Automatic; Watch What-If IWC Big Pilot '#Top#Gun' #Miramar USN #Air#Base. But I advice for Gunnery du my Tank Turret indicator style - design.
above: NEW! NoHigher! The #BR#03-92 #H.U.D. completes the Flight Instrument series.
below: NEW! Left: HiRes! '#Sinn' Made in Germany universal stop-watch/uhr. Right: MedRes! Italo Fontana '#U-BOAT' Unterboat uhr in aircraft's ALTimeter style: "Thousand of FEET".
above: NEW! NoHigher! ‘Know-How’ & Art by: Juci’bácsi's 'Air Art' Graphics & SzEXTANT
Blogger 2021. February; Concept: Hu.“MAM” made, MBTs T-55AMEx & T-72BMEx TBSPI -
Tank-gun Barrel Status & Position Indicator - Harckocsi Ágyúcső/Löveg Állapot és Helyzet Kijelző - HÁÁHK 1971. Magyar Arzenál Művek - MAM - Hungarian Arsenal Works ”=” MOM Magyar Optikai Művek Budapest - Hungarian Optical Works - HOW. Made with: ADOBE ‘Photoshop-7’ My Publicity sites: https://szextant.blogspot.com or https://airartgrafika.blogspot.com
(Courtesy Free!)
Blogger's note - megjegyzése: My vision/concept; In addition to the TDI, I have a very difficult "developed" educational "Brain-farten/storming", the essence of which is that the operating parameters of a tank's cannon / cannon can be read from the indicators of the Instrument. I did not mount the small dials protect guardrails on the surface, I only marked their holes. At that time, the Hungarian industry did not produce such small pressure gauges and controls that are required for Nitrogen cooling, so I added them from my aircraft collection. The others are all the work of ADOBE 'Photoshop-7'. The inscriptions/labels are in English as they would have been installed in tanks intended for export to one of the Arab states in addition to the directional TDI instrument by the company ‘Currus‘ Combat Vehicle Repair company. The management is very simple enough to add 8 primary school degrees. - az Elképzelésem; A TDI mellé, nagy nehezen "kifejlesztett" oktató jellegű "agyfingásom" melynek lényege, hogy egy harckocsi löveg/ágyúcső működési paramétereit lehet kiolvasni az Indikátor kezelőszerveiből.A műszerszámlapvédő kis korlátokat nem szereltem rá a felületre csak a furataikat jelöltem. Annak idején a Magyar ipar nem gyártott ilyen kisméretű nyomásmérő műszereket és kezelőszerveket ami a Nitrogén-hűtéshez kell így azokat a repülős gyűjteményemből emeltem be. A többi mind az ADOBE 'Photoshop-7' műve. A feliratok Angol nyelvűek mivel az egyik Arab államot segítő exportra szánt harckocsikba került volna beszerelésre az irányzó TDI műszere mellé a 'Currus' Harcjárműjavító' vállalat által. A kezelése igen egyszerű elég hozzá a 8 általános iskolai végzettség.
above: NEW! NoHigher! Artisty paint about #RAF #Avro '#Lancaster' heavy bomber crew, during Night mission over Germany land during rays of search storch of Anti-Aircraft fire in a "True stormy circumtenses"; Wirelles Radio Operator with Morse knob and Navigator and Radar Operator, Board Enginer, last one Pilot. source: Pinterest.com
above: NEW! NoHigher! Aviation Wirelles tuning indicator - hangoló egység source: facebook
27.) Navigation in Windy Weather Meteorological Condition The Air-Navigation "Wind-Triangle". repülés szeles időjárási között. A Navigációs "Szélháromszög"! Навигационый штурман, НЛ-10 навигационная линейка: https://szextant.blogspot.com/2014/02/navigation-in-windy-weather.html
above: NEW! MedRes! Amateur 'Ham' Radio transceiver source: Pinterest.com
above three below two pics: NEW! Upper two MedRes!
above: NEW! HiRes! Hu. made Ganz Mérőműszerek Gyára: Electric measurement. facebook
NEW+! NoHigher! Similar Elektro-Mechanics: DDR industry - NDK-ás ipar early 1960's; above: Producing of Electricity AC counter gauge - Hálózati Villany-Mérőóra szerelése below: Using the slide-meter - Tolómérce használata
above: NEW+! NoHigher! DDR industry from early 960's: Planner at drawing-table - Tervező a rajztáblánál. - Upper Three scanned pics from Juci'bacsi's collect from early 1960's: Hu. text: Hungarian Issue - Magyar Kiadás: "Nagy Barkácskönyv" - "Big Carpenter-book" DDR issue 1959 NEW+! HiRes! Mixed scan: Courtesy FREE!
NEW! NoHigher! Hu. text table: Student Function Tables: Materials: Density of Fluid & Solid materials below: Some Variables composition material - Néhány Változó összetételű anyag sűrűsége core source: iskolai függvénytáblázat
above & below: NEW! NoHigher! Juci'bácsi's collect: Hu. text Student Function Tables: Materials - Iskolai Függvénytáblázatok: Anyagok 1970.
above & below: NEW! HiRes! Juci'bácsi's scan collect: Hu. text: Solid state/materials Thermological and Flexibility data - Szilárd testek/anyagok Hőtani és Rugalmassági adatai core source: School Function Table - Iskolai Függvénytáblázat
above: NEW! NoHigher! "Left-shoulder protection against hot metal surfaces is recommended for tank gunner during desert warfare - A Sivatagi viszonyok közötti hadviselés során a harkocsi irányzónak ajánlott a forró fémfelületek elleni bal-váll védelme": Aussie #singer #Kylie#Minogue is looking sexy source: Pincelebs.net
NEW! HiRes! Tables of Periodic elements above: Hu. text: Az Elemek Periódusos rendszere below: En. text: Periodic Table by Article Quality
above: NEW! NoHigher! Soviet ARV BRDM-2 'Szaratov' Gyro Navigation System Kompass Indicator with W.P. miles - 1/6000' vonásban
above: NEW! HiRes! Vessel Compass in gimbal
above: NEW! MedRes! Compass of the LZ 130 "Graf Zeppelin II " source: Zeppelinmuseum.eu
53.) Oscar awards - sculpture _ SSGN APL - "Kursk" project 949A antey - АПЛ (атомной подводной лодка) Курск _ Arleigh Burke class DDG-88 "Oscar Austin": https://szextant.blogspot.com/2014/03/oscar-sculpture-design.html
Подводная лодка оборудование приборная Доска - U-Boat indicator
below: NEW! MedRes! Soviet "Golf" Torpedo launch Computer Right: HiRes! Tank Kommandohilfsgerät
Argentinian A.R.A. TR-1700 U-Boot catastrophy 2017. november, south Atlantic:
Firstly, In my apologise for my long and novel
article from You.
This „Fable-working article” int he first
instance, that I’m so HuHDF’s retired avn. Lietuenant Colonel Mi-8/17
heli-pilot and former field artillery officer – battery’s cmdr. and onetime MOM
– Budapest’s („42nd” mil. Factory) optimechanical worker at 5th. Geodesy
subdivision (from 1969 – to 1973) in Budapest, - I would like to tribute
remembrance for MOM – Magyar Optikai Művek – (Hungarian Optical Works) which quasi was first demolishet during the
hungarian change of regime.
The MOM was one of precision engineering governmental firma
„instrument’s acropolis” wich was power rival other big firmas; GFR: Carl Zeiss,
Askania-Gigas, Goerz, Leitz-Wetzlar,
FRG: Jena Zeiss Swiss: Wild, Kern, The MOM had got a lot of service base
int he World’s coninents and big countries. However the Soviet military machine
how many of these know-how it was a hand and carried away
I like leader of „PanzerBall Circle”
hope that I will like doing for the Hungarian Defence Industrial firmas(Gamma, Respirator, Rába, Currus,
ArmCom G.M.B.H. ) for Know-How and
inventory management. I would like to give strong motivationto hungarian young viusitors and beginner constructeaurs
and future competiton of studies.
I’m nowadays as a Self-Employed
graphiker working at Veszprém with very
creative engineering attitude. This graphical works beginned as a graphic hobby
design experimental work from inspiration for 2nd WW U-Boot’s illuminated indicators
(Depth Gauge) and became the very high difficult „Retro Sci-Fi” equipment. This
is Poen! In these two design works made by only Photoshop tools without other
element of pictures’ paste. These design artworks is basically the
demonstration (advertisement) artwork.
I’m working in many disturbance conditions and
beside other commercial graphic and association’s works because I’m living in
Hungary as a age of 59 pensioner. This
work’s endurance time was from lightning born of idea till now 1,5 months.
I would like to make
other units but I will have use other auxiliary jpg. ect. elements from my PC large
collection interst to variable new design. - I would like to give other
military and navigation / orientation knowledge for readers by addition pics
(sheet of unit system and directions context) due lucidity.
I would like to interest the future forum’s and like and feed comments.
Especially thank you for professional helping MATASz-VeMSz’s mate as a
„PanzerBall” leading tutor, Mr. PAUL „Tanky” Zsolt ret. major former T-55 tank
coy. cmdr. at disbanded Rétságer HuHDF 31st name of „Hunyadi János” armor
regiment. For His usable expert lecturer advice. His intention for the follow
My design works the special „panzer” wrist watch!
Respected Reader! Once again, Excuse Me for the benign Hoax
article and My poor translate from hair, english language knowledge and any idiomatic
mistakes.
Best regards;
Veszprém – Hungary 2013. march
15th
Mr.
JUHÁSz „Juliet’uncle” János
Ret. avn. Lt. Col. (John SHEPHERD)
SE graphiker and MOMetta mechaniker
„Air Art Graphic”
Studio
59.) T-55 közepes harckocsi - Soviet MBT - Main Battle Tank - Средний танк Т-54 - ТКН-1 Прицел: http://szextant.blogspot.hu/2014/03/t-55-kozepes-harckocsi-soviet-mbt-main.html
112.) Tank (MBT) modern Fire Control System (FCS) - Panzer Feuerlicht - Harckocsi Tűzvezető Rendszerek _ Gunsight - Irányzékok - Прицел:
http://szextant.blogspot.hu/2014/07/111-tank-mbt-modern-fire-control-system.html
above: Klassic German WW-zwei KriegMarine U-Boot Tiefenmesser
above: NEW! NoHigher! Satisfied Tank-Gunner/Commander - Elégedett hk. Irányzó/Parancsnok on the Beach - A Strandon. Green (Recolored from UV shiny green) Sexy Erotic Micro Bikini Tiny Swimsuit Thong Bikinis Fitness G String by: TerradiCinema-msw
Military Swimwears - Katonai Fürdőruhák: http://szextant.blogspot.hu/2017/06/199-military-swimwears-khaki-olive-drab.html
below: NEW! HiRes! Swiss Made 'TIMEX' "Expedition" - "Intelligent Quartz" with; additional functions: Temp, Tide, Compass with rotatatable lünetta. Chemical Illuminating with 'Super-Luminova' (Luminofor) at dial backround and pointer source: www.watchshop.com
below: NEW! MedRes! Steampunk Girl's thought;, "Oh My God!" - ~ gondolata; "Ó Istenem!"
http://www.terrydonnelly.co.uk/
above: NEW! MedRes! WW-Two Submarine Torpedo Attack Indicator (PC Simulator)
above: NEW+! NoHigher! German calculating disc Angriffsscheibe - Attacking Slide Rule
above: NEW! NoHigher! Swiss made 'Audemars Piguet' "Maserati" Automatic watch
above: NEW! NoHigher! (Rotated & little Cropped!) Baselworld HYT below: NoHigher! Steampunk Gunner-Lady photo by: Terry Donnelly .co.uk
FIN!
Jó kis olvasni való.
VálaszTörlésKöszönöm kedves Attila a dicsit. Akkor éppen rám jött az agyfingás. Még tartok egy kis szünetet mert fejlesztem a blogot utána a kötelező grafikai produktumok jönnek majd, ha több kedvező visszhangot találok netán hasonló alkotásokat akkor folytatom a blokkokat mert a vázlatok megvannak már.
VálaszTörlésÜdvichecking tisztelettel, Juci'Bá